امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

11 hours قبل , arminheidari گفت:

هجمه رسانه ای و استیصال روانی 

 

 

یک موضوعی که من به شخصه در اغلب پست هام در این رابطه بهش اشاره می کنم بحث واقع بینی است. یعنی شاید بخشی از این استیصال شکل گیری یک ذهنیت غیرواقعی در تناسب امکانات و موقعیت هاست. بین ما و دشمن. حتی سطحی هم تاملی کنیم در ماجرا از دید یک ناظر بیرونی توان و وسعت جبهه دو طرف در تمام حوزه ها شبیه به یک شوخی است ( اقتصاد، حمایت سیاسی و بین المللی، کشورهای متحد، قوای نظامی، رسانه ای، فنی و تکنولوژیک، مالی، حمایتهای مستقیم و در نتیجه موقعیت های جغرافیایی و فضایی و اجتماعی و مداخله گر در همون قدرت غیرقابل مقایسه طرف دیگر و ...)

 

از این منظر وقتی بیرون از ذهنیت لحظه ای خودمون ( که برای همه ما وجود داره، کم یا زیاد، احساساتی یا منطقی افراطی و ...) به ماجراها نگاه کنیم و جامع به مسائل ورود کنیم شاید این استیصال جاش را به درک واقعیت های موجود بده و در این شرایط هم خطاها و کمبودها و کاستی ها و غلط ها بهتر ( و واقعی تر نه آلوده به توهمات و موهومات ساخته شده در ذهن ها که باعث توقعات و حجابهای غیرواقعی شده) دیده میشه و هم توانایی های دشمن.

 

نهایتا شرط اول تحلیل در این موضوعات، پذیرفتن واقعیت موجود هست. پذیرفتن واقعیتی کهالبته  این انتخاب را هرچند آگاهانه پذیرفته ولی به حکم از پیش باخته واردش نشده و پس مشکلات و کاستی ها و ضعف ها را میپذیره در عین اینکه واقف هست وارد چه میدان نابرابری شده.

 

 

  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
7 hours قبل , alala گفت:

 

یک موضوعی که من به شخصه در اغلب پست هام در این رابطه بهش اشاره می کنم بحث واقع بینی است. یعنی شاید بخشی از این استیصال شکل گیری یک ذهنیت غیرواقعی در تناسب امکانات و موقعیت هاست. بین ما و دشمن. حتی سطحی هم تاملی کنیم در ماجرا از دید یک ناظر بیرونی توان و وسعت جبهه دو طرف در تمام حوزه ها شبیه به یک شوخی است ( اقتصاد، حمایت سیاسی و بین المللی، کشورهای متحد، قوای نظامی، رسانه ای، فنی و تکنولوژیک، مالی، حمایتهای مستقیم و در نتیجه موقعیت های جغرافیایی و فضایی و اجتماعی و مداخله گر در همون قدرت غیرقابل مقایسه طرف دیگر و ...)

 

از این منظر وقتی بیرون از ذهنیت لحظه ای خودمون ( که برای همه ما وجود داره، کم یا زیاد، احساساتی یا منطقی افراطی و ...) به ماجراها نگاه کنیم و جامع به مسائل ورود کنیم شاید این استیصال جاش را به درک واقعیت های موجود بده و در این شرایط هم خطاها و کمبودها و کاستی ها و غلط ها بهتر ( و واقعی تر نه آلوده به توهمات و موهومات ساخته شده در ذهن ها که باعث توقعات و حجابهای غیرواقعی شده) دیده میشه و هم توانایی های دشمن.

 

نهایتا شرط اول تحلیل در این موضوعات، پذیرفتن واقعیت موجود هست. پذیرفتن واقعیتی کهالبته  این انتخاب را هرچند آگاهانه پذیرفته ولی به حکم از پیش باخته واردش نشده و پس مشکلات و کاستی ها و ضعف ها را میپذیره در عین اینکه واقف هست وارد چه میدان نابرابری شده.

