reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

2 hours قبل , lordashrafi گفت:

اسکاد سی چنین توانایی نداره بلکه اون اسکاد دی هست که کلاهک جدا شوند داره و خود کلاهک توان هدایت خودش رو داره...ولی موشک برکان2 (که احتمالا از اسکاد گرفته شده) از روی ظاهر کلاهکش معلومه که چنین توانایی نداره

 

ببینید عربستان سعودی ادعا نکرده که موشک رو زدیم  و کلاهک با اندکی انحراف(که حاصل همون بر خورد بود)خورده کنار فرودگاه.اونها بطور کل ادعا کردند دود موجود در فرودگاه حاصل برخورد چند قطعه بی خاصیت از همون موشک بوده (شاید باقی مانده سوخت یا...)و نه کلاهک این مقاله هم میگه که خیلی بعیده چنتا قسمت بجز سر جنگی بتونن اینقدر جابجا بشند...( در واقع بر خلاف پست قبلیتون و این پستتون من همون حرف سعودی هارو تکرار نکردم بلکه گفتم دقیقا کلاهک خورده کنار فرودگاه نه چند قطعه غیر ضروری و کم اهمیت)     

تنها اختلاف من با شما اینه که من فکر میکنم موشک یکپارچه بوده  و بحث جدا شدن کلاهک برای برکان دو(به همون دلیلی که بالا تر ذکر کردم) مطرح نیست

دوست عزیز در هیچ جای مقاله نیومده که بگه "خیلی بعیده چنتا قسمت به جز سر جنگی بتونن اینقدر جابه جا بشن".  ااگه ادعایی دارین در این موضوع بفرمایید. من کل مقاله رو زیر و رو کردم و در هیچ جایی چنین چیزی گفته نشده. شما به ما نشون بدید کجا نوشته همه جا به جز سر جنگی میتونه ۲۰ کیلومتر بره بعد برخورد!.

 نظر کارشناس مقاله اینه که پدافند یا اصلا به هدف نزده (۱) یا اینکه کلاهک از موشک جدا شده و پدافند فقط بدنه موشک رو هدف گرفته (در حالی که کلاهک از قبل جدا شده) (۲).  براتون شماره گذاشتم!

it suggests that the Saudis may have missed the missile (1), or only hit the tube after it had separated and begun to fall uselessly toward earth (2).

 

راجع به موشک من تخصصی در این زمینه ندارم و حرفی هم برای گفتن راجع به این موضوع ندارم. من صرفا ترجمه کردم و تنها میخوام اطمینان پیدا کنم که دخل و تصرف و برداشت شخصی شما و دیگران به عنوان نظر نویسنده مطرح نشه.

 

یه نکته دیگه. این مقاله کانتکست و داستان داره به اصطلاح. جفری لوییس از جمله افرادی هست که  مرتب استراتژی کاخ سفید در رابطه با کره شمالی رو به باد انتقاد گرفته. وقتی هم که کاخ سفید صحبت از حمله نظامی به کره شمالی میکنه و ادعا میکنه که همزمان میتونه حمله اتمی کره شمالی رو  دفع کنه ازشون انتقاد میکنه. در واقع این مقاله برای ثابت کردن این حرفش هست که استراتژی تهدید و حمله نظامی کاخ سفید بسیار خطرناک هست. چرا که ممکنه موشک های کره شمالی از شبکه پدافند آمریکا رد بشن. اگه پادکست آرمز کنترل وونک رو دنبال کنین بخصوص ۳ قسمت اخیرش متوجه این بحث های این ها میشین و کلا داستان این مقاله رو هم متوجه میشین.

