reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

چریک یمنی و اسلحه آنتی متریال   OSV-96 روسی

 

normal_426215437_132633.jpg

 

اسلحه لی اینفیلد متعلق به اوایل قرن بیستم در دست چریک وابسته به منصور هادی (یک شو تبلیغاتی برای مظلوم نمایی عناصر وابسته) عربستان آبرامزشو کجا گذاشته

 

 

 

normal_425622599_241967.jpg

 

« اللهم ارزقنا زيارة الحجة بن الحسن »


« لعنة الله علی عدوک یا علی »

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هیئتی از انصارالله به زیارت چین رفت

محورهای گفتگو، مسئله صلح و روابط اقتصادی و توسعه ای است

 

منبع

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کاریکاتور ترزا می نخست وزیر انگلیس

 

 

normal_426020320_89054.jpg

 

اشاره به دایه (مادر )عربستان و داعش

ویرایش شده در توسط iron_man63
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دومینوی ریاض لندن

 

 

 

 

«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس  عربستان سعودی و ایران را به شعله‌ور کردن جنگ‌های نیابتی در منطقه خاورمیانه متهم کرد و در اتهام‌زنی‌اش به حکومت سعودی در این زمینه، پا را فراتر گذاشت؛ زمانی‌که او به صادر کردن تفکر وهابی توسط عربستان، تأکید کرد. به‌رغم آن که دولت انگلیس از این اظهارات جانسون سلب مسئولیت کرد ولی وی حاضر نشد رسما طی سفرش به ریاض، بابت این سخنانش رسما عذرخواهی کند.
 

 

normal_426012779_90348.jpg

 

 

 «اکونومیست»،  این مجله در شماره اخیر خود، که روز جمعه منتشر شد، گزارشی را منتشر و در آن اعلام کرد که حکومت عربستان در همه جبهه‌ها در یمن، سوریه، لبنان، عراق و همچنین در سازمان «اوپک» با شکست‌هایی مواجه شده است.

اکونومیست نوشت که شاهزاده «محمد بن‌سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، که این مجله وی را حاکم کنونی این کشور توصیف کرده است، اوایل سال جاری متعهد شد که صنعا را از حوثی‌ها (انصارالله) بازپس می‌گیرد و مانع از آن می‌شود که ایران رئیس‌جمهور مدنظرش (میشل عون) را بر لبنان تحمیل کند و از سوی دیگر، ایران را با غرق کردن بازارهای نفتی با یک میلیون بشکه برای فروپاشی بهای نفت، ورشکسته می‌کند و با این کشور «در حیات خلوت خود» در عراق، از طریق افتتاح سفارت و اعزام سفیر به بغداد، رقابت می‌کند ولی با پایان سال هیچ‌یک از این وعده‌ها محقق نشده است. ژنرال میشل عون، هم‌پیمان ایران رئیس‌جمهوری لبنان شد، سفیر عربستان در عراق از ترس جانش، خارج شد و صنعا نیز همچنان در دست حوثی‌هاست و شبه‌نظامیان مورد حمایت عربستان سعودی در شهر «حلب» متحمل شکست سنگینی شده‌اند و مهم‌تر از این موارد، ایران از توافق اوپک بر سر کاهش تولید نفت به منظور افزایش قیمت آن، برنده بیرون آمد؛ در حالی‌که عربستان سعودی شروط ایران را پذیرفت و قبول کرد که این کشور سهم تولیدی خود را بدون کاهش حفظ و حتی تولیدش را زیاد کند و خود عربستان نیز تولیدش را به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش داد.

 

 

 

 

«  اللهم ارزقنا زيارة الحجة بن الحسن  »

 

 

«   لعنة الله علی عدوک یا علی   »

  • Upvote 14
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملیات نظامی علیه یمن ـ روز 272+366

بیانیه رسمی وزارت خارجه آمریکا پس از جلسه دیروز ریاض با حضور وزرای خارجه آمریکا، انگلستان، عربستان، امارات و عمان و همچنین ولدالشیخ درباره یمن، نشان داد در روزهای آینده تحولات یمن چه سمت و سویی خواهد داشت.

