reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

 این ها متعلق به نیروی هوایی امارات می باشند ...

نکته : این پرنده ها از سوپر توکانوها ضعیف ترند ولی به خاطر سیستم های نظارتی الکترو اپتییکال گسترده و تسلیحاتی که دارند واقعا زهر دارند ...

 

 با تشکر از توضیحاتتان، صحیح می فرمایید.

پرندههای مزبور در نیروی هوایی امارات  و اردن مشغول به خدمت می باشند.

و ظاهرا اماراتی ها به خلبانان یمنی هم در شهر عدن ، پرواز و استفاده از اینها را آموزش می دهند!!

مشخصات فنی در این لینک قرار دارد

و همچنین وب سایت کارخانه امریکایی سازنده

ویرایش شده در توسط aryobarzan
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این پرنده های ساخت ترکیه هستند که مجهز به انواع سلاح ها هستند ، این ها متعلق به نیروی هوایی امارات می باشند ...

نکته : این پرنده ها از سوپر توکانوها ضعیف ترند ولی به خاطر سیستم های نظارتی الکترو اپتییکال گسترده و تسلیحاتی که دارند واقعا زهر دارند ...

 

هر چیزی رو که ما برای نیروی هواییمون پیشنهاد می دیم ( و در کشور توان ساختش هست !! ) رو دیگران می سازند و علیه ما و متحدان ( اسمی ) ما استفاده می کنند !! تبریک می گم به نیروهای نظامی ما !!

 

نکته : در کشور توان ساخت چنین چیزی هست ... توان ساخت بهتر از این رو هم داریم ...

مضحکه : ما امید به ساخت چیزی در حد میگ 29 و اف 18 داشتیم ، حالا داریم برای نساختن چیزی در حد سوپر توکانو هم اشک می ریزیم !!

 

حدس : احتمالا دلیل نساختن چنین چیزی اینه که آقایون خیلی سر تولید انبوه صاعقه و آذرخش و صاعقه اغراق کردن و حالا اگه چنین چیزی بسازند ، واقعیت به کل کشور نمایش داده می شه ... پس با وجود نیاز به چنین چیزی ، حاضر به ساختش نمی شند چون چاخان های خودوشون رو رو می کنه . 

hurkusc.jpg

سلام برادران

خیر ما توانایی ساخت یه همچین چیزی رو نداریم ، حداقل موتورش رو ما نمی تونیم بسازیم . موتورش یه توربوپراپ هست که ازش تراست گرفته نمی شه یه چیزی تو مایه های ایران 140 اگه یادت باشه موتور ایران 140 با ساختار هواپیما ناسازگاری داشت و باعث سقوط می شد. اگر هم یه همچین چیزی رو بسازیم چون ما در زمینه ساخت الیاژ برای توربین ضعیف هستیم خیلی سریع تر موارد مشابه خارجی باید پره های توربین عوض بشه که اصلا به صرفه نیس.  موتور اینو هم پرت اند ویتنی ساخته نه خود ترکیه . مشارکتی شاید بشه با کشورهایی مثل چین ، اکراین یا روسیه ساخت مثل همون ایران 140 که موتورش اکراینی بود . من فقط در مورد موتور صحبت کردم و از چند تا قطعه دیگه خبر دارو اما هواپیما خیلی خیلی پیچیده تر از اون چیزی هست که به نظر میاد حتی قطعه های ریزش شاید یه نفر بیاد و بگه ما هم میتونیم بتونیم بریم تحقیق کنیم و علم متریال خودمون رو بالا ببریم ، بله میشه اما در حال حاضر که نمی تونیم حداقل باید جهار پنج سال وقت بذاریم و پول خرج کنیم و ضحمت بکشیم که مدیریتش  وجود نداره.

  • Upvote 8
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این پرنده های ساخت ترکیه هستند که مجهز به انواع سلاح ها هستند ، این ها متعلق به نیروی هوایی امارات می باشند ...
نکته : این پرنده ها از سوپر توکانوها ضعیف ترند ولی به خاطر سیستم های نظارتی الکترو اپتییکال گسترده و تسلیحاتی که دارند واقعا زهر دارند ...

هر چیزی رو که ما برای نیروی هواییمون پیشنهاد می دیم ( و در کشور توان ساختش هست !! ) رو دیگران می سازند و علیه ما و متحدان ( اسمی ) ما استفاده می کنند !! تبریک می گم به نیروهای نظامی ما !!

