reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

بنده به شخصه ترجیح میدادم از همون راهی که اومده برگرده ولی بارش را در جیبوتی تخلیه نکنه! الان همه این کمک ها به جای حوثی ها میرسه به دست طرفداران منصور هادی! :chicken:

لااقل این کشتی میتونست مسیرش را به سمت الحدیده ادامه بده. بعد از اینکه کشتی های عربستانی جلوش را گرفتند برگرده سمت ایران یا بره سمت جیبوتی! حداقل در این حالت ما میتونستیم در حد کلامی این اقدام را محکوم بکنیم و تا این اندازه ضایع نشیم! ولی الان چی؟! الان از هر جهت که به این قضیه نگاه کنیم, سرتاپا ضرر بوده برای ما! :applause:

ویرایش شده در توسط amirattari
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از این کشتی ها ده بار دیگه بفرستیم باز به هدف نمیرسه ،ده تا هواپیما بفرستیم باز به هدف نمی رسه .می دونید چرا ؟ چون هدف مشخص نیست 

یه کاری که میخوای بکنی باید بشینی تمامی احتمالات رو بررسی کنی و براشون راه حل در نظر بگیری .بشینی سبک و سنگین کنی تا سبک سر نشی

من چند صفحه قبل اینو با ماوی مرمره ترکیه مقایسه کردم .نجات یه فکر خام از ماوی مرمره است و بارش چه تو جیبوتی و چه تو یمن تخلیه بشه فرقی تو خام بودنش نداره

ایران تو کلاس انجام همچین کاری نیست و حالا حالا همچین قدرتی رو پیدا نمی کنه .قدرت به موشک و طیاره و توپ و تفنگ نیست .قدرت به جمهور مردمه .تا زمانی که احزاب و جناح ها تو مملکت ما فرق بین منافع ملی و حزبی رو ندونن ،همین اشه و همین کاسه و ربطی هم به حسن و حسین  یا علی و ولی نداره .

تو پست قبلیم وقتی چند تا سوال پرسیدم ،هیچ کسی جوابی نداد به جز یه عزیزی که اومد گفت مطمئن باش اونایی که این کشتی رو فرستادن  از من و تو بهتر میدونن.

هدف از فرستادن این کشتی چی بود؟

چه نهادی یا افردای این کشتی رو فرستادند ؟ هلال احمر؟

نقش ناوگروه ارتش ایران تو اونجا چی بود؟ کی قرار بود وارد عمل بشه؟ ایا توانایی عمل داشت؟

حالا اقدام بعدی ما چیه ؟ ایا فرستادن کشتی ما به جیبوتی برای بازرسی یا تخلیه یه اقدام خصمانه علیه ایرانه ؟ 

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من فکر میکنم جیبوتی خودش هم نیازمند این کمکهاست! واسه همین همه چیزو اونجا جمع کردند و وقتی عربستان یمنو با خاک یکسان کرد، بگن : "ای وای! متاسفانه در کشور یمن کسی نمونده که کمکها رو بگیره. همین جا نذری پخش میکنیم. قبول باشه ایشاللاه!"
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یکی از دوستان همون چند روز پیش حرف خوبی زده بود...

 

اگه این کشتی میرفت یمن میشد اقتدار نظامی و... حالا که به دلیل نا معلوم نرفته شد کمک های هلال احمر و بی تدیبیری حقوق دان و....

 

پست قبلیم گفتم، باید مثل همه دنیا اظهارات از کانالهای مشخص و خاص صورت بگیره تا این وضع پیش نیاد.

 

همونطور که مقامات سعودی گفتن این کمک ها که 100% نمیرسه به حوثی ها... حداقل کمک ها میرفت نپال ثواب هم داشت، گرچه در حالی که تمام دنیا کمک فرستاد کشور ما گفت زلزله است و نمیشه فرستاد.

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از این کشتی ها ده بار دیگه بفرستیم باز به هدف نمیرسه ،ده تا هواپیما بفرستیم باز به هدف نمی رسه .می دونید چرا ؟ چون هدف مشخص نیست 

یه کاری که میخوای بکنی باید بشینی تمامی احتمالات رو بررسی کنی و براشون راه حل در نظر بگیری .بشینی سبک و سنگین کنی تا سبک سر نشی

من چند صفحه قبل اینو با ماوی مرمره ترکیه مقایسه کردم .نجات یه فکر خام از ماوی مرمره است و بارش چه تو جیبوتی و چه تو یمن تخلیه بشه فرقی تو خام بودنش نداره

ایران تو کلاس انجام همچین کاری نیست و حالا حالا همچین قدرتی رو پیدا نمی کنه .قدرت به موشک و طیاره و توپ و تفنگ نیست .قدرت به جمهور مردمه .تا زمانی که احزاب و جناح ها تو مملکت ما فرق بین منافع ملی و حزبی رو ندونن ،همین اشه و همین کاسه و ربطی هم به حسن و حسین  یا علی و ولی نداره .

تو پست قبلیم وقتی چند تا سوال پرسیدم ،هیچ کسی جوابی نداد به جز یه عزیزی که اومد گفت مطمئن باش اونایی که این کشتی رو فرستادن  از من و تو بهتر میدونن.