در این بیانیه ضمن تأکید بر حمایت از پیشنهادهای سازمان ملل که توسط ولدالشیخ ارائه شده، چنین آمده (لینک بیانیه):

 

1) زمان بندی اقدامات سیاسی و امنیتی، بستری برای توافق فراگیر است که جزئیات آن در مذاکرات آینده بحث خواهد شد.
2) اجرای توافقنامه پس از امضای همه طرفها خواهد بود.
3) تفویض اختیارات رئیس جمهور به معاون توافقی، پس از آغاز اجرای همه بندهای سیاسی و امنیتی توافقنامه صورت می گیرد.
4) آتش بس دو هفته پس از رسیدن نمایندگان طرفهای درگیر به عمان پایتخت اردن اجرا خواهد شد.
ـــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

سناریوی مطلوب امارات که روز 18 آبان درباره آن صحبت شده (لینک)، نسبت به سناریوی مطلوب ایران و یا عربستان، از احتمال بیشتری برای تحقق برخوردار است:

 

1) انصارالله، صنعاء را از دست می دهد و عربستان مشروعیت هادی را.
 2) احمد پسر صالح (یا یحیی محمد عبدالله برادرزاده صالح)، قدرت نظامی و امنیتی صنعاء را در دست خواهد گرفت.
 3) احتمال درگیری انصارالله با حاکمان جدید در صنعاء افزایش پیدا خواهد کرد.
 4) انصارالله و حزب اصلاح فقط حضور سیاسی در قدرت خواهند داشت و نه نظامی.
 5) عقب نشینی انصارالله از تعز و الحدیده، طرح شش اقلیمی را محتمل تر خواهد کرد.
 6) جنوب بصورت یک یا دو اقلیم در کنترل امارات خواهد بود.
 7) انصارالله به عنوان یک تهدید بلندمدت در مرزهای عربستان حضور خواهد داشت.

 

 

محمودپیربداغی/شیعیان یمن

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

محموله چندتا  از کشتی قاچاق اسلحه  که توسط ائتلاف ضبط شد 

از همه نوع اسلحه ای بوده سا خت چین روسیه بلغارستان رومانی  ولی خوب کلاش ساخت ایران دراگانوف ارپی جی و.... هم بود ه 

دانلود  گزارش

 
1111.jpg
111.jpg
 
11~5.jpg
 
تیربار تایپ 67 چینی در سوریه و یمن
 
 
تیربار تایپ 73 کره شمالی در منطقه  حال ما مستقیم از کره شمالی میگیریم یا خودمون تولید میکنیم یا ته انباری خرید جنگ ایران عراقه 
 
 
اینم ارپی جی 7 نادر  در یمن وسایر نقاط جهان 
 
 
سوال اینه چنین  موسساتی ما داریم یا چنین سیستمی تعریف شده در نیروهای مسلح ما برای مستند سازی اشاعه تسلیحات . بخصوص چندتا گروه خارجی هستن از کارگاه ها وتجهیزات وجبعه مهمات 
پاکت مواد شیمیایی  که از ترکیه وجا های دیگه می امد برای ساخت مواد منفجره رو عکس برداری مستند میکردن  در موصل عراق یک گزارش ظاهرا بی بی سی این شبکه خبیثه واسه این گروه پخش کرده  بوده  حال خالی از لطف نباشه در مستند شهید حسن باقری نیروهای  اطلاعات شناسایی ما که تحرکات پشت خطوط جبهه  زیر نظر داشتن حتی اسم این تجهیزات رو بلد نبودن  اون با هزار زحمت یک کتاب در مورد شکل تجهیزات شرقی تهیه شده وبه نیرو ها داده شد تا با اسم تجهیزات اشنا بشن ایا وضع الان در ان حد بد تره یا بهتره   چند مورد جعبه مهمات اسراییلی دیده شده در حلب  زیاد توجه نکردن بغیر فیلم عکسی چیزی ظاهرا منتشر نشده اینها ارزش  پیراهن عثمان کردن رو دارن همین بلایی که سر ما اوردن 
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 برجک btr روی mtv  نیروهای  ائتلاف

thumb_C0_y3MaXAAAlrVS.jpg

صیاد 2 

thumb_C1uZ2n8WIAA4YPS.jpg

 

