reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

 البته خطای توپول انقدر هست که نشه باهاش پایگاه هوایی زد با مهمات متعارف

 اگر سوادشو نداری ...لطفا...خواهشا...در این جور مساعل اظهار نظر نکن ...اره  دیگه :winking:

 

 

با سلام - صرف نظر از دیالوگ با جناب death در استاتوس ، به شما اخطار داده شد تا به سایر کاربران توهین نکنید . در صورت تکراربرخورد  شدیدتری صورت می گیرد // MR9

  • Upvote 6
  • Downvote 41

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حجم درگیری های عربستان با حوثی ها چه داخل خاک خودش چ تو خاک یمن نشون از تلفات بالاشون داره تلفاتی که هیچ جا ما بازتابی ازش نمی بینیم !!

حالا بگذریم از اینکه واژه مساعل در ادبیات فارسی معنی خاصی نداره دقت موشک توپول چیزی در حدود 200 متره که زدن باند فرودگاه باهاش عین حماقته !


در صورت استفاده از کلاهک MIRV یا بارانی، اتفاقا خطای ۲۰۰ متر خیلی هم زیاد نیست و میشه باهاش به صورت موثر یک فرودگاه رو بمباران کرد.
  • Upvote 5
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در صورت استفاده از کلاهک MIRV یا بارانی، اتفاقا خطای ۲۰۰ متر خیلی هم زیاد نیست و میشه باهاش به صورت موثر یک فرودگاه رو بمباران کرد.

فکر نکنم خطا هموون 200 متره اگه بیشتر نشه این ترجکتوری پرواز یه موشک با کلاهک میرو هستش 800px-Minuteman_III_MIRV_path.svg.png


عملا این کلاهک ها برای افزایش احتمال گذر از سیستم های دفاعی به وسیله افزایش تعداد اهداف بالقوه توسعه پیدا کردن نه استفاده مثل یک بمب خوشه ای !

Improved warhead designs allow smaller warheads for a given yield, while better electronics and guidance systems allowed greater accuracy. As a result, MIRV technology has proven more attractive than MRV for advanced nations. Because of the larger amount of nuclear material consumed by MRVs and MIRVs, single warhead missiles are more attractive for nations with less advanced technology. The United States deployed an MRV payload on the Polaris A-3. The Soviet Union deployed MRVs on the R-36 (missile)Mod 4 ICBM. Refer to atmospheric reentry for more details.

  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چیزی که مسلمه در صورت نیاز روسیه ابزار پاسخگویی متعارف به عربستان رو داره، لازم نیست حتما از موشک بالستیک استفاده کنه، مثلا زیر دریایی کره شمالی با کشتی جنگی جنوبی ها چکار کرد؟ یه همچین اتفاقی برای عربستان هم ممکنه بیفته، البته تنها یک مثال بود و غیر محتمله کار به آنجا بکشه.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مطمئن باشید عربستان بدون اجازه امریکا نمیتونه کاری در مقابل روسیه انجام بده

با اجازه آمریکا هم نمیتونه غلطی بکنه

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فکر نکنم خطا هموون 200 متره اگه بیشتر نشه این ترجکتوری پرواز یه موشک با کلاهک میرو هستش 800px-Minuteman_III_MIRV_path.svg.png

عملا این کلاهک ها برای افزایش احتمال گذر از سیستم های دفاعی به وسیله افزایش تعداد اهداف بالقوه توسعه پیدا کردن نه استفاده مثل یک بمب خوشه ای !
Improved warhead designs allow smaller warheads for a given yield, while better electronics and guidance systems allowed greater accuracy. As a result, MIRV technology has proven more attractive than MRV for advanced nations. Because of the larger amount of nuclear material consumed by MRVs and MIRVs, single warhead missiles are more attractive for nations with less advanced technology. The United States deployed an MRV payload on the Polaris A-3. The Soviet Union deployed MRVs on the R-36 (missile)Mod 4 ICBM. Refer to atmospheric reentry for more details.


