reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

 

کفتار در ترکیه به دیدار شغال رفته خوب دل میدن قلوه میگیرن

 

 

از اونجائیکه همه ی قربانیان یمنی مشتی تروریست هستند که تا به حال تعداد زیادیشون اعم از کودکان نوزاد خشن! و زنان مهاجم!! توسط عربستان پاکسازی شدند و از اونجا که اصولا این تروریستهای یمنی از حیث خشونت و تهدید جهان و خونخواری یک سر و گردن از داعش و النصره و جیش الصلام و احرار بالاترند و تا به حال تنها مشغول تهدید صلح و امنیت جهانی بودند، واقعا انسان دوستی اردوغان و زجه هاش برای کودکان و آوارگان سوری قابل باوره!! والا اگر غیر از این بود واقعا من یکی فکر میکردم اردوغان داره ریاکاری میکنه!! و اصلا هم دلش به هر حال سوری های بدبخت نمیسوزه و اشک تمساح میریزه! ولی خب با وجود هم پیمان فرشته سانی مثل عربستان! و پاکسازی مشتی آدم خوار در یمن اصلا هیچ شکی نیست که ترکیه و اردوغان فقط و فقط به خاطر انساندوستیشون بوده قصدشون از همه ی مداخلات از ابتدا در سوریه همونطور که خودش بارها گفته که " تنها من هستم که دلم داره برای سوریه ی بیپناه و مردمان بی گناهش میسوزه!

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام اسم فایل ها و مکان در عکس ها موجوده

 

Clearing_Shabakah_mountain_and_losses_of

 

http://www.mediafire.com/watch/rdwny7qi557u8ia/Clearing_Shabakah_mountain_and_losses_of_invaders_and_mercenaries.mp4

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Targeting_Saudi_Dhaba_ah_post.jpg

 

http://www.mediafire.com/watch/8qrtlwp87jdqgfa/Targeting_Saudi_Dhaba%27ah_post.mp4

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Yemeni_fighters_drive_mercenaries_from_K

 

http://www.mediafire.com/watch/2dcuazlh5j049ll/Yemeni_fighters_drive_mercenaries_from_Khanjar_camp_in_Jawf.mp4

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Yemeni_fighters_driving_invaders_away_fr

 

http://www.mediafire.com/watch/be6ax9qxi1l8fc6/Yemeni_fighters_driving_invaders_away_from_Midi.mp4

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Yemeni_fighters_Seek_.jpg

 

http://www.mediafire.com/watch/62p06692fcnybnz/Yemeni_fighters_Seek_.mp4

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Yemeni_Military_Media_in_Dood_after_foil

 

http://www.mediafire.com/watch/gam7jgccpf1icjx/Yemeni_Military_Media_in_Dood_after_foiling_a_Saudi_attempt_to_retake_it.mp4

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

علی عبدالله صالح در سخنان دیشب خود در تلویزیون «الیمن الیوم» (لینک متن سخنان) و همچنین در سخنان روز جمعه در جمع اعضای حزب الموتمر، چندین بار به موضوع جنگهای دهه 1960 میلادی اشاره کرده و گفته:

 

«نحن صامدون لمدة 11 شهر وسنصمد 11 سنة مثل ما صمدنا من 62 الى سنة 70 امام الهجمة الرجعية المتخلفة للنظام السعودي... صمدنا وهزمناهم عندما وصلوا الى جبال النهدين التي تطل على دار الرئاسة في سنة 67 م».

در حالیکه در سخنانش از انصارالله تمجید کرده: «خلاف حصل بيننا وبين الحوثيين مش مشكلة هذا نتركها للتاريخ هل احنا السبب ام الحوثي كان السبب نتركها للتاريخ اما الان نحن في اصطفاف واحد وفي خندق واحد احنا والحوثيين ضد العدوان ونحيي المقاتلين من انصار الله الذين يقفون الى جانب الجيش والى جانب الشعب لمواجهة العدوان نحييهم ونحيي صبرهم وصمودهم مهما جاءت منهم من هفوات من البعض منهم من البعض من المتحوثين وليس الحوثيين وندعوهم الى معالجة الاخطاء».

