reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

چه حرفیه آخه القاعده یمن/عربستان کجا القاعده لیبی و فولان کجا
اسم القاعده از زبون که بیرون میاد باید بدونی با یک پدیده فدرال طرفی، دقیقش رو هم بخونی می بینی،‌میگه طوائف سنی یکسری محاسبات دارند ببینن کی بهشون کمتر ظلم می کنه.
جهت اطلاعتون عربستان یک حمله هوایی علیه القاعده انجام نداده در عوض المکلا رو ببینید چجوری قبائل جمعش کردند و حتی القاعده فتوی هاش رو پس گرفت. این قدرت قبائل یمنه.


وقتی که در مناطق همگون مذهبی اهل سنت، القاعده و بدتر از اون همچنان قویا در محاسبات مردم جای دارن، در مناطق غیر همگون هیچ انتظاری نمیشه داشت.

منظور من حملات پهپادی آمریکا بود و نه عربستان.

قبائل با القاعده در مکلا برخورد داشتن؟ میشد باور کرد ولی به شرطی که در مآرب دوشادوش نمیجنگیدن.

خلاصه این داستانها رو خیلی شنیدیم، شما دوست داری باور کن ولی به بقیه حق بده که باور نکنن. آمریکا با این سیاست ناکارآمد "یکجا جنگ جای دیگر اتحاد" که در قبال افراط گران سلفی_وهابی داره، سالهاست که زندگی مومنان به سایر مذاهب رو در معرض خطر جدی قرار داده، خونهای بسیاری به این دلیل ریخته شده، یا باید چشمها راشست و دید، یا خطر ذبح شدن رو به جون خرید.
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پایگاه اصلی القاعده یمن همیشه استانهای جنوبی و خصوصا ابین بوده ...قدرت گیری القاعده هم پس از ماجرای سقوط صنعا به دست حوثی ها چند برابر شده ...صدها عضو جدید گرفتند که در آینده هر کدام تهدیدی بالقوه خواهند بود ...
کسی که کوچکترین آشنایی با جنگ ضد چریکی داشته باشد می داند تنها راه حل مساله به صورت بلند مدت کسب حمایت مردمی است نه گرد و خاک چند روزه ...آرامترین دوره عراق پس از 2003 دوره صحوات بوده که با کارشکنی و دخالت های نابجا از دست رفت ...وقتی طرف مقابل روی القاعده را در آدم کشی و جنایت سفید می کند چه انتظاری هست از مردم محلی ؟
  • Upvote 6
  • Downvote 32

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سعودی ها شکست فضاحت باری خوردند و این غیر قابل انکاره،‌ مهم ترین دلیل این شکستشون هم این بود که روی زمین نفر نداشتند، نتونستن یک شریان اطلاعاتی مناسب بسازن برای یگانهای رزمیشون و در نهایت به این روز رسیدن که مثل اسد و قذافی صعده رو بمباران کور بکنند.

 

این وسط باید به امریکایی ها توجه کرد. به نظرم این امریکایی ها بودن که به عربستان پیشنهاد دادن خیلی محترمانه پایان عاصفه الحزم رو اعلام کنه ولی عرب ها انداختن به اون دنده جهادی گریشون و به خاطر عدن قضیه رو کش دادن که رسید به اینجا. حالا مهم اینه که امریکایی ها قضیه رو قراره چجوری کنترل کنند؟

 

برای فهم استراتژی امریکایی ها در یمن پیشنهاد می کنم این مصاحبه رو بخونید:

https://www.ctc.usma.edu/posts/a-view-from-the-ct-foxhole-an-interview-with-captain-robert-a-newson-military-fellow-council-on-foreign-relations

 

این مصاحبه کاپتان نیوسون یکavySEALs اسبق و فرمانده دایره عملیات CIA در یمن تا قبل از انقلاب یمن هست. این بشر خود جیمز باند بوده، دقت کنید به جایی که می گه وقتی صالح ترور شد و ارتشش شروع کرد به زدن محله هایی که ازشون راکت شلیک شده بود من و افسر اولم توی همون محله بودیم. در این حده اشراف این آدم.

در کل مصاحبه یک حرف می زنه: امید امریکا برای مقابله با القاعده در یمن جنوبی ها هستن و تعصبات قومی هم باعث شده که جنوبی ها از حوثی ها متنفر باشند.

ما دیدیم که عملیات عربستان باعث شد این قبایل جون بگیرن و بعضا حتی یگانهایی از ارتش به این قبایل پیوست.

