reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

19 minutes قبل , senaps گفت:

صحبت های مخلتف دوستان در تلگرام، من رو به این نتیجه رسوند که ظاهرا موشک قیام هستش...

 

با توجه به این قضیه و اینکه پاتریوت زدتش و اینکه چقدر ضایع شدیم ما واقعا خوشحالم که این اتفاقا الان داره میوفته. در جنگ حوثی ها با عربستان....

اگر در جنگ خودمون بود، تصور کنین صبح وارتاگ میاد میزنه، ظهر جنگنده ها بیان پل‌ها و سیلوهای گندم و کامیون های حمل زباله رو بزنن، شب اپاچی بیاد بالا سر اماکن نظامی رنده کنه و بره... بعد ما باید فحش میدادیم!!!:)))))

 

چرا؟ چون جنگ رو با این توهم که موشک‌هامون نابودشون میکنه شروع کرده بودیم و موشک‌هامون رو عین کلاغ تو اسمون زده بودن... کلک و پرمون می‌ریخت و مجبور بودیم عین حضرات رفقای سوری و یمنی، بخوریم و بگیم در زمان مقتضی پاسخ میدیم!!! هرچند وقت یه بار هم یه سربازی چیزی دم مرز میزدیم میکشتیم میگفتم ژنرال ۱۸ ستاره و برادر شاه عربستان بود که زدیم و انتقاممون رو گرفتیم ازش! :)

 

تصورش وحشتناکه... فک کن عین طالبان و داعش باهات رفتار بکنن... بیان با جنگنده بزننت و تو با هایلوکس و کلاشت بدوی اینور اونور!! تنها تفاوتمون ابا طالبان و داعش، این بود که نیروهامون لباس سبز یا دیجیتال خاکی می‌پوشن و پوتین دارن جای دمپایی!

بازم خدا روشکر میکنم که این اتفاقا افتاد و ما تو جنگ خودمون متوجه نمی‌شیم که موشکامون با لوله بخاری های غزه تفاوت بخصوصی نداره.(البته اونا رد میشد میخورد به یه جایی بالاخره یه چهار نفر از ترس میدوید قایم میشد! مال ما که همینجوری تو اسمون میزنن میره :|)

شماکه سواد بالاشو داری برو موشک بساز از لوله بخاری بهتر تا بقول شما تو هوا به فنا نرن ! اونجاهم که گفتین فرقمون با طالبان و داعش تو لباس سبزمونه ، دارین همون حرف دشمنان رو البته غیر مستقیم میزنین و سپاه رو یک گرور تروریستی معرفی میکنید ! البته اگر اشتباه نکنم شما همون شخصی بودید که موقع رجزخوانی بارزانی ازش حمایت کردید و گفتید این حق کردستانه که جدا بشه ولی بارزانیتون عین س؟ ترسید و تسلیم شد ! دوستانتون در تلگرام که نتیجه گرفتند این موشک قیامه؟ ! چه کشف بزرگی !! 

 

  • Like 1
  • Upvote 7
  • Downvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
21 minutes قبل , senaps گفت:

 

 

چرا؟ چون جنگ رو با این توهم که موشک‌هامون نابودشون میکنه شروع کرده بودیم و موشک‌هامون رو عین کلاغ تو اسمون زده بودن... کلک و پرمون می‌ریخت و مجبور بودیم عین حضرات رفقای سوری و یمنی، بخوریم و بگیم در زمان مقتضی پاسخ میدیم!!! هرچند وقت یه بار هم یه سربازی چیزی دم مرز میزدیم میکشتیم میگفتم ژنرال ۱۸ ستاره و برادر شاه عربستان بود که زدیم و انتقاممون رو گرفتیم ازش! :)

 

تصورش وحشتناکه... فک کن عین طالبان و داعش باهات رفتار بکنن... بیان با جنگنده بزننت و تو با هایلوکس و کلاشت بدوی اینور اونور!! تنها تفاوتمون ابا طالبان و داعش، این بود که نیروهامون لباس سبز یا دیجیتال خاکی می‌پوشن و پوتین دارن جای دمپایی!

