reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

[quote][quote][quote]ببخشيد ولي اصولا ناوهاي ارتش نه ميخوان و نه ميرن!
پس يك فكر ديگه ورداريد! icon_biggrin[/quote]

چرا الان 4 فروند کشتی از ناوگان دریایی کشور در خلیج عدن مستقر هستند.[/quote]

بله درسته ولي ماموريت اونها با اين چيزي كه شما مد نظرتون هست توفير داره!

طبق قانون ارتش مامور پاسداري از مرزها ي حريم ايران و همچنين حراست از منافع ايران در هر كجاي دنيا كه مورد تهديد نظامي قرار ميگيرند هستش و بنا به همين اصل نميتونه براي كمك به حوثي ها وارد عمل بشه حتي اگر بخواهند كه اينطوري فكر نميكنم.[/quote]

خوب برادر من، من هم چنین فکری نکردم! حتی اگر شما پست بالای من رو می خوندی متوجه می شدید که بنده گفتم: ناوگان دریایی ما در برابر جنگنده های عربستانی آسیب پذیره!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]خوب برادر من، من هم چنین فکری نکردم! حتی اگر شما پست بالای من رو می خوندی متوجه می شدید که بنده گفتم: ناوگان دریایی ما در برابر جنگنده های عربستانی آسیب پذیره!
[/quote]

در كل عرض كردم شما به دل نگير icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این جور کار ها احتمالا اگر انجام بشه به عهده ی سپاه هستش
برادرای سپاهی هم که مهارت خاصی توی حمایت از یاران دارن(به قول یکی از اعضا سایت که اسمش یادم نیست چشمک)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دقت کنید که زیاد نباید تند رفت.از کجا معلوم که این یه تله نباشه تا ایران وارد بشه و عربستان یه مدرکی بر ضد ایران گیر بیاره و بعدش دوباره شورای امنیت.
شورای امنیت هم که می دونید ... دست خود خدا نشناسشونه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]حوثی لیچ خان حوثی !



فکر کنم این دزدان دریایی هم فرصتی شد تا نیروی دریایی قدرتمند ایران بتوانه اوضاع در سواحل یمن رو تحت نظارت داشته باشه ...

و توی اون منطقه در صورت بیشتر شدن گستاخی ها دست خالی نباشیم ...[/quote]

برادر متاسفانه نیروی دریایی ما در برابر جنگنده های عربستانی خیلی آسیب پذیر هست![/quote]

ناوشکنمون بله ولی زیردریایی هامون نخیر میشه باهاشون محاصره رو شکست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام ..

بابا من فقط گفتم اونجا دست خالی نیستیم و میتونیم تحرکات رو تحت نظر داشته باشیم ... نه اینکه بریم حمله کنیم و ...


یه بار دیگه متن بالا رو بخونید ! icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هه... رهبر حوثی ها از ریاض تقاضای آتش بس کرد! شجاعت اینها کجا و شجاعت حزب الله و حماس کجا!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دقت کنید که زیاد نباید تند رفت.از کجا معلوم که این یه تله نباشه تا ایران وارد بشه و عربستان یه مدرکی بر ضد ایران گیر بیاره و بعدش دوباره شورای امنیت.
شورای امنیت هم که می دونید ... دست خود خدا نشناسشونه.[/quote]

كاملآ‌درسته

به نظر من كه امريكا مستقيمآ به ناو ها و زيردريايي هاي ايران حمله مي كنه!
نيروي هوايي عربستان هم كه همين الآن بعد از اسرائيل قوي ترين نيروي هوايي خاورميانه هست!

عربستان بزرگترين صادركننده نفت در جهانه و همين بهانه براي امريكا كافيه

بغيير از محكوم شدن ايران به:
1-دخالت در كشورهاي ديگر
2- حمايت از گروههاي تروريستي
3-عدم پايبندي به مقررات بين الملي
4- ايجاد اخلال و تنش در انتقال انرژي
5-ضربه زدن به اقتصاد جامعه جهاني
6-عدم تكمين و پيروي از قطعنامه هاي شوراي امنيت
7-سعي در سلطه بر كشورهاي ديگر و برپايي امپراطوري!!!
8-عدم رعايت حقوق بشر
9-نظامي بودن برنامه هسته اي
10-شروع كننده جنگ ناميده شدن ايران!!!

