reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

عملیات نظامی علیه یمن ـ روز 140+366
 

با اتمام بدون نتیجه مذاکرات کویت، تحولات یمن سرعت بیشتری پیدا کرده است.

 

در سطح سیاسی:

1) صالح و اعضای حزب المؤتمر تلاش زیادی می کنند تا مجلس نمایندگان دوباره فعال شود. هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد روز شنبه آینده اولین جلسه مجلس برگزار خواهد شد. نیمی از 301 نماینده مجلس در داخل یمن حضور دارند. قرار بوده تعدادی از نمایندگان مجلس که در خارج یمن هستند در مسقط به هواپیمای هیئت مذاکره کننده که از کویت آمده ملحق شوند و به صنعاء برسند اما ائتلاف سعودی اعلام کرده تا 72 ساعت آینده، اجازه هیچگونه پروازی را در فضای آسمان یمن نمی‌دهد.
در اولین جلسه مجلس، مراسم تحلیف اعضای شورای عالی سیاسی به عنوان عالی‌ترین نهاد حکومتی، برگزار خواهد شد. تعدا 238 نماینده به حزب المؤتمر و 46 نماینده به حزب اصلاح و بقیه مستقل و یا به احزاب دیگر وابسته هستند.
2) حسین زید بن یحیی از نزدیکان انصارالله در الحراک جنوب به ترکیب اعضای شورای سیاسی اعتراض کرده و گفته جنوب فراموش شده و حداقل درخواست ما نظام فدرالی دو اقلیمی است (لینک خبر).

 

در سطح میدانی:

1) نیروهای انصارالله برخی دامنه های جبل هیلان در شرق صرواح مأرب را تصرف کرده و پیشروی داشته اند (لینک خبر). عملیات نیروهای انصارالله ـ صالح در مرزهای سعودی ادامه دارد (لینک خبر).
2) ارتفاع استراتژیک جبل المنارة در منطقه نِهم شمال شرق صنعاء سقوط کرده و به دست نیروهای هادی افتاده است. قبلا عبدالخالق الحوثی (برادر عبدالملک) در اهمیت این ارتفاع گفته بود اگر سقوط کند صنعاء سقوط خواهد کرد. نیروهای انصارالله تلاش می کنند این ارتفاع را پس بگیرند. همچنین دوشنبه شب، حمله بزرگ نیروهای هادی در منطقه نِهم توسط نیروهای انصارالله ـ صالح دفع شده است.
3) دیروز و امروز مناطق بسیاری در اطراف صنعاء از جمله محیط دارالرئاسة و جبل النهدین و پادگانهای متعلق به الحرس الجمهوری (الحفا، الصیانة، بیت دهرة، الصمع، فریجة، العرقوب و الصباحة) بیش از 40 مرتبه توسط هواپیماهای ائتلاف بصورت وحشیانه بمباران شده است. صبح سه شنبه کارخانه تولید چیپش و پفک «بطاطس نعمان» در صنعاء نیز هدف بمباران قرار گرفته است.
4) در خبرها آمده که علی محسن الأحمر از مرز الشرورة سعودی وارد یمن شده است.
5) در پی بمباران مراکز تجمع توسط هواپیماهای ائتلاف، نیروهای القاعده از شهر عزان در استان شبوة عقب نشینی کردند (لینک خبر).

 

http://alyamani.blogfa.com/

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Alidragos

سکوی پرتاب موشک های پاتریوت عربستان که در یک پایگاه نظامی در شهر مأرب یمن مستقر شده بود، ناپدید شد.
منابع اختصاصی شبکۀ العالم در یمن گزارش دادند که یک سکوی پرتاب موشک های پاتریوت ائتلاف سعودی که در پایگاهی در شهر مأرب مستقرشده بود گم شده است، و همین اتفاق اختلاف های شدیدی میان فرماندهان ائتلاف سعودی و شبه نظامیان مزدور عربستان پدید آورده است.
این منابع اشاره کردند که جنگنده های سعودی با ارتفاع پایین در منطقۀ وادی عبیده و برخی مناطق استان های مأرب و شبوه پرواز می کنند، و در حال جستجو برای یافتن این سکو هستند.
این در حالی است که برخی منابع یمنی احتمال می دهند که این سکو به دست عناصر القاعده افتاده باشد.
ائتلاف تجاوزگر عربستان، چند سکوی پرتاب موشک های پاتریوت را در پایگاه های ویژه ای در شهر مأرب مستقر کرده است


منبع:
http://fa.alalam.ir/news/1848465
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملیات نظامی علیه یمن ـ روز 144+366

جلسه مجلس نمایندگان با حضور 144 نماینده برگزار شد و حد نصاب لازم برای رسیدن به اکثریت 151 از 301 نماینده را بدست نیاورد. در این جلسه، شورای عالی سیاسی برای اداره امور کشور، به تأیید نمایندگان حاضر رسید و موضوع ریاست جمهوری هادی و یا استعفاء و عدم کفایت وی مطرح نشد.

