reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

بنده از آمار دقیق تلفات اطلاع ندارم، المسیره هم احتمالا اغراق زیادی کرده، ولی شما به چه دلیل آمار اعلام شده از طرف مقابل رو سند میدونید؟ تا حالا چند بار اتفاق افتاده که شلیک ضد تانک به سمت آبرامز یا ای ام ایکس ۳۰ یا ام ۶۰ یا حتی برادلی و سپس انفجار ناگهانی زرهی در کلیپ ها مشاهده شده باشه؟ به دفعات و زمانی که برجک تانک به ناگهان منفجر میشه مشخصه که چی به سر خدمه آمده ... آیا شده همان روز یا فردای آن روز طرف مقابل چند نفر رو به عنوان تلفات اخیر خودش اعلام کنه؟ بنده که نشنیدم.

 

موشک به جایی اصابت کرده و دو فرمانده ارشد تنها تلفات بودن ... با عقل سلیم جور درمیاد؟ قنص نشدن، به خوردو هم شلیک نشده، دچار بمب کنار جاده هم نشدن، موشک اصابت کرده و دقیقا دو فرمانده اصلی (که طبعا در کنار نیروهاشون بودن و در پیک نیک انفرادی به سر نمیبردن) کشته شدن و بقیه هم جان سالم به در بردن!

 

با سلام

اول- خوب ، شما به چه دلیل آمار اعلام شده از طرف انصارالله رو سند میدونید؟

همون منطقی که میگه ائتلاف دنبال کم نشون دادن تلفاتش هست همون منطق میگه انصارالله دنبال بزرگنمایی دستاوردش هست.

دوم - فرض کنیم هیچ مدرک و مستندی طرفین ارائه نداده اند پای احتمالات به میون میاد.موشکی خورده دو فرمانده کشته شدند بله من هم گفتم احتمال داره (احتمال بالاست) که افراد دیگه هم کشته شده باشند ولی چه تعداد؟10 نفر 20 نفر یا اونی که انصارالله گفته 200 نفریا حتی بالاتر ؟ هر رقمی هم احتمال داره ولی با درصد مختلف(مبحث احتمالات در امار و ریاضی)

سوم- احتمالات اینجا به درد نمی خوره چون حادثه واقع شده  و احتمال به واقعیت تبدیل شده ممکنه با یک درصد احتمال 500 نفر کشته شوند یا با یک درصد احتمال 4 نفر ولی جفتش هم امکانپذیره هرچند احتمال بسیار ضعیفی داره که 4 نفر باشند یا 500 نفر پس باید به دنبال شواهد گشت.شاید فعلا بخاطر مذاکرات امار واقعی اعلام نشه ولی دیر یا زود مشخص میشه .الان دنیا از لحاظ ارتباطات طوری  نیست که 200  نفر کشته بشن و بشه با 4 نفر سرهمش کرد پس باید صبر کرد تا خودشون امار بدند.

چهارم-سابقه ها مشخصه.(هر دو طرف دروغ زیاد میگن البته رسانه های طرفدار هادی در کل خیلی خیلی بیشتر)  تو عملیات صافر 4 سپتامبر ،روز بعدش(تاکید می کنم روز بعد چون نمیشه دراز مدت مخفی کرد) ائتلاف اعلام کرد 45 اماراتی 10 سعودی 5 بحرینی و 32 یمنی که بعدا اماراتی شد 52 نفر.المسیره گفت189 نفر شامل  67 امارتی 42 سعودی 16 بحرینی 12 اردنی 52 نفر القاعده و مابقی یمنیون به علاوه25 خودرو حامل موشک و 4 امبولانس و 2 اپاچی و یک پهباد و 100 خودرو نظامی بین تانک و زرهپوش ضمنا گفت  200 کشته تو امارات تشییع شد.شرف لقمان گفت 75 امارتی  ....و اخبار ایران گفت 97 سعودی 83 اماراتی 31 بحرینی 67 حزب اصلاح و 5 اپاچی به علاوه 165زخمی ها شامل  سعودی 171 اماراتی 71 بحرینی و 121 نفر از اصلاح  . نسیم گفت 300 نفر.من که به اونی که ائتلاف گفته تکیه می کنم چون مابقی درستیش زیر سواله هرچند ممکنه (احتمالات) که بیشتر بوده ولی تو دنیای واقعی امار اضافی تایید نشده به درد من نمی خوره.

