reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

19:25 - 25 مرداد 1388
" یحیی الحوثی " مسئول سیاسی جنبش شیعیان مخالف دولت صنعا از دست داشتن عربستان سعودی در کشتار اخیر شیعیان در یمن خبر داد.


یحیی الحوثی برادر عبدالملک الحوثی رهبر شیعیان مخالف دولت یمن روز شنبه از حضور جنگنده های ارتش سعودی در بمباران های اخیر استان شیعه نشین صعده در شمال صنعا خبرداد و گفت: " علی عبدالله صالح در سال 2004 نیز برای سرکوب گروه های مخالف خود از ارتش سعودی کمک گرفته بود "


این در حالی است که درگیری های پنج روزه استان صعده تا کنون به کشته و زخمی شدن صدها نفر از غیرنظامیان و اعضای جنبش الحوثی منجر شده است.


محمد عبدالسلام سخنگوی دفتر عبدالملک الحوثی روز شنبه اعلام کرد، تقریبا 120 هزار نفر از غیرنظامیان ساکن استان صعده تا کنون خانه های خود را به سوی مناطق مرزی ترک کرده اند.


جنگنده‌هاي ميگ ارتش يمن روز شنبه همچنین مناطق "رغافه " و اردوگاه آوارگان در 20كيلومتري شمال شهر "ضحيان " در استان صعده را بمباران كردند.


پیش تر خبرگزاری رسمي يمن "سبا " اعلام كرده بود، حكومت يمن شش شرط را براي برقراری آتش‌بس مطرح كرده‌است كه شامل " عقب نشينی الحوثی از همه مراكز تحت كنترل خود، برچيدن همه موانع ايجاد شده در مسير تردد مردم در تمام جاده ها، پايين آمدن از فراز كوه ها و خروج از سنگرهای خود، توقف اقدامات خرابكارانه و تحويل غنائم نظامی و غيرنظامی است."


گفتنی است، اين ششمين بار در پنج سال اخير است كه ارتش يمن مواضع جنبش الحوثی در شمال غرب اين كشور را مورد حمله شديد خود قرار می‌دهد .


بر اساس گزارش ها، درجريان درگيري‌هاي سال‌هاي 2004 تا 2009 ميلادي حدود چهار هزار نفر از نيروهای دوطرف كشته شده‌اند.
http://www.presstv.ir/Persian.aspx?id=4839

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جنبش شيعيان يمن (الحوثي ها) روز شنبه برخي از غنايم به دست آمده در نبرد با ارتش يمن را به معرض نمايش گذاشتند.

به گزارش شبكه خبري العالم، جنبش الحوثي ها، پس از نبردهاي بسيار سنگين با ارتش يمن، موفق شدند كه چندين دستگاه نفربر زرهي و تانك تي72 متعلق به ارتش يمن را به غنيمت بگيرند و سربازان دولتي را از مواضع خود به عقب برانند.
براساس اين گزارش در يك فيلم ويدئويي به نمايش درآمده از شبكه هاي خبري، شيعيان الحوثي در حالي كه سوار بر تانك هاي غنيمتي هستند، بر دستان خود علامت پيروزي را نقش بسته بودند.

همچنين چندين دستگاه خودرو نفربر زرهي، خودروهاي نظامي و برخي تجهيزات جنگي متعلق به ارتش يمن و عربستان كه از سوي الحوثي ها به غنيمت گرفته شده است، در اين نوار ويدئويي به معرض نمايش گذاشته شد.

تعدادي از پلاك هاي متعلق به خودروهاي نظامي عربستان كه هم مرز با استان شيعه نشين صعده است به غنيمت شيعيان درآمده است.

از سوي ديگرسازمان ملل متحد روز جمعه وضعيت استان جنگزده صعده را بسيار بحراني توصيف كرد و خواستار ارسال كمك هاي انساندوستانه به منطقه درگيري شد.

