امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

هم اکنون, sinagood گفت:

حاجی زاده با تاکید بر نقش نهادهای نظامی در وقوع این فاجعه گفت: مشکل عدم اعلام ممنوعیت پرواز به بخش هوانوردی برنمی‌گردد و هر خطا و مشکلی بوده در مجموعه نیروهای مسلح است. بخش دولتی، کشوری  و شرکت فرودگاه‌ها هیچ تقصیر و قصوری ندارند.

 

 

خدا خیر بده سردار رو ..باز یه عده ول کن نیستن

 

این تحریف آشکار واقعیته!

حاجی زاده داشت در مورد رد فرضیه انهدام هواپیما توسط موشک حرف میزد و گفت که سازمان هواپیمایی بی تقصیره چون نظامی نیستن این چیزا حالیشون نیست! (قریب به مضمون)

 
این متنی رو که قرار دادید من سرچ کردم به خبرگذاری دولتی ایرنا رسیدم!
https://www.irna.ir/news/83629483/سردار-حاجی-زاده-نیروهای-مسلح-و-سپاه-نمی-خواستند-این-ماجرا-را

 

 

صد رحمت به بی بی سی فارسی که اینطور نقل کرده:
 

آقای حاجی‌زاده در سخنانش چندبار تاکید کرد که "هر چه تقصیر هست بر عهده ماست. همه درست عمل کرده‌اند و اگر خطایی بوده یکی از عناصر ما خطا کرده است".


وی در این نشست خبری که به صورت ضبط شده از شبکه خبر تلویزیون ایران پخش شد، درباره موضع‌گیری سازمان هواپیمایی کشور پس از این حادثه گفت که آن‌ها "تجربه‌ای که داشتند این بوده که اگر موشکی به هواپیما اصابت کند، باید منهدم شود. این موشک کوتاه برد بوده و مجاورتی عمل کرده است. بنابراین هواپیما پس از خوردن به زمین متلاشی می‌شود".

 

آقای حاجی‌زاده گفت که از مسئولان سازمان هواپیمایی کشور "دفاع" می‌کند. با این همه او افزود "ما چند بار درخواست کردیم که فضای کشور از پروازها خالی و به اصطلاح کلیر شود. درخواست‌ها انجام شد ولی بنا بر ملاحظه برخی مسائل" پذیرفته نشد.

 

 

 

 

 

پ.ن:

وقتی بنابر تهدید ترامپ قرار بود آمریکا به 52 نقطه ایران حمله کنه باید نوتام (یا پرواز ممنوع) اعلام میشد! نه به خاطر اینکه ممکن بود فرندلی فایر صورت بگیره! بلکه به خاطر اینکه بار کاری پدافند هوایی کم بشه و وسط حمله سیستم های راداری و اپراتورها مشغول تفکیک اهداف نشن و ظرفیت رادارها پر نشه!

  • Like 2
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با توجه به اینکه موشک ها با لانچر شلیک شده اند و از سیلو نبوده و همچنین پایگاهی که استفاده شده همان پایگاهی بوده که قبلا هم چند بار عملیات انجام شده اگر آمریکا آنجا را تحت رصد داشته باشه میتونسته به وقوع حمله موشکی از ساعت ها قبل پی ببره (بگذریم از نفوذی ها و عوامل ، شب عملیات خیلی ها از ماهیت عملیات خبر داشتند و حتی توی توییتر چند نفری به صورت غیر مستقیم اعلام کرده بودند)

در صورتی که این فرضیه رو در نظر بگیریم اعلام نوتام توسط آمریکا طبیعی و معقولانه بوده است و ربطی به این نمیتونه داشته باشه که آمریکا قصد حمله جنگالی داشته ،

  • Like 1
  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در طول این چند روز برخی ها مدعی شدن که موازی کاری پدافند سپاه و عدم اتصالش به شبکه یکپارچه پدافند هوایی (قرارگاه خاتم الانبیاء) یکی از دلایل اشتباه اپراتور سیستم تور ام1 بود!

حالا برگردیم به قضیه رهگیری و انهدام پهپاد گلوبال هاوک و ببینیم که امیر سرتیپ محمد خوش قلب معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش در مورد ارتباط پدافند ارتش و سپاه چی گفته بود!

 

 

 

*همانطور که گفتید شبکه پدافند هوایی متشکل از نیروها و سازمان‌های مختلفی است. همکاری و ارتباط شما با سایر دستگاه‌ها و نیروها از جمله نیروی هوا فضای سپاه چگونه است؟ روند این مأموریت و تقسیم کار از زمان کشف، شناسایی و رهگیری تا زمان هدف قرار دادن اهداف چگونه است و چگونه تقسیم کار می‌شود؟

فرمانده معظم کل قوا در اوامر و فرامینشان، راهبرد اصلی حوزه‌های دفاع هوایی را کاملاً به صورت واضح و روشن و آشکار برای نیروهای مسلح، خصوصاً در حوزه پدافند هوایی تعریف کرده‌اند. ما نیز با تأثی از این راهبرد ایشان در حال حاضر در شبکه یکپارچه پدافند هوایی در حال انجام هم‌افزایی، کار و اقدامات مشترک هستیم و همه اینها در قالب شبکه فرماندهی کنترل و تحت فرمان قرارگاه پدافند هوایی خاتم است.

الحمدالله با تعداد زیادی از عزیزانمان در نیروی هوا فضای سپاه، در اتاق‌های فرماندهی کنترل مشترک، در سایت‌ها و مواضع موشکی و سامانه‌های راداری مشترک در حال انجام مأموریت هستیم و با ایجاد وحدت فرماندهی، اشتراک‌گذاری اطلاعات، تجزیه و تحلیل‌های مشترک و بسیاری از اقدامات مشترک مأموریت‌های خود را پیش می بریم.

