reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحیم

 

بنظرم اگر عربستان اینگونه ادامه دهد

بهتر است برادران حوثی در صورت عدم وجود موشک ضد کشتی

به تکنیک قایق های استشهادی رو بیارند

هزینه اش هم بسیار کمتر از شرایط فعلی خواهد بود

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

بنظرم اگر عربستان اینگونه ادامه دهد

بهتر است برادران حوثی در صورت عدم وجود موشک ضد کشتی

به تکنیک قایق های استشهادی رو بیارند

هزینه اش هم بسیار کمتر از شرایط فعلی خواهد بود

 

قایق انتحاریه ! نه راننده قایق ! راننده قایق لحظات آخر می پره تو آب ! مثل تکنیک ایران ! تازه از هر موشکی هم قدرتمند تره از تصاویر رزمایشات ایران !

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خب دوستان کم کم نتایج به تمسخر گرفتن نیروی نظامی عربستان سعودی را ببینند

 

عربستان سعودی همان سناریوی کوزوو و افغانستان 2001 را در یمن تکرار کرد

 

با حملات شدید هوایی راه های ارتباطی ، مراکز کنترل و فرماندهی ، انبارهای مهمات و منابع سوخت حریف را منهدم کرد و هم زمان به تربیت نیرو از میان مخالفان حوثی ها و صالح دست زد و از نیروهای زمینی خودش مایه نگذاشت ، به احدی اجازه نداد به حریف تدارکات برساند . خیلی هم راحت در عدن به جنوبی ها  سلاح رساند ، در صورت تثبیت عدن هم از راه بندر این شهر ارسال گسترده سلاح شروع می شود .  مدتی بعد در تعز و مارب و اب هم همین ماجراها تکرار می شود .

...

و در سوی دیگر ماجرا ، راکت برکان و تانک رانی بی ترمز و کشته شدن فرماندهان در اثر برخورد با IED !!!

 

سرور بزرگوار سلام

طاعات و عبادات قبول حق ان شاء الله.

عارضم که به نظرم در نبرد بین بزرگتر و کوچکتر اکثرا بزرگتر بازنده است. به این معنی نیست که کوچکتر پیروز است تنها به این معنی است که هزینه ای که بزرگتر میدهد بسیار سنگین تر است.

این قانون در زندگی عادی هم برقرار است. در درگیری فیزیکی بین یک بچه با آدم بزرگ. در درگیری بین آبدارچی و مدیرعامل! و...

عربستان هزینه فوق العاده سنگینی دارد میدهد که بعضا جبران ناپذیر است. این کشتار در تاریخ یک ملت ثبت می شود و این هزینه کمی نیست. بی آبرویی سیاسی جهانی هم هزینه سنگین دیگری است که در مقابل خردمندی و متانت ایران در مذاکرات بیش از پیش خود را نشان می دهد.

 

دقت بفرمایید که ارتش یمن هم هنوز تمام کارتهای خود را رو نکرده(حتما موشکهای دوربردتر یا ضد ناو در اختیار دارد) ولی عربستان تمام کارتهایش را رو کرده و الان بیشتر هیبت یه گاو نر رم کرده را دارد تا یک قدرت منطقه ای با ثبات! فقط تصور بفرمایید یه موشک وسط تاسیسات پتروشیمی یا پالایشگاهی آرامکو بخورد زمین! واکنش سهامداران شریک آمریکایی چقدر مخرب است؟

خوشحال میشم نظرات وزین شما در مورد استراتژی ایران در مذاکرات را بدانم.

 

موفق باشید

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قایق انتحاریه ! نه راننده قایق ! راننده قایق لحظات آخر می پره تو آب ! مثل تکنیک ایران ! تازه از هر موشکی هم قدرتمند تره از تصاویر رزمایشات ایران !

حاجی بی خیال شو جان ما....این قایقا مثل قایق کاغذی بسیار زودتر از اینکه راننده اجکت! کنه پذیرای یک Brimston e یا هلفایر خواهد بود اونم توی یک فاصله بیشتر 8 کیلومتری که راننده هیچگاه متوجه نمیشه. از شما خواهشمندم قدرت کبراهای وایپرZ رو جدی بگیرین. همونجوری که کبراهای ما زمان جنگ تانک شکار میکردن اینا قایق و شناور هارو نیش میزنن.

  • Upvote 1
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به دستور منصور هادی رییس جمهور فراری یمن وزرای کشور، حمل و نقل و امنیت داخلی کابینه فردا به عدن خواهند رفت.

 

-----------------------------------------------------------

 

ماشاء ا... بعضی کاربران فاز فتح رم رو گرفتن، خیره ان شاءا... باذن ا...

