reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

ما در برابر بازرسی عربستان و یا ائتلاف از کشتی و همچنینی تخلیه ی بار در جیبوتی " نه " گفته بودیم. به نظرم هر چند این حرکت بازرسی در جیبوتی کمی محافظه کاری از ما را نشون میده که به هر حال میتونه هم بعد از امکان سنجی خطر توسط نیروهای نظامی گرفته شده باشه و یا علاقه ی دولت به حفظ شرایط سیاسی آرام در اوضاع مذاکرات کنونی ولی اگر منجر به توقف کامل و تخلیه ی اجباری! بار نشه و در نهایت بار در الحدیده تخلیه بشه زیاد از هدف اصلی دور نشدیم. هر چند ایده آل ما هم نباشه.

 

در نظر بگیرید ما الان در یک جبهه درگیر نیستیم. در این شرایط اقدام به انتخابی که شاید حتی چند درصد آیندش برای ما قابل پیش بینی نباشه برای ما بسیار خطرناکه. باید واقع بین بود. مهم دسترسی به هدف هست. که به نظرم اینجا تخلیه ی بار در حدیده بدون بازرسی توسط ائتلاف و یا هر کشور دیگه ای هست. هر چند بله همه دوست داشتیم کشتی صاف راهش را بره در شرایطی که حتی اتش بس هم نیست بارش را تخلیه کنه. در ضمن به نظرم بعد از این بازرسی اگر بعد از تخلیه هدف قرار گرفته بشه محموله ها برای عربستان سنگین تر تمام خواهد شد ( هر چند انقدر بی در و پیکره که زیاد تفاوت هم نمیکنه ) .

 

به هر حال باید ببینیم این یک اقدام تاکتیکی است یا در نهایت منجر به عقب نشینی تخلیه ی بار در جیبوتی خواهد شد>!

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اتفاقا بازرسی در جیبوتی و تحت نظارت صلیب سرخ و انتقال بعدی به بندر یمنی الحدیده ، هیچ چیزی خارج از حرف زده شده اول نخواهد بود . بازرسی به دست عربستان یا کشورهای ائتلاف انجام نشده و کشتی در بندر حدیده تخلیه می شود.  icon_cheesygrin

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 این کشتی رفته جیبوتی برا بازرسی ؟ حالا میشه گفت که عربستان و امریکا این وسط مچل نشدن حتی اگه دوستان بیان بگن ما گفته بودیم عربستان نمی تونه و سازمان ملل یا صلیب سرخ می تونن

خیلی خیلی مهمه این کشتی بعد بازرسی اونجا بارش تخلیه می کنه یا بر می گرده به یمن و بارشو اونجا تخلیه می کنه .اگه یمن تخلیه کنه میشه گفت که ما به اهدافمون نرسیدیم ولی ضایع هم نشدیم ولی اگه همونجا بره و بارشو تحویل سازمان ملل بده معنیش جز خفت و رذالت نیست

  • Upvote 9
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نمی خوام آف تاپیک بدم ... ولی الان حسم دقیقا شبیه این  :chicken: هست !

 

اگه به چشماش نگاه کنید حس من رو درک می کنید ...

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بازرسی کشتی توسط سازمان ملل مشکل نداره ، به هر حال شورای امنیت قطعنامه داده بود راجع به بازرسی کشتی های به قصد یمن

 

موضوع این بود که وجهه قانونی و پلیس منطقه که عربستان با حمله به یمن برای خودش درست کرده از بین بره که ورود کشتی ایرانی به الحدیده بدون اینکه عربستان ازش بازرسی کنه یا مانعش بشه این وجهه رو از بین میبره

  • Upvote 9
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حالا نمیخوام بدبین باشم ولی :

 

باشگاه خبرنگاران:  دکتر ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در خصوص وضعیت کشتی نجات حامل محموله کمک های بشردوستانه جمعیت هلال احمر به یمن گفت: با توجه به هماهنگی های انجام شده با سازمان ملل متحد و کمیته بین المللی صلیب سرخ، کشتی نجات برای بازرسی توسط سازمان ملل متحد به جیبوتی خواهد رفت.

وی افزود: کمیته بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و برنامه جهانی غذا(WFP) در جیبوتی مستقر هستند بنابراین برابر هماهنگی های بعمل آمده کشتی برای بازرسی به جیبوتی رفته و از آنجا اقدامات بعدی انجام می شود.

رئیس سازمان امداد و نجات در پایان گفت: در حال حاضر شرایط حرکت کشتی علیرغم وجود باد مخالف مساعد گزارش شده است.