اقدامات ما در شبکه یکپارچه پدافند هوایی، در حال حاضر با هم‌افزایی و ایجاد اتاق‌های فکر مشترک و تصمیمات تاکتیکی مشترک در حال انجام است و این خود نقطه قوتی در پدافند هوایی است که فکر می‌کنم به عنوان یک الگو می‌توان در همه سازمان‌ها از آن استفاده کرد.


*چندی پیش شاهد یک اقدام بسیار خاص و ویژه و بی سابقه در سطح جهان از سوی شبکه پدافند هوایی کشور بودیم که در این عملیات ویژه یک پهپاد پیشرفته آمریکایی منهدم شد. در اخبار داشتیم که قبل از اینکه سپاه آن را به وسیله سامانه سوم خرداد منهدم کند نیروی پدافند هوایی ارتش چند بار به آن پهباد اخطار داده بود، یعنی کشف، شناسایی و اخطار داده بود و حالا در مرحله نهایی نیروی هوا فضای سپاه آن را منهدم کرد. در مورد این اقدام و این عملیات توضیح دهید و بفرمائید چگونه این تقسیم کار بین شما انجام می‌شود؟


ما این پرواز را در طول مسیر که شاید بیش از سه ساعت طول کشید کاملاً رصد و رفتارشناسی می‌کردیم که به دنبال چه چیزی است، شاید در همان مراحل اولیه کار می‌توانستیم اقدامات اولیه را انجام دهیم اما اجازه دادیم که کار خود را انجام داده، مسیر را طی کرد و در کل مسیر هم اخطار می‌دادیم که رفتارت را تصحیح کن و رفتارت را در قالب رفتارهای بین المللی قرار بده اما هیچ توجهی به این اخطارها نکرد، در واقع توجهی به تذکرات شبکه یکپارچه پدافند هوایی انجام نداد که در انتها در یک زمان بسیار کوتاه که برایش غافلگیرکننده هم بود، در یک اقدام بسیار سریع، به موقع و هوشمندانه با توجه به اینکه ما اتاق‌های عملیات مشترک داریم، با تصمیم گیری مشترک در این اتاق عملیات مشترک در کوتاه‌ترین زمان به این نتیجه رسیدیم که این هدف متخاصم به یکی از سامانه‌های نیروی پدافندی هوافضا (نیروی هوافضای سپاه) در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی واگذار شود که نتیجه اش هم برای مردم عزیز بسیار خوشحال کننده بود.
https://www.farsnews.com/news/13980616000694/جزئیات-منتشر-نشده-از-ساقط-کردن-گلوبال-باور۳۷۳پاسخگوی-هرتهدیدی-است

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 hours قبل , Skyhawk گفت:

 

ادعای سوءاستفاده مقامات از پرواز هواپیماهای سیویل و عدم اعلام نوتام برای ممانعت از حمله آمریکا خیلی مسخره هست!

آمریکا حملاتش رو با موشک های کروز انجام میده که در ارتفاع پائین و از مسیر از قبل تعیین شده پرواز میکنن و اصولا وارد کریدور هواپیماهای مسافربری نمیشن!

 

هواپیماهای رزمی آمریکا هم دیتا لینک دارن و توسط رادار پرنده و رادارهای سطحی هدایت میشن و اعلام نکردن نوتام در ایران در عملیاتشون تاثیری نداره!

این تهمت احمقانه ای هست که اپوزیسیون و براندازها دارن به نیروهای مسلح وارد میکنن!

 

از زمان ترور سردار سلیمانی تا عملیات موشکی سپاه همه مقامات بر عملیات نظامی تاکید کرده بودن و حتی مردم عادی هم میدونستند که قراره اتفاقی بیفته.

بنابراین باید هنگام عملیات موشکی سپاه یا بلافاصله بعد از اون پرواز ممنوع اعلام میکردند!

فرضا که سپاه خبر هم نداده بود! آیا از ساعت عملیات تا ساعت سقوط هواپیمای مسافربری آقایان سازمان هواپیمایی خبر حملات رو دریافت نکرده بودن؟ آیا ترامپ اعلام نکرده بود که اگر حمله کنید ما هم به 52 نقطه ایران حمله می کنیم؟

 

تنها توجیه ضعیفی که به ذهنم میرسه اینه که نخواستن باعث وحشت ایرلاین های خارجی بشن و منافع اقتصادی حاصل از عبور هواپیماهای خارجی رو از دست بدن!

از چند سال پیش مدام شنیدیم که ادعا کردن ایکائو گفته آسمان ایران امن ترین آسمانه.

حالا اگر نوتام صادر میشد شاید تا مدتی عبور و مرور قطع میشد اما الان بدترش اتفاق افتاد!

 

در نهایت به نظر بنده (با توجه به خبر داشتن از حمله موشکی سپاه و احتمال پاسخ متقابل آمریکا) هیچ توجیهی برای عدم اعلام پرواز ممنوع در داخل کشور منطقی و پذیرفتنی نیست!حداکثرش بعد از حمله سپاه باید سریعا نوتام اعمال میشد!

 

---------

---------

 

اینم فراموش کردم که بگم هیچ سندی برای ادعای شلیک دو موشک وجود نداره!

حداقل بنده که در هیچکدوم از فیلم ها اینو ندیدم.

نه شعله موشک دوم دیده میشه و نه اینکه هواپیما مشتعله که بگیم قبلش مورد هدف قرار گرفته!

