reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

قربان خبرش غیر رسمی نیست...طبق ابلاغیه..قراره تا سال 1404 برسه..به 5.7 میلیون...البته با پول الان 100 میلیارد دلار لازم داره...و...با احتساب روند 9 ساله..به بالای 140 میلیارد دلار نیاز داره...و..لازم بگم....تقریبا صادراتمون...500 هزار بشکه از وضع فعلی بیشتر خواهد بود....چون الان نزدیک 4.3تولیدمونه...2.3...مصرف داخلیست..و..2 ملیونش صادراتیست...تو سال 1404...احتمالامصرف داخلی2.9...و صادرات به 2.8 خواهد رسید البته به شرط سرمایه گذاری 140 میلیارد دلاری....چون بسیاری از مخازن فعلی ما..با این تکنولوژی....فعلی...بشدت در سالیان بعد...کاهش استحصال خواهند داشت....قرارداد امروز با ستاد اجایی هم از همین دست قرار دادهاست.....البته بین حرف ..و..عمل مسولین ما فرسنگ ها فاصلست..........در ضمن عربسان بین 130..تا 150..میلیون بشکه....ذخیره داره..شامل نفتکش های در دریا..و...مخازن...و..امریکا حدود 570 ملیون بشکه..ذخایر استراتژیک داره........جالبه بدونید...ذخایر ما کمتر از 600 هزار بشکست...به همت مسولین....نوک بینی بین......البته قراره در پروژه سیاف یه تکونی بدن.................عربستا 8  ملیون تن حدودا تولید فولاد داره...یعنی نصف ما...البته با جمعیت یک چارم ما...سرانه مصرف فولادشون هم مثل ایران به ازای هر نفر 200 کیلوست....امارات 600..کیلو.....سال 93...ایران قطر امارات..سعودی جمعا 27 ملیون تن تولید اهن داشتند..که ایران 15...سعودی 8......قطر امارات هم نزدیک 4.5...ملیون تن..تولید داشتند.............عربستان...بزرگترین..تولید کننده..صنعتی میکو..و..لارو میگوست...که ارزش افزوده بالایی داره....تو صنایع پایین دستی بسیار عالی کار کردند...چیزی که ما دهها سال عقبیم..بقیش بمونه..دیگه نه من اعصابم جواب میده..نه میخواه...خاطر دوستان ناراحت بشه.........پیش بینی بلومبرگ  تا سال 2030...از اقتصاد های جهان....-1x-1.png



تمام چيزهايى كه گفتيد تماما درست است
ولى ما رسما وارد جنگ نفتى شديد
و يكى از توجيهاتى كه براى قراردادهاى جديد گفته مى شود همين موارد است كه نميشه يكشبه جبران كرد
همچنين در اين جنگ باتوجه به برداشت شديد كشورهاى حاشيه خليج فارس و تبديل ان به سلاح عليه خودمان، دادن تلفات از جنس منابع نفتى مشترك غير اجتناب است

شايد تازه باشد ولى در اين جنگ بشكه هاى نفت خود را همچون سرباز به نبرد مى فرستيم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حالا سر قيمّت بحث نيست چون بحث اصلى روى كاهش سرمايه خارجي عربستان است
مسيرى كه تو خواب هم نمى ديديم

 

اعداد و ارقام رو دوستمون میثم ذکر کردند.

 

من به یه قسمتی دیگه ای از سرمایه های کشوری مثل عربستان میخوام اشاره کنم. سرمایه های ساخت و ساز و ایجاد زیرساختهای عظیم نظامی-اقتصادی و صنعتی که حتی بدون بودجه فعلی هم تا سالهای سال برای عربستان باقی خواهند بود.

 

به عنوان مثال نیروی هوایی عربستان؛

حتی اگه عربستان دیگه قرارداد خرید جدیدی نبنده و با همین قراردادهای فعلی که تکمیل میشن بزودی ، بخواد فقط برای اورهال و تامین مهمات هزینه کنه بازهم تا یک دهه اینده براحتی یکی از قدرتمندترین نیروهای هوایی منطقه رو خواهد داشت! این یک زیرساخت نظامیه که بابتش سالها هزینه کرده، پایگاه هوایی ساخته، تانکر سوخترسان خریده، آواکس خریده، تعداد زیادی جنگنده رو بروز و آپرید کرده و تعداد زیادی از بهترینها رو جدید خریده....

