reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

جریان شناسی انصار الله یمن 

 

تاریخ پیدایش جنبش انصار الله یمن

شباب المومن نام  اولین تشکیلات جوانان زیدی یمن بود که در سال ۱۹۹۰ برای فعالیت های اجتماعی سیاسی و عقیدتی در شهر صعده ی یمن تشکیل شد.


مقر اصلی شباب المومن شهر شمالی صعده بود ، این گروه کوچک توسعه نیافته حکومت وقت یمن را وابسته به غرب می دانستند ، نخست دبیر این تشکیلات محمد یحیی عزان بود . صلاح احمد فلیته از تئوریسین های این جنبش به حساب می آمد.


بعد از مدتی از گذشت ریاست محمد یحیی عزان ، حسین الحوثی به عنوان دبیر این مجموعه منصوب شد .

 

حکومت یمن برای سرکوب گروه شباب المومن  بارها به شهر صعده حمله کرد و بسیاری از جوانان زیدی را دستگیر و در زندان ها شکنجه می کردند. جنبش انصار الله یمن همان جریان توسعه یافته ی شباب المومن است که با شکل گیری بیداری اسلامی در کشورهای عربی جان تازه ای گرفت و پایگاه های اجتماعی گسترده ای را در استان های شمالی ایجاد کردند. 

 

شباب المومن مبانی اعتقادی خود را به صورت تلفیقی از مبانی اعتقادی زیدی و اعتقادات اثنی عشری شکل دادند ، این مبانی تحت تاثیر اعتقادات بدرالدین الحوثی شکل گرفت . بدرالدین الحوثی مبانی انقلاب اسلامی و امام خمینی ره را به عنوان الگوی اجتماعی سیاسی جریان خود در صعده ی یمن قرار داده بود.

 

جنبش شباب المومن از ابتدای پیدایش خود تحت تاثیر اندیشه های بدر الدین الحوثی قرار گرفت به شکلی که مراکز مختلف این جنبش روابط فکری خود با بدر الدین الحوثی را آشکار کردند ، هرچند این موضوع موجب شکاف و اختلافات زیادی میان شاخه های مختلف زیدیه شد اما بسیاری از زیدی مسلک ها در شمال یمن اعتماد زیادی به بدر الدین پیدا کردند  و بر اساس مبانی فکری وی قدم بر می داشتند.

 

 یکی از ویژگی های فکری شباب المومن ( انصار الله )  که آبشخور از افکار بدرالدین الحوثی بود تقارب فکری زیدیه با شیعه ی اثنی عشری است ، این تئوری زیدیه را مجاب به مقابله با وهابیت و تبلیغات گسترده ی آن ها در مناطق مختلف یمن کرد و در صدد مبارزات فکری با جریان انحرافی نو پدید وهابیت در یمن که قبل از آن به عنوان یک تهدید فکری مطرح نبود بر آمدند.

 

 اشتراکات فقهی و کلامی شیعه ی اثنی عشری و زیدیه  در نظریه ی تشکیل حکومت اسلامی و مبارزه با کفر و دفاع از اسلام خود را بیش از پیش  به منصه ظهور آورد .

 
برای همین بسیاری از زیدی مسلک ها که به اشتراکات فقهی و اعتقادی مذهب شیعه و زیدیه واقف بودند ، با کسانی که بدر الدین الحوثی را به دلیل افکار وی مذمت می کردند به مقابله بر آمدند و آن ها را انسان های کم فهم قلمداد می کردند . 


زیدیه همانند شیعیان امامت را یکی از اصول پنجگانه ی مذهب زیدی و اطاعت از وی را واجب شرعی می دانند.

 

 محمد عبد العظیم الحوثی از جمله علمای زیدیه بود که به مخالفت با بدر الدین الحوثی پرداخت  ، به شکلی  که بدر الدین الحوثی را متهم به ارتداد و خروج از زیدیه کرد ، کار به این جا ختم نشده بود و محمد عبد العظیم الحوثی بدر الدین و حامیان وی را خبیث تر از اسراِئیل نامید و جنگ با آنان را از نماز واجب برتر برشمرد.

 

اما زیدیه امروز عبد الملک بدر الدین الحوثی را امام خود می دانند و دفاع از وی را واجب شرعی اعلام کردند ، در سال های کنونی تقارب فکری میان مذهب شیعه و زیدیه به اوج خود رسید و وحدت فکری بسیار هوشمندانه ای میان زیدی مسلک ها در یمن شکل گرفته است ، این رفتار مهر تاییدی بر افکار صحیح علامه بدر الدین الحوثی است که در فضای خفقان یمن از اشتراکات مبانی فکری جریان های اسلامی دفاع می کرد و در صدد مقابله ی فراگیر با وهابیت بر آمده بود.