در اون فیلمه که صحنه اصابت رو نشون میده اگر بعدش اصابت دیگری هم بود باید ثبت میشد! چون فاصله رهگیری تا سقوط بسیار کمه!

 

جالبه که الان هم مشخص نیست مسئولیت ممنوع کردن پرواز ها با چه شخص یا سازمان یا نهادی بوده

 

درست می گید من هم خودم فیلمی ندیدم این حرف ها بر مبنای شنیده هاست  ( البته منابع اطلاعاتی غربی هم نظرشون روی دو موشک هست ) و تا صادقانه تحقیق و بررسی نشه مشخص نمی شه. البته اینکه تو فیلم اثری از موشک بعدی نیست به نظر من دلیل نمی شه می تونه همونطور که گفتم موشک اول قبل از این فیلم به هدف خورده باشه. چون گفته می شد که ساکنین اون منطقه صدای سه انفجار شنیدن که یکیش می شه همین موشکی که فیلمش هست و دیگری هم می شه صدای انفجار اصلی هنگام برخورد با زمین . انفجار دیگر یا باید مربوط به انفجار بخشی از هواپیما اونهم در حدی که منجر به انفجار کلی نشه باشه یا اینکه اصابت دیگه ای داشته.

البته باز هم می گم صحبت ها فقط بر مبنای شنیده هاست

ویرایش شده در توسط mohammadhossein

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ویدئویی در نیویورک تایمز دیدم که در اون گفته می شه 30 ثانیه قبل از اصابت به دلایل نامعلوم دیگه سیگنالی از هواپیما ارسال نمی شده و  پس از طی 10 مایل از زمان ارسال آخرین سیگنال سقوط می کنه (مجموعا هفت دقیقه از شروع پرواز)

ویرایش شده در توسط mohammadhossein
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , Skyhawk گفت:

 

این تحریف آشکار واقعیته!

حاجی زاده داشت در مورد رد فرضیه انهدام هواپیما توسط موشک حرف میزد و گفت که سازمان هواپیمایی بی تقصیره چون نظامی نیستن این چیزا حالیشون نیست! (قریب به مضمون)

 
این متنی رو که قرار دادید من سرچ کردم به خبرگذاری دولتی ایرنا رسیدم!
https://www.irna.ir/news/83629483/سردار-حاجی-زاده-نیروهای-مسلح-و-سپاه-نمی-خواستند-این-ماجرا-را

 

 

صد رحمت به بی بی سی فارسی که اینطور نقل کرده:
 

آقای حاجی‌زاده در سخنانش چندبار تاکید کرد که "هر چه تقصیر هست بر عهده ماست. همه درست عمل کرده‌اند و اگر خطایی بوده یکی از عناصر ما خطا کرده است".


وی در این نشست خبری که به صورت ضبط شده از شبکه خبر تلویزیون ایران پخش شد، درباره موضع‌گیری سازمان هواپیمایی کشور پس از این حادثه گفت که آن‌ها "تجربه‌ای که داشتند این بوده که اگر موشکی به هواپیما اصابت کند، باید منهدم شود. این موشک کوتاه برد بوده و مجاورتی عمل کرده است. بنابراین هواپیما پس از خوردن به زمین متلاشی می‌شود".

 

آقای حاجی‌زاده گفت که از مسئولان سازمان هواپیمایی کشور "دفاع" می‌کند. با این همه او افزود "ما چند بار درخواست کردیم که فضای کشور از پروازها خالی و به اصطلاح کلیر شود. درخواست‌ها انجام شد ولی بنا بر ملاحظه برخی مسائل" پذیرفته نشد.

 

 

 

 

 

پ.ن:

وقتی بنابر تهدید ترامپ قرار بود آمریکا به 52 نقطه ایران حمله کنه باید نوتام (یا پرواز ممنوع) اعلام میشد! نه به خاطر اینکه ممکن بود فرندلی فایر صورت بگیره! بلکه به خاطر اینکه بار کاری پدافند هوایی کم بشه و وسط حمله سیستم های راداری و اپراتورها مشغول تفکیک اهداف نشن و ظرفیت رادارها پر نشه!

من علاقه ای به بحث های تفرقه آمیز ندارم ولی در این مورد شما دارید واقعیت رو تغییر میدید!

بنده شخصا اولین بار که سخنان سردار پخش شد(شنبه21 دی ماه ساعت 13 و 50 دقیقه شبکه خبر) اون رو شنیدم و مشخصا سردار گفتن که در زمینه عدم لغو پروازها هیچ تقصیری متوجه بخش غیرنظامی نیست چون از آنها خواسته نشده بود و کسان دیگه ای باید به اونها اعلام میکردن!(اتفاقا بنده همون موقع تعجب کرده بودم که چطور سردار این طور صریح دولت و...رو مبرا میکنه )

برادر من...اگه به این قضیه واضح و آشکار و صریح رسیدگی نشه؛ مطمئن باش ضربه اصلی رو خود سپاه خواهد خورد. کسانی هم که "با دانستن حقیقت سعی در کتمانش دارن" در بهترین حالت کارشان دوستی خالی خرسه و در بدترین حالت تلاش برای عدم شفافیت به خاطر منافع شخصی در فضای مه آلود است(بلا نسبت شما البته)

اگه فیلم کامل سخنان سردار رو ببینید (همونی که حدود 14 دقیقه است) سردار مشخصا در حدود دقیقه 13 در پاسخ به سوال درباره عدم لغو پروازها میگن "هر مشکلی هست به نیروهای مسلح بر میگرده"

باز هم تاکید میکنم هدف همه ما سربلندی کشور هست ولی برای سرفرازی و رشد همین نیروهای مسلح لازم هست الان مسامحه کاری کنار گذاشته بشه.