و...... icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]هه... رهبر حوثی ها از ریاض تقاضای آتش بس کرد! شجاعت اینها کجا و شجاعت حزب الله و حماس کجا!![/quote]

جدی ؟ منبعش کو ؟! icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]هه... رهبر حوثی ها از ریاض تقاضای آتش بس کرد! شجاعت اینها کجا و شجاعت حزب الله و حماس کجا!![/quote]

جناب ليچ خبر بدون منبع و ناقص نذار برادر عزيز !

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از واحد مرکزی خبر، عبدالملک الحوثي در پيامي صوتي که روز پنج شنبه در پايگاه اينترنتي حوثي ها، انتشار يافت، گفت: [color=red]از رژيم سعودي مي خواهيم به تجاوزات خود پايان دهد و سياست خود را که در پيروي از سياست رژيم يمن است ، تغيير دهد.[/color]

وي گفت عربستان سعودي بايد دريابد که تشديد اين حملات به نفع دو کشور نيست و تاکيد کرد، تا زمانيکه تجاوز ادامه دارد شورشيان مجبور هستند از خود دفاع کنند.

الحوثي اعلام کرد، افرادش براي بيرون راندن ارتش يمن از جبل الدخان وارد خاک عربستان شدند. به گفته وي ارتش عربستان اين مواضع را به نيروهاي يمني واگذار کرده بود.

رهبر شورشيان يمن همچنين اتهامات رسانه هاي عربستان را در باره ارتباط اين شورشيان با القاعده تکذيب کرد و گفت، شبکه القاعده، فقط الت دست دستگاههاي جاسوسي امريکا و برخي رژيم هاي عرب متحد امريکاست.

الحوثي همچنين با اشاره تلويحي به ايران تاکيد کرد، شورشيان الحوثي ارتباطي با هيچ طرف خارجي ندارند. وي گفت، کساني که سعي مي کنند به موضع ما بعد فرقه اي دهند، دروغگوياني هستند که قصد دارند تخم نفاق بپراکنند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از صنعا، دولت يمن حوثي ها را که شاخه اي از شيعه هستند، به داشتن ارتباط با برخي طرفها در ايران متهم مي کنند

[url=http://www.shia-news.com/fa/pages/?cid=15101]شيعه نيوز-منبع[/url]

[color=red]........................................................................................................................................................[/color]

اين هم خبر تكميلي هست كه بعدش اومده

به گزارش خبرنگار «شیعه نیوز» در منطقه خلیج فارس به نقل از منابع اگاه ، جمعی از شیعیان یمنی در اعتراض به حملات و کشتار شیعیان توسط دولت وهابی یمن و حمایت نظامی امنیتی دولت سعودی از حکومت یمن برای سرکوبی شیعیان ت[color=red]هدید کردند چنانچه دولت سعودی حملات خود علیه شیعیان را متوقف ننماید دست به اقدامات تلافی جویانه خواهند زد .[/color]

در این گزارش امده است اهداف احتمالی چریکهای یمنی پایگاههای نظامی عربستان در داخل این کشور و انچه نقاط حساس و منافع سیاسی امنیتی در منطقه عنوان شده خواهد بود . [color=red]چنانچه این تهدید عملی گردد منطقه خلیج فارس شاهد بحرانی بزرگ خواهد بود .
[/color]

[url=http://www.shia-news.com/fa/pages/?cid=15108]منبع : شيعه نيوز[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزیز آرمانی

به گفته سعید این شیعه نیوز خیلی هم معتبر نیست و ازش نباید خبری قرار داد


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[color=brown]چرا جنگ عربستان و الحوثی ها برای ریاض خطرناک است؟
اریتره 10 سال پیش توانست کنترل جزایر حنیش یمن را با استفاده از دو قایق افراد مسلح به دست بگیرد...عربستان تا کنون سیاست تضعیف رقیب و جنگ با او را در خارج از مرزهایش دنبال کرده ولی این بار مستقیماً درگیر شده است.
عصر ایران - عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه القدس العربی چاپ لندن در شماره اخیر خود درباره جنگ داخلی در یمن در مطلبی با عنوان "عربستان سعودی و جنگ صعده" به بررسی پیامدهای درگیری مسلحانه عربستان و گروه الحوثی در یمن پرداخت.

