reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

با تشکر از شما این عکس از ابرامز یک نکته جالب داره خوشحال میشم از زبان دوستان این نکته رو بشنوم!

احتمالش هست که  این تانک هدف قرار نگرفته بلکه تا اخرین گلوله رو شلیک کرده و بعد از اتمام مهمات  خدمه فرار کردن

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کلیپ جدید از مارب، چیزی که در نگاه اول جلب نظر میکنه حرکت نا مشخص امرپ های اءتلاف به پس و پیشه، من نفهمیدم چه قصدی دارن تاکتیکشون هست یا پریشان احوالن، نکته دیگه موسیقی متن هست که یک آهنگ عربیه که احتمالا توسط ضبط صوت و نوار کاست در محل پخش میشه، گوینده های یمنی با اینکه دیده نمیشن ولی با توجه به نحوه صحبت دهانشون پره مشخصا در حال قاط جویدن هستن مبسوط.

 

فکر میکنم یک همچین نبردی کم سابقه باشه، دوستان سراغ دارن که نبردی بین شبه نظامیان و نظامیان امرپ سوار شکل گرفته باشه و آمار این چنین بجا مونده باشه؟ حتی سوریه؟ نکته جالب اینکه من در طول کلیپ صدای موشک ضد زره نشنیدم و فکر میکنم تمام این شکارها با راکت صورت گرفته باشه و نکته دیگه اون گروه چهار تایی امرپ ها همه در قسمت پیشران دچار انهدام شدن که بنظرم جالب اومد.

https://www.youtube.com/watch?v=2DJExSXyFGc&sns=tw

امرپ های منهدم شده

 

Screen_Shot_2015-09-15_at_11_41_19_PM.jp

 

Screen_Shot_2015-09-15_at_11_42_15_PM.jp

 

امرپ منهدم شده منتهی الیه سمت راست

 

Screen_Shot_2015-09-15_at_11_42_59_PM.jp

 

لحظه انهدام که البته در دور دست هست و بخوبی دیده نمیشه

 

thumb_Screen_Shot_2015-09-15_at_11_44_06

 

فکر میکنم دو تصویر زیر مربوط به یک امرپ هست

 

thumb_Screen_Shot_2015-09-15_at_11_44_34

 

thumb_Screen_Shot_2015-09-15_at_11_45_32

 

اول یکی بود در سکانس بعدی سه تا دیگه هم اضافه شدن

 

thumb_Screen_Shot_2015-09-15_at_11_45_55

 

Screen_Shot_2015-09-15_at_11_47_32_PM.jp

 

بنظر میرسه رها شده باشه تا منهدم

 

thumb_Screen_Shot_2015-09-15_at_11_49_39

 

تمام این فعل و انفعال زیر بمباران سنگین بوده

 

 

thumb_Screen_Shot_2015-09-15_at_11_50_27

 

پس جنازه حوثی ها که امیرارسلان میگفت کوش؟

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باید به هر طریقی شده به اینها تسلیحات بفرستیم به خدا باورم نمی کردم تو یه  مملکت عرب مرد واقعی جنگ پیدا بشه اما یمنی ها به خدا یه چیز دیگن اگرم شکست بخورن تقصیر دوستانشونه (ایران روسیه و ....)که در امر تامین سلاح کوتاهی کردن 

دوستان یه سوال داشتم ایا میشه از تو یه لنج ماهیگیری موشک ضد کشتی به طرف ناو های عربستان پرتاب کرد نمی دونم اندزه رادارش و ..چقدره

تا یادم نرفته اینم بگم که حساب اعراب خودمون و حزب الله که از یمنی ها هم شجاع ترن جداست و اینو چندین بار ثابت کردن.

الن بهترین موقعیت برای باز کردن یه جبهه دیگه تو کشورهای شرکت کننده تو جنگه بحرین امارات و شرق عربستان گزینه های خوبی هستن

  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در مور دسوال اول فکر کنم منظورتون همان درب های انفجرای باشه که به دلیل انفجار مهمات بیرون زده

 

سوال دو هم جای جوشکاری نیست صرفا یک نوع نشان گذاری روی بدنه است!

 

ممنون از پاسختون، بله منظورم همون درب ها بود.