ویرایش شده در توسط Dolphin
  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هم اکنون, Dolphin گفت:

من علاقه ای به بحث های تفرقه آمیز ندارم ولی در این مورد شما دارید واقعیت رو تغییر میدید!

بنده شخصا اولین بار که سخنان سردار پخش شد(شنبه21 دی ماه ساعت 13 و 50 دقیقه شبکه خبر) اون رو شنیدم و مشخصا سردار گفتن که در زمینه عدم لغو پروازها هیچ تقصیری متوجه بخش غیرنظامی نیست چون از آنها خواسته نشده بود و کسان دیگه ای باید به اونها اعلام میکردن!(اتفاقا بنده همون موقع تعجب کرده بودم که چطور سردار این طور صریح دولت و...رو مبرا میکنه ) 

برادر من...اگه به این قضیه واضح و آشکار و صریح رسیدگی نشه؛ مطمئن باش ضربه اصلی رو خود سپاه خواهد خورد. کسانی هم که "با دانستن حقیقت سعی در کتمانش دارن" در بهترین حالت کارشان دوستی خالی خرسه و در بدترین حالت تلاش برای عدم شفافیت به خاطر منافع شخصی در فضای مه آلود است(بلا نسبت شما البته)

 

من نقل قول شما رو می پذیرم.

اما این رو هم در نظر بگیریم که درخواست پرواز ممنوع داده شده!

باید مشخص بشه که این درخواست در کجا گیر کرده! و چه کسانی مانع شدن؟!

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
15 minutes قبل , Skyhawk گفت:

 

من نقل قول شما رو می پذیرم.

اما این رو هم در نظر بگیریم که درخواست پرواز ممنوع داده شده!

باید مشخص بشه که این درخواست در کجا گیر کرده! و چه کسانی مانع شدن؟!

مطابق صحبت سردار جایی در بخش نظامی....از لحن سردار احساس کردم دیگه واضح تر از این نمیتونن صحبت کنن.

در هر صورت بنده باز هم تاکید میکنم اگر پاسخ این 3 سوال روشن نشود(مسئولیت لغو پروازها/ ماجرای کروزها/ عدم امکان ارتباط با فرماندهی) مسلما نیروهای مسلح و در دنباله کشور ضربه خواهند خورد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

درباره موضوع پرواز ممنوع کردن روزنامه آرمان ملی مطلبی قرار داده بود که قرار گرفتن بخشی از آن در اینجا به بحث دوستان کمک می کند

 

نقل قول

 

 مسئول کليير (CLEAR) تهران در آن شب مهم کدام نهاد يا سازمان بوده است؟

اولين نکته‌اي که مي‌تواند پرده از اين ابهام بردارد، مراجعه به قوانين کشوري در اين زمينه است؛ به‌ويژه اينکه در حوزه هواپيمايي کليه امور مبتني بر قانون انجام مي‌شود. ماده 10 قانون هواپيمايي کشور دراين‌باره صراحتاً توضيح مي‌دهد که «اداره کل هواپيمايي کشوري مي‌تواند در مواردي که امنيت عمومي يا علل نظامي ايجاب مي‌نمايد، با تصويب هيات‌وزيران پرواز هواپيماي ايراني يا خارجي را بر فراز قسمتي از خاک کشور ممنوع يا محدود يا مقيد به شرايط خاصي بنمايد». به‌اين‌ترتيب آنچه از ظاهر امر پيداست، آن است که در موضوع اخير که علل نظامي دخالت داشته و حفظ امنيت کشور در اولويت بوده است، بالطبع رئيس‌جمهور مي‌بايست با توجه به اشراف اطلاعاتي لازم، جلسه هيات‌وزيران را به‌صورت فوق‌العاده تشکيل مي‌داد و با تصويب موضوع، مراتب را براي ممنوعيت يا محدوديت‌هاي پروازي به سازمان هواپيمايي کشوري ابلاغ مي‌کرد که با توجه به حادثه اخير، چنين اقدامي از ناحيه دولت انجام نشده و در اين راستا، قصور دولت محرز است. از طرفي، اگر مسئولان سازمان هواپيمايي کشور به واسطه شرايط غيرعادي حاکم بر کشور، به اين نتيجه مي‌رسيدند که پروازها در منطقه يا مناطق خاصي بايد ممنوع يا محدود شود، بايد بلافاصله موضوع را از مجاري مربوطه به دولت اعلام کرده و درخواست صدور مصوبه براي محدوديت يا ممنوعيت انجام برخي از پروازها را مطرح مي‌کردند که در حادثه اخير هيچ‌يک از اين موارد انجام نشده است. به‌اين‌ترتيب عدم اقدام به‌موقع دولت و ديگر مقامات ذي‌ربط در زمينه اجراي ماده 10 قانون هواپيمايي کشوري از مصاديق بارز بي‌مبالاتي و رعايت‌نکردن نظامات دولتي است و خطاي انساني نهايي از سوي مقامات نظامي، در واقع نتيجه يک سلسله ‌خطاهاي ديگر انساني است که سبب بروز اين حادثه و سقوط غيرعمدي هواپيماي بوئينگ اوکرايني شده است و به موجب مواد 506 و 526 قانون مجازات اسلامي مصوب سال 1392، تمامي اسباب و مباشران در اين زمينه مسئوليت دارند و بر مبناي مقررات و معاهدات بين‌المللي بايد به اين موضوع رسيدگي شود. به علاوه بايد توجه داشت شليک به شيء پرنده در آسمان تحت حاکميت يک کشور، آخرين مرحله از مراحل تقابل با هواپيمايي است که گمان مي‌رود با نقض حريم هوايي يک کشور و خارج از حدود مقررات بين‌المللي در آسمان يک کشور پرواز مي‌کند و ضروري است بدوا اطلاعات لازم درباره اين هواپيما از مجاري ذي‌ربط دريافت مي‌شد.

