reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

[quote]بالاخره ارتش عربستان هم یه ارتش مجهزه...فکر نکنم شیعیان بتونند به همین راحتی از پس نیرو های سعودی بر بیایند...
عربستان هم خواسته بعد از مدتی یه حرکتی به ارتشش بده ، حداقل تجهیزات جدیدشو آب بندی کنه icon_biggrin[/quote]

شاید اگه عربستان وارد مناقشه یمن بشه (البته وارد که شده ، منظورم مداخله مستقیم نظامیه) همون بلایی سرش بیاد که سر اسراییل در جنگ 33 و 22 روزه اومد . البته عمق استراتژیک عربستان به هیچ وجه با اسراییل قابل مقایسه نیست ولی احتمالا تلفات سربازانش بالا باشه . راستی اصلیت سربازان سعودی کجاییه ؟ یعنی واقعا عربستانی هستند ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]در مصر زمزمه‌هايي دال بر تصميم مبارك براي معرفي جمال، پسر كوچكش به عنوان رئيس‌جمهور بعدي به گوش مي‌رسد و در عربستان‌سعودي سناريوهاي متعددي در داخل خاندان حاكم آل‌سعود در حال چهره‌گشايي است.

[/quote]

سلام

شرمنده در جريان كلي اين تاپيك نيستم ولي نكاتي رو متذكر بشم.
در مصر فرزند مبارك رقيب سرسختي داره كه فعلا وزير اطلاعات مصر هست. عمر سليمان شخصي نظامي و مستبده كه براي رسيدن حاضره تانكها رو به خيابون بياره. وجه و اعتبار زيادي در نظاميان داره. بر عكس فرزند نامبارك كه در مصر به بي تجربگي معروف هست. هر چند كه اينده مصر به اندازه تغييرات در عربستان تاثير نداره ولي پيگير حوادث در اين منطقه شما رو نقطه روشني هدايت ميكنه.
چند وقت پيش همين بحث رو در پي ام با اقا مصطفي داشتيم.

[quote]خبرها حاکیست که شیعیان توسط وهابی های خونخوار در حال قتل عام شدن هستند! عرب های ترسو حتی جرات زمینی جنگیدن هم ندارند و فقط با جنگنده حمله می کنند!
[/quote]

خبرها نشون ميده اغاز حمله نظامي زميني توسط تانكها و پياده نظام عربستان شروع شده و از مرزها هم گذشتن. ولي فكر نميكنم حمله گسترده اي باشه. بيشتر بخاطر تامين امنيت و تداركات فعلا حركت خاصي نخواهند كرد. مگر اينكه دولت يمن درخواست رسمي براي مداخله به عربستان تحويل بده.
عربستان بيشترين تمركزش رو فعلا بر حجاج و استانهاي شيعي خودش داره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name="armani"][quote]

خبرها نشون ميده اغاز حمله نظامي زميني توسط تانكها و پياده نظام عربستان شروع شده و از مرزها هم گذشتن. ولي فكر نميكنم حمله گسترده اي باشه. بيشتر بخاطر تامين امنيت و تداركات فعلا حركت خاصي نخواهند كرد. مگر اينكه دولت يمن درخواست رسمي براي مداخله به عربستان تحويل بده.
[b]عربستان بيشترين تمركزش رو فعلا بر حجاج و استانهاي شيعي خودش داره.[/b][/quote]

به نکته خوبی اشاره کردید . حجاج و کلا توریسم زیارتی

اگه این حجاج حس کنند که عربستان کشور امنی نیست قطعا از سفرهای زیارتی به مقصد عربستان تا حد خیلی زیادی کم میشه و احتمالش هست که با افزایش فشار بر شیعیان یمن اونها هم به اقدامات تلافی جویانه از جمله بمب گذاری های انتحاری و هدف قرار دادن امنیت عربستان دست بزنند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

دوستان عزیز من نظرم بر این است که عربستان هم داره سعی می کنه پا به پای صهیونیست ها و آمریکایی ها و انگلیسی ها با شیعیان وارد نبرد بشه تا خودش رو به همه نشان بده

در این اتفاقات بر کسی دیگر پوشیده نیست که عربستان چه نوع حکومتی داره و چه نوع تفکری بر آن حاکم است.



