reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

....اما بخشی دیگر معتقدند فضای منطقه سبب شده که محسن رضایی به سپاه بازگردد و برای دفاع از کیان کشور و کشورهای مظلوم منطقه، تجربیات خود از ۸ سال دفاع مقدس را در اختیار دیگران قرار دهد. به هر حال باید بازگشت مجدد او را تبریک گفت: «خوش‌آمدی فرمانده!»

 

 

امیدوارم تنظیم خانواده‌ای وصایای امامی، اشنایی با دفاع مقدسی چیزی تو دانشگاه امام حسین تدریس بکنه چون فکر نمی‌کنم ایشون بار نظامی چندانی داشته باشه؟

  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امیدوارم تنظیم خانواده‌ای وصایای امامی، اشنایی با دفاع مقدسی چیزی تو دانشگاه امام حسین تدریس بکنه چون فکر نمی‌کنم ایشون بار نظامی چندانی داشته باشه؟

 

گند هایی این جناب در جایگاه فرماندهی کل سپاه زدن که آن سرش ناپیدا!

 

هر چی میخواد تدریس کنه تدریس کنه فقط مرتبط با فرماندهی و اصولش نباشه

 

یک نمونه اش فقط :

 

http://wars-and-history.mihanblog.com/post/194

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستمون لینکی رو قرار دادن که گفتم شاید لازم باشه در تاپیک مطرح شه

 

سی و چهارمین گروه ناوگروه اطلاعاتی ـ‌ عملیاتی نیروی دریایی ارتش به خلیج عدن و تنگه باب‌المندب اعزام شد.

به گزارش مشرق، سی و چهارمین ناوگروه اطلاعاتی ـ عملیاتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناو لجستیک بوشهر و ناوشکن البرز به منظور تأمین خطوط مواصلاتی کشتیرانی ایران و حراست از منافع جمهوری اسلامی در آبهای آزاد عازم مأموریت برون‌مرزی در منطقه خلیج عدن و تنگه باب‌المندب شد.

به گفته امیردریادار سیاری، این مأموریت حدود سه ماه طول خواهد کشید.

به گزارش فارس، ناوگروه سی و سوم نداجا شامل ناو لجستیک بندرعباس و ناوشکن نقدی پس از حدود 80 روز مأموریت در اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا دیروز در بندرعباس پهلو گرفت.

 

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/403204/%D8%A7%D8%B9%D8%B2%D8%A7%D9%85-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%AD%D9%84-%DB%8C%D9%85%D9%86

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

 

جناب سینا .... من باب مزاح عرض میکنم .... بهتر هست وارد مباحث دفاع مقدس یا نشیم یا واقع بینانه بشیم !

 

 

این صحیح نیست که سردار محسن رضایی رو متهم به شکست هایی مثل رمضان المبارک بنمایید

 

حداقل  همون کسانیکه در ارتش عراق ، ارتش امریکا ، ارتش شوروی، ارتش ایران،سپاه ایران و سالها بعد محققین آزاد ، روی این مسائل کار کردند به این صراحت شما هرگز کسی رو نقد نکردند و نمیکنند و نخواهند هم توانست بکنند

 

 

من خیلی منابع رو توی کتاب هایی که باید خواند گذاشتم میتونید برید تهیه کنید بخونید( به شرطیکه مثل رضا کیانی عزیز نخونید ! که وقتی حقایق عملیات بیت المقدس رو توی کتاب کرانامه لشکر محمد رسول الله خواند زنگ زد و میگفت اینا دارند جوک میگن تو کتاب یا راسته ؟؟؟؟چشمک) و به صورت واقع بینانه حقایق عملیاتی مثل رمضان المبارک رو بخونید

 

 

 

ولی اگر حال خوندن هیچ منبعی از ایران یا خارج ایران رو ندارید ... و چون خیلی طول میکشه مسلط بشید به این قضایا این کتاب رو معرفی میکنم :

 

درس هایی از جنگ ایران و عراق ، آنچه گذشت .... نویسنده پولاک

 

 

به صورت خلاصه و مفید و تقریبا صحیح ( همراه با نکات ویرایش شده ) شرحی بر آخر جنگ داده شده که خوب هست

 

 

کتاب از معراج برگشتگان حاجی داوودآبادی هم بدک نیست که اوضاع رو از دید یک شخص فرمانده گروهان دیده و وسط کارزار ....

