reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

یک بحث سر فرماندهی و کنترل نبرد، و این حقیقت که نیروی هوایی سلطنتی سعودی کی نیروی ابزار گرای نسبتا کور هست مثل همیشه کشیده شد به هخامنشیان.

خدا عقل بده به همه

 

 چه کنیم دیگه ...شده عادت :)

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

 

 

خشت اول چون نهد معمار کج ...تا ثریا می رود دیوار کج ...اگر حکومت عراق حکومت خوبی بود، داعشی هم نبود ...به همین آسانی ...همان طور که اگر حکومت بریتانیا در ایرلند شمالی خوب بود ، ارتش جمهوری خواهی هم نبود ...شما اول این را درک کن تا بعد برسیم به مراحل بعدی ....

 

 

 
دیوار بتنی کسی سراغ داره ؟؟؟ میخام سرمو بکوبم توش
 
نه ببینم از بچه ها کسی تکفیری تو ایران سراغ داره ؟ کارد میوه خوری هم خودم براش میبرم .... اگر میشه بهش بگید برای ختنه .... آخ نه ببخشید اشتباه شد ... میخام برم پیش ش بی زحمت سرمو ببره !!!! شاید راحت شم از دست این جملات عجیب غریب فضایی !!!!
 
 
خدایا دقیقا حرفی رو میزنه که بریتانیا سالها پیش دستور داد گسترش بدن در ایران :
 
انگلستان نقشی در اوضاع بد ایران نداشت ... اگر ایران قوی بود انگلستان در ایران کاری نمیتوانست بکند !!!! پس ایران ضعیف بود درنتیجه انگلستان در ایران دخالت میکرد !
 
 
این شد حرف منطقی !
 
بعد از دو قرن مشخص شد وزیر خارجه انگلستان دستور داده این تحلیل !!!! وارد تاریخ این مرز و بوم بشه ! همین الان هم از اطراف و اکناف میشنویم ش !
 
 
 
آخه مرد ...حسابی .... خودتو گرفتی دستگاه یا ماااااااااااااااا رو ؟؟؟؟؟
 
اصلا شما تاریخ همون ایرلند رو خوندی ؟ چی بر سر آزادیخواهان ش آوردند ؟ برو بااااااااااااااابا
واقعا متاسفم ، یعنی اینقدر شما برای آزادی انسان و شرف و عزت ارزش قائل هستید ؟؟؟؟؟
 
 
تفکرات بسیار بسیار اشتباهی دارید ! خواهش میکنم تجدید نظر کنید وگرنه فردا روزی دیدی تکفیری شدی ، یکی از بچه ها داره هدشات ت میکنه !
 
 

 

جوان بیکار و شکنجه شده و محروم از خدمات ، بودن در جبهه مقاومت !! حالیش نیست . آزادی و شغل و کرامت و حکومت مردم سالار می خواهد ...

 

 

 

هوم !

بله!

 

باشه /، میگم ، به نظرت بگیم بچه ها بیان داخل ایران ؟؟؟ ایران هم دقیق اوضاعش اینه ها ؟ بهترین فرصت هست بگیم بچه های تکفیری بیان

فقط چیزه ...ببین ...روم نمیشه خداشاهده بگم ولی ببین ... این بچه هایی که میان خیلی صاف و صادق هستند ... اهل جهادند و اهل ریا نیستند ...کمی مشکل جهادالنکاح دارند ... بعد عارض بشم خدمت تون که اینها براساس شرع دین وهابیت مجاز به رابطه با همه هم هستند ... میگم خطری نشه برا خودمون ؟؟؟؟؟ چشمک

 

یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

اصلا شما تاریخ همون ایرلند رو خوندی ؟ چی بر سر آزادیخواهان ش آوردند ؟ برو بااااااااااااااابا

 

اونقدر می دونم که از خاک اصلیش تو 1920 رفتن بیرون و تو ایرلند شمالیم باهاش کنار اومدن ...چون حکومت بریتانیا تو قبضه یک عده محدود نیست ...

 

 

هوم !

بله!