به هر حال این اتفاقات برای شیعیان از نظر من تنها نشانه ای است برای ظهور هر چه سریعتر اقا امام زمان

انشاالله

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام

دوستان عزیز من نظرم بر این است که عربستان هم داره سعی می کنه پا به پای صهیونیست ها و آمریکایی ها و انگلیسی ها با شیعیان وارد نبرد بشه تا خودش رو به همه نشان بده

در این اتفاقات بر کسی دیگر پوشیده نیست که عربستان چه نوع حکومتی داره و چه نوع تفکری بر آن حاکم است.


[b]
به هر حال این اتفاقات برای شیعیان از نظر من تنها نشانه ای است برای ظهور هر چه سریعتر اقا امام زمان [/b]

انشاالله[/quote]

نمیدونم کجا خوندم ولی یادمه که قیام شیعیان در سرزمینهای جنوبی رو یکی از نشانه های ظهور حضرت حجت برشمرده بود .

اون موقع برای من جای سوال بود که منظورش از سرزمین های جنوبی کجاست .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جنبش الحوثي: تصاوير اسيران سعودي را پخش مي‌كنيم

خبرگزاري فارس: سخنگوي جنبش الحوثي با تاكيد بر اينكه مبارزان الحوثي با احترام با اسيران سعودي رفتار مي‌كنند؛ تصريح كرد: بعد از اتمام گفت‌وگوها با اسيران سعودي، تا چند ساعت آينده تصاوير آنها را پخش خواهيم كرد.

به گزارش فارس، "محمد عبدالسلام " در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني العالم بهانه‌هاي عربستان سعودي در حمله به شمال را نادرست خواند و تاكيد كرد: حجم حمله و درگيري نشان مي‌دهد كه رياض از قبل نقشه حمله به يمن را طرح ريزي كرده‌ است.
وي حاكميت يمن را خط قرمز يمني‌‌ها حواند و افزود: گروه الحوثي بعد از اينكه حمله زميني سعودي‌ها را با شكست مواجه كرد، شماري از نظاميان رياض را به اسارت گرفت كه در اسرع وقت مصاحبه‌هايي با آن اسيران انجام خواهيم داد.
عبدالسلام با تاكيد بر اينكه مبارزان الحوثي با احترام با اسيران سعودي رفتار مي‌كنند؛ تصريح كرد: بعد از مصاحبه و گفت‌وگو با نظاميان سعودي به اسارت گرفته شده در چند ساعت آينده تصاوير آنها را پخش خواهيم كرد.
پيش از اين عبدالسلام برحق يمني‌ها در دفاع از خود در هر لحظه و هر مكاني تاكيد كرده و به مسئولان سعودي درباره پيامدهاي ناشي از دخالتشان در اين جنگ ناموجه هشدار داد و افزود: ملت يمن از دخالت عربستان در امور داخلي كشورشان به شدت خشمگين است و به همين دليل اقشار مختلف يمن براي مقابله با تجاوزگري‌هاي عربستان اعلام آمادگي كرده‌اند.
جنبش الحوثي دو نوار ويدئويي را از بمباران هوايي عربستان عليه مواضع اين جنبش بر روي اينترنت قرار داده است.
ارتش يمن هفته پيش در پايگاه عربستاني "جبل الدخان " مستقر شد و چندي بعد جنبش الحوثي درباره آن به عربستان هشدار داد و بعد از عدم توجه اين كشور، جنبش الحوثي با حمله به "جبل الدخان " بر اين پايگاه تسلط يافت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اصلا این پایگاه اهمیتی داره؟به نظر میرسه یک ایستگاه مرزی باشه!؟ icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]جنبش الحوثي: تصاوير اسيران سعودي را پخش مي‌كنيم

خبرگزاري فارس: سخنگوي جنبش الحوثي با تاكيد بر اينكه مبارزان الحوثي با احترام با اسيران سعودي رفتار مي‌كنند؛ تصريح كرد: بعد از اتمام گفت‌وگوها با اسيران سعودي، تا چند ساعت آينده تصاوير آنها را پخش خواهيم كرد.

