reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

رئیس‌جمهور پیشین یمن ضمن دعوت از مصر برای خروج از ائتلاف عربی علیه یمن مدعی شد: عربستان در حال تسویه حساب شخصی با ایران در یمن است.
 
رئیس‌جمهور پیشین یمن ضمن دعوت از مصر برای خروج از ائتلاف عربی علیه یمن مدعی شد: عربستان در حال تسویه حساب شخصی با ایران در یمن است.
به گزارش ایسنا، علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری مخلوع یمن در مصاحبه با روزنامه مصری الیوم ضمن دعوت از مصر برای عقب‌نشینی از ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه جنبش مردمی انصارالله یمن (شیعیان حوثی) تاکید کرد: اگر مصر از ائتلاف عربی عقب‌نشینی کند موضعی را اتخاذ کرده که مردم یمن و تمامی گروه‌های سیاسی آن را ارج می‌نهند و به این ترتیب مصر جایگاه خود در دفاع از کشورهای عربی را دوباره به دست خواهد آورد.

صالح گفت: ما برای توقف این جنگ بیهوده علیه مردم یمن بر نقش مصر، الجزایر و عمان تکیه داریم و نقشی که عمان برای حل این بحران و توقف حملات ایفا می‌کند را ارج می‌نهیم.

رئیس‌جمهوری مخلوع یمن در ادامه با طرح این ادعا که عربستان در حال تسویه حساب شخصی با ایران در یمن است گفت: گمان می‌رفت که عربستان به جای مجازات یمن آن هم با شیوه‌ای تاسف‌برانگیز و ظالمانه، از یمن حمایت کند اما عربستان با روشی که در پیش گرفته باعث می‌شود کشورهای بیشتری برای اعلام مخالفت خود با عربستان و ایستادگی در برابر ظلم به طرف مخالفش بپیوندند.

صالح ضمن ابراز تاسف نسبت به تصمیمات کنفرانس سران کشورهای عرب علیه یمن تاکید کرد: باید در مقابل دشمنان کشورهای عربی بایستیم. ما کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به دلیل اعمال فشارهای عربستان سرزنش نمی‌کنیم اما دیگر کشورهای عربی را که در ائتلاف شرکت دارند و مردم یمن و تاسیسات زیربنایی آن را نابود می‌کنند، سرزنش می‌کنیم. من بر این باورم این رهبران به زودی به موضعگیری‌های قبلی خود بازخواهد گشت و مسوولیت‌های ملی و انسانی خود را دوباره برعهده خواهند گرفت حال دلیل این موضعگیری‌های جدید هرچه می‌خواهد باشد.

وی در پایان تاکید کرد هیچ‌گونه رایزنی با کشورهای عضو ائتلاف عربی صورت نخواهد گرفت.

http://www.tabnak.ir/fa/news/487939/%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AD-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B5%D8%B1

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عمر البشیر: امنیت عربستان خط قرمز ماست

 

 

رئیس‌جمهوری سودان با بیان اینکه کشورش در اتخاذ تصمیم مشارکت در عملیات «طوفان قاطع» تردیدی به خود راه نداده است، گفت که ارتش سودان آماده است هزاران سرباز را برای مشارکت در جنگ زمینی علیه یمن اعزام کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی محیط، عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان در گفت‌وگویی مطبوعاتی در اظهاراتی غیرواقع‌بینانه مدعی شد: مشارکت ما در ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن یک «وظیفه دینی» است!

وی افزود: «ما آماده هستیم هر خواسته برادرانمان در عربستان که عملیات نظامی را مدیریت می‌کنند، اجابت کنیم و ما هزاران سرباز داریم که کاملا آماده عملیات هستند».

عمر البشیر تاکید کرد که این عملیات تا زمان رسیدن به تمامی اهداف مطلوب خود ادامه خواهد داشت تا اینکه طرف‌ها مجدداً به میز مذاکرات بازگردند.

وی افزود: اشتباه فاحشی است که هر کشوری در جهان به تهدید امنیت عربستان بیندیشد. ثبات عربستان خط قرمز است و ما تهدید کردن این کشور را نمی‌پذیریم.

 

خخخخخخخخخخخ

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جناب  amirarsalankhan ....

 

ساختار جمعیتی یمن چگونه است؟ چند درصد (جمعیتی) زیدی مذهب و یا حوثی هستن و یا طرفدار اونها هستن؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
In Yemen, Red Cross reports aid blockade by Saudi air campaign

ناوهاي جنگي سعودي در درياي سرخ امروز از ورود سه كشتي حامل كمك هاي بشر دوستانه به بنادر يمن جلوگيري كردند، حريم هوايي يمن  رو هم كه جنگنده هاي ائتلاف سعودي در كنترل خودشون دارند.