و باز هم داستان هميشگى بالستيكها و نقطه زنى :)

اول خطاى توپولهاى روس درسته دويست متره ولى با روش لوكارنو ميشه با شليك يه تعداد موشك با يه اختلاف زمانى محاسبه شده به سمت يه نقطه مشخص .....احتمال.....نابودى هدف رو به شكل مستقيم تا حد بالاى ٩٩ درصد افزايش داد...

خطاى موشك رو دوستان. درست متوجه نشدن به نظرم...

‎ذکر این نکته لازم است که به طور کلی دو مفهوم برای خطای موشک در نظر گرفته می‎شود. یکی شعاعی از هدف که موشک خارج از آن اصابت نخواهد کرد و دیگری، خطای دایره‎ای احتمالی (CEP) که به معنای شعاع دایره‎ای به مرکز هدف مورد نظر است که بیش از نیمی از موشک‎های شلیک شده به سمت هدف در آن دایره فرود خواهند آمد که این دایره خطا بر مبنای روش‎های علمی مانند تئوری «مونت کارلو» محاسبه می‎شود.
بازم ميگم خطاى ٢٠٠ به معنى اصابت صدرصدى در دويست مترى هدف نيست بلكه به معنى اصبت صد در صدى در دايره اى به شعاع ٢٠٠ هست كه اينكه كجاى دايره ميخوره با روش مونت كارلو با چندتا اصابت ميشه ناحيه اى با بالاتربن احتمال برخورد رو محاسبه كرد و الخ...
  • Upvote 5
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

و باز هم داستان هميشگى بالستيكها و نقطه زنى :)

اول خطاى توپولهاى روس درسته دويست متره ولى با روش لوكارنو ميشه با شليك يه تعداد موشك با يه اختلاف زمانى محاسبه شده به سمت يه نقطه مشخص .....احتمال.....نابودى هدف رو به شكل مستقيم تا حد بالاى ٩٩ درصد افزايش داد...

خطاى موشك رو دوستان. درست متوجه نشدن به نظرم...

‎ذکر این نکته لازم است که به طور کلی دو مفهوم برای خطای موشک در نظر گرفته می‎شود. یکی شعاعی از هدف که موشک خارج از آن اصابت نخواهد کرد و دیگری، خطای دایره‎ای احتمالی (CEP) که به معنای شعاع دایره‎ای به مرکز هدف مورد نظر است که بیش از نیمی از موشک‎های شلیک شده به سمت هدف در آن دایره فرود خواهند آمد که این دایره خطا بر مبنای روش‎های علمی مانند تئوری «مونت کارلو» محاسبه می‎شود.
بازم ميگم خطاى ٢٠٠ به معنى اصابت صدرصدى در دويست مترى هدف نيست بلكه به معنى اصبت صد در صدى در دايره اى به شعاع ٢٠٠ هست كه اينكه كجاى دايره ميخوره با روش مونت كارلو با چندتا اصابت ميشه ناحيه اى با بالاتربن احتمال برخورد رو محاسبه كرد و الخ...

اولش  رو درست گفتی ولی نتیجه گیری اخرت رو نمیدونم از کجا اوردی سی ائی پی یعنی شعاع دایره ای که 50 درصد موشک ها توش فرود میان  !نه صد در صد که معمولا به عنوان حد خطای موشک در نظر گرفته میشه !!!


یعنی میگن خطای موشک تقریبا 200 متره چرا چون 50 درصد موشک های شلیک شده خطاشون کمتره و50 درصد باقی بیشتر خیلی مفهوم ساده و عادی هست دیگه ! نمی دونم چرا انقدر پیچیده اش میکنی 


و قطعا دایره ای که 100 درصد موشک ها توش فرود بیان که نه 98 درصدیش هم خیلی بزرگ خواهد بود خیلی بزرگتر از 400 متر 

  • Upvote 6
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

و قطعا دایره ای که 100 درصد موشک ها توش فرود بیان که نه 98 درصدیش هم خیلی بزرگ خواهد بود خیلی بزرگتر از 400 متر 

نه زیادم بزرگتر نیس!
99.8%موشک های توپول(اگر cep:200m باشه) تو دایره ای به شعاع600متر در برد10500کیلومتری اصابت میکنن(خودcep به صورت درصدی از برد بیان میشه)