 

 

نكته دقيقا همين جاست، اطلاعات در هم ريخته از نداشتن اطلاعات بدتر هست

اينترنت در نگاه اول كلي اطلاعات و نظر ها به ارمغان اورد ولي حجم بالاي اطلاعات از توان ذهني ما بيشتر است و در موقع موفقيت موجب نديدن ضعف ها و اعتماد كاذب و در مشكلات باعث نااميدي و استيصال مي شود 

 

راهكار ايجاد يك دسته بندي و راهنماهاي ساده و كاربردي هست كه فرد در مقابل اين حجم اطلاعات تسليم نشود

اگر بخواهيم مقايسه خوب داشته باشيم، هجمه اطلاعات و رسانه شبيه يك باران سيل اسا هست كه يا بايد با سد ابي كنترلش كني و يا با سازه اي توزيع اب و اگرنه سيل مي شود و خرابكارى 

 

سد يعني سانسور يا صداي بلند رسانه اي يا اعتماد عمومي كه عملا نداريم 

توزيع هوشمندانه يعني اماده سازي ذهن و صحبت در مورد مشكلات و مسير رفع مشكلات كه ذهن به هنگام موج رسانه هر مشكل را به كانال خود بفرستيد 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 15 تیر 1399 در 23:59 , arminheidari گفت:

هجمه رسانه ای و استیصال روانی 

 

 

سلام

یکی از مسائل مهم که باید در این زمینه بررسی شود تبلیغات القائی می باشد . با اینگونه تبلیغات ذهنیت و حافظه تاریخی افراد بازنویسی شده و ذهنیت جدیدی به آنها القاء می شود . این گونه تبلیغات دارای 3 بخش اصلی است :

محور القاء : هدف اصلی تبلیغات است که می خواهید در ذهن مخاطب به وقوع بپیوندد .

محمل القاء : آن مواردی است که به وسیله آن محور القاء را توجیه می نمایید .

سوژه القاء : اتفاقات و وقایعی است که شما تبلیغات را در بستر محمل القاء آغاز می کنید (حتی می توانند واقعی نباشند) .

نکته مهم این است که در اینگونه تبلیغات به گونه ای عمل می شود که محور مورد نظر برنامه ریز آشکار نشود و به صورت آهسته در ذهن خود مخاطب ایجاد گردد .

یک مورد دیگر هم اینگونه تبلیغات دارند با عنوان ضریب القاء که میزان تکرار تبلیغات القائی را نشان می دهد . در واقع اصل ضروری در اینگونه تبلیغات تکرار مداوم مفهوم محور القاء در سوژه ها است .

مثلا اگر یکی از محور های القائی درباره ما القاء ویران شدن کشور در زیر نظام حاضر باشد ، یکی از محمل های القاء می تواند حوادث طبیعی و غیرطبیعی انتخاب گردد  و سوژه های آن هم که بسیار زیاد هستند .

 

پ ن – یافتن محور های این مدل نیازمند جمع آوری اطلاعات و کار دقیق آماری است که می تواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد .

 

ویرایش شده در توسط HRA
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مشکلی که این استیصال را به اوج رسوند میل زیاد به کتمان همه چیزه به گمان اینکه این کتمان مشکل را از بین می برد ولی این مورد به جای حل مسئله، پاک کردن مسئله است و باعث بی اعتمادی به منابع رسمی و اعتماد به منابع غیر رسمی یا بیگانه می شود و اگر این مسیر وجود داشته باشد باید منتظر بلایی باشیم که بی بی سی بر سر اتحادیه جماهیر شوروی آورد. حالا راه حل چیست؟ قبول هر نوع ایراد با شجاعت تمام و میل به یافتن مسیر حل این مشکلات.