حوثی ها تا اینجی کار با قسمت آسونش طرف بودند، مدیریت دینامیک سیاسی یمن،‌ مدیریت اقتصاد، مدیریت مردم و غیره خیلی مهمه و حوثی ها نشون دادن در این مورد خوب نیستن،‌حمله به غیر نظامی ها، تحت فشار گذاشتن رهبران محلی،‌دزدیدن و بعضا کشتن ژورنالیست ها باعث شده محبوبیتشون کم بشه و ادامه محاصره وضع رو از این هم بدتر خواهد کرد.

این شاید دلیل اصرار و لجبازی ایران برای رسوندن کمک به یمن باشه.

 

پ.ن: این برای عربستان شکست محسوب میشه، ما همین وضعیت رو توی عراق داشتیم ادعای امام زمان بودن می کردن بعضی ها.

 

 

ته حرفاش منظورش این بود که هرکی میخواخد توی این جنگ پیروز بشه باید یه تفکر سیستماتیک وارد سیستمش بکنه!!

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از شبکه العربیه، «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن امروز (شنبه) نیز تعدادی از فرماندهان امنیتی ارتش از جمله رئیس عملیات امنیتی ویژه را برکنار و پرونده آنها به دادگاه نظامی ارجاع داد.

بر اساس این گزارش، به دستور رئیس‌جمهور فراری، «عبدالکریم الدمشقی» معاون بازرس کل وزارت کشور، «ناصر مسحن الشوذبی» رئیس عملیات نیروهای امنیتی ویژه، «عبدرالرزاق الموید» رئیس پلیس صنعاء به دلیل «تعلل در انجام وظایف امنیتی و ملی» برکنار شدند.

منصور هادی در پی شکست متناوب از نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله، اخیرا تعدادی از فرماندهان امنیتی را برکنار کرد.

«عبدربه منصور هادی» هفته گذشته نیز در پی تسلط ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصارالله بر عدن، رئیس ستاد مشترک ارتش و معاون وی را برکنار کرد.


 
 
شلیک ۲ موشک دیگر به «فرودگاه صنعا» برای جلوگیری از تعمیر باند آن

هواپیماهای سعودی پس از اعلام مسئولان یمنی برای ترمیم باند فرودگاه جهت دریافت کمک‌های بشردوستانه، بار دیگر اقدام به تخریب باند آن کردند.

13940219000616_PhotoA.jpg
  •  

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، به نقل از شبکه المیادین، پس از بمباران باند فرودگاه صنعاء در تاریخ 8 اردیبهشت برای جلوگیری از فرود هواپیمای ایرانی حامل سوخت و دارو، هواپیماهای سعودی بار دیگر این فرودگاه را بمباران کردند.

این حمله پس از آن صورت گرفت که مقامات هواپیمایی یمنی اعلام کردند برای وصول کمک‌های بشردوستانه، قصد دارند باند فرودگاه را ترمیم کنند.

در این حمله دو موشک به سمت باند شلیک شده که باعث تخریب آن شده است.

عربستان سعودی از شب گذشته به صورت جنون‌آمیزی در حال بمباران مناطق مختلف یمن به ویژه صعده در شمال یمن است، به گونه‌ای که شب گذشته بیش از 100 موشک صرفا به سمت مناطق «المنزال» و «الکمب» شلیک کردند.

همچنین صبح امروز نیز جنگنده‌های سعودی منطقه «البقع» در استان صعده را با 160 بمب، به آتش کشیدند.

 

لینک منبع  نه اسم سایت ؟

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

وقتی تاریخ رو نصفه از هرجا که دلمون میخواد، کات بزنیم حاصل میشه چنین سخنانی!

 

شما هر جایی را که دوست داری مبدا تعیین کن ، تا بحث کنیم ببینیم چه کسی تاریخ رو کات می کنه ...

  • Upvote 7
  • Downvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شما هر جایی را که دوست داری مبدا تعیین کن ، تا بحث کنیم ببینیم چه کسی تاریخ رو کات می کنه ...

دوستان قبلا مفصل جواب شما رو دادن اما اگر شما راضی نشدید، بنده در خدمتم

ریش و قیچی دست شما تا ببینیم چه کسی تاریخ رو کات می کنه

  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جالبه از وقتی که میلیتاری سر نزدم افراطی تر شدن دوستان . یه زمانی سایت خیلی خوبی بود پر از مقاله های جالب علمی الان جو نئو ناسیونالیستی گرفته تمام تایپیکاشو ......