  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

خب دوستان کم کم نتایج به تمسخر گرفتن نیروی نظامی عربستان سعودی را ببینند

 

نه عزیز دل برادر، عربستان چون از تصمیم آمریکا برای اجبار کردنش به آتش بس خبر داشت زور آخر رو زد تا با تصرف قسمتهای عمده عدن، پروژه «بنغازی سازی» رو بتونه به اجرا در بیاره تا در این فاصله بتونه جای پای طرفداران خودش در یمن رو محکمتر کنه، دولت منصورهادی بدون پایتخت هیچ معنایی نداشت.

  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شاید بعضی که خودشان قرار است کاخ سفید را حسینیه کنند ، خیال می کنند بقیه هم قرار است رم را فتح کنند :)

در مورد این که هزینه عربستان در جنگ بالاست شکی نیست ، ولی در قبال این هزینه دستاوردهای کمی هم نداشته ، که یک نمونه مهمش کسب حمایت جنبش جنوب با آن سابقه طولانی اش در خصومت با آن ها بوده .یمن کشور محبت و صلح نبوده در حداقل 50 سال اخیر ، خصومت شمال و جنوب و درگیری قبایلی فعلا اجازه ثبات و اعتماد در آن را نمی دهد . عربستان هم به این مساله آگاه است .
این که صنعت نفت عظیمی مثل صنعت عربستان هم با چند موشک ، آن هم اگر وجود خارجی داشته باشد فروبپاشد با قیمت نفت چنین و چنان شود هم تحلیلی است خام و ناشی از احساسات و نه عقلانیت اقتصادی و سیاسی .
کسی هم گرمیش نشده ، قرار نیست یمن به وضعیت پیش از 2015 برگردد با چند ماهه همه اش دست قوای هادی بیفتد ، قضیه این است که نیروهای منزوی و فاقد پایگاه مردمی حوثی ها و صالح ( منظور در جنوب و مرکز و شرق است نه شمال ) دیگر دست بالا را نخواهند داشت و در جنوب و مرکز یمن و ساحل دریای سرخ ماندنی نیستند در دراز مدت . حوثی ها استان و شهر نگرفتند ، متحدان عزیز امروز و دشمنان خونی دیروز که همان وفاداران صالح باشند با آن ها متحد شدند و همین الان هم نیروی اصلی جنگ آن ها هستند .
عربستان هم ابرقدرت نیست و هیچ وقت هم خیرخواه نه فقط مردم یمن که مردم هیچ کشور اسلامی نبوده . بحث تحلیل استراتژی جنگی این کشور است .
در مورد واژه تکراری ( بنغازی سازی ) هم حرفی نیست . دولت ایالات متحده نیز نه مایل به دخالت در یمن است و نه توان تحمیل آتش بس به عربستان سعودی را دارد .
  • Upvote 10
  • Downvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ارسال کمکهای انساندوستانه روسیه به یمن

وزارت شرایط بحرانی روسیه، 46 تن کمکهای انساندوستانه به یمن ارسال کرد. این محموله توسط دو فروند ایلیوشین 76 (IL-76) به شهر صنعا ارسال شد که اولین محموله کمکی به یمن پس از 3 ماه است.

همچنین 118 نفر نیز از مناطق جنگی یمن به روسیه بازگردانده شدند.

طبق آمارها حدود 21 میلیون نفر نیازمند دریافت کمکهای انساندوستانه هستند

 

منبع: Russia Today

 

-------

باز هم دوستان سایر بازیگران شطرنج پیچیده یمن رو نادیده میگیرند و بعضا مسائل بی پشتوانه رو مطرح میکنند!

کشورهای مختلفی هستند که در یمن منافع بزرگی دارند یا دنبال سهم هستند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حمله نیروهای حوثی با RPG-7 به یک تانک M-60 سعودی ها در درگیری های مرزی

 

qdhy27f_lHwthyyn_fy_msH_lGbr_60ly_dbbt_l

 

فیلم

http://1.irartesh.ir/rpd/files/irartesh___%D9%82%D8%B0%D8%A7%D8%A6%D9%81_%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%88%D8%AB%D9%8A%D9%8A%D9%86_%D9%81%D9%8A_%D9%85%D8%B3%D8%AD_%D8%A7%D9%84%D8%BA%D8%A8%D8%A7%D8%B1_%D8%B9%D9%84%D9%8A_%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%8A%D8%B4_%D8%A7%D9%84%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF%D9%8A_-_%D8%B9%D8%A7%D8%B5%D9%81%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B2%D9%85-%5BYT-f18%5D%5BCznk79_75fw%5D.mp4

 

================================

 

خودری تاکتیکال Nimr ساخت امارات که به دست جدایی طلبان جنوب در عدن رسیده است

 

CJ-EP2ZUAAA7SWz.jpg

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بنام علیم

 

کم کم زمان دیدن انشعاب و انشقاق نیروهای جنوب فرا رسیده است زیرا کشور تاریخی یمن و مردمانش به اندازه کافی وطن خویش را دوست دارند که بدانند از فروش آن چیزی حاصلشان نخواهد شد . جنگ قبلی بین دو قسمت شمالی و جنوبی که حتی قبول نداشتند تا نام کشورشان تغییر کند و با اضافه نمودن شمالی و جنوبی به یمن ادامه نزاع میکردند ، داخلی حساب میشد و بنابراین غیر قابل پیشگیری ، اما همکاری و خریداری امروز جنوبیها توسط عربستان و وطن فروش یمنی ( منصورهادی ) زیاد طولانی نخواهد بود و دیر یا زود موجبات انشقاق و تضعیف مواضعشان خواهد گشت ، انشاءالله .

