reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

ویدئویی از بخشی از غنیمت هایی که حوثی ها از ارتش عربستان در درگیری های چند سال پیش گرفتن:
 
http://www.aparat.com/v/1Kf28



باتشكراز شما دوست عزيز

معذرت ميخوام يك سوال برام پيش امده
تاريخ ارسال اين ويديو 6فروردين درست همون روز حمله عربستان به يمن هست
أيا امكان داشت تو روز اول حوثي ها اين غنيمتهارو بگيرن وهمچنين حمله عربستان
تو روز شروع شد يا شب با توجه به اينكه اين ويديو تو روز گرفته شده
از شما بسيار بسيار سپاسگذارم.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باتشكراز شما دوست عزيز
معذرت ميخوام يك سوال برام پيش امده
تاريخ ارسال اين ويديو 6فروردين درست همون روز حمله عربستان به يمن هست
أيا امكان داشت تو روز اول حوثي ها اين غنيمتهارو بگيرن وهمچنين حمله عربستان
تو روز شروع شد يا شب با توجه به اينكه اين ويديو تو روز گرفته شده ن
از شما بسيار بسيار سپاسگذارم.


خواهش میکنم
ذکر کردم در درگیری های چندسال پیش
احتمالا سال ۲۰۰۹
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باید یه نمایشگاه و موزه ای چیزی از این تجهیزات غنیمتی برپا کنند... مثل حزب‌الله که از انواع اسلحه گرفته تا پهپاد و برجک تانکو میشه در موزه اش دید
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این در واقع قدرت دمپایی نیست ( البته همه می دونیم که دوستان شوخی می کنن )

 

قدرت ایمانه

 

وقتی شما ایمان داری که در صراط مستقیم هستی و داری کار درست رو انجام می دی ، حتی اگه پا برهنه هم باشی ، تا آخرین نفس و آخرین فشنگ می جنگی

 

و همیشه احساس قدرت می کنی

 

شهید حسین خلعتبری یه جمله معروف دارن : امروز ما با دست خالی می جنگیم اما از موضع قدرت حرف می زنیم

 

تنها چیزی که دست خالی و موضع قدرت رو کنار هم جمع می کنه ، فقط و فقط ایمانه

 

راستی ( به قول احمد آقا ) نیرو های حزب الله عزیز ، دمپایی نمی پوشن ولی از موضع قدرت حرف می زنن و همیشه پیروز دیدیمشون

ویرایش شده در توسط meisam1367
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تحلیل مشرق از شلیک موشک اسکاد توسط یمن

 

...................................................

...................................................

 

 

از اولین روزهای سال جدید هجری شمسی تاکنون، تجاوز ارتش سعودی و برخی همپینانانش به کشور یمن با کشته شدن هزاران نفر از مردم بی گناه و بی دفاع یمنی همراه بوده و علی رغم برتری کامل هوایی و ادعای اشراف دقیق نیروهای این ائتلاف بر تمامی تحرکات مدافعان یمنی، هنوز هم برگ های برنده فراوانی در اختیار این رزمندگان قرار دارد که می تواند سرنوشت این حمله ناجوانمردانه را تغییر دهد.

نگاهی به تعداد کشته های ارتش مجهز و تا بن دندان مسلح سعودی که بالغ بر 400 نفر بوده در مقایسه با رزمندگان انصارالله که زیر شدیدترین حملات هوایی و زمینی قرار داشته و از امکانات پدافندی و پدافند غیرعامل نیز تا حد زیادی محروم هستند، نشان می دهد تا همین امروز نیز کفه غالب و مغلوب این جنگ نابرابر، به شدت به نفع مردم یمن سنگینی می کند.

اما آنچه که موجب تعجب و شگفتی کارشناسان خارجی و دولتمردان و ارتش سعودی طی روزهای اخیر شده، شلیک موفق موشک اسکاد از سوی یمن به سمت یک پایگاه مهم در خاک عربستان است که با تغییر نگاه ها و ارزیابی ها نسبت به توان نظامی و دفاعی رزمندگان انصارالله همراه شده است.

