reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

مهم این نیست که کشتی غرق بشه، مهم اینه که توانایی انجام ماموریت نداشته باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این عکسها چرا اینقدر با هم تفاوت دارند؟ مال جناب موتینگ که صدمه چندانی را نشان نمی دهد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من همیشه فکر میکردم این موشک های نور کوچیکن و اگر به  هدف بخورن هم نمیتونن آسیب جدی وارد کنند ولی این هدف رو خوب پوکونده

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این عکسها چرا اینقدر با هم تفاوت دارند؟ مال جناب موتینگ که صدمه چندانی را نشان نمی دهد.


اون عکس جناب متینگ مال الان نیست ، برای وقتی هست که کشتی در خدمت ارتش آمریکا بوده.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

http://www.eremnews.com/news/arab-word/gcc/575497

تصاویرشون رو هم گذاشته و ظاهرا در مورد شب حادثه صحبت کردن . به نظر من بیشتر خسارتی که به کشتی وارد شده به خاطر اتش سوزی بوده که احتمالا تا ساعت ها ادامه داشته نه انفجار اولیه ناشی از برخورد موشک . احتمالا خدمه بعد از شنیدن صدای انفجار و شروع اتش سوزی به قسمت های امن رفتن یا شاید هم پریدن تو اب .


اینا هنوزم دارن دروغ میگن. اگه انصارالله نگفته بود کشتی رو زده و فیلم انفجارو منتشر نکرده بود ، اینها حتی اصل مورد هدف قرار گرفتن این کشتی رو هم منکر میشدند. از اون کشتی امکان نداره کسی جون سالم به در برده باشه. در همون فیلم لحظهٔ انفجار میشه دید که داخل کشتی تماما میشه یک گوله آتیش! و از هر سوراخ کشتی آتیش بیرون میزنه ....

پ.ن : تصویری که یکی از کاربرا به عنوان تصویر پس از انفجار این کشتی گذاشته و میخواسته نتیجه بگیره که کشتی آسیب زیادی ندیده و احتمالا از جینز دیفنس برداشته ، متعلق به هفت سال و نیم پیشه. بد نیست بعضی وقتا به عقل خودمون بیشتر از چیزایی که در منابع غربی میبینیم و میشنویم اعتماد داشته باشیم و نذاریم اونا جای ما فکر کنن! :

https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:US_Navy_090218-N-5549O-243_The_high_speed_vessel_Swift_(HSV_2)_anchors_off_the_coast_of_Nicaragua_to_provide_training_during_a_Southern_Partnership_Station_visit.jpg

https://newwars.wordpress.com/2009/04/27/send-the-swift-to-somalia/
  • Upvote 7
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مهم این نیست که کشتی غرق بشه، مهم اینه که توانایی انجام ماموریت نداشته باشه.

 

اتفاقاً خیلی مهمه این مساله. (غرق شدن یا نشدن) بعد از اون هم نوع خسارت خیلی مهمه!!

 

یه تعدادی هستند که داعیه این رو دارن که تا حالا چند کشتی اماراتی غرق شدند(!) و چون عربستان تایید نکرده دلیل نمیشه قبول نکرد! در این مورد هم کشتی رو غرق فرموده بودند که تصویر رو برای امثال اینها انگار به نمایش گذاشتند!

 

این طرز فکر ها ریشه دارن و به بنگاه قمپز پرانی وصلن (چشمک)

 

 

 

 

 

این عکسها چرا اینقدر با هم تفاوت دارند؟ مال جناب موتینگ که صدمه چندانی را نشان نمی دهد.

 

تصویری که بنده قرار دادمف همونطور که عرض شد نمایی کلی از این کشتی بود تا کلوزآپ های خسارات باعث ایجاد این طرز فکر نشه که کشتی ارزش تعمیر دیگه نداره و کلا شده یه تیکه المینیوم سوخته!!

میزان خسارتی هم که موشک تونسته  به کشتی بزنه با این تصویر که قرار دادم میتونه مقایسه بشه ....

 

اولین کسی که اینجا گفت کشتی غرق نشده و خسارت دیده و خسارتش هم به میزان اتش سوزیش بستگی داره و اینکه آتش کی خاموش بشه خود من بود فک کنم!!...  (زمانی که همه زیر آب دنبالش میگشتن!)