 

یا حق

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شاید بعضی که خودشان قرار است کاخ سفید را حسینیه کنند ، خیال می کنند بقیه هم قرار است رم را فتح کنند :)

در مورد این که هزینه عربستان در جنگ بالاست شکی نیست ، ولی در قبال این هزینه دستاوردهای کمی هم نداشته ، که یک نمونه مهمش کسب حمایت جنبش جنوب با آن سابقه طولانی اش در خصومت با آن ها بوده .یمن کشور محبت و صلح نبوده در حداقل 50 سال اخیر ، خصومت شمال و جنوب و درگیری قبایلی فعلا اجازه ثبات و اعتماد در آن را نمی دهد . عربستان هم به این مساله آگاه است .
این که صنعت نفت عظیمی مثل صنعت عربستان هم با چند موشک ، آن هم اگر وجود خارجی داشته باشد فروبپاشد با قیمت نفت چنین و چنان شود هم تحلیلی است خام و ناشی از احساسات و نه عقلانیت اقتصادی و سیاسی .
کسی هم گرمیش نشده ، قرار نیست یمن به وضعیت پیش از 2015 برگردد با چند ماهه همه اش دست قوای هادی بیفتد ، قضیه این است که نیروهای منزوی و فاقد پایگاه مردمی حوثی ها و صالح ( منظور در جنوب و مرکز و شرق است نه شمال ) دیگر دست بالا را نخواهند داشت و در جنوب و مرکز یمن و ساحل دریای سرخ ماندنی نیستند در دراز مدت . حوثی ها استان و شهر نگرفتند ، متحدان عزیز امروز و دشمنان خونی دیروز که همان وفاداران صالح باشند با آن ها متحد شدند و همین الان هم نیروی اصلی جنگ آن ها هستند .
عربستان هم ابرقدرت نیست و هیچ وقت هم خیرخواه نه فقط مردم یمن که مردم هیچ کشور اسلامی نبوده . بحث تحلیل استراتژی جنگی این کشور است .
در مورد واژه تکراری ( بنغازی سازی ) هم حرفی نیست . دولت ایالات متحده نیز نه مایل به دخالت در یمن است و نه توان تحمیل آتش بس به عربستان سعودی را دارد .

 

یک نکته است که در طولانی مدت قدرت میان هر دوسوی ماجرا  تقسیم می شود 

اما موازنه قدرت مطمنا یک طرفه نخواهد بود مگر اینکه حوثی ها بتوانند متحدهای بیشتری در جنوب بدست آورند

 در مجموع عربستان خیلی بهتر از این می توانست عمل کند و تنها جایگاه مردمی متحدین خود را کوچکتر کرده است 

ولی به هرحال بخواهیم و چه نخواهیم جایگاه مردمی و قبیله ای دولت فراری یمن را نمی شود انکار کرد

 

در ادامه اگر عربستان برنامه ای چون سوریه بخواهد اجرا کند ، در آینده نتایج فاجعه باری شبه جزیره را درمی نوردد

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

دولت ایالات متحده نیز نه مایل به دخالت در یمن است و نه توان تحمیل آتش بس به عربستان سعودی را دارد . 

 

از اینکه در نزدیکی ایام عید سعید فطر موجبات خنده و شادی دوستان را فراهم می کنید از شما سپاسگزاریم! :applause:  rolling_on_the_floor

  • Upvote 14
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نبرد عدن

 

بنا بر گزارش شبکه تلویزیونی الحدث ، نیروهای جدایی طلب جنوب توانستند بر منطقه کریتر در بندر عدن مسلط شوند و درگیری ها اکنون بر سر دو منطقه التواهی و المعلا ادامه دارد.

 

بنا بر گزارش ها نیروهای ارتش یمن و مجاهدین حوثی در محاصره نیروهای جدایی طلب قرار گرفته اند و با توجه به حضور سنگین هوایی سعودی ها در شرایط دشواری قرار دارند.

 

احنمالا فردا جمعه عملیات نهایی برای تصرف این دو منطقه باقی مانده در دست نیروهای ارتش و حوثی ها صورت می پذیرد.

 

نقشه بندر عدن و محور حملات جدایی طلبان جنوب به سمت مناطق المعلا و التواهی

 

aden.png

 

 

نیروهای جدایی طلب در منطقه کریتر

 

CKDyJUbXAAIs3pg.jpg

 

 

منبع : thumb_CKClIr5WsAAzmPI.jpg

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.