امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

کمی طراحی

 

محاسبه عمق نفوذ خرج گود

 

مطالعات نظری و همچنین تحقیقات تجربی منجر به ایجاد مدلهای پیشرفته برای محاسبه عمق نفوذ شده است . با این حال ، برای این مدلها ، منبع دقیق از داده ها و مشخصات جت و همچنین ماده هدف ضروری است - داده هایی که معمولاً برای مواد خرج شکل یافته در دسترس نیستند و همچنین منابع لازم برای محاسبه چنین مدل هایی به راحتی در دسترس قرار ندارد. در چنین شرایطی روشهای کارآمد و آسان برای استفاده در محاسبات در سوئد طراحی شده است. در سوئد ، یک مدل ساده برای نفوذ به استحکامات توسط FOI طراحی شده است ، در این روش  عمق نفوذ ، H به صورت زیر محاسبه می شود:

 

nxja_untitled.png

در این محاسبه

 

 

12~1.png

 

 

و ضرایب K1 , K2 به ترتیب برای بعضی از موارد در جدوال زیر آمده است

 

13~1.png

 

 

11~0.png

 

 

این روش صرفا برای تخمین میزان نفوذ کاربرد دارد و جهت طراحی خرج گود نیاز به روش های کامل تری می باشد.

 

منابع در پایان ذکر خواهد شد

انشاالله اداهمه خواهد داشت.

  • Like 4
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

طراحی پرتابه های باله دار

 

در این قسمت از داستان یک نمونه EFP توسط دوستان چینی بررسی شده که ارائه خواهد شد.

 

مشخصات نمونه

در این نمونه از ماده منفجره JH-2 به عنوان شارژ اصلی استفاده می شود. چگالی ، طول و قطر خرج به ترتیب 7/1 گرم در سانتی متر مکعب ، 32/5 میلی متر و 65 میلی متر است. آستر از مس ساخته شده است و پیکربندی آستر با ضخامت دیواره متغیر نیم کره است. انحنای سطح بیرونی و داخلی آستر به ترتیب 70 میلی متر و 78 میلی متر است. ضخامت آستر در راس 2.8 میلی متر است. شبیه سازی عددی نشان می دهد که آستر نیم کره با ضخامت دیواره متغیر سبب تشکیل EFP با پیکربندی مناسب تر می شود.

در این قسمت هدف طراحی EFP  با شکل پرتابه باله دار است که برای رسیدن به این هدف باید شکل خاصی از زنجیره آتش طراحی شود. برای اینکه سه باله در انتهای پرتابه داشته باشیم باید آغازش از سه نقطه انجام شده تا موج شوک پدید آمده شکل دلخواه ما را تولید کند که البته موضوع بسیار پیچیده ای هست.

 

1~12.jpg

 

 

زنجیره آتش مدار منفجره سه نقطه ای همزمان

مدار انفجاری همزمان سه نقطه ای پیکربندی موج انفجار خرج گود را کنترل می کند. در این تست یک مدار انفجاری "یک در سه " طراحی شده است . این مجموعه شامل سیم انفجار ، تخته آغازش ، تقویت کننده (بوستر) A ، B و C است. ظرفیت شروع و همگام سازی مدار انفجاری سه نقطه ای برای کنترل موج شوک بسیار مهم است. این طراحی در تلاش برای بهبود ظرفیت آغاز و همگام سازی آغازش طراحی بهینه سازی شد. پارامترهای توالی شروع در جدول  ذکر شده است. سپس ظرفیت هماهنگی و شروع مدار انفجاری اندازه گیری شد .همگام سازی خروجی موج انفجار سه نقطه ای توسط حسگرها اندازه گیری شد. نتایج نشان می دهد که خروجی های موج شوک نقاط آغازش قابل اعتماد هستند ، و طراحی مدار انفجاری منطقی است.

در این قسمت تست مربوط به زنجیره آتش طراحی شده، انجام شده است که تصاویر مربوط به آن در ادامه آمده است.