 

اما تحولات یمن در سالهای 1962 تا 1970 عبارت بود از سقوط نظام امامت زیدیه و برقراری نظام جمهوری یمن (در مناطق شمالی). انقلاب 1962 یمن با حمایت جمال عبدالناصر به پیروزی رسید و در مقابل آن امام زیدی قرار داشت که از حمایت عربستان سعودی، شاه ایران، انگلستان و رژیم صهیونیستی برخوردار بود.

 

پرواضح است صالح علاوه بر تهدید عربستان سعودی به ادامه جنگ حتی تا 11 سال دیگر، با یادآوری رویدادهای دهه 1960 قصد دارد به انصارالله بگوید یمن امروز دیگر جایی برای زیدیه سیاسی نیست و اگر قصد دارید وارد نظام سیاسی شوید باید نظام جمهوری را بپذیرید و نظام جمهوری موردنظر صالح عبارتست از «علی عبدالله صالح». همچنین به انصارالله کنایه زده که اجداد شما با اینکه حمایت آل سعود را داشتند نتوانستند در مقابل اراده مردم یمن مقاومت کنند و شکست خوردند. در واقع علی عبدالله صالح غیرمستقیم به انصارالله می گوید اگر می خواهید در صنعاء بمانید باید زیر چتر من باشید.

 

یکی از اختلافات صالح با انصارالله معلق کردن مجلس یمن توسط انصارالله هنگام صدور الاعلان الدستوری بوده و صالح اصرار دارد مجلس را دوباره فعال کند. اما انصارالله فعالیت دوباره مجلس را که بیش از نیمی از اعضای آن وابسته به صالح هست در تضاد با اعتبار و مشروعیت کمیته عالی انقلاب (اللجنة الثوریة العلیا) می داند. زیرا مجلس فعلی مشروعیت خود را از طرح شورای همکاری (المبادرة الخلیجیة) گرفته و انصارالله معتقد است انقلاب 21 سپتامبر 2015 خاتمه ای بر طرح شورای همکاری و همه ملزومات آن بوده است. از طرفی پذیرفتن مشروعیت مجلس صالح به معنای عقب نشینی از الاعلان الدستوری و در نهایت به حاشیه رفتن انصارالله در حاکمیت خواهد بود.

در یکسال اخیر اعضای حزب الموتمر فشار زیادی به علی عبدالله صالح برای جدایی از انصارالله وارد کردند و کم و بیش علیه انصارالله در رسانه ها حرف زدند. صالح با این سخنان خود قصد دارد به یاران خود در حزب الموتمر اطمینان داده و بگوید که بر عهد خود نسبت به نظام جمهوری وفادار است.

 

منبع :http://alyamani.blogfa.com/

 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/11/29/1004847/آزادسازی-کامل-باب-المندب-و-آزادسازی-قریب-الوقوع-استان-مأرب-یمن
مسئول دفتر روابط رسانه‌ای انصارالله یمن در گفتگو با تسنیم خبر داد
آزادسازی کامل باب المندب و آزادسازی قریب الوقوع استان مأرب یمن
شناسه خبر: 1004847 سرویس: بین الملل
۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
عبدالرحمن الاهنومی
یکی از مسئولان انصارالله یمن تأکید کرد که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در آستانه آزادسازی کامل استان مأرب قرار گرفته‌اند.

"عبدالرحمن الاهنومی" مسئول دفتر روابط رسانه‌ای انصار الله یمن در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ضمن تأکید بر رضایت‌بخش بودن وضعیت جبهه‌های مختلف در این کشور، آخرین تحولات میدانی را شرح داده گفت: درحال حاضر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند اشغالگران و مزدوران را از اغلب مناطق پیرامونی شهر مأرب تارومار کنند و در مرحله بعد عملیات آزادسازی کامل شهر مأرب پایتخت استان مأرب آغاز خواهد شد، با آزادسازی شهر مأرب عملیات در این استان به پایان رسیده و استان مأرب به‌طور کامل از وجود اشغالگران و مزدوران آنان پاکسازی خواهد شد.