 

 

البته این روزنامه در ادامه بیان می کند احتمالا دولت از جزئیات و زمان عملیات خبر نداشته است تا اقدام به این کار کند . البته ساعات بعد از انجام عملیات فکر کنم مساله متفاوت باشد . 

:rose::rose::rose:

 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
31 minutes قبل , HRA گفت:

سلام

درباره موضوع پرواز ممنوع کردن روزنامه آرمان ملی مطلبی قرار داده بود که قرار گرفتن بخشی از آن در اینجا به بحث دوستان کمک می کند

البته این روزنامه در ادامه بیان می کند احتمالا دولت از جزئیات و زمان عملیات خبر نداشته است تا اقدام به این کار کند . البته ساعات بعد از انجام عملیات فکر کنم مساله متفاوت باشد . 

:rose::rose::rose:

منم میگم ! بنده خدا تازه جمعه صبح فهمیده بود . خودش گفته بود ((هر موقع صلاح میدونید هر کار دوست دارید بکنید به منم نگید))

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هم اکنون, mohammadhossein گفت:

ویدئویی در نیویورک تایمز دیدم که در اون گفته می شه 30 ثانیه قبل از اصابت به دلایل نامعلوم دیگه سیگنالی از هواپیما ارسال نمی شده و  پس از طی 10 مایل از زمان ارسال آخرین سیگنال سقوط می کنه (مجموعا هفت دقیقه از شروع پرواز)

 

اگر این ادعا درست باشه باید گفت که احتمالا مشکل تنها در اپراتور تور ام 1 نبوده!

احتمالا واقعا تهدیدی کشف شده (به صورت واقعی یا در اثر حملات سایبری و دکوی های پرنده یا سیستم جنگ الکترونیک زمینی ستون پنجم در داخل کشور) و سیستم های جنگ الکترونیک جهت انحراف موشک بکار افتادن و در نتیجه ارتباطات رادیویی (و شاید حتی ترنسپوندر) هواپیمای737 و ارتباطات خود سیستم تور ام1 با اختلال مواجه شده!

 

برای این منظور در طی سالهای گذشته سیستم های جنگ الکترونیک خارجی متعددی تهیه شده و در داخل هم سیستم جنگ الکترونیک صاعقه در رژه نیروهای مسلح توسط نیروی هوافضای سپاه به نمایش گذاشته شد.

 

 

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جالبه ! تا حالا کسی به این فکر کرده که ممکنه اطراف منطقه خود پدآفند هوایی ، یه خرابکاری رخ داده باشه ؟ یارو یه شبیه سازی با یه دستگاه درست کرده برای گول زدن پدآفند . به خاطرش ارتباط پدآفند و حتی هواپیمای اوکراینی هم مختل میشه . بعد طرف دوربین ور میداره از حادثه ای که می دونسته قراره اتفاق بیوفته فیلم می گیره .

  • Like 1
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, HRA گفت:

سلام

درباره موضوع پرواز ممنوع کردن روزنامه آرمان ملی مطلبی قرار داده بود که قرار گرفتن بخشی از آن در اینجا به بحث دوستان کمک می کند

 

 

البته این روزنامه در ادامه بیان می کند احتمالا دولت از جزئیات و زمان عملیات خبر نداشته است تا اقدام به این کار کند . البته ساعات بعد از انجام عملیات فکر کنم مساله متفاوت باشد . 

:rose::rose::rose:

 

آقا من نمیخوام بحث رو سیاسی کنم علاقه ای هم به دولت ندارم(همون ماجرای های برخی وزرا برای بیزاری از دولت کافیه) ولی سردار صراحتا گفت مسئولیت قضیه با بخش نظامی هست. همگی هم میدونیم که اینجا سوئیس نیست که قانون مو به مو اجرا بشه و بسیاری امور بر اساس توافقات نانوشته اداره میشه. اتفاقا دیروز هم برادر مصطفی به یک ماجرای تاریخی در این باره اشاره کردن. خلاصه من واقعا نمیدونم دوستان چه اصراری دارن که پای دولت رو به این قضیه باز کنن؟! همون طور که مثلا دولت در ماجرای حمله موشکی به داعش نقش خاصی نداشت(یادمه بعدش چه حرفای بامزه ای برای شریک شدن میزدن!) الان هم اینجا عملا بی تاثیر هست. الان اگه بیشتر بخوام ادامه بدم مشکل پیش میاد برای همین فقط دوباره تاکید میکنم که خود سردار حاجی زاده مسئولیت تمام و کمال ماجرا را بر عهده نیروهای مسلح گذاشتن. ان شاالله دوستان که ادعا ندارن از ایشون بیشتر درباره قوانین و ساز و کار امور کشور اطلاع دارن؟!

پس به عنوان برادر کوچکتر همگی، خواهش میکنم به جای تلاش بی فایده در این باره؛ به بحث و مطالبه گری برای روشن شدن تمام ابعاد ماجرا ، تغییرات عینی و محسوس برای جلوگیری از تکرارش و همین طور پوشش کمبودهایی که منجر به این فاجعه شد(مثل نیروی هوایی) بپردازیم.:rose:

ویرایش شده در توسط Dolphin
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , Dolphin گفت:

به بحث و مطالبه گری برای روشن شدن تمام ابعاد ماجرا ، تغییرات عینی و محسوس برای جلوگیری از تکرارش و همین طور پوشش کمبودهایی که منجر به این فاجعه شد(مثل نیروی هوایی) بپردازیم.:rose:

 

سلام

این هم خودش بحث مطالبه گری هستش  . اگر قانون درست عمل نشده باید مطالبه کرد تا عمل شود . اصلا نقش وزیر دفاع این وسط در دولت چه می باشد ! این جایگاه هم یک جایگاه نظامی است .