 

 

****

 

 

میثم عزیز .... میتونید سه جلدی تنبیه متجاوز و غیره رو بخونید بفهمید ایشون سواد جنگی داشته یا نداشته داره یا نداره .... فقط همینو عرض میکنم که طی چند دهه اخیر کماکان ایشون نقش محوری رو داشته و داره ..... !!!

 

بهتره از روی شکم چیزی نگیم .... یک میلیونم فشاری که روی امثال محسن رضایی بود روی ماها میبود ...زائیده بودیم زیرش....

 

گاهی باید شان اشخاص رو حفظ کرد.... حتی یزید هم باشه !!!

به هرحال

 

 

آقا محسن برگشت .... و به وعده خودش به سیدروح الله و سیدعلی عمل کرد .... قول داده بود وقتیکه دوباره نیاز باشه برگرده و پاسدار انقلاب باشه

 

یا حق

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جناب ادیب

 

فصلنامه ای هست به نام نگین ایران این رو خریداری کرده و مطالعه کنید از زبان برادران (نشریه رسمی سپاه و زیر نظر فرماندهی این نیرو یعنی چی؟ یعنی بنده بین یه کتاب بعضا خارج از ارگان براساس نظریات شخصی با یک نشریه سازمانی رسمی براساس تحلیل جمعی و اسناد رسمی قطعا گزینه دوم رو انتخاب میکنم) هم هست که دیگه ایراد بنی اسرائیلی هم بهش وارد نیست ، در یک کلام صادقانه ترین انتشارات برادران در مورد مباحث جنگ تحمیلی است

 

اما در عین حال با وجود تمامی خود سانسوری هایی که در مورد فرماندهان و عملکردشون شده ببینید در فصل های مختلف این فصلنامه (ماهنامه یا هر چیزی که بشه اسمش رو گذاشت) چه در مورد محسن رضایی گفته شده (به صورت مستقیم و غیر مستقیم) + اسنادش (شامل نامه فرماندهان زیر دست و محسن و ........)

 

حالا بعد از چند دهه از جنگ یک عده هنوز مخالفت میکنن با انتشار اسناد جنگی (از جمله خود محسن خان) در حالی که اصرار به انتشار اسناد سیاسی دارند! دم خروس خیلی زده بیرون رویتش سخت نیست

 

به شرطیکه مثل رضا کیانی عزیز نخونید !

 

 

من مثل رضا کیانی نمیخوانم ولی قطعا مثل ادیب نوروزی هم نمیخوانم

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گفته شده که بعد از اتمام جنگ ، رضایی با وساطت این و اون تونسته قسر در بره ، وگرنه کارش داشته به جاهای باریک می کشیده !

 

درسته ؟!

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سوالی که برای خود من وجود داره اینه که تجربه جنگ ایران و عراق چقدر به درد جنگ های امروزی می خوره، اون دسته از افراد جنگ ایران و عراق دیده ای که من باهاشون برخورد داشتم، تجربشون و دیدشون برای جنگ های امروز بیشتر زیان آور بوده تا سودمند.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام

 

در ارتباط با دفاع مقدس ، حرف و حدیث زیاد هست ، بدون شک در 2920 روز جنگی که میان ما و عراق ، به ثبت رسیده ، فراز و فرودهایی داشتیم که در جای خودش قابل بررسی هست . درمورد جناب رضایی هم صحبت زیاد بوده ، هست و خواهد بود . ولی آنچه که کمتر مورد توجه هست ، بازه زمانی فرماندهی  جناب رضایی در سپاه و سابقه ایشان بعنوان یک فرد نظامی است .