به گزارش فارس، "محمد عبدالسلام " در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني العالم بهانه‌هاي عربستان سعودي در حمله به شمال را نادرست خواند و تاكيد كرد: حجم حمله و درگيري نشان مي‌دهد كه رياض از قبل نقشه حمله به يمن را طرح ريزي كرده‌ است.
وي حاكميت يمن را خط قرمز يمني‌‌ها حواند و افزود: گروه الحوثي بعد از اينكه حمله زميني سعودي‌ها را با شكست مواجه كرد، شماري از نظاميان رياض را به اسارت گرفت كه در اسرع وقت مصاحبه‌هايي با آن اسيران انجام خواهيم داد.
عبدالسلام با تاكيد بر اينكه مبارزان الحوثي با احترام با اسيران سعودي رفتار مي‌كنند؛ تصريح كرد: بعد از مصاحبه و گفت‌وگو با نظاميان سعودي به اسارت گرفته شده در چند ساعت آينده تصاوير آنها را پخش خواهيم كرد.
پيش از اين عبدالسلام برحق يمني‌ها در دفاع از خود در هر لحظه و هر مكاني تاكيد كرده و به مسئولان سعودي درباره پيامدهاي ناشي از دخالتشان در اين جنگ ناموجه هشدار داد و افزود: ملت يمن از دخالت عربستان در امور داخلي كشورشان به شدت خشمگين است و به همين دليل اقشار مختلف يمن براي مقابله با تجاوزگري‌هاي عربستان اعلام آمادگي كرده‌اند.
جنبش الحوثي دو نوار ويدئويي را از بمباران هوايي عربستان عليه مواضع اين جنبش بر روي اينترنت قرار داده است.
ارتش يمن هفته پيش در پايگاه عربستاني "جبل الدخان " مستقر شد و چندي بعد جنبش الحوثي درباره آن به عربستان هشدار داد و بعد از عدم توجه اين كشور، جنبش الحوثي با حمله به "جبل الدخان " بر اين پايگاه تسلط يافت.[/quote]

سلام

لینک منبع یادت رفت

منبع: [url=http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8808170292]فارس نیوز[/url]

با تشکر سیداد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اصلا این پایگاه اهمیتی داره؟به نظر میرسه یک ایستگاه مرزی باشه!؟ icon_biggrin[/quote]

مهم کشته شدن دشمنه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red]سقوط يك فروند جنگنده ارتش يمن در شمال اين كشور

خبرگزاري فارس: جنبش شيعي الحوثي در خبري فوري از سقوط يك فروند جنگنده ارتش يمن در منطقه "رازح " در استان صعده خبر داد.[/color]

[img]http://media.farsnews.com/Media/8806/Images/jpg/A0733/A0733590.jpg[/img]

به گزارش فارس، دفتر اطلاع رساني جنبش شيعي الحوثي در خبري فوري از سقوط يك جنگنده در منطقه "رازح " استان صعده خبر داد.

اين دفتر در خبر خود اشاره‌ نكرد كه اين جنگنده توسط مبارزان الحوثي سرنگون شده يا براثر نقص فني سقوط كرده است.

اين سومين جنگنده در طول جنگ اخير است كه در مناطق درگيري سقوط كرده است.

منطقه "رازح " كه با عربستان سعودي هم‌مرز است دو هفته پيش به دست نيروهاي الحوثي افتاده است و بارها مورد هدف جنگنده‌هاي يمن قرار گرفته است

جنگ صعده بيش از صد روز است كه ادامه دارد و با وجود تلاش‌هاي ميانجي‌گران اين جنگ همچنان ادامه دارد.