پنجم- حالا هم  المسیره گفته 152کشته (سایتهای دیگه طرفدار بالای 200 نفر) شامل 9اماراتی و 23 سعودی و 12 مغربی و یک امریکایی و یک اسراییلی که جسدشون شناسایی شده و 63 داعشی و 42 بلاک واتر و مابقی بعلاوه انهدام 3 اپاچی و 40 خودرو و 12 خوردرو نظامی و زرهپوش  و اسیب دیدن دو سیستم پاتریوت  و اسیب دیدن دو کشتی جنگی هنگام فرار در اثر برخورد به هم

حالا خود دانید .منکه صبر می کنم امار مطمئتری دستم بیاد و دلم رو الکی خوش نکنم شما رو نمی دونم؟

 

 

صنعاء / 14 ديسمبر / المسيرة نت : تُعد الصواريخ الباليستية نوع توشكا التي أطلقها الجيش واللجان الشعبية،على قوات العدوان السعودي الأمريكي  قي “صافر، وباب المندب” صاحبة أكبر رقم قياسي من حيث الأضرار البشرية والمادية في تاريخ إطلاق الصورايخ الباليستية حتى الآن .

وكان صاروخ توشكا الذي أطلق في الرابع من سبتمبر على مقر للغزاة في صافر  قد أوقع “189” قتيلا، بينهم 67 اماراتيا،و42 سعوديا و 16بحرينياً،و12 أردنياً،بالإضافة إلى 52 مرتزقا من حزب الإصلاح وعناصر القاعدة،

ورغم أن الإمارات أقرت بمصرع نحو 60 من جنودها إلا أن صورة حملت عنوان ” شهداء الكرامة” رصدت نحو مائتي جندي إماراتي قتيل , بالإضافة إلى أن عدد المعزين يوم التشييع كان بالآلاف ,مايشير إلى أن الإمارات تحفظت على الرقم الحقيقي لقتلاها خشية الفضيحة المدوية .

ومن حيث الخسائر المادية،دمر الصاروخ 25 عربة حاملة صواريخ من نوع مانستير،وثلاث قاطرات، وقود،و4 ناقلات إسعاف،وطائرتين أباتشي،وعدد من طائرات الاستطلاع،وإحراق أكثر من مائة آليات عسكرية مابين دبابة ومدرعة .

وتشير الحصيلة  الأولية للصاروخ  الباليستي نوع توشكا الذي أطلق فجر اليوم على مقر قيادة الغزاة في باب المندب الى مقتل  157 عسكرياً أغلبها جثث متفحمة وتم التعرف حتى الآن على جثث 23 سعوديا، و9 إماراتيين، و12 ضباط مغاربة،وعدد من قيادات الغزاة .

وتم إعطاب منظومتين لصواريخ باتريوت الأمريكية،وتم تدمير مباني قيادة الغزاة،وتم تدمير 3 طائرات أباتشي،وأكثر من 40 آلية عسكرية،و7 عربات،و5 مصفحات مدرعة تتبع شركة بالك ووتر .

وأدت الانفجارات الهائلة لانطلاق بطارية صواريخ كاتيوشا باتجاه البحر مما أثار الرعب في بحرية العدوان السعودي الأمريكي المتواجدة على مقربة من المنطقة،ما اضطرها للهروب فتصادمت بارجتان سعوديتان.

وفي انتظار الحصيلة النهائية لقتلى الغزاة بصاروخ توشكا في باب المندب،يضل السباق منحصر حتى الآن بين توشكا صافر،وتوشكا باب المندب في نيل المركز الأول في عدد ضحايا الغزاة .

مُزيحيَن الصاروخ الباليستي العراقي نوع اسكود الذي أطلق عام 1991 واستهدف افراد المجموعة اللوجيستية 425 من الجيش الأمريكي ولقي مصرعه 28 عسكرياً،و88 جريحاً.

يشار إلى أن كثير من الخبراء العسكريين كانوا يعتقدون أن صواريخ توشكا التي أنتجها الاتحاد السوفيتي في ثمانينات القرن الماضي صارت خارج الخدمة،إلا أن الخبرات اليمنية حافظت عليه،واستعملته بمقدرة عالية ضد الغزاة.

وكل المعطيات تشير إلى أن الصواريخ اليمنية الباليستية نوع  “توشكا” قد دخلت التاريخ، وحقق نجاحا عسكريا غيّر قواعد المواجهة وجعلت الغزاة يحسبون ألف حساب قبل الإقدام على أي خطوة تجاه اليمن .

صنعاء / 14 ديسمبر / المسيرة نت : أطلقت القوة الصاروخية للجيش واللجان الشعبية بعد منتصف الليل اليوم الاثنين صاروخ باليستي من نوع “توشكا” على مركز قيادة عمليات العدو  في شعب الجن باب المندب غرب اليمن  .