به گزارش عصر ایران، وی در این تحلیل نوشت: این روزها شاهد صدور بیانیه های متوالی درباره همبستگی با کابینه عربستان سعودی ( ونه یمن) در جنگ با الحوثی ها از سوی بیشتر کشورهای عربی از جمله دولت فلسطین در رام الله هستیم اما این بیانیه ها دارای تاثیرات عملی نیستند چرا که بحران عربستان سعودی عمیق تر از آن چیزی است که هم پیمانان عربی این کشور تصور می کنند.[/color]

مبالغه آمیز نخواهد بود اگر بگوییم جنگ جاری میان الحوثی های یمن و نیروهای عربستان سعودی در جنوب این کشور بسیار خطرناک تر از بحران اشغال کویت توسط عراق در سال 1990 و جنگ یمن و عربستان سعودی در سال 1962 است.

آنچه جنگ فعلی را از دیگر درگیری های مسلحانه متمایز می کند آن است که این جنگ اولا یک جنگ مذهبی، ثانیا سیاسی و ثالثا اجتماعی است.

جنگ میان عربستان سعودی و گروه الحوثی همچنین می تواند به سرعت به جنگ منطقه ای تبدیل شود که در آن طرف های مختلف تحت عناوین گوناگون در آن دخالت و همچنان بعد مذهبی آن برجسته خواهد ماند.

اظهارات متکی و نصحیت وی به کشورهای منطقه برای عدم دخالت در یمن و اینکه افرادی که به دنبال ریختن بنزین در آتش هستند؛ این آتش دامن آنها را نیز خواهد گرفت نیز هشداری صریح برای عربستان سعودی است.

این هشدار نشانه آن است که مرحله تغییرات جدید در منطقه براساس مذهب و منطقه آغاز شده و نقشه سیاسی آن تغییر و ثبات کشورهای منطقه را تهدید خواهد کرد.

مهمترین دلایل اینکه جنگ میان عربستان و الحوثی ها، خطرناک تراز دیگر جنگ هایی است که عربستان سعودی در 80 سال تاسیس خود با آن رو به رو بوده است را می توان اینگونه ذکر کرد:

- رهبران عربستان سعودی در طول دهه های گذشته همیشه سعی داشتند استراتژی ثابتی را دنبال کنند و آن اینکه تضعیف قدرت های منطقه ای و جنگ با آنها را تا حد امکان خارج از سرزمین خود پیگیری کند.

این روش قبلاً هنگامی رخ داد که عربستان سعودی به مقابله با انقلاب ناصری در خاک یمن پرداخت و در خاک عراق به مقابله با انقلاب (امام) خمینی برخواست.

عربستان با ائتلاف با نظام صدام و تحریک آن، به جنگ با انقلاب ایران پرداخت و در نهایت منجر به تضعیف هر دو کشور ایران و عراق شد.

- جنگ فعلی حوثی ها و عربستان سعودی در مناطقی از این کشور در جریان است که از توسعه یافتگی مناسبی برخوردار نیست و بسیاری از ساکنان آن را رهروان مذهب شیعه اسماعیلیه تشکیل می دهند که از سوی دستگاه وهابیت در عربستان سعودی به رسمیت شناخته نمی شود.

- در عربستان سعودی بیش از یک میلیون یمنی زندگی می کنند که برخی از آنها دارای تابعیت سعودی هستند و بقیه نیز تابعیت یمنی خود را حفظ کرده اند. برخی از این افراد نیز الحوثی ها را تایید می کنند که می توانند در میان مدت تهدیدی برای امنیت داخلی عربستان سعودی به شمار آیند.