 

حدود50درصد موشکهادرشعاع200متری...حدود43درصد در شعاع200تا400متری...حدود7درصد درشعاع400تا600متری...کمتراز0.2درصد درشعاع بیش از600متر

-----------------------------

در صورت استفاده از کلاهک مناسب به راحتی یه فرودگاه رو از بین میبره

ویرایش شده در توسط mjb
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من متوجه نمیشم مگه موشک توپول با کلاهک متعارف هم در اختیار داره روسیه ؟

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نه زیادم بزرگتر نیس!
99.8%موشک های توپول(اگر cep:200m باشه) تو دایره ای به شعاع600متر در برد10500کیلومتری اصابت میکنن(خودcep به صورت درصدی از برد بیان میشه)

 

حدود50درصد موشکهادرشعاع200متری...حدود43درصد در شعاع200تا400متری...حدود7درصد درشعاع400تا600متری...کمتراز0.2درصد درشعاع بیش از600متر

-----------------------------

در صورت استفاده از کلاهک مناسب به راحتی یه فرودگاه رو از بین میبره

البته من فکر میکردم 500 متره به هرحال دیگه فکر کنم زیادی خارج تاپیک داریم میریم 

انشا اله بقیه بحث در استاتوس 

  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اولش رو درست گفتی ولی نتیجه گیری اخرت رو نمیدونم از کجا اوردی سی ائی پی یعنی شعاع دایره ای که 50 درصد موشک ها توش فرود میان !نه صد در صد که معمولا به عنوان حد خطای موشک در نظر گرفته میشه !!!

یعنی میگن خطای موشک تقریبا 200 متره چرا چون 50 درصد موشک های شلیک شده خطاشون کمتره و50 درصد باقی بیشتر خیلی مفهوم ساده و عادی هست دیگه ! نمی دونم چرا انقدر پیچیده اش میکنی

و قطعا دایره ای که 100 درصد موشک ها توش فرود بیان که نه 98 درصدیش هم خیلی بزرگ خواهد بود خیلی بزرگتر از 400 متر

Cep توپول ها ٢٠٠ متر نيست! كمتره...٢٠٠ متر براى دايره اولى هستش...

اين رو بيخيال اما اصل موضوع اينه: خطاى شليك يه تابع با پايدارى محاسبه بالاست و كاربردش در واقع تعيين تعداد شليك و تصحيح پارامترهاى موشكه...يعنى همون قلق گيرى در شليك با اسلحه...


ببخشيد خارج از موضوع بحث كرديم دوستان...معذرت خواهى ویرایش شده در توسط i-ronin
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

Cep توپول ها ٢٠٠ متر نيست! كمتره...٢٠٠ متر براى دايره اولى هستش...

اين رو بيخيال اما اصل موضوع اينه: خطاى شليك يه تابع با پايدارى محاسبه بالاست و كاربردش در واقع تعيين تعداد شليك و تصحيح پارامترهاى موشكه...يعنى همون قلق گيرى در شليك با اسلحه...


ببخشيد خارج از موضوع بحث كرديم دوستان...معذرت خواهى

این حرف شما کاملا غلطه اینجا جاش نیست تاپیک مربوطه رو پیدا کن یا بزن اونجا بحث میکنیم 

  • Upvote 5
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تابناک خبر زده 

 

رژیم سعودی در جبهه نبرد در استان عدن واقع در جنوب یمن صحنه را به رقیب خود یعنی گروهک تروریستی القاعده واگذاشت و هم اکنون عناصر القاعده بطور گسترده در حال استقرار یافتن در این شهر هستند.خبرهای رسیده حاکی است عناصر القاعده هم اکنون پرچم خود را بر فراز اداره پلیس عدن به اهتزاز درآورده اند و جوی از رعب و وحشت در میان ساکنان این شهر ایجاد کرده اند.

http://www.tabnak.ir/fa/news/545103/%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%AF%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%AD%D9%88%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7%D8%B9%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%AF

 

 

کسی این خبر را تایید می کند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.