وأكدت قوة الرصد التابعة للجيش واللجان الشعبية بأن الصاروخ أصاب هدفه بدقة عالية ملحقاً خسائر فادحة في صفوف العدو والياته الحربية .

وأشار مصدر عسكري للمسيرة أن 146 جثة وصلت إلى عدن ومعسكر عمران أغلبها متفحمة فيما هرعت سفينة طبية تابعة للعدوان إلى  ساحل عدن نتيجة الإصابات الكبيرة في صفوف قوات العدوان ومرتزقتهم  وصلت الى 152 قتيل .

وأكد المصدر مصرع قائد معسكر الغزاة في باب المندب العقيد الإماراتي سلطان بن هويدان إثر ضربة توشكا و قائد القوات السعودية الغازية العقيد الركن عبدالله السهيان وقيادات عسكرية إماراتية أخرى بالإضافة الى قائد كتيبة مرتزقة بلاك ووتر الأمريكية الكولومبي كارل .

وكشف المصدر العسكري أنه تم التعرف على جثث 23لـ سعودياً و9 إماراتيين و7 ضباط مغاربة بينهم قيادات و 42 من شركة بلاك وتر الأمريكي.

وفي حصيلة أولية للآليات والمعدات الحربية أٌعطبت منظومتين باتريوت ودُمرت مباني قيادة الغزاة و3 طائرات أباتشي وأكثر من 40 آلية عسكرية و7 عربات و5 مصفحات مدرعة تتبع شركة بلاك ووتر .

واصطدمت بارجتين سعوديتين أثناء هروبهما بعرض البحر بعد تطاير صواريخ الكاتيوشا صوب مرابضها نتيجة الإنفجارات التي عقبت انفجار توشكا بهدفه .

يشار إلى أن صاروخا مماثلاً ضرب معسكر بمنطقة صافر في الرابع من ديسمبر مخلفاً عشرات القتلى والجرحى في صفوف الإماراتيين والسعوديين والبحرينين والمرتزقة ودمر عدد من طائرات الأباتشي  بمطار صافر، و عدد من الآليات والمدرعات الإماراتية وأحرق مخازن الأسلحة.

  • Upvote 4
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام

 

...

 

و علیکم السلام!

 

به عرایض بنده التفات بفرمایید، عرض کردم: -بنده از آمار دقیق تلفات اطلاع ندارم، المسیره هم احتمالا اغراق زیادی کرده- پس متوجه اغراق احتمالی از جانب المسیره هستم و به مطالبش استناد نکردم. در مورد طرف مقابل هم عربستان که اصلا اعتبار لازم رو نداره، مثال هم زدم که چرا، ولی امارات اوضاعش بهتره هر چند اون هم بی مشکل نیست.

 

این تنها در مورد تلفات بود، در مورد خسارات تجهیزات واقعا نظری ندارم و اهمیتی هم نمیدم چون چیزی که به طرف مقابل فشار بیاره انهدام تجهیزات نیست که با پول بیشتر و بهترش رو میخره.

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نبرد در مارب

 

http://www.mediafire.com/watch/zct7ghdej6hh2nw/%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF-_%D9%85%D8%A3%D8%B1%D8%A8_%D8%B5%D9%85%D9%88%D8%AF_%D9%85%D8%AA%D9%88%D8%A7%D8%B5%D9%84_%D9%84%D9%84%D8%AC%D9%8A%D8%B4_%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%84%D8%AC%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%B9%D8%A8%D9%8A%D8%A9_%D8%A8%D9%88%D8%AC%D9%87_%D9%82%D9%88%D9%89_%D8%A7%D9%84%D8%BA%D8%B2%D9%88_%D9%88%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B2%D9%82%D8%AA%D9%87%D9%85_13-12-2015.mp4

 

http://www.mediafire.com/watch/booly4o95ea95te/%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF-_%D8%B5%D8%AF_%D8%B2%D8%AD%D9%88%D9%81%D8%A7%D8%AA_%D9%84%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B2%D9%82%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%86_%D9%88%D8%AA%D8%AF%D9%85%D9%8A%D8%B1_%D8%B9%D8%AF%D8%AF_%D9%85%D9%86_%D8%A2%D9%84%D9%8A%D8%A7%D8%AA%D9%87%D9%85_%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%AF%D8%B9%D8%A7%D9%86_%D9%85%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D8%A9_%D9%85%D8%A3%D8%B1%D8%A8_15-12-2015.mp4