آن چیزی که مشخص هست ، زمانیکه ایشان بعنوان فرمانده سپاه منصوب شدند ،هیچ تجربه رزم کلاسیک نداشتند و به تبع آن هیچکدام از فرماندهان سپاه ( چه آنهایی که خوش سعادت بوند و شهید شدند و چه آنهایی که هنوز هستند ) دانشکده نظامی را ندیده بودند . حداکثرتجربه رزمی کلاسیک آنها دوره خدمت زیرپرچم بود که بارها بنده از زبان خودشون ( بخصوص سردار همدانی در کتاب مهتاب خیّن) این مساله را مطالعه کردم که  تجارب بدست آمده از آموزشهای دوران خدمت وظیفه ( در مورد ایشان تیپ 55 هوابرد ) بشدت مورد استفاده آنها بود .

 

بنابراین ، بدون تعارف، سپاه ، جنگ تحمیلی را بدون داشتن حتی یک دقیقه تجربه رزم کلاسیک شروع کرد ، در حالیکه زمانی جنگ تمام شد ، به یک نیروی پرتجربه و جنگ دیده تبدیل شده بود .

 

صرف نظر از کتابهایی که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند ، بخش عمده ای از فرماندهان سپاه به این نقیصه ( عدم وجود تجربه رزم کلاسیک ) معترف هستند . بخصوص در حوزه زرهی ( که بنده در حال کار بر روی آن هستم )

 

کافی هست دوستان جزوات درسی دانشکده های فرماندهی و ستاد را ( اگر در دسترس دارند ) مطالعه کنند . گاهی اوقات ، به مواردی بر خواهید خورد که تعجب می کنید که چه تحلیل های ظریف و دقیقی از نقاط ضعف و اشتباهات صورت گرفته درزمان جنگ ،ارائه شده است .

 

بنابراین ، می بایست حساب منابع مشخص و بادرجه پایین اهمیت ( البته بلحاظ دانش نظامی ) را از منابع کاملا" آکادمیک نظامی ، جدا کرد .

 

به اعتقاد بنده ، علیرغم تمامی انتقادات ، بیلان سپاه در جنگ  تحمیلی  ، یک تجربه جدید بود که به مانند هر تجربه دیگر ، نقاط قوت و ضعفی داشت که باید در جای خودش مورد بررسی قرار بگیرد .

 

بعنوان مثال، تا جایی که اطلاع دارم ، در سالهای آخر جنگ ، تعدادی از فرماندهان سپاه را برای دیدن دوره  فرماندهی وستاد ، به دانشکده فوق الذکرمامور کرده بودند . که به گفته یکی از فرماندهان ، زمانی که این عزیزان فارغ التحصیل شدند و برای طرح ریزی عملیات نظامی ، ماموریت پیدا کردند ، به هیچ عنوان توازنی میان امکانات موجود با واقعیتهای میدان جنگ پیدا نکردند . از این مساله یک نتیجه می شود گرفت ، آن چیزی که  سپاه در جنگ تجربه کرد ، شاید فراتر از امکانات و توانمندیهای موجود کشور ( سپاه وارتش )  در آن سالها بود وعدم وجود و یا عدم استفاه از  آن چیزی که در این حوزه به آن " تجربه نظامی" گفته می شود ، موجب خسران هایی شد که شاید جبران آن ممکن نمی بود .

 

اما انتظار می رود که این تجربه گرانقدر ، بلااستفاده نماند . متاسفانه روند موجود نشان می دهد که فقط بخش بسیار کوچکی از این تجربه استفاده شده وما هنوز راه زیادی برای تبدیل این تجربه به راه کاری های عملی برای بهبود وضعیت دفاعی کشور داریم و این ، آن چیزی است که بسیارنگران کننده است .