هنوز منابع رسمي اين خبر را تائيد نكرده است


منبع: [url=http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8808170582]فارس نیوز[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red]ورود تمام‌عیار سعودی ها به جنگ علیه شیعیان یمن و ماله‌کشی رسانه‌های وابسته

به‌دنبال افشاي نقش مداخله جويانه عربستان سعودي در درگيري‌هاي داخلي يمن برخي از رسانه هاي منطقه‌اي درصددند با تكرار ادعاهاي گذشته درباره مداخله ايران در مسايل منطقه بر رسوايي جديد عربستان سرپوش بگذارند.[/color]

[img]http://www.rajanews.com/Files_Upload/5627.jpg[/img]

به گزارش رجانیوز، اگرچه مبارزان شيعي الحوثي بارها به همكاري نظامي عربستان با دولت يمن در تهاجم به مناطق شمالي اشاره کرده بودند اما عربستان سعودي و دولت يمن پيوسته اين ادعا را رد می‌کردند تا اینکه با اعتراف اخير عربستان درباره مداخله نظامي در مناطق مرزي‌اش با يمن ديگر جاي انكار اين واقعيت باقي نمانده و به نظر مي رسد حمله عجولانه برخي از رسانه هاي وابسته به عربستان به ايران با هدف انحراف افكار عمومي منطقه از اين رسوايي صورت مي گيرد.

روزنامه الشرق الاوسط كه به اظهار مواضع ضدايراني مشهور است، در مقاله اي به قلم مشاري الذايدي ادعا کرد ايران پس از لبنان و عراق اكنون به مرزهاي جنوبي كشورهاي خليج فارس رسيده است.

الذايدي همچنين افزود: گروه الحوثي بخشي از سياست‌هاي منطقه اي ايران است و اين گروه همان روش‌ها و شعارهاي جنبش حزب الله لبنان را به كار مي برد. اين گروه نيز همچون جنبش حزب الله لبنان به دنبال تجزيه بخشي از يمن است و براي تحت تاثير قرار دادن مردم بيچاره يمن شعارهاي مردم پسند سرداده است.

اين ادعاها در حالي مطرح مي شود كه گذشته از دخالت هاي عربستان سعودي در يمن، مداخلات سعودی در لبنان و حمايت از گروه هاي سني مذهب چهارده مارس نیز غيرقابل انكار است، به‌طوری که حمايت هاي شديد مالي عربستان در جريان انتخابات اخير پارلماني لبنان و تلاش برای تقسيم پول به‌منظور جلب آراي لبناني هاي ساكن خارج، تنها نمونه‌ای از این مداخلات است.

الشرق الاوسط همچنين در توجيه تهاجم نظامي عربستان به يمن و وارد آمدن خسارات مالي و جاني به افراد غيرنظامي، حکومت سعودی را براي برخورد با گروه الحوثي محق دانست و تأكيد کرد كه عربستان براي برخورد و مقابله با اين گروه بايد از تمامي توان خود استفاده كند.

اين روزنامه در ادامه مدعي شد ايران، عربستان را از راه يمن هدف قرار داده و كشورهای عربی بايد براي مقابله با ايران با يكديگر همكاري كنند.

الشرق الاوسط در مقاله دیگري نیز ادعا کرد ايران به دنبال شبيه سازي حزب الله لبنان در يمن با گروه الحوثي است.