بازم خدا روشکر میکنم که این اتفاقا افتاد و ما تو جنگ خودمون متوجه نمی‌شیم که موشکامون با لوله بخاری های غزه تفاوت بخصوصی نداره.(البته اونا رد میشد میخورد به یه جایی بالاخره یه چهار نفر از ترس میدوید قایم میشد! مال ما که همینجوری تو اسمون میزنن میره :|)

از کی ما شروع کننده جنگ شدیم ؟ ما هم خوشحالیم نقاط قوت و ضعفمون در این مدت خارج از مرزها نمایان می شود .... تا حالاش که بازدارنده بوده از این به بعدش هم ان شاالله خواهد بود ..  

  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 minute قبل , gen گفت:

شماکه سواد بالاشو داری برو موشک بساز از لوله بخاری بهتر تا بقول شما تو هوا به فنا نرن ! اونجاهم که گفتین فرقمون با طالبان و داعش تو لباس سبزمونه ، دارین همون حرف دشمنان رو البته غیر مستقیم میزنین و سپاه رو یک گرور تروریستی معرفی میکنید ! البته اگر اشتباه نکنم شما همون شخصی بودید که موقع رجزخوانی بارزانی ازش حمایت کردید و گفتید این حق کردستانه که جدا بشه ولی بارزانیتون عین س؟ ترسید و تسلیم شد ! دوستانتون در تلگرام که نتیجه گرفتند این موشک قیامه؟ ! چه کشف بزرگی !! 

 

دوستانمون در تلگرام، کاربران اصلی و پایه گذار سایت میلیتاری هستن که شما در نبودشون حرف بزنید!

 

در خصوص بارزانی، ربطی به این تاپیک نداره با این حال هنوز ازش حمایت میکنم(از حرکت استقلال طلبانه کردستان نه شخص بارزانی) و همه هم دیدیم که با خیانت از طرف گروهی از کرد‌ها شهر‌ها تسلیم شد و دیگه دلیلی برای جنگیدن نبود...

در خصوص موشک من اگر سوادش رو داشتم، درست نمی‌کردم که بخواد باهاش مردم بی‌گناه کشته بشه... همه‌جای دنیا برای دفاع از امنیت کشور خودشون و منافعشون اسلحه میسازن وبه کار میگیرن ما برای ضرر کشورمون.  باقی قسمت‌ها هم نمی‌خوام باز کنم بحث رو

  • Upvote 8
  • Downvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چرا دوستان همش منکر میشن کمک ما به یمن رو در حالی که خود یمنی ها در هر حمله شواهدی به عمد ( و قطعا با همراهی و هماهنگی خود ما ) ارائه میدن که پای ایران رو میکشه وسط . واقعا براتون جالب نیست بعد از اینکه اونهمه گفته شد برکان بالک داره و قیام نداره یهو میان موشک بدون بالک به تصویر میکشن ؟ یا اون موشک کروز که خیلی شبیه سومار بود و ... 

توان خود یمنی ها در عکس زیر مشخصه :

 

thumb_DRLRJHJX4AAT6u9.jpg

 

 

 

ویرایش شده در توسط Blanco
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 minutes قبل , ayaran گفت:

دماغه قیام کشیده تر نیست به نظرتون؟ ولی در کل خیلی شبیه هست

خب بدنه برکان المینیوم هستش .احتمالا قیام  داخلی اینگونه نیستن(حداقل امیدوارم).به احتمال زیاد برای تقویت موشک های یمنی قطعات جزعی در اختیارشون گذاشته شده و یک ارتقا سنگین روی  اسکاد انجام دادن .حقیقت اینه که واقعا انتقال موشک بالستیک با این ابعاد و وجود محاصره ی شدید هوایی و دریایی نا ممکن به نظر میرسه.خیلی خوشبینانه باید باشیم اینارو نسخه ای یکسان با قیام فرض کنیم.ولی طراحی ظاهرا خود قیام باید باشه، لاعقل بسیار  شبیه است.با تمام این تفاسیر نکته ای رو اضافه می کنم .اگر واقعا ایران موشک انتقال داده باشه؛ایا واقعا فاتح گزینه بهتری نبود یا حتی نسخه جدیدش ذوالفقار !!چرا دست گذاشتن رو یک موشک پیچیده ی سوخت مایع ؟!پاسخ این سوال خیلی از شبهات رو برای دوستان روشن میکنه.بنده تصور میکنم این موشک فقط یک بهینه سازی سنگین و نزدیک کردن طراحی به طراحی موشک قیام تا برد بیشتر بشه و عربستان خطر رو احساس کنه .(یک اتفاق عجیبی که افتاده اینه که ،تو این شرایطی که ایران تحت فشار سیاسی از طرف کشورهای خارجی سر این موشک هست و قیام بودن موشک تکذیب میشه .چرا یمنی ها برای نشون دادن این موشک اصرار میکنند ! و اگر شکی هم وجود داشت به نوعی فیلم و عکس واضح بیرون دادن که برای رسانه های متضاد با ایران بر طرف شه.میشد شکل دیگه استفاده کرده از موشک)