 

پی نوشت :

 

ظاهرا" زیاد طولانی شد ، مدیریت محترم در صورت صلاحدید ، برای عدم انحراف تاپیک ، این پست را به جای دیگری منتقل کنند

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نه یمن, نه عراق و نه لبنان از دشمنشاشون از تروریستها گرفته تاسعود شکست نمی خورند بها پرداخت می کنند( شهید می دهند زیر ساختها نابود میشه) ولی در نهایت یمن مال انصارالله, لبنان مال حزب الله و عراق هم مال شیعیان ولی این سوریه  که اوضاعش خطرناکه!!!!!!

ویرایش شده در توسط jahad
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امروز چهاردهمین روز تجاوز عربستان سعودی به یمن است و تاکنون 857 نفر در این حملات کشته شده‌اند و نزدیک به 1000 منزل مسکونی در این کشور تخریب شده است.

بامداد پنج‌شنبه (6 فروردین) سفیر عربستان در آمریکا از آغاز عملیات «توفان قاطع» برای تجاوز نظامی به یمن خبر داد و اعلام کرد که این عملیات بامداد پنجشنبه ساعت 24 به وقت عربستان سعودی با دستور ملک سلمان شاه این کشور آغاز شده است.

 

10 کشور در این تجاوز نظامی مشارکت دارند که شامل اعضای شورای همکاری خلیج فارس‌ به جز کشور عمان، به علاوه ترکیه، اردن، مصر و سودان است.

تحولات روز سیزدهم تجاوز به یمن را می‌توانید در اینجا ملاحظه کنید.

 

جدیدترین اخبار تجاوز عربستان به یمن را در زیر می‌توانید دنبال کنید:

 

*پاکستان: عجله‌ای نداریم قبل از رایزنی با ایران درباره یمن تصمیمی بگیریم

* یک شبکه تلویزیونی رسمی عربستان سعودی در برنامه‌ای زنده اعلام کرد که ریاض قادر است در عرض 15 دقیقه، یک میلیون انتحاری به یمن اعزام کند
همزمان با سفر ظریف به پاکستان و عمان صورت می‌گیرد؛ طرح ایران برای یمن روز میز بیروت/ فرستاده تهران پس از تونس و الجزائر امروز در لبنان

ژنرال یمنی: ارتش و انصار الله درصدد مسلح ساختن عشایر برای مقابله با تجاوز سعودی هستند
کارشناس سیاسی روس: تجاوز به یمن می‌تواند منجر به فروپاشی سعودی شود

وزرای خارجه روسیه و چین خواستار حل مسالمت‌آمیز بحران یمن شدند

سیاستمدار سوری: عربستان زندانیان القاعده را آزاد و به حضرموت یمن فرستاد

* عبدالباری عطوان: القاعده و حزب اصلاح یمن مهمترین طرف‌هایی هستند که از جنگ یمن سود می‌برند

* حمله جنگنده‌های سعودی به مواضع ارتش در شمال «عدن»

* 3 عضو انصارالله در «شبوه» واقع در جنوب یمن در حمله افراد مسلح قبائل همپیمان با «القاعده» به گشتی آنها، کشته شدند

* امیرعبداللهیان در دیدار با فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه، بر توقف فوری حمله نظامی عربستان به یمن تأکید کرد

ظریف به منظور رایزنی درباره تحولات منطقه به ویژه اوضاع یمن راهی «مسقط» پایتخت عمان شد

در دیدار فرستاده ویژه رئیس جمهوری ایران به الجزایر مطرح شد؛ تأکید الجزایر بر حل بحران یمن از طریق گفت‌وگوهای یمنی - یمنی

قائم مقام وزیر خارجه ایران: بازگرداندن یک رئیس‌جمهور دلیل و توجیه مناسبی برای حمله به یمن نیست/ اشتباه راهبردی ریاض

* تحلیل نشریه «نیشن» پاکستان از جنگ یمن؛ عربستان به دنبال تفرقه در ارتش پاکستان است/چرا باید وارد جنگی شویم که ربطی به ما ندارد؟

