reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

 

دیروز رسانه های نزدیک به عربستان اعلام کردن که کاروان زرهی اماراتی، به سمت استان حضرموت و برای مقابله با القاعده، در حال حرکته.

 

اگه کسی توی ایران یا یمن ( انصار الله ) این رو باور می کرد ، دیگه اوج حماقت رو می رسوند

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مکیراس ...

 

حمله مجدد نیروهای جنوب برای تصرف این منطقه بازهم با شکست مواجه شد

 

مکیراس در بین استان های ابین و البیضا قرار دارد و از موقعیت استراتژیک خاصی برخوردار است

 

تسخیر این منطقه بدون پشتیبانی هوایی ائتلاف تقریبا غیر ممکن هست

 

به همین دلیل اپاچی های سعودی و اف 16 های امارات حضور فعالی در این نبرد دارند

 

تعداد امرپ های غنیمتی و منهدم شده توسط انصارالله/نیروهای گارد در این منطقه به عدد 11 رسید ...

 

Oshkush.jpg

 

Mt4.jpg

 

MT.jpg

 

MT2.jpg

 

MT3.jpg

 

حرکت زرهی امارات به سمت منطقه مکیراس، چند روز قبل از حمله

 

thumb_CMtl_OpWwAEK99q.jpg

 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

تسلیحات اهدایی امارات به برادران حوثی  (البته نحوه اهدائشون کمی خشونت امیز بوده )

 

Hwthy_h_60zyz.jpg

 

 

همین تصاویر دلایل خوبی هست برای اینکه اوضاع اونجوری نیست که رسانه ها عنوان میکنن

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کاش یه خلبان با عرضه تو نیروی هوایی یمن پیدا می شد یه زوری می زد هواپیماشو بلند می کرد حساب این کاروانو می رسید یکم رویایی شد ولی چیکار کنم که نمی تونم با این بی خیالی نیروی هوایی یمن کنار بیام کاش اعتقاد کامیکازه هارو داشتن

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این ویدئو هم برای استان جیزان هست، سه تا کورنت پشت سر هم شلیک میکنن و سه دستگاه خودروی زرهی رو منهدم میکنن:

CNCCh_TUEAE26-P.png

 

دانلود

 

نابودی حداقل سه دستگاه امراپ M-ATV ساخت آمریکا متعلق به امارات در کمینی در منطقه مکیراس، استان ابین. انصافا خوب جایی کمین زدن

 

CNB6Yi1U8AADez2.jpg

 

دانلود ویدئو

فیلم اولی موشک کونکورس هست اشتباهی تو فیلم نوشته کورنت در فیلم دوم هم فقط اول کلیپ دو تا امرپ رو یه طرف نشون میده و یه طرف دیگه هم یک امرپ منهدم شده دیگه اگه دقت کنید عقب تر همین امرپ پشت صخره دو امرپ منهدم شده دیگه هم هست که در ادامه کلیپ از زاویه بهتر ازشون فیلم میگیره  یعنی 5 امرپ منهدم شده در فیلم میبینیم شایدم بیشتر!جز این ها چنتا خودرو معمولی دیگه هم بود

در کل این فیلم نقش و تاثیر عوارض زمین را در نبرد کوهستانی نشون میده و این جهت بسیار آموزنده هست

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خب خدارو شکر برادران المسیره حد اقل دست از کیفیت

3gp

برداشتند

خداوکیلی این بندگان خدا مظلومند مظلوم فقط خدا میدونه چه پیروزیهای بزرگی در انتظار این پا برهنه هاست

لحجشون طوریه که انگار دارن عربی رو با لحجه اذری تکلم میکنند

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فعلا که بیشتر سوریه از دست رفته مطمئن باش بقیه اش هم از دست میره

قرار نیست که همه مثل کبک سرشون توی برف باشه . همیشه چند واقع گرا پیدا میشه

در آینده معلوم میشه این تحلیل جناب عالی چقدر اشتباه بوده

شما که امروز اینو میگی داداشم اونروز که تروریستها تو  دمشق رالی میرفتن حتما فاتحه ایرانو داشتی میخوندی