از اطلاعاتی که هر دو دوستان قرار دادن ممنونم.

 

کلیپ جدید از مارب، چیزی که در نگاه اول جلب نظر میکنه حرکت نا مشخص امرپ های اءتلاف به پس و پیشه، من نفهمیدم چه قصدی دارن تاکتیکشون هست یا پریشان احوالن، نکته دیگه موسیقی متن هست که یک آهنگ عربیه که احتمالا توسط ضبط صوت و نوار کاست در محل پخش میشه، گوینده های یمنی با اینکه دیده نمیشن ولی با توجه به نحوه صحبت دهانشون پره مشخصا در حال قاط جویدن هستن مبسوط.

 

فکر میکنم یک همچین نبردی کم سابقه باشه، دوستان سراغ دارن که نبردی بین شبه نظامیان و نظامیان امرپ سوار شکل گرفته باشه و آمار این چنین بجا مونده باشه؟ حتی سوریه؟ نکته جالب اینکه من در طول کلیپ صدای موشک ضد زره نشنیدم و فکر میکنم تمام این شکارها با راکت صورت گرفته باشه و نکته دیگه اون گروه چهار تایی امرپ ها همه در قسمت پیشران دچار انهدام شدن که بنظرم جالب اومد.

https://www.youtube.com/watch?v=2DJExSXyFGc&sns=tw

امرپ های منهدم شده

 

میشه لطفا یکی از دوستان این کلیپ رو مستقیم کنه، شیلتر فکن نداریم. پیشاپیش بسیار ممنونم.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه سوال برای من پیش اومده. چطور با هر بدبختی شده به غزه که از 3 طرف محاصره هست سلاح فرستادیم (واقعا برام سواله هنوز که چطور فرستادیم)، ولی برای یمن که 2000 کیلومتر مرز دریایی داره نمیفرستیم؟ آیا واقعا نمیشه؟ یا نمیخوایم؟ موشک های دوش پرتاب و ضد زره میتونه جهنمی برای نیروهای ائتلاف به پا کنه. دیگه تاثیرش رو در سوریه دیدید. من واقعا نگرانم چون نمی دونم حوثی ها و ارتش یمن چقدر موشک کورنت یا انواع دیگر موشک ضد زره در اختیار دارن، ولی احتمال زیاد این ذخایر الان خیلی محدود هست.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حاضرم سر زندگی خودم شرط ببندم که تو زرهی سپاه و ارتش....امکان نداره کسی باشه که در این مورد چیزی بدونه یا به مخیره مبارکش بگذره

یک چیز دیگه...

اصلا کسی در سپاه و ارتش وجود داره که بشه این موضوع بهش فهموند؟ :mrgreen:

خدا ازشون نگذره...!!

این که یه ایده قدیمیه! معمولا ماشینهای حمل مواد منفجره(که به نوعی ماده منفجره حمل میکنن) مخزن حمل رو طوری میسازن که یه بخشیش ضعفتر باشه و به همین علت انرژی ناشی از انفجار با محاسبات خاصی میتونه از اون ناحیه بزنه بیرون...

 

بهش هم میگن : رپچر

 

حتی توی طراحی برجها و راکتورها  هم هست....

  • Upvote 11
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته اینم بگم که اینها همش حاصل فیدبک های میدان نبرد. تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد تجهیزات در شریط واقعی خیلی مهمه و یه نیاز اساسی برای پیشرفته

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اتفاقات و حوادث میدانی صحنه نبرد برای همه هست.....جنگ 8 ساله خودمون، جنگ 1991 عراق، جنگ 2001 افغانستان؛ جنگ 2003 عراق، جنگ 2006 لبنان، جنگ 3 ساله سوریه....

فرق ما با غربی ها اینه که اونا از حوادث به خوبی عبرت میگیرن و به اشتباهاتشون واقفن.... ولی ما اتفاقات و حوادث و تلفات به پای قضا و قدر الهی و شهادت و... میذاریم

این صحبت من شکمی نیس و حاصل تجربه 3 ساله من با سروکله زدن با افراد مسئول و ذی ربطه برادر.....