 

ویرایش شده در توسط divisionbyzero
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خب تصاویر موشک برکان که وجود داره دوستان متخصص بررسی کنن ببینن کلاهکش جدا شونده هست یا نه . یه سوال چرا در فیلم شلیک پاتریوت ها صدای برخورد موشک به گوش نمیرسه ؟ با فرض اینکه کلاهک جدا شده و پاتریوت داره به بدنه شلیک میشه چقدر طول میکشه کلاهکی با اون سرعت اون فاصله اندک رو طی کنه ؟ اگه سرعت رو 4 ماخ در نظر بگیریم (ویکی پدیا زده 5 ماخ ) در 20 ثانیه 28 کیلومتر میره درحالی که کلیپ از از 25 ثانیه هم بیشتر هست . به نظرم صدای برخورد موشک باید به گوش میرسید . اونجایی هم که گفته اصابت کوچیک بوده و در تصاویر ماهواره ای جزئیات قابل تشخیص نیست مشکوکه ! کلاهکی با اون سرعت بالا و چند صد کیلو سرجنگی یه گودال بزرگ ایجاد کنه فکر کنم . یه سوال دیگه اینکه سعودی ها چرا اژیر خطر ندارن ؟

نقل قول

یه نکته دیگه. این مقاله کانتکست و داستان داره به اصطلاح. جفری لوییس از جمله افرادی هست که  مرتب استراتژی کاخ سفید در رابطه با کره شمالی رو به باد انتقاد گرفته. وقتی هم که کاخ سفید صحبت از حمله نظامی به کره شمالی میکنه و ادعا میکنه که همزمان میتونه حمله اتمی کره شمالی رو  دفع کنه ازشون انتقاد میکنه. در واقع این مقاله برای ثابت کردن این حرفش هست که استراتژی تهدید و حمله نظامی کاخ سفید بسیار خطرناک هست. چرا که ممکنه موشک های کره شمالی از شبکه پدافند آمریکا رد بشن. اگه پادکست آرمز کنترل وونک رو دنبال کنین بخصوص ۳ قسمت اخیرش متوجه این بحث های این ها میشین و کلا داستان این مقاله رو هم متوجه میشین.

درسته حتی اگه اشتباه نکنم معتقد بود GBM به درد نمیخوره چون اگه بخوان استفاده کنن روسیه فکر میکنه داره بهش حمله موشکی میشه یا همچین چیزایی ( کلا دید منفی داره نسبت به پدافند ضد موشکی ) . 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
14 hours قبل , pyaghoubi گفت:

اصلا بفرض ایران بفرسته! و وضعیت مملکت هم مشخصه! خود ایران لب پرتگاه بحرانه الان این یک!

دوم اینکه، اصلا خود ایران پدافندی داره که بتونه جلوی هواپیماهای فعلی اعراب بایسته؟ بصورت علمی و مستدل حتی در حرف! دادن به متحدش در یمن پیشکش! داشت زودتر اینا به لبنان سوریه میداد که هر روز بعلاوه هدفگیری رو نگیرن هواپیماهای کشور دوست و برادر اسرائیل! و یه تعداد ایرانی رو بکشند!

الحمدالله از چرند گفتن خسته نمیشید :) تا میتونید به هم ببافید....

  • Upvote 7
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بابک تقوایی گفته احتمالا داره تصاویر پرتاب موشک  حوثی به سمت نیروگاه هسته ای براکه امارات  مربوط به تست این موشک سومار در ایران باشه  و اصلا  حمله ای در کار نبوده 

----

احتمال داره تصاویر مربوط به تست سال گذشته باشه که یک روز نامه المانی گفته بود موشک کروز سومار 600 کیلومتر پرواز نموده 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13951114000700

 

https://www.aparat.com/v/PNyKb

ویرایش شده در توسط bds110
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
55 minutes قبل , bds110 گفت:

بابک تقوایی گفته احتمالا داره تصاویر پرتاب موشک  حوثی به سمت نیروگاه هسته ای براکه امارات  مربوط به تست این موشک سومار در ایران باشه  و اصلا  حمله ای در کار نبوده 

----

احتمال داره تصاویر مربوط به تست سال گذشته باشه که یک روز نامه المانی گفته بود موشک کروز سومار 600 کیلومتر پرواز نموده 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13951114000700

 

https://www.aparat.com/v/PNyKb

به نظرم داره سعی داره اهمیت این قضیه رو کم جلوه بده

یمنی ها از اهالی نوار غزه که کمتر نیستند

لینک فیلم آزمایش موشک سومار در ایران (سال گذشته) : https://www.aparat.com/v/YUZD7