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 minutes قبل , shobeirazadi گفت:

الان کلاهک رو زدن یا بدنه رو؟

فرقی نداره قیام کلاهک جدا شونده نداره و در صورت بر خورد با موشک رهگیر  منحرف میشه طوری که دیگه نمیتونه هدف دقیق نظامی خودش رو مورد اصابت قرار بده اما در صورتی که فقط بدنه اش اصابت بکنه و کلاهک  سالم بمونه هنوز بدرد عملیات روانی و فشار بر مردم عربستان میخوره

ویرایش شده در توسط lordashrafi

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
11 minutes قبل , Navard گفت:

خب بدنه برکان المینیوم هستش .احتمالا قیام  داخلی اینگونه نیستن(حداقل امیدوارم).به احتمال زیاد برای تقویت موشک های یمنی قطعات جزعی در اختیارشون گذاشته شده و یک ارتقا سنگین روی  اسکاد انجام دادن .حقیقت اینه که واقعا انتقال موشک بالستیک با این ابعاد و وجود محاصره ی شدید هوایی و دریایی نا ممکن به نظر میرسه.خیلی خوشبینانه باید باشیم اینارو نسخه ای یکسان با قیام فرض کنیم.ولی طراحی ظاهرا خود قیام باید باشه، لاعقل بسیار  شبیه است.با تمام این تفاسیر نکته ای رو اضافه می کنم .اگر واقعا ایران موشک انتقال داده باشه؛ایا واقعا فاتح گزینه بهتری نبود یا حتی نسخه جدیدش ذوالفقار !!چرا دست گذاشتن رو یک موشک پیچیده ی سوخت مایع ؟!پاسخ این سوال خیلی از شبهات رو برای دوستان روشن میکنه.بنده تصور میکنم این موشک فقط یک بهینه سازی سنگین و نزدیک کردن طراحی به طراحی موشک قیام تا برد بیشتر بشه و عربستان خطر رو احساس کنه .(یک اتفاق عجیبی که افتاده اینه که ،تو این شرایطی که ایران تحت فشار سیاسی از طرف کشورهای خارجی سر این موشک هست و قیام بودن موشک تکذیب میشه .چرا یمنی ها برای نشون دادن این موشک اصرار میکنند ! و اگر شکی هم وجود داشت به نوعی فیلم و عکس واضح بیرون دادن که برای رسانه های متضاد با ایران بر طرف شه.میشد شکل دیگه استفاده کرده از موشک)

منم نظر مشابهی دارم پایتخت یک کشوری را هدف قرار دادن از نظر سیاسی و اجتماعی فشار زیادی میاره . یمنی ها اقدام صدام را دارند تکرار میکنند در زمان جنگ هم وقتی موشکها ب تهران رسید بار روانی سنگینی به نظر بر روی جامعه و سیاستمداران گذاشت.. در هر صورت با این همه هجمه اگر قیام بود طرف ایرانی حاظر نمیشد اجازه شلیک بدهد و حالا ک مورد اصابت (ب فرض) قرار گرفته اجازه پخش بدهد...

  • Upvote 4
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
23 minutes قبل , Blanco گفت:

چرا دوستان همش منکر میشن کمک ما به یمن رو در حالی که خود یمنی ها در هر حمله شواهدی به عمد ( و قطعا با همراهی و هماهنگی خود ما ) ارائه میدن که پای ایران رو میکشه وسط . واقعا براتون جالب نیست بعد از اینکه اونهمه گفته شد برکان بالک داره و قیام نداره یهو میان موشک بدون بالک به تصویر میکشن ؟ یا اون موشک کروز که خیلی شبیه سومار بود و ... 

خوب هدف از این خودنمایی چیه؟که ما عراق و سوریه خاتمه دادیم نوبته یمنه؟ چراغ خاموش بهتر نیست؟ جنگ سوریه 2011 شروع شد ولی ما کی ورود کردیم و در چه شرایطی؟ یمن این شرایطو داره؟ منکر حمایتهای غیر مستقیم فکر نکنم کسی باشه...