حالا اگه مثلا 4-5 سال وارد ریاضت اقتصادی بشه و دیگه جنگنده نو نخره و بخواد صرفه جویی کنه در نیروی هواییش آیا در رقابت با تنها رقیبش یعنی ایران دچار مشکل میشه؟

 

مثالی دیگه؛

در حالی که پروزه های پالایشگاهی ما بعد از هزینه های زیاد همچنان ناتمام باقی هستند مثل ستاره خلج فارس، عربستان اقدام به ساخت تعداد خیلی زیادی پالایشگاه کرده و سرمایش رو در این بخش مهم بکار گرفته که امروز صادر کننده بزرگ محصولات نفتی از جمله بنزینه!

این زیرساخت از اموال آرامکو محسوب میشه و به چشم شما نمیاد ولی وقتی بخواد ازش پول در بیاره حسابی اینکار رو میتونه انجام بده... (این کشور در مالزی و چین و .. هم تعداد زیادی پالایشگاه نفتی خریده و سرمایه هاش به این شکل بسیار زیادن)

 

 مورد اخر هم به اصلاحاتی برمیگرده که شاهزاده جاه طلب قصد انجامش رو داره..... خیلی از این ارقامی که به کمبود ذخایر اشاره میکنند با طرح هایی که افزایش قیمتهایی رو در عربستان به دنبال داره و از طرح های اقتصادی پسر شاه هست، براحتی قابل جبرانه ولی در این شرایط هنوز نیاز به جراحی تند و تیز ندیدند و کم کم استارت زدند با افزایش قیمت محصولی مثل بنزین در عربستان....

ویرایش شده در توسط Muting
  • Upvote 14
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تمام چيزهايى كه گفتيد تماما درست است
ولى ما رسما وارد جنگ نفتى شديد
و يكى از توجيهاتى كه براى قراردادهاى جديد گفته مى شود همين موارد است كه نميشه يكشبه جبران كرد
همچنين در اين جنگ باتوجه به برداشت شديد كشورهاى حاشيه خليج فارس و تبديل ان به سلاح عليه خودمان، دادن تلفات از جنس منابع نفتى مشترك غير اجتناب است

شايد تازه باشد ولى در اين جنگ بشكه هاى نفت خود را همچون سرباز به نبرد مى فرستيم

حیدری جان..ما با صادرات 2 میلی..در برابر صادرات 10.2 میلی عربستان...نمیتونیم نقش خاصی ایفا کنیم...چون..میزان صادرات...بازیگر اصلیست...در ضمن..سعودی تا سال 1404 که ما به صادرات 2.8 برسیم..با  حجم عظیم سرمایه گذاری های انجام شده....قطعا توانایی بالای 16..ملیون بشکه را داراست..البته همین الان میتونه تا 11 میل هم صادرات کنه....یه نکته دیگه اینه که نفت عربستان..با هزینه کمتری نسبت به ما تولید میشه..فکر کنم 6 دلار برای سعودی بود...8 تا 10 دلار برای ما...البته ماله قبله...چند روز پیش معاون اکتشاف شرکت نفت گفت...میانگین هزینه تولید رسیده به 18 تا 20 دلار...که قسمت اعظمش به علت ضعف تکنولوژیکه......ما فقط با قطر میدان مشترک داریم...و..عراق...البته اینجوری یادمه.......بزرگترین ضربه را وقتی میخوریم...که دشمن را نشناسیم...یا دسته کم بگیریم.....نمونش اگه همین خرس های روسی 4 سال پیش اینجوری میامد پای کار..و..ما هم به همین شکل....با هزینه بسیار کمتر داستان سوریه تمام میشد....