تفاوت های ظاهری :

۱-لانچر ها به وضوح متفاوت هستند (ایران: خودروی حامل + سیستم زیر سوله - یمن : پرتابگر دست ساز )

۲-آب و هوای منطقه متفاوت است (ایران آب و هوای تماما ابری - یمن :‌آسمان صاف با چند تکه ابر تو آسمون)

۳-حضور ناخواسته ی رزمنده ی یمنی پس از شلیک موشک مقابل دوربین :) و تکبیرعربی

۴- تصویر برداری غیر حرفه ای یمنی ها و تصویر برداری نسبتا خوب ایرانی

۵-نمونه ی آزمایش شده ایرانی رنگش تماما سفیده در حالی نسخه یمنی بدنه خاکستری یا احتمالا آبی تیره با سر سفید.

 

  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, bds110 گفت:

بابک تقوایی گفته احتمالا داره تصاویر پرتاب موشک  حوثی به سمت نیروگاه هسته ای براکه امارات  مربوط به تست این موشک سومار در ایران باشه  و اصلا  حمله ای در کار نبوده 

----

احتمال داره تصاویر مربوط به تست سال گذشته باشه که یک روز نامه المانی گفته بود موشک کروز سومار 600 کیلومتر پرواز نموده

یک نکته هم بنده اضافه کنم که متوجه شدم و شک کردم

با اینکه تصویر پرتاب موشک از زوایای مختلف و فواصل متفاوتی پخش میشه در صدای فیلم همه دوربین ها صدای شعار یک حوثی مشخص با تن ثابت به گوش میرسه!

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
22 minutes قبل , Mosip گفت:

یک نکته هم بنده اضافه کنم که متوجه شدم و شک کردم

با اینکه تصویر پرتاب موشک از زوایای مختلف و فواصل متفاوتی پخش میشه در صدای فیلم همه دوربین ها صدای شعار یک حوثی مشخص با تن ثابت به گوش میرسه!

البته نمیدونم قابل تعمیم هست یا خیر ولی اگر دقت کرده باشید در بسیاری از فیلم های مقاومت در سوریه و عراق مثلا قطعه صدای کوتاه و جدا شده ای بر روی صدای اصلی فیلم کاور شده و در طول فیلم مدام تکرار میشه. گویا به عنوان جایگزینی برای صدای اصلی که بنا به دلایلی حذف میشه و تنها قطعه ایش ازش جدا و به صورت تکرار مدام روی فیلم قرار میگیره.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پیامدهای حذف علی عبدالله صالح

1) خوشحالی طرفداران انصارالله و مردم جنوب

2) ناراحتی مخالفان انصارالله در مناطق شمالی

3) تلاش رسانه های سعودی در تحریک احساسات قبایل و طرفداران صالح

4) سرنوشت طارق ناملوم/ مدین اسیر شده/ خالد و صلاح در مکان نامعلومی هستند (لینک).

5) اخباری درباره پیوستن برخی نظامیان به هادی منتشر شده ولی صحت آن قابل اثبات نیست.

6) سلطان العرادة استاندار مأرب خطاب به طرفداران صالح اعلام کرده: «قلوبنا و بیوتنا مفتوحه للجمیع».

7) محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله: امارات طراح کودتای صالح بود.

8) روزنامه ابتکار: «خاورمیانه پس از علی عبدالله صالح» (لینک)

9) روزنامه بهار: «بازنده قتل صالح کیست؟» (لینک)

10) روزنامه جوان: «عاقبت خیانت صدام کوچک» (لینک)

11) روزنامه دنیای اقتصاد: «معادله یمن پس از علی عبدالله صالح» (لینک)

12) قتل صالح موجب خرسندی پنهان سعودی ها (هادی، علی محسن و حزب اصلاح) شده زیرا از دیدگاه آنها گزینه امارات برای آینده یمن از بین رفته است. برای پر کردن خلأ صالح، امارات تلاش می کند احمد را به یمن برگرداند و در این راستا رسانه های امارات خبرسازی می کنند و در مقابل تحلیلگران سعودی هم معتقدند سپردن جبهه ها به احمد کار درستی نیست (لینک نمونه).