سوال این است که چرا مطالبه گری برای روشن شدن نحوه عمل به روند های قانونی  ، سیاسی کاری می شود اما  نگاه بخشی به ماجرا تلاش برای یافتن حقیقت . خود بنده هم از این دولت دل خوشی ندارم اما الان اصلا بحث بنده دولت نیست ، اینجا کلیت یک ساختار مورد اتهام قرار گرفته . باید مشخص شود که اهمال کاری و اشتباهات در چه سطوحی و  چگونه ایجاد شده و تا چه حد در ماجرا نقش داشته و بعد دست به اصلاح زده شود . 

 

در مورد ماجرای تاریخی مفروض هم به همین شکل است .آن بیان بیشتر از ماجرای تاریخی ، سیاسی کاری بود . 

:rose::rose::rose:

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان عزیز فارغ از هر پیشداوری و وابستگی تشکیلاتی ذهنی روحی و ....صحبتهای ایشون را هم بخونید

روایت عباس عبدی از آخرین تماسی که با سخنگوی دولت گرفت / ربیعی گفت کل ماجرا دروغ بود

 

https://www.entekhab.ir/fa/news/523355/روایت-عباس-عبدی-از-آخرین-تماسی-که-با-سخنگوی-دولت-گرفت-ربیعی-گفت-کل-ماجرا-دروغ-بود

 

بخشی از اتفاقات افتاده جنبه نظامی داره مثل اینکه چرا پدافند نتونست تشخیص بده کروز هست یا بوئینگ ...... یا چرا اسمان کشور بسته نشد یا حتی چرا شخصی خونسرد و بی صدا فیلم گرفته میشه در مورد اینا بحث کنیم و اطلاعات همه را افزایش بدیم

 

ولی از این غافل نشیم که سه روز انحراف افکار عمومی از واقعیت و اعتراف دیرهنگام باعث لطمه شدید روحی به خانواده قربانیان حادثه و به کل مردم ایران و البته بی اعتمادی به دولت و نیروهای نظامی ( متاسفانه ) شده و الان دفاع بد از اتفاقات افتاده بدتر از اعتراف دیرهنگامه پس همه سعی کنیم بجای توجیه با قبول اشتباه نظامی و البته پنهانکاری سعی در قبول مسئولیت ( استعفاء ) عذرخواهی و برنامه ریزی شفاف برای جلویگیری از این اشتباهات باشیم .

و برای جلب اعتماد عمومی مرحله به مرحله اطلاع رسانی کنیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
    • توسط seyedmohammad
      بسمه تعالی
       182
       

       
      خلاصه سیاستی: بررسی نیاز به پدافند هسته ای 
       
       
      مقدمه: اصطلاح پدافند هسته ای گاه به معنی دفاع از سایت های هسته ای به کارمی رود. گاهی نیز به طور خاص در مورد کسانی که در پروژه هایی چون آماد و یا پروژه های مشابه احتمالی درگیر بوده اند به کار می رود تا بر ماهیت دفاعی کار ایشان تاکید شود.* گاهی نیز به معنی استفاده از نیروی هسته ای برای مقاصد پدافندی است. خلاصه ی سیاستی زیر در پی بررسی این موضوع است. 
       
      ***
       
      اصلی ترین تهدید نظامی علیه ایران در سال های پس از انقلاب آمریکا، اسرائیل و برخی کشور های منطقه بوده و هستند. این کشور ها همواره به توان نظامی و حجم تهدیدات خود علیه نظام ایران افزوده اند و اخیرا جسورانه دست به اقدامات خصمانه ی تمام عیار می زنند. اگرچه ایران به لحاظ وسعت، توپوگرافی و نیز توان نظامی قابل توجهی که داراست هدف فوق العاده دشواری برای اشغال زمینی است، اما در عین حال در برابر حملات هوایی خصوصا در مورد زیر ساخت های حیاتی که در نوار ساحلی جنوبی قرار دارند، ضعف های قابل توجهی دارد. در عین حال رزم هواپایه همان نقطه ی قوتی ست که دشمنان ایران خصوصا آمریکا به شدت بر روی آن سرمایه گذاری کرده اند. به همین جهت انبوهی از پایگاه های هوایی را در اطراف مرز های ایران تاسیس کرده اند و بعضی کشور های منطقه نیز خاک و پایگاه های هوایی خود را در اختیار آنان قرار داده اند.
       این البته امری نیست که از دید سران و نظامیان دور مانده باشد. اصلی ترین استراتژی ایران در هنگام درگرفتن یک جنگ تمام عیار با آمریکا یا ائتلافی به رهبری آمریکا علیه ایران نابودی سریع این پایگاه ها قبل از آن است که بتوانند نقش مثمر ثمری در طی آن جنگ ایفا کنند. در حالی که نیروی هوایی ایران به لحاظ کمی و کیفی دارای ضعف های عمده است و توان اجرای چنین ماموریتی را خصوصا در برابر قوای هوایی کشور های متخاصم ندارد، عمده تلاش ها و سرمایه گذاری های ایران در طی چند دهه گذشته بر روی موشک های بالستیک برای نابودی این پایگاه ها و حتی ناو های هواپیمابر به عنوان پایگاه های هوایی متحرک، و دیگر اهداف نظامی استراتژیک دشمن متمرکز شده است. در واقع در برابر قدرت هوایی حریف دکترین نظامی ایران بر پایه استراتژی انکار (A2AD) و به طورخاص انکار هوا بنا شده است.
      البته با توجه به وسعت، تعدد و حفاظت شده بودن این پایگاه های هوایی در مورد کفایت و عملکرد توان موشکی متعارف ایران مباحثی از جمله لزوم استفاده از تسلیحات اتمی مطرح شده است که پیش تر به طور مفصل در بسته سیاستی راهبردی  از سوی اندیشکده ممتن تهیه شده است و مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.
      اما تمامی این استراتژی ها و تاکتیک ها در بعد آفندی مطرح می شود . برنامه ریزی برای یک جنگ تمام عیار نیازمند داشتن راهکارهای پدافندی مناسب نیز می باشد.
      ظهور تسلیحات دوربرد و هدایت شونده یکی از مهمترین عناصر متمایز کننده کارزار های موج دومی و موج سومی است. در طی 3 دهه گذشته مثال های متعددی از عمل کرد و تاثیر گذاری این تسلیحات بر سرنوشت جنگ ها و تمدن ها می توان بر شمرد که عمدتا از جنگ اول خلیج فارس (طوفان صحرا) شروع و با به امروز ادامه و تکامل یافته است. ، سرعت رشد و تکامل این استراتژی و جنگ افزار های مربوطه، میزان اثر گذاری آنها در میادین نبرد، توان دشمنان در بکار گیری گسترده و دامنه دار چنین تسلیحاتی –از جهت مالی، لجستیکی و فناوری- اهمیت و خطر این دست تهدیدات را غیر قابل کتمان ساخته است.
      در یک طبقه بندی کلی بر حسب تعریف راه حل، این تهدیدات را می توان به دو دسته تقسیم کرد.
       