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... واقعا اینم اسم تایپیکه خنده داره

جالب که این دوستانی که اینجا دم از انسانیت و حق ملت ها می زنن داخل تایپیک اوکراین دم از حق روسیه برای حفظ موقعیت استراتژیکش می زدنو کل حق مردم اوکراینو نادیده گرفته بودن حالا ما که می فهمیم حوادث یمن کی شروع کرده اما اشکال نداره حالا حق مردم برای تعین سرنوشت مهم شده !!!!!!!!!!!!!!!!!!! ایران الان یک ماهه داره خودشو می کشه که کمک بفرسته برای مردم مظلوم یمن اما کنارش زلزله میا کلی آدم می میرن دریغ از یه حرف خشکو خالی !!!!!!!!!!!!!!!! البه اینا مردم مظلللللللللللللللللللللللللللوم یمنن به قول دوستای رمالمون (کسایی هستن که صبح تا شب با سران نظامی کشور چایی نبات می خورن بعد میان اینجا می گن من می دونم نمی گم وای کشور ما ابر قدرته خودمون داریم فرو تنی می کنم حال 20 سال دیگه می بینین!!!!!!!!!!!!!!! )چشمک (فهمیدین کیو می گم)

 

  • Upvote 7
  • Downvote 43

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یعنی این پست آخرت مغالطه هستش.

اون زلزله عظیم رو که میفرمایید دنیایی هست که بهش رسیدگی کنه، اما یمن چی؟

من نمیدونم جنگ نیابتی ( شما در نظر بگیر 100% غلط ) روسیه در مناطق دارای جمعیت قابل توجه روس تبار چه ارتباطی با حمله مستقیم عربستان به مناطقی داره که هیچ علاقه ای به این کشور ندارن.

زمانی این قیاس درست بود که روسیه به کیف یا سایر شهرهای طرفدار غرب مستقیما حمله میکرد، که چنین نکرده. باز هم تکرار میکنم اصلا روسیه جنایتکار و خونخوار، از روسیه نمیخوام دفاع کنم، غرض جواب دادن به سفسطه شماست.

نکته دیگه فراقانونی عمل کردن عربستان و سکوت وجدان جهانی هست، من بیاد ندارم حتی قدرتمندترین کشورهای جهان به مردم شهری دو ساعت فرصت خروج بدن تا بعد اونجا رو کارپت بمبینگ کنن، اگر روسیه به مردم مثلا لویو در غرب اوکراین چنین اولتیماتومی میداد چه اتفاقی در سطح جهان می افتاد، حتی اخطار هسته ای ناتو دور از انتظار نبود.

ولی میبینید که یکی از عصر حجری ترین حکومتهای دنیا چنین میکنه و کسی هم خیالیش نیست.

از همه زخمه زبانها و بدخواهی ها گذشته، ملت مظللللللللللوم یمن انشاءا... صامدون!

حرف من چیز دیگه ای هست خودتونم خوب می دونیم که چی می گم اینقدر مردم مظلوم مظلوم نکنید اینجا همه بالغیم چهارتا بچه دبستانی نیستیم گول بخوریم همه می دونیم اخر کمکای بشر دوستانه به چی می رسه !!!!!

لطفا دیگران احمق فرض نکنید

ببخشید که روسیه به کیف حمله نکرد اگه می زاشتنش این کارم می کرد اما نقشه حمله روسا شهر بندری اودسا رو لازم داشت که ناو های ناتو جلوشو سد کرده بودن وگرنه الان دادشت داخل مولداوی می جنگید

ماجرای یمن پیچیده تر از این حرفاس دخالت ایران داخل عراقو سوریه کاملا از نظر من کار درستی بود اما خلاف قوانین بود چون عراق کاملا با ثبات ایران مرتبته و سوریه سرمایه گذاری ایرانه (میشه در بدترین شرایط از سوریه گذشت اما عراق نه)در ضمن همه می دونیم جناب دیکتاتور داخل سوریه چه جنایتا نکرد پس دم از انسان دوستی نزنین خواهشا که هنوزم بشکه های گاز کلر داره رو سر مردم می ریزه حالا فرض کن اهمیت استراتژی عراقو به توان 100 برسون میشه یمن برای عربستان حالا می بینی که کار عربستان بی راه نبود فقط روشش درست نبود دقیقا مثل روسیه اما فرقش اینه روسا به دلیل خود خواهیشون به این وضع افتادن اما ما و عربا بخاطر زیاده خواهیمون و غرور بی جامون دلیل نمیشه چون چهارتا شیعه اینجا یا پنجتا سنی اونجا زندگی می کنن کشورا همسایهاشونو بی ثبات کنن همون طور که جمعیت روس زبان المان دلیل بر این نیست که خاک المان مال روسیس...