- مرزهای عربستان سعودی و یمن بیش از 1500 کیلومتر است اما ساحل یمن در دریای سرخ حدود 400 کیلومتر است . دولت یمن به دلیل ضعف امکانات خود تسلطی بر بیشتر ساحل خود ندارد و همین موضوع باعث می شود تا امکان انتقال سلاح و عبور افراد به راحتی امکان پذیر باشد.

باید یادآور شد که اریتره 10 سال پیش توانست کنترل جزایر حنیش یمن را با استفاده از دو قایق افراد مسلح به دست بگیرد.

- تثبیت ثبات عربستان سعودی از طریق حفاظت از امنیت داخلی این کشور مهمترین دستاورد خانواده حاکم در عربستان است و حوادث اخیر باعث برهم خوردن هر چند جزئی ثبات عربستان خواهد شد به ویژه اگر القاعده نیز با استفاده از بی ثباتی در مرزهای جنوبی عربستان سعودی به فعالیت های خود ادامه داده و تاسیسات حیاتی این کشور را مورد هدف قرار دهد.

- عربستان سعودی با حمایت از جنگ جدایی جنوب از شمال یمن در سال 1994 باعث ایجاد دولت مرکزی ضعیف در یمن شد که در جنوب با جنبش های جدایی طلبانه، در شمال با گروه الحوثی و در داخل با فعالیت های روبه رو رشد القاعده دست به گریبان است.






عربستان سعودی درهنگام انقلاب (امام) خمینی از صدام برای مقابله با این انقلاب استفاده کرد، هنگام حمله صدام به کویت نیز از آمریکا برای بیرون راندن نیروهای عراقی و در نهایت سقوط نظام صدام استفاده کرد و شورای همکاری خلیج فارس هم به صورت یکپارچه در کنار این اقدامات ایستاد.

آنچه هم اکنون مشاهده می شود اینکه اعضای شورای همکاری خلیج فارس به اندازه کافی در حمایت از عربستان سعودی یکپارچه نیستند.

سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان دو ماه پیش از این به تهران سفر کرد تا همبستگی خود را با دولت ایران پس از سرکوب اصلاح طلبان اعلام کند.

روابط عربستان سعودی و امارات نیز از زمان اختلاف بر سر ساحل" العیدید" و چگونگی تقسیم تولید میدان نفتی الشیبه بحرانی شد.

این بحران چندی پیش پس از رد خواست امارات برای میزبانی بانک مرکزی مشترک شورای همکاری خلیج فارس افزایش یافت که در بسته شدن چند هفته ای مرز امارات و عربستان سعودی بازتاب پیدا کرد و اماراتی ها از ورود به عربستان سعودی با استفاده از کارت ملی خود منع شدند.

البته در همین زمینه ملاحظه شد که شیخ عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات در نشست همبستگی با عربستان سعودی در دوحه قطر در میان همتایان خود حضور پیدا نکرد.

روابط میان عربستان سعودی و قطر هم مبهم است. به رغم تعارفات و دیدارها میان دو کشور اما مقامات قطری یک پا در تهران دارند و پایی دیگر در ریاض.

کویت نیز مشغول بحران داخلی خود و فتنه مذهبی است که امیر این کشور هشدار آن را داده بود. فتنه ای که هم اکنون آتش زیر خاکستر است. همین وضعیت در بحرین نیز برقرار است.


[url=http://asriran.com/fa/pages/?cid=90230]عصر ایران[/url]


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

یک تحلیل از سیداد
[quote]
آنچه جنگ فعلی را از دیگر درگیری های مسلحانه متمایز می کند آن است که این جنگ اولا یک جنگ مذهبی، ثانیا سیاسی و ثالثا اجتماعی است.

جنگ میان عربستان سعودی و گروه الحوثی همچنین می تواند به سرعت به جنگ منطقه ای تبدیل شود که در آن طرف های مختلف تحت عناوین گوناگون در آن دخالت و همچنان بعد مذهبی آن برجسته خواهد ماند. [/quote]

بی تردید عربستان با جمعیت شیعه بالاتر از 20% از کل جمعیت این کشور و حضور تعداد بسیار زیادی از مردم با تابعیت غیر سعودی در آینده دچار مشکل جدی در حفظ شرایط موجود داخلی خواهد شد و این درگیری ها بی تردید به تحریک نیروهای سیاسی اجتماعی داخلی عربستان خواهد شد.

