reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

هادی در بند معلا امروز راست راست داره میچرخه یعنی اینقد خیالتش راحته از امنیت در اون مناطق 

 

CX4FG5nWcAAVS8D.jpg

 

*******

*********

صنعا به لرزه درامد بمبارن دوباره فرودگام صنعا 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بنده یک چیزی رو میخواستم توی استاتوس عرض کنم ولی بسته است اینجا میگم پیشاپیش عذرخواهی میکنم بابت اسپم. برخی از دوستان میگویند با گرفتن سفارت عربستان درواقع اعدام شیخ نمر در حاشیه قرار گرفت و عربستان در چشم جهانیان مظلوم واقع شد. ببینید دوستان این جهانیان همون هایی هستند که هیچ حرفی علیه حمله به یمن نزدند. هیچ حرکتی در مقابل اسرائیل نکردند. هیچ حرکتی در مقابل تجاوز ترکیه نکردند. این جهانیان همون هایی هستند که بگی هولوکاست درش شک هست بهت به چشم تروریست نازی نگاه میکنند. اونوقت انتظار داشتید این جامعه جهانی بیاد به خاطر شیخ نمر به عربستان لشکر کشی کنه ؟ جامعه جهانی در این مورد همون کاری رو میکرد که الان هم میکنه یعنی فقط افسوس میخوره همون کاری که بان کیمون هم همین الان انجام داد. از طرفی به این سمت قضیه نگاه کنید. ببینید به شکل مشخص پس از واقعه منا مسئولین ما میخواستند حج رو کنسل کنند اما در شرایط فعلی کنسل کردن حج از طرف ایران میشد مصیبتی در جهان عرب بخصوص لبنان و سوریه. داد الجزیره و العربیه بالا میرفت که ای وای روافض دیگه علنی کردند دمشنیشون با مسلمین رو. روافض ایرانی کعبه رو تحریم کردند و این حرفا. نتیجه چی میشد ؟ ایجاد یک شکاف بین گروه های مقاومت در سوریه (چون هنوز خیلی نوپا هستند گروه های سوری). از طرفی شیعیان لبنان و عراق و سوریه که به اسم ایران تحریم نمیکردند پس یعنی عملا خودمون رو ضایع میکردیم اما الان ببینید از طرف خود عربستان این قضیه بسته شد. به این شکل بهش نگاه کنید درواقع الان جهان اسلام نمیتونه بگه ایرانی ها قبله مسلمین رو تحریم کردند و ما هم تا حدودی به چیزی که میخواستیم یعنی عدم فرستادن حجاج به عربستان رسیدیم. البته بنده تایید نمیکنم حمله به هیچ سفارتی رو ولی انطور هم که میگند اشتباه اسفناک استراتژیکی نبود در واقع به صورت غیر مستقیم تا حدودی کاری رو کرد که خودمون نمیتونستیم مستقیم بکنیم. 

من حمله به سفارت ها رو اصلا تایید نمیکنم!

.................................................

 

اما این اتفاق اخیر رو اگر نا خواسته فرض کنیم!که نیروهای انتظامی نتوستن جلوی مردم معترض رو بگیرن!

 

نتیجه اش میتونه خوب باشه!بعضی دوستان شاید بگن حج تعطیل میشه و غیره! که به نظر من تازه خوب هم هست!

 

حجی که با لجن مالی حیثیت ایرانی باشه!با تعرض به جان و ناموسش باشه چه فایده!؟

 

اقایون سیاست مدار و مراجع ما خیلی زودتر باید تحریم میکردن عربستان رو!

 

نه بعد از اینکه یک روحانی برجسته شیعه رو شهید کردن! و تازه اونها ارتبطشون رو قطع کنن

 

بعضی ها حساب میکنن که سود خیلی زیادی نداره حج عمره و تمتع ایرانی ها!

 

به عقیده من حتی یک دلار هم نباید به اقتصادی واریز کنیم که همه جوره و

 

اشکارا داره در تمامی حوزه های منافعمون کل کل میکنه و می جنگه!

 

عوضش چه فایده اقتصادی داره برای ما رابطه با عربستان!؟

 

در ضمن ما نباید هیچ ترسی از دشمنی اینها نداشته باشیم!