 

من همیشه فکر میکردم این موشک های نور کوچیکن و اگر به  هدف بخورن هم نمیتونن آسیب جدی وارد کنند ولی این هدف رو خوب پوکونده

 

به نظر من موشک نور نبود، موشک کرم ابریشم بود و سرجنگی این موشک در بین موشکهای ضد کشتی، بیشترین مقدار رو داره و سنگین ترین هست.

 

اون عکس جناب متینگ مال الان نیست ، برای وقتی هست که کشتی در خدمت ارتش آمریکا بوده.

 

ممنون جناب روزبه. البته من قبلا عکس رو تاپیک دیگه قرار داده بودم، ولی شاید بهتربود باز هم اینجا زیرش مینوشتم.

  • Upvote 6
  • Downvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اینا هنوزم دارن دروغ میگن. اگه انصارالله نگفته بود کشتی رو زده و فیلم انفجارو منتشر نکرده بود ، اینها حتی اصل مورد هدف قرار گرفتن این کشتی رو هم منکر میشدند. از اون کشتی امکان نداره کسی جون سالم به در برده باشه. در همون فیلم لحظهٔ انفجار میشه دید که داخل کشتی تماما میشه یک گوله آتیش! و از هر سوراخ کشتی آتیش بیرون میزنه ....

پ.ن : تصویری که یکی از کاربرا به عنوان تصویر پس از انفجار این کشتی گذاشته و میخواسته نتیجه بگیره که کشتی آسیب زیادی ندیده و احتمالا از جینز دیفنس برداشته ، متعلق به هفت سال و نیم پیشه. بد نیست بعضی وقتا به عقل خودمون بیشتر از چیزایی که در منابع غربی میبینیم و میشنویم اعتماد داشته باشیم و نذاریم اونا جای ما فکر کنن! :

https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:US_Navy_090218-N-5549O-243_The_high_speed_vessel_Swift_(HSV_2)_anchors_off_the_coast_of_Nicaragua_to_provide_training_during_a_Southern_Partnership_Station_visit.jpg

https://newwars.wordpress.com/2009/04/27/send-the-swift-to-somalia/

 

یعنی شما پست کاربر elo رو هم قبول ندارید که خدمه کشتی از اروپای شرقی و هند بودن ؟ و البته کشته شدن اینها رو هم نمیشه مخفی کرد و امارات باید به دولت هاشون اطلاع بده و جنازه هاشون رو تحویل بده . ضمنا بر خلاف گفته شما قبل از انتشار فیلم توسط انصارالله خودشون تائید کردن .

 

 


 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

موشک شلیک شده قطعا از سری استیکس ، کرم ابریشم و ... نیست و به یقین از سری c801-2 هست ،...

دلیل ساده ای هم وجود داره و خود فیلم شلیک هست :

 

 

بررسی فیلم .

 

شلیک اولیه به رنگ شعله بوستر دقت کنید :

 

 

به نظرم شعله بوستر و شعله موتور حوشک رو جابجا در نظر گرفتید

 

بوستر بعد از جدا شدن شعلش خاموش شده  (زیرین) و موتور موشک (بالایی) به راه خودش ادامه میده

 

نوع اصابت موشک هم که از بالا به کشتی برخورد کرده به کرم ابریشم نزدیکه چون C-802 در فاز اخر از بالا شیرجه نمیره و از به طور سینه مال (اگه فارسیش این باشه) به کشتی برخورد میکنه که با ابعاد این کشتی اگه از خانواده  نور (C-802) باشه باید به بدنه اصابت میکرد براحتی

 

 

---------

 

در مورد فیلم برداری هم یمنی ها از روز اول با هنر فیلم برداری انهدام زرهی های سعودی نشون دادن که بلدن این عرصه تبلیغی رو و قطعاً در زمینه دریایی هم بلد بودن قبلاً که یه فیلمبرداری باید در این زمینه داشته باشن. میشه این حدس رو هم داشت اون فیلمها برای انتشار مطابق میلشون نبوده ....

