reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

درگیریهای بسیار شدید و بزرگی در محور حرض و میدی جریان داره (میگن یکی از شدیدترین درگیری ها به صورت مستقیم بین دو طرف هست از ابتدای جنگ) و دو طرف ادعای پیروزی دارن. گفته میشه نیروهای گارد جمهوری وفادار به صالح در محور میدی میجنگن بیشتر و برخی اکانت هاشون ادعا میکنن صدها نفر از طرف مقابل کشته و زخمی شده (که مشخصه اغراق میکنن). از طرفی سعودی ها میگن حرض و میدی (نه فقط خودش شهر یا شهرک ها بلکه مناطق بزرگتر که این ها مرکزشون هستن) رو تصرف کردیم که بعیده کاملا صحت داشته باشه، البته تا الان. نیروهای وفادار به صالح میگن حمله کاملا دفع شده و کلی سلاح به غنیمت گرفتن. با توجه به ماهیت بسیار اغراق آمیز خبررسانی دوطرف در یمن، بهترین کار این هست که صبر کنیم تصاویر و مدارک بیشتری بیرون بیاد.

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببرخی منابع خبری از اصابت موشک های جنگنده های سعودی به ساختمان سفارت ایران در یمن خبر دادند.
 
براساس این گزارش ها، در پی اصابت موشک، ساختمان سفارت دچار اسیب هایی شده است.
 
اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می شود.
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تابناکحمله موشکی عربستان به ساختمان سفارت ايران در یمن
" . . .
منابع خبری دقایقی قبل اعلام کردند که موشک سعودی به نزدیکی سفارت ایران اصابت کرده و برخورد یک ترکش بزرگ به ساختمان سفارت و موجب ایجاد خسارت شده است.
. . . "
 
پ.ن :
هیچ  منبع دیگری تا این لحظه  این خبر را تایید نکرده .

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ا اعلام خبر رسمی تعلیق سفر ایرانیان به حج عمره، نشانی های جدید خانه ی خدا برای عمره گزاران به شرح ذیل اعلام شد: 

1) تهران - کهریزک - آسایشگاه معلولین و سالمندان کهریزک 

2) تهران - مجتمع محک (بیمارستان و آسایشگاه کودكان سرطانی) 

3) تهران - شیرخوارگاه آمنه 

4) سوپرماركت سر کوچه - تسویه ی حسابهای نسیه مربوط به همسایگان آبرومندی که توان خرید نقدی ندارند. 

5) کمک به خرید جهیزیه دختران کم بضاعت در بین همسایگان و آشنایان و فامیل 

6) پرداخت هزینه شهریه دانشگاه آزاد یک دانشجوی کم بضاعت (هزینه ی یک سفر عمره معادل با شهریه 4 سال تحصیل در دانشگاه آزاد است) 

7) کمک به زنان آبرومند سرپرست خانوار 

8 ) کمک به پرداخت دیه زندانیان مرتبط با دیه 

و.... 


حجتان مقبول سعیتان مشكور 3.gif

 

عزیزم اینا همون مغلطه های افرادی است که دنبال تیشه زدن به ریشه ی اسلام هستند. اگر قراره عمره تعلیق بشه باید به جاش یه سفر معنوی دیگر رفت مثل، کربلا و مشهد و ...

  • Upvote 12
  • Downvote 56

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عزیزم اینا همون مغلطه های افرادی است که دنبال تیشه زدن به ریشه ی اسلام هستند. اگر قراره عمره تعلیق بشه باید به جاش یه سفر معنوی دیگر رفت مثل، کربلا و مشهد و ...