 

 به برکت مجاهدت های بدر الدین الحوثی و دیگر علمای زیدیه ، امروزه اندیشه های زیدیه از صورت فرضیه خارج و به یک  نظریه ی تثبیت شده رسید و در مدارس استان های مختلف از جمله صنعاء پایتخت یمن تدریس می شود

ابوقاسم 

  • Like 1
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تحول ارتش انصارالله یمن در طی 8 سال گذشته

 

عربستان و اسرائیل و غربی ها می خواستند این رزمندگان حوثی را نابود کنند با تمام توان و پیشرفته ترین اسلحه های روز دنیا حمله کردند ولی الان چی شده؟ از رزمندگان پابرهنه تبدیل به یک ارتش قدرتمند و مجهز شدند. 

 

ایران در این محاصره ی سنگین کمکشان کرد ولی این قطعا فراتر از محاسبات عادی هست حتما کمک آشکار و پنهان خداوند به آنها وجود داشته و وجود دارد که این جنگ همچین نتیجه ای میدهد. 

 

فیلم:

https://www.aparat.com/v/fvhu7

  • Like 3
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بندرنفتی الضبة مورد حمله قرار گرفت

IMG_20221021_180116_889.jpg

منابع یمنی از حمله به یک کشتی نفتی که سعی داشت برای بارگیری نفت در بندر الضبة حضرموت پهلوگیری کند، خبر می‌دهند.

 

 حمله بواسطه دو پهپاد صورت گرفته است

 

استاندار حضرموت در دولت مورد حمایت عربستان در موضع‌گیری رسمی اعلام کرد که بندر الضبة بواسطه دو پهپاد انتحاری مورد حمله قرار گرفته و انصارالله را عامل این حمله اعلام کرد.

 

  • Like 3
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
31 minutes قبل , mehdipersian گفت:

بندرنفتی الضبة مورد حمله قرار گرفت

IMG_20221021_180116_889.jpg

منابع یمنی از حمله به یک کشتی نفتی که سعی داشت برای بارگیری نفت در بندر الضبة حضرموت پهلوگیری کند، خبر می‌دهند.

 

 حمله بواسطه دو پهپاد صورت گرفته است

 

استاندار حضرموت در دولت مورد حمایت عربستان در موضع‌گیری رسمی اعلام کرد که بندر الضبة بواسطه دو پهپاد انتحاری مورد حمله قرار گرفته و انصارالله را عامل این حمله اعلام کرد.

 

 

انصارالله باید میزاشت بارگیری میکرد بعد میزد. هرچند احتمالا نخواستند منابع کشورشون هدر بره!

 

  • Like 2
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

توطئه خطرناک امارات علیه جزایر یمن 

IMG_20221104_123002_182.jpg

 معاون وزیر اطلاع رسانی یمن گفت، شهرک سازی امارات در جزیره استراتژیک میون در باب المندب در چارچوب توطئه بزرگ علیه جزایر یمن نیز قرار دارد.

 

الفهمی ادامه داد که رژیم صهیونیستی درصدد تصرف جزایر یمن از طریق امارات است یعنی اولین کشوری که اقدام به عادی سازی کرد لذا امارات در این چارچوب یک شهرک در منطقه یختل در شهر المخا احداث کرده است.

 

 وی تصریح کرد که رژیم صهیونیستی آماده احداث چند شهرک در جزیره حنیش و سقطره تحت نظارت امارات است.

 

 الفهمی توضیح داد که امارات سرگرم زمینه سازی برای انتقال پایگاههای رژیم صهیونیستی به یمن است تا این رژیم دست برتر را در منطقه داشته باشد.

 

 از سوی دیگر امارات به گسترش نفوذ خود در سواحل و جزایر یمن ادامه می دهد.

  • Like 2
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش جدید شواری امنیت سازمان ملل از یمن  (تصاویر  بقایای موشک بالستیک  ذوالفقار  بقایای موشک کروز قدس موتور طلوع 10 موشک دهلاویه موتور تایپ 358  پهپاد صماد و.... )

 

دانلود

 

منبع

  • Like 4
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شهرک‌ صنعتی "دمام" عربستان طعمه حریق شد

IMG_20230304_140409_329.jpg

 رسانه‌های سعودی، شامگاه جمعه، بدون ذکر علت، از وقوع آتش‌سوزی در شهرک صنعتی شهر دمام در شرق عربستان خبر دادند.

IMG_20230304_140412_853.jpg

آتش‌نشانان ساعات‌ها در تلاش برای اطفای حریق در این شهرک صنعتی بوده‌اند.

ویرایش شده در توسط mehdipersian
  • Like 2
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پایان جنگ یمن نزدیک است؟ 

 

وزیر مشاور دولت نجات ملی یمن از آمادگی امارات برای صلح با صنعا پرده برداشت.

 

وزیر مشاور دولت نجات ملی یمن: 

 

جنگ به رهبری سعودی علیه یمن به پایان رسیده است و درباره موضوعات انسانی و تحویل حقوق توافق به عمل آمده است و به زودی تمدید آتش بس اعلام خواهد شد.

