reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

[img]http://www.abna.ir/a/upload/Uploads/26/6//26607.jpg[/img]

[img]http://www.abna.ir/a/upload/Uploads/26/6//26610.jpg[/img]

[img]http://www.abna.ir/a/upload/Uploads/26/6//26611.jpg[/img]

[img]http://www.abna.ir/a/upload/Uploads/26/6//26612.jpg[/img]

[img]http://www.abna.ir/a/upload/Uploads/26/6//26613.jpg[/img]

[img]http://www.abna.ir/a/upload/Uploads/26/6//26614.jpg[/img]

[img]http://www.abna.ir/a/upload/Uploads/26/6//26615.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://www.abna.ir/a/upload/Uploads/26/6//26617.jpg[/img]

[img]http://www.abna.ir/a/upload/Uploads/26/6//26650.jpg[/img]

[img]http://www.abna.ir/a/upload/Uploads/26/6//26651.jpg[/img]

[img]http://www.abna.ir/a/upload/Uploads/26/6//26652.jpg[/img]

[img]http://www.abna.ir/a/upload/Uploads/26/6//26654.jpg[/img]

[img]http://www.abna.ir/a/upload/Uploads/26/6//26655.jpg[/img]

[img]http://www.abna.ir/a/upload/Uploads/26/6//26656.jpg[/img]

[img]http://www.abna.ir/a/upload/Uploads/26/6//26657.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red]عربستان دستگيري يكي از رهبران الحوثي را تكذيب كرد

خبرگزاري فارس: وزارت كشور عربستان خبر دستگيري يكي از رهبران مبارز الحوثي به دست نظاميان اين كشور را نادرست خواند.
[/color]
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري النشره، سخنگوي امنيتي وزارت كشور عربستان اخبار برخي رسانه‌ها در مورد دستگيري "عبدالله بن عبدالمالك الحوثي " يكي از رهبران اين جنبش را تكذيب كرد.

از سوي ديگر جريان الحوثي در يمن در بيانيه‌اي اعلام كرد كه يك پادگان نظامي سعودي در نزديكي مرز اين كشور با يمن را هدف قرار داده و خسارات مالي فراواني را به آن وارد كرده است.

اين بيانيه همچنين تاكيد دارد كه مبارزان الحوثي در مقابل حملات مكرر ارتش يمن نيز ايستادگي كردند.

اين در حالي است كه جنگنده‌هاي عربستان سعودي و دولت يمن بار ديگر مواضع مبارزان الحوثي را موشك‌باران كردند.

پيش از اين جنبش شيعي الحوثي با تكذيب اخبار اسير شدن اعضاي اين گروه توسط سعودي‌ها، علت انتشار چنين اخباري را تلاش رياض براي سر پوش گذاشتن بر شكست ارتش عربستان و يمن در جنگ صعده دانسته بود.

"محمد عبدالسلام " سخنگوي الحوثي‌ها در گفت‌و‌گو با شبكه تلويزيوني العالم با رد اخبار رسانه‌هاي سعودي مبني بر اسير شدن شماري از مبارزان الحوثي توسط ارتش رياض گفت: هيچ كدام از اعضاي الحوثي اسير نشده‌اند و هر آنچه در رسانه‌هاي سعودي گفته مي‌شود عاري از صحت است.

وي علت روي آوردن عربستان به پخش اخبار كذب را تلاش رياض براي سرپوش گذاشتن بر شكست‌هاي سعودي‌ها براي دخالت در جنگ صعده و ورود به اراضي يمن دانست و افزود: اتفاقا اين ما هستيم كه از آنها اسير گرفتيم.