 

( ال سعود ديگه داره گندش رو درمياره، شعب ابي طالب درست كرده )

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تاریخ انتشار:۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳-04 April 2015
 
 
نبردهای ارتش و جنبش انصار الله یمن با طرفداران رئیس جمهور فراری این کشور در شهر عدن به مناطق کریتر ، خور مکسر و دار سعد متمرکز شده است .و این مناطق در صورتیکه سقوط کند کنترل شهر راهبردی معلا مشرف به بندر عدن به دست جنبش انصار الله خواهد افتاد.
 
شبکه تلویزیونی الجزیره که از حمله رژیم آل سعود به یمن حمایت می کند با اعلام این خبر افزود : یک فروند ناوچه جنگی دیشب نیروهای وابسته به جنبش انصار الله یمن را در ورودی شهر عدن گلوله باران کرد.
 
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره ، منابع محلی گفتند حوثی ها پس از درگیری با نیروهای مقاومت مردمی از منطقه کریتر از مرکز عدن واقع در محله خور مکسر عقب نشینی کرده‌اند.
بیمارستانهای عدن به علت پایان دارو و افزایش زخمی ها در وضع بدی قرار دارند.
 
نسیبه موسی گزارشگر الجزیره در گزارشی گفت : اراضی عدن به مهم ترین میدانهای نبرد در یمن تبدیل شده است. حوثی ها ناامیدانه می جنگند و عنصر زمان برای آنان بسیار مهم است و می کوشند به سوی مواضع راهبردی در داخل عدن پیشروی کنند.
 
این تلاشهای آنان با مقاومت سرسختانه مردمی که از پشتیبانی هوایی جنگنده های نیروهای طوفان قاطعیت برخوردارند روبرو شده است.
 
علاوه بر اینکه ائتلاف در نقل و انتقال و تدارکات پشتیبانی می کند. نشانه‌های این حمایت تدارکاتی نیز با عملیات هلی برن هوایی و انتقال سلاحهای سبک و مهمات در حمایت از مقاومت مردمی در عدن ظاهر شده است.
 
الجزیره سپس بخشهایی از سخنان احمد عسیری سخنگوی عملیات طوفان قاطعیت را پخش کرد.
گزارشگر الجزیره گفت : نبردهای حوثی ها و مقاومت مردمی هم اکنون به مناطقی در کریتر و خور مکسر و دار سعد متمرکز شده است.
 
اگر حوثی ها به این مناطق تسلط پیدا کنند در آن صورت کنترل شهر معلا را در دست خود خواهند گرفت جاییکه بندر اصلی عدن در آن قرار دارد. حوثی ها در صورت کنترل بر این بندر بر باب المندب و بندر عدن مسلط خواهند شد و شریان حیاتی این شهر به دست حوثی ها خواهد افتاد.


در این رابطه بیشتر بخوانید: http://www.tabnak.ir/fa/news/487842/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87 © www.tabnak.ir

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جناب  amirarsalankhan ....

 

ساختار جمعیتی یمن چگونه است؟ چند درصد (جمعیتی) زیدی مذهب و یا حوثی هستن و یا طرفدار اونها هستن؟

 

عرض شود به خدمتتون

جمعيت يمن در سال 2011 ،  24 ميليون نفر برآورد شده است و الان بايد كمي بيشتر از اين تعداد باشند

 

طبق گزارش كميسارياي عالي پناهدگان سازمان ملل 53 درصد جمعيت يمن سني مذهب و 45 درصد هم مذهب شيعه را دارا هستند

http://www.refworld.org/cgi-bin/texis/vtx/rwmain?page=topic&tocid=45a5199f2&toid=45a5f8b22&docid=488f180d1e&skip=0

 

هر چند در مقابل دو گزارش ديگر نيز وجود دارند كه بر طبق اونها جمعيت شيعيان يمن 30 درصد كل جمعيت برآورد مي شود.

گزارش سايت independent  در اين رابطه  http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/yemen-the-land-with-more-guns-than-people-1790461.html

 

جمعيت سني مذهب يمن بيشتر شافعي هستند، هر چند مذاهب مالكي و حنبلي نيز شمار قابل توجهي از آنان را شامل مي شوند

 

جمعيت شيعيان يمن نيز بيشتر زيدي هستند هرچند شيعيان 12 امامي نيز در ميان آنها كم نيستند.

ویرایش شده در توسط amirarsalankhan
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دموکراسی برای اعراب خوب نیست!

 

 

معاون رئیس پلیس دبی در صفحه تویتر خود خطاب به مردم یمن تأکید کرد که دموکراسی برای کشورهای عربی مناسب نیست.