  • Like 1
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مذاکرات صلح بین یمن و عربستان

 

برخی منابع به رویترز گفتند: مذاکرات عربستان و حوثی ها بر بازگشایی کامل بنادر تحت کنترل حوثی ها و فرودگاه صنعا، پرداخت حقوق کارکنان دولت، بازسازی تلاش ها و تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از کشور متمرکز است. 

  • Like 2
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 بازگشت داوطلبانه استان ها و قبایل جنوبی یمن که تحت سیطره دشمن بودند به آغوش دولت انقلابی صنعا 

IMG_20230509_185912_197~01.jpg

در همین راستا قبایل ابین تصمیم گرفتند با بازگشت داوطلبانه به سمت صنعا رسماً از ردای ائتلاف و نیروهای وفادار به آن خارج شوند . 

 

 ده ها نفر از شیوخ بزرگ ابین بدون هیچ مذاکره قبلی تصمیم به دیدار از صنعا و ملاقات با بزرگان آن گرفتند که با استقبال کم نظیر از جانب شیوخ قبایل و مسئولین صنعا به ویژه رهبر انقلاب یمن «سید عبد الملک الحوثی» مواجه شدند و این اقدام منجر به آزادی «فیصل رجب »  از فرماندهان جنگ های شش گانه علیه انقلاب گردید .

 

  • Like 2
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

معرفی موشک های جدید یمن توسط رسانه های انصار الله یمن

 

موشک بالستیک فلق

Screenshot_20230731_212612_com_mxtech_vi

 

موشک بالستیک بدر 2

Screenshot_20230731_212554_com_mxtech_vi

 

موشک بالستیک بدر 3

Screenshot_20230731_212556_com_mxtech_vi

 

موشک بالستیک حاطم

Screenshot_20230731_212601_com_mxtech_vi

 

موشک کروز قدس 3

Screenshot_20230731_212606_com_mxtech_vi

 

موشک بالستیک ضد کشتی عاصف

Screenshot_20230731_212638_com_mxtech_vi

 

موشک بالستیک ضدهوایی(؟!) معراج

Screenshot_20230731_212617_com_mxtech_vi

 

موشک بالستیک کرار

Screenshot_20230731_212632_com_mxtech_vi

 

موشک بالستیک ضد کشتی دریای سرخ

Screenshot_20230731_212622_com_mxtech_vi

 

موشک بالستیک ضد کشتی محیط

Screenshot_20230731_212629_com_mxtech_vi

ویرایش شده در توسط mehdipersian
  • Like 5
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تلویزیون را روشن کردم دیدم در کمال تعجب رژه روز 31 شهریور یک روز زودتر در حال برگزاریه. دوباره داشتم از نحوه گزارش مجری رژه و فیلمبرداری و خود رژه و بازهم حضور موشک ها و ماشین ها و اب و هوا نشون دادن رژه حرص میخوردم و از اینکه چقدر موشک ها بیشتر شدند و نیروی هوایی چرا فقط با اف-5 شرکت کرده و اینا هم تعجب میکردم که پرچم یمن اون گوشه! توجهم را جلب کرد فهمیدم رژه، رژه بچه های یمنه. بعد به این نتیجه رسیدم اصولا ما در صادرات انقلاب و تجهیزات نظامی به صورت پکیج طور عمل میکنیم و مجری رژه و فیلمبردار و فرم رژه را هم همراه تجهیزات صادر میکنیم! 

 

جدا از شوخی ماشالله نیروهای یمنی در تجهیزات و کمیت و کیفیت پیشرفتهای خوبی داشتند. طوریه که انگار هر ورژنی داخلل تولید کردم یک نمونه هم صادر شده یمن. ادم شک میکنه معاون وزیر دفاع میگفتند جا برای تولیدات جدید نداریم (جدی) و الان داریم محل های جدیدی برای ذخیره تسلیحات میسازیم، نکنه منظورش توی یمن! هم بوده.

 

پ ن: نحوه و نوع کمک های ایران و مستشارانش به یمن و لجستیک این بازه زمانی واقعا باید به عنوان یکی از عجایب جنگ های معاصر ثبت بشه. نیروهای مسلح ایران در محاصره 360 درجه یمن و بدون دسترسی زمینی به یمن و اتفاق همه طرف های همسایه یمن و نیروهای فرامنطقه ای پایشگر دریاهای پیرامون چیزی شبیه به معجزه را رقم زدند. ماشاء الله...

 

پ ن2: تنها نگرانی این هست که این همه تجهیزات به هر حال باید به محل های ذخیره خودشون برگردند. صهیونیستها به شدت روی یمن حساس هستند و الان چهارچشمی اسمان و زمین یمن را سانت به سانت رصد میکنند. حملات ناشناس و گاه و بیگاه هم که داشتند. یمنی ها باید خیلی مراقب پدافند هم باشند. عامل و غیرعامل. شهادت فرماندهان ارشد نیروی موشکیشون و برخی خسارات را نباید فراموش کنند.

 

 

 

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 3
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.