reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

ارتش یمن در حدود 90 دستگاه تانک T-80BV (با پیشرانه توربینی) را از اوکراین (یا به گفته برخی منابع از روسیه) تحویل گرفته در سال های گذشته

 

thumb_11150449_10203984592759717_2124037 thumb_11162064_10203984844526011_2780354 thumb_11073064_10203984834725766_1135009 thumb_11027456_10203984592279705_2068077

 

صرف نظر از اینکه عملیاتی نگه داشتن این تانک با پیشرانه توربینی برای حوثی ها تقریبا غیر ممکنه (و نیازمند متخصصین ارتش یمن هستند) و بدون پشتیبانی هوایی نیز کار چندانی از پیش نمیبرند اما سناریوی نبرد تانک های T-80 یمن با آبرامز های سعودی میتونه جالب باشه

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ارتش یمن در حدود 90 دستگاه تانک T-80BV (با پیشرانه توربینی) را از اوکراین تحویل گرفته در سال های گذشته

 

thumb_11150449_10203984592759717_2124037 thumb_11162064_10203984844526011_2780354 thumb_11073064_10203984834725766_1135009 thumb_11027456_10203984592279705_2068077

 

صرف نظر از اینکه عملیاتی نگه داشتن این تانک با پیشرانه توربینی برای حوثی ها تقریبا غیر ممکنه (و نیازمند متخصصین ارتش یمن هستند) و بدون پشتیبانی هوایی نیز کار چندانی از پیش نمیبرند اما سناریوی نبرد تانک های T-80 یمن با آبرامز های سعودی میتونه جالب باشه

مطمئنن قبل از اینکه با ابرامزها رودرو بشن نیروی هوایی عربستان اینها رو منهدم میکنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطمئنن قبل از اینکه با ابرامزها رودرو بشن نیروی هوایی عربستان اینها رو منهدم میکنه

 

 

بنده هم عرض کردم :

 

بدون پشتیبانی هوایی نیز کار چندانی از پیش نمیبرند

 

 

صرفا بررسی سناریوی نبرد این دو تانک مد نظر بود خارج از بحث پشتیبانی و ...........

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بنده هم عرض کردم :

 

بدون پشتیبانی هوایی نیز کار چندانی از پیش نمیبرند

 

صرفا بررسی سناریوی نبرد این دو تانک مد نظر بود خارج از بحث پشتیبانی و ...........

اگر بتونن با استتار البته بتونن شاید این رویارویی رو ببینیم

 

1v6d50ly176g34k1gnw2.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

میشه گفت تنها رقبای زرهی سعودی در یمن همین تانک های تی 80 هستند

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/11147092_10203984531398183_6268662930875072249_n.jpg]thumb_11147092_10203984531398183_6268662[/url] [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/994477_10203984531158177_8513944003826727154_n.jpg]thumb_994477_10203984531158177_851394400[/url]

 

مقاومت زرهی این تانک ها :

 

1_28329~6~0.png

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

 

ممنون سینای عزیز ، از نظر زرهی کاملا حق با شماست

 

 هرچند فعلا اولویت نابود کردن عربستان نیست و باید حتما اوضاع تثبیت بشه تا بشه نیروی مناسبی اختصاص داد برای نبرد با عربستان ولی قطع به یقین انصارالله از تیم های ویژه ضدزره خودش استفاده میکنه که آموزش های مناسبی رو پشت سر گذاشتند و میشه گفت به دلیل خاصیت شجاعت و تهوری که ذاتا تو وجودشون هست همونطور که بچه های حزب الله لبنان در 2006 نشون دادن آموزش های تخصصی  نتیجه بخش هست ، انشاالله بچه های انصارالله هم درس عبرتی شیرین و روح افزا به تجهیزات زرهی ارتش عربستان میزنند

 

قوی ترین نیرو در میان نیروهای مسلح عربستان از دیرباز ، نیروی هوایی ش بوده که اونها هم اگر خدائیش قضاوت کنیم، جز کشتار مردم گاهی اوقات هم وقت شون رو اختصاص دادن به بمباران انبارهای مهمات و ... که صدالبته این انبارها برای ارتش مهم هست نه انصارالله چون انبارهای انصارالله کمی تسلیحات استراتژیک و تاکتیکی ش فرق میکنه ! و در دسترس همگان هم نیست!

 

نیروی زرهی و زمینی عربستان در نبرد خلیج فارس 1 واقعا نشون داد مالی محسوب نمیشه ، الان هم محسوب نمیشن چون ذاتا عرب های عربستان و امارات و ... کمی خاصیت ترسو بودن رو دارند منهای اینکه آموزش های نظامی شون هم برای نبردهایی طراحی  نشده که انصارالله توسط مستشاران ش براش ترتیب دادند و قطعا نیروی زمینی عربستان اصلی ترین سیبل انصارالله هست و دق دل نیروی هوایی عربستان بر سر سربازان زمینی عربستان خالی میشه !