به گزارش العالم، "ضاحی خلفان" در واکنش به انقلاب مردم یمن، نوشت: شما حتی نمی دانید چگونه دموکراسی را به زبان بیاورید زیرا این واژه عربی نیست، به همین دلیل برای کشورهای عربی مناسب نمی باشد.

امارات یکی از کشورهایی است که عربستان را در تجاوز هوایی به مردم یمن همراهی می‌کند.
خلفان همچنین تأکید کرد: ای مردم یمن، دموکراسی را از زمان سقوط پادشاه آزمودید، و به شدت شکست خوردید؛ پس به وضعیت سابق خود بازگردید !!

وی افزود: یمن فقط مردان و شیوخ خود را می خواهد .. به شما نصیحت می کنم؛ دموکراسی غربی را کنار بگذارید چرا که این دموکراسی و خنجر در کنار یکدیگر نمی گنجند، و فقط جمهوری افیون مناسب حوثی است."

حملات ائتلاف عربستان به یمن تا کنون بیش از ۵۰۰ شهید برجا گذاشته است که نزدیک به ۹۰ نفر از آنان کودک هستند. عربستان سعودی همچنین برای شدت بخشیدن به درگیری ها در یمن، طی روزهای اخیر برای باندهای مسلح و عناصر القاعده سلاح و مهمات ارسال کرده است.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وزیر خارجه فراری یمن: خواستار اعمال فشار مسکو بر انصارالله برای آتش‌بس در «عدن» هستیم

 

 

زمزمه ها برای گرفتن زمان برای بازیابی خودشون  داره شروع میشه. ایران و حوثی ها باید کاملا آگاه باشند تا این زمان را بهشون ندند. قطعا بعد از آتش بس به بهانه ی کمک های بشر دوستانه ائتلاف عناصرش را در عدن دوباره سازماندهی و تجهیز میکنه و دوباره شروع عملیات به یک بهانه جدید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

3283_365.jpg

 

بفرما قات :mrgreen:

 

(تصاویر) یمن؛ 23 سال پیش

 

کشور یمن که امروز به واسطه حملات جنگنده های عربستان سعودی و درگیری های داخلی به صدر اخبار جهان آمده و تحولات آن لحظه به لحظه دنبال می‌شود 25 سال است که با الحاق دو پاره جنوبی و شمالی به شکل کشور واحد درآمده است.

 
به گزارش مجله تاریخ فرادید، آنچه امروز به عنوان کشور یمن شناخته می‌شود به دنبال توافق اتحاد در تاریخ 22 ماه مه 1990 میان جمهوری عربی یمن (شمالی) و جمهوری دموکراتیک خالق یمن (جنوبی) شکل گرفت و علی عبدالله صالح به عنوان رئیس جمهور آن انتخاب شد.
 
در این سال جمهوری عربی یمن که از سال 1918 و پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی اعلام استقلال کرده بود با جمهوری دموکراتیک خلق یمن که در سال 1968 پس از یک سلسله جنگ های داخلی اعلام استقال کرده بود یک کشور واحد را تشکیل دادند؛ گفته می‌شود تحولات جهانی در سال 1990 یعنی از میان رفتن جنگ سرد و نظام دوقطبی یک از عوامل تسریع کننده تشکیل کشور یمن بود.
 
همچنین یکی دیگر از دلایل تمایل دو کشور به وحدت، بهره برداری از ذخایر نفتی مشترک در مناطق مرزی مورد اختلاف بود. وجود اختلافات مرزی بین دو کشور سبب شده بود که علیرغم اکتشافات نفتی، طرفین موفق به بهره برداری از منافع موجود نشوند. بنابراین بهره مند شدن از درآمدهای نفتی، دو کشور را تشویق به نزدیکی با یکدیگر می کرد. 
 
با این حال در طول تاریخ این کشور عربستان همواره به بهانه اختلافات مرزی به دنبال نفوذ در این کشور بوده است. عربستان مدعی است مناطق نفت خیز یمن مانند«مآرب»، «جوف»، «ربع الخالی» و «حضرموت» متعلق به این کشور است و همواره از هر فرصتی برای ایجاد جنگ داخلی در این کشور و نزدیک شدن به مناطق نفت خیز استفاده کرده است. مورخان نمونه بارز این دخالت را حمایت و پشتیبانی این کشور از شورشیان یمن جنوبی برای ایجاد تفرقه و جنگ داخلی بین شمالی ها و جنوبی ها می‌دانند. جنگی که در سال 1994 با شکست جنوبی‌ها به پایان رسید.
 