نکته : در کشور توان ساخت چنین چیزی هست ... توان ساخت بهتر از این رو هم داریم ...
مضحکه : ما امید به ساخت چیزی در حد میگ 29 و اف 18 داشتیم ، حالا داریم برای نساختن چیزی در حد سوپر توکانو هم اشک می ریزیم !!

حدس : احتمالا دلیل نساختن چنین چیزی اینه که آقایون خیلی سر تولید انبوه صاعقه و آذرخش و صاعقه اغراق کردن و حالا اگه چنین چیزی بسازند ، واقعیت به کل کشور نمایش داده می شه ... پس با وجود نیاز به چنین چیزی ، حاضر به ساختش نمی شند چون چاخان های خودوشون رو رو می کنه .
hurkusc.jpg

این پرنده ها ساخت ترکیه نیست و این تصویری که شما گذاشتید، تصویر هواپیمای آموزشی پشتیبانی hurkus هست که هنوز در مرحله ی پروتوتایپه.

هواپیماهای سابق اماراتی که الان در اختیار عوامل یمنی اماراته یه هواپیمای دیگه به نام AT-802 هست که ساخت امریکاست ولی در سال 2015
مجهز به راکت های ساخت شرکت ترکی rockestan شدند. ویرایش شده در توسط MTN1917
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظر میاید جهت کاهش هزینه، عربستانی ها روش حملات هواییشون رو تغییر دادن!
هدف قرار دادن سکوی پرتاب موشک اسکاد
i_2db702b3f01.gif


خوراك دوش پرتابه
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام برادران

خیر ما توانایی ساخت یه همچین چیزی رو نداریم ، حداقل موتورش رو ما نمی تونیم بسازیم . موتورش یه توربوپراپ هست که ازش تراست گرفته نمی شه یه چیزی تو مایه های ایران 140 اگه یادت باشه موتور ایران 140 با ساختار هواپیما ناسازگاری داشت و باعث سقوط می شد. اگر هم یه همچین چیزی رو بسازیم چون ما در زمینه ساخت الیاژ برای توربین ضعیف هستیم خیلی سریع تر موارد مشابه خارجی باید پره های توربین عوض بشه که اصلا به صرفه نیس.  موتور اینو هم پرت اند ویتنی ساخته نه خود ترکیه . مشارکتی شاید بشه با کشورهایی مثل چین ، اکراین یا روسیه ساخت مثل همون ایران 140 که موتورش اکراینی بود . من فقط در مورد موتور صحبت کردم و از چند تا قطعه دیگه خبر دارو اما هواپیما خیلی خیلی پیچیده تر از اون چیزی هست که به نظر میاد حتی قطعه های ریزش شاید یه نفر بیاد و بگه ما هم میتونیم بتونیم بریم تحقیق کنیم و علم متریال خودمون رو بالا ببریم ، بله میشه اما در حال حاضر که نمی تونیم حداقل باید جهار پنج سال وقت بذاریم و پول خرج کنیم و ضحمت بکشیم که مدیریتش  وجود نداره.

 

عزیز دلم ، تایپیک کناری در مورد ساخت بالگرد شاهد 216 رو خوندید !؟ اونجا اشاره ای شد به ساخت چنین موتورهایی ...

در ضمن ، حتی اگه نتونیم موتور توربو پراپ بسازیم ، می تونیم از سایر موتورها استفاده کنیم ... و البته اگه انتظار دارید با تلاش اول موتوری برابر موتور آمریکایی که 50 ساله دارخ اشکال زدایی و بهینه می شه رو بسازیم ، سخت در اشتباهید .

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Kyushu_J7W

 

این پرنده ی جنگ جهانی پارامترهای پروازی برتری نسبت به سوپرتوکانو داره و از موتور پیستونی استفاده می کنه ...

 

http://www.military.ir/forums/topic/188-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%D9%8A%D9%85%D8%A7/

 

مهم نتیجه ای است که گرفته می شه ...


خوراك دوش پرتابه

 

اگه از موشک های دور ایستا استفاده کنند ، دوش پرتاب هم کار زیادی نمی تونه کنه ..