13) تلاش حزب اصلاح (عدنان العدینی) با دعوت از اعضای حزب المؤتمر برای پیوستن به هادی.

14) روزنامه الشروق (مصر): علی عبدالله صالح «الرقص علی رؤوس الثعابین» (لینک)

15) روزنامه الأهرام: «الیمن بعد صالح... إلی أین؟» (لینک)

16) تحلیل نویسنده سعودی: «صالح غیّر خریطة الحرب فی الیمن» (لینک)

17) محمد عایش: «کل دورة دموية جدیدة تؤسس لدورات أخری» (لینک)

18) برگزاری مراسم جشن در صنعاء: «حمدا لله على تجاوز المحنة ودعما للدولة» (لینک) در خبر آمده سران حزب المؤتمر هم در این مراسم شرکت کرده اند.

شیعیان یمن | محمود پیربداغی

--------------------------------------------------------

  • خبر کشته شدن طارق محمد عبدالله صالح به دست نیروهای انصارالله در رسانه ها تایید شد
  • هادی خواستار باز شدن جبهه ای جدید در صنعاء برای کمک به مخالفین انصارالله شد
  • احمد علی عبدالله صالح پسر صالح که توسط برخی به عنوان جانشین صالح نامبرده میشه و فعلا در امارات اقامت دارد امروز طی بیانیه  قول داد تا انتقام پدرش را بگیرد

305884643.jpg

 

  • عفاش نجلة یکی از دختران صالح از عاشقان پدرش! خواست بپاخیزند و انتقام صالح را بگیرند دیروز هم صلاح صالح پسر دیگر صالح انصارالله را تهدید به انتقام کرد

299000187.jpg

 

  • تصاویری از تخریب کاخ ریاست جمهوری صنعاء بعد از بمباران بی سابقه شب گذشته صنعاء توسط ائتلاف عربی

1512465774-58727cb1bb223b24e497dd0ebc884

thumb_1512467599-cf2a0eb34805badd309202f thumb_05-12-17-963927138.jpg

 

 

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حضور بسيار گسترده مردم در تظاهرات و حمايت از انصارالله ،،مخالفين رو در موضع ضعف قرار داده و مهر و امضاي اخر بود بر تاييد انصارالله

 

شركت نكردن مقامات ارشد كشورهاي عربي در نشست شوراي همكاري خليج فارس نشان از سردرگرمي بيش از حد اين ها داره،، و هيچ برنامه اي براي حركت بعدي در قطر و يمن وجود نداره

 

به اميد خدا اوضاع روز به روز به نفع انصارالله پيش خواهد رفت 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

انصاالله باید نحوه اداره جامعه در آینده و چگونگی مشارکت دیگر گروه ها و امتیازهایی که به آنها میتونه بده را تبیین کنه تا شاید بتونه بخشی از جامعه مخالفین را در کنار خودش قرار بده . حرکت های نظامی و جنگ صرف به نظر نمی تونه گره اوضاع یمن را برای هیچ کدام از طرفین باز کنه ! به هر صورت داستان یمن به این راحتی ها پایان نخواهد گرفت .

 

جناب Mosip من بر اساس مشاهداتم مطلبی را خطاب به شما بیان کردم . اگر اشتباهی صورت گرفت از شما عذر خواهی می کنم .

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خوب مسئله ای که وجود داره اینه که معمولا مرده عزیز میشه

حالا انصارالله باید مواظب این موضوع هم باشه اما روزنامه هارتص از 4 شرط علی عبدالله صالح برای همکاری با ریاض پرده برداشت

1-خروج اسم صالح از تحریم های بین المللی

2-حضور در جایگاه سیاسی مناسب در یمن جدید

3-تضمین امنیت خود و خانوادهاش

4-تامین خواسته های مالی

البته هارتص اشاره کرده این همکاری با پیشنهاد امارات توسط محمد بن سلمان به علی عبدالله صالح اعلام شده