      ·        تهدیدات کروز، هوا سرشی و شبه بالستیک با سرعت های ساب سونیک و حداکثر 3 ماخ
      ·        تهدیدات هوا سرشی، شبیه بالستیک و بالستیک با سرعت های بیش از 3 ماخ و هایپرسونیک
       
      در این راستا در مورد دسته اول تهدیدات معتقد به اهمیت فراوان سامانه های بردکوتاه خصوصا در مقابله با تهدیدات نو ظهور و حملات انبوه توسط تسلیحات دور ایستا و لزوم برخورداری این سامانه ها از استاندارد ها و قابلیت های سطح  بالا هستیم تا نه تنها بقای خود در میدان رزم را حفظ کنند، بلکه ضامن بقای تاسیسات حیاتی برای کشور باشند که بعضا دهه ها عمر و دهه ها میلیارد دلار هزینه صرف ساخت آنها شده و نابودی آنها می تواند ضربات جبران ناپذیر بر پیکره ی ایران عزیز وارد آرد. به رغم پهنه ی وسیع جغرافیایی برخی از مهم ترین و استراتژیک ترین تاسیسات کشور در نقاط مرزی (جنوب) واقع هستند نه در "عمق استراتژیک" کشور، در واقع همیشه و در همه موارد داشتن پهنه ی جغرافیایی وسیع فراهم آورنده ی عمق استراتژیک لازم در همه سطوح نیست. حمله به این تاسیسات نه تنها نیاز به عملیات های پر ریسک عمقی ندارد، بلکه در مواردی مانند تاسیسات پارس جنوبی عدم رعایت اصول پدافند غیر عامل این تاسیسات را به شدت آسیب پذیر ساخته است.
      در مورد دسته دوم تهدیدات سامانه های پدافندی مورد نیاز است که بتواند در محدوده های ارتفاعی مختلف با اهداف بسیار پر سرعت درگیر شود. انواع سامانه های ضد بالستیک در این دسته بندی قرار می گیرند. کار در مورد ساخت این سامانه ها در دنیا از دهه 60 میلادی و ایام جنگ سرد شروع شده و تا به امروز ادامه یافته اند. آمریکا، اسرائیل و روسیه (شوروی سابق) سه قدرت نظامی هستند که بیشترین سرمایه گذاری ها را در این حوزه انجام داده اند که البته به لحاظ سطح فناوری و تعدد سامانه ها آمریکا با اختلاف زیاد از سایرین پیش است. در کشور ما نیز در سال های اخیر با تحویل گرفتن سامانه پدافندی اس-300 و نیز ساخت سامانه باور-372 توان بسیار محدودی در این حوزه پدافندی ایجاد شده که البته برای رویارویی در یک سناریوی جنگی مطلقا کافی نمی باشد و توجه و سرمایه بیشتری در این حوزه مورد نیاز است.
      اما همانند بخش آفندی که در مورد مفید و یا حتی ضروری بودن قدرت آتش اتمی مباحثی از سوی کارشناسان مطرح شده در بخش پدافندی نیز نظراتی از سوی تعدادی از کارشناسان نظامی مطرح شده است که درخور توجه است.
      در مورد تهدیدات دسته اول سابقه توسعه تسلیحات اتمی برای اجرای عملیات پدافندی در علیه اهدافی که می توان آنها را در این دسته قرارداد وجود دارد، از راکت های غیر هدایت شونده هوا به هوای اتمی، تا موشک های پدافندی دوربرد اتمی همچون سامانه اس-200 در نسخه اصلی (نسخه های صادراتی این سامانه فاقد کلاهک اتمی می باشند). نکته اما اینجاست که شکل و نحوه عملکرد تهدیدات جدید به گونه ای است که این راه حل ها را می توان کاملا منسوخ بر شمرد. حملات امروزه نه توسط اسکادران های انبوه و متراکم جنگنده ها و نه توسط فورمیشنی از بمب افکن های استراتژیک همچون بی-52 برای اجرای عملیات بمباران فرشی، صورت می گیرد. حملات دورایستای امروزی که عمدتا توسط موشک های کروز و هوا سرشی هواپایه صورت می گیرد هرچند به صورت انبوه صورت می گیرد اما عموما از مسیرهای متفاوت و در ارتفاع پست انجام می شود و حتی برخی از این تسلیحات همچون  JASSM  این قابلیت را دارند تا محدوده هدف را دور زده و از پشت سر به سمت آنها حمله ور شوند. پرواز در ارتفاع پست معضل دیگری ست که بکارگیری تسلیحات پدافندی با کلاهک اتمی را بسیار خسارت بار می کند. در مورد بکارگیری تسلیحات اتمی پدافندی در بردهای بسیار دور، برای مثال در سناریویی گروهی از بمب افکن های آمریکایی از پایگاه دیگوگارسیا برخاسته و در محدوده دریای عرب ده ها فروند موشک کروز AGM-158ER را روانه خاک ایران می کنند، در چنین سناریویی در میانه مسیر علاوه بر آنکه مساله مسیرهای پروازی غیر متراکم و متعدد وجود دارد، نکته دیگر آن است که به فرض به قدر کافی دور بردن برد پدافند به نحوی که به یک مبدا حمله به قدر کافی همگرا و متراکم برسیم، در اینجا درواقع شکل دیگری از سناریوی انکار هوا را مطرح کرده ایم، به شکلی که انهدام خود پایگاه دیگوگارسیا که مبدا خیزش بمب افکن های آمریکایی به سمت ایران است، عملی تر، به صرفه تر و با پیچیدگی های فنی و عملیاتی به مراتب کمتری همراه خواهد بود.
       