به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، آژانس پناهندگان سازمان ملل و كميسارياي عالي ملل متحد براي پناهندگان با انتشار گزارشي در نيويورك و ژنو وضعيت در صعده در شمال يمن را بسيار بحراني اعلام كردند.

در اين گزارش آمده است: درگيري هاي يمن همچنان ادامه دارد و شهر صعده به مدت يك هفته است كه عملا از جهان خارج جدا شده است.

«آنتونيو گوترز»، رئيس كميسارياي عالي ملل متحد براي پناهندگان نيز خواستار باز كردن معبري براي ارسال كمك هاي انساندوستانه به شمال يمن شد.

وي گفت: طرفين درگيري بايد اجازه دهند تا غيرنظاميان محل هاي درگيري را ترك كنند و امدادرسانان قادر باشند تا نيازهاي هزاران جمعيت آواره را در آن بخش از كشور برآورده سازند.به گفته رئيس كميسارياي عالي ملل متحد براي پناهندگان، ساكنان و آوارگان استان صعده در حال حاضر قادر به ترك مناطق درگيري نيستند و وضعيت در آن منطقه كاملا اضطراري است.
از سوي ديگر، در هفدهمين روز از تهاجم گسترده ارتش يمن به مواضع شيعيان در استان هاي صعده و عمران، «علي عبدالله صالح» رئيس جمهور اين كشور قول داد به زودي جنبش الحوثي را از صفحه روزگار پاك خواهد كرد.

http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=82664


ای ول به بر و بچس یمنی!! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این به اصطلاح رئیس جمهور چطور می خواد نیمی از جمعیت کشورش رو که شیعیان باشند از صفحه روزگار پاک کنه؟

عرضه ندارند به اسرائیل از گل نازکتر بگن و فقط زورشون به شیعیان هموطن خودشون میرسه. هر کجا وهابیت هست جنایت علیه مردم بیگناه هم هست! تا زمانی که خاندان آل سعود بر عربستان حاکمه نتیجه اش همینه. کشته شدن مردم افغانستان و پاکستان و عراق و فلسطین و شیعیان یمن و ....! این رژیم دست نشانده و تروریست پرور سعودی باید از صفحه روزگار محو بشه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]از سوي ديگرسازمان ملل متحد روز جمعه وضعيت استان جنگزده صعده را بسيار بحراني توصيف كرد و خواستار ارسال كمك هاي انساندوستانه به منطقه درگيري شد. [/quote]
به جای سازمان ملل باید گفت سازمان حامی بعضی ملل به خصوص تجاوز گران

icon_cheesygrin

انشاء الله به زودی امام زمان (عج) ظهور می کنه و حق ظالمین کف دستشون گذاشته می شه
صلوات بر محمد و آل محمد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فقط مشکل اینجاست که کشور ما هنوز وارد عمل نشده
به نظرم ارسال کمک های نظامی حداقل کاری بود که حکومت ایران باید انجام می داد
متاسفم که انجام نداد و امیدوارم که این به معنی ترس ما از سعودی ها نباشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به نظرم ارسال کمک های نظامی حداقل کاری بود که حکومت ایران باید انجام می داد
متاسفم که انجام نداد و امیدوارم که این به معنی ترس ما از سعودی ها نباشه
[/quote]