  • Like 2
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هجمه رسانه ای و استیصال روانی 

سوم: ارائه راه حل برای عدم تکرار در چنین شرایطی 

 

 

declutter-mentally-vidafallah.jpg 

در قسمت اول گفته شد که 

بر 15 تیر 1399 در 23:59 , arminheidari گفت:

اگر به نرخ و پراکندگی جملات نگاهی بیندازیم، می بینیم تمرکز جملات احساسی روی "من می دونم کارمون تمومه" "همه مسئولان بی عرضه هستن" "واکنش های انفعالی و بدون برنامه" "مبنا بودن رسانه های خارجی"  هست و این دقیقا نشون میده که نویسنده پیام کاملا به استیصال رسیده و تنها میخواد واکنش انفعالی از خودش بروز بده

مثال ساده روانشناسی بزنم

روی صندلی می نشینید و صندلی از زیرپایتان در می رود و زمین می خورید ، همه می خندند 

1- شما به صندلی و سازنده اش و ... بد و بی راه میگید، 2- بعد که کمی بر خودتان تسلط پیدا کردید وضعیت را بررسی کرده و ایراد و مشکل را شناسایی و رفع می کنید

3- در نهایت خودتان را تکان می دهید و 4- فراموش می کنید 

همه این جملات که بخشی هم درست و بخشی نادرست هست از قسمت اول و ناسزا به صندلی و حادثه می آید

 

dhhn-2-1920x930.jpg

 

و در قسمت دوم تفکیک مشکلات و لایه های تهدید بیان شد 

18 hours قبل , arminheidari گفت:

دومین گام تفکیک مشکلات هست

وقتی می خواهیم این مشکل رو حل باید اون رو به قسمت های ساده تر تفکیک کرده و راه حل های ساده برای اون انتخاب کنیم و اگرنه حل ما غیر ممکن و نشد می گردد

 triz-slide4.png    triz-slide1.png

 

حال سوال این هست چطور؟؟؟

چطور باید ارائه ای داد تا افراد دستورالعملی ذهنی در تفکرشان پدید بیاید و بتونن در این هجمه واقعیت را از دست ندهند و مسیر رو گم نکنند؟؟

86165312-334C-41C2-A662-F3D88A3EEB92-1310-00000053DA1F3D73.jpeg

این سناریو کوتاه تمام اصل راه حل هست 

 

تو زندگی همه ما دچار هجمه هایی از طرف اطرافیان خود شده ایم

ولی اگر یک بار بنشینیم و همه نگرانی ها و حرف های دل و حرف های دیگران را بنویسیم

بعد دسته بندی کنیم و و مشکلاتی یکسان با اسم های متفاوت را کنار هم  گرد آوریم، در نهایت مشکلات در حدود 6 دسته خلاصه خواهد شد

برای هر دسته راه حل در آوریم و مسیر راه تعریف کنیم

این کار ذهن را آرام و فکر را ساده و خطی می کند که آرامش بخش است بویژه که راه حل و مشکلات جلوی چشمان ما هست و ما احاطه کامل روی قضیه داریم

از اون به بعد هر وقت دچار هجمه شدیم، حرف ها رو می تونیم تشخیص بدیم و همون لحظه به خاطر بیاریم کدام مشکل چقدر مرتفع شده یا چه مانعی دارد و دیگر به خودمان جواب سربالا یا کلی نمی دهیم بلکه دقیق می دانیم جریان از چه قرار است و ضعف و قوت کجاست

دقیقا شبیه عملکرد فهرست راهنما و خلاصه نکات مهم در یک کتاب قطور 

qdrt-dhhn-chyst.jpg

 

ولی باز لحظاتی پیش می آید که هجمه به قدری بالا هست که ادم از سخن گفتن باز می مونه 

و تنها می تونم بگم که این لحظات سخت هم باعث بهتر شدن بیان و دفاعیات ما می شود 

و با حرف دیگران به راحتی تغییر مسیر نمی دهیم و اگر بدهیم نکته جذابی در کار هست

همه اینها به مرور زمان و تمرین بدست می آید ولی چطور این مطلب رو میشه انتقال داد که تاثیر بذاره و تغییر ایجاد کنه 