انصارالله:صدها موشک و پهپاد داریم/هر زمان بخواهیم عربستان را هدف می‌گیریم/اختلاف قطر و عربستان برای جنگ زمینی در یمن

ادامه حمایت واشنگتن از تجاوز به یمن؛ آمریکا انتقال تسلیحات به عربستان را تسریع می‌کند

 

** نخستین هواپیمای صلیب سرخ وارد صنعا شد

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Iran deploys ‘anti-piracy warships’ off Yemen’s coast
 
ایران اعزام 'کشتی های جنگی مبارزه با دزدان دریایی' سواحل یمن

 

http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2015/04/08/Iran-deploys-anti-piracy-warships-off-Yemen-s-coast.html

 

 

 

Afghan militants vow to send 'thousands' of fighters to Yemen

 

 
شبه نظامیان افغان برای ارسال 'هزاران' از مبارزان به یمن

http://news.yahoo.com/afghan-militants-vow-send-thousands-fighters-yemen-091833198.html

 

 

US approves billion-dollar arms sale to Pakistan

 
ایالات متحده میلیارد دلاری فروش اسلحه به پاکستان را تصویب کرد
 
 
 
Egypt’s Defense Minister heads to Pakistan

وزیر دفاع مصر به پاکستان رفت

http://www.el-balad.com/1472362

 
 
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از لحاظ موضع گیری در مورد جناب محسن رضایی در مجموع با سخنان جناب نوریخانی موافقم، اما اصلا مصداق و مثال خوبی برای فرمایشاتشون انتخاب نکردند... سقوط فاو! و عملیات رمضان المبارک از اون سری مباحثی است که بیش از بینش نظامی، نیاز به نگرش سیاسی برای علت و چگونگی سقوط فاو دارند...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

Iran deploys ‘anti-piracy warships’ off Yemen’s coast

 


ایران اعزام 'کشتی های جنگی مبارزه با دزدان دریایی' سواحل یمن


 
http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2015/04/08/Iran-deploys-anti-piracy-warships-off-Yemen-s-coast.html
 
 
 

Afghan militants vow to send 'thousands' of fighters to Yemen

 

 


شبه نظامیان افغان برای ارسال 'هزاران' از مبارزان به یمن


http://news.yahoo.com/afghan-militants-vow-send-thousands-fighters-yemen-091833198.html
 
 

US approves billion-dollar arms sale to Pakistan


 


ایالات متحده میلیارد دلاری فروش اسلحه به پاکستان را تصویب کرد

 

http://www.dawn.com/news/1174606/us-approves-billion-dollar-arms-sale-to-pakistan

 

 



Egypt’s Defense Minister heads to Pakistan
وزیر دفاع مصر به پاکستان رفت
http://www.el-balad.com/1472362

 

 


حداقل برای تیتر میتونستید از گوگل ترنسلیت استفاده نکنید.
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یمن در آستانه فاجعه غیرنظامی

فرارو- نزدیک به دو هفته است که بمب افکن های سعودی مواضع حوثی ها در یمن را هدف قرار داده اند اما این حملات تاکنون نه عقب نشینی آنها را به دنبال داشته و نه صلحی ایجاد کرده است.
 
به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل سی ان ان، ناآرامی های یمن با سرعت به سمت تبدیل شدن به یک فاجعه برای مردم و آینده این کشور می رود. در حالی که بخشی از یمنی ها در حال مقابله با این حملات هستند، برخی دیگر از مردم آنقدر ناامید شده اند که از طریق دریا به سومالی گریخته اند.
 
آیا حوثی ها می توانند در مقابل آتش افروزی عربستان مقاومت کنند؟
 
تاکنون که توانسته اند. «عملیات طوفان اراده» به سرکردگی عربستان هنوز نتیجه ای قاطع نداشته است. بسیاری از این حملات هوایی، مواضع حوثی ها در بندر عدن و اطراف آن را  هدف قرار داده است. ضمن اینکه عربستان به کمیته های مردمی و برخی واحدهای نظامی متخاصم علیه حوثی ها کمک می رساند و امیدوار است طی چند روز آینده کنترل بخش عمده این شهر بدست آنها بیافتد. 
 