      ولی در مورد تهدیدات بالستیک و هایپر سونیک از آنجایی که سرعت و ارتفاع پروازی این دسته از تهدیدات عموما زیاد است و سرعت واکنش نسبت به آنها محدود، و نیز سر نسل های متاخر توان مانور دهی این تسلیحات افزایش قابل توجهی داشته، نابودی این تهدیدات نیازمند در اختیار داشتن سامانه های پدافندی با سرعت و دقت بسیار زیاد است به نحوی که بتوانند تخریب لازم را نسبت به هدف اعمال کنند.
       
       

       
       
      نسل اول این سامانه ها که در آمریکا و شوروی سابق توسعه یافتند به جهت ضعف در رسیدن به دقت لازم و توان اعمال تخریب مناسب از کلاهک های اتمی بهره می برند تا با شعاع نابودی[1] و قدرت زیاد از انهدام تهدید اطمینان حاصل کنند. به عنوان نمونه می توان از موشک های ضد بالستیک آمریکایی اسپارتان ویژه درگیری با هدف در ارتفاع بلند با کلاهک اتمی به قدرت 5 کیلوتن و موشک اسپرینت ویژه درگیری در ارتفاع کمتر با کلاهک اتمی با قدرت 1 کیلوتن نام برد که هر دو جزئی از سمانه ضد بالستیک سیف گارد بودند. در روسیه امروزی که میراث دار شوروی سابق است تحول عمده ای نسبت به حوزه جنگ سرد نسبت به تهدیدات بالستیک دوربرد رخ نداده و دفاع ضد بالستیک مسکو کماکان بر عهده سامانه های برجای مانده از دوره جنگ سرد است که عملکردی مشابه موشک اسپراینت دارند و از کلاهک اتمی بهره می برند. در مورد آمریکا اما این کشور با توسعه انبوهی از فناوری های جدید و گران قیمت از موشک های غول پیکر با کلاهک اتمی فاصله گرفته و به سمت استفاده از فناوری هایی چون برخورد مستقیم[2] و سرباره کشنده[3] پیش رفته و آنها را جهت بکار گیری در زمین و دریا و محدوده ارتفاع عملکردی مختلف توسعه داده است. لازم به ذکر است که این سامانه ها هنوز در برابر حملات انبوه در حد یک سناریوی آخر الزمانی خصوصا در مورد موشک های قاره پیما محدودیت هایی را در برابر خود دارند هرچند پیشرفت های عمده و چشم گیری خصوصا در دهه های اخیر رخ داده و توسعه و سرمایه گذاری های بیشتر در دست اقدام است. فناوری Hit to kill و نیز Kill vehicle در بین تمامی کشور های جهان تنها در اختیار آمریکا بوده و رژیم اسرائیل نیز با انتقال فناوری از آمریکا تنها به شکل محدودی از این سطح فناوری ها برخوردار است و دیگر کشورها از اروپای غربی گرفته تا روسیه و چین، چه به لحاظ سطح فناوری چه به لحاظ منابع مالی مورد نیاز برای حرکت در مسیر به دست آوردن چنین فناوری هایی با مشکل رو به رو هستند و فاصله بسیار زیادی با آمریکا در این حوزه دارند. با توجه به این موارد ساخت یک سامانه ضد بالستیک، خصوصا ضد قاره پیما که ابزار عمده اعمال قدرت اتمی دشمنان است که به جای آنکه درگیر فناوری های بسیار پیچیده و گران قیمت همچون Kill vehicle بشود، از کلاهک اتمی در محدوده چند کیلوتن بهره ببرد می تواند راه حلی معقول تر و در دسترس تر باشد.
       
       
      والحمدلله رب العالمین
        *در مورد شهید فخری زاده این عبارت مرتبا تکرار شد. 
      [1] Kill radius
      [2] Hit to kill
      [3] Kill vehicle
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.