 

این روش رو بصورت کامل تر رسم نقشه ذهنی می گویند 

الگوهای کلی و شاخه ای هم برای این روش وجود دارد 

 

midmaps-1024x532-1024x532.png

mhrthy-tfkhr-strtjykh.png nqshh-dhhny-tfkhr-systmy.png

 

ولی شاید ساده ترین ابزار تمرین فیلم های انگیزه بخشی باشد که انسان را در مقابل هجمه قوی تر می کند 

مثال از راکی سیلوستر استالونه

https://www.aparat.com/v/g4CtK

**** نکته مهم *****

همه این ها برای آرامش و فکر کردن درست در مورد مشکلات و پیدا کردن مسیر حل و پیمودن آن است

نه به عنوان ابزاری برای فراموشی و فرار یا توجیه مشکلات

 

برای مثال همه این حرف ها فشار مشکلات اقتصادی رو از بین نمی بره

فقط فشار روانی مشکل رو از بین می بره تا انرژی بیشتری فقط برای روان و فشار روانی از دست ندهیم و تمرکز بیشتری رو اصل داستان داشته باشیم

 

پس بیاییم خودمان به خودمان تیکه نزنیم و خودمان را تحقیر بی خود نکنیم 

- یک جمله را سعی کردم از واقعیت بگم بدون  خود تحقیری: 

نقل قول

 

بعد از افزایش ارز مشخصا همه ما تحت فشار بدی قرار گرفته ایم و کی میتونه آیفون بخره ، البته حالا بشه دوبرابر برای منی که نمی تونستم بخرم و فراموشش کرده بودم هیچ فرقی نمی کند، برای سطح مالی و سنی مشابه ، اسباب خانه مهم هست و خوراک

وقتی حقوقت 3 تومنه خیلی از این حرف ها خنده دار میشه، درد فقط خودمان نیست، بلکه اونایی که ازدواج نکردن و سر خونه زندگی نرفتن هست که چه کنن؟؟؟

وقتی یخچال یا کولرت سوخت چه می تونی بکنی؟ این ها نقد واقعی هستن ، احساس نیست نگرانی نزدیک به اتفاق است

 و ... ( کلی جملات دیگه در مورد جامعه که بیان واقعیت و دردها است بدون احساس ناامیدی )

کسی مالش رفت بعد به پسرش گفت به مردم چیزی نگو، پسر گفت چرا؟ گفت تا خسران دوتا نشود رفتن مال و حرف مردم

 

 

 

** در نهایت این سه گزارش رو امیدوارم به اینفوگرافی و کلیپ تبدیل کنیم تا تاثیرش بیشتر بشه

 

تشکر از دوست خوبمان @HRA بابت نکات خوبشان که در این گزارش استفاده شد

تقدیم به دوست عزیز @MA5 که فشار مشکلات زود احساساتیش میکنه

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
11 hours قبل , worior گفت:

بسمه تعالی

تقدیم عزیزان پدافند. 

 

 

باسلام

یه سری غلط ریز داره. 

به نظرم هم فونت توضیحات عوض بشه باعث روان تر شدن خوانش میشه. 

  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
37 minutes قبل , alavi373 گفت:

تکذیب وقوع انفجار در غرب تهران

فرماندار قدس:
هیچ انفجاری در شهرقدس و حتی گرمدره اتفاق نیفتاده و قطعی برق مربوط به روبروی بیمارستان ۱۲ بهمن در ساعت ۲۲ شب گذشته به مدت ۵ دقیقه بوده است.
هیچ یک از نهادهای امنیتی صدای انفجار را در قدس و گرمدره تایید نمی‌کنند و خبرهای منتشر شده شایعه بوده است.
 