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام برادر

داداش با اون هواپیما نمی شه اونقدر بالا پرواز کرد که با موشک های دوش پرتاب نشه زدش موتور پیستونی تو ارتفاع بالا بازدهش و قابلیت اعتمادش کم میشه . بعدشم من حرفتو قبول دارم میشه ساخت ولی الان نه در حدی که بشه استفاده بشه در حدی که بشه روش حساب کرد من میگم بل قوه میشه ساخت ولی بلفعل نیس .باید استعدادای خودمون رو مدیریت کنیم 

(منظورم هممونه نه فقط دولت اونا هم از شرکتای کوچیک شروع کردن ) . ساختن این موتور پیستونی ها هم خیلی سخته فک نکن مثل پرایدن . موتور پیستونی های جنگ جهانی دوم خیلی پیشرفته بودن الان مثلشون ساخته نمی شه شاید فقط رو سوپر ماشینا باشه مثل سیستماشون.  الان هم خیلی قطعات هواپیما که ساخته میشه باید زود به زود عوض شه . خوب هستا ولی کمه

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

......................

ویرایش شده در توسط Juicer

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام برادر

داداش با اون هواپیما نمی شه اونقدر بالا پرواز کرد که با موشک های دوش پرتاب نشه زدش موتور پیستونی تو ارتفاع بالا بازدهش و قابلیت اعتمادش کم میشه . بعدشم من حرفتو قبول دارم میشه ساخت ولی الان نه در حدی که بشه استفاده بشه در حدی که بشه روش حساب کرد من میگم بل قوه میشه ساخت ولی بلفعل نیس .باید استعدادای خودمون رو مدیریت کنیم 

(منظورم هممونه نه فقط دولت اونا هم از شرکتای کوچیک شروع کردن ) . ساختن این موتور پیستونی ها هم خیلی سخته فک نکن مثل پرایدن . موتور پیستونی های جنگ جهانی دوم خیلی پیشرفته بودن الان مثلشون ساخته نمی شه شاید فقط رو سوپر ماشینا باشه مثل سیستماشون.  الان هم خیلی قطعات هواپیما که ساخته میشه باید زود به زود عوض شه . خوب هستا ولی کمه

 

جنگنده های ملخی هم فلسفه خاص خود را دارند 

مصرف سوخت پایین و سرعت استال کمتر امکان حضور بیشتر در صحنه نبرد را فراهم می کند 

ولی معایب خود را هم دارد 

آمریکا هم برای داشتن جنگنده ای از این سبک به سمت آ10 رفت که قدرتش مشخص است 

 

 

......................

 

 

در مورد نیروی هوایی ایران یک بحث که خیلی اذیت می کند بحث حمله آمریکا و دیگری پول است 

درست است که باتوجه به هزینه هایی که برای نیروی هوایی می کنیم کلی منافع حفظ می شود و سود غیر مستقیم خوبی دارد 

 

باتوجه به قدرت بالای نیروی هوایی آمریکا ، عملا بر روی پیشرفت نیروی هوایی سایه انداخته است 

و در مجموع اینگونه مطرح می شود باید با دید رفع نیاز 10 سال آینده به سمت نیروی هوایی رفت و به همین خاطر ساخت جنگنده ای مثل صاعقه توجیه ندارد وبیشتر اثبات تکنولوژی است 

اقداماتی هم که صورت می گیرد حرکت بسوی ساخت جنگنده های نسل 5 و 6 است 

اقداماتی مثل قاهر و یا شفق 

اما نسل آینده از آن جنگنده های هوشمند و بدون سرنشین است 

 

البته امیدوارم وقتی رسیدیم به امکان ساخت دوباره بحث پول جلو نیایید

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام بر شما برادر

ببین همه جنگنده های پیستونی ملخ دارند اما هر جنگنده ملخی موتور پیستونی نداره . الان دیگه استفاده ای نداره هواپیمایی هم که بچه ها عکس شو گذاشتن ملخی هست اما موتور پیستونی نداره . موتورهای جت یه تراستی رو تولید میکنند مثل وقتی که بادکنک را ول میکنی باد توش با فشار و سرعت زیاد ازش خارج میشه و اون رو به جلو میبره . حالا برای این هواپیما های ملخی اومدن یه چیزی عین فرفره های کاغذی جلوی اون باد گذاشتن که باد اونو میچرخونه و اون هم ملخ هواپیما رو می چرخونه. مثل سی-130 یا همون هواپیما که بچه ها گذاشته بودن و یا همه ی هلیکوپتر ها. این کار برای اینکه بازده بیشتری داشته باشن تئ ارتفاع بالا.

