reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

بسم تعالی

 

برادر عزیز نیما سلطان

 

از آنجائیکه در یک پست دیگر فرمودید، فرهنگستان روشی برای املای صحیح کلمات فارسی ارائه ننموده و شما را مخیر کرده هر کلمه فارسی را هر جور دلتان میخواهد بنویسید باید خدمتتان عرض نمایم آنزمانی که فردوسی شاهنامه را برای زنده نگهداشتن زبان پارسی می سرود فرهنگستان هنوز اجداد بزرگوارشان ، بدنیا نیامده بودند .

 

از شما برادر عزیزم خواهش مینمایم کمی بیشتر به املای کلمات و برخی از اوقات نیز به دستور زبان فارسی توجه بفرمائید . البته این اشکال در خیلی از هم سایتیهای محترم دیگر نیز مشاهده میشود . البته اشکال دستوری به صورت سهوی زیاد اهمیت ندارد ، اما اشکال دستوری و املائی غیر سهوی و در اثر بیسوادی نویسنده نسبت به زبان فارسی کاملا نابخشودنی و موجب تضعیف این زبان با تاریخچه باستانی میگردد .

 

واقعا از یک دکتر و یا مهندس و یا یک .... باسواد بسیار بعید است که سواد املائی و انشائی زبان مادری خود را نداشته باشد که بسیار جای تاسف و موجب شرمساریست .

 

با تشکر

  • Upvote 10
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم تعالی

 

برادر عزیز نیما سلطان

 

از آنجائیکه در یک پست دیگر فرمودید، فرهنگستان روشی برای املای صحیح کلمات فارسی ارائه ننموده و شما را مخیر کرده هر کلمه فارسی را هر جور دلتان میخواهد بنویسید باید خدمتتان عرض نمایم آنزمانی که فردوسی شاهنامه را برای زنده نگهداشتن زبان پارسی می سرود فرهنگستان هنوز اجداد بزرگوارشان ، بدنیا نیامده بودند .

 

از شما برادر عزیزم خواهش مینمایم کمی بیشتر به املای کلمات و برخی از اوقات نیز به دستور زبان فارسی توجه بفرمائید . البته این اشکال در خیلی از هم سایتیهای محترم دیگر نیز مشاهده میشود . البته اشکال دستوری به صورت سهوی زیاد اهمیت ندارد ، اما اشکال دستوری و املائی غیر سهوی و در اثر بیسوادی نویسنده نسبت به زبان فارسی کاملا نابخشودنی و موجب تضعیف این زبان با تاریخچه باستانی میگردد .

 

واقعا از یک دکتر و یا مهندس و یا یک .... باسواد بسیار بعید است که سواد املائی و انشائی زبان مادری خود را نداشته باشد که بسیار جای تاسف و موجب شرمساریست .

 

با تشکر

داداش من....عزیزمن......برادرمن...... تو را بجان هرکسی که دوست داری این بحث رو به حاشیه نکشانید...{کشش نده}............... همان جا هم گفتم که تا حد توان توجه میکنم...........اگر هم غلط املائی و انشائی هست و یا هر اشکال دیگری ... لطف کنید خصوصی پیام بدین حتما اصلاح میکنم....{ نه وسط بحث تاپیک}....... icon_cheesygrin ...... .........لطفا بحث را همینجا تمام کنید..........ممنون.............زبان مادری من هم ترکی آذری

هست..............وفارسی زبان ملی همه ما ایرانی ها هست.........لطفا بحث همین جا تمام شه :applause: ...........خدا نگهدار

  • Upvote 6
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سلمان بن عبدالعزیز به سبب کسری 20 درصدی بودجه حاصل از کاهش درآمدهای نفتی، فراخوان ریاضت اقتصادی گسترده در بخشهای مختلف کشور را اعلام کرد.

روزنامه رأی الیوم به نقل از برخی منابع اقتصادی آگاه در کشورهای حاشیه خلیج فارس آورده است که بارزترین خطوط کلی سیاست ریاضت اقتصادی، کاهش یارانه های سوخت و برق و آب و برخی کالاهای اساسی دیگر و شاید حذف کامل آنها و نیز بررسی امکان وضع مالیات بر درآمدها و حواله های خارجی برای خارجی ها و افزایش هزینه تمدید گذرنامه و اقامت و همچنین تمدید گواهینامه رانندگی و دیگر خدمات اداری رسمی باشد.