ویرایش شده در توسط Muting
  • Upvote 3
  • Downvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خیر ، شما به نحوه جدایش در موشک های مذکور دقت کنی نظر متفاوتی خواهی داشت .

موتور جت وقتی روشن میشه بعدی مدتی شعله آبی رنگ پیدا میکنه، شعله بوستر ثابت هست و دقیقا همانند تصویر موشک 802 پس از جدایش (که در نیمه عمر موتور اتفاق میفته) به سمت بالا گرایش پیدا کرده .

در تصویر موشک کرم ابریشم بوستر به پایین پرت میشه و بصورت دوار به زمین میخوره، چون همانند بوستر 802 باله نداره بدون شعله هست و نمیتونه مسیر مشخصی رو پرواز کنه، بنابراین در شب ما دو خط پروازی ثابت رو نخواهیم دید ،حتی متوجه جدایش هم نخواهیم شد:

 

اتفاقا موشک سینه مال برخورد کرده که در پست تحلیل انفجار توضیح خواهم داد چگونه ،..

 

 همون شب کلیپهای مختلفی از شلیکها و البته این فیلم رو چندبار نگاه کردم...

 

یه مورد مهم اینه موشک نور (C-802) به بوستر نیاز نداره و این پیچیدگی با توجه به برد مناسب کوهستانهای تحت احتیار حوثی ها و ساحل مذکور حتی ضرروی هم به نظر نمیرسه. ایران اگه بوستر اضافه کرد و به موشک "قادر" رسید برای برد بیشتر و هدف قرار دادن در عمق خلیف فارس بود ولی بوستر برای کرم ابریشم ضروریه.

 

اون شعله بالایی که مبینید و پرقدرت و ثابت میسوزه و ادامه میده صعودش رو موتور کرم ابریشمه که پروازش ذاتاً به همین شکله و موتور پایینه خاموش میشه و ادامه ای وجود نداره براش...

 

لحظه برخورد هم کاملا واح بود دقیقاً از بالای کشتی به اتاق فرماندهی برخورد میکنه و این ابداً با خانواده C-802 جور در نمیاد

  • Upvote 3
  • Downvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ارتش یمن C802 داشته از قدیم؟چون اسکاد و سام 2  را از قدیم داشتن میخوام بدونم این سی 802 ها از قبل بوده یا جدیدا دریافت کردن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برای توصیف نحوه برخورد موشکهای نور (C-802 ) این تصویر رو از یکی از رزمایشات انتخاب کردم که به نظرم نحوه حکت موشک نور در فاز اخر و زاویه برخوردش در ویدئو و عکس مربوط پیداست.  (خط سیاه رو خط آب در نظر بگیرید)

 

لینک کلیپ در یوتیوب : 

https://www.youtube.com/watch?v=XBrvmlolnkw

untitled~3.JPG

 

 

 

همینطور که میبینید موشک نور  برای برخورد کمترین زاویه نسبت به سطح دریا رو انتخاب میکنه  و روی هدف با زاویه زیاد شیرجه نمیزنه


ارتش یمن C802 داشته از قدیم؟چون اسکاد و سام 2  را از قدیم داشتن میخوام بدونم این سی 802 ها از قبل بوده یا جدیدا دریافت کردن

 

یمن از اپراتورهای موشک کرم ابریشم بوده از قدیم ...

 

به عنوان رفرنس جهت مطالعه، کتاب (ص 71):

Operation Friction 1990-1991: The Canadian Forces in the Persian Gulf

 

یمن در گذشته هم تنگه باب المندب رو با سایتهای موشکی کرم ابریشم زیر نظر داشته....

 

 

-----------------

در مقاله فارین پالسی هم که ابتدای سال 2015 منتشر شده به خطر استفاده از کرم ابریشم در تنگه باب المندب توسط حوثی ها در صورت تسلط به این گذرگاه اشاره میشه:

 

http://foreignpolicy.com/2015/02/13/dance-step-warfare-with-the-iranians/

  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فکر کنم امارات باید حدود 120 تا 150 دلار غرامت به امریکا بده چون خسارت زیادی به بار اومده احتمال تعمیر کمه چون تمام کابین قسمت حساس نابود شده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.