؟

در مورد  شیعیان یمن 

بهترین شیعیانی که دیدم یمنی بودند

آفتهایی که ما گرفتارشیم رو نداشتند 

آفتهای جامعه ما عراقیها و حتی  بچه های مقاومت جنوب لبنان 

حتی جامعه اونها هم  آفتهایی داره

اما هیچکوم از اون آفتهارو یمنی ها ندارند

صبور باش داداشم  

بفرما اینم اینده با کیفت اچ دی 

وَ نُريدُ أن نَمُنَّ عَليَ الذّينَ اسْتُضعِفوا في الاَرضِ وَ نَجعَلهُم أئِمّة و نَجعَلهُم الوارثينَ.
وما اراده کرده‌ایم که بر کسانی که در زمین به ضعف و زبونی کشیده شدند، منّت گذاریم و آنان را پیشوایان ووارثین (روی زمین) قرار دهیم.

در روایات بسیار، حضرت مهدی علیه السلام وحکومت آن بزرگوار در آخرالزمان مصداق این آیه معرّفی شده است. 

  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شما که امروز اینو میگی داداشم اونروز که تروریستها تو  دمشق رالی میرفتن حتما فاتحه ایرانو داشتی میخوندی

؟

در مورد  شیعیان یمن 

بهترین شیعیانی که دیدم یمنی بودند

آفتهایی که ما گرفتارشیم رو نداشتند 

آفتهای جامعه ما عراقیها و حتی  بچه های مقاومت جنوب لبنان 

حتی جامعه اونها هم  آفتهایی داره

اما هیچکوم از اون آفتهارو یمنی ها ندارند

صبور باش داداشم  

بفرما اینم اینده با کیفت اچ دی 

وَ نُريدُ أن نَمُنَّ عَليَ الذّينَ اسْتُضعِفوا في الاَرضِ وَ نَجعَلهُم أئِمّة و نَجعَلهُم الوارثينَ.
وما اراده کرده‌ایم که بر کسانی که در زمین به ضعف و زبونی کشیده شدند، منّت گذاریم و آنان را پیشوایان ووارثین (روی زمین) قرار دهیم.

در روایات بسیار، حضرت مهدی علیه السلام وحکومت آن بزرگوار در آخرالزمان مصداق این آیه معرّفی شده است. 

مسئله اینجاست که هرکی بخواد یه انتقاد بکنه این جماعت مدعی بصیرت یه برچسب بهش می چسبونن

در مورد احادیث آخرزمانی هم اگه کسی تحقیقات کرده باشه میدونه که احادیث با طرز فکر شما فرق داره

در احادیث صراحتا اومده که سوریه به دست تروریستها می افته و بعد از اون به دست عده ای به ظاهر طرفدار دموکراسی غربی که از تروریستها هم بدتر رفتار میکنن

البته به شرطی که زمان فعلی نزدیک به آخرزمان باشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
القاعده بندر عدن یمن را گرفت

 

شهروندان شهر عدن در یمن اعلام کردند: اعضای القاعده با تسلط بر بخش غربی بندر عدن، پرچم سیاه رنگ خود را بر بلندای تاسیسات این بندر برافراشتند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز،  به گفته شهروندان یمنی، ده ها عضو القاعده با در دست داشتن اسلحه به راحتی در خیابان های عدن تردد می کنند و پرچم  های خود را بر روی ساختمان های اداری شهر بر افراشته اند.

عدن مهمترین و بزرگترین بندر یمن است.

براساس این گزارش، القاعده هم اکنون تنها کنترل تاسیسات بندری و ساختمان های نزدیک آن را در دست دارند اما فرودگاه و دیگر مراکز اداری مهم این شهر همچنان در کنترل نظامیان حامی عبدربه منصور هادی رئیس جمهور در تبعید یمن است. هادی هم اکنون در ریاض مستقر است.