مقامات عربستان مدعی هستند که حملات هوایی در دیگر نقاط یمن نیز باعث تضعیف زیرساخت های نظامی حوثی ها، به خصوص ساختمان های اصلی در صنعا شده است. نیروی هوایی عربستان با حمایت دیگر کشورهای عرب، کنترل آسمان یمن را به دست گرفته اما درگیری ها در یمن، لیبی و دیگر مناطق نشان داده که حملات هوایی بدون مداخله زمینی، به ندرت موفقیت آمیز هستند.
 
با این حال وزیر دفاع پاکستان روز دوشنبه گفت که ریاض از این کشور درخواست هواپیما، کشتی های جنگی و نیروهای زمینی کرده و این مسئله نشان می دهد که ائتلاف سعودی ها علیه یمن هنوز تا برخورداری از دست بالا در این درگیری ها، فاصله دارد.
 
آیا عربستان دست به حمله زمینی می زند؟
 
عادل الجبیر، نماینده عربستان در واشنگتن تاکید کرد که دارای نیروهای رسمی در عدن نیستند. وی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال حضور زمینی گسترده تر در یمن گفت: «هیچ گزینه ای را کنار نگذاشته ایم اما فکر نمی کنم که هنوز به این مرحله رسیده باشیم.»
 
اما این احتمال وجود دارد که عربستان همین حال هم نیروهای زمینی در یمن داشته باشد چراکه به گفته منابع سعودی، نیروهای ویژه غیرنظامی سعودی در عدن به جریان انتقال تسلیحات و دیگر کالاها کمک می کنند. این منبع آگاه به سی ان ان گفت که نیروهای ویژه عربستان علیه واحدهای حوثی در تنگه باب المندب در حال جنگ هستند. 
 
یک حمله زمینی هماهنگ برای پیشروی در خاک یمن، خطرناک خواهد بود. امروز حوثی ها از دانش محلی در مورد بخش های کوهستانی شمال این کشور دارند و این در حالی است که اگر عربستان بخواهد پایتخت یمن را مورد تهدید قرار دهد، باید به این منطقه نفوذ کند. ضمن اینکه حوثی ها پس از حضور در شش جنگ علیه علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق این کشور، دارای تجربه جنگ هم هستند. 
 
به عقیده برخی ناظران اگر نیروهای حوثی یا همان انصارالله موفق به تصرف عدن شوند و بتوانند کنترل خود بر پایتخت و همچنین شهر تعز را حفظ کنند، ائتلاف اعراب گزینه ای جز استفاده از نیروی زمینی نخواهد داشت.
 
شهروندان یمنی بدون قدرت، آب و غذا
 
پایان هفته گذشته بوده که 16 میلیون یمنی که در مناطق تحت کنترل حوثی ها زندگی می کنند، بدون برق ماندند. کمیته بین المللی صلیب سرخ که سعی می کند کمک های هوایی به این مردم برساند می گوید «بیمارستان ها و کلینیک هایی که با موجی از زخمی ها روبرو هستند، با کمبود تجهیزات پزشکی و دارو مواجه شده اند.»
 
حتی پیش از تشدید درگیری ها در یمن، مردم این کشور با روزی هفت دلار زندگی می گذراندند و این در حالی است که مردم عربستان در همسایگی آنها، روزانه 86 دلار خرج می کنند. 
 
صندوق کودکان سازمان ملل برآورد کرده که طی دو هفته گذشته 100 هزار نفر در سراسر یمن آواره شده اند و بر اساس گزارش سازمان امدادرسان اوکسفام (Oxfam)، بیش از 10 میلیون یمنی غذای کافی برای خوردن ندارند و از این میان 850 هزار کودک دچار سوءتغذیه هستند. بیش از 13 میلیون نفر هیچ دسترسی به آب تمیز ندارند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.