 

2~9.jpg

 

33.jpg

 

4~14.jpg

 

 

آماده سازی نمونه

آزمایش برای اندازه گیری ویژگی های بالستیکی EFP طراحی شد. سه کلاهک EFP شلیک شد. همانطور که EFP ها پس از تشکیل حرکت می کردند ، داده هایی که شکل خارجی ، سرعت و عملکرد پرواز آنها را نشان می دهد جمع آوری شدند. افت سرعت با استفاده از هشت صفحه کاغذ قرار داده شده در طول فاصله مسیر پرواز 5 متر به 5 متر تا 40 متر بدست آمد. پس از برخورد پرتابه با هر صفحه ، شکل پرتابه بر روی صفحه نقش می بندد و به این ترتیب مسیر پرواز EFP را می توان با کم شدن ارتفاع پرواز مشخص کرد. زمان دقیق سوراخ شدن صفحه با EFP در هر برخورد ثبت می شود تا سرعت EFP در ایستگاه های مختلف با زمان سپری شده محاسبه شود. در شکل زیر شبیه سازی عددی انجام شده را مشاهده می کنید.

 

5_5ovv.jpg55~4.jpg

6~4.jpg

 

 

سرعت و شکل EFP

داده های آزمون نشان می دهد که سرعت  EFP های باله دار در شلیکهای متفاوت مشابه است. جدول زیر نتایج آزمایش سرعت  EFP ها را در دامنه های مختلف نشان می دهد. تحقیقات تجربی در منابع علمی نشان می دهد که کاهش سرعت در هر متر برای EFP های معمولی دارای دم مخروطی  حدود 27.3 متر بر ثانیه است. بنابراین ، باله ها می توانند پسآ پرواز EFP را به میزان قابل توجهی کاهش دهندو سبب افزایش سرعت در پرتابه شوند. در ادامه شکل دقیق EFP با باله، به دست آمده از طریق شبیه سازی عددی نشان داده شده است. با بررسی صفحه های کاغذی قرار داده شده در مسیر حرکت پرتابه می توان اطلاعات زیادی را بدست آورد. طول EFP اندازه گیری شده توسط صفحه  با زاویه حمله تعیین می شود ، که به طور معمول کوچکتر از طول واقعی EFP است. اطلاعات مربوط به اشکال باله ها را می توان با زاویه حمله کم روی صفحه تصویر کرد و اطلاعات مربوط به کل شکل بدنه EFP را می توان با زاویه بزرگ حمله روی صفحه تصویر کرد. جدول زیر شبیه سازی عددی و نتایج آزمون شکل EFP و سرعت اولیه را نشان می دهد.

 

 

7~3.jpg

 

 

8~3.jpg

 

 

 

9~1.jpg

 

 

نتیجه گیری

شبیه سازی های رایانه ای و نتایج آزمایش نشان داد که یک EFP با باله می تواند توسط زنجیره آتش مدار منفجره سه نقطه ای طراحی شده تشکیل شود. باله ها به طور قابل توجهی پسآ پرواز EFP را نسبت به EFP های معمولی دارای دم مخروطی کاهش می دهند و پایداری آیرودینامیکی EFP را بهبود می بخشند تا توانایی نابودی هدف را افزایش دهند.

انتظار می رود EFP های طراحی و ساخته شده در ایران به عنوان قطب این تجهیز به همین شکل طراحی شوند که احتمالا با توجه به تصاویر این موضوع در طراحی های ایرانی مشاهده نمی شود.

 

 

10~0.jpg

11~0.jpg

 

 

 

منابع : https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214914714000348

ایرادات متن رو اعلام کنید تا مصلاح شوند

انشاالله اداهمه خواهد داشت.

متاسفانه به دلیل منتقل نکردن تصاویر قبلی توسط مدیران مقداری از محتوا از دست رفته است

سالها قبل مطلبی رو در باره ایمنی مواد منفجره ارسال کردم که متاسفانه مدیران به دلیل غیر علمی بودن یا نا مرتبط بودن  بدون اطلاع من حذف کردند. امیدوارم این مطالب حذف نشوند.

ویرایش شده در توسط ak2
  • Like 2
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تفاوت EFP و خرج گود

تا اینجا مطالبی در مورد خرج گود ها و EFP ها ارائه شد که به لحاظ طراحی نزدیک به هم هستند اما تفاوت کلی طراحی این دوتجهیز در تصویر زیر مشخص هست.

البته و در واقع EFP ها نوع خاصی از خرج گود ها محسوب می شوند.

 

 

13_lyfl.png

 

 

آغازش در خرج گود ها عموما از یک نقطه انجام می شود اما در EFP ها میتوان مطابق مقاله پیشین آغازش چند نقطه ای جهت شکل دادن به پرتابه داشت و همانطور که بالا تر بیان شد این موضوع باید در طراحی های انجام گرفته در ایران هم مورد توجه قرار گیرد.