عزیزم چرا چیزی می گی نداریم کجای اسلام اومده اگه حج نرفتی پاشی بری یه مکان مقدس دیگه

مگه ما نمی گیم صحیح ترین دیگاه نسبت به اسلام ناب محمدی رو شیعه داره پس بیاید اول به خودمون کمک کنیم که بین احاد ملت تفرقه نیوفته به دلیل مشکلات اقتصادی

مکه رفتن جای خود داره اما ببین پول مکه برای چی خرج میشه قسمت اعظمش که میره تو جیب عربستان و..... طرف هم که بر می گرده شام می ده شما خودت حساب کن چقدر پوله من می گم 15میلیون تومن می شه

یک پنجم این پول زندگیه خیلی ها رو زیر رو می کنه برادر من.من به درک خودم پیام کلی اسلام رو این فهمیدم که انسان باش و با انسانیت زندگی

ویرایش شده در توسط omid722
  • Upvote 16
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عزیزم اینا همون مغلطه های افرادی است که دنبال تیشه زدن به ریشه ی اسلام هستند. اگر قراره عمره تعلیق بشه باید به جاش یه سفر معنوی دیگر رفت مثل، کربلا و مشهد و ...

سفر کعبه دل
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بنام حق

 

ا اعلام خبر رسمی تعلیق سفر ایرانیان به حج عمره، نشانی های جدید خانه ی خدا برای عمره گزاران به شرح ذیل اعلام شد: 

1) تهران - کهریزک - آسایشگاه معلولین و سالمندان کهریزک 

2) تهران - مجتمع محک (بیمارستان و آسایشگاه کودكان سرطانی) 

3) تهران - شیرخوارگاه آمنه 

4) سوپرماركت سر کوچه - تسویه ی حسابهای نسیه مربوط به همسایگان آبرومندی که توان خرید نقدی ندارند. 

5) کمک به خرید جهیزیه دختران کم بضاعت در بین همسایگان و آشنایان و فامیل 

6) پرداخت هزینه شهریه دانشگاه آزاد یک دانشجوی کم بضاعت (هزینه ی یک سفر عمره معادل با شهریه 4 سال تحصیل در دانشگاه آزاد است) 

7) کمک به زنان آبرومند سرپرست خانوار 

8 ) کمک به پرداخت دیه زندانیان مرتبط با دیه 

و.... 


حجتان مقبول سعیتان مشكور 3.gif

 

احسنت بر تو میثم عزیز

 

اصولا تا زمانی که اینگونه مقولات و حتی بسیاری دیگر در اطرافت وجود دارد که مطابق گفته های الهی موظف به توجه خاص به آنها هستیم و خود پیامبر و معصومین ( دقیقا مطابق شرع و سنت ) همواره بطور آشکار و یا پنهانی ، روز و یا شب و در حد بضاعتشان به این امر اهتمام میورزیدند ، ودر صورت وجود ، به لحاظ وجوب پس از نماز و روزه ، در اولویت قرار داشته و به لحاظ اجتماعی در صدر عمل به تبلیغات اسلامی الهی میباشد ، عمل به حج واجب ( چه رسد به حج مستحب ) در اولویت بعدی قرار خواهد گرفت .

 

از آنجائیکه تنها یک مثبت بیشتر نداشتم ، لذا بدینوسیله نهایت تشکر را از شما دارم .

شاد زی ! :rose: :rose: :rose: :rose: :rose: :applause:

  • Upvote 8
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فقط در شب جاری، 5 مقام نظامی-سیاسی برجسته وابسته به حکومت هادی و جدایی طلبان جنوب در عدن توسط افراد ناشناس ترور شدن. جزئیات بیشتر فردا بیرون میاد. ترور ها همچنان ادامه داره، علیرغم اعلام حکومت نظامی در عدن.

 

-----------------------------

 

با بمباران مرکز نگهداری کودکان نابینا به نام النور در صنعا توسط سعودی ها، ده ها کودک نابینا بی خانمان شدن. من عکس خشونت علیه کودکان در بخش های مختلف خاورمیانه رو زیاد دیدم، ولی با دیدن این دو عکس نمیدونم چرا بغض عجیب توی گلوم گیر کرد، واقعا عکس دردناکی بود برام.

