reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

COFU8LCVEAA8EXd.jpg

 

 

این یارو با لباس عربی سفید استایل اجابت مزاج گرفته توی عکس!

آیا ارتباطی هست با این جنازه موش ها؟

====================================

پ . ن ۱:دوستان عزیزان پاک دیفنس رو دریابید!

پ . ن ۲:در امارات هم سه روز هم عزای عمومی اعلام شد

 

آخ مردم از خنده از این حرفت :mrgreen: icon_cheesygrin

 

در کل عاشق اون تیکه آخر کلیپ شلیک توچکا هستم که یمنی میگفت الموت امریکا الموت اسراییل..................

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آخرش معلوم شد کلا تو این شلیک چه تلفاتی دادن؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برادر عزیزم،

 

اصلا برداشت بدی نکردم. فقط تذکر دادم تا یک وقت امکان برداشت بد وجود نداشته باشد.

بحث بنده اینه که علت بدی اونها و خوبی جناح ما رو به سنی و شیعه بودن اصلا مربوط نکنیم. اون جانوران به خانه یمنی ها تهاجم کرده‌اند و مرگ حق خودشون و اربابانشون هست.

یمن بر حقه چون داره از خونه و آبروش دفاع می‌کنه. همونطوری که در نزاع فلسطین و صهیونیست‌ها، فلسطین بر حقه (حتی اگر وهابی هم باشه) چون از خانه‌اش دفاع می‌کنه

چه حرف عجیب و غریبی میزنی!

این جنگ دقیقا جنگ شیعه و سنی است و این عربستانی ها و اماراتی ها فقط برای جنگ با شیعه ها به یمن اومدن

پس فکر کردی جنگ شیعه و سنی چه شکلی باید باشه؟!

  • Upvote 5
  • Downvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

COFU8LCVEAA8EXd.jpg


این یارو با لباس عربی سفید استایل اجابت مزاج گرفته توی عکس!
آیا ارتباطی هست با این جنازه موش ها؟
====================================
پ . ن ۱:دوستان عزیزان پاک دیفنس رو دریابید!
پ . ن ۲:در امارات هم سه روز هم عزای عمومی اعلام شد




این یارو عربه داره از ما عکس میگیره
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شلیک این موشک تو این موقعیت ضرب شست خوبی بود اما روند اصلی کار رو برای امارات و عربستان متوقف نمیکنه .....با این وضعیت عقب نشینی نیروهای انصارالله احتمالا تا چندماه دیگه کل یمن به تصرف نیروهای هادی در میاد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگر اینکه معجزه بشه

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پ . ن ۲:در امارات هم سه روز هم عزای عمومی اعلام شد

یعنی کارباره هاش هم تعطیل شدن؟ یه وقت توی سختی نیفتن...

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کم نستند اهل سنت با شرف که واقعا پا به پای شیعه در این نبرد حضور دارند و در بین مزدورهای اسرائیل هم شیعه و هم سنی هم کم نیستند...

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چه حرف عجیب و غریبی میزنی!

این جنگ دقیقا جنگ شیعه و سنی است و این عربستانی ها و اماراتی ها فقط برای جنگ با شیعه ها به یمن اومدن

پس فکر کردی جنگ شیعه و سنی چه شکلی باید باشه؟!

 این جنگ و بقیه جنگ ها رنگ و بوی جنگ مذهبی گرفته، ولی این همون ترفند عربستان و اذنابش

این وسط از اهل تسنن کم نیستن که فریب این جنگ نخوردن....

 

از افسرای ارشد پلیس استان الانبار عراق که سنی مذهب و دوشادوش گروه های شیعه برای آزادی الانبار میجنگه

CN-pJ2iWgAAwnwL.jpg

  • Upvote 15
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ولیعهد اماراتی یکی از مجروحان حمله موشکی انصارالله+تصویر

منابع خبری یمن خبر محروج شدن ولیعهد منطقه راس الخیمه امارات را در جریان حمله موشکی رزمندگان ارتش و انصارالله یمن را مورد تایید قرار دادند. بنابر این گزارش، در اثر اصابت موشک بالستیک "توچکا" به پادگان "الصافر" محل استقرار نیروهای اشغالگر اماراتی، بحرینی و سعودی، علاوه بر کشته شدن بیش از 55 نظامی متجاوز، صدها نفر از جمله "محمد بن سعود القاسمی" ولیعهد راس الخیمه نیز بشدت زخمی شدند.