 

این اعراب هر نوع دشمنی که خواستن در مسیر توافق ایران با 5+1 انجام دادن!

 

و الان دستمون زیر ساتور هیچ کشوری نیست !

 

و اروپایی ها بخصوص به تجربه ثابت کرده اگه ما نصبت به اونها سیاست درست پیشه کنیم!

 

کار زیادی به سیاست های منطقه ای ما ندارن!و بدنبال منافع اقتصادیشون با ما هستن!

 

همینطور هم خودشون میدونن هر نوع حماقت نظامی اونها با پاسخ شدیدتر ایران اعمال میشه!

 

نمیخواستم این صحبتا رو منم مثل شما اینجا بیان کنم!اما چون شما بیان کردید این مسایل رو لازم دیدم این چند نکته رو بگم!

 

و شاید خیلی چیز ها رو هم نگفتم!از فواید قطع ارتباط با این کشور انگل!

 

با سلام - مبحث لانه جاسوسی را از این شکل مباحث جدا کنید دوست عزیز / MR9

ویرایش شده در توسط MR9
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه شخص خبیث رو در نظر بگیرد (اسراییل)

قلاده چند تا سگ دستشه ( ترکیه-عربستان_ اردن ....)

یکی از سگها (عربستان) چند تا توله سگ داره ( بحرین-قطر- امارات-جیبوتی!-سودان...)

صاحب سگها مدام سگهاشو تحریک میکنه به یک شیر(ایران) حمله کنن

ولی چون جراتشو ندارن از دور فقط پاس میکنن

  • Upvote 7
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خیلی خیلی پوزش می خوام از این اسپم

برادر من x masعزیز هیچ علاقه ای به تیکه ندارم ولی بعضی جاها خیلی به ادم فشار میاد. از اقا رضا هم پوزش می خوام بابت تیکه ام

اقا رضا الان پر ضرر ترین راه برای ما جنگ هست هزینه ی بسیار جنگ به کنار شما یه تحلیل بکن ببین جنگ ایران و عربستان اگه اتفاق بیوفته چند کشور تو این جنگ دخیل می شن

الان بهترین کار زیاد کردن هزینه های مالی برای عربستان هست مثله کمک تجهیزاتی به یمن و گروه های طرفدار بشار و دولت عراق و تبلیغ برای تشویش اذهان عمومی داخل عربستان هست

دوستان دعا کنید و هر کاری می تونید بکنید که این کشور های عربی که دارن اتیش روشن می کنن دامن خودشون رو بگیره نه مارو

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

بفرمایید به تعبع عربستان سودان و بحرین هم دست به کار شدن،امیدوارم همه بر علیه مون نشن

http://www.yjc.ir/fa/news/5450014/%D8%A8%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%B7%D8%B9-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%B1%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AF%D8%A7%D8%AF

ویرایش شده در توسط omid722
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

وقتی واکنش ها به شرایط رو میخونیم، اکثراً در دو دسته قرار میگیره و واقعاً هر دو میتونه کاملاً درست باشه و من با خوندن هر کدوم، احساس میکنم درست هست.

 

1- دیدگاه ایران خیلی قوی: الان عربستان در موضع ضعف قرار داره و اصلا کسی نیست که در مقابل ما قد علم کنه و فلان و بهمان

2- دیدگاه ایران خیلی ضعیف: ایران در موضع ضعف قرار داره و هیچ کاری از دستش بر نماید و فلان و بهمان

 

در هر دقیقه، چند بار بین هر کدام از این تفکرات نوسان می کنم و سرعت وقایع اونقدر زیاد هست که نمیتونم خودم رو وفق بدم.

آیا کسی هست که شبکه های اجتماعی سعودی رو رصد کرده باشه و بتونه برامون بگه که مردم اونها چه تصوری از شرایط جدید دارند؟

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

وقتی واکنش ها به شرایط رو میخونیم، اکثراً در دو دسته قرار میگیره و واقعاً هر دو میتونه کاملاً درست باشه و من با خوندن هر کدوم، احساس میکنم درست هست.