آزادی کامل استان مأرب در آینده نزدیک

مسئول دفتر روابط رسانه‌ای انصار الله یمن خبر داد: روز گذشته ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند کنترل کوه "رشاء" را که مشرف به منطقه "الجدعان" در استان مأرب است در دست گرفته و آن را پاکسازی کنند، همچنین نیروهای یمنی موضع "طلعة الحمراء" مشرف به شهر مأرب و سد تاریخی استان مأرب را نیز پاکسازی کردند. این نیروها در پادگان خنجر که میان استان‌های مأرب و جوف واقع شده است نیز پیشروی چشمگیری داشتند و موفق شدند کنترل آن به‌طور کامل در دست بگیرند.

او در خصوص عملیات پاکسازی شهر مأرب توضیح داد: عملیات نظامی در مناطق مختلف در جریان است و ارتش و کمیته‌های مردمی در حال تقویت نیروهای خود در جبهه مأرب هستند. روز گذشته "ابومالک الفیشی" یکی از فرماندهان انصار الله با صدور پیامی از مزدورانی که در شهر مأرب مستقر شده‌اند خواست تا پیش از پایان فرصت موجود از اشغالگران جدا شده و هنگام ورود ارتش و کمیته‌های مردمی به شهر یمن کنار آنان و علیه نیروهای یمنی نایستند و همچنین به آنان هشدار داد که در صورت بازداشت شدنشان با آنان به‌عنوان جنایتکار برخورد خواهد شد.

عملیات هجومی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در خاک عربستان

عبدالرحمن الاهنومی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در جبهه عنیدی در استان حجه که در مرز با عربستان قرار دارد نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی موفق شدند نیروهای اشغالگر سعودی را که وارد خاک یمن شده بودند تا پشت خطوط مرزی عربستان عقب برانند. عربستان تلاش می‌کرد تا مسیرهای امدادی نیروهای ما در داخل استان جیزان عربستان را قطع کند اما موفق به انجام این کار نشد و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی که طی مدت گذشته در این مناطق تنها به دفاع مشغول بودند استراتژی خود را تغییر داده و دست به عملیات هجومی زدند.

وی تأکید کرد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن جبهه‌های جدیدی را برای رویارویی با نیروهای سعودی گشوده‌اند و در این خصوص توضیح داد: پایانه مرزی "الخضراء" که یکی از مهمترین معابر مرزی میان عربستان و یمن است برای اولین بار شاهد عملیات کمیته‌های مردمی و ارتش یمن بود، این نیروها به مراکز تجمع نظامیان در داخل خاک عربستان حمله کردند. ارتش و کمیته‌های مردمی درحال گشودن جبهه‌های جدید و مختلفی علیه اشغالگران سعودی هستند.

آزادسازی کامل شهرستان ذوباب و باب المندب و اسارت دهها اشغالگر

عبدالرحمن الاهنومی به درگیری‌های باب المندب نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص جبهه تعز نیز باید بگویم که ارتش و کمیته‌های مردمی موفق شدند طی دو روز گذشته شهرستان "ذوباب" را که منطقه باب المندب بخشی از آن است به‌طور کامل آزاد کرده و تعداد زیادی از نیروهای مزدور و اشغالگران را به اسارت خود در آورند، روز گذشته نیز نیروهای ما روستاهای اطراف باب المندب را که مشرف به تنگه باب المندب هستند پاکسازی کنند.

وی در پایان گفت: باید تأکید کنم که آزادسازی شهرستان "ذوباب" و پاکسازی باب المندب پس از تلاش‌های بسیار سخت 10ماهه اشغالگران و مزدوران آنها برای سیطره یافتن بر باب المندب و اسارت تعداد بسیار زیادی از نیروهای آنان یک دستاورد بسیار بزرگ برای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است.