منبع: [url=http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8808241789]فارس نیوز[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red]قدرداني حوثي‌هاي يمن‌ از مواضع مجلس ايران

خبرگزاري فارس: يكي از رهبران حوثي‌هاي يمن از اقدام مجلس شوراي اسلامي در محكوم كردن حملات عربستان به شيعيان يمن قدرداني كرد.[/color]

به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري العالم، "يحيي بدر الدين " سخنگوي جنبش الحوثي، اقدام مجلس شوراي اسلامي ايران در محكوميت دخالت نظامي عربستان در صعده قدرداني كرد.

روز گذشته 250 نماينده مجلس شوراي اسلامي با امضاي بيانيه‌اي كه از سوي "جهان بخش محبي‌نيا " عضو هيئت رئيسه مجلس قرائت شد، كشتار مسلمانان در يمن را به شدت محكوم كردند.

در بخشي از اين بيانيه تاكيد شده: كشتار مردم مظلوم يمن با جنگنده‌هاي كشور عربستان آن هم در ماه حرام و در ايامي كه همه مسلمانان در مراسم حج بايد نداي وحدت و توحيد كلمه سر دهند، عملي است كه جز به سود دشمن اسلام نمي‌تواند باشد.

اين بيانيه به اتفاق آراء از سوي همه نمايندگان حاضر در صحن علني مجلس امضا شده است.

از سوي ديگر حسين ابراهيمي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجه مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با شبكه خبري العالم با اشاره به اينكه آمريكا واسرائيل در حمله عربستان به غيرنظاميان يمني نقش دارند، تاكيد كرد: مجلس ايران به مواضعش در حمايت از مظلومين ادامه خواهد داد و اين مسئله يك امر انساني و اسلامي است.

وي افزود: آنچه كه امروز در يمن روي مي‌دهد بر خلاف عرف بين‌المللي است.

ابراهيمي با اشاره به اينكه كشته‌ شدگان اين جنگ ازافراد غيرنظامي هستند، تصريح كرد: مردم يمن هيچ گناهي مرتكب نشده‌اند از اين رو 250 تن از نمايندگان مجلس ايران در بيانيه اي خواستار توقف حملات سعودي‌ها به مناطق يمن شده‌اند.

وي از مواضع غرب به ويژه آمريكا و انگليس در حمايت از حمله سعودي‌ها به غير نظاميان يمن انتقاد كرد.

همچنين كميسيون مقدماتي گفت وگوي ملي يمن با اشاره به اينكه دولت يمن مسئول دخالت نظامي عربستان در يمن است، از دولت صنعاء خواست سريع‌تر در راستاي حفظ حاكميت ملي اقدام كند.

اين كميسيون با اشاره به سياست‌هاي اشتباه دولت تاكيد كرد: مسئله صعده در حال تبديل شدن به بحراني منطقه‌اي است.

منبع: [url=http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8808250193]فارس نیوز[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شروين جان اين عكسها تو اون لينكي كه سينا خان گذاشتند و روش بحث شد موجود بود ولي به خاطر بعضي مسايل صلاح نبود كه عمومي بذارند كه ديده بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دشمنان شیعه دست در دست هم؛

حضور خلبانان بعثی این بار در عملیات علیه شیعیان یمن

با سرنگونی رژیم صدام، بسیاری از افسران نظامی، انتظامی و امنیتی رژیم بعث به کشورهای عربی منطقه از جمله یمن، مصر، اردن، بحرین و امارات متحده عربی پیوسته‌اند. ذکر این نکته لازم است که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن، فارغ‌التحصیل دانشگاه نظامی بغداد بوده و با اعضای حزب بعث و صدام معدوم، روابط ویژه‌ای داشته است. ضمن اینکه عزت‌ ابراهیم‌‌الدوری، معاون صدام، هم‌اکنون در یمن است،

«یحیی‌الحوثی» از سخنگویان جنبش انقلابی شیعیان یمن، در گفت‌‌وگو با رادیو دیده‌بان عراق، از مشارکت گروهی از خلبانان بعثی رژیم ساقط شده صدام معدوم در عملیا‌ت‌های گسترده بمباران‌های هوایی نیروی هوایی یمن علیه شیعیان زیدی پرده برداشت.