مقطع مهم بین سال های 1990 تا 1994 زمانی است که یمن به ریاست علی عبدالله صالح پس از سال‌ها جنگ داخلی و نیز مبارزه با استعمار انگلیس به عنوان یک کشور واحد لحظات مهمی از تاریخ خود را سپری می‌کند. "نیکوس اکولومپوس" عکاس یونانی درست در همین زمان یعنی در سال 1992 چند هفته‌ای را به یمن سفر می‌کند و از این کشور تازه شکل گرفته عکاسی می‌کند. او در سفر خود به صنعا بیشتر به زندگی مردم کوچه و بازار توجه دارد و از این جهت عکس‌هایش قابل توجهی از این کشور در 23 سال پیش یمن به دست می‌دهد. یکی از سوژه های عکاس در مجموعه عکس هایش عکاسی از کشت و خرید و فروش گیاه مخدر "قات" در یمن است. توجه به پوشش مردم، و معماری شهرها و نمای ساختمان‌ها دیگر سوژه های مورد توجه این عکاس بوده است.
 
 
 
 
 
3282_227.jpg
 
 
 
3288_179.jpg
 
3289_853.jpg
 
 
 
3311_990.jpg
 
 
 
 
قرار دادن بیش از پنج عکس در سایز اصلی ممنوع می باشد
rezatizi
 
 
تصاویر کامل :
ویرایش شده در توسط rezatizi
  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عربستان به اشتباه سلاح برای ارتش یمن و انصارالله ریخت + تصاویر

  •  
  •  
 

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ همزمان با عملیات نظامی رژیم آل سعود علیه جنبش انصارالله در یمن، جنگنده‌های عربستان برای تسلیح طرفداران رئیس جمهور مستعفی در شهر عدن در جنوب یمن تسلحیات نظامی پرتاپ کردند که بسیاری از این سلاح‌ها به دست نیروهای جنبش انصارالله افتاد.

یک منبع یمنی گفت: بیشتر سلاح‌هایی که با چتر نجات برای طرفداران «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی در عدن انداخته شد به دست ارتش یمن و نیروهای جنبش انصارالله افتاده است.

یک منبع آگاه یمنی تاکید کرد نیروهایی از ائتلاف عربستان سعودی روز پنج‌شنبه تلاش کردند با چتر وارد عدن شوند اما تیراندازی شدید، باعث شد آن‌ها ماموریت خود را لغو کنند.

جنگنده‌های عربستانی تعدادی جعبه چوبی حاوی سلاح گرم و مهمات را در عدن، واقع در حدود ۴۲۰ کیلومتری صنعاء، پایتخت یمن پرتاب کردند.

این منبع در گفتگو با المیادین گفت اکثر سلاح‌هایی که با چتر نجات برای طرفداران عبدربه منصور هادی انداخته شد به دست ارتش یمن و نیروهای جنبش انصارالله افتاد.

این منبع یمنی افزود این سلاح‌ها پیشرفته و جعبه‌های پیشرفته کمک‌های اولیه بوده‌اند.

عربستان سعودی در تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور متواری یمن و متحد نزدیک ریاض به قدرت، تهاجم نظامی به این کشور را از تاریخ ۶ فروردین ماه سال جاری آغاز کرد.

براساس گزارش سازمان ملل، از زمان آغاز حملات هوایی عربستان سعودی به یمن تاکنون دست‌کم ۵۱۹ غیرنظامی از جمله زنان و کودکان جان باخته و یا زخمی شده‌اند.

cbfcecb1ac5c68c39132985263906a22.jpg
455efd4cffa709bbbeed0360f15c9b97.jpg
 
 
c14165d8971d7302f8b694c4027347df.jpg
 
5e5c5bf4bc4844b099b64851b8ad22c5.jpg
ویرایش شده در توسط jahad
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شبکه خبر،نوشته:عربستان با موشکهای زمین به زمین یمن را زده؟!!! تا حالا حمله هوایی بود و حالا موشک زمین به زمین،بنظرتون بعدش فاز زمینی حمله هستش؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام و درود

 

بنظرم دیگه عربستان گندشو دراورده.

 

حریم هوایی کاملا بسته . حتی اجازه وارد شدن هواپیمای کمک دارویی را نمیده. دائما درحال بمباران شهر است که بیشتر هم غیر نظامیان هدف قرار میگیرن. امروز هم که خبر اومده با موشک زمین به زمین داره یمن را میزنه . از نظر دریایی کاملا یمن را محاصره کرده.

 

اخه عربستان در حدی نیست که بخواد این غلط ها رو بکنه. یعنی خاک تو سر این سازمان ملل به این ساختار اب دو خیا ریش . بیشرفا حتی یه بیانیه سفت و سخت هم برای پایان بمباران ندادن.

 

به این عربا اگه رو بدی و چیزی بشون نگی هوا ورشون میداره میخوان این روشو در سوریه و عراق و نهایتا در ایران پیاده کنند.

 

مرگ بر رژیم ال سقوط.

  • Upvote 9
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط End
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.