reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع نظامی اعلام کردند که در هجدهمین روز تجاوز عربستان به یمن، برای نخستین‌بار از بالگردهای آپاچی برای هدف قرار دادن برخی مواضع در بخش «سنحان» واقع در صنعا و محل تولد «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین یمن استفاده کرد.

پایگاه خبری یمنی «الموتمر نت» وابسته به حزب کنگره مردمی یمن که ریاست آن را علی عبدالله صالح برعهده دارد به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که بمباران این بالگردها، به تخریب کامل پایگاه نظامی «ریمة حمید» در سنحان منجر شد و شماری از نیروهای نظامی یمن که در این پایگاه حضور داشتند، کشته و زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، تمام تجهیزات نظامی موجود در این پایگاه نیر نابود شد.

پایگاه ریمة حمید از پایگاه‌های نظامی حامی علی عبدالله صالح بود که گفته می‌شد، میزان زیادی از سلاح‌های مدرن و تجهیزات نظامی در آن وجود داشته اما مدتها پیش، پس از برکناری «احمد علی عبدالله صالح» به دست «عبدربه منصور هادی» از پست ریاست گارد ریاست‌جمهوری انبارهای این پایگاه نظامی از سوی برخی تیپ‌های نظامی غارت شده بود.

از آغاز تجاوز عربستان به یمن این نخستین‌بار است که از بالگردهای آپاچی استفاده می‌کند.

شاهدان عینی اعلام می‌کنند که بالگردهای آپاچی، مواضع انصارالله را در «حموش الخامری» واقع در منطقه «بئر عمر» در «لحج» و چندین منطقه در صنعا را بمباران کردند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ناو جمع آوری اطلاعات روسیه در ساحل یمن

 

خبرگزاری RT اعلام کرد ناو روسی Priazovye که با پهلو گرفتن در بندر عدن 308 نفر را از این شهر تخلیه کرده است ، شب گذشته این بندر را به مقصد جیبوتی ترک کرده است.

 

بنابر این گزارش ، ناو اعلام شده روسی که یک ناو جمع آوری اطلاعات کلاس Vishnya با کد SSV-201 در ناوگان دریای سیاه در حال خدمت میباشد، پیش از به منظور کمک به عملیات علیه دزدان دریایی در خلیج عدن مستقر شده بود

 

http://rt.com/news/248961-russia-navy-ship-yemen-evacuation/

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

روسیه بر ماندن دیپلمات های خود در یمن تاکید کرد. (یکشنبه 20:30 به وقت تهران)
دو هواپیمای روسی در فرودگاه صنعا 350 نفر را با تابعیت های مختلف منتقل میکنند. (یکشنبه 19:51 به وقت تهران)

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در پی حمله عربستان به یمن
لقمه بزرگتر از دهان
در حالی که رژیم جعلی اسرائیل با توانایی چند برابری نسبت به عربستان به منطقه بسیار کوچک غزه حمله کرده، همچنان نتوانسته به اهداف خود دست یابد، حال این سوال پیش می آید که حاکمان بی تجربه عربستان با توانایی کمتر نظامی، چگونه این تصور را در ذهن خود پرورانده اند که می توانند به یک کشور ده ها میلیونی غلبه پیدا کنند.
 
farhangnews_121639-342602-1428832369.jpg
 

**********************************************************************************************************************

 

فیلم / به سعودی‌ها هشدار می‌دهم

رهبر معظم انقلاب : من هشدار میدهم به سعودی‌ها، از این حرکت جنایت‌آمیزی که در یمن میکنند باید دست بردارند؛ این در این منطقه قابل قبول نیست. آمریکا هم البتّه از آنها دفاع میکند، حمایت میکند؛ طبیعت آمریکا این است، در همه‌ی قضایا طرف ظالم را میگیرد.
 

farhangnews_121671-342681-1428816551.jpg
به سعودی‌ها هشدار می‌دهم | دانلود فیلم
ویرایش شده در توسط jahad
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران ضمن «اجاره‌ای» خواندن ارتش عربستان پیش‌بینی کرد که مداخله نظامی این کشور در یمن «قطعاً شکست خواهد خورد