انتهای پیام/*
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

۲ فیلم از نبرد در اطراف بندر میدی ( شکست و اسارت مزدوران )

 

Losses_of_invaders_and_mercenaries_and_c

 

http://www.mediafire.com/watch/swm6cke3e2mw4uh/Losses_of_invaders_and_mercenaries_and_captured_mercenaries_in_Midi.mp4

 

 

Clearing_Midi_Desert_from_Mercenaries_an

 

http://www.mediafire.com/watch/bwavpdx6ca81kvj/Clearing_Midi_Desert_from_Mercenaries_and_Invaders.mp4

------------------------------------------------------------------------------------------------

نبرد کوه حمره در دروازه های غربی مارب

 

Clearing_strategic_Homrah_mountain_in_We

 

http://www.mediafire.com/watch/204bhefufqwg3ub/Clearing_strategic_Homrah_mountain_in_Western_edges_of_Marib.mp4

------------------------------------------------------------------------------------------------

شکست حمله سعودی در شرق ربوعه عسیر

 

A_failed_Saudi_advance_at_East_of_Rabo_a

 

http://www.mediafire.com/watch/gr287jc8da3gct1/A_failed_Saudi_advance_at_East_of_Rabo%27ah_in_Asir.mp4

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان یکی لطفا توضیح بده جبهه یمن الان دقیقا چند چنده؟

از یه طرف میگن که صنعا در آستانه سقوط، از اون طرف میگن وضعیت جبهه ها رضایت بخشه.

فازشون چیه؟؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
صنعا مستحکم ترین پایگاه مردمی حوثی ها و حتی صالحه و به این راحتی ها سقوط نمیکنه.عربستان قصد داشت از یه منطقه کوچیک به شهر صنعا نفوذ کنه البته به وسیله مزدوران یمنی و به قول خودش با سقوط صنعا کمر انصارالله رو بشکنه که در حال حاضر به مصداق زرشک رسیده.

انصارالله و ارتش بعد از دفاع جانانه و همه جانبه وارد فاز حمله شدن و در قرضه نهم در حال پیشروی هستن.عربستان تو گردابی افتاده که ثروت هنگفت نفتیش رو میبلعه.خداروشکر.
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حوثی این رو از عربستان گرفتن!!! اسنایپر رایفل کانادایی هستش LRT-3

 

http://uupload.ir/files/bm5o_1.jpg

 

http://uupload.ir/files/1kih_2.jpg

 

Dimensions and Weight:

  • Weight: 25.125lbs. / 11.42kg
  • Open Length: With brake: 52.5in. / 133.35cm
  • Closed Length: Closed with brake: 43.5in. / 110.49cm
  • Open Width: 2.5in. / 6.3cm
  • Closed Width: 5in. / 12.7cm

 

Magazine Internal Length:

  • 5.53in. / 14.04cm
  • Barrel Twist: 1-15in.
  • Barrel Material: Stainless Steel
  • Barrel Length Standard: 29in.
  • Chamber Type: 50 BMG ACCURACY
  • Ideal Ammunition: 750 GRAIN AMAX
  • Effective Range: 1800 Meters
  • Magazine Capacity: 5 RDS

 

Length Of Pull:

  • Min: 13.25in. / 33.65cm
  • Max: 14.5in. / 36.83cm

 

Cheekpiece Range Of Adjustment:

  • 1in. / 2.54cm
  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

http://www.hunaaden.com/news30888.html

مردان مسلح افسر ارشد حکومت هادی ، سرتیپ  "عبدربه حسین الاسرائیلی"، را در محله الممداره در شرق شهر عدن ترور کردند. سرتیپ حسین الاسرائیلی  فرماندهی لشگر 15 پیاده نظام در استان ابیان را به عهده داشت که محافظ غرب شهر عدن محسوب می شود.
مردان مسلح موتورسوار به  همراه خودرو مسلح به دوشکا روی سرتیپ حسین الاسرائیلی و محافظینش  در زمان خروج از خانه آتش گشودند.  این اولین حمله تروریستی با دوشکا  در عدن محسوب می شود!!!(حسب ادعایی که کرده اند) البته متذکر شده اند که حتما کار طرفداران صالح یا سپاه پاسداران ایران است!!!!!!!!!!!!!!نه القاعده و یا خودشان!!

http://hunaaden.com/user_images/news/22-02-16-148523176.jpg

تو شهری که  تیم ترور با دوشکا می ره سر قرار! دیگه اون شهر چه شهری بشه!! فاتحه مع صلوات!

***********************

جالب: خبرنگار bbc  از تعز گزارش کرد!

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-35630194

جنگجویان انصار الشریعه (شاخه القاعده در یمن ) تحت حمایت نیروهای اماراتی در جنگ محاصره و تصرف شهر تعز حضور دارند!!

این اولین گزارش یک خبرگزاری غربی از همکاری و همیاری مستقیم نیروهای ائتلاف با القاعده یمن در جنگ علیه حوثی ها  می باشد. هرچند در گذشته نیروهای انقلابی یمن (حوثی – صالح) بارها به این همکاری ها  اشاره و آنرا گوشزد کرده بودند اما  رسانه ها هرگز توجهی به آن نکرده بودند!

 

مطمئنا رسانه ای شدن این موضوع  در افکار عمومی غرب چندان خوشایند سعودی ها نیست!  بخصوص بعد اینهمه  تلاش به مخفی کاری در کنار ولخرجی و بریزو به پاش بین ژورنالیست ها خبرگزاری ها ، برای مقدس و انسانی نشان دادن دخالت  نظامی شان  در یمن!!

بدرود :rose: 

ویرایش شده در توسط aryobarzan
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
افشاگر عربستانی:

انصارالله با کمک ایران یک پهپاد عربستان را سالم بر زمین نشاند

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مجتهد» افشاگر عربستانی امروز (دوشنبه) فاش کرد «محمد بن سلمان» جانشین ولی‌عهد عربستان و وزیر دفاع این کشور بتازگی فهمیده است که یک نفر برای پسرعمه‌اش «محمد بن نایف» ولی عهد جاسوسی می‌کرده‌ و شکست‌های ارتش عربستان در یمن را به وی اطلاع داده است.

مجتهد در جدیدترین اظهارات توئیتری خود نوشت: این جاسوس اطلاعات حساسی درباره تحرکات مسئولان عالیرتبه وزارت دفاع و نیز گزارش‌های روزانه در جبهه‌های داخلی را به محمد بن نایف منتقل می‌کرده است.

مجتهد در ادامه اعلام کرد بن نایف از برخی از این اطلاعات استفاده می کرده و اجازه می داده برخی دیگر منتشر شود.

بنا بر این گزارش، بازجویی‌ها از این جاسوس تمام شده و وی برخی از اطلاعات مربوط به خسارت‌های ارتش عربستان در یمن آگاه بوده؛ اطلاعاتی که افشا نشده تا بر روحیه نظامیان عربستانی در یمن تاثیر منفی نگذارد.

مجتهد در ادامه اعلام کرد انصارالله با حمایت ایران موفق شده یک پهپاد عربستانی را سالم بر روی زمین بنشاند؛ وی افزود: دلیل این امور (شکست‌های عربستان) آن است که ریاض پولی را که باید در زمینه فن‌آوری‌های پیشرفته مصرف کند، صرف جاسوسی از مخالفان می‌کند و امنیت واقعی حقیقی آخرین مساله مورد توجه آل سعود است.

 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941204000464

ویرایش شده در توسط Saeed7Star
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام.میشه ی نقشه از اخرین وضعیت یمن بزارین.ممنون از زحماتتون :blushing: :blushing: :applause: :applause:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.