 

اینجا نیاز هست که یک رسانه قوی داشته باشیم نه رسانه فرمایشی که دنبال تایید نظر مسئولان باشه 

رسانه ای که دنبال جلب مردم باشه و خودش را پاسخگو به مردم ببینه موفق میشه

رسانه هایی مثل بی ب ی سی اگر می بینید تاثیرگذار میشن، برای این هست که در ظاهر جانبداری نمی کنند و با انتخاب کارشناسان یا کلید واژه های خاصی نظرشون رو منتقل می کنند 

که در نگاه مستقیم به چشم نمی آید، رسانه اینترنشنال هم تلاش داره این رویه رو در پیش بگیره ولی قابل قیاس با بی ب ی س ی نیست ، در این رسانه های صحبت های مقامات ایران و نظراتشون نقل میشه و بعد مفسران هستند که حرف شبکه رو میزنن نه شبکه 

در ان سمت رسانه ای مثل منو تو دنبال گرافیک و نمایش رنگ و حرف جذاب هست

 

حالا در مقابلش رسانه ای مثل شبکه خبر

از رنگ و لعاب خبری نیست، گوینده بارها بصورت مستقیم منظور را می گوید به گونه ای که مخاطب زده میشه

کارشناس ها هم تنها بخشی از مطلب رو میگن و تمام تصویر ارائه نمیشه در نهایت از دست دادن رسانه را شاهد هستیم

 

واقعیت وجود شبکه ای مثل پرس تی وی نشان داد ما ظرفیت خیلی خوبی در مقابل شبکه های گفته شده در بالا را داریم

ولی بدلیل کج سلیقگی و اصرار بر تک گویی و منولوگ اجازه این رفتار را در داخل نمی دهیم

شبیه رفتاری که در قرارداد ها می بینیم گویی مردم ایران نا محرم هستن و خارجی ها محرم و این یعنی تشنه کردن مخاطب برای دیدن شبکه خارجی و معاند است 

همه این تک گویی هم از ترس قضاوت مردم هست چون مسئولان و مدیران ما عادت به قضاوت و نظارت توسط مردم را ندارند ( عدم پاسخگویی)

 

** تلاش شد در این جملات نقد مستقیمی بیارم ولی توهین یا اهانتی نکنم 

از این بابت امیدوارم کم کم نقدهای غیر توهین امیز و با هدف امیدبخشی و مسیر نجات رو شاهد باشیم

 

*** مشکل رسانه های ما در نبرد رسانه در کلیت همین هست، ولی نیاز به بررسی در خبر رسانی هست که باید گزارش های تخصصی در این باره تهیه کنیم

- از نحوه انتخاب کارشناس در موضوعات متفاوت در این رسانه ها

- نحوه انتخاب کلمات و کلید واژه ها 

- نحوه بیان یک موضوع به صورت غیر مستقیم 

- مرتبت کردن غیر مستقیم اخبار و گذر و یادآوری اخبار گذشته 

- رنگ و نمایش 

 

 

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 19 تیر 1399 در 10:23 , excahlibur گفت:

باسلام

یه سری غلط ریز داره. 

به نظرم هم فونت توضیحات عوض بشه باعث روان تر شدن خوانش میشه. 

 

من تصویر رو دادم به تنی چند از همسنگران گرامی که اصلاحی بدن چیزی نگفتن، انشالله در موارد بعدی باهاتون هماهنگ میکنم.

البته هنوز هم خیلی ها این خطاها رو ندیدند.

 

 

 

 

---

برای سامانه سوم خرداد چند نکته فنی وجود داره، از باب تنویر افکار عمومی:

 

نخست اینکه ارتفاع درگیری 20 کیلومتر ذکر شده و برای برخی از موشکهاست به نظر میرسه موشک صیاد 2سی ارتفاع درگیری 27 کیلومتر داشته باشه.

دوم در برخی منابع یا بهتر بگم بسیاری از منابع 4 هدف رو برای کل گردان ذکر کردن که صحیح نیست این 4 هدف برای آتشبار هست، بنابراین کل گردان میتونه تا 16 هدف رو درگیر بشه.