به گزارش «تابناک» گروه خلبانان بعثی شرکت‌کننده در این عملیا‌ت‌ها با استفاده از هواپیماهای «سوخو» و «نیک» بر فراز مناطق «صعده» و «حرب‌السفیان»، مواضع شیعیان را بمباران می‌‌کنند. این خلبانان بعثی که در اواخر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در اسپانیا و فرانسه آموزش دیده‌اند، پس از سقوط حکومت صدام، در یک شهرک نظامی حومه صنعا استقرار یافته‌ و هم‌اکنون در نیروی هوایی یمن ـ که ساختاری مشابه نیروی هوایی رژیم بعثی عراق دارد ـ مشغول به کارند.

بنابر این گزارش، میزان خطای عملیاتی خلبانان یمنی، باعث شده است که رژیم یمن از این خلبانان بعثی که با رمز سعدون در نیروی هوایی یمن مشغول به فعالیت هستند، بهره گیرند؛ این خلبانان که در جنگ صدام علیه ملت ایران با هواپیماهای پیشرفته «میگ 25» و «میگ 22» و «سوخو 22» و «میراژ F1» و مدل‌‌های Q5 و Q6 پروازهای عملیاتی داشته‌اند، به مراتب از خلبانان کم تجربه یمنی کارآزموده‌ترند.

این گزارش می‌افزاید: برخی از افسران عالی‌رتبه نیروی زمینی رژیم بعثی نیز در عملیات‌های زمینی علیه شیعیان زیدی در یمن شرکت دارند.

یادآور می‌شود، برخی از خلبانان بعثی حاضر در این عملیات‌ها، سابقه استفاده از بمب‌های شیمیایی علیه نیروهای ایرانی در سال‌های پایانی جنگ را نیز در پرونده خود دارند.

این گزارش در پایان آورده است که با سرنگونی رژیم صدام، بسیاری از افسران نظامی، انتظامی و امنیتی رژیم بعث به کشورهای عربی منطقه از جمله یمن، مصر، اردن، بحرین و امارات متحده عربی پیوسته‌اند.

ذکر این نکته لازم است که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن، فارغ‌التحصیل دانشگاه نظامی بغداد بوده و با اعضای حزب بعث و صدام معدوم، روابط ویژه‌ای داشته است.

گفتنی است آگاهان مسائل عراق می‌گویند: عزت‌ ابراهیم‌‌الدوری، معاون صدام، هم‌اکنون در یمن است، این منابع همچنین خاطرنشان می‌کنند، یمن و عربستان در حالی در کشتار شیعیان یمن مشارکت دارند که تا چندی پیش به دلیل اختلافات شدید مرزی، دچار مشکلات عدیده بوده و حتی عربستان، شماری از کارگران یمنی را از کشور خود بیرون کرده بود.

تابناک

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با دیدن این جنایات تنها چیزی که از ذهنم گذشت جمله زیر بود. icon_rolleyes

[size=24][color=green]اللهم عجل لویک الفرج[/color]
[color=white]
اللهم عجل لویک الفرج[/color]

[color=red]اللهم عجل لویک الفرج[/color][/size]

نمی دانم دیگر چه بگویم :|
نمیدانم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آفرين امپرور جان.
تمام اين مسايل فقط به خاطر ناداني و ناتواني دوستان و هوشياري دشمنان است.
الهي به حق محمد و آل محمد :عجل لوليك الفرج

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]شروين جان اين عكسها تو اون لينكي كه سينا خان گذاشتند و روش بحث شد موجود بود ولي به خاطر بعضي مسايل صلاح نبود كه عمومي بذارند كه ديده بشه.[/quote]

پوزش میطلبم . من در جریان نبودم ولی وضعیت فعلی ایجاب میکنه که هرچه بیشتر این سرسپردگان شیطان رو افشا کنیم .