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمدرضا پوردستان، روز یک‌شنبه ۲۳ فروردین، در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «هنوز گلوله‌ای به سمت ارتش عربستان شلیک نشده ولی ما آثار شکست را در ارتش اجاره‌ای عربستان می‌بینیم، وای به حال روزی که چند ترقه در ریاض شلیک شود


چند ترقه در ریاض شلیک شود


با این حال احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، روز یک‌شنبه در سخنان خود از جنگ‌های نیابتی سخن گفته و تأکید کرد: «بوکو حرام و داعش به نیابت از آمریکا در حال انجام جنایت هستند، ما هم خود را برای فضای جنگ‌های نیابتی آماده می‌کنیم

وی اضافه کرد: «البته که تهدیدها را رصد کرده و تاکتیک‌های جنگ ناهمطراز را نیز تمرین می‌کنیم.»

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

روابط عمومی مجمع تشخيص مصلحت نظام، شنبه ۲۲ فروردين، از نخستين جلسه اين نهاد در سال ۱۳۹۴ گزارش داده که آقای هاشمی رفسنجانی در آن «بحران يمن و تجاوز عربستان سعودی به اين کشور و دامن زدن به اختلافات مذهبی ميان شيعه و سنی را بسيار خطرناک و مقدمه جنگ و خونريزی‌های بيشتر در منطقه» توصيف کرده است.

 

او همچنين با «ابراز نگرانی شديد از اينکه دشمنان سعی در القای شيعه‌هراسی در منطقه به ويژه در يمن دارند»، از اينکه «مسئولان تازه‌کار عربستان دچار اشتباه فاحش محاسباتی و تحليل سياسی و نظامی در مورد شرايط يمن شده‌اند و بدون مطالعه و در نظر گرفتن عواقب شوم شروع آتش جنگ در منطقه با ائتلافی شکننده و ناقص وارد جنگی ويرانگر شده‌اند»، ابراز تاسف کرده است.

به نظر می‌آيد منظور آقای رفسنجانی از «مسئولان تازه‌کار» عربستان سعودی، ملک سلمان، پادشاه جديد اين کشور باشد که از بهمن ماه سال ۱۳۹۳ جانشين ملک عبدالله، پادشاه درگذشته عربستان سعودی شده است.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تورنادو ADV های عربستان، نمونه بارز یک تفکر مرتجع.

78da0awtphuvw5lqvy8c.jpg

 

تفاوت کار آمدی ائتلاف عربی،‌و ائتلاف بین المللی بر فراز سوریه و عراق باید عمیقا واکاوی بشه

اشتباه نکنید، این واکاوی برای این نیست که ما کار آمدی خودمون رو در جنگ ضد شورش بیشتر کنیم، ما قرنها با جایی که عربستان هست فاصله داریم. ولی درسهای این درگیری برای زنده موندن پدافندمون در برابر عربستان حیاتیه.

  • Upvote 11
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تورنادو ADV های عربستان، نمونه بارز یک تفکر مرتجع.

78da0awtphuvw5lqvy8c.jpg

 

تفاوت کار آمدی ائتلاف عربی،‌و ائتلاف بین المللی بر فراز سوریه و عراق باید عمیقا واکاوی بشه

اشتباه نکنید، این واکاوی برای این نیست که ما کار آمدی خودمون رو در جنگ ضد شورش بیشتر کنیم، ما قرنها با جایی که عربستان هست فاصله داریم. ولی درسهای این درگیری برای زنده موندن پدافندمون در برابر عربستان حیاتیه.

 

میشه در مورد تصویر توضیح بدید !

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

13940123144851939_PhotoL.jpg

 

تحلیلگران با پیش‌بینی رهبر ایران درباره شکست عربستان در یمن موافقند/ یمن به ویتنام عربستان تبدیل می‌شود

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قابل توجه دوستانی که می گفتند بمباران کامیونهای حامل گندم به خاطر احتمال حمل اسلحه و موشک توسط آنها بوده:

 

بمباران ورزشگاه و سیلوهای گندم در یمن

هواپیماهای سعودی در حملات جدید خود به استان «إب» و «عدن» در یمن، خانه‌های مسکونی، سیلوهای گندم و یک ورزشگاه را بمباران کردند.