سوم اینکه این سامانه انواع موشکی رو که تونسته روی خودش جا بده پرتاب کرده. برخی میگن طائر 2 سی همون طائر 3 هست و موشکی با این نام وجود نداره در حالی که تصاویری از این موشک هست با همچین نوشته ای.

چهارم اینکه اپتیک های مختلفی داره این سامانه و چون اسم اون اپتیک ها هم رعد 1 و 2 هست اشتباها با اپتیکی که روی خود تلار رعد قرار داره اختلاط مشخصات دارند و دو سامانه جدا هستند.

رعد 1 و 2 بین 75 تا 80 کیلومتر برد کشف دارند، ایضا سامانه مشابه رعد که سپهر 14 باشه حدود 40 کیلومتر اگر اشتباه نکرده باشم، و این اپتیکی که روی خود تلار هست بنابر شنیده ای 50 کیلومتر برد داره.

 

 

 

  • Like 2
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دارند این پیغام رو می رسونند : « ببینید که به چه راحتی مهمترین مرکزهای نظامی و امنیتی شما رو چطوری منفجر می کنیم !؟ اراده کنیم صد ها برابر بدترش رو سر مراکز عمومی و اقتصادی شما میاریم »

  • Upvote 1
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
11 hours قبل , arminheidari گفت:

 

 

 

حالا در مقابلش رسانه ای مثل شبکه خبر

از رنگ و لعاب خبری نیست، گوینده بارها بصورت مستقیم منظور را می گوید به گونه ای که مخاطب زده میشه

کارشناس ها هم تنها بخشی از مطلب رو میگن و تمام تصویر ارائه نمیشه در نهایت از دست دادن رسانه را شاهد هستیم

 

واقعیت وجود شبکه ای مثل پرس تی وی نشان داد ما ظرفیت خیلی خوبی در مقابل شبکه های گفته شده در بالا را داریم

ولی بدلیل کج سلیقگی و اصرار بر تک گویی و منولوگ اجازه این رفتار را در داخل نمی دهیم

شبیه رفتاری که در قرارداد ها می بینیم گویی مردم ایران نا محرم هستن و خارجی ها محرم و این یعنی تشنه کردن مخاطب برای دیدن شبکه خارجی و معاند است 

همه این تک گویی هم از ترس قضاوت مردم هست چون مسئولان و مدیران ما عادت به قضاوت و نظارت توسط مردم را ندارند ( عدم پاسخگویی)

 

 

 

 

برادر من  ،رنگین کمان همجنس گراها رو راه انداختی !؟

 

مسئولین تمامی این مواردی که می گی رو می دونند ، مشکلش اینه که اینها ملت ایران رو مشتی رعیت احمق می دونند که نیازی به پاسخگویی بهشون نمی بینند ...

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یکی از مواردی که مهم هست، تایید یک خبر قبل از راه افتادن موج رسانه ای از طرف رسانه هایی که خوشایند حکومت  نیستند حالا چه در داخل و چه خارج. اگر اطلاع رسانی کافی، گسترده و بدون جانبداری آشکار از سازمان یا تفکری باشد، اعتماد بیشتر خواهد شد وگرنه رویه کنونی که معیوب است ادامه خواهد داشت. اطلاع رسانی فاجعه بار و غیر مسئولانه در قضیه هواپیمای اوکراینی و میل به ختم قائله بدون آشکار شدن حقیقت و هزینه ای که به ایران وارد کرد، مقدار زیادی این ضعف را نشان داد و در قضیه این انفجارها این مورد به اون خود رسیده و بار روانی زیادی داشت. شکل این موارد خرابکاری بنده رو به یاد خرابکاری مجاهدین خلق یا همون منافقین انداخت که از رئیس جمهور و نخست وزیر و رئیس مجلس ترور رو شروع کردند و حتی به رفتگر  و کفاش محله هم رحم نمی کردند و جدای از این اطلاع رسانی قوی ای داشتند.  اگر قرار بر غلبه بر این بار روانی هست باید در ابتدا ما این مجموعه حوادث که لزوما همه در حد نیستند و شدت و ضعف دارند را زود بررسی و نتایج را خیلی سریع اعلام کنیم تا اسیر هجوم رسانه ای طرف مقابل نشویم. در پله بعدی باید مشکلات جاری را بپذیریم، سطح امنیت خودمون رو خط قرمز نکنیم و بیخودی از این سطح امنیت موردی استراتژیک که در خیالمون امکان نفوذ به اون نیست نسازیم که بعدا با ماجراهایی خسارت ذهنی زیادی ایجاد بشه و بعد به سراغ ریشه های ماجرا و حل بنیادی اونها بریم.

