reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

شما ی نگاه به مملکت خودمان بنداز ببین چه وضعیتیه ما خودمان دیوار در حال فرو ریختنیم اون روزی که وضع تو عربستان عوض شه ایران هم خیلی چیزا عوض شده

مهم اینه که اگر (یا بگیم وقتی که) این پیشبینی شده ها اتفاق افتادن ما در چه وضعی خواهیم بود اقتصاد که ریشه قدرت هست تو مملکت ما بار خره! شما پول نداشته باشی هیچی نداری و با دست خالی میخوای چی کنی؟؟ چه نوع قدرتی ما در منطقه میخوایم چه منافعی داریم؟ هدف دقیقا چیه؟ بنظر من پر واضحه که مانع رسیدن ایران به خواسته هاش اول همین اقتصادی هست که با فساد یا حماقت یا سیستمیک فلج شده و با وجود همچین مانعی مهم نیست عربستان چی بشه یا چی نشه برای ما در هر صورت شکست های بیشتر در راهه... ما خیلی همت کنیم بتونیم تو همین سازمان اکو موفق باشیم این فکر که باشیم ژاندارم منطقه هیچجوره سازگار نیست با ما (در وضعیت فعلی و حداقل سالهای نزدیک) و باید واقعیت رو قبول کرد. والا بنظر من اگر سیستم حاکمیت عاقلانه در منطقه ما حاکم باشه ایران باید تلاش کنه همه رو جمع کنه یکجا در یک اتحادیه که به نفع همه خواهد بود.

نظرتون جالب بود.

فقط به یک جمله اکتفا میکنم...وضعیت ما دقیقا شبیه ساختمان پلاسکوی  تهرانه...البته نه زمان سالمیش...زمان آتش گرفتنش از داخل

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سایت پر شده از جوجه تحلیلگر

متاسفانه افکار امثال شما باعث عقب موندگی کشور شده...افرادی هم دقیقا با تفکر شما پست های حساس میگیرند.

 

برادر هیچکس اینجا جوجه نیست هرکس اندازه خودش سواد داره ...همین بقول شما جوجه ها در امریکا و اروپا باعث رشد صنعت و  تکنولوژی شدند.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نظرتون جالب بود.

فقط به یک جمله اکتفا میکنم...وضعیت ما دقیقا شبیه ساختمان پلاسکوی  تهرانه...البته نه زمان سالمیش...زمان آتش گرفتنش از داخل

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

حدودا چهار دهه است از این دست تحلیل ها می خوانیم و می شنویم . در اینکه وضع مطلوب و مناسب نیست شکی نیست . اما در پلاسکو هم مردانی جانشان را کف دستشان گذاشتند تا کاری را که می توانند انجام دهند . در سطح جامعه ما هم چنین مردان و زنانی وجود دارند . ممکن است پلاسکوها فرو ریزند اما این ققنوس است که از آتش بر می خیزد .

  • Upvote 7
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

متاسفانه افکار امثال شما باعث عقب موندگی کشور شده...افرادی هم دقیقا با تفکر شما پست های حساس میگیرند.

 

برادر هیچکس اینجا جوجه نیست هرکس اندازه خودش سواد داره ...همین بقول شما جوجه ها در امریکا و اروپا باعث رشد صنعت و  تکنولوژی شدند.

 

سعی کنید با این تفکر شبه @bbPersian خودتون یه وقت صنعت و تکنولوژی رو نرسونید به ثریا! جدی میگم...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت همه دوستان گرامی

حدودا چهار دهه است از این دست تحلیل ها می خوانیم و می شنویم . در اینکه وضع مطلوب و مناسب نیست شکی نیست . اما در پلاسکو هم مردانی جانشان را کف دستشان گذاشتند تا کاری را که می توانند انجام دهند . در سطح جامعه ما هم چنین مردان و زنانی وجود دارند . ممکن است پلاسکوها فرو ریزند اما این ققنوس است که از آتش بر می خیزد .

 

قرار نیست یک عده بخورند و بدزدند و ببرند و از بقیه انتظار داشته باشند جانشان را فدا کنند تا گندهای اونها را بپوشانند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملیات نظامی علیه یمن ـ روز 313+366
 

 

1) حمله ائتلاف به بندر المخاء و مقاومت نیروهای صالح ـ انصارالله: هنوز درگیری ادامه داره، دو سه روز پیش، 3 گردان از نیروهای صالح وارد معرکه شده که با 6 گردان احتیاط پشتیبانی می شوند. نیروهای جدید انصارالله نیز از بندر الحدیده بسوی المخاء اعزام شدند ولی در راه هدف حمله هوایی قرار گرفتند.