شما مطمئنی؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزیز می فهمید چی می گید دکترین ما مبنی بر دخالت در امور داخلی کشور ها نیست
پس لطفا حرف نامربوط نزنید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با عرض سلام
اين يه بازي سياسيه icon_cheesygrin
يمن قبل ها هم ميتونست اين كار رو بكنه.
مسله اينه كه همه ‍ی كشور های عربي دارند يك موج ضد شيعه رو تو كشوراشون راه میاندازند.
اين ميتونه يك نوع رهايي در مقابل گسترش تفكرات شيعه و اعتراضات علني باشه. icon_question
مثل كودتاي 28 مرداد در ايران ،كه بعد اون موج اعتراضات به ر‍ژيم پهلوي كاهش يافت. :cry:
البته همه چيز به نتيجه اين جنگ ،هوشياري مسلمانان و نحوه مقابله با موج جديد جنگ هاي رواني درجهان بستگي دارد، :oops:
بي رحمي و عدم ملايمت در برخورد با اين گونه اعتراضات ميتونه يه وحشت عمومي در بين كشور های عربي راه بندازه . icon_eek
راه مقابله با اين گونه برخورد كشور هاي عربي با شيعيان استفاده از نقات ضعف جنگ رواني ومقابله جدي با ان است نه با كمك كردن نظامي. :oops:
:cry: :wave: البته من جوونم و نظر هام يك بعدي :smug: icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته يمن ايران رو به حمايت از گروه الحوثي متهم كرده


رسانه هاي بزرگ عربي ( مثل العربي جريان هاي اعتراضات ايراني ها رو پس از انتخابات همه روزه پوشش مي داد ) از پوشش خبري اين جريان به عمد طفره رفتند

اما شبكه العالم كه ايرانيه اين خبر ها رو پوشش ميده و همين باعث اعتراض يمن به ايران و تهديد به جلوگيري از كار اين شبكه تو يمن شده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بیایید برای شیعیان تمام جهان دعا کنیم تا از شر ظلم حاکمان خود رها شوند icon_cheesygrin ان شاء الله

جنگ جنگ تا پیروزی
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به نظرم ارسال کمک های نظامی حداقل کاری بود که حکومت ایران باید انجام می داد
متاسفم که انجام نداد و امیدوارم که این به معنی ترس ما از سعودی ها نباشه[/quote]

اگر مسائل سياسي و ديپلماسي رو كنار بزاريم و نگاهي به نقشه بندازيم به نظرتون از كدوم راه ميشه اين كمكها رو به اين مناطق رسوند.

[quote]شما مطمئنی؟![/quote]

هنوز كمكي نشده متهم به اين كار شديم. ارسال تجهيزات غير ممكنه. كمك مالي هم تاثير زيادي نداره. به نظرتون اين گروه چطور ميخواد تسليحات خوبي خريداري و وارد كنه.

فعلا در حد سبك ، تجهيزات دارن. تازگيها هم تانك و نفربر گرفتند كه با برتري هوايي دولت عملا بدون استفاده خواهد بود. پس كاري جز محكوم كردن فعلا امكان پذير نيست.

[color=red]حال اين سوال مطرح ميشه : جديدا تحركاتي دربين مسلمانان و خصوصا شيعيان در حال انجامه كه در اكثر موارد ايران رو متهم به همكاري ميكنن و از داخل هم عده اي سعي دارن دولت رو محكوم كنن كه از دخالت مستقيم خودداري ميكنه. اين همه تلاش براي نشون دادن واكنش مستقيم از طرف ايران چه سودي براي چه كشورهايي خواهد داشت؟؟؟[/color]

حوداثي چون مردم غزه ، دره سوات ، مسلمانان چين ، شيعيان يمن و ..... كه زنجير وار رخ دادن حاصل چه تفكري هست؟
اگر به تاپيك غزه رجوع كنيد در تحليل اين جنگ گفتم هدف اول اين جنگ ايران و حزب الله و بعد حماس و مردم غزه بود. حال يمن و شيعيانش كه سالها در حال جنگ هستند چنان در صدر اخبار قرار گرفته اند كه ناخوداگاه اين مساله به ذهن متبادر ميشه كه مبادا هدف بزرگتري در پشت اين اهداف كوچك و عيان قرار گرفته است.......