  • Upvote 4
  • Downvote 34

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چه ارتباطی با حمله مستقیم عربستان به مناطقی داره که هیچ علاقه ای به این کشور ندارن.

به قول معروف صرفا جهت اطلاع.

نسبت مسلمانان اهل تسنن به اهل تشیع در یمن با استناد به منابع مختلف:

 

https://www.cia.gov/Library/publications/the-world-factbook/geos/ym.html

http://www.nationmaster.com/country-info/profiles/Yemen/Religion

http://www.minorityrights.org/4725/yemen/yemen-overview.html

http://www.indexmundi.com/yemen/demographics_profile.html

http://looklex.com/e.o/yemen.religions.htm

 

اگر شما آماری رسمی یا نتایجی از یک نظرسنجی در اختیار دارید که نشان دهنده درصد و نسبت میزان علاقه مردم یمن به عربستان ( کشور ، مردم ، حکومت ، چی آخه ) هست رو لطفا معرفی کنید تا با میزان این علاقه آشنا بشیم.

  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به قول معروف صرفا جهت اطلاع.
نسبت مسلمانان اهل تسنن به اهل تشیع در یمن با استناد به منابع مختلف:

https://www.cia.gov/Library/publications/the-world-factbook/geos/ym.html
http://www.nationmaster.com/country-info/profiles/Yemen/Religion
http://www.minorityrights.org/4725/yemen/yemen-overview.html
http://www.indexmundi.com/yemen/demographics_profile.html
http://looklex.com/e.o/yemen.religions.htm

اگر شما آماری رسمی یا نتایجی از یک نظرسنجی در اختیار دارید که نشان دهنده درصد و نسبت میزان علاقه مردم یمن به عربستان ( کشور ، مردم ، حکومت ، چی آخه ) هست رو لطفا معرفی کنید تا با میزان این علاقه آشنا بشیم.


بنده صعده رو گفتم، بحثمون با دوست دیگر در مورد شباهت دخالت نظامی روسیه در اوکراین و عربستان در یمن بود، بنده عرض کردم روسیه بطور نیابتی در مناطق با اکثریت روس زبان وارد شده، عربستان بطور مستقیم و نه نیابتی داره صعده رو که مردمش علاقه ای به عربستان ندارن کارپت بمبینگ میکنه.

اینها تفاوتهای دو دخالت از جانب دو کشور مختلف هست.

در عدن جنگ در جریانه در صعده انتقام کور!
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم، کاروان کشتی نجات برای رساندن کمک‌های بشردوستانه ملت ایران عصر امروز از بندرعباس عازم بندر الحدیده یمن خواهد شد.

"کشتی نجات" توسط هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و با هماهنگی با فدراسیون صلیب سرخ جهانی، هلال احمر کشورهای جیبوتی، عمان و رژیم سعودی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه و امدادی قرار است امروز عازم یمن شود.

توسط این کشتی، 2500 تن بار، متشکل از 700 تن آرد، 1200 تن برنج، 400 تن کنسرو، 50 تن دارو و اقلام پزشکی، 50 تن آب معدنی و 1000 سری ظروف آشپزخانه به مردم مظلوم و جنگ‌زده یمن اهدا خواهد شد.

40 نفر در این کشتی حضور دارند که شامل 15 نفر کادر پزشکی، 13 نفر از اصحاب رسانه، 7 فعال ضدجنگ از کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان و 5 خدمه می‌شود که قرار است همراه با 20 نفر از پرسنل کشتی، عصر امروز از مسیر بندرعباس ــ دریای عمان ــ اقیانوس هند ــ خلیج عدن ــ باب‌المندب و دریای سرخ عازم بندر الحدیده یمن شوند.

طبق اظهارات مقامات مسئول، غیر از 12مایلی که کشتی نجات از طریق دریای سرخ وارد الحدیده خواهد شد، تمام مسیرهای آبی، جزو آب‌های بین‌المللی است.

اخبار تکمیلی از سفر کشتی نجات توسط خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم متعاقباً ارسال خواهد شد.

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/735609

ویرایش شده در توسط ldmdff
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.