a-10 مگه مدل ملخی هم داره ؟

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام بر شما برادر

ببین همه جنگنده های پیستونی ملخ دارند اما هر جنگنده ملخی موتور پیستونی نداره . الان دیگه استفاده ای نداره هواپیمایی هم که بچه ها عکس شو گذاشتن ملخی هست اما موتور پیستونی نداره . موتورهای جت یه تراستی رو تولید میکنند مثل وقتی که بادکنک را ول میکنی باد توش با فشار و سرعت زیاد ازش خارج میشه و اون رو به جلو میبره . حالا برای این هواپیما های ملخی اومدن یه چیزی عین فرفره های کاغذی جلوی اون باد گذاشتن که باد اونو میچرخونه و اون هم ملخ هواپیما رو می چرخونه. مثل سی-130 یا همون هواپیما که بچه ها گذاشته بودن و یا همه ی هلیکوپتر ها. این کار برای اینکه بازده بیشتری داشته باشن تئ ارتفاع بالا.

a-10 مگه مدل ملخی هم داره ؟

 

فرمایش شما درست است 

 

منظور از  مثال آ 10 بحث کلاس و کاربردش بود که آمریکا برای تامین پشتیبانی هوایی از نیروی زمینی به سمت ا 10 رفت که جایگزین پرنده های ملخی شد 

در زمان جنگ ویتنام همین جنگنده های ملخی بود که تامین حمایت هوایی بصورت گلوله باران از آسمان را برعهده داشتند و جت ها قادر به ماندن برای طولانی مدت  بر روی هدف و دقت بالای تیراندازی را نداشتند

 

در مزیت کاربرد ملخ همان بس که پهبادهای معروفی ملخی هستند و پرتیراژ

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

دوستان بنظر شما با توجه به وجود پهپادهایی مثل شاهد ، فطرس و کرار و ...  ما نیازی به سرمایه گذاری روی ساخت جنگنده هایی مثل توکانو داریم؟

و کلاً چه برتری هایی نسبت به پهپاد ها داره ؟

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

دوستان بنظر شما با توجه به وجود پهپادهایی مثل شاهد ، فطرس و کرار و ...  ما نیازی به سرمایه گذاری روی ساخت جنگنده هایی مثل توکانو داریم؟

و کلاً چه برتری هایی نسبت به پهپاد ها داره ؟

 

اگه ماهواره های مخابراتی داشته باشیم که بتونیم ارتباط آنلاین با پهپادها در فاصله ی بیش از 200 کیلومتر رو تامین کنیم ، نه نیازی نیست ... ولی حالا که نداریم ، مزیت های این نوع پرنده ها می شه :

1- برد عملیاتی بیشتر

2- حملات دقیق تر

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

دوستان بنظر شما با توجه به وجود پهپادهایی مثل شاهد ، فطرس و کرار و ...  ما نیازی به سرمایه گذاری روی ساخت جنگنده هایی مثل توکانو داریم؟

و کلاً چه برتری هایی نسبت به پهپاد ها داره ؟

دید بصری مزیت هایی داره برای خودش.(این خیلی مهمه)

حمل بیشتر تسلیحات . وزن بیشتر قابل حمل ومانور پذیری بهتر و...

البته میشه برای همون پهپاد ها هم کاری کرد که بهتر بشن ولی فعلا مونده تا به اونجا برسیم(منظور پهپاد های بزرگ تر نیست استفاده بهینه و مهمات جدید)

-----------------------------------------------------------------------------

پ.ن: از همه دوستان خاهشمندم که بیشتر به حاشیه نرن

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

دوستان بنظر شما با توجه به وجود پهپادهایی مثل شاهد ، فطرس و کرار و ...  ما نیازی به سرمایه گذاری روی ساخت جنگنده هایی مثل توکانو داریم؟

و کلاً چه برتری هایی نسبت به پهپاد ها داره ؟

 

حضور انسان در جنگنده چیزی است که جایگزین ندارد 

شاید به خاطر عملکرد پهبادها کم رنگ شود ولی چیزی دیگری است

 

-----------------

ببخشید نوشته شما را ندیدم ولی چشم ، حاشیه تعطیل

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.