البته محدودیت های شدید داخلی برای شیعیان در عربستان و بالا رفتن مقبولیت عمومی تشیع در میان مردم عربستان که محور اصلی آن مقاومت در میان شیعیان چه جمهوری اسلامی و چه حزب الله است به تقویت این جنبش های داخلی کمک خواهد کرد.


[quote]مهمترین دلایل اینکه جنگ میان عربستان و الحوثی ها، خطرناک تراز دیگر جنگ هایی است که عربستان سعودی در 80 سال تاسیس خود با آن رو به رو بوده است را می توان اینگونه ذکر کرد:

1 - رهبران عربستان سعودی در طول دهه های گذشته همیشه سعی داشتند استراتژی ثابتی را دنبال کنند و آن اینکه تضعیف قدرت های منطقه ای و جنگ با آنها را تا حد امکان خارج از سرزمین خود پیگیری کند.

2 - جنگ فعلی حوثی ها و عربستان سعودی در مناطقی از این کشور در جریان است که از توسعه یافتگی مناسبی برخوردار نیست و بسیاری از ساکنان آن را رهروان مذهب شیعه اسماعیلیه تشکیل می دهند که از سوی دستگاه وهابیت در عربستان سعودی به رسمیت شناخته نمی شود.

3 - در عربستان سعودی بیش از یک میلیون یمنی زندگی می کنند که برخی از آنها دارای تابعیت سعودی هستند و بقیه نیز تابعیت یمنی خود را حفظ کرده اند. برخی از این افراد نیز الحوثی ها را تایید می کنند که می توانند در میان مدت تهدیدی برای امنیت داخلی عربستان سعودی به شمار آیند.

4 - مرزهای عربستان سعودی و یمن بیش از 1500 کیلومتر است اما ساحل یمن در دریای سرخ حدود 400 کیلومتر است . دولت یمن به دلیل ضعف امکانات خود تسلطی بر بیشتر ساحل خود ندارد و همین موضوع باعث می شود تا امکان انتقال سلاح و عبور افراد به راحتی امکان پذیر باشد.


5 - تثبیت ثبات عربستان سعودی از طریق حفاظت از امنیت داخلی این کشور مهمترین دستاورد خانواده حاکم در عربستان است و حوادث اخیر باعث برهم خوردن هر چند جزئی ثبات عربستان خواهد شد به ویژه اگر القاعده نیز با استفاده از بی ثباتی در مرزهای جنوبی عربستان سعودی به فعالیت های خود ادامه داده و تاسیسات حیاتی این کشور را مورد هدف قرار دهد.

6 - عربستان سعودی با حمایت از جنگ جدایی جنوب از شمال یمن در سال 1994 باعث ایجاد دولت مرکزی ضعیف در یمن شد که در جنوب با جنبش های جدایی طلبانه، در شمال با گروه الحوثی و در داخل با فعالیت های روبه رو رشد القاعده دست به گریبان است.[/quote]


در مورد اول باید گفت عربستان هیچ گاه با یک جنبش نیرومند مردمی در داخل عربستان که به مقابله با خاندان سعودی بپردازد روبرو نبوده و هیچ گاه چنین تهدیدی را تجربه نکرده است.

در مورد دوم می شود به این موضوع اشاره کرد که تنها این سبب از هم پاشیدن ساختار های باقیمانده در نتیجه اقدامات عربستان می شود و این به نوبه خود می تواند سبب توسعه مقابله با این رژیم شود

در مورد سوم هم تنها سبب تقویت هر چه بیشتر یک مقاومت درونی در عربستان می شود که در بالا توضیح داده شد

در مورد چهارم هم باید گفت که این توجیه تقویت روز افزون جنبش الحوثی است و حتما این جنبش می تواند منابع مالی کافی برای تهیه و تدارک سلاح را تامین کند

در مورد پنجم گفته شد که دولت عربستان تا کنون توانسته به صورت نسبی هم که شده امنیت داخلی خود را حفظ کند اما با در نظر گرفتن این شرایط و ایجاد شرایط سخت معیشتی در داخل عربستان احتمال بر هم خوردن وضعیت داخلی عربستان به وسیله هر گونه تهدید جدی تازه متصور است (در عربستان تنها 20% از مردم صاحب خانه خود می باشند و بیش از 35% از مردم عربستان به صورت رسمی زیر خط فقر قرار دارند.)