 

جلسه مجلس در حالی برگزار شد که شب قبل، هادی در نامه ای به رئیس مجلس، با استناد به اعتبار طرح شورای همکاری (المبادرة الخلیجیة) به جای قانون اساسی کشور، به غیرقانونی بودن برگزاری جلسه مجلس به دلیل عدم حضور و توافق تمامی اعضای هیئت رئیسه اشاره کرد و اقدام رئیس مجلس و نمایندگان برای طرح و تصویب قوانین جدید را غیر قانونی و باطل دانست و تهدید کرد اقدام کنندگان مورد بازخواست قضایی و جنایی قرار خواهند گرفت.
سازمان ملل به هیئت صنعاء که در مسقط منتظر پرواز هست اعلام کرد ممنوعیت پروازی تا 72 ساعت دیگر تمدید شده است. قرار بود تعدادی از نمایندگان مجلس که در خارج از یمن هستند با این پرواز به صنعاء آمده و در جلسه مجلس شرکت کنند.

 

احتمالات سقوط صنعا

 

سقوط صنعاء به یک عامل مهم بستگی داره و اونهم همراهی شیوخ قبایل طوق صنعا با هادی است. لذا هنوز با قطعیت نمیشه گفت که این اتفاق خواهد افتاد. نیروهای هادی به 5 کیلومتری مفرق أرحب (سه راهی که از جاده فرضة نِهم جدا میشه و به سمت أرحب شمال فرودگاه میره) رسیده اند و سقوط مفرق أرحب، احتمال سقوط صنعاء را افزایش میده چون قبیله أرحب با انصارالله خصومت قبلی داره.

با فرض سقوط صنعاء:
1) بیشتر نیروهای صالح (فرماندهان ارتش، شیوخ قبایل و سیاسیون) به هادی ملحق می شوند و نیروهای انصارالله که وفاداریشون اعتقادی است به صعده برمی گردند و ازونجا با نیروهای هادی میجنگند. سعودی هم اونها رو رها نخواهد کرد چون تهدیدی بالقوه برای سعودی حساب میشوند.
2) نظام شش اقلیمی اجرا خواهد شد و شیعیان زیدی در اقلیم صنعاء (استانهای کوهستانی که نفت ندارند و به دریا هم دسترسی ندارند) محصور خواهند شد.

در حال حاضر، تنها گزینه منطقی برای انصارالله و صالح مقاومت است. برخی خبرها هم در اینترنت منتشر شده که انصارالله ـ صالح با سعودی ها در حال مذاکره محرمانه هستند. تحولات هفته آینده، برای یمن سرنوشت ساز است.
البته اگر در مذاکرات کوتاه می آمدند می توانستند ضمانت شورای امنیت را برای بقای در صحنه سیاسی کسب کنند و مسئولیت جنگ هم برعهده آنان نبود.
مقاومت دوقطبی انصارالله ـ صالح و پیروزی آنان، شکست سنگینی برای عربستان در منطقه و آغاز فروپاشی آل سعود خواهد بود ولی شاهد جنگ دیگری در صنعاء میان دو قطب پیروز خواهیم بود.

 

 

http://alyamani.blogfa.com/

 

 

------------------------------------------

ائتلاف تحت رهبری عربستان حملات خود به چندین شهر یمن را تشدید کرده، پزشکان بدون مرز از بمباران مدرسه ای در یمن و کشته شدن 10 کودک خبر دادند

 

جنگنده‌های ائتلاف صبح امروز یک منزل و مدرسه را در صعده واقع در شمال یمن بمباران کردند که دهها شهروند یمنی به شهادت رسیده و یا زخمی شدند. در پی این حملات  به یک منزل در منطقه برکان در بخش مرزی رازح در استان صعده، 6 شهروند یمنی به شهادت رسیده و 6 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

از سوی دیگر در حمله جنگنده ها به اداره امنیت بخش بنی صریم در استان عمران، یک شهروند یمنی به شهادت رسید.

جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی یک مدرسه در منطقه جمعه بن فاضل در بخش حیدان در استان صعده را بمباران کردند که بر اساس آمارهای اولیه، 20 دانش‌آموز یمنی به شهادت رسیده و یا زخمی شدند. پزشکان بدون مرز اعلام کرد در بمباران این مدرسه ۱۰ کودک کشته شده و ۲۸ کودک نیز مجروح شدند.

 

1044237106.jpg

 

-------------------------------------------

 

آخرین نقشه از وضعیت یمن :

نقشه با کیفیت (1.5 مگ) : http://www.mediafire.com/convkey/5951/l9chn3byqd44quqzg.jpg
پ.ن : نقشه تقریبا در 3 ماه پیش تنظیم شده ، اما تا به امروز تغییر خاصی نداشته است .

 

Yemen-31may-11khordad-low2.jpg

 

 

انصار الله با تصرف کوههای مشرف به شهر نجران به نزدیکی این شهر رسید البته یه فیلم تو کانالها منتشر شده که کاملا مشخصه طرف تنهاست و به صورت پنهانی داره  فیلم میگیره که از بالای کوه مشرف به شهر نجران گرفته شده ،انصارالله به نجران نزدیک شده اما نه تا این حد که آخرین کوههای مشرف به نجران هم تصرف شده باشه.

(تحولات)

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حمله ارتش وکمیته های مردمی یمن  در جوزان و نجران

 

 

 

normal_1799235_503.jpgnormal_1799231_104.jpg

 

normal_1799230_221.jpgnormal_1799228_676.jpg

 

 

 

normal_1799239_278.jpg

 

 

«لعنة الله علی عدوک یا علی»

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سایر خبرها به عهده دوستان ولی این یکی جالب بود 

 

جیزان وهلیکوپتر بدون سرنشین که الحوثی ها گرفتن 

CqEAspZWgAQE3L4.jpg

 

thumb_CqEAtUlWIAANo5K.jpg  thumb_CqEArzTXEAAf7WM.jpg thumb_CqEAq6vXYAA9sHc.jpg

 

در ماه جولای داعش یکی از همین هارو در منج نشان داد 

 

CqEPONnWIAAzocK.jpg

 

ویدئو تصویر بالا 

https://www.youtube.com/watch?v=O_uef1dTqPU

به هر حال هلی کوپتر برای دنل افریقای جنوبیه یا  برای شرکت اسپانیایی که عربستان استفاده میکنه 

 

http://www.alphaunmannedsystems.com/gallery

 

http://www.defenceweb.co.za/index.php?option=com_content&view=article&id=10897:sa-to-field-rotary-wing-uavs&catid=35:Aerospace&Itemid=107

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


سایر خبرها به عهده دوستان ولی این یکی جالب بود

 

 thumb_CqEAq6vXYAA9sHc.jpg

 

در ماه جولای داعش یکی از همین هارو در منج نشان داد 

 

ویدئو تصویر بالا 

https://www.youtube.com/watch?v=O_uef1dTqPU

به هر حال هلی کوپتر برای دنل افریقای جنوبیه یا  برای شرکت اسپانیایی که عربستان استفاده میکنه 

 

لینک بدون فیلتر برای دانلود

 

Jizan_Qamar_vilage.jpg

 

 

http://www.mediafire.com/download/j9648cg59jqm269/Military_media_records_Saudi_military_losses_in_Jizan.mp4

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خدایی این حجم تسلیحاتو اینا چجوری منهدم کردن خدایی دمشون گرم icon_eek  icon_eek  icon_eek

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 قبول دارین با اخلاق ترین و پهلوان مسلک ترین رزمنده های خاور میانه همین حوثی ها هستن ؟من ویدئو های یمن رو معمولا دانلود نمیکنم مثل سوریه ولی تا جایی که من از حوثی ها فیلم و عکس دیدم اینها با اسیر بد رفتاری نمیکنند و اسیرها روی صورتشون جای مشت و لگد نیست و همینطور از این کارهایی که جنازه ی دشمن رو برهنه کنند یا فحش هایی مثل کلب و خنزیر هم ندیدم بگن

دقیقا درسته...

از بعد نظامی هم علیرغم اینکه یکسال و نیمه زیر بمباران سعودی هستن  و تسلیحات موثری ندارند

ولی با همین امکانات محدود دارن گلوی عربستان رو فشار میدن

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.