 

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از شبکه المیادین، بمب‌افکن‌های سعودی در حمله به استان «إب» در غرب یمن یک ورزشگاه و چندین خانه مسکونی را بمباران کردند. در بمباران این ورزشگاه، 6 کشته و دهها زخمی برجای مانده است.

همچنین در استان «عدن» در جنوب یمن نیز کشتی‌های ائتلاف سعودی سیلوهای گندم و مراکز حکومتی را مورد هدف قرار دادند.

از سوی دیگر در منطقه صفراء در استان صعده در شمال یمن، جنگنده‌های سعودی چندین مناطق مسکونی را بمباران کردند که دهها کشته و زخمی بر جای مانده است.

در هجدهمین روز حملات هوایی عربستان به یمن، تاکنون دهها هزار نفر از خانه‌های خود آواره و بیش از هزار تن کشته شده‌اند.

 

http://farsnews.com/newstext.php?nn=13940123001422

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

میشه در مورد تصویر توضیح بدید !

 

هیچی ...این مدل برتری هوایی و رهگیری تورنادوست . سعودی ها هم لابد فکر کردن ما که تایفون و F-15SA داریم دیگه چه احتیاجی هست به نگه داشتن اینا...اوراقشون می کنیم تا از خرج نگه داریشون خلاص شیم .

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارتش سعودی نیروهای نظامی خود را در مرز یمن مستقر کرد + تصاویر  

 

 

 

منابع آگاه اعلام کردند که روز یکشنبه دو فروند تانک سعودی به گذرگاه مرزی «طوال» نزدیک شدند تا برای انجام هرگونه حمله احتمالی آماده باشند.

این منبع آگاه افزود: ارتش عربستان از رئیس گمرک طوال خواسته است تا محل سکونتی برای نظامیان سعودی در مدت اقامتشان در منطقه فراهم کند.

این در حالی است که روز شنبه وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه‌ای، فرمان بستن دو گذرگاه مرزی «علب» و «خضراء» را صادر کرده بود.

گذرگاه مرزی طوال که عربستان را به یمن متصل می‌کند، از مهم‌ترین گذرگاه‌های میان دو کشور است که برای مبادلات تجاری استفاده می‌شود. از این گذرگاه حدود ۶۰ درصد کالاهای یمنی به عربستان صادر و نیز بسیاری از عمره‌گذاران یمنی از این مسیر به سفر حج مشرف می‌شوند.

از سوی دیگر سرتیپ احمد العسیری سخنگوی ائتلاف ضد یمن از استقرار بالگردهای آپاچی در مرز یمن خبر داد و گفت: ما با توپخانه و جنگنده‌های (بالگرد) آپاچی با اوضاع برخورد کردیم.

این بالگردهای توپدار پس از آن وارد عملیات شدند که انصارالله یک قرارگاه مرزی واقع در منطقه نجران در جنوب غربی عربستان سعودی را هدف قرار دادند.

وزارت دفاع عربستان پیش‌تر از کشته شدن سه سرباز ارتش در یک حمله خمپاره انصار الله در جریان یک تبادل آتش خبر داده بودند.

 

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه، تانک‌ها، توپخانه و نفر برهای زرهی عربستان سعودی را دیده‌اند که از هفته گذشته در نزدیکی مرز جنوب غربی این کشور مستقر شده‌اند.

براساس این گزارش، پادشاهی سعودی از ۲۶ مارس گذشته ائتلافی عربی با نام «توفان قاطعیت» به راه انداخته است تا بتواند مواضع جنبش انصارالله یمن را هدف قرار دهند.

a0d5e9dc9de67ddb9f17a59c5f88f9b5.jpg
b1efbf34a0771eef9e47a9bb0ddf4f3e.jpg
5e06803dc2de3baffd803701da0aa56c.jpg
64df613af39666563834f9b18c47ccf5.jpg
 
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.