البته برخی دوستان علت اعلام شلیک موشک کروز به امارات پس از خیانت علی عبدالله صالح را حاوی پیامی برا امارات دونستن

الهم عجل لولیک الفرج

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

درگیری ها در بیشتر محورها تشدید شده و ائتلاف و مزدورانش در صدد استفاده از اوضاع و پیشروی هستند. تحریک طرفداران صالح هم توسط فرزندان دختر و پسر صالح در خارج از یمن و رسانه های عربستانی و هادی و دوستان به شدت ادامه داره، در خبرها بود در برخی جبهات از جمله تعز نیروهای صالح به نیروهای هادی پیوستند و پیشروی هایی به نفعشون رخ داده. به هر حال در بافت قومی و قبیله ای و سورتمه! رفتن رسانه های عربستانی و تحریک عواطف قبایل و از همه مهمتر تطمیعشون طبیعی است.

یکی از مسئولان انصارالله امروز می گفت مدت ها بود وضعیت جبهه ها درست پیش نمی رفت. 500 نفر نیرو اعزام می شد به جبهه ای و تنها چند ده نفر می رسیدند و دفاع می کردند همراه بقیه و باقی بر اثر تطمیع و خیانت کلا بی خیال جنگ و جبهات مختلف می شدند.

 

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملیات نظامی علیه یمن (روز 256+2y)

1) درگیری شدید بین نیروهای هادی و انصارالله در منطقه نِهم.

2) در غرب تعز، دو گردان وابسته به صالح به نیروهای هادی پیوسته اند و سبب شده نیروهای هادی در نوار ساحلی به سمت شمال المخاء پیشروی کنند (جنوب استان الحدیده).

3) درگیری شدید در منطقه الأقروض مدیریت المسراخ جنوب شرق تعز.

4) وزیر دفاع آمریکا: کشته شدن صالح یا منجر به مصالحه می شود و یا یاعث تشدید جنگ خواهد شد. وی احتمال داده در کوتاه مدت وضعیت انسانی بدتر شود.

5) تحلیل محمد عباس ناجی (الأهرام): «تکرار نموذج حزب الله فی الیمن یواجه صعوبات» (لینک)

6) از دیدگاه طرفداران امارات، عامل قتل علی عبدالله صالح، قطر و اخوان هستند. در همین رابطه دندروای الهواری در مقاله خود «علی صالح... نهایه مأساویه للعب علی کل الحبال... والحوثیون والإخوان وجهان لعمله واحده» در الیوم السابع نزدیک به امارات، جنبش انصارالله و اخوان المسلمین را در نوع رسیدن به قدرت و تعامل با دیگران، شبیه به هم دانسته است (لینک).

7) قتل علی عبدالله صالح در یمن، با واکنش رسانه های مصری علیه ایران و تشدید فضای ایران هراسی همراه بود.

8) سناریوهای محتمل: «خبراء یحددون السیناریوهات المتوقعة للیمن بعد مقتل صالح» (لینک)

9) پنج نفر از سران حزب المؤتمر که به انصارالله پیوسته اند: أحمد علی محسن الأحول (شبوة)، حمود عباد (استاندار ذمار)، عبده الجندی (استاندار تعز)، عبدالعزیز بن حبتور (نخست وزیر فعلی صنعاء) و فیصل جمعان (رئیس المؤتمر در استان عمران).

10) تحلیل لوموند: «القبائل... کلمة السر فی سیناریو الانتقام لمقتل علی عببدالله صالح» (لینک)

11) پیشروی جزیی نیروهای هادی در صرواح.

12) درگیری شدید در مدیریت عسیلان در استان شبوة.

13) گشایش جبهه جدید توسط نیروهای هادی در مدیریت رازح استان صعده.

شیعیان یمن | محمود پیربداغی

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

https://www.yahoo.com/news/why-patriot-missile-might-fail-001800385.html

 

دوستان این رو ببینید

نشنال اینترست میگه همه ادعاهای رهگیری موشکهای یمن دروغ بوده

ضمنا میگه این موشکها اسکاد تغییر یافته بوده اند

 

  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.