بر اساس اطلاعات منتشره در رسانه های عربی، این موشک اسکاد یک پایگاه هوایی در شهر «خمیس مشیط» را هدف گرفته بود که در فاصله حدودا 250 کیلومتری مرزهای یمن قرار دارد. اگرچه برخی رسانه های نزدیک به دولت سعودی تلاش دارند موضوع اصلی را آمادگی سامانه های پاتریوت برای منهدم کردن این موشک ها و ناموفق بودن این شلیک نشان دهند، اما فارغ از هدف قرار دادن یا ندادن این پایگاه هوایی – که شواهد از موفق بودن این شلیک و خالی شدن پایگاه و مناطق اطراف آن حکایت دارد- موضوعات مهمتری در این شلیک نهفته است که می توان با بررسی آنها، به نتایج مهمی دست یافت.

 

1071323_654.jpg

 

نگاهی به اسکاد شلیک شده در یمن

اسکاد از معروف ‌ترین موشک‌ های بالستیک موجود در جهان است که ساخت اتحاد جماهیر شوروی بوده و پس از تولید موفق در دوران جنگ سرد در اختیار تعدادی از کشورهای جهان قرار گرفته است. یکی از مهمترین نمونه های استفاده از این موشک به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مربوط می ‌شود که عراق به صورت گسترده ‌ای از موشک‌های اسکاد علیه شهرهای ایران استفاده کرد و البته با پاسخ های قاطع ایران نیز مواجه شد.

بر اساس اطلاعات منتشره در رسانه های غربی، کشور یمن دارنده نوع B این موشک است. اسکاد Bرایج ‌ترین مدل از انواع خانواده اسکاد موشک است که تولید آن به حدود 50 سال قبل باز می گردد و برد آن به ۳۰۰ کیلومتر می رسد و خطای آن حدود 50 متر برآورد شده است. همچنین کلاهک این موشک حدود 1 تن وزن دارد.

 

1070863_788.jpg

 

آیا شلیک 1 اسکاد موفقیت محسوب می شود؟

در پاسخ به این سوال باید ابتدا یادآور شد که مناطق مختلف کشور یمن بویژه مراکزی که ائتلاف همپینانان سعودی تصور یا اطلاعاتی درباره ذخیره سازی امکانات دفاعی در آن داشت، به شدت مورد حمله قرار گرفته و بمباران شده بودند و نگهداری موشک های بالستیک نیز نیازمند شرایط خاص و مکان های امنی است که با توجه به اطلاعات دقیقی که مزدوران حامی عربستان از درون ارتش یمن به ائتلاف منتقل می کنند، پیدا کردن محلی مناسب برای نگهداری موشک، سوخت، لانچر و سایر تجهیزات شلیک موشک اسکاد، امری سخت و نیازمند دقت، تخصص و زحمات بسیار است.

در عین حال، باید توجه داشت که وزن اسکاد B حدودا 6 هزار کیلوگرم و طول آن نزدیک به 11.5 متر است و با توجه به نیاز آن به سوخت مایع، شرایط شلیک این موشک بسیار زمانبر و تخصصی است چراکه در یک موشک سوخت مایع، عاملهای محرکه، سوخت و اکسنده، بصورت مایع و جداگانه از هم نگهداری میشوند و بعد به داخل محفظه احتراق پمپاژ می شوند.

 

1070893_729.jpg

 

موشک های سوخت مایع به دلیل پمپ ها و مخازن محرکه، پیچیده تر و سنگین تر هستند و عاملهای محرکه فقط قبل از اجرا یا استفاده، روی موشک کار گذاشته میشوند، لذا باید در زمان و مکان لازم برای شلیک، این اقدامات را انجام داد. همچنین جزئیات چگونگی مخلوط شدن و سوختن سوخت و اکسنده، بسیار پیچیده است و محاسبه و تحلیل آن کار یک تیم متخصص و با تجربه است.

لذا این موضوع که رزمندگان یمنی توانسته اند مکانی را –که گفته می شود در جنوب صعده قرار داشته- انتخاب کنند که مدت زمان چند ساعته برای تزریق سوخت و سایر موارد مورد نیاز برای شلیک در آن فراهم شود، سپس مکان فرود موشک به درستی انتخاب و شلیک شود، نیازمند مجموعه ای از توانمندی هاست که یک شبه حاصل نشده و بمباران شدنی یا هدف قرار دادنی نیست و اگرچه از زمان شلیک تا اصابت تنها حدود 3 دقیقه طول می کشد اما همین زمان کوتاه، تاثیر بلند مدتی بر نگاه طرف مقابل و غربی ها بر توان ارتش انقلابی یمن می گذارد..