 

 

 

 

 

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قیام اوج توانمندی موشکی ما نیست ما موشک هایی به مراتب  قدرتمندتر و سریع تر از قیام در اختیار داریم کاری هم به موشک های رونمایی نشده نداریم ،،این ناامید کننده  است وقتی  میبینیم پدافند عربستان موشک ها رو اینطور رو هوا میزنه اما شما ناامیدی طرف سعودی رو هم در نظر بگیرید  اوج توانمندی پدافند اون ها اینه که چهار پنج موشک پاتریوت  شلیک کنن به سمت یک موشک که اون هم  فقط  به بدنه بخوره  و در اخر هم سر جنگی موشک به زمین اصابت کنه و خساراتی به بار بیاره هر چند کم تر،،زمانی که چند موشک برکان همزمان به سمت پایگاه ملک فهد شلیک شد و حداقل یکیشون به پایگاه برخوردکرد معلوم شد پاتریوت چند مرده حلاجه

شما سرعت مرحله اخر موشک سجیل که به سیزده چهارده ماخ میرسه رو مقایسه کنید با سرعت این موشک برکان که با تیرکمون مگسی هم میشه رو هوا زدش!!!!!!

https://www.aparat.com/v/YWKm6

تعجب میکنم از عزیزانی که بواسطه یه موشک که حالا معلوم نیست قیام هست یا نیست یا بخشیش قیام هست یا اون بخشیش هم قیام نیست ،،کل برنامه موشکی رو میبرن زیر سوال 

ویرایش شده در توسط OMID313
  • Upvote 11
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امیدوارم مثل سوریه به یمنی ها هم کمک کنیم. و فارغ از ژست حقوق بشر، واقعا به بشر و ملت های مظلوم کمک کنمی. روزی برسد که بدون ترس از قدرت ها غربی حامی مظلومان جهان باشیم. خجالت نکشیم و محافظه کار نباشیم. داد مظلوم از ظالم بستانیم.

هر چند که الان میان میگن : وای ای بیداد الان اروپا و امریکا و سعودی و اسرائیل ناراحت میشن. یا با منافع ما در تضاد یا به مصلحت نیست.

مشکل کشور ما در داخل و این وضع اقتصادی ناشی از مدیران نالایق هست . چاره را در راهرو های نهادهای غربی نجوییم.

و اما این موشک، اگه برای ما بوده و زدنش که میشه تجربه و این خطر بهتره که زودتر شناسایی و رفع بشه. اگه برای ما نبوده باز هم خوشحالم برای یمنی ها که 1000 با فقر و دمپایی در برابر عینیت ظلم ایستادن و انشالله اینده روشنه. اگه انتقال فناوری به یمنی ها باشه هم خوبه و علم رو نمیشه بمبارون کرد و جوانه های خلاقین از ذهن ها رشد خواهد کرد. 

امیدوارم کم کم قسمتی از تمرکز بر سوریه رو به یمن منتقل کنیم(یمنی ها هزار بار بهتر از سوریها دلاوری دارن) و با کمک کوچیک پوزه شکم باره های سعودی رو به خاک میمالن انشالله

  • Upvote 8
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عملیات نظامی علیه یمن (روز 269+2y)

1) با پیشروی نیروهای هادی در منطقه نِهم، شیخ أحمد الشلیف عضو کمیته دائمی حزب المؤتمر و شیخ قبیله الشلیف (واقع در نِهم) حمایت قبیله خود را از هادی اعلام کرده است.

2) محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله اعلام کرد یگان موشکی یک موشک بالستیک برکان 2H بسوی قصر یمامه در ریاض شلیک کرده است. عربستان اعلام کرده این موشک را با پدافند ضد موشک، در منطقه السویدی در جنوب ریاض ساقط کرده است (لینک گزارش اسپوتنیک).

3) در منطقه الحیمه از مدیریت التعزیه در استان تعز درگیری شدید بین انصارالله و یکی از قبایل منطقه روی داده است. «سعید الحربی» شیخ قبیله و از سران حزب المؤتمر در منطقه التعزیه می باشد. انصارالله منزل «الحربی» شیخ قبیله را منفجر کردند.

4) منطقه الصفراء آخرین منطقه حضور نیروهای انصارالله در عسیلان، سقوط کرد.