 

باشه /، میگم ، به نظرت بگیم بچه ها بیان داخل ایران ؟؟؟ ایران هم دقیق اوضاعش اینه ها ؟ بهترین فرصت هست بگیم بچه های تکفیری بیان

فقط چیزه ...ببین ...روم نمیشه خداشاهده بگم ولی ببین ... این بچه هایی که میان خیلی صاف و صادق هستند ... اهل جهادند و اهل ریا نیستند ...کمی مشکل جهادالنکاح دارند ... بعد عارض بشم خدمت تون که اینها براساس شرع دین وهابیت مجاز به رابطه با همه هم هستند ... میگم خطری نشه برا خودمون ؟؟؟؟؟ چشمک

 

کاری به ایران و عراق و امریکا و جابلقا و جابلسا نداره ...هر جا اینا باشه شورش هم هست ...برچسب مضحک ( تکفیری ) هم دیگه تو این موارد جواب بده نیست ...

 

شما اول اثبات بفرما چیزی به اسم جهاد نکاح هست ...به دشمنت هم دروغ نبند بزرگوار ...من که خودم عمری با سلفی جماعت سر و کله زدم بهتر می دونم ...

 

شما با خطر صیغه !! مواجه هستید فعلا ...

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

 

چون حکومت بریتانیا تو قبضه یک عده محدود نیست ...

 

 

 

یا حسین !!!!

 

یا حسین !

 

 

خدایا یعنی تو تاریخ رو زیر و رو کردی !

 

 

حکوووووووومت بریتانیا در قبضه یک سری اشخاص خاص نیست ؟

 

جان ملکه دایانا ولمون کن !!!

 

واااااااااااااااااااااای خدا ، الانه مخم بسوزه !!!

 

 

همینه دیگه !

 

میگم در عملیات روانی تو شخصی رو در یک قفس دو متری حبس کن وقتی ببری ش هواخوری تو قفس سه متری فکر میکنه آزادی بهش دادی !

 

دوست عزیز ، بریتانیا مملکتی است که هنوز که هنوزه شاهنشاهی توش حرف اول و آخر رو میزنه !!!!!!! نخست وزیر دارند ؟؟؟؟؟ جدا ؟؟؟؟ سرویس ام آی 6 برای کی کار میکنه ؟

 

 

بی خیاااااااااااااااااااااااااااااااال

 

 

 

شما اول اثبات بفرما چیزی به اسم جهاد نکاح هست ...به دشمنت هم دروغ نبند بزرگوار ...من که خودم عمری با سلفی جماعت سر و کله زدم بهتر می دونم ...

 

 

 

 

اولا صیغه در شرع اسلام هست ! دوما با محارم نیست !

 

دوما جهاد نکاح نه ، برده جنسی چی ؟؟؟؟ کنیز چی ؟؟؟؟

 

بی خیاااااااااااااااااااااااااال

یا حق

  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

دوست عزیز ، بریتانیا مملکتی است که هنوز که هنوزه شاهنشاهی توش حرف اول و آخر رو میزنه !!!!!!! نخست وزیر دارند ؟؟؟؟؟ جدا ؟؟؟؟ سرویس ام آی 6 برای کی کار میکنه ؟

 

محض خاطر شما ، شاهنشاه انگلیس در همان قرن 17 میلادی اعدام رسمی شد ( چارلز اول ) ، پرنس جان مشهور که اعدام نیمه رسمی شد ( پیمان مگناکارتا ) ... شما فرق نظام سیاسی بریتانیا با عربستان را یاد بگیر تا بعد

 

 

اولا صیغه در شرع اسلام هست ! دوما با محارم نیست !

 

دوما جهاد نکاح نه ، برده جنسی چی ؟؟؟؟ کنیز چی ؟؟؟؟

 

فقط در مذهب شیعه امامی و نه هیچ مذهب اسلامی دیگر ...شما اصل جهاد نکاح را ثابت کن ، تا بعد ...محارمش که دیگر نشانه اوج حقد و ناآگاهی شماست ...

