reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

خیلی جالبه که چنین خبری به هیچ عنوان انعکاس نداشته 

در حالی که خبرهای به مراتب پایین تر در مورد حملات پهپادی به پدافند در اکراین و سوریه به شدت بلد شده 

 

خبر خبر بسیار مهمی است 

و باید در غزه هم دنبال چنین حملاتی بر علیه گنبد آهنین بود 

  • Like 1
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, arminheidari گفت:

خبر خبر بسیار مهمی است 

و باید در غزه هم دنبال چنین حملاتی بر علیه گنبد آهنین بود 

 

در مورد غزه من خبر را دقیق دنبال نکردم ولی گزارشگر المیادین که به تونلهای جهاد رفته بود گویا از یک عملیات موفق علیه دو تا لانچر/سیلوی گنبد آهنین فیلمی پخش کرد ( با خمپاره) و عنوان شد چون با خمپاره معمولی و تحت نظر بودن منطقه و به همین علت شلیک های محدود امکانش نبوده احتمالا با خمپاره های هدایت شونده عملیات انجام شده. حالا دوستان بهتر شاید بتونند تایید کنند. البته که جنس این عملیات ( خمپاره و نزدیک) فرق میکنه با عملیات پهپادی.

 

پ ن: رسانه های غربی و مزدوران فارسی زبانشون همچنان میتونند از بی مصرف! بودن پهپادهای ایرانی و پس دادنشون توسط روس ها مقاله کار کنند.

 

 

  • Like 1
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

داده نمای موشک های ضد کشتی یمن:

 

IMG_20220906_075659_691.jpg


موشک روبيج ب21
موشک روبيج ب22
موشک المندب1
موشک المندب2
موشک فالق1
 

  • Like 1
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
22 minutes قبل , mehdipersian گفت:

رونمایی از موشک حاطم در یمن

IMG_20220921_160627_376.jpg

 

با سلام 

اصلا هم شباهتی به یک موشک نقطه زن معروف ندارد.

الحمدلله رب العالمین 

  • Like 1
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
6 hours قبل , mehdipersian گفت:

رونمایی از موشک حاطم در یمن

IMG_20220921_160627_376.jpg

 

 

 

مایه ی خوشحالی است برای یمنی های عزیز. فقط یک نکته منفی وجود داره که به هر حال پدافند دشمن معمولا وقتی در مواجهه با یک سلاحی قرار میگیره تقویت میشه به مرور.

خنثی سازی این تهدید فقط با یک چیز قابل جبران هست. متوقف نماندن و توسعه ساح های جدید طوریکه در هر مرحله وقتی سلاحی در میدان هست، سلاح دیگه ای اگر در انبار هم نیست ولی روی میز طراحی و توسعه باشه.

 

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسیار منظم 

 

این تسلیحات اگر از ایران آمده 

دم ایران گرم که زیر این محاصره این همه تسلیحات رو رسونده 

 

اگه تو یمن ساختن

دم ایران و خودشون گرم که تونستن زیر نظارت و حملات این تسلیحات رو بسازن 

 

نکته بعد 

این رژه با وجود خطر حملات سعودی ها انجام شد 

از یه طرف موفقیت و نمایش قدرتی بود که محاسبات دشمن رو بهم ریخت 

و از یه طرف کار اطلاعاتی قوی و ریسک پذیرای بالا می‌خواست

  • Like 5
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
12 hours قبل , arminheidari گفت:

بسیار منظم 

 

این تسلیحات اگر از ایران آمده 

دم ایران گرم که زیر این محاصره این همه تسلیحات رو رسونده 

 

اگه تو یمن ساختن

دم ایران و خودشون گرم که تونستن زیر نظارت و حملات این تسلیحات رو بسازن 


 

 

واقعا دست مریزاد داره. چه انتقالش و چه ساختش شبیه معجزه است در یمنی که هر چه فکر میکنی میبینی با چندین ائتلاف دریایی قدرتهای جهانی و انواع و اقسام نظارت ها و ناوها و ماهواره ها و گشت ها و حتی تمام کشورهای منطقه محصور که به نفع سعودی کار می کنند بردن یک توپ فوتبال هم سخت هست چه برسه به موشک یا حتی قطعه.

