reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

2 hours قبل , ayaran گفت:

تصاویر ماهواره ای موجود هست بگذارید؟ سوالی که پیش میاد چرا باید سایت پدافندی فرودگاه ب این مهمی غیر فعال و در عوض پدافند یک فرودگاه قدیمی فعال باشد ...این حرف ما را یاد ناوچه ساعر اسراییل میندازه که در جنگ 33 روزه هدف قرار گرفت و ادعا شد پدافندش خاموش بوده.... نکته دیگه هم اینکه چرا در مسیر پروازی تا ریاض هیچ گونه سایتی نبوده ک موشک هدف قرار بده ... فیلم هم ب نظر نمیرسد قدیمی باشد وگرنه در آرشیو ملیتاریست ها می بود حتی عربستانی ها خودشان فیلم منتشر کردند و ادعا کردند موشک را ساقط کردند   ... اگر پدافند با 4تا 7 موشک تونسته فقط بدنه برکان2 را هدف قرار بده سوای هیاهویی که راه افتاده یک موفقیت بزرگ محسوب میشه ... اول اشراف اطلاعاتی کامل نسبت به سایت های پدافندی عربستان و تعریف پروفایل پروازی مناسب برای موشک  دوم: سنجش توان موشک خودی و توان رهگیری سامانه دشمن و ... 

اگه لینک هایی که دادم میخوندید متوجه میشدید اقای Jeremy Binnie این ادعا رو کرده و اقای لوئیز هم حرفش رو پذیرفته ظاهرا. البته تصاویر ماهواره ای تراسرور وجود داره که اخرین اپدیتش مربوط به 9 روز قبل از حمله هست برید چک کنید ببینید ادعای ایشون درست بوده یا نه . بعدا که تصاویرش دوباره اپدیت شد حتی میشه مکان برخورد رو هم چک کرد .

نمیشه در مسیر پرواز موشک رو هدف قرار داد حداقل نه با سامانه هایی مثل پاتریوت چون این سامانه ها فقط در مرحله اخر که موشک ارتفاعش کم شده و به نزدیک هدف رسیده میتونن درگیر بشن . در طول مسیر پرواز موشک خارج از جو و در ارتفاع زیاد حرکت میکنه . فیلم شلیک ها هم شاید درست باشه ولی از اون سایت فعال نبوده (طبق گفته اقای لوئیز ) شاید از مکان دیگه بوده باشه .

 

ویرایش شده در توسط Blanco
  • Upvote 4
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملیات نظامی علیه یمن (روز 265+2y)

1) امروز پس از درگیری های شدید، نیروهای هادی در عملیاتی گسترده با مشارکت 4 تیپ، مناطقی از بیحان شبوه را از کنترل انصارالله خارج کردند. در این عملیات، نیروهای قبیله مراد از استان مأرب هم حضور داشتند.

نیروهای کمکی انصارالله از ذمار بسوی البیضاء و شبوه حرکت کرده و در اطراف شهر بیحان العلیاء با نیروهای هادی شدیدا درگیر هستند. همچنین درگیری در مدیریت عسیلان شبوة جریان دارد.

استان شبوه علاوه بر دارا بودن منابع نفت و گاز، دسترسی خوبی به استانهای مأرب، البیضاء، أبین و حضرموت و همچنین سواحل دریای عدن دارد. دو مدیریت بیحان و عسیلان از 34 ماه پیش در کنترل انصارالله قرار داشتند.

2) حملات سنگین انصارالله برای بازپس گیری شهر الخوخة و پادگان ابوموسی الاشعری ادامه دارد. هنوز شهر الخوخه در کنترل نیروهای هادی است و شرق و شمال این شهر، میدان نبرد طرفین است. نیروی هوایی و دریایی ائتلاف، مناطق تحت کنترل انصارالله را زیر آتش دارند با این حال نیروهای انصارالله، کمین های متعدد علیه نیروهای هادی اجرا می کنند.

شیعیان یمن | محمود پیربداغی

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , Blanco گفت:

اگه لینک هایی که دادم میخوندید متوجه میشدید اقای Jeremy Binnie این ادعا رو کرده و اقای لوئیز هم حرفش رو پذیرفته ظاهرا. البته تصاویر ماهواره ای تراسرور وجود داره که اخرین اپدیتش مربوط به 9 روز قبل از حمله هست برید چک کنید ببینید ادعای ایشون درست بوده یا نه . بعدا که تصاویرش دوباره اپدیت شد حتی میشه مکان برخورد رو هم چک کرد .