چند روزی ائتلاف امارات وعربستان و... عملیاتی در تعز شروع کردن  یک سری از تلفات شون 

 

thumb_C11cFPrWQAAtQO8.jpg

 

spark II mine roller

C12DcaIUkAQb5ED.jpg

 

thumb_C12DtTaVEAALOsZ.jpg thumb_C12DvdHVEAEtJHv.jpg

 

خضموک کایمن و کورنت 

C12LHCnVEAAAFo6.jpg

 

thumb_C12LCQ_UkAAQJQa.jpg thumb_C12LCQ_UAAA1Ejb.jpg

 

این قضیه قاچاق اسلحه  با توجه به تحریم تسلیحاتی که هستیم ممکنه شر بشه البته جای سوال داره با این همه تجهیزات شرقی غربی چه نیازی به ارسال تسلیحات ایرانیه 

 

https://www.nytimes.com/2017/01/10/world/middleeast/yemen-iran-weapons-houthis.html?_r=1

thumb_C14_iakXEAA1nEb.jpg thumb_C15FmcMVIAAhhyG.jpg

  • Upvote 12
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملیات نظامی علیه یمن ـ روز 295+366

از مداخله شورای امنیت برای پایان جنگ در یمن خبری نیست زیرا در جدول برنامه های شورای امنیت که برای نیمه دوم ژانویه تنظیم شده و به پرونده های خاورمیانه اختصاص دارد نامی از یمن به چشم نمی خورد (لینک خبر). لذا جنگ در میدان ادامه خواهد داشت تا سرنوشت این بحران دو ساله روشن شود. گویی، قدرتهای بزرگ به عربستان فرصت داده اند تا آخرین تلاشهایش را انجام دهد.

 

درگیری های شدید در باب المندب، صعده، الجوف، شبوه، تعز و شرق صنعاء جریان دارد:

 

1) در عسیلان شبوه، نیروهای هادی برخی مناطق را تصرف کرده بودند و برای یک هفته در کنترل داشتند اما نیروهای انصارالله ـ صالح موفق شدند آن مناطق را پس بگیرند.

 

2) پادگان العمری در شرق ذباب نزدیک باب المندب سقوط کرده و به دست نیروهای هادی افتاده است. نیروهای هادی قصد پیشروی بسوی بندر المخا را دارند.

 

3) پادگان تیپ 101 در البقع (شرق صعده) سقوط کرده و به دست نیروهای هادی افتاده و تا سه راهی الجوف پیشروی کرده اند.

 

4) در شرق صنعاء، علیرغم حملات سنگین نیروهای هادی، نقاط مهم مانند مفرق أرحب، نقیل بن غیلان و المدید (مرکز مدیریت نِهم)، همچنان در کنترل انصارالله ـ صالح قرار دارد.

 

5) پاتک سنگین نیروهای انصارالله ـ صالح در استان الجوف، بی نتیجه بوده است.

 

6) نیروهای هادی در الوازعیة (جنوب غرب تعز) حملات خود را تشدید کرده اند و قصد دارند محور ذباب را به شهر تعز متصل کنند.

 

 

شیعیان یمن/محمود پیربداغی

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ناو انگار توپ دماغه نداره

موشک ظاهرا درست از روی قایق عبور میکنه رد دود و صداش میاد ولی به خاطر سرعت بالا دیده نمیشه

اون قایق چطور تو روز روشن اونهمه به ناو نزدیکه و کاریش نداشتن یا متوجهش نشدن

در کل دمشون گرم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط End
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.