 

بر اساس تفکرات آن روی سکه شما ، که همان زنده کردن همه احکام اسلامی باشد ، کنیز گرفتن زن غیرمسلمان مردم در حال جنگ حلال است ...به قرآن و سنت مراجعه بفرمایید ...البته مشکل اونام اینه که مثه شما معتقدن احکام دین مثل سنگ سختن ...از ازل تا ابد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جان ؟!!!
در مورد سطرهای پایین تر پستتون که هیچ حرفی نمی زنم چون کاملا تهی از شعار و پروپاگاندا !! هستند .
اما سطرهای بالا .
با عرض معذرت ، می شود بفرمایید سیاست زمین سوخته اعمال شده در شهر القصیر و یبرود و النبک ( نه فقط القصیر ، همه جای سوریه ، این مورد خاص حزب الله است )، خالی کردن کامل آن از ساکنانش ( هیچ کدام از سنی مذهبان این شهر جرات برگشت را ندارند ) ، استفاده از راکت برکان ( رسما توسط خود حزب الله ) ، مشارکت در محاصره حتی غذایی غوطه شرقی و حمص ، شعارهای طایفه ای و ( تکفیری و وهابی ) خواندن همه مخالفان اسد ، کشتارهای گسترده مناطق اطراف زینبیه ( ذیابیه و حسینیه ) و از همه مهم تر حمایت تمام قد از رژیم اسد چطور دل مردم سوریه ( بخش مخالفش ) را به دست می آورد ؟ این یک قطره از دریای سوریه

سرقت و غارت خانه ها و ربودن ساکنان ، کشتار مردم در داخل مساجد ، سیاست زمین سوخته در شهر جرف الصخر و خالی کردن آن از سکنه ، استفاده از شعارهای مذهبی متفاوت با مذهب مردم آن مناطق و عکس گرفتن های پی در پی کسی که 8 سال با کشور عراق در جنگ بوده ( خوب و بدش را کاری ندارم ) چه تاثیری روی عرب های سنی عراق دارد ؟!!

دوست عزیز بحث سوریه لازمه اش جداکردن ارتش و مقاومت هست - قبل قصیر یادتون هست یکی از تکفیری ها قلب سرباز سوری رو به دندان گرفت خب این روی نیروهای سوری چه تاثیری داره؟ چه کسانی کارمندان سوری ادارت غوطه شرقی رو از بالای ساختمان به پایین پرتاب میکردند؟ فیلمش موجود هست جز نیروهای تکفیری النصره؟ که متاسفانه اکثرا سوری بودند‏!‏ جنایات کسب و عدرا و خان العسل مسلحین که جای خود داره خب این موارد طبیعتا روی سوری ها تاثیر داره اصلا قصد توجیه بعضی اقدامات غلط سوری ها رو ندارم اما متاسفانه این تبادل خشونت باعث کینه شدید بین طرفین شده و هدف قرار دادن افراد بیگناه شده...
جرقه ورود سنگین ارتش - وادار کردن بشار به قبول توصیه های اطرافیان نادانش من جمله ماهر - به درگیری ها رو کی زد؟ جز هرموش و داستان پادگان جسرالشغور... الجزیره طرفدار مخالفین حمله ارتش به مدرسه رو در سوریه محکوم میکنه در یمن تایید... که البته هر دو محکومند
در عراق هم که داستان بسیاره شخصا مصاحبه رئیس علمای اهل سنت با المیادین رو دیدم که به شدت به بیانیه الازهر و خطر جنگ شیعه و سنی هشدار میداد و یاداور میشد که ما فتوای وحدت مراجع شیعه بعد از انفجارهای تفرقه گرایانه بعد از اشغال عراق فراموش نمیکنیم