 

 

این " از انجا اقدامات بعدی " کمی متزلزله! ببینیم چطور میشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شبکه المسیره یمن ویدیویی از درگیری و حمله قبائل یمنی به خاک عربستان سعودی منتشر کرد

 

در این ویدیو تصاویری از حمله راکتی و توپخانه ای به مواضع ارتش سعودی دیده میشه

 

همچنین کنترل یک پاسگاه مرزی و درگیری های پراکنده در اون مناطق

 

Yemen.png

 

Yemeni1.png  Untitled1.png

 

Untitld1.png

https://youtu.be/PE8vKuDykZk

[aparat]QbTNO[/aparat]

ویرایش شده در توسط IRGCC
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برخی از دوستانم که منتظر هستن گیر بدن به دولت
حالا اگه مستقیم رفته بود یمن که میگفتن کار نظامی ها بود
اما الان میگن بی عرضه گی دولت هست
بگذریم از بحث سیاسی
اگر ما واقعا تو اون منطقه نیروی قوی داشتیم عربستان نمیتونست تو ابهای یه کشور دیگه ما رو راه نده و بازرسیمون کنه
متاسفانه دوتا ناو اونجا بنظر من فقط میتونه از کشتیهامون در برابر چندتا دزد دریای محافظت کنه
البته اینم بگم کسی به این راحتیا جرات حمله به اون ناو ها رو نداره
چون میدونه دوران بزن درو تموم شده
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایران می تواند عربستان را ظرف چندین ساعت به دوران پیش از عصر صنعتی بازگرداند / در آن زمان سعودی ها حتی یک خط تلفن هم پیدا نخواهند کرد که از ما کمک بخواهند

 

 

 

 

91945_596.jpg

 

حصادالیوم نوشت: کالین پاول وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت که واشنگتن با رها کردن عربستان برای حمله به یمن مرتکب اشتباه شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، وزیر خارجه دولت بوش که با فاکس نیوز گفتگو می کرد، اظهار داشت: ما نباید قول های سلمان و پسرش در مورد اینکه این جنگ ده روز بیشتر طول نخواهد کشید و ارتش سعودی قادر به در عرض هفت روز وارد صنعا می شود را باور می کردیم، نتیجه این جنگ 41 روزه اکنون فاجعه امیز است.

وی افزود: هم اکنون فریادهای متحدان مان را می شویم که خواستار کمک هستنند چراکه یمنی ها همه را شوکه کردند، هیچکس تصور نمی کرد که آنها بتوانند به شهرهای سعودی حمله کنند و سربازان آن را بکشند و سلاح هایشان را در اختیار خود بگیرد.

پاول تصریح کرد: ما کمک های نظامی و لوجستیکی بسیاری به سعودی ها کرده ایم، اما اشتباه کردیم که به ارتش ضعیف عربستان تکیه کردیم، وزیر دفاع آنها حتی نمی داند که واژه جنگ به چه معناست.

وی تاکید کرد: من به دوستان سعودی توصیه می کنم که دست از مشاجره با ایران بردارند، چراکه دستشان برای تهران رو شده و این کشور می می تواند عربستان را در ظرف چندین ساعت به دوران پیش از عصر صنعتی بازگرداند.

وزیر خارجه اسبق آمریکا خاطرنشان کرد: در آن زمان، ما قادر نیستیم که از نابودی تاسیسات سعودی ها توسط ایران جلوگیری کنیم و سعودی ها نیز حتی یک خط تلفنی پیدا نخواهند کرد که ما با ما تماس بگیرند.

 

منبع:  http://www.entekhab.ir/fa/news/205288

ویرایش شده در توسط persian_sky
  • Upvote 5
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
^^^^

دوستان کسی لینک مطلب به زبان اصلی رو داره؟ من دیروز هر چی فاکس نیوز رو زیر و رو کردم چیزی پیدا نشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

^^^^

دوستان کسی لینک مطلب به زبان اصلی رو داره؟ من دیروز هر چی فاکس نیوز رو زیر و رو کردم چیزی پیدا نشد.

 بنده هم دیروز سرچ کردم چیزی یافت نشد ! شبیه ان اظهارات منسوب به کیسینجر هست .....

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یعنی دوستان احتمال می دادن این مطالب واقعی باشه که دنبال منبع می گردن 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
افتتاح خط جديد كشتيرانى از ايران به سمت درياى سرخ رو رسما تبريك ميگم...
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

http://www.hasadalyoum.com/news5701.html

 

این لینک " حصادالیوم " هست ولی از اسم و محتواش معلومه وابسته به یمن هست و از خودشون اخبار کذب درآوردن چون کالین پاول در این مورد مصاحبه ای در فاکس نیوز نداشته اگه هم می داشت از دولتمردان مستکبر آمریکا این طرز صحبت بعیده.

ویرایش شده در توسط persian_sky

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.