5) عبدالملک الحوثی در سخنانی که به مناسبت هزار روز مقاومت از تلویزیون پخش شده گفت: «دشمن به هيچ اصل شرعي و انساني پايبند نبوده است. دشمن طي 1000 روز تلاش کرد که ملت مسلمان و آزاده را سرکوب کند و کشور مستقل را اشغال کند». وي افزود: دشمن بازارها، مساجد و مناطق مسکوني را هدف قرار داد و تلاش کرد که گذشته، حاضر و آينده را نابود کند. رهبر انصارالله يمن بيان کرد: «جنايات دشمن به مثابه آزموني براي همه بود و واقعيت امور را آشکار کرد و اينکه حق پيروز است».

شیعیان یمن | محمود پیربداغی

 

 

 

 

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

وقتی ..قلب ...زور بیشتری بزنه برای پمپاژ خون...در میانمدت قلب بزرگتر ..میشه..تا جایی که دیگه توانایی پمپاژ نخواهد داشت...و..از بین میره.....امیدوارم...حواس اقایون به عروق و سفاقی که قلب را به بدن اصلی چسبانده باشه...با مدیریت افتضاح فرهنگی ..افتصادی.......این پمپاژ بیشتر...خطرناکه..وقتی از عضله زیادی کار کشیده بشه..ولی اکسیژن لازم..بش نرسه...یا اسید لاکتیک ...و یا  انوکسی منجر به آپپتوزیس...کار دسته عضله خواهد داد...ما را در جبهه های زیادی در گیر کردند...اگر رنسانسی در مدیریت فرهنگی .اقتصادی روی ندهد....این عدم هماهنگی ...ممکنه ...سرانجام...نه خاک ماند...نه مزاری را رقم بزنه....حرفم اینه...باید کل کشور سیستماتیک و هدفمند ..باشه...تا بتوان در میانمدت مقابله کرد ..نه ملوک طوایفی فعلی...

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , OMID313 گفت:

قیام اوج توانمندی موشکی ما نیست ما موشک هایی به مراتب  قدرتمندتر و سریع تر از قیام در اختیار داریم کاری هم به موشک های رونمایی نشده نداریم ،،این ناامید کننده  است وقتی  میبینیم پدافند عربستان موشک ها رو اینطور رو هوا میزنه اما شما ناامیدی طرف سعودی رو هم در نظر بگیرید  اوج توانمندی پدافند اون ها اینه که چهار پنج موشک پاتریوت  شلیک کنن به سمت یک موشک که اون هم  فقط هم به بدنه بخوره  و در اخر هم سر جنگی موشک به زمین اصابت کنه و خساراتی به بار بیاره هر چند کم تر،،زمانی که چند موشک برکان همزمان به سمت پایگاه ملک فهد شلیک شد معلوم شد پاتریوت چند مرده حلاجه

شما سرعت مرحله اخر موشک سجیل که به سیزده چهارده ماخ میرسه رو مقایسه کنید با سرعت این موشک برکان که با تیرکمون مگسی هم میشه رو هوا زدش!!!!!!

https://www.aparat.com/v/YWKm6

 

درسته ولی اونور قضیه رو هم باید ببینید که طرف مقابل در اکثر مواقع داره pac 2 شلیک میکنه . اگه اشتباه نکنم پاتریوت برای مقابله با موشک های بالستیک تاکتیکی یا دیگه فوقش کوتاه برد زیر 1000 کیلومتر توسعه پیدا کرده اگه به سایت شرکت سازنده هم مراجعه بکنید نوشته برای مقابله با موشک های تاکتیکی (یعنی موشک هایی مثل اسکاد و توچکا و ... ) درحالی که موشک های یمنی برد بالای هزار دارن . یکی از دوستان هم اشاره کرده بود رادار این سیستم قدیمی هست و توان تفکیک مناسب نداره . سعودی در اینده سامانه هایی مثل تاد و اس 400 که بسیار پیشرفته تر هستن به خدمت میگیره و احتمالا موشک های pac3 بیشتر . در مورد سرعت سجیل هم باید بگم موقع شیرجه سرعتش زیاده ولی برخورد با جو غلیظ سرعت هرموشکی رو کم میکنه و مطمئن باشید موقع برخورد اون سرعتی که شما میگید رو نداره نه تنها سجیل بلکه همه موشک های دنیا . به نظر من برای همینه که کشورهای پیشرفته دارن روی وسیله هایپرسونیک کار میکنن تا به جای کلاهک های متعارف از اونها استفاده کنن .

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.