reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

1 hour قبل , LostSky گفت:

 

حالا هر اتفاقی افتاده باشه فقط خدا کنه که بحث رهگیری موشک یا کلاهک دروغ صهیونیستها باشه،

درسته که موشک فلسطین ۲ سطح نازل تر اما در کلاس فتاح ۱ هست رهگیری اون برای ما خبر خوبی نمیتونه باشه اما همین فرضیه شما اگر به حساب کیفیت پایین تر قطعات یا منتاژ بگذاریم برای ما نتیجه بهتر و قابل قبولی خواهد بود.

 

البته که امیدوارم موشک هر چند با خطای بالا، اما سالم به زمین نشسته باشه که این بهترین نتیجه برای ماست

 

ما نباید ناامید بشیم. تکنولوژی ما چندین و چند سال و شاید چند دهه عقب تر از جهان هست به لطف پادشاان خرفت که میراثی از بی کفایتی برامون گذاشتند و عقب افتادن از قافله علم و تکنولوژی. به هر حال ما با ابتکارات باید بجنگیم و اگر نشد باز هم تلاش کنیم. اگر شهید طهرانی مقدم در ابتدا تصور داشت که به هر حال که یک راکت من در برابر قدرت عظیم پدافندی قدرتها کاری از پیش نمیبره که الان اینجا هم نبودیم. باید به قول شما دعا کرد واقعا موثر بوده باشه این سلاح ولی اگر نباشه هم باز تلاش مکنیم. با کیفیت، خلاقیت یا تعداد حل مکنیم این قدرت دشمن را.

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 26 شهریور 1403 در 11:44 , MR9 گفت:

بسم ا...

این تذکر برای چندمین بار ...

 

درانجمن میلیتاری ، کپی تحلیل قابل پذیرش نیست ....  درصورت تکرار ، مطلب بدون اخطار حذف می شود... اصرار برادامه این روند ، منجر به قفل شدن تاپیک خواهد شد ..

دوست عزیز پیام دادم جواب ندادید منظورتون این بود پیام من کپی هست لطفا اینو بفرمایید ؟

ویرایش شده در توسط iron_man63

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

تصویر  داخل کشتی تدارکاتی  شاخ بزرگ (USNS big horn) 

 

 

IMG_20240925_210942_450.jpg

 

یدک کشیدن این کشتی بسوی بندر دقم عمان

 

thumb_Untitled744~0.jpg

 

thumb_USNS-Big-Horn-arrives-in-Oman-1.jpthumb_usns-big-horn-being-towed-into-por

 

 

ویرایش شده در توسط aminor
  • Like 1
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 حمله موشکی انصارلله یمن به تل‌آویو

 

این حمله دوباره با موشک فلسطین ۲ انجام شده است.

Screenshot_20240927_105433_com_android_c

شلیک موشک توسط یمن به سوی تل‌آویو، دو میلیون صهیونیست را راهی پناهگاه کرد.

IMG_20240927_110226_834.jpg

طبق تصاویر تعداد زیادی موشک پدافندی برای شکار موشک یمنی شلیک شدند ولی تصویری از رهگیری این موشک در آسمان تا کنون دیده نشده.

img_20240927_092334_894_zu0k.jpg

طبق اعلام منابع عبری، دستکم ۱۷ صهیونیست هنگام فرار به پناهگاه زخمی شدند.

ویرایش شده در توسط mehdipersian
  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یا به قصد گرفتن تلفات باید حمله کرد یا اصلا حمله نکرد و دشمن رو در ترس حمله احتمالی مکه داشت .

 

این جور کارها فقط دشمن‌رو جری تر می کنه ...

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , mehdipersian گفت:

 حمله موشکی انصارلله یمن به تل‌آویو

 

طبق تصاویر تعداد زیادی موشک پدافندی برای شکار موشک یمنی شلیک شدند ولی تصویری از رهگیری این موشک در آسمان تا کنون دیده نشده.

 

 

 

عنوان میکنند خارج از سرزمین های اشغالی رهگیری شده این بار ( آمریکا، سعودی؟ یا پیکان این بار زودتر )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دقیقا این جاست که فرق ارتش روسیه که داره با کل غرب می جنگه با ما مشخص می شه.  اونها خوب یا بد هنوز دارند خودشون رو ارتقا می دهند و با کمیت و روش های حمله بیشتر به کارشون ادامه می دهند ولی ما نه.

به نظر می رسد کل پروفایل پروازی و نحوه عمل انواع موشک های ایرانی رو آنالیز کردند.