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امروز امریکا و سرویس های جاسوسی غرب فقط و فقط در صدد ایجاد تفرقه بین مسلمین هستند . می خواهند شیعه را با سنی وهابی سعودی در مقابل هم قرار دهند و روابط بین دول اسلامی را تیره و کینه دوزانه کنند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]به نظرم ارسال کمک های نظامی حداقل کاری بود که حکومت ایران باید انجام می داد
متاسفم که انجام نداد و امیدوارم که این به معنی ترس ما از سعودی ها نباشه[/quote]

اگر مسائل سياسي و ديپلماسي رو كنار بزاريم و نگاهي به نقشه بندازيم به نظرتون از كدوم راه ميشه اين كمكها رو به اين مناطق رسوند.
[/quote]


خوب یعنی رسوندن سلاح بهشون از رسوندن به غزه سخت تره؟
حتما نباید طرفمون صهیون باشه تا سلاح بفرستیم وهابی هم با صهیون خیلی فرقی نداره

درسته که شما ها همه دارید مسائل و مشکلات سیاسی بعدشو در نظر می گیرید ولی این نمی تونه باعث بشه ما وظیفه شرعیمونو کنار بزاریم
از طرفی همون محکوم کردن رو هم به صورت قاطع ندیدیم ما

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote][quote]به نظرم ارسال کمک های نظامی حداقل کاری بود که حکومت ایران باید انجام می داد
متاسفم که انجام نداد و امیدوارم که این به معنی ترس ما از سعودی ها نباشه[/quote]

اگر مسائل سياسي و ديپلماسي رو كنار بزاريم و نگاهي به نقشه بندازيم به نظرتون از كدوم راه ميشه اين كمكها رو به اين مناطق رسوند.
[/quote]


خوب یعنی رسوندن سلاح بهشون از رسوندن به غزه سخت تره؟
حتما نباید طرفمون صهیون باشه تا سلاح بفرستیم وهابی هم با صهیون خیلی فرقی نداره

درسته که شما ها همه دارید مسائل و مشکلات سیاسی بعدشو در نظر می گیرید ولی این نمی تونه باعث بشه ما وظیفه شرعیمونو کنار بزاریم
از طرفی همون محکوم کردن رو هم به صورت قاطع ندیدیم ما[/quote]

هادي عزيز سلام

كشورهاي زيادي هستند كه منتظر يك سند غير قابل انكار در زمينه دخالت ايران در كشورهاي ديگه هستند. فعلا ديپلماسي ما به شكلي نيست كه بخواهيم از گروههاي خاصي حمايت كنيم. شرايط به شكلي پيش ميره كه حساسيتها نسبت به كشورمون به حداقل برسه.

اگر هم راهي براي رسوندن كمك باشه فعلا اين كار به مصلحت نخواهد بود. اگر به قسمت قرمز رنگ عرايضم دقت كني متوجه ميشي كه دارن رو نقاطي دست ميزارن كه استانه تحمل ما پائين بياد. چرا شهرها و مناطقي در غزه و صعده در يمن بايستي با بمبهاي فسفري كه شكل فجيعي از وحشيگري هست هدف قرار بگيره ؟ چرا ظرف مدت كوتاهي اين اتفاقات در منطقه رخ ميده كه در تاريخ به اين شكل بي سابقه بوده ؟

مناطق شيعه نشين عربستان كم از يمن نداره. فشارو محاصره شهرها و محلات شيعه نشين در عربستان به بالاترين نقطه خودش رسيده. يا اينكه حضرات از وقوع حادثه اي ميترسن و يا به نوعي شيعيان كشورهاي همجوار رو به واكنش و حملات تلافي جويانه تحريك ميكنن.

عراق ، پاكستان ، عربستان ، يمن ، فلسطين ، لبنان و ...... ؟؟؟
در خبرها اومده بود كه امارات مهلتي براي خروج شيعيان لبناني و فلسطينيان شاغل در كشورشون داده. چرا ؟ چرا؟ چرا ؟
انشاالله با كمك دوستان سير تحولات در مناطق بحران خيز خاورميانه رو در تاپيكي مستقل بررسي خواهيم كرد.

[color=red][b]خاورميانه ابستن حوادثي غريب هست.......[/b][/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    1 member