خدا جزای جانیاتشون رو در همین دنیا انشالله نشونشون بده .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18][color=darkblue][b]اللهم عجل لوليك الفرج . انشاالله[/b][/color][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این از خدا بی خبرها دارند شیعیان حسین رو اینطور سلاخی میکنند ها ...

پسر فاطمه شاهد باش که جز خدا کسی رو ندارند و دلشون گرم نیست جز به ظهور تو [img]http://www.iran-far.com/images/smilies/icon_gol.gif[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جای افسوس اینجاست که این مسائل رو برای مردم تفهیم نمی کنند...
یارو تو دانشگاه برگشته میگه به ما چه ربطی داره... اخبار هم که 2 ثانیه میگه بمباران کردن و ...
من قصد بحث سیاسی رو ندارم ولی وزیر خارجه هم که انگار نه انگار داره تو یمن جنایت میشه.فقط باید صبر کنه تا یه خبرنگار ازش سوال کنه و بعدش فقط یه کلمه بگه ما مخالف این کشتاریم icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]جای افسوس اینجاست که این مسائل رو برای مردم تفهیم نمی کنند...
یارو تو دانشگاه برگشته میگه به ما چه ربطی داره... اخبار هم که 2 ثانیه میگه بمباران کردن و ...
من قصد بحث سیاسی رو ندارم ولی وزیر خارجه هم که انگار نه انگار داره تو یمن جنایت میشه.فقط باید صبر کنه تا یه خبرنگار ازش سوال کنه و بعدش فقط یه کلمه بگه ما مخالف این کشتاریم icon_rolleyes[/quote]

ولی مطبوعات خوب دارند این اخبار رو پوشش میدن . من ماه رمضون میدیدم که کیهان در مورد یمن تیتر اصلی میزنه

الان هم روزنامه هایی مثل کیهان ، رسالت یا جمهوری اسلامی اگه تیتر اولشون رو به موضوع یمن اختصاص ندن حتما یک تیتر تو صفحه اول درباره این قضیه میذارند . چند وقت پیش هم که جلوی سفارت عربستان دانشجویان تجمع کردند ولی در کل باید حمایت دیپلماتیک هم انجام بشه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]
سخنگوي جنبش الحوثي در گفت‌وگو با فارس:
آمريكا از طريق عربستان در جنگ "صعده " دخالت مي‌كند

خبرگزاري فارس: سخنگوي جنبش الحوثي با اشاره به دخالت‌هاي طرف‌هاي خارجي در جنگ صعده گفت: آمريكا از طريق عربستان در اين جنگ دخالت مي‌كند.[/color]

"محمد عبدالسلام " سخنگوي جنبش شيعي الحوثي در گفت‌وگو با خبرنگار بين‌الملل فارس با اشاره به شكست استراتژيك ارتش يمن در استان صعده گفت: علت آرامش نسبي درگيري‌هاي موجود در يمن، كنترل ما بر بيش از 100پايگاه نظامي و خسارت‌هاي مادي و معنوي است كه ارتش متحمل شده و اگر ارتش يمن در اين جنگ دستاوردي كسب كرده بود، آرام نمي‌نشست.

* اسناد دخالت‌هاي عربستان را بزودي منتشر مي‌كنيم

سخنگوي جنبش الحوثي در پاسخ به اين سوال كه چه موقع اسناد دخالت‌هاي عربستان را منتشر مي‌كنيد، گفت: دخالت عربستان آشكار است و ما مستندات خود را بزودي و در وقت مناسب ارائه خواهيم كرد.


*با ميانجيگيري ايران مخالفتي نداريم

سخنگوي جنبش الحوثي همچنين درباره ميانجيگيري ايران براي پايان دادن به درگيري‌ها يمن تاكيد كرد كه حوثي‌ها با طرح صلح احتمالي ايران و يا هر كشور ديگري كه با توجه به بررسي عميق موضوع و در نظر گرفتن همه جوانب و اسباب و نتايج و راهكاري حل بحران بين دو طرف همراه باشد، مخالفتي نخواهد داشت.