دخالت های عربستان در حوزه امنیت سایر کشور های منطقه خلیج فارس تا کنون سبب بسیاری از آشوب ها در منطقه شده اما به نظر می رسد اینبار با در نظر گرفتن اینکه این یک در گیری مستقیم داخلی در عربستان بر پایه مذهب می تواند باشد دور از ذهن نیست که به سرعت در منطقه توصعه یابد

در پایان با در نظر گرفتن آنکه اینبار به نظر می رسد عربستان توانایی متحد کردن کشور های منطقه را در این بحران ندارد شرایط برای عربستان دشوار تر خواهد شد و با در نظر گرفتن مشکلات سایر کشور های عربی در باره شیعیان خود و بعضا رو به رشد بودن جمعیت شیعیان در این کشور ها و یا در اکثریت قرار گرفتن آنها این بحرا می تواند به راحتی سبب تحریکات در سایر کشور ها شده و به یک بحران تمام عیار در منطقه تبدیل شود

با تشکر سیداد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دوست عزیز آرمانی

به گفته سعید این شیعه نیوز خیلی هم معتبر نیست و ازش نباید خبری قرار داد[/quote]

اگر به متن خبر دقت ميكردين در اولين خط اشاره شده ( [color=red] به نقل از واحد مركزي خبر [/color] ).
معمولا چند سايت خبري رو چك ميكنم. موفق باشيد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]دوست عزیز آرمانی

به گفته سعید این شیعه نیوز خیلی هم معتبر نیست و ازش نباید خبری قرار داد[/quote]

اگر به متن خبر دقت ميكردين در اولين خط اشاره شده ( [color=red] به نقل از واحد مركزي خبر [/color] ).
معمولا چند سايت خبري رو چك ميكنم. موفق باشيد.[/quote]

آرمانی جان عزیز، پستم خبری بود ولی خبر نذاشتم! راستی منبع پرس تی وی ! icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]عربستان نظاميان بازنشسته خود را براي جنگ عليه الحوثي فراخواند

خبرگزاري فارس: فرماندهي گارد مرزي عربستان همه نظاميان بازنشسته خود را براي بكارگيري آنها در جنگ عليه جنبش الحوثي به خدمت فراخواند.[/color]

به گزارش فارس به نقل از شبكه تلويزيوني العالم، فرماندهي گارد مرزي در منطقه "جيزان جنوبي " عربستان روز چهارشنبه همه نيروهاي بازنشسته خود را كه خدمت نظامي آنها پايان يافته است بار ديگر براي اقدام نظامي و كمك گرفتن از آنها براي مقابله با جنبش الحوثي فراخواند.

همزمان نيروهاي دريايي عربستان سواحل شمالي يمن را به محاصره دريايي خود درآورده‌اند و به كشتي‌هاي جنگي عربستان دستور داده شده تا هركشتي مشكوكي را در نزديك ساحل يمن بازرسي كنند.

هواپيماهاي جنگي عربستان نيز به بمباران مناطق مرزي يمن و داخل خاك اين كشور ادامه مي‌دهد.

جنبش الحوثي در بيانيه‌اي به همراه يك فيلم ويدئويي اعلام كرده است كه اين حملات عليه شماري از روستاها در بخش‌هاي "الملاحيظ "، "شدا "، "الحصامه " در استان صعده در شمال يمن صورت گرفت و ارتش عربستان در آن از بمب‌هاي فسفري استفاده كرد و شمار زيادي از غيرنظاميان را به قتل رسانده است.

منبع: [url=http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8808210793]فارس نیوز[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام..

برای بار دوم میگویم آیا :

[quote]دوستان ...

اطلاعی از امار کشته ها و مجروحی نظامی و غیر نظامی طرفین درگیری در شمال یمن دارند...


---
[/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.