پیش بینی می شود که  این تدابیر در بودجه سال آینده عربستان اعمال گردد که قرار است در ماه دسامبر آتی  اعلام شود.
روزنامه گاردین چاپ انگلیس در شماره روز جمعه خود مضمون نامه شاه عربستان به وزیر دارایی تحت طبقه بندی "بسیار محرمانه" مورخه 28.09.2015 را فاش کرد؛ این سند لزوم اتخاذ تدابیری در راستای ریاضت اقتصادی برای کاهش هزینه های دولت در سه ماه اخیر از بودجه سال جاری تاکید می کند.

از جمله این تدابیر؛ توقف فوری تمام طرحهای زیرساختی جدید،  توقف خرید خودروها و وسایل و تجهیزات برای هر کاری، توقف استخدام یا ارتقای رتبه در تمام سطوح اداری، متوقف کردن پرداخت مبلغ املاکی که در طرح‌ها قرار گرفته و همچنین باید روند قرار گرفتن املاک در طرح‌ها متوقف شود، عدم امضای هرگونه اجاره گرفتن و الغای اجاره املاکی که پیش از این اعلام شده است، پرداخت اعتبارات مصوبات و پروژه‌ها نباید از 25% کل اعتبارات بودجه فراتر رود...

پیش بینی می شود که ساخت و ساز در شهرک دارایی ملک عبدالله که قرار است بزرگترین منطقه در خاورمیانه باشد، نیز متوقف گردد.

قیمت نفت به کمتر از 50 دلار برای هر بشکه کاهش یافت که این امر درآمدهای نفتی عربستان را که 90 درصد از درآمد ناخالص ملی این کشور را تشکیل میدهد، تقریبا به نصف رساند. برخی نیز کسری بودجه سال جاری را حدود 130 میلیارد دلار برآورد کردند؛ زیرا قیمت نفت حدود 90 دلار برای هر بشکه تخمین زده می شود.

در بورس نیز شاخص سهام عربستان حدود 30 درصد طی 12 ماه اخیر کاهش یافت و دولت سعودی ناچار شد برای مقابله با کسری و مشکلات مالی دیگر بویژه بودجه های سنگین جنگ در یمن و سوریه، تا حدود 75 میلیارد دلار از ذخایر مالی خود که حدود 670 میلیارد دلار برآورد می شود، برداشت کند.

پیش از این، دست و دل بازی ملک سلمان به گونه ای بود که در ژانویه گذشته به مناسبت تاجگذاری خود، در حدود سی میلیارد دلار به عنوان پاداش به کارمندان دولت عربستان پرداخت  کرد. همچنین قراردادهایی به ارزش حدود 20 میلیارد دلار برای ساخت تاسیسات هسته ای و نیز قراردادهای سلاح به امضا رسید؛ هزینه هایی که چه بسا پس از این مشابه آن را در عربستان شاهد نباشیم.

 

منبع : تحولات جهان اسلام

 

161029_312.jpg

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بحث مالی اکنون برای عربستان مشکلی نیست و ریاضت اقتصادی هم بیشتر پیشگیری است تا بحران 

اگر عربستان این روش یعنی خرید شدید تسلیحات، بودجه جنگ در یمن، سوریه و عراق را کنترل نکند آن وقت است که شاهد اتفاق هایی در عربستان خواهیم بود 

که حداقل اثرش را تا 3 سال دیگر نخواهیم دید ( البته اینجا خاورمیانه است صبح بلند می شی می بینی همه چیز عوض شده است)

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

1640222_-_main1-500x281.jpg

 

استقرار دو سیستم پاتریوت در فرودگاه صافر استان مارب

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سخنگوی ارتش یمن تاکید کرد که نیروهای دفاعی این کشور امکانات و توانایی انهدام تمامی ناوچه‌های متجاوز به آب‌های سرزمینی یمن را دارند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شرف غالب لقمان سخنگوی رسمی ارتش یمن در گفتگو با خبرگزاری رسمی یمن سبأ، گفت که حمله موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به یکی از ناوچه‌های دشمن و انهدام آن در چهارچوب حقش قانونی دفاع از میهن و حاکمیت آن صورت گرفت.