*صداقت خبري خود را ثابت كرده‌ايم

وي با اشاره به وعده‌هاي قبلي اين جنبش مبني بر كنترل بر پادگان‌هاي ارتش گفت: رسانه‌هاي عربي هيچ خبرنگاري در منطقه جنگي ندارند؛ بنابراين نمي‌توان به اخبار آنها اعتماد كرد.

عبدالسلام افزود: بعد از آنكه ارتش در يك محوري شكست مي‌خورد، ارقام خيالي از صدها كشته و مجروح منتشر مي‌كند؛ تا طرف‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي حامي خود را راضي نگه داشته و روحيه ارتش را بالا ببرد؛ اين درحالي است كه ارتش يمن هيچ پيروزي نداشته است.

وي با اشاره به هجمه تبليغاتي دولت يمن عليه اين جنبش گفت: اين اخبار كذب است و در مقابل اين هجمه تبليغاتي ما شبكه تلويزيوني، راديو و هيچ وسيله تبليغاتي ديگري نداريم و در واقع دولت مطالب گمراه كننده منتشر مي‌كند.

عبدالسلام در پاسخ به اين سوال كه چرا در برابر اين تبليغات اقدامي انجام نمي‌دهيد و اخبار غيرواقعي را تكذيب نمي‌كنيد، گفت: ما به دنبال تكذيب هر آنچه كه آنها مي‌گويند، نيستيم و به صورت خلاصه بارها درباره كذب بودن اخبار آنان صحبت كرده‌ايم.

وي در پاسخ به سوالي درباره دليل عدم اجازه دولت به ورود خبرنگاران به مناطق جنگي گفت: اين دليلي ديگر بر شكست سنگين ارتش يمن است؛ زيرا اگر آنها به پيروزي دست يافته بودند، اجازه ورود خبرنگاران و رسانه‌ها را مي‌دادند.

سخنگوي جنبش الحوثي دليل اصلي اين مساله را عدم شجاعت آنان دانست و گفت: اولا آنان جنايت‌هاي بسياري مرتكب شده‌اند و ثانيا ضربه‌هاي سنگيني خورده‌اند كه به نفع‌شان نيست جهانيان از آن آگاه شوند.

وي درباره جنگ تبليغاتي حكومت يمن عليه اين جنبش گفت: با وجود تمام حملات سياسي، نظامي و تبليغاتي عليه اين جنبش، ما توانسته‌ايم صداقت خبري خود را ثابت كنيم و البته ما از پشتيباني ملت‌ها بويژه ملت يمن برخورداريم و اين ملت‌ها هستند كه از قدرت بالا و هميشگي برخوردارند.


*دولت يمن القاعده را پرورش داده است

سخنگوي جنبش الحوثي با رد همه اتهامات مطرح شده رئيس جمهور يمن عليه اين جنبش گفت: سردمداران يمن كاري جز ارتزاق با خون مردم يمن و خدمت به مصالح آمريكا، اسرائيل و عربستان ندارند؛ در اين راستا بارها اعلام كرده‌ايم كه هيچ گونه ارتباطي با طرف‌هاي خارجي نداريم.

وي با اشاره به احترام اين جنبش به همه برادران ديني تاكيد كرد: ما به همه كساني كه با طرح‌هاي آمريكا و اسرائيل به شيوه قرآني به مبارزه مي‌پردازند، احترام مي‌گذاريم.

عبدالسلام درباره شايعه داشتن دفتري در نجف اشرف گفت: همانگونه كه رهبر مبارزان الحوثي گفته‌اند ما حق داريم در هر كشوري كه ما را بپذيرد، دفتر داشته باشيم اما دفتري در نجف نداريم.