تفاوت دیگر مربوط به فاصله stand off در EFP ها است که در این تجهیزات این فاصله زیاد بوده و به دلیل این تفاوت رفتار  صفحه هدف می تواند مطابق با اثر هیدرودینامیک نباشد.

 

 

  • Like 2
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 5 مرداد 1400 در 21:24 , Crash گفت:

پرتابه EFP از چند لایه حفاظتی امرپ عبور کرده و به داخل خودرو نفوذ کرده است 

حالا با این سطح از آسیب چی به سر خدمه اومده ؟ اگر امرپ صدمه ببیند ولی خدمه جان به در ببرند باز هم یک امتیاز مثبت به طراحی و ساخت امرپ تعلق میگیرد ولی اینجا بدنه چاک خورده 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 hours قبل , MF44 گفت:

حالا با این سطح از آسیب چی به سر خدمه اومده ؟ اگر امرپ صدمه ببیند ولی خدمه جان به در ببرند باز هم یک امتیاز مثبت به طراحی و ساخت امرپ تعلق میگیرد ولی اینجا بدنه چاک خورده 

بر طبق اطلاعات غیر رسمی 2 نفر کشته شدند

اصولا امرپ ها برای مقابله با چنین تهدیداتی حفاظت لازم را ندارند. در زمان اشغال عراق توسط نیروهای ائتلاف با ظهور بمب های کناره جاده ای با پرتابه های EFP که باعث وارد آمدن آسیب های جدی به خودروهای محفاظت شده خصوصا امرپ ها شده بود. صنایع دفاعی غربی برای در امان ماندن نیروهای نظامی بسته های ارتقا جدیدی را برای امرپ ها تعریف کردند.

 

US_Army_t.jpg 1000w_q75.jpg RG33L_Plus_Cat_II_MRAP0.jpg

نمونه ای از امرپ ها مجهز به بسته حفاظتی خصوصا برای مقابله با پرتابه هایEFP

همان طور که می بینید حتی درب های جلویی خودرو که محل ورود و خروج خدمه (راننده و فرمانده) هستند به زره های اضافه شونده مجهز شدند تا پرتابه های EFP  همانند امرپ Kirpi ارتش ترکیه از این بخش نفوذ نکنند.

 

پ .ن:

حالا سوال اینجاست ایا با وجود این همه تجربه و درس از عملکرد امرپ ها در افغانستان ، عراق و سوریه و چالش های پیش روی این خودروهای محافظت شده ایا نیروهای مسلح فکری برای تجهیز امرپ های طوفان به تجهیزات مناسب عملیاتی  افتاده اند؟؟

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 6 مرداد 1400 در 13:36 , Crash گفت:

پ .ن:

حالا سوال اینجاست ایا با وجود این همه تجربه و درس از عملکرد امرپ ها در افغانستان ، عراق و سوریه و چالش های پیش روی این خودروهای محافظت شده ایا نیروهای مسلح فکری برای تجهیز امرپ های طوفان به تجهیزات مناسب عملیاتی  افتاده اند؟؟

 افراد اعزامی به مناطق عملیاتی  صحرای آفریقا ;) تعریف کردند که برای جلوگیری از آسیب به امرپ ما پیاده میشدیم و در اطراف مین و تله انفجاری را جستجو میکردیم !!!!!!!! خیلی شکایت داشتند که اگر این وسیله برای حفاظت از جان نفرات  است پس چرا نفرات باید برای حفاظت از آن خطر کنند ؟  

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
42 minutes قبل , MF44 گفت:

 افراد اعزامی به مناطق عملیاتی  صحرای آفریقا ;) تعریف کردند که برای جلوگیری از آسیب به امرپ ما پیاده میشدیم و در اطراف مین و تله انفجاری را جستجو میکردیم !!!!!!!! خیلی شکایت داشتند که اگر این وسیله برای حفاظت از جان نفرات  است پس چرا نفرات باید برای حفاظت از آن خطر کنند ؟  

 

البته کمی از بحث اصلی تاپیک داریم دور میشیم

 

خب این افراد اشتباه تصور میکردن به چند دلیل :

 

1) خنثی سازی تهدیدات بسیار ارزان تر و کم ریسک تر از  برخورد مستقیم با آن خواهد بود.  ارتش آمریکا حاضر در عراق با وجود مجهز بودن به تجهیزات مدرن و محافظت شده پروتکل های مخصوصی برای بررسی اشیا مشکوک در مسیر حرکت ستون های خودروی داشت علت این امر این است که بسته مشکوک که بر سر راه ستون قرار دارد مشخص نیست چه میزان مرگبار است و این امکان وجود دارد این شی مشکوک یک بمب کناره جاده ای قدرتمند باشد ( مثل کوه یخی که فقط نوکش بیرون هست) که حتی به سرنشینان داخل امرپ صدمه بزند پس بهترین روش بررسی و در صورت نیاز خنثی سازی تهدید خواهد بود تا خطر تلفات انسانی  و  در درجه دوم هدر رفت بدون دلیل تجهیزات به صفر برسد.