لقمان همچنین بر آمادگی ارتش این کشور برای مقابله با هرگونه تجاوز به مرزهای آبی یمن اشاره و تاکید کرد: ارتش امکانات انهدام ناوچه‌های جنگی که حاکمیت یمن را نقض می‌کند را دارد.

وی همچنین تاکید کرد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در انجام وظیفه ملی خود در دفاع از وطن و دست آوردهای کشور از هیچ کوششی کوتاهی نمی‌کنند.

http://www.tasnimnews.com/fa/news/884133/ارتش-یمن-امکانات-و-توانایی-انهدام-ناوچه-های-متجاوز-را-داریم

پس جدن یه ناوو منهدم کردن دستشون درد نکنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام
ما همچنان منتظریم گزینه های رهبردی عبدالملک حوثی رو ببینیم :)
کسی میدونه چنتا مراسم عروسی دیگه باید به خاک و خون کشیده بشه تا شاهد رونمایی از گزینه های راهبردی باشیم؟؟؟!!!
  • Upvote 5
  • Downvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام
ما همچنان منتظریم گزینه های رهبردی عبدالملک حوثی رو ببینیم :)
کسی میدونه چنتا مراسم عروسی دیگه باید به خاک و خون کشیده بشه تا شاهد رونمایی از گزینه های راهبردی باشیم؟؟؟!!!

من فکر میکنم چون سلاح استراتژیک کمی دارند و اینکه از عربستان خیلی ضعیف تر هستند نمی تونن تمام برگ ها را رو کنند

که کاملا تصمیم عاقلانه ای است

اگه سلاح و موشک زیادی داشتن که عربستان و امارات رو تبدیل به دریای آتش میکردند

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ما همچنان منتظریم گزینه های رهبردی عبدالملک حوثی رو ببینیم :)

 

 

ایشون منتظر فندکه که دست فرماندهان سپاهه تا منطقه رو به اتیش بکشن بعد به ایشون که باهاش باقی مونده ها رو اتیش بزنه! :)

  • Upvote 7
  • Downvote 30

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستمون سلاح راهبردی خاصی تو جیبش نداره شاید منتظر قاچاق سلاح های راهبردی به کشور که چه عرض کنم باقی مونده کشورش هست وقتی بعضی دوستان یمنی  خروج از عدن رو عقب نشینی تاکتیکی و ... میدونن شما بخونید حدیث مفصل را

  • Upvote 4
  • Downvote 17

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تجربه نشون داده که صبر بهترین کاری هست که ما می توانیم انجام بدیم ... ولی دوستان آزادن که نظر بدن  :rose:

 

ولی بهترین کار صبره ...

کار عربستان تمومه...همه این جنگها و به هرج و مرج کشیده شدن منطقه توسط امریکا برنامه ریزی شده ...

یه مصاحبه از اقای رنانی چند روز پیش منتشر شد که خوندنش خالی از لطف نیست...

 

یه بخش از مصاحبه رو میذارم ولی پیشنهاد میکنم کامل بخونید...کتابش هم ارزش خوندن رو داره...

http://fararu.com/fa/news/248554/رنانی-در-دولت-یازدهم-از-رکود-خارج-نمی‌شویم

 

 

كاهش قدرت برچه مبنايي؟ صرفا به واسطه كاهش قيمت نفت؟
ببينيد، قطر در حال از دست دادن بازارهاي گاز خود است. تحولات اخير و به خصوص تحولات فناوري استخراج نفت شيل باعث شده كه گاز شيل هم توليد شود و امريكا بتواند بخشي از بازارهاي جنوب شرق آسيا را كه پيش از اين مقصد گاز قطري‌ها بود به‌دست آورد. به اين ترتيب با افزايش ظرفيت توليد گاز شيل، قطر به سرعت مزيت خود در صادرات گاز را از دست خواهد داد، ضمن اينكه ممكن است طي سال‌هاي آينده فشار در مخازن گازي اين كشور هم كاهش يافته و حتي استخراج گاز برايش اقتصادي نباشد.