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درست است كه با توجه به سرمايه گذارى هاى عربستان ، كاهش يا حتى صفر شدن سرمايه خارجي اش، زيرساخت هاى عربستان را نابود نمى كند
يا به شكست نرساند ولى چند كار مهم مى كند

قدرت مالى براى انجام كارهايى كه الان انجام مى دهد را از دست مى دهد
انجام جنگ به اين شكل و تزريق بدون حساب به جاهاى دنيا ديگر انچنان برايش مقدور نيست
رسانه ها و خيلى منابعى كه با پول صدايشان را خفه كرده بود ديگر ساكت نمى شوند و شرايط عربستان بيشتر زير نگاه رسانه ها مى رود

شايد مهم تر از همه ديگر آنقدرت جهان عربي اش را نخواهد داشت و دو گرگ إمارات و قطر داعيه جهان عرب را بدست خواهند گرفت

خلاصه بگم از بين رفتن سرمايه خارجي عربستان تنها چند توان از ده ها توان عربستان را مى گيرد كه در يك نبرد استراتژيك براى ما خيلى مهم و مفيد است
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يه بنده خدايى برد خيلى نگران بود عكس منتشر نشه از كشتى، صداش كنيد ببينه
  • Upvote 7
  • Downvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان آسیب رو‌چقدر برآورد میکنند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آخیش خیالم راحت شد

همش نگران این بودم که کشتی آسیب زیادی ندیده باشه   icon_cheesygrin

دم یمنی ها گرم

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من یه سوال برام پیش اومده! شدت انفجار به حدی بوده که پل فرماندهی کامل منفجر شده تا جایی که باعث پریدن سقف بالاش هم شده اونوقت چطور امارات اعلام کرده تلفاتی نداشته؟ :chicken:

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من یه سوال برام پیش اومده! شدت انفجار به حدی بوده که پل فرماندهی کامل منفجر شده تا جایی که باعث پریدن سقف بالاش هم شده اونوقت چطور امارات اعلام کرده تلفاتی نداشته :chicken:


احتمالا تلفات اماراتی نداشته، چون دوستمون جناب elo گفتن تمام پرسنلش از اروپای شرقی بودن
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ظاهرا کشتی که قرار بود زیر آبها باشه و غرق شده باشه، به روی آب برگشته... (به طرز عجیبی علیرغم توضیحات زیاد خیلی از کاربران همچنان باور به غرق شدن کشتی داشتند و البته خیلی از خبرگزاری ها ظاهراً)

 

یه عکس از نمای کامل هم برای دید کلی که تا چه حد ممکنه ارزش تعمیر داشته باشه .... موشک مایل اصابت کرده و قسمتهایی که نام برده شد رو به اتش کشیده و نتیجه کار ان شده که دیده میشه.... در مورد تعمیر شدن هم نظر خود اماراتی ها مهمه و اگه نیاز داشته باشن به این کشتی  خاص،  قطعا خرجش میکنن!!   (از وسط به دو نیم که نشده!)

 

 

نکته آخر هم اینکه با اینکه آلمینیومی بوده کشتی و به قول دوستمون elo پیکربندی نظامی نداشته ، باز مقاومت جالبی از خودش دربرابر گسترش آتش سوزی و البته به هم خوردن ساختمان کشتی  نشون داده.

 

 

1366232_-_main.jpg

  • Upvote 4
  • Downvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

احتمالا تلفات اماراتی نداشته، چون دوستمون جناب elo گفتن تمام پرسنلش از اروپای شرقی بودن

 

10 هندی , 7 اکراینی , 4 مصری , 1 فیلیپینی , 1 اردنی و 1 لیتوانیایی خدمه کشتی بودن . البته به ادعای سایت زیر که البته با گفته های جناب elo هم تطابق داره :

 

http://www.eremnews.com/news/arab-word/gcc/575497

 

تصاویرشون رو هم گذاشته و ظاهرا در مورد شب حادثه صحبت کردن . به نظر من بیشتر خسارتی که به کشتی وارد شده به خاطر اتش سوزی بوده که احتمالا تا ساعت ها ادامه داشته نه انفجار اولیه ناشی از برخورد موشک . احتمالا خدمه بعد از شنیدن صدای انفجار و شروع اتش سوزی به قسمت های امن رفتن یا شاید هم پریدن تو اب .

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.