نمیشه در مسیر پرواز موشک رو هدف قرار داد حداقل نه با سامانه هایی مثل پاتریوت چون این سامانه ها فقط در مرحله اخر که موشک ارتفاعش کم شده و به نزدیک هدف رسیده میتونن درگیر بشن . در طول مسیر پرواز موشک خارج از جو و در ارتفاع زیاد حرکت میکنه . فیلم شلیک ها هم شاید درست باشه ولی از اون سایت فعال نبوده (طبق گفته اقای لوئیز ) شاید از مکان دیگه بوده باشه .

 

متاسفانه توییتر دسترسی ندارم برا همین گفتم اگه عکس ها را دارید بذارید... چیزی که من ی جا خوندم موشک های پدافندی هم قبل از خروج از جو هم در مسیر پروازی (خارج از جو) هم در لحظه شیرجه می توانند درگیر شوند. اگر پاتریوت عربستانی فقط در زمان شیرجه قابلیت پاسخ دادن داشته باشه هم مدت زمان بسیار کم برای پاسخ هست هم اینکه موشک ها با کلاهک جدا شونده قبل از شیرجه از بدنه جدا می شوند میشه نتیجه گرفت پاتریوت با 5تا 7 موشک فقط با بدنه برکان 2 درگیر شده و کلاهک به زمین اصابت داشته است ... ای کاش دوستان قدیمی بودند اونا تحلیل هایشان خیلی خوب و جامع بود.... یادشان گرامی:) 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هم اکنون, iron_man63 گفت:

4- ادعای ارسال موشک از ایران به یمن باتقسیم موشک به  قطعه های کوچک اگر نگوییم غیر ممکن است یک اشتباه تاکتیکی ست چرا که آموزش پرسنل یمنی کار بسیار ساده تریست کما اینکه اکنون با کاهش وزن سرجنگی شاهد برد بیشتر موشک های یمنی هستیم

5-اگر قرار باشد یه یمن موشک صادر کنیم ارسال دستگاه های تراش بزرگ سی ان سی کم خطر تر و عاقلانه تر است و تبعات بین المللی هم ندارد ماشینی که آمریکا آن را قهرمان کره شمالی در پیشرفت موشکی می داند

با توجه به جو سنگین رسانه ای بر ضد ایران

دوستان اکه دوست داشتن این مقاله رو مطالعه کنند

 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

3) درگیری های شدید در منطقه «وادی خیر» و «جبل ریدان» واقع در جنوب غرب بیحان و بخشهایی از عسیلان جریان دارد.

4) رسانه های نزدیک به انصارالله اعلام کرده اند نیروهای انصارالله در عملیات خود با منهدم کردن 16 خودروی نظامی ائتلاف، جاده الخوخة ـ المخاء را کاملا قطع کرده اند و ناوچه های ائتلاف هم نتوانسته اند از طریق دریا لجستیک نیروهای خود را تأمین کنند.

5) در گزارشهای خبری آمده پیشروی نیروهای هادی در منطقه عسیلان و بیحان وقتی اتفاق افتاد که نیروهای الحرس الجمهوری در این دو منطقه، مانع پیشروی نیروهای هادی نشدند.

6) مدیریت عسیلان در استان شبوه سقوط کرده است. درگیری شدید در مناطقی از مدیریت بیحان ادامه دارد. مسیر مأرب ـ عتق برای نیروهای هادی بسیار کوتاه تر شده است.

 

 

 

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یمنی ها یه موشک برکان 2 به ریاض شلیک کردند

صدای انفجار توی پایتخت ریاض شنیده شده

انصارالله مدعی شده کاخ سلطنتی سعودی رو زده

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برخی از تصاویری که در توئیتر منتشر شده :

 

DRaUTKmV4AEiOjx.jpg

 

DRaUTKfUEAA88UT.jpg

 

thumb_DRaUTKuUQAI8uec.jpg

ویرایش شده در توسط Blanco
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

احتمال تكرار سناريوي فرودگاه 

اصابت پدافند به بدنه موشك و افتادن سر جنگي موشك در اطراف كاخ يمامه

ویرایش شده در توسط OMID313
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فیلم پرتاب امد بیرون

https://www.aparat.com/v/g8s2r

ظاهرا بدون بالک هست و شبیه قیام و البته قیام ارتقا اسکاد سی با بدنه الومنیومی خوب دقیقا معلوم نیست اسکاد های خریداری شده یمن از کره شمالی فولادی یا الومنیومی 

بدنه سالم به رنگ استتار قیام و کچویتر های برای کنترل جت وین و سیستم هدایت کنترل  که در امریکا نشان داده  شده ممکنه از قیام هایی باشه که ایران در حمله المیادین سوریه استفاده کرده 