 

3) این مورد را نیز در نظر بگیرد حمله با بمب های کناره جاده ای ممکن است بخشی از یک کمین بزرگ تر باشد پس باید با بررسی شی و محیط اطراف تهدیدات را رصد کرد پس با دیدن شی های مشکوک ستون باید با هدایت و هوشیاری بالا وارد عمل شد.

 

متن زیر بخشی از پروتکل نیروهای آمریکایی در برخورد با اشیا مشکوک بر سر راه ستون های خودرویی می باشد. icon_arrowd

 

بر 2 فروردین 1396 در 02:36 , Crash گفت:

فرض کنید شما جای خدمه ی این خودرو نطامی بودید و در مسیر حرکت خود متوجه یک شی ناشناس میشدید چه حرکتی باید انجام میدادید؟؟ خصوصا اگر محل حرکت شما یک مسیر معمول برای نیروهای خودی بود و گشت های مرزی به طور مداوم از این مسیر حرکتی عبور می کردند وظیفه شما در مقابل دیدن یک جسم مشکوک در مسیر حرکتی چه چیزی می توانست باشد؟؟؟

 

این نوع اشتباهات مرگبار تازگی ندارد سربازان ائتلاف درعراق و افغانستان نیز گرفتار این شکل حوادث بودند و به همین شکل کشته و زخمی میشدند. اما به مرور یک دستورالعمل برای نیروهای ائتلاف در مواجه با بمب های کنارجاده ای  بوجود امد. برای بررسی وشناسایی اشیا ناشناس دو مسیر وجود دارد که شامل بررسی 5متری و 20 متری است. در صورت مشاهده ی یک شی ناشناس همه باید متوقف بشوند.سربازان به شکل تکی بررسی 5 متری  و تیم ها، بازرسی 20 متری را انجام میدهند.

 

بازرسی 5 متری

1) با دستور فرمانده خودرو، بهترین موقعیت برای توقف را شناسایی کنید.

2)از داخل خودرو به شکل بصری 5 متر اطراف خودرو را چک کنید.

3)بعد از انجام مرحله قبل از خودرو پیاده شوید.

4)فراموش نکنید اول زیر خودرو را چک کنید.

5) جستجوی بصری از سطح زمین به بالا و بالا تر از ارتفاع سرتان در فاصله 5 متری را انجام دهید.

6)جستجوی فیزیکی در اطراف خودرو در فاصله 5 متری ( در شب از چراغ قوه استفاده کنید) را انجام دهید.

 

اقدامات در توقف های کوتاه

343q4134.jpg

بلافاصله بازرسی 5 متری در اطراف وسیله نقلیه برای شناسایی بمب کنارجاده ای را انجام دهید.

 

بازرسی 20 متری ( بعد از اتمام بازرسی  5 متری)

1) خودرو فرماندهی اجازه بازرسی در فاصله 20 متری را میدهد.

2) ادامه جستجو برای شناسایی اجسام مشکوک و بمب های کنارجاده ای خارج از محدود 20 متری

3) جستجوی بصری در فاصله 20 متری

4) جستجوی فیزیکی  در محدودی فاصله 20 متری

5)مواظب فرد بمب گذار  احتمالی باشید چون حرکات شما را زیر نظر خواهد داشت پس آرامش خود را حفظ کنید و در صورت یافتن بمب از انجام هر گونه اقدامات شتابزده خوددار کنید چون می توان باعث تحریک فرد بمب گذار و منفجر کردن بمب بشود.

6) در صورت یافتن بمب از بلند کردن و با دست زدن به بمب خودداری کنید.

 

اقدامات در توقف طولانی

q3rqr3.jpg

پس از پیاده شدن از خودرو،  بازرسی 20 متری در اطراف وسیله نقلیه را انجام دهید.

 

  • Like 1
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.