1207653_385.jpg

1207658_526.jpg

در همین رابطه، یکی از رسانه های اماراتی با انتشار تصویر ولیعهد راس الخیمه، خبر مجروحیت وی را تایید کرد. در میان کشته شدگان این حمله نام مسلم الکثیری فرمانده کل نیروهای اشغالگر اماراتی در استان مارب واقع در شمال شرق یمن نیز به چشم می خورد. 
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

توچکا؛ قاتل تفنگداران اماراتی را بشناسیم +عکس

موشک بالستیک تاکتیکی او تی ار-۲۱ موسوم به "توچکا" که ناتو آن را اس اس ۲۱ اسکارب می‌نامد، یک موشک بالستیک سوخت جامد تک مرحله ای کوچک است که دارای دقت بالایی بوده و می توان با آن اهداف مختلفی مانند انبارهای سوخت، ساختمان های  مهم، آشیانه ها و.. را هدف قرار داد.
این موشک دارای طول ۶٫۴ متر است و یک کلاهک ۵۰۰ کیلوگرمی انفجار شدید ترکش شونده دارد. این موشک بر روی یک شاسی متحرک چرخ دار به صورت تکی نصب می شود و این خودرو، یک خودروی آبی-خاکی است و از این رو تحرک بسیار بالایی دارد و سرعت آن ۶۰ کیلومتر در ساعت است و در برابر الودگی های شیمیایی و رادیو اکتیو مقاوم است.
موشک توچکا را می شود بدون هیچ سرویسی تا ده سال ذخیره کرد، ولی بعد از این مدت باید برای  سرویس میان عمر به مراکز تعمیراتی  ارسال شود.

توچکا در سه مدل مختلف توسعه یافت که شامل؛

الف- او تی ار ۲۱ A (اسکارب A): اولین نسخه  تولید در سال ۱۹۷۶ عملیاتی شد  دارای برد ۷۰ کیلومتر و دارای خطای ۱۵۰ متر است، اگرچه   میزان واقعی  زیر ۵۰ متر گزارش شده.وزن کامل این مدل ۲۰۰۰ کیلوگرم است.

ب- او تی ار ۲۱ B یا (اسکارب B ): شبیه به نسخه  قبلی با برد ۱۲۰ کیلومتر و دارای یک سر جنگی ضد رادار است که دایره خطای  آن ۹۵ متر ذکر شده اگرچه دایره خطای  متوسط آن ۵۰ متر است. این نمونه در سال ۱۹۸۸ وارد خدمت شد و دارای وزن ۲۰۱۰ کیلوگرم بود.

ج- او تی ار ۲۱ C (اسکارب C): نسخه دوربرتر و سنگینتر با برد ۱۸۵ کیلومتر و دایره خطای ۷۰ متر که در سال ۱۹۹۰ وارد خدمت شد. این نسخه در سال ۱۹۹۰ توسعه یافت ولی ورود و یا عدم ورود آن به خدمت در ارتش روسیه هرگز تائید نشد.

نسخه اولیه توچکا از سال ۱۹۷۶ وارد خدمت شد و در سال ۱۹۹۱ دست کم ۱۳۰۰ موشک توچکا و احتمالا ۷۰۰ لانچر پرتاب  در خدمت ارتش سرخ بود.
این موشک اولین  بار در نبرد سال ۱۹۹۹ در چچن به کار رفت که بین ۶۰ تا ۱۰۰ توچکا شلیک شد و بعد از آن روسیه در نبرد علیه گرجستان، دست کم ۱۵ توچکا شلیک کرد.
هم اکنون حدود ۲۲۰ پرتابگر و احتمالا ۳۰۰ تا ۳۳۰ توچکا در روسیه عملیاتی هستند که احتمالا تمامی آنها از نوع بی هستند.

209942_523.jpg

اکراین در زمان فروپاشی اتحاد شوروی، ۵۰۰ توچکا از شوروی به ارث برد که برخی از آنها را به کشورهای یمن (۸۰ فروند)، سوریه (۴۰ فروند) و ارمنستان صادر کرد، ولی هنوز ۹۰ موشک باید در اکراین عملیات باشد. سوریه از این موشک  چندین بار در سال۲۰۱۲ علیه تروریست ها به کار برد که فیلم ان نیز منتشر شد.

یمنی ها  نیز در سال جاری بر اساس فیلمی که منتشر کردند، چند بار از موشک توچکا علیه عربستان استفاده کردند که آخرین آنها روز جمعه گذشته (13 شهریور 94) بود.

به غیر از این سه کشور، آذربایجان، قزاقستان و بلاروس نیز این موشک  را در اختیار  دارند و جمهوری چک، لهستان و مجارستان نیز دارای  نسخه  A بودند که از خدمت خارج کرده اند. گفته شده کره  شمالی بر اساس توچکا موشکی با نام کا-ان ۰۲ توسعه داده است.