 

1- دیدگاه ایران خیلی قوی: الان عربستان در موضع ضعف قرار داره و اصلا کسی نیست که در مقابل ما قد علم کنه و فلان و بهمان

2- دیدگاه ایران خیلی ضعیف: ایران در موضع ضعف قرار داره و هیچ کاری از دستش بر نماید و فلان و بهمان

 

در هر دقیقه، چند بار بین هر کدام از این تفکرات نوسان می کنم و سرعت وقایع اونقدر زیاد هست که نمیتونم خودم رو وفق بدم.

آیا کسی هست که شبکه های اجتماعی سعودی رو رصد کرده باشه و بتونه برامون بگه که مردم اونها چه تصوری از شرایط جدید دارند؟

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

در واقع هر دو حالت هست منتهی بعضی نیمه خالی لیوان را می بینند و بعضی نیمه پر را . البته برای اظهار نظر زود است ولی هر دو جنبه را بر اساس پیش فرض ذهنی افراد (پارادایم ) که نسبت به وقایع دارند می توان در نظر گرفت . الزاما این دو دیدگاه ناقض هم نیستند . حکایت آن چند نفری است که فیل ندیده بودند و در تاریکی فیل را لمس کردند یکی آن را شبیه ستون فرض کرده بود چون دست به پای فیل زده بود و دیگری چون بادبزن چون دست به گوش فیل کشیده بود و غیره .

روزهای آینده ثابت خواهد کرد وزن هر کدام چقدر است ولی فعلا از قطع روابط بحرین و سودان و جیبوتی و کاهش سطح روابط امارات و بیانیه قطر خیلی چیزها دستگیر آدم می شود 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حزب سوسیال‌دموکرات آلمان از دولت این کشور خواست تا در پی اعدام‌های گسترده در عربستان در صادرات تسلیحات به عربستان تجدید‌نظر کند.
به گزارش مشرق، حزب سوسیال‌دموکرات آلمان خواستار بازنگری در صادرات سلاح به ریاض شد.

بنابر گزارش روزنامه آلمانی «ولت» پس از انتقادهای احزاب سبز و چپ از سیاست‌های صادرات تسلیحات آلمان به عربستان، حزب سوسیال‌دموکرات هم خواست که در این سیاست تجدید‌نظر شود. ضمن اینکه نباید موضوع اعدام‌ها در عربستان نادیده گرفته شود.

«رولف موتزنیش» رئیس فراکسیون سوسیال دموکرات در این مورد به روزنامه «فونکه مدین گروپه» گفت: «پس از اعدام‌ها در عربستان سعودی دوستان ما در حزب سوسیال دموکرات خواستار بازنگری در روابط با این کشور شده‌اند. هم‌اکنون ما باید منافع سیاسی را مقدم بر منافع اقتصادی قرار دهیم.»

وی همچنین گفت که من هم درخواست کاهش و یا متوقف کردن صادرات تسلیحات به عربستان را داده‌ام اما «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد این کشور موانعی را برای این اقدام ایجاد کرده است.»

موتزنیش که کارشناس مسایل خارجی است همچنین گفت: «اعدام‌ها در عربستان سعودی فقط وحشیانه و وحشتناک نیستند این اقدامات تنش را در منطقه تشدید می‌کنند و به همین دلیل از لحاظ سیاسی هیچ توضیحی برای آنها وجود ندارد. این موضوعی است که سیاستمداران آلمانی نمی‌گذارند ناگفته باقی بماند. پیش از این هم سبزها و چپ‌گرایان به سرعت خواسته بودند که هر چه سریعتر صادرات تسلیحات به عربستان متوقف شود.»

دولت آلمان در نیمه نخست سال 2015، صادرات تسلیحاتی به ارزش 3.5 میلیارد یورو داشته است که سهم عربستان در این زمینه 178.7 میلیون یورو بوده است.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فوری//

العربیه : تونس هم روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.



بعد از تونس؛ مصر و اردن هم روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند.