اسرائیل بعد جنگ 33 روزه مرکاوا 4 و نسخه های آپگرید شده و سامانه تروفی معرفی کرد

آمریکا بعد کمین خوردناش از کتائب حزب الله عراق، امرپ های زرهی وارد عرصه کرد

و هزاران نمونه دیگه

مشکل ما از نبود تجربه و در ادامه بررسی و فیدبک و راه حل نیست.... مشکل ما نبود افراد دلسوزه  و واقع بینه که چشمشون به روی حقائق باز کنن هست

ما چندین سردار تو سوریه از دست دادیم، در درگیری با پژاک چندین فرمانده بلند مرتبه از دست دادیم که همش نبود خودروی زرهی مناسب برای اونها بوده

ولی امکان نداره کسی تو این کشور باشه که سوال بپرسه : عایا نمیشه این مشکل رفع کرد؟

==================================================================

یاد یک مثال تلویزوینی افتادم...شاید به 15 سال قبل برمیگرده، که یک جنایت زنجیره ای در ورامین فکر کنم اتفاق افتاده بود

طرف گفته وقوع این حوادث در کشور شبیه یک مورد طبیعیه.....

وقتی در آفریقا گاومیش ها تشنه میشن و میان کنار رودخانه، تمساح ها کمین میکنن و از آب یهووی یک گاو میش میگیرن و میخورد، بعد این اتقاق گاومیش ها همه فرار میکنن

ولی بعد ده دقیقه همه یادشون میره و دوباره میان لب آب و دوباره یکی تلفات میدن.... البته این تقصیر خودشون نیست و یک امر طبیعیع

ولی این اتقاق برای یک جامعه انسانی غیر طبیعیه که چرا از حوادث درس نمیگیره!!!  به طوری که هر ازگاهی از این اتفاقات تو کشور میافته و همه جبهه میگرن (عین خورده شدن

گاومیش) بعد یک مدت همه یادشون میره و دوباره اون اتفاق میافته! و این سیکل همیشه در حال تکراه....

 

ما فکر می کنیم حتما باید گناهی مشخص کنیم که بعدش توبه کنیم 

ولی آدم از اشتباهات هم می تواند توبه کند، اشتباهاتی و خسارتهایی مثل همین مواردی که دوستمان فرمودند که حاصل خلاقیت طرف مقابل است نه خواست خودمان 

 

و جالب این جاست که مراحل توبه عبارت اند از 

- درک گناه و زیان های ناشی از آن 

- درپی رفع گناه و یافتن راه حل برای جلوگیری از آن بودن 

- عدم تکرار آن گناه 

- جبران اثرات ناشی از آن گناه 

 

1400 سال قبل خدا توسط پیامبر (ص) این نکات را در قرآن به ما داد و ما هنوز اجرا نمی کنیم بعد دلمون هم خوش است تسلیم خداییم

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کلیپ خیلی جالبی بود. اواخر دقیقه یک صدایی میاد که انگار صدای موشکیه که باهاش دارن امرپ هارو میزنن، یه صدای صوتی شبیه خمپاره داره. انگار یه موشک جدید با هدایت فرو سرخ یا همون حرارتی هست چون همه ی امرپ ها از ناحیه موتور آسیب دیدن. جالب میشه اگه قابلیت تاپ اتک بهش اضافه کنن. استفاده از همچین موشکی اگه تعداد قابل توجهی داشته باشن غافلگیری بزرگی برای ائتلاف عربی درپی داره. فقط ای کاش دقت موشک کمی پایین تر بود و به کابین امرپ ها برخورد میکرد تا تلفات انسانی رو بالا ببره. :winking: کاش از همچین سلاحی تو عراق بر ضد انتحاری ها استفاده میکردیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در گیری مسلحانه سنگینی دیشب در شرق ریاض رخ داد                                                                               درگیری ها تقریبا 4 ساعت ادامه داشته و سپس فروکش کرد .نیروهای امنیتی عربستان مسیرهای محله رو بستند و تا اکنون معلوم نیست چه گروه یا افرادی با نیروهای امنیتی ریاض درگیر شدند .                            

http://bayanbox.ir/view/2712715844837178978/درگیریهای-مسلحانه-در-ریاض-عربستان.jpg

تحولات جهان اسلام

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.