عربستان همچنان ذخاير نفتي خود را خواهد داشت اما با سقوط قيمت نفت، اقتصاد اين كشور به شدت تضعيف خواهد شد كه اين مساله حتي مي‌تواند به مرور زمينه تجزيه عربستان يا درگيري‌هاي قومي در اين كشور را به همراه داشته باشد. زماني‌كه حمايت غرب برداشته شود، زمينه‌هاي كافي براي بروز بي‌ثباتي در عربستان وجود خواهد داشت. به نظرم اگر غرب بخواهد خاورميانه را به سرزمين سوخته تبديل كند (آن‌طور كه در كتاب گفته‌ام) فروپاشي عربستان گام نهايي آن خواهد بود.

و شما معتقديد كه طي يك برنامه مشخص، عربستان مزيت خود را براي غرب از دست مي‌دهد؟ چه به لحاظ اقتصادي و چه نقش نظامي و ايدئولوژيكي در منطقه؟
بله. در سال ٢٠٢٠ عربستان براي غرب شايد ١٠‌درصد مزيتي كه در سال‌هاي پيش داشته هم نخواهد داشت. در حال حاضر عربستان نزديك به ١٠‌ميليون بشكه نفت توليد مي‌كند اما اين كشور در سال‌هاي آينده يا بايد ميزان توليد خود را كاهش دهد يا سقوط زودهنگام قيمت نفت به حدود ۳۰‌دلار را بپذيرد.

البته در صورت رسيدن قيمت نفت به ٣٠ دلار، توليد نفت همچنان براي عربستان صرفه اقتصادي دارد زيرا هزينه توليد نفت عربستان بسيار پايين و حدود هفت دلار است. بنابراين با اين ميزان كاهش قيمت همچنان عربستان انگيزه حفظ ميزان توليد و حفظ سهم خود در بازار را خواهد داشت اما اين روند زودگذر است. به محض اينكه امريكا واردات نفت خود را متوقف كند، بخش بزرگي از بازار نفت عربستان از بين مي‌رود. به اين ترتيب عربستاني كه يك زماني توليد ١٠ ميليون بشكه نفت با قيمت ١٠٠ دلار را تجربه كرده و درآمدي در حدود ۳۵۰ ميليارد دلار در سال داشته است، از ۲۰۲۰ به بعد بايد روي حدود يك هفتم آن درآمد حساب كند. بنابراين اقتصادي كه با ۳۵۰ ميليارد دلار خودش را منطبق كرده، نمي‌تواند با كاهش بيش از حد درآمدها دوام بياورد.

زماني‌كه اين درآمدها به سرعت كاهش پيدا مي‌كند، اين كشور تبديل به يك اقتصاد درمانده مي‌شود كه مي‌تواند زمينه بيكاري و نارضايتي گسترده را به همراه داشته باشد. در عين حال گروه‌هايي مثل داعش هم حضور خواهند داشت كه مي‌تواند زمينه‌ساز يك فروپاشي باشد. بنابراين عربستان مي‌تواند هدف بعدي غرب براي فروپاشي باشد.

فروپاشي عربستان در راستاي همان موضوع جنگ خداحافظي خاورميانه؟
قطعا. براي اينكه عربستان يك مرجعيت فرهنگي، ايدئولوژيك و يك قطب اقتصادي در جهان اسلام است. همان‌گونه كه در كتاب توضيح داده‌ام، اگر قرار باشد خاورميانه اسلامي به سرزمين سوخته تبديل شود بدون سقوط عربستان ممكن نيست وقتي صحبت از «عبور تمدن‌ها» است بايد قلب اين تمدن از نظر اقتصادي و فرهنگي فروبپاشد، بنابراين بدون فروپاشي عربستان، پروژه عبور تمدن‌هاي غرب ناتمام خواهد ماند.

 

ویرایش شده در توسط ariya0912
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name="SoheilEsy" post="471750" timestamp="1444499152"]

تجربه نشون داده که صبر بهترین کاری هست که ما می توانیم انجام بدیم ... ولی دوستان آزادن که نظر بدن :rose:

هزینه ی این صبر .دادن تلفات از شیعه جماعت هست.البته می گم. این امتحانه پروردگاره که وقتی نمایندش اومد ایا شیعه تا آخرش پاش وای میسه یا نه باید شیعه امتحان شه که ایا لیاقت اقا امام زمان داره یا نه
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به فضل خدا به وقتش بعضى قيافه ها ديدن داره اما متاسفانه بعضى ها رو ندارن، به سنگ پاى قزوين گفتن زكى
  • Upvote 5
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.