 

 

 

 

 

بسیار شرمنده اشتباهی منفی دادم عزیز

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فرمانده نظامی انصارالله با اعلام اینکه عربستان مجددا هزاران تن از نیروهای قبایل یمنی را به خدمت گرفته است، گفت: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عملیات دفع پیشروی مزدوران سعودی در گذرگاه طوال 82 تن از عناصر مزدور را کشته یا زخمی کردند.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941016001147

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

عبادات نه بازی هستند و نه سلیقه ای
عمره زیارت مستحبی است و میشه نرفت
حج عبادت واجبه و شاید با نظر ولی فقیه بشه چند سالی متوقف اش کرد مثل سال 66. دست من و شما هم نیست. باید ولی فقیه همه جوانب رو بسنجه

اما درباره کهریزک و محرومین و...
ریشه محرومیت در تبعیض و پایه اون در مال حرام و اسراف جامعه است. اتفاقا هزینه حج پاکترین پولی است که هزینه میشه ، میدانید سهم محرومین کجا میره؟

1. سفرهای معنوی تایلند و ترکیه و... که تعدادش خیلی بیش از حج هست و هزینه هاش خیلی بالاتر
2. اسراف در واردات و.مصرف زیاد که منجر به نابودی تولید ملی و بیکار شدن نان آور خانواده و فقیر شدن اون میشه
3. انتصاب مدیران کشور برحسب قبیله سیاسی و بدون داشتن هیچ تخصص یا تعهدی که فقط به چپاول ثروت به نفع قبایل سیاسی منتج میشه
4. فرافکنی و انداختن تقصیر بر گردن حج و کربلا و ... برای انحراف افکار از جنایتهای مدیران فاسد و فرهنگ منحط اقتصادی جامعه

درسته که حج یکی از واجبات دینمون هست ولی من به شخصه سختی زندگی مردم رو که می بینم تو کتم نمی ره کسی برای حج اینقدر خرج کنه از طرفی این بنده های خدا اینطوری زندگی کنند

اسراف رو شما چی میبینی بریز و بپاش حاجی ها و سوغاتی هاشون اسراف نیست در ضمن مگه خود سفر چقدر هزینه برمی داره که مردم اینقدر باید پول بدن

کسی که هر سال پا میشه میره حج برای پز دادن یا کسی که میره حج و میاد و همون رویه ی گذشته رو پیش می گیره چه فایده ای داره

حج مگه برای نشان دادن وحدت مسلمانان نیست(هدف اصلی) چرا اول نیاییم مردم مستضعف خودمون رو متحد نکنیم و زندگیشون رو کمی اسون تر نکنیم.اقا جان قبول کن تا منو شما افکارمون درست نشه مسئول هم درست نمیشه چون مسئول هم کسیه عینه منو شما

ماشالله مردم ایران مگه بانکداری خانگی ندارن(جالبه تا اونجایی که من می دونم مردم ایران از این کارا می کنن)همین افراد پول های مکه و ........ رو بیان با یه خیر که سرمایه دار هست یکی کنن به وضعیت مستحقین کمک کنن

در رابطه با مورد چهار که گفتید/چطوری هست که این سفر ها ارز بری نداره ولی بازی کلش او کلنز ارز بری داره/همین به قول شما این مسئولین یه همت بکنن جاذبه های گردش گری رو به مردم معرفی کنن ببین بازم میرن انتالیا و ........ یانه ،اره کسی که بخواد دنبال چیزه دیگه بره میره ولی کسی که بخواد برای لذت و طبیعت سفر کنه همین ایران رو می گرده

  • Upvote 7
  • Downvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

بسیار شرمنده اشتباهی منفی دادم عزیز

 

 

دشمنت شرمنده داداش، این چه حرفیه. 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سفیر اسبق ایران در مراكش: 

بعد از سقوط احتمالی آل سعود، برای ایران و شیعیان بدتر می شود
 


سفیر اسبق کشورمان در مراكش معتقد است در شرایط کنونی منطقه باید مراقب بود تا نظم موجود شكسته نشود چرا که همه کشورها با شكنندگی های مختلف مواجه خواهند شد. 