ورود القاعده به این بندر در واقع بزرگ ترین دستاورد برای این گروه در شبه جزیره عربستان به شمار می رود.

شاخه القاعده در عربستان سعودی و یمن یکی از قوی ترین شاخه های القاعده در جهان است. القاعده هم اکنون بندر مکلای یمن را نیز در تصرف خود دارد.

یمن تا قبل از این در کنترل واحدهای نظامی حوثی ها و نظامیان حامی علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن بود اما با حملات هوایی ائتلاف سعودی، نظامیان حامی عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن توانستند کنترل بندر عدن را به دست بگیرند.

رویترز نوشت: بعد از آغاز تشکیل ائتلاف سعودی و حملات هوایی و دریایی و زمینی آن به یمن، اعضای القاعده توانستند به راحتی در میان نظامیان جنبش جنوب یمن نفوذ کنند و برای خود مشروعیت نظامی کسب کنند. این مساله زمینه موفقیت آنها را در تسلط بر بندر عدن را فراهم کرد.

 

http://khabar.parsijoo.ir/showNewsPost.pj?npid=MTg1NjA2NywxMzYxMjUxMjQ4&type=autoload

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بالاخره اطراف عربستان هم داره نا امن میشه بهترین اتفاق برای ما و شیعیان تجزیه عربستان هستش 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امکان اینکه حوثی ها بتونند شهر های جیزان و نجران رو تصرف کنند چقدره؟ فکر میکنم این شهر ها قدیما مال یمن بود که عربستان اشغال کرد؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دیشب تعداد زیادی اکانت طرفدار عربستان در توییتر اعلام کردن عربستان نیروی ویژه چتر باز پیاده کرده در صعده و مقر عبدالملک حوثی رو محاصره کردن! امروز هم شایعاتی بود که خود عبدالملک زخمی شده. هیچ کدوم این ها تایید نشده (دست کم نمیگیرم دشمن رو، ولی اگر سعودی ها نیرو وسط قلب دشمن پیاده کنن، بیشتر محتمل هست که قتل عام بشن تا اینکه عملیات رو موفقیت آمیز تموم کنن.)

 

ولی اگر یک درصد خیلی خیلی کمی در نظر بگیریم این اخبار واقعیت داره، این فعال شدن "گزینه های استراتژیک" میتونه به خاطر این باشه. البته تمام این گمانه زنی هست.

خبر های ضد و نقیض داره میاد از جنوب عربستان. یک منبع نسبتا معتبر گفت حتی ده ها تانک و خودروی زرهی رو در یک پایگاه به غنیمت گرفتن، ولی تجربه نشون داده خیلی از گزارش های میدانی در حین انجام عملیات، اشتباه از آب در میاد، پس باور نکنید تا ثابت بشه.

 

همچنین گفته میشه امارات در استان مارب نیرو و تجهیزات وارد کرده تا به سمت صنعا حرکت کنن و این شهر رو تصرف کنن. بعید میدونم تصرف صنعا کار راحتی باشه و اگر حتی کمی هم مقاومت کنن، میتونن شهر رو به قبرستان نیروهای مهاجم تبدیل کنن.

 

امکان اینکه حوثی ها بتونند شهر های جیزان و نجران رو تصرف کنند چقدره؟ فکر میکنم این شهر ها قدیما مال یمن بود که عربستان اشغال کرد؟

 

امکانش که عملی هست، ولی سودی برای یمنی ها نداره جز اینکه عربستان رو مظلوم نشون بده در جهان و حتی باعث بشه کشورهایی مثل پاکستان حاضر بشن نیروی زمینی بفرستن چون امنیت سرزمین حرمین شریفین "به خطر افتاده" بالاخره.

 

بهترین استراتژی همین بزن در رو و جنگ چریکی و نابودی و خسارت حداکثری به دشمن هست.

  • Upvote 12
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.