وي درباره برخي اتهامات درباره رابطه اين جنبش با القاعده تصريح كرد: القاعده زائيده دستگاه اطلاعاتي آمريكا و پرورش يافته دولت‌هاي عربي است و بارها رئيس جمهور يمن بر حمايت از اين سازمان تاكيد كرده و گفته بود كه "ما جنگجوياني را براي همراهي با طالبان و به درخواست آمريكا به افغانستان ارسال كرديم ".

عبدالسلام افزود: دولت يمن خود اين سازمان را پرورش داده و حال ما را متهم به رابطه با القاعده مي‌كند، اين در حالي است كه اين سازمان در خدمت مصالح اسرائيل و آمريكاست.
وي همچنين رابطه با مراجع ديني در عراق و ايران را تكذيب كرد.

عبدالسلام درباره اتهام ايجاد نوار مرزي شيعي در مرز يمن و عربستان گفت: اين اتهامات براي افزايش نگراني‌هاي عربستان است و ما طرحي براي اينگونه مسائل نداريم بلكه خواسته‌هاي ما طرح‌هايي فرهنگي براي مبارزه با طرح‌هاي صهيونيستي در منطقه است.


* توافقات قبلي با دولت براي توقف درگيري‌ها كافي است

عبدالسلام درباره چگونگي توقف جنگ نيز گفت: اين جنگ بر ما تحميل شده و اگر متوقف شود، ما نيز آن را متوقف مي‌كنيم و اگر ادامه پيدا كند، ادامه مي‌دهيم.

وي افزود: بين ما و نظام يمن توافقاتي وجود دارد كه براي توقف جنگ كافي است؛ اما دولت آن را رد مي‌كند.

عبدالسلام درباره امكان ميانجي‌گري طرف‌هاي خارجي در اوضاع يمن گفت: اين به دست دولت يمن است و البته اين دولت هم مستقل نيست و بسياري از طرف‌هاي خارجي در اين جنگ دخالت دارند و آمريكا از طريق عربستان در اين جنگ مداخله مي‌كند.

سخنگوي جنبش الحوثي ادامه داد: وقتي جنگ طولاني مي‌شود و به منفعت دولت يمن نيست، جنگ متوقف مي‌شود و پس از مدتي با استراتژي ديگري مجددا درگيري‌ها شروع مي‌شود.

سخنگوي جنبش الحوثي همچنين نسبت به قدرت اتحاديه عرب و سازمان كنفرانس اسلامي در حل اين مساله ابراز ترديد كرد و گفت: تاريخ اين دو سازمان نشان مي‌دهد كه به جز موارد نادر، آنها قدرت حل مسائل منطقه‌اي و جهاني را نداشته‌اند با اين وجود آنان بعنوان طرفهاي مسئول در اين پرونده بايد بدان توجه داشته ‌باشند.

وي در پاسخ به اين سوال كه برخي معتقدند گروه الحوثي با ميانجيگري داخلي و ملي موافق است و هيچ ميانجي خارجي را نمي‌پذيرد، گفت: اينكه ما به دنبال حل مساله به واسطه طرف خاصي باشيم، مطرح نيست بلكه مهم وجود نيت واقعي براي توقف درگيري‌هاست و ميانجي داخلي و يا خارجي براي ما مطرح نيست چنانكه ميانجيگري قطر را پذيرفته‌‌ايم.

منبع: [url=http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8808260520]فارس نیوز[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]
سخنگوي جنبش الحوثي در گفت‌وگو با فارس:
آمريكا از طريق عربستان در جنگ "صعده " دخالت مي‌كند

خبرگزاري فارس: سخنگوي جنبش الحوثي با اشاره به دخالت‌هاي طرف‌هاي خارجي در جنگ صعده گفت: آمريكا از طريق عربستان در اين جنگ دخالت مي‌كند.[/color]

[color=red]

[size=24]سلام نمی دونم چرا تکراری فرستاده
[/size][/color]

منبع: [url=http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8808260520]فارس نیوز[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.