 

http://www.mediafire.com/watch/0gwh78m08ovsx15/%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF-_%D8%A5%D9%86%D9%83%D8%B3%D8%A7%D8%B1_%D8%B2%D8%AD%D9%81_%D9%84%D9%82%D9%88%D9%89_%D8%A7%D9%84%D8%BA%D8%B2%D9%88_%D9%88%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B2%D9%82%D8%AA%D9%87%D9%85_%D8%B9%D9%84%D9%89_%D8%A3%D9%8A%D8%AF%D9%8A_%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%8A%D8%B4_%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%84%D8%AC%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%B9%D8%A8%D9%8A%D8%A9_%D8%A8%D9%85%D8%A3%D8%B1%D8%A8_14-12-2015.mp4

 

http://www.mediafire.com/watch/womux5p5hb166f7/%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF-_%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%8A%D8%B4_%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%84%D8%AC%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%B9%D8%A8%D9%8A%D8%A9_%D9%8A%D9%88%D8%A7%D8%B5%D9%84%D9%88%D9%86_%D8%AF%D8%AD%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D8%BA%D8%B2%D8%A7%D8%A9_%D9%88%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B2%D9%82%D8%AA%D9%87%D9%85_%D8%A8%D9%85%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D8%A9_%D9%85%D8%A3%D8%B1%D8%A8_14-12-2015.mp4

 

نبرد در جوف

 

http://www.mediafire.com/watch/4kuobvgvh2du7cw/%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF-_%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%A8_%D8%AC%D9%85%D8%A7%D8%B9%D9%8A_%D9%84%D9%84%D8%AA%D9%83%D9%81%D9%8A%D8%B1%D9%8A%D9%8A%D9%86_%D9%88%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B2%D9%82%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%86_%D9%85%D9%86_%D8%B5%D8%AD%D8%A7%D8%B1%D9%8A_%D9%85%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%88%D9%81_13-12-2015.mp4

 

هدف قرار دادن مسیرهای مواصلاتی در حجة

 

http://www.mediafire.com/watch/eyl17kfwoa707j7/%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF-_%D8%B7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AF%D9%88%D8%A7%D9%86_%D9%8A%D9%82%D8%B5%D9%81_%D9%85%D8%AF%D9%8A%D8%B1%D9%8A%D8%A9_%D9%83%D8%AD%D9%84%D8%A7%D9%86_%D8%B9%D9%81%D8%A7%D8%B1_%D8%A8%D9%85%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%D8%A9_%D8%AD%D8%AC%D8%A9_14-12-2015.mp4

 

نبرد در الشريجة

 

http://www.mediafire.com/watch/n2cwfo520b6ohbi/%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF-_%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84%D9%8A%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%8A%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%8A%D8%A9_%D9%84%D9%84%D8%AC%D9%8A%D8%B4_%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%84%D8%AC%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%B9%D8%A8%D9%8A%D8%A9_%D9%81%D9%8A_%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%B1%D9%8A%D8%AC%D8%A9_14-12-2015.mp4

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملیات تبادل اسرا بین انصارالله و مقاومت جنوب (تحت اشراف مجلس مقاومت جنوب )در حال انجامه که با وساطت شیوخ قبایل و شخصیات شمالی و جنوبی انجام شده و ربطی به مذاکرات سوییس نداره و فقط فرصت خوبی پیش اومده تا در بین مرز یافع لحج تحت سیطره هادی و زاهر بیضا تحت سیطره حوثیون انجام بشه .375 اسیر حوثی در مقابل 285 اسیر جنوبی .این بار سومه که تبادل اسرا بین جنوب و شمال انجام میشه (از زمان عقب نشینی از عدن)

(ضمنا ًعکس هم بی عکس!)

ویرایش شده در توسط hoseinfada
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آتش بسی بدرد انصار الله میخوره که مرز آبی بندر حدیده و مرز هوایی بین المللی به فرودگاه صنعا باز بشه و اگر قرار باشه محاصره ی این دو مرز باقی بماند اتش بس فایده ای برای حوثی ها نداره

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چون دشمن هواپیما داره وقتی یک پادگان رو میخواد تصرف کنه نیروهای ما نباید در خود پادگان دفاع کنن چون همشون کشته میشن بنابراین عقب نشینی از یک پادگان گزینه ی عاقلانه ای هست ولی اگر بتونن تو راهها به این کاروانها حمله کنند و روی مواضع سقوط کرده گلوله باران کنند دشمن شکست میخوره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.