  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کشتی با یک‌ پیام مسیرش رو عوض میکنه به جیبوتی میره:متاسفانه
وزیر امور خارجه فابیوس را در آغوش میگیرد:متاسفانه
در پی حادثه منا با اوباما دیدار میکند و در پی بی محلی او به نوکر آمریکا در منطقه کویت مراجعه می کند و در مقابلش متاسفانه عزت بر باد میدهد و زانو میزند
سفارت انگلیس خبیث بازگشایی میشود.عده ای در پی حمله داعش در مقابل سفارت فرانسه گریه می کنند و مورد تشویق به اصطلاح روشنفکران قرار میگیرند ولی حمله به سفارت سعودی با ندای حیدر حیدر جرم است و نابخردانه
.........بسیار مثال دیگر که میشه با اون به یک شهادت و آگاهی سیاسی در باب دولت جدید رسید من با نظام مشکلی ندارم و طرفداران نظام هستم ولی با دولت جدید مثل کارد و خون هستم بخصوص رئیس دولت
.
.
.
با آغوش باز پذیرای منفی های مبارک شما هستم

باز شروع کردین همه ی کاسه کوزه ها رو سره دولت بشکنین؟البته عملکرده دولتم چندان مورد تایید نیست ولی انزوای ایران عدم توانایی ایران در خریده تسلیحات و دشمن تراشی های بی دلیل تنها دلیلش این دولت نیست اینا مشکلاته ریشه ایه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

روسیه حمله به سفارت عربستان را محكوم کرد
وزارت امور خارجه روسیه حمله به سفارتخانه عربستان سعودی در تهران را محكوم کرد.
کد خبر: ۵۵۸۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷ - 04 January 2016
وزارت امور خارجه روسیه حمله به سفارتخانه عربستان سعودی در تهران را محكوم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه امروز-دوشنبه- اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی حمله به هیئت‌های دیپلماتیک توجیه‌پذیر نبوده و امری غیرقانونی است.

این وزارتخانه حمله به سفارتخانه عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد را محكوم کرد.

مسكو همچنین اعلام کرد که حمله به هیئت‌های دیپلماتیک به هیچ وجه نمی‌تواند به عنوان ابزاری برای نشان دادن اعتراض به سیاست‌های یک کشور، استفاده شود.

 

لینک منبع؟

  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فوری//

العربیه : تونس هم روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.



بعد از تونس؛ مصر و اردن هم روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند.

 

باعث شعف فراوان ما شد!!

اردن و مصر که با ما روابط دیپلماتیک ندارن  :mrgreen:

============

ویرایش :

گویا اردن سفارت داره تو ایران، بنده اشتباه کردم

 

 

روسیه حمله به سفارت عربستان را محكوم کرد
وزارت امور خارجه روسیه حمله به سفارتخانه عربستان سعودی در تهران را محكوم کرد.
کد خبر: ۵۵۸۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷ - 04 January 2016
وزارت امور خارجه روسیه حمله به سفارتخانه عربستان سعودی در تهران را محكوم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه امروز-دوشنبه- اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی حمله به هیئت‌های دیپلماتیک توجیه‌پذیر نبوده و امری غیرقانونی است.

این وزارتخانه حمله به سفارتخانه عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد را محكوم کرد.

مسكو همچنین اعلام کرد که حمله به هیئت‌های دیپلماتیک به هیچ وجه نمی‌تواند به عنوان ابزاری برای نشان دادن اعتراض به سیاست‌های یک کشور، استفاده شود.

 

از این دست محکوم کردنا، برای خالی نبودن عریضه هس.... والا همش باد هواست

ویرایش شده در توسط rpg7
  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باعث شعف فراوان ما شد!!

اردن و مصر که با ما روابط دیپلماتیک ندارن :mrgreen:

 

 

به نظر من قطع کردن روابط دیپلماتیک جدا از معنی اصلی خودش میتونه یه پیام باشه که حمایت همه جورشونو از عربستان اعلام کنن .

بایدم اینطور باشه از یک مشت جیره خوار ناز پرورده بیشتر از این هم نمیشه انتظار داشت .

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باعث شعف فراوان ما شد!!

اردن و مصر که با ما روابط دیپلماتیک ندارن  :mrgreen:

============

ویرایش :

گویا اردن سفارت داره تو ایران، بنده اشتباه کردم

 

 

 

از این دست محکوم کردنا، برای خالی نبودن عریضه هس.... والا همش باد هواست

مصر تو ایران کاردار داره...ما هم تو مصر کاردار داریم....وقتی 10 تا کشور میان پشت این ولد چموش ها...یه پیام بین المللی داره....در کل گور... پدر بزرگ و کوچیکشون....

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط End
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.