عامل تبلیغات مسموم ضد نیروهای مردمی عراق یکیش العربیه است که خودم فراموش نمیکنم العربیه اخبار اشغال موصل توسط نیروهای تکفیری رو با عنوان الثوار العراقی پوشش میداد و حالا میگه متطرف‏!‏ ویرایش شده در توسط tiger4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز بحث سوریه لازمه اش جداکردن ارتش و مقاومت هست - قبل قصیر یادتون هست یکی از تکفیری ها قلب سرباز سوری رو به دندان گرفت خب این روی نیروهای سوری چه تاثیری داره؟ چه کسانی کارمندان سوری ادارت غوطه شرقی رو از بالای ساختمان به پایین پرتاب میکردند؟ فیلمش موجود هست جز نیروهای تکفیری النصره که متاسفانه اکثرا سوری بودند‏!‏ جنایات کسب و عدرا و خان العسل مسلحین که جای خود داره خب این موارد طبیعتا روی سوری ها تاثیر داره اصلا قصد توجیه بعضی اقدامات غلط سوری ها رو ندارم اما متاسفانه این تبادل خشونت باعث کینه شدید بین طرفین شده و هدف قرار دادن افراد بیگناه شده...
جرقه ورود سنگین ارتش - وادار کردن بشار به قبول توصیه های اطرافیان نادانش من جمله ماهر - به درگیری ها رو کی زد؟ جز هرموش و داستان پادگان جسرالشغور... الجزیره طرفدار مخالفین حمله ارتش به مدرسه رو در سوریه محکوم میکنه در یمن تایید... که البته هر دو محکومند
در عراق هم که داستان بسیاره شخصا مصاحبه رئیس علمای اهل سنت با المیادین رو دیدم که به شدت به بیانیه الازهر و خطر جنگ شیعه و سنی هشدار میداد و یاداور میشد که ما فتوای وحدت مراجع شیعه بعد از انفجارهای تفرقه گرایانه بعد از اشغال عراق فراموش نمیکنیم

عامل تبلیغات مسموم ضد نیروهای مردمی عراق یکیش العربیه است که خودم فراموش نمیکنم العربیه اخبار اشغال موصل توسط نیروهای تکفیری رو با عنوان الثوار العراقی پوشش میداد و حالا میگه متطرف‏!‏

 

مشکل این است که شما قبل از 2011 را نمی بینید ...از 1982 تا 2011 ، آن قدر بشکه باروت سوریه پر بود که انفجارش چنین شود ...این جمله را تحلیل کنید تا بعد ...

 

جناب ادیب ...سلطنت بریتانیا خیلی خیلی دموکراتیک تر است تا  (جمهوری دموکراتیک خلق کره )...درک می کنید این رو ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پست های نامرتبط حذف شدن در صورت ادامه با کاربران برخورد میشود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پست های نامرتبط حذف شدن در صورت ادامه با کاربران برخورد میشود


تشکر از اقدامتون بر اساس قوانین سایت
منتهی پستی که به تخلف شما به درستی و با ذکر منبع اشاره کرده بود کجا رفت؟ نکته ای که من هم به خاطر تکرار ان در تاپیک های مختلف قبل از ان قصد داشتم به ان اشاره کنم
البته اگر این حذف منجربه عمل شما به عنوان یکی از مدیران به قوانین بشه کار درستی بوده
موفق باشید ویرایش شده در توسط tiger4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کاریکاتور/ مشارکت آمریکا در تجاوز عربستان به یمن

 

e75a71515b5f538279ad3b4e6c6be1b0.jpg

ویرایش شده در توسط projectile
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
غنایم به جا مانده از سعودی‌ها در یمن+عکس
قبیله «طخیه» در شمال یمن حملاتی را علیه مواضع نیروهای ارتش سعودی در نزدیکی مرز انجام دادند و در جریان این حمله، مقدار قابل توجهی سلاح و مهمات را به غنیمت گرفتند.
 

 به گزارش فرهنگ نیوز، نیروهای قبیله «طخیه» با حمله به پایگاه نظامی «المناره» در جنوب عربستان و در نزدیکی مرز یمن توانستند، 18 نظامی سعودی را کشتند و همچنین مقدار قابل توجهی سلاح و مهمات را به غنیمت بگیرند.

تعدادی از نیروهای نظامی سعودی نیز به اسارت گرفته شدند و همچنین باقی نظامی از بیم حملات مجبور به فرار از پایگاه شدند.

طبق اطلاعات بدست آمده، هدف حمله قبیله طخیه به مواضع نیروهای عربستانی در خاک عربستان، جواب به حملات نیروهای آل سعود به قبیله و به شهادت رسیدن چهار تن از نیروهای قبیله بوده است.

نیروهای نظامی آل سعود مستقر در مرز با یمن در حمله‌ای علیه مواضع قبیله طخیه چهار تن از نیروهای این قبیله را به شهادت رساندند.

 
farhangnews_121944-343627-1428937242.jpg
 
farhangnews_121944-343628-1428937242.jpg
 
http://www.farhangnews.ir/content/119702
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط End
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.