عبدالرحمن راشد مقاله نويس اين روزنامه افزود: حمله شورشيان الحوثي به مرزهاي عربستان را بايد در چارچوب خط مشي و برنامه هاي ايران مورد ارزيابي قرار داد. حمله اين گروه به مرزهاي عربستان تنها يك حادثه امنيتي تصادفي و مشكل داخلي نيست بلكه به نظر من مساله اي منطقه اي است. ايران هم اكنون دست‌كم دو جبهه يا دو حزب دارد كه حزب الله در لبنان و حماس در فلسطين است. با وجود آنكه شرايط بروز اين دو گروه مستقل از يكديگر است و ارتباطي به ايران نداشت اما حزب الله در نهايت به ابزاري براي خدمت به خط مشي سياسي ايران تبديل شد و حماس هم همين راه را طي كرد. حزب الله و همينطور حماس در شرايط ضعف حكومت مركزي در لبنان و فلسطين تاسيس شدند و قدرت گرفتند.

مقاله‌نویس این روزنامه افزود: گروه الحوثي هم در شرايط مشابهي شكل گرفت و جنگ را آغاز كرد. در نتيجه ما در برابر يك تجربه تكراري از طرف ايران قرار داريم كه از گروه‌هايي كه در سايه ضعف دولت مركزي تشكيل مي شود، حمايت مي كند. از زماني كه گروه الحوثي نخستين گلوله را شليك كرد، ترديدهايي درباره نقش تهران وجود داشت، زيرا سران اين گروه در ايران درس مي خواندند و گفتمان سران فكري اين گروه در ايران گسترش يافت.

در بحبوحه این ادعاها اما رهبر نيروهاي الحوثي در صعده تاكيد كرد ادعاهاي درباره حمايت ايران از نيروهاي الحوثي بي پايه و اساس است.

عبدالملك الحوثي در گفتگوي تلفني با شبكه تلويزيوني الجزيره در پاسخ به اين پرسش كه چرا وارد خاك عربستان سعودي شده و با نيروهاي نظامي اين كشور درگير شده ايد، گفت ابتدا بايد تاكيد كنم كه ما به هيچ وجه قصد هدف قرار دادن خاك عربستان سعودي را نداريم. ما به مردم برادر عربستان سعودي تضمين مي دهيم كه به دنبال هدف قرار دادن خاك و مردم آن نيستيم، بلكه فقط موضع دفاعي داريم.

وي گفت: مقامات عربستان سعودي به همراه ارتش يمن عليه ما در منطقه جبل دخان دست به اقدام تجاوزكارانه زدند. اين منطقه مشرف بر مواضع ما است.

الحوثي افزود: پس از اينكه ما اين منطقه را از حضور نظاميان يمن پاكسازي كرديم، براي اولين بار از عربستان سعودي نيز درخواست كرديم كه دست به اقدامات تجاوزكارانه نزنند.

وي افزود: ارتش يمن براي دومين بار اقدام به تسخير منطقه جبل دخان كرد و ما را با تجاوزات خود غافلگير كرد. ما به مقامات سعودي اعلام كرديم كه ما هيچ هدفي را در خاك عربستان نداريم. مشكل اين است كه ما با يك تجاوز مواجه هستيم و رژيم سعودي با رژيم يمن همكاري دارد كه البته اين امر تازه اي براي ما نيست بلكه روند تازه اي به خود گرفته است. از ماه مبارك رمضان حملات هوايي عربستان سعودي به منطقه الملاحيظ ادامه دارد.

الحوثي در پاسخ به اين پرسش كه شما اكنون در دو جبهه سعودي و يمن مي جنگيد، اموال و سلاح را از كجا به دست مي آوريد، گفت: ما جبهه جديد براي خود باز نكرده ايم بلكه رژيم سعودي عليه ما جبهه جديدي را باز كرده است، موضع ما دفاع از خويشتن است.

وي افزود: درباره توانمندي هاي خود به خداوند سبحان توكل داريم. ما بخشي از مردم هستيم، ملت ها هميشه داراي قدرت هستند و آماده رويارويي چه با استبداد داخلي يا استعمار خارجي هستند.

مجري الجزيره پرسيد مقامات يمني و سعودي اعلام مي كنند كه شما به لحاظ اموال و سلاح از طرف ايران حمايت مي شويد.