 

نقل قول

نکته بعد 

این رژه با وجود خطر حملات سعودی ها انجام شد 

از یه طرف موفقیت و نمایش قدرتی بود که محاسبات دشمن رو بهم ریخت 

و از یه طرف کار اطلاعاتی قوی و ریسک پذیرای بالا می‌خواست

 

اگر شایعه حمله صهیونیستها و توجه تمام مدتشون به یمن که مطمئنا الان وجب به وجبشون را زیر نظر دارند و برای حمله هم خیلی راحت دسترسی دارند را هم در نظر بگیریم واقعا یمنی ها کاری که صلاح میدونند را بدون توجه به ترس انجام میدند. البته که خیلی باید مراقب باشند تا غافلگیر نشند. الان این صحنه ها بیش از اینکه سعودیها را عصبی کنه صهیونیستها را دیوانه میکنه. شما و به نحوی شرقش در مسیر اتش دشمنانش و حالا یک طورهایی جنوبش هم داره اضافه میشه. یک سمتش هم دریاست که انشاءالله با بدون سرنشینهای دریایی و زیردریایی ها و ناوها در اینده اون هم براش نا امن میشه.

 

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پایان آتش بس یمن

 

همان طور که پیش بینی می شد آتش بس میان ائتلاف سعودی اماراتی دولت و نجات ملی یمن (وابسته به انصارالله) از بین رفت.

واقعیت این است همه چیزِ آتش بس نمادین وصرفا برای یک تسویه حساب و یکپارچه سازی صف نیروهای مقابل انصار الله (دولت اصلاح و شورای انتقالی) بود.

در ایام آتش بس، جنگ میان نیروهای دولت اصلاح به رهبری منصور هادي و شورای انتقالی جنوب درجریان بود

ائتلاف سعودی اماراتی به دنبال حذف قدرت دولت اصلاح به عنوان نیروی محورِ مقابل انصارالله و جایگزین سازی شورای انتقالی جنوب بود.

همین امر نیز محقق شد و شورای انتقالی توانست سه استان  را از دست دولت اصلاح خارج کند و بدنبال تدارک یک حمله برای تصرف شهر مارب هستند.

این موضوع برای انصارالله مشخص بود که این آتش بس یک برنامه برای ادامه جنگ است و ائتلاف سعودی به مرحله ای رسیدند که به آتش بس نیازی ندارند
ابوقاسم

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 minutes قبل , mehdipersian گفت:

پایان آتش بس یمن

 

همان طور که پیش بینی می شد آتش بس میان ائتلاف سعودی اماراتی دولت و نجات ملی یمن (وابسته به انصارالله) از بین رفت.

واقعیت این است همه چیزِ آتش بس نمادین وصرفا برای یک تسویه حساب و یکپارچه سازی صف نیروهای مقابل انصار الله (دولت اصلاح و شورای انتقالی) بود.

در ایام آتش بس، جنگ میان نیروهای دولت اصلاح به رهبری منصور هادي و شورای انتقالی جنوب درجریان بود

ائتلاف سعودی اماراتی به دنبال حذف قدرت دولت اصلاح به عنوان نیروی محورِ مقابل انصارالله و جایگزین سازی شورای انتقالی جنوب بود.

همین امر نیز محقق شد و شورای انتقالی توانست سه استان  را از دست دولت اصلاح خارج کند و بدنبال تدارک یک حمله برای تصرف شهر مارب هستند.

این موضوع برای انصارالله مشخص بود که این آتش بس یک برنامه برای ادامه جنگ است و ائتلاف سعودی به مرحله ای رسیدند که به آتش بس نیازی ندارند
ابوقاسم

 

اگر حوثی ها بتونن خطوط انتقال نفت و تاسیسات ارامکو رو هدف قرار بدن 

تو این شرایط قبل زمستان ، ذخایر جهانی مصرف میشه 

و شرایط برای ورود به زمستان برای اروپاو غرب سخت تر میشه

از طرفی منابع مالی عربستان به شدت تحلیل میره و در ادامه عربستان باز هم منابع مالیش کم میشه 

 

الان نبرد نبرد مقاومت و ایستادگی هست

نبرد اراده ها و استراتژی های طولانی مدت 

 

 

  • Like 1
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
8 minutes قبل , arminheidari گفت:

 

اگر حوثی ها بتونن خطوط انتقال نفت و تاسیسات ارامکو رو هدف قرار بدن 

تو این شرایط قبل زمستان ، ذخایر جهانی مصرف میشه 

و شرایط برای ورود به زمستان برای اروپاو غرب سخت تر میشه

 

 

بله و البته چراغ سبزی هست از طرف آمریکا برای قتل عام حوثی ها 

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
30 minutes قبل , ldmdff گفت:

بله و البته چراغ سبزی هست از طرف آمریکا برای قتل عام حوثی ها 

چراغ سبز رو شش سال و بیشتر هست که دادن و همه جور کشتار انجام دادن 

ولی چون تو راستای منافع غرب هست همه سکوت کردن 

زدن کارخانه شیر خشک، مراسم های عروسی و ... 