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام والمسلمین محمدمسجد جامعی در یادداشتی که در وبلاگش در خبرآنلاین منتشر کرده با تاکید بر اینكه باید باید چاره ای اندیشید و به دور از احساسات و افراط و تفریط عمل کرد می گوید: جامعه و نظام سعودی به واقع پیچیده و ناشناخته است. حتی نزدیکان و متحدان منطقه ای و غربی او به درستی این کشور را نمی شناسند و خود نیز بدان معترف هستند. رابطه دوجانبه ما به سطحی بحرانی رسیده است. مسئله صرف قطع رابطه نیست، این حادثه در سال های اخیر با کشورهای مختلفی تجربه شده است، از مغرب گرفته تا سنگال و الجزایر. در آن موارد رابطه راكد می ماند، اما در اینجا مسئله توقف رابطه نیست، تخریب مداوم است. لذا باید چاره ای اندیشید و به دور از احساسات و افراط و تفریط. و چنانكه گفتیم فراموش نكرد که با جامعه ای پیچیده مواجه هستیم و این ایجاب می کند با احتیاط بیشتری عمل کنیم. ذیلاً به اجمال به برخی از نكات اشارت می رود. 

سفیر اسبق کشورمان در واتیکان با بیان اینكه دو حادثه به طور همزمان در عربستان امروز اتفاق افتاده است اولی را نوعی «انقلاب نرم» می داند که قدرت را از دستان سالخوردگان خاندان سلطنتی و وابستگان درون خاندانی و برون خاندانی آنها خارج کرده و در دست طبقه جدیدی که متحدان نیرومندی در خارج از خاندان، و به ویژه در بخش دینی و نظامی و امنیتی، دارند قرار داده است و دومی پس از آغار تحولات در جهان عرب و بحرانی شدن اوضاع در کشورهای بانفوذ عربی و خصوصاً مصر، عربستان به مركز ثقل جهان عرب تبدیل شده است. چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ های دینی و تبلیغاتی و رسانه ای و مالی. هم اكنون اكثر شیخ نشین های دیگر خلیج فارس چه از سر اكراه و چه با اختیار، در پشت این کشور قرار دارند. 

مسجد جامعی معتقد است تلقی عمومی در میان ما این است که مشكل نظام سعودی است، حال آنكه مسئله به جامعه عربستان مربوط می شود و نه صرف نظام حاكم. بخش مهمی از این جامعه به دلائل مختلف دینی و سیاسی و تلقی تاریخی با ما و منطق سیاسی و رفتاری ما مشكل دارد و این جریان در طی سالیان اخیر به اوج خود رسیده است. 

سفیر اسبق کشورمان در مراكش در ادامه می نویسد: با توجه به نكات یاد شده به واقع نظام سعودی حتی در موقعیت افراطی کنونی اش که انتقاد متحدانش را هم برانگیخته است ـ عملاً با ما نزدیکتر است تا هر نظام دیگری که احیاناً پس از سقوط این نظام بر سر کار آید. آن جانشینان احتمالی مواضعی به مراتب سختتر و ایدئولوژیک تر در قبال ما و شیعیان کشورشان خواهند داشت. 

این دیپلمات اسبق کشورمان با اشاره به حادثه تاریخی اشغال مسجدالحرام در سال 1400 توسط جهیمان العتیبی و گروهش می نویسد: در آن زمان بودند افرادی در ایران که از آنان به دلیل انقلابی بودن ستایش می کردند. حال آنكه بخشی از اعتراض آنان به رژیم حاكم این بود که اولا چرا شیعیان منطقه شرقیه را به آئین وهابی درنیاورده اند و ثانیاً چرا به شیعیان کشورهای دیگر که از نظر آنان مشرک و کافر هستند، اجازه می دهند به عربستان آیند و حج به جا آورند. 