وي گفت: اين اصلا صحت ندارد. ما از هيچ حمايت ايراني برخوردار نيستيم. ممكن نيست كمك هاي تسليحاتي ايران به ما برسد. ما مردمي مسلح هستيم و اين براي يمني ها معروف است. يمني ها از مدت هاي طولاني سلاح را در حجم زيادي در اختيار دارند. علاوه بر آن، ما توانستيم سلاح هاي زيادي را از مناطقي كه به لطف خدا در جنگ بر آن‌ها تسلط يافتيم، به دست آوريم.

رهبر نيروهاي الحوثي افزود: درباره حمايت هاي ايران بايد گفت كه فقط تبليغات و بي پايه و اساس است بلكه آنچه كه وجود دارد اين است كه رژيم يمن به طور گسترده از حمايت هاي خارجي برخوردار است، رژيم عربستان سعودي از يمن حمايت مي كند و اين براي همه اشكار است.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی است هفت تن از سعودي‌ها از جمله چهار تن از نيروهاي ارتش عربستان در نبرد با گروه الحوثي در مناطق مرزي يمن با عربستان كشته و حدود 130 نظامي ديگر سعودي نيز زخمي شده اند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از الخوبه عربستان، يك منبع بيمارستاني در بيمارستان صامطه در منطقه جازان گفت: 2 سرباز سعودي ديروز كشته و 126 نفر ديگر در درگيري‌ها بين نيروهاي سعودي و الحوثي ها كه از چند روز پيش آغاز شده است، زخمي شده اند.

رياض روز سه شنبه گذشته كشته شدن يك نظامي سعودي در تيراندازي شبه نظاميان الحوثي را كه از شمال يمن به خاك عربستان نفوذ كرده بودند، فاش كرد.

اين منبع كه خواست نامش فاش نشود، گفت: روز جمعه به لحاظ تعداد زخمي هايي كه در بيمارستان صامطه پذيرش شده اند، سخت ترين روز بود.

شماري از نظاميان سعودي مستقر در مناطق درگيري گفتند توپخانه هاي ارتش عربستان مناطق اطراف كوه الدخان را كه حدود 2 هزار متر ارتفاع دارد و در مرز بين منطقه جازان عربستان و صعده يمن قراردارد، به گلوله بستند. گروه شيعي زيديه الحوثي در صعده مستقر است.

برخي رسانه هاي سعودي اعلام كردند نبرد جمعه شب در مناطق مرزي به ويژه در مناطق القرن و قوا و الدفينه ازسرگرفته شد.

منبع: [url=http://www.rajanews.com/detail.asp?id=39314]رجانیوز[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب اینطور که پیداست فعلا اوضاع خوبه! عربستان بدونه که وقتی جنگ رو بر علیه ایران از راه ریگی ملعون شروع می کنه یک عده هم هستند که دخل خودشو بیارند!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]خوب اینطور که پیداست فعلا اوضاع خوبه! عربستان بدونه که وقتی جنگ رو بر علیه ایران از راه ریگی ملعون شروع می کنه یک عده هم هستند که دخل خودشو بیارند![/quote]

ليچ بزرگ
گاهي حرفهايي به غايت نكته سنج ميزني !

دوستان بهتره در كنار اخبار نگاهي به ساير تحولات اين جنبش بزنند. ظاهرا تشكيلات منسجم تري شده.دفتر اطلاع رساني يكي از اونهاست.چه شباهتها و چه تفاوتهايي با حزب الله لبنان داره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
میگم چرا ما اسلحه نمی فرستیم؟
یکی نقشه یمن و موقعیت حوثی ها رو بزاره ببینیم امکانش هست یا نه!
اخه اینا دارن با چی می جنگن اگه سلاح های ما ارسال نشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنا به گزارش رسیده یک ژانرال سعودی گفت که کوههای مشرف به هوثی ها توسط عربستان تصرف شده! همچنین گزارش دیگه حاکی از حملات از زمین و هوا به روستاهای هوثی ها می باشد!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط End
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    1 member