 

2) حمله موشکی سه قایق عملیاتی انصارالله به ناوچه سعودی در مقابل بندر الحدیده و مشخصات فنی این ناوچه نشان می دهد شکار ارزشمندی بوده است (لینک خبر). دو کشته و سه مجروح از خدمه ناوچه، حاصل این عملیات بوده و یک کلیپ نیز از این عملیات در یوتیوب منتشر شده است (لینک کلیپ در یوتیوب). انصارالله، ادعای سعودی مبنی بر انجام حمله توسط چند قایق را تکذیب کرده و طرف سعودی هم جزئیات تازه ای از این حمله را منتشر کرده است (لینک روایت سعودی).

 

3) حقوق برخی وزارتخانه ها (از جمله آموزش و پرورش) و استانهای وابسته به صنعاء توسط بانک مرکزی عدن از طریق شرکت صرافی کریمی پرداخت شد. جمعیت معلمهای زن پایتخت با برگزاری تجمع، از دولت بن دغر تشکر کردند (لینک خبر). هادی (ائتلاف) با اهرم اقتصاد، فشارهای خود را بر صنعاء افزایش خواهد داد.

 

4) دستور هادی برای انتقال مقر مجلس نمایندگان از صنعاء به عدن، بحث و جدل داغی را درباره امکان پذیر بودن این اقدام، بین نخبگان سیاسی و حقوقدانان یمن براه انداخته است.

 

5) تعیین استاندار الحدیده توسط هادی به درخواست امارات

 

6) حمله نیروهای مارینز آمریکا به یکی از مراکز القاعده واقع در روستای یکلا در قیفة رداع از استان البیضاء، بازتاب گسترده در رسانه های جهانی، منطقه ای و یمنی داشت. دو طرف (انصارالله ـ صالح و هادی) این اقدام را محکوم کردند. دو طرف همدیگر را به همکاری با آمریکایی ها در این حمله، متهم کردند. بیش از 20 پهباد و هلی کوپتر در این عملیات شرکت داشتند. دو هلی کوپتر سقوط کرده و یک سرباز آمریکایی کشته شده است. حدود 57 یمنی از جمله تعدادی زن و کودک در این عملیات کشته شده اند (لینک خبر). 14 عضو القاعده در میان کشته شدگان بودند. پنتاگون گفته زنان یمنی در کنار مردان با ما می جنگیدند. (لینک گزارش کاملتر)

 

7) توئیت محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب درخصوص ادامه اختلافات انصارالله با صالح بر سر تعیین فرمانده الحرس الجمهوری

 

8) افزایش حملات رسانه ای نزدیکان صالح (محمد المسوری، عادل الشجاع و کامل الخودانی) به انصارالله

 

9) بازداشت دو فرمانده ارشد الحرس الجمهوری توسط انصارالله و واکنش صالح به این اقدام.

 

10) محسن خصروف از فرماندهان ارتش وابسته به هادی گفته پس از سیطره بر بندر المخاء قصد دارند حرکت خود را بسوی پادگان خالد بن الولید در شرق المخاء و پادگان الخوخة در شمال المخاء ادامه داده و سیطره خود را بر مناطق الوازعیة و جبل حبشی واقع در غرب تعز محکم کنند.

 

11) انصارالله اعلام کرده یک موشک بالستیک بسوی پادگان نیروهای اماراتی در جزیره زقر (واقع در دریای سرخ) شلیک کرده است. تاکنون رسانه های طرف مقابل هیچ واکنشی نسبت به این خبر نشان نداده اند.

 

12) چند روز پیش، نیروهای انصارالله و صالح، یکی از شیوخ قبیله همدان (واقع در شمال غربی پایتخت) را در منزلش بازداشت کرده و به پاسگاه پلیس ضروان منتقل کردند. سپس افراد بی شماری از قبیله همدان، پاسگاه پلیس را محاصره کردند و نهایتا شیخ بازداشت شده آزاد شد (لینک خبر). موارد مشابه در سه سال گذشته بسیار اتفاق افتاده و باعث شده شیوخ قبایل استانهای شمالی، به تدریج از انصارالله و صالح فاصله بگیرند.

 

13) صالح در اظهارات اخیرش، از شورای همکاری خلیج فارس خواسته تا برای توقف جنگ، مساعدت نماید. وی گفته: «برادران ما در شورای همکاری باید به ما کمک کنند تا از این بحران خارج شویم همانگونه که در 2011 به ما کمک کردند...» این اظهارات، از طرف رسانه های مخالف به تسلیم شدن صالح، تفسیر شده است (لینک خبر و لینک پوتیوب).