باشه به نحوی این بدنه ها به دست امریکا وعربستان رسیده  که دارای نشان ایرانیه- خوب قطعات روسی و امریکایی در نمایش مسخره  هیلی وجود داره بیخود نپذیرید حرف اینها که قیامه مگر با دلیل و مدرک

البته بقول جفری لوئیز که چرا ایرانیها  به خودشون زحمت بدن که قیام ببرن یمن در صورتی ته انبار هاشون موشک ساخت کره شمالی با  این برد وجود داره 

 

--

دوستان لینکی دارن مربوط به شکار موشک های اسکاد عراق توسط نیرو های ویژه  اشتباه نکنم انگیس در جنگ 2003 عراق 

 

ویرایش شده در توسط bds110
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام

اون تصویر خودرو در حال سوختن چه ربطی به برکان داره؟!

-----------

یک تفاوتی که این بار دیده می شه شلیک موشک در روز هست، فکر  می کنم سر جنگی بسیار  ضعیف هست که خسارت خاصی به بار نمی آره

 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این تصویر از طرفی شبهات رو کم میکنه و از طرفی شبهات جدید بوجود میاره !!

http://www.folder98.ir/uploads/r952116_IMG_20171219_224420.jpg

ویرایش شده در توسط Navard
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

الان دقیقا اونهایی که همه چیزشون موشک بودقراربود باهاش همه جور عملیات نیروهای مسلح رو انجام بدن دقیقا کجا هستن که ببینم تمام موشک ها از جمله سومار وقیام به فاخ رفتن 

  • Upvote 4
  • Downvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

صحبت های مخلتف دوستان در تلگرام، من رو به این نتیجه رسوند که ظاهرا موشک قیام هستش...

 

با توجه به این قضیه و اینکه پاتریوت زدتش و اینکه چقدر ضایع شدیم ما واقعا خوشحالم که این اتفاقا الان داره میوفته. در جنگ حوثی ها با عربستان....

اگر در جنگ خودمون بود، تصور کنین صبح وارتاگ میاد میزنه، ظهر جنگنده ها بیان پل‌ها و سیلوهای گندم و کامیون های حمل زباله رو بزنن، شب اپاچی بیاد بالا سر اماکن نظامی رنده کنه و بره... بعد ما باید فحش میدادیم!!!:)))))

 

چرا؟ چون جنگ رو با این توهم که موشک‌هامون نابودشون میکنه شروع کرده بودیم و موشک‌هامون رو عین کلاغ تو اسمون زده بودن... کلک و پرمون می‌ریخت و مجبور بودیم عین حضرات رفقای سوری و یمنی، بخوریم و بگیم در زمان مقتضی پاسخ میدیم!!! هرچند وقت یه بار هم یه سربازی چیزی دم مرز میزدیم میکشتیم میگفتم ژنرال ۱۸ ستاره و برادر شاه عربستان بود که زدیم و انتقاممون رو گرفتیم ازش! :)

 

تصورش وحشتناکه... فک کن عین طالبان و داعش باهات رفتار بکنن... بیان با جنگنده بزننت و تو با هایلوکس و کلاشت بدوی اینور اونور!! تنها تفاوتمون ابا طالبان و داعش، این بود که نیروهامون لباس سبز یا دیجیتال خاکی می‌پوشن و پوتین دارن جای دمپایی!

بازم خدا روشکر میکنم که این اتفاقا افتاد و ما تو جنگ خودمون متوجه نمی‌شیم که موشکامون با لوله بخاری های غزه تفاوت بخصوصی نداره.(البته اونا رد میشد میخورد به یه جایی بالاخره یه چهار نفر از ترس میدوید قایم میشد! مال ما که همینجوری تو اسمون میزنن میره :|)

  • Upvote 17
  • Downvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
17 minutes قبل , sohrabirani گفت:

الان دقیقا اونهایی که همه چیزشون موشک بودقراربود باهاش همه جور عملیات نیروهای مسلح رو انجام بدن دقیقا کجا هستن که ببینم تمام موشک ها از جمله سومار وقیام به فاخ رفتن 

 

از کی تاحالا زدن بدنه ی موشک اونم نمونه ی ضعیف شده ، شده موفقیت :ph34r:

  • Upvote 7
  • Downvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
26 minutes قبل , Navard گفت:

این تصویر از طرفی شبهات رو کم میکنه و از طرفی شبهات جدید بوجود میاره !!

http://www.folder98.ir/uploads/r952116_IMG_20171219_224420.jpg

دماغه قیام کشیده تر نیست به نظرتون؟ ولی در کل خیلی شبیه هست

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.