ویرایش شده در توسط OldTwilight
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
53 minutes قبل , OldTwilight گفت:

دقیقا این جاست که فرق ارتش روسیه که داره با کل غرب می جنگه با ما مشخص می شه.  اونها خوب یا بد هنوز دارند خودشون رو ارتقا می دهند و با کمیت و روش های حمله بیشتر به کارشون ادامه می دهند ولی ما نه.

به نظر می رسد کل پروفایل پروازی و نحوه عمل انواع موشک های ایرانی رو آنالیز کردند.

جسارتا پروفایل پروازی موشکهای بالستیک ایرانی با پروفایل موشکهای بالستیک ساخت چین و کره شمالی و فرانسه چه تفاوتی داره؟

  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 minutes قبل , RezaKiani گفت:

جسارتا پروفایل پروازی موشکهای بالستیک ایرانی با پروفایل موشکهای بالستیک ساخت چین و کره شمالی و فرانسه چه تفاوتی داره؟

نرخ اوج گیری ، زاویه ورود به جو ، سرعت ورود به جو ، آیا اینکه خارج جو امکان مانور داره ، حداکثر ارتفاع پروازی ، سطح مقطع راداری در بخش های مختلف پرواز و ... همه و همه جز پروفایل های پروازی هستد که بر اساسش می‌تونند مکان و سرعت یک موشک در یک لحظه خاص رو حساب کنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
7 hours قبل , OldTwilight گفت:

نرخ اوج گیری ، زاویه ورود به جو ، سرعت ورود به جو ، آیا اینکه خارج جو امکان مانور داره ، حداکثر ارتفاع پروازی ، سطح مقطع راداری در بخش های مختلف پرواز و ... همه و همه جز پروفایل های پروازی هستد که بر اساسش می‌تونند مکان و سرعت یک موشک در یک لحظه خاص رو حساب کنند

یعنی اون که ما می سازیم یه چیزهایی داره که با مال بقیه فرق داره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, RezaKiani گفت:

یعنی اون که ما می سازیم یه چیزهایی داره که با مال بقیه فرق داره؟

طبق شناختی که از شما دارم یک سوالی می پرسم : می خوای بگی ما این موشک ها رو از چین و کره شمالی گرفتیم ؟!

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

منطقا باید منتظر حمله موشکی یمن به اسراییل باشیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

محمد عبدالسلام: سید حسن نصرالله به آرزوی خود رسید/ خون این شهید رژیم صهیونیستی را ریشه‌کن می‌کند

دفاع پرس

https://defapress.ir/files/fa/news/1403/7/7/2626180_508.jpg

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن با صدور بیانیه‌ای شهادت شهید «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت را تسلیت گفت.وی تاکید کرد که شهید «سید حسن نصرالله» پس از دهه‌ها مبارزه پیشگامانه و کم‌نظیر در تاریخ معاصر به آرزوی خود رسید و مدال شهادت را بر گردن آویخت.سخنگوی جنبش انصارالله یمن افزود: خون سید حسن نصرالله نفرینی است که تا ریشه‌کن‌کردن رژیم صهیونیستی به اذن خدا، در پی این رژیم خواهد بود. امت اسلام با سید حسن نصرالله چیزی جز پیروزی به یاد ندارد. او زندگی جهادی خود را با پیروزیِ شهادت به پایان رساند.عبدالسلام گفت: آتش فراق دبیرکل حزب‌الله یاران وی را پراکنده و ضعیف نمی‌کند، بلکه به آنان قدرت بیش‌تری می‌بخشد تا راه مقاومت و جهاد را تا پیروزی ادامه دهند

https://dnws.ir/002uh7

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حمله ی دوباره ی یمن با یک موشک فلسطین به تلاویو

IMG_20240928_220510_205.jpg

IMG_20240928_220457_647.jpg

IMG_20240928_220505_589.jpg

طبق اعلام انصار الله هدف فرودگاه تلاویو بوده است که به نظر میرسد موشک رهگیری شده است.

ویرایش شده در توسط mehdipersian
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , mehdipersian گفت:

حمله ی دوباره ی یمن با یک موشک فلسطین به تلاویو

IMG_20240928_220510_205.jpg

IMG_20240928_220457_647.jpg

IMG_20240928_220505_589.jpg

طبق اعلام انصار الله هدف فرودگاه تلاویو بوده است که به نظر میرسد موشک رهگیری شده است.

 این مخزن سوخت خانواده اسکاد ، احتمالاً رضوان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.