هدف از فرستادن این کشتی چی بود؟

چه نهادی یا افردای این کشتی رو فرستادند ؟ هلال احمر؟

نقش ناوگروه ارتش ایران تو اونجا چی بود؟ کی قرار بود وارد عمل بشه؟ ایا توانایی عمل داشت؟

حالا اقدام بعدی ما چیه ؟ ایا فرستادن کشتی ما به جیبوتی برای بازرسی یا تخلیه یه اقدام خصمانه علیه ایرانه ؟ 

اون کشتی ماوی مرمره که خیلی حرکت تبلیغاتی موفقی بود و تاثیرات عمیقی بر افکار عمومی جهان عرب و مصر داشت و برای اسرائیل هم هزینه های زیادی داشت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در اون تغییر مسیر ناگهانی حرفها هست...اون قوس و کمان حرفها داره... ویرایش شده در توسط i-ronin
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظرتون فرمانده های سپاه با کشور عمان تماس میگیرن برای عبور هواپیماهای ماهان یا وزارت امور خارجه؟؟ اون وقت این کارش خوبه یا بد؟

دوستان درسته این دولت همچون دولت گذشته ضعف های بزرگی داره ولی دلیل نمیشه هر مسئله ربط بدیم به دستگاه دیپلماسی

در مورد قضیه کشتی و تغییر مسیر مطمئن باشید تصمیم توسط شورای عالی امنیت ملی گرفته شده و خدا رو شکر کلی عضو داره!!

 

در اون تغییر مسیر ناگهانی حرفها هست...اون قوس و کمان حرفها داره...

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بی چاره شیعیان یمنی .الان دهنشون وا رفته طفلکیها. کم کم با ادبیات مسئولین ایران آشنا میشند

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اون کشتی ماوی مرمره که خیلی حرکت تبلیغاتی موفقی بود و تاثیرات عمیقی بر افکار عمومی جهان عرب و مصر داشت و برای اسرائیل هم هزینه های زیادی داشت.

سلام

ترکیه یک هدف بیشتر نداشت و اونهم ظاهر سازی و معرفی کردن خود به عنوان لیدر کشورهای مسلمان بود!!!......یادتون هست که خالد مشعل انموقع چطور اردوغان را خطاب میکرد!ترکیه از ماجرای ترک اجلاس و اعتراض به شیمون پرز ....تا کشتی و امثالهم ،دستورات دیکته شده ارباب صهیونیستش را اجرا میکرد و میکنه!....یادمون نره کدخدا و دوستانش علاقه خاصی به اجرای ریالیتی شو دارند!

  • Upvote 6
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بياييد حقارت خودمون رو قبول کنیم بحث تموم شه!

کشتی ایران شاهد را بار زدیم به سمت یمن با 2500 تن مواد غذایی و دارویی. هرچند پیوست رسانه ای مناسبی برایش درنظر نگرفته بودیم، اما به هرحال کاری بود درخور تقدیر. اول هم قاطعانه گفتیم که مستقیما در سواحل یمن پهلو می گیریم و اجازه هیچ گونه بازرسی به نیروهای ائتلاف نمی دهیم. گفته شد اگر بخواهند کشتی را بازرسی کنند معلوم نیست چه آتشی برپا شود!(http://yon.ir/kJ0V) ناوشکن نیروی دریایی را هم اسکورتش کردیم که یعنی ما خیلی قاطعیم!
عربستان، کشور دوست و برادر، مقداری فشار آورد. لبخند زدیم و گفتیم چَشم، می رویم جیبوتی برای بازرسی! دوستان خوب مان باز هم لطف کردند فشار آوردند. گفتیم چَشم چَشم، اصلا به یمن نمی آییم و در همان جیبوتی کشتی را تخلیه می کنیم!
برادران عزیز مسئول! اولا آبروی نظام جمهوری اسلامی ارثیه پدرتان نیست که مضحکه عام و خاصش می کنید! اگر قرار است با اندک فشاری پا پس بکشید، چرا الکی ژست انقلابی می گیرید و تهدید می کنید که بعدا مسخره تان کنند؟! ثانیا اصلا چرا حرکت امدادی این چنینی باید مستقیما توسط دولت جمهوری اسلامی انجام شود که با عدم اقتدارش حیثیت خود را بر باد دهد؟
اگر این کار را به مجموعه های مردمی می سپردیم و با دعوت فعالین درجه اول حقوق بشر، پیوست رسانه ای قوی تری برای آن در نظر می گرفتیم، علاوه بر بُرد تبلیغاتی بیشتر در سطح بین الملل، آبروی نظام جمهوری اسلامی را هم مورد خدشه قرار نمی دادیم.
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حقارتی در کار نیست. چرا در اون نقطه مسیر کشتی عوض شد؟ فرماندهان سپاه نمیتونن وقتی نود درصد مسولین مخالف ادامه مسیر کشتی به هرار دلیل هستند تنهایی جنگ راه بندازن...
وظیفه شون رو خوب انجام دادن...باید امنیت کشتی رو تضمین میکردن که انصافا خوب اومدن پای کار منتهی حضرات نخواستن وارد یه چالش جدی بشن...
فرمانده ای مثل سردار جزایری دی دلیل نه جرف میزنه و نه تهدید میکنه
  • Upvote 8
  • Downvote 18

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برای این که یه مقداری از تنش های روانی ماجرای کشتی و...... دور بشیم ، از برادران دانش دوست و تحلیلگر ، درخواست میکنم یه مقداری از نوع و سطح روابط سیاسی ما با کشور عمان ، صحبت کنند و احتمالاتی رو بررسی کنند که بشه از طریق این کشور به یمن کمک رسانی کرد.

 

تا اونجایی که میدونم مرزهای عمان با یمن بسیار دورافتاده و بیابانی و بدون سکنه هست و اون طرف مرز هم تو خاک یمن ، القاعده قدرت و نفوذ داره. آیا میشه با القاعده یمن یه کارایی انجام داد ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فرماندهان سپاه هم از بقیه مقامات کشوری جدا نیستن، تحقیر شدن که باشه برای همس... جو اون انجمن پاک دفنس چطوره؟؟؟
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.