ویرایش شده در توسط irfateh
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امیر جان،

یک جاش رو درست گفتی ولی یک قسمت دیگه قاطی شد.

 

عربستان و امارات و رفقاشون اومدن یمن که جنگ رو سنی و شیعه اش کنند و اگر ما همین رو تایید کنیم و بر این طبل بکوبیم، موضع اونها را تقویت کرده‌ایم. کل استدلال اونها همینه که شما می‌فرمایید. نمیگن که رفته‌ایم از رییس جمهور دست نشانده مون حمایت کنیم و حرکت مردم یمن رو سرکوب کنیم،‌میگن رفتیم به جنگ شیعه رافضی ...

 

پس با این تحلیل، شما هم در دام عملیات روانی اونها می‌افتید. اگر ما هم تایید کنیم که این جنگ مذهبی است، جنایتکاران سعودی به هدف خودشون که ایجاد دشمنی بین ما و همه اهل سنت است، یک قدم نزدیک تر می‌شوند. دقت کنید که اهل سنت با وهابیت یکی نیست ولی مستکبرین دنیا سالهاست در تلاشند سند کل اهل تسنن رو به نام ناصبی‌های وهابی بزنند.

 

راهکار همونی است که گفتم. باید این خط روانی را تعقیب کنیم که این جنگ، جنگ اشغالگر و اشغال شده است. جنگ مهاجم به ناموس و مدافع خانه و ناموسه.

 

با سلام خدمت شما و احترامی که برای شما قایلم

 

فکر میکنم صحنه این روزها کاملا مشخصه و خط همه مشخص شده و راه همه معلوم...شما از استثناها یاداوری میکنید ولی کلیت صحنه چیز دیگریست...با کمال احترام این حرکت شما حفظ وحدت نیست بلکه لاپوشانی چیزیس که این روزا در صحنه خاور میانه رخ میده...به دلیل احترام به همین استثناهای عزیزی که در ایران کم هم نیستن من بیشتر از این بحث رو باز نکردم ولی حرفم فکر میکنم واضحه...

 

با تشکر

  • Upvote 7
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

براى اين ٨٠٠٠ تا تاكتيكال ( كه من شك دارم بوجود داشتنش) بنزين هست اصلا ؟ تو هر وانت ٣ نفر باشن ( ٢+١) ميشه ٢٤٠٠٠ نفر !!! حوثى ها اصلا چند هزار نفرن؟ و اگه بخان ٢٤٠٠٠ تا سوار وانت شن شهرهاشون خالى ميشه يا نه هم مسئله قابل توجهى هست

دوست عزیز فکر کردی جنگ یمن ، بچه بازیه از نوع دعواهای  دوران دبستان ، یار کشی و دعواهای دو گروه 10 - 12 نفره ؟ داداش همزمان حداقل شش استان یمن دائما جنگه در حد بوندس لیگا .  کمیته های مردمی انصارالله بالای 75 هزار نیروی عملیاتی  دارد سوای نیروهای ارتش یمن که حداقل 50 درصد زیر نظر صالح با حوثیها متحد شده اند. البته اون طرف قضیه هم امار نیروها بالاست.چندهزار نیروی عربستانی و اماراتی (که خود امارات از نیروهای سودان و سنگال هم تعدادی داره )(همین  چند روزه 1000 نیروی مخصوص عربستان به مارب اومده سر قضیه صافر 1000 تا عربستانی و امارتی دیگه هم برای حفظ امنیت عدن وارد شدن + یمنیهای وسط ، شرق و جنوب یمن که طرفدار هادی هستند شامل بخش  قابل توجهی از نیروهای ارتش که وفادار هادی باقی ماندند + بسیاری ازارتشیان که در زمان صالح زود هنگام بازنشست شدند+ بخش اعظم مردم جنوب که موافق تجزیه جنوبند   + قبایل مخالف حوثیها + قبایل مخالف صالح  که حتی در مناطقی مثل صعده صنعا و عمران حضور دارند خلاصه کل یمن دودسته شده  از مردم عادی و قبایل بگیر تا ارتش و احزاب سیاسی

  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه کلیپ جالب از انهدام دومینو وار پاسگاه های سعودی و مشخص کردن محل اونها

https://www.youtube.com/watch?v=FILZFwlMZ3U
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بعد شنیدن خبر فوت برادرای اماراتی تا صبح خواب برادرای بیچارمون تا صبح چیا تو جهنم نکشیدن خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.