 

 

به نظر میرسه عربستان خودشم به خوبی میدونه نمیتونه حتی در نبرد دو به یک هم با نیروهای خودش به پیروزی دندانگیری دست پیدا کنه به خاطر ضعف بنیادین نیروی زمینی ش که آذین شده به انواع تجهیزات روز دنیا برای همین صد درصد پای نیروهای تکفیری و یمنی ضد حوثی ها رو میاره وسط 

 

یگان های پیشرو تکفیری ها و دولتی های طرفدار رئیس جمهور مستعفی هستند و احتیاط رو میده به نیروی زمینی

 

 

اگر انشاالله اوضاع یمن آروم بشه در اون قسمت هایی که برای ما حیاتی است ! میشه دست پیش رو گرفت و یک سری حملات جانانه انجام داد .... نتیجه بخش قطعا خواهد بود 
 

 

اما ارتش یمن .... باید دید ارتش یمن تکلیف ش با خودش مشخص میشه یا نه ؟ الان از هر طرف یک نفر سر آورده بالا و مدعی قدرت هست از صالح تا هادی و تکفیری ها تا حوثی ها !!!

 

زرهی ارتش یمن به نظر من به دلیل تاکتیک های جنگی ش هیچ شانسی نداره مقابل عربستان مگر واقعا فرماندهی و مستشاری ش برعهده انصارالله قرار بگیره و به سبک زرهی ایران در نبردهای ناهمطراز شرکت بکنند که با توجه به عدم آموزش های میدانی ، بعید هست این مساله جواب بده

 

یا حق

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یکی از بخش های خبری گفت به نزدیکی سفارت در صنعا راکت شلیک کردن واقعیت داره یا کذبه ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یکی از بخش های خبری گفت به نزدیکی سفارت در صنعا راکت شلیک کردن واقعیت داره یا کذبه ؟

 

 

بله . شیشه های سفارت شکسته ولی اسیب جانی نداشتیم

 

وزارت امور خارجه هم یاداشت اعتراضش رو به کاردار عربستان دادن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ارتش یمن در حدود 90 دستگاه تانک T-80BV (با پیشرانه توربینی) را از اوکراین (یا به گفته برخی منابع از روسیه) تحویل گرفته در سال های گذشته

 

thumb_11150449_10203984592759717_2124037 thumb_11162064_10203984844526011_2780354 thumb_11073064_10203984834725766_1135009 thumb_11027456_10203984592279705_2068077

 

صرف نظر از اینکه عملیاتی نگه داشتن این تانک با پیشرانه توربینی برای حوثی ها تقریبا غیر ممکنه (و نیازمند متخصصین ارتش یمن هستند) و بدون پشتیبانی هوایی نیز کار چندانی از پیش نمیبرند اما سناریوی نبرد تانک های T-80 یمن با آبرامز های سعودی میتونه جالب باشه

نکته دیگر اینه چقدر از این ها در دستان حوثی ها و وفاداران صالح هستند ....

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

كشته شدن 46 نفر و زخمي شدن بيش از 300 نفر، تخريب 180 خانه به طور كامل

 

CDDQ-0PVAAAcllE_jpg_large.jpeg

 

thumb_CDDsV69WIAAtq87.jpg   thumb_CDDsV6PWYAIH20B.jpg   thumb_CDDpFZUVAAAd2ck_jpg_large.jpeg   thumb_CDC0oVKUsAAYqDj.jpg

ویرایش شده در توسط amirarsalankhan
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

وزارت امور خارجه هم یاداشت اعتراضش رو به کاردار عربستان دادن

 

 

له کردن عربستان رو، شتک شد بیچاره، بابا یکی بیاد عربستان رو از زیر دست و پای وزارت خارجه بکشه بیرون . . .

 

رسما عربستان برای ما در یمن خط و نشون کشید با این کارش . . .

  • Upvote 9
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پیج تحولات اسلام زده بمب از نوع blu-118/b بوده . فکر کنم مهمات یا موشک های زیادی در اونجا بوده که همچین انفجار وحشتناکی ایجاد شده .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ناوهای آمریکا برای بازرسی کشتی های ایران به مقصد یمن آماده اند

 

مقامات آمریکایی اعلام کردند ناوهای نیروی دریایی آمریکا برای بازرسی کشتی های ایرانی به مقصد یمن به این منطقه اعزام شده و آماده انجام بازرسی هستند

 

بنابر اخبار ، تاکنون 9 ناو آمریکایی از جمله ناوهواپیمابر تئودور روزوولت در سواحل یمن مستقر شده اند

 

این استقرار گسترده در واکنش به گزارشاتی مبنی بر اعزام هشت کشتی ایران به بنادر یمن حاوی تسلیحات برای مبارزان حوثی صورت گرفته است

 

http://www.washingtonpost.com/politics/us-warship-heads-to-yemeni-waters-to-block-iranian-weapons/2015/04/20/4e69f7ca-e78a-11e4-8581-633c536add4b_story.html

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گلوله تانكهاي تي 80 توان شكافتن زره تانكهاي عربستان رو داره؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.