مسجد جامعی سپس تاکید می کند که آنان استمرار «اخوان وهابی» بودند که به دلیل اعمال و رفتار افراطی شان با عبدالعزیز، بزرگ خاندان سلطنتی، در دهه بیست قرن گذشته به جنگ برخاستند که البته قلع و قمع شدند، اما اندیشه آنان باقی ماند که امروزه همان تفكر در میان گروه های تكفیری دوباره زنده شده است. 

http://www.entekhab.ir/fa/news/246579

  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حمله موشکی عربستان به سفارت ایران در یمن !

  icon_eek  icon_eek  icon_eek

 

لینک : تمام خبرگذاری های داخلی در حال حاضر !!

ویرایش شده در توسط RezaPito
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ای روزگار!!!

بیانیه 13 حزب سیاسی یمن در حمایت ازعربستان و اعدام شیخ نمر و محکومیت دخالتهای طائفه ای و مذهبی ایران (به زعم اونها ) در کشورهای عربی.اسامی بعضی احزاب جالبه خصوصا موتمر

 

نص البيان:
 
 
تابعت القوى السياسية اليمنية تطورات التصعيد الإيراني غير المسئول ضد المملكة العربية السعودية الشقيقة عقب تنفيذ الأجهزة المختصة بها حكم الإعدام في أحد الإرهابيين الصادر بحقه حكم قضائي نافذ.. وما تعرضت له السفارة السعودية بطهران وقنصليتها بمدينة مشهد من اعتداءات حمقاء وإحراق لمبنييها واقتحام من قبل عناصر الحرس الثوري الغوغائية.. وما أعقب ذلك من قرار حكومة خادم الحرمين الشريفين بقطع العلاقات الدبلوماسية مع النظام الإيراني الطائفي المتطرف كرد على تلك المواقف العدائية والتدخلات السافرة في الشأن الداخلي للمملكة العربية السعودية الشقيقة.
 
 
 
وبناء عليه ..
 
 فإن القوى والأحزاب السياسية اليمنية تعلن تضامنها الكامل مع الأشقاء في المملكة تجاه ما تعرضوا له من مواقف عدوانية سافرة وتقف إلى جانب المملكة في إجراءاتها التي اتخذتها بقطع العلاقات الدبلوماسية مع النظام الإيراني وتعلن اصطفافها التام مع الشعب السعودي الشقيق وقيادته الحكيمة وعلى رأسها خادم الحرمين الشريفين الملك سلمان بن عبدالعزيز حفظه الله .. كما تدعو القوى السياسية اليمنية كافة الدول العربية والإسلامية الشقيقة والمجتمع الدولي للوقوف إلى جانب المملكة العربية السعودية والعمل على وضع حد للتدخلات الإيرانية الإرهابية والتدميرية السافرة في شئون الدول العربية والتي تهدف إلى زعزعة أمنها واستقرارها ونشر الطائفية والمذهبية وإقحام شعوبها في أتون صراعات تدمر حاضرها ومستقبلها.
 
 
 
صادر عن الهيئة الإستشاريه الوطنيه.

الحزب الاشتراكي اليمني
 
التجمع اليمني للإصلاح
 
المؤتمر الشعبي العام
 
التنظيم الوحدوي الشعبي الناصري
 
حزب الرشاد اليمني
 
حزب العداله والبناء
 
حركة النهضة للتغيير السلمي
 
الحراك الجنوبي السلمي
 
حزب السلم والتنمية
 
حزب التضامن الوطني 
ممثلي الشباب والمرأه
 
المنسقية العليا للثورة اليمنية
 
مجلس شباب الثورة

ویرایش شده در توسط hoseinfada
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.