در کنار این تخصص، استفاده از شیوه های پدافند غیرعامل، اختفا و استتار برای انتقال موشک و لانچر آن به این منطقه زیر انبوه حملات جنگنده های پیشرفته سعودی و برخی کشورهای دیگر عربی که از پشتیبانی ماهواره ها و هواپیماهای شناسایی دقیق و دوربرد نیز بهره می برند، مجموعه اقداماتی است که نشان می دهد مدافعان یمنی تخصص های فراوانی را ذیل یک شلیک موفق به نمایش گذاشته اند.

همچنین با توجه به اینکه آماده نگه داشتن موشک هاي سوخت مايع بسيار سخت و دارای تبعات مختلفی همچون شناسایی و بمباران توسط هواگردهای نیروهای مهاجم به یمن بوده، سرعت عمل دقیق و با برنامه برای در اختیار داشتن زمان مناسب تا شلیک، یک محاسبه دقیق و موفق را زیر شدیدترین حملات نشان می دهد.

نباید از نظر دور داشت که در همان دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، شلیک یک موشک اسکاد جزء آرزوهای رزمندگان ایرانی بود و اگر تلاش های شهید طهرانی مقدم و یارانش برای آماده کردن و پرتاب این موشک ها نبود، نمی توانستیم امیدی به متخصصان کشورهایی لیبی داشته باشیم که در زمان لازم، دست نیروهای مسلح ایران را بستند و فرار کردند. همچنین آموزش های نیروهای ایرانی در سوریه نیز دوران سخت و فشرده ای بود که ماهها طول کشید.

با توجه به برد حدودا 300 کیلومتری موشک های اسکاد B که اکنون یکی از آنها توسط مدافعان یمنی شلیک شده، می توان منطقه ای وسیع از خاک عربستان سعودی را زیر آتش این موشک های بالستیک تصور کرد که حتی با عقب نشینی مفتضحانه ارتش سعودی از برخی مناطق مرزی، امکان انتقال آن به داخل خاک این کشور و افزایش برد آن وجود دارد.

پاتریوت های عربستان چقدر قابل اطمینان هستند؟

با آنکه رسانه های عربی طی روزهای اخیر، مرتبا از عملکرد موفق سامانه های گران قمیت پاتریوت در مقابله با یک فروند موشک شلیک شده از سوی یمن سخن می گویند، با فرض صحت این ادعا – که بنا به شواهد مختلف رد می شود- هنوز هم ابهامات فراوانی درباره عملکرد این سامانه موجود است.

کارشناسان نظامی به خاطر دارند که در 25 فوریه 1991 و در خلال جنگ خلیج فارس، سکوی پرتاب موشک پاتریوت آمریکا در ظهران عربستان سعودی در درگیری با یک موشک اسکاد عراقی ناکام ماند. موشک اسکاد به یکی از آسایشگاه های سربازان آمریکایی اصابت کرد و 28 سرباز کشته و حدود 100 نفر دیگر مجروح شدند. گزارشی از طرف دفتر بررسی سانحه به عنوان دلیل این عدم موفقیت ارائه و در آن چنین عنوان شد: «بروز اشکال در کارایی موشک پاتریوت. مشکل نرم افزاری منجر به عمل نکردن سامانه در ظهران عربستان سعودی شد»

در نتایج نهایی مشخص شد که علت، یک محاسبه غلط مربوط به خطاهای ریاضی رایانه از زمان راه اندازی آن بود؛ به خصوص زمان یک دهم ثانیه که توسط ساعت داخلی سامانه اندازه گیری می شد برای تولید زمان به ثانیه در یک دهم ضرب می شد. این محاسبه با استفاده از رجیستر 24 بیتی با ممیز ثابت به نمایش در می آمد؛ به ویژه مقدار یک دهم که یک بسط باینری نامتناهی دارد، بعد از ممیز پایه در 24 بیت بریده می شد.

 

 

1070862_236.jpg

 

این خطای کوچک برش وقتی در عدد بزرگی که زمان را در یک دهم ثانیه می دهد ضرب شود منجر به خطای قابل تشخیصی خواهد شد. در حقیقت سکوی استقرار و پرتاب موشک پاتریوت در حدود 100 ساعت روشن بوده است و یک محاسبه ساده نشان می دهد که خطای زمانی حاصل، مربوط به خطای تقویت شده برش حدود 0.34 ثانیه بود.