 

14) هادی در گفتگو با «القدس العربی» گفته هدف عملیات «الرمح الذهبی» رسیدن به بندر الحدیده است (لینگ خبر).

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

فعلا از مذاکرات خبری نیست و تا اطلاع ثانوی، سرنوشت جنگ در میدان تعیین می‌شود. مذاکره از نظر ائتلاف، بدیلی برای جنگ است یعنی آنچه را که در جنگ بدست نیاورده اند از طریق مذاکره بدست بیاورند برای همین ولدالشیخ گفته انصارالله باید قبل از هر توافق سیاسی، سلاح را تحویل دهد و بعید است که انصارالله چنین کاری را انجام دهد.
بنظر می رسد عربستان توانسته امارات را تا حدی با سناریوی خودش همراه کند زیرا نیروهای اماراتی و جنوبی وارد سواحل تعز شده و تا بندر المخاء پیشروی کرده اند. البته معلوم نیست تا کجا این همراهی ادامه خواهد داشت. هدف هادی و عربستان از ادامه جنگ، چنین است:

 

1) اگر هادی و ائتلاف موفق به سیطره بر ساحل غربی شوند، صالح و انصارالله در کوهستان محصورتر شده و نظام شش اقلیمی پررنگ تر می شود. پرده بعدی این سناریو، جنگ صالح با انصارالله و بازگرداندن آنان به صعده است. طبیعی است امارات، دو اقلیم جنوب را به عنوان سهم خودش در اختیار خواهد گرفت.

 

2) اگر هادی و ائتلاف موفق شوند از طریق نِهم و أرحب وارد صنعاء شوند صالح نیز شکست خواهد خورد و صنعاء تحت سیطره عربستان درخواهد آمد. البته بعیده که امارات بگذارد چنین اتفاقی بیفتد.
مقاومت انصارالله در هر دو مرحله تعیین کننده است. در واقع انصارالله برای بقای در صنعاء دو مرحله سخت در پیش دارد: اول شکست عربستان در جنگ و دوم شکست صالح در صنعاء پس از مرحله اول.

تا اینجا، در طرف صنعاء، صالح از موقعیت برتر بهره مند بوده زیرا انصارالله، نتوانسته صالح را نادیده بگیرد و برعکس، با همراهی صالح بود که شورای سیاسی تشکیل شد. همچنین، فشار مردمی ناشی از وضعیت بحرانی کشور، بسوی انصارالله هدایت شده و همه تقصیرها به گردن انصارالله انداخته شده است. اخیرا صالح گفته: «آنان که مسئولیت شکستهایشان را به عهده صالح می گذارند فراموش کرده اند که صالح در 2011 قدرت و حکومت را با تمام مؤسسات و موجودی اش، داوطلبانه واگذار کرد... آنان باید بدانند که علی عبدالله صالح مسئول هیچ پرونده ای نیست...» (لینک خبر).
اما در طرف ائتلاف، امارات از وضعیت بهتری نسبت به سعودی برخوردار است.

 

شیعیان یمن/محمود پیربداغی

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مقامات امارات از کشته شدن یکی از سربازان این کشور در قالب نیروهای ائتلاف متجاوز عربی در جنگ علیه یمن خبر دادند.

http://tabnak.ir/fa/news/663819/%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%D9%85%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

القوة الصاروخية تعلن اجراء تجربة ناجحة لصاروخ بالستي بعيد المدى على هدف في العاصمة السعودية الرياض

یمنی‌ها میگن پایگاهی نظامی در مزاحمیه در ۴۰ کیلومتری غرب ریاض رو با موشک زدن.
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

العربیه فیلم لحظه برخورد قایق انتحاری حوثی ها به ناوچه عربستانی را منتشر کرده

 

http://www.aparat.com/v/X4JSH

ویرایش شده در توسط irfateh
  • Upvote 8
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

درتصویر آهسته ی  فیلم بالا  قایقی دیده نمیشه  فقط فوران آب دیده میشه تا لحظه ی انفجار

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

انصارالله از موشک برکان2 رونمایی کرده و اعلام کرده موشکی که به سمت پایگاهی در غرب ریاض شلیک شده از این نوع هست

 

lvl2k20170206074818.jpg

  • Upvote 14
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بنظر میرسه تفاوت برکان 1 و برکان 2 در کلاهک هست کلاهک برکان ۲ شبیه کلاهک موشک قیام هست

فاصله ی صعده تا منطقه ی اصابت حدود 900 کیلومتره

ویرایش شده در توسط armagdon
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.