کار را به جایی رساند که از قحطی و گرسنگی کلی کودک تلف شد 

و اخر گفتن یا باید این مرگ ادامه یابد یا به حوثی ها پشت کنند 

 

نمی خوام شعار بدم ولی حقیقتا داستان کربلا امروز هم در جریانه 

یا از تحریم و گرسنگی میمیری یا تن به خفت میدی 

در یمن انتخاب بین مردن کودکان از گرسنگی بود یا حمایت از حوثی ها 

و مردم یمن عجیب از حوثی ها حمایت کردن 

و این عمل باعث شد شقاوت رو به انتها برسونن 

 

خدا هم مردم یمن رو یاری کرد و اون رژه نشون داد که اگر یمنی ها مقاومت کنند پیروزی های بزرگی نصیبشان می شود 

و اکنون زدن خطوط و تاسیسات نفتی عربستان در دستان یمنی هاست و اگر این کار را بکنند شرایط به شدت برخلاف میل عربستان و غرب می شود

شاید بگم اگر این کار را بکنند تا 5 سال دیگر شاهد تجزیه عربستان خواهیم بود 

 

  • Like 3
  • Upvote 9
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
9 hours قبل , arminheidari گفت:

چراغ سبز رو شش سال و بیشتر هست که دادن و همه جور کشتار انجام دادن 

ولی چون تو راستای منافع غرب هست همه سکوت کردن 

زدن کارخانه شیر خشک، مراسم های عروسی و ... 

کار را به جایی رساند که از قحطی و گرسنگی کلی کودک تلف شد 

و اخر گفتن یا باید این مرگ ادامه یابد یا به حوثی ها پشت کنند 

 

نمی خوام شعار بدم ولی حقیقتا داستان کربلا امروز هم در جریانه 

یا از تحریم و گرسنگی میمیری یا تن به خفت میدی 

در یمن انتخاب بین مردن کودکان از گرسنگی بود یا حمایت از حوثی ها 

و مردم یمن عجیب از حوثی ها حمایت کردن 

و این عمل باعث شد شقاوت رو به انتها برسونن 

 

خدا هم مردم یمن رو یاری کرد و اون رژه نشون داد که اگر یمنی ها مقاومت کنند پیروزی های بزرگی نصیبشان می شود 

و اکنون زدن خطوط و تاسیسات نفتی عربستان در دستان یمنی هاست و اگر این کار را بکنند شرایط به شدت برخلاف میل عربستان و غرب می شود

شاید بگم اگر این کار را بکنند تا 5 سال دیگر شاهد تجزیه عربستان خواهیم بود 

 

 

 

قطعا همینطور هست. حوثی ها هیچوقت از ترس اقداماتوشن را محدود نکردند. نمونه واقعی توکل بر خدا بوده و هستند. هیچوقت تصمیمی را با توجه به "ترس" از عواقبش متوقف نکردند. حتما پیش بینی و استراتژی داشتند و دارند ولی جایی که نیاز بود عمل کردند. گفته جناب @ldmdff صحیح هست و حتما غرب در این شرایط که انرژی مثل رگ حیاتش! میمونه دخالت بیشتری خواهد کرد ولی واقعیت اینه از مدتها پیش غرب دخالتش را داشت و اینبار ممکنه وحشیانه تر از قبل وارد ماجرا بشه و حتی شاید خواست سعودی هم همین باشه تا ضرباتی را که خورده به نوعی جبران کنه با دست غربی ها چون خودش توانش را نداشت.

 

حتما مثل همه وقایع منطقه باز همه جبهه کفر و استکبار و ترور پشت سعودی قرار خواهند گرفت ولی خب مگر غیر از مقاومت گزینه شرافتمندانه دیگه ای هم وجود داره. پس بسم الله ... برای شروع میشه از تاسیسات گازی حتی درون یمن که منابعش داره توسط غربی ها غارت میشه هم شروع کرد.

 

پ ن: به نظرم چیزی که این بار شاید خیلی واضح تر خودش را نشون بده دخالت مستقیم صهیونیستها در ماجراست. به دلایل مختلف از جمله ایجاد بدهی برای سعودی و بعد گذاشتن مسیر مورد علاقه پیش پای سعودی یعنی عادی سازی روابط.

 

 

  • Like 1
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.