یک موشک اسکاد در هر ثانیه مسافتی در حدود 1676 متر را طی می کند و در این زمان موشک در حدود نیم کیلومتر (573.2 متر) را طی کرده است. این مقدار کافی بود که موشک اسکاد دورتر از شعاع عمل رادار پاتریوت قرار گیرد. با وجود این که محاسبه زمانی صحیح در بعضی از قسمت های مجموعه اما نه همه آن بهبود یافته بود اما این ایراد به طور کامل مرتفع نشده بود.

اشاره به شکست این سامانه در ردگیری موشک های بالستیک عراقی گویای شکست پذیری هر سلاحی در هر زمانی است. نمونه های فعلی این سامانه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و دارای ضعف های بارزی هستند. به عنوان مثال یک فروند موشک هارم شلیک شده از جنگنده های آمریکایی در جریان اشغال عراق، موفق به اصابت به رادار پیشرفته این سامانه شد.

قطعا با شلیک موفق یک فروند موشک بالستیک و اذعان نیروهای سعوی به وجود حدودا 300 موشک ا این نوع در یمن، باید منتظر ماند و دید، متجاوزان به مردم بی دفاع یمن چگونه با شلیک همزمان چندین موشک اسکاد یا نمونه های دیگری که تاکنون همچون اسکاد خبری از آنها منتشر نشده بود، مقابله خواهند کرد و ورقه بازگشته، چه صفحه ای را در منطقه رقم خواهد زد؟!

 

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/426460/شلیک-اسکاد-سه-دقیقه‌‌‌ای-که-ارتش-یمن-را-سال‌ها-ترقی-داد

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه حسی بهم میگه تمام خریدهای نظامی که عربستان و برخی دیگر از کشور های عربی دارن میکنن یه روزی میفته دست جبهه مقاومت با مشیت الهی و الان گوشه هاییش رو داریم میبینیم تو یمن

  • Upvote 4
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این در واقع قدرت دمپایی نیست ( البته همه می دونیم که دوستان شوخی می کنن )

 

قدرت ایمانه

 

وقتی شما ایمان داری که در صراط مستقیم هستی و داری کار درست رو انجام می دی ، حتی اگه پا برهنه هم باشی ، تا آخرین نفس و آخرین فشنگ می جنگی

 

و همیشه احساس قدرت می کنی

 

شهید حسین خلعتبری یه جمله معروف دارن : امروز ما با دست خالی می جنگیم اما از موضع قدرت حرف می زنیم

 

تنها چیزی که دست خالی و موضع قدرت رو کنار هم جمع می کنه ، فقط و فقط ایمانه

 

راستی ( به قول احمد آقا ) نیرو های حزب الله عزیز ، دمپایی نمی پوشن ولی از موضع قدرت حرف می زنن و همیشه پیروز دیدیمشون

 

150% این نیروی ایمانه (دمپایی نماده سادگی و درستی و وابسته نبودن به غربه البته فقط اینا اون وحوش داعشی نه )

ویرایش شده در توسط PEYMAN
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

انهدام نفربر و پست دیده بانی ارتش عربستان در حملات یمنی ها

 

CHEgl9RUYAA1-EO.JPG

 

thumb_CHEgk_8UkAAx2EU.JPG    thumb_CHEglcDVAAAYyO4.JPG  thumb_CHEgmecUkAAQdlf.JPG

 

 

لینک فیلم مربوطه(فیلم جالبیه توصیه میکنم دوستان ببینن)

https://www.youtube.com/watch?v=nod43rLiNls

ویرایش شده در توسط irfateh
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اسلحه تك تيرانداز PGW LRT3

normal_CCdkm1-XIAAlE0K.jpg       normal_CG_q3p3UkAA6i3v.jpg                  

اللهم ارزقنا هذا القناصات

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اسلحه تك تيرانداز PGW LRT3

normal_CCdkm1-XIAAlE0K.jpg        

این عکس جدیده ؟ 

چرا این تجهیزات رو استفاده میکنن ؟ فعلا باید بکشنشون عقب اینطوری امکان از دست رفتنشون هست. 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این عملیات هارو نیروهای گارد وفادار به صالح انجام میدن یا حوثی ها؟ حوثی ها فکر نکنم اموزش تخصصیه اسلحه های نظیر تاو و کورنت و میلان دیده باشند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط End
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.