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

انعکاس یک خبر ( ارزش گذاری کلی خبر)

یک خبر یا اتفاق به خودی خودی خبری خنثی محسوب می شود، نحوه ارائه و نگاه به آن باعث حس مثبت یا منفی به موضوع می شود 

متغیرهایی که یک خبر را تاثیرگذار می کنند شامل موارد زیر می شود

- ذهنیت قبلی مردم و الگوی ارجاع به اخبار قبلی 

- تکرار و محل قرار گیری در صفحه خبرها

- نوع عنوان انتخاب شده

- نوع عکس و تصویر انتخاب شده 

- نوع کلمات انتخاب شده 

- نوع تکرار در دیگر رسانه ها 

موارد دیگری هست چون انتخاب کارشناسان، میزان پرداختن به بحث، حرف از زبان مخاطب عام و ... که هر کدام یک مقاله هست

ولی اینجا به بیان کلی پرداخته می شود و فرض را بر درستی مطلب رسانه می گذارد ( وای به آن روز که ما خودمان هم سوتی داده باشیم مثل داستان هواپیمای اکراینی)

 

unnamed~12.jpg

 

همچنین میزان هماهنگی در انتشار خبر بین رسانه ها هم به عنوان یک حرت پرتکرار بسیار مهم هست و مخاطب را با تعداد ضربات بالا مجبور به پذیرش حداقل خبر می کند 

نکته ای که در این بین مهم هست شدت پایین اجرای این تکنیک ها هست تا مخاطب حساس نشده و کلک را نبیند و حس نکند 

 

3~10.jpg

 

- ذهنیت قبلی مردم و الگوی ارجاع به اخبار قبلی 

ذهنیت شرطی شده: در حال حاضر اگر اتفاقی در ایران بیفتد، و ایران تکذیب کند ولی آمریکا بگوید اتفاق افتاده است، روایت آمریکا تایید می شود. این ناشی از ذهنیت شرطی شده هست که چند مورد تکرار شده است و الان بصورت پیش فرض در نظر گرفته شده است. 

خبرهای فراموش شده قبلی: گاهی فردی حرفی می زند و هنگام تفسیر حرف امروزش به سراغ حرف های پیشینش می رویم و دیدگاهش را شرح می دهیم که باعث می شود ناخودآگاه خبر به سمت حرف های قبلی سو پیدا کند، حال نوع انتخاب حرف قبلی جهت سوگیری را مشخص می کند 

اتفاقات مشابه یا حرف های دیگران: ارتباط دادن اتفاقاتی مشابه که در زمان، مکان، شکل و ساختار شباهت داشته باشند و بتوان نظمی در آنها پیدا کرد ابزار قوی برای ایجاد جهت به خبر هست. 

 

- تکرار و محل قرار گیری، اندازه و نوع فونت در صفحه خبرها

محل درج خبر، ابعاد خبر در تاثیرگیری خبر خیلی مهم هست، این سیستم با چشم مخاطب کار می کند. مثال دیگر درج یک شایعه در صفحه اول و درج تکذیبیه در خبر کنار که این موارد ناخودآگاه مخاطب را هدف قرار می دهد

 

تفاوت برداشت در این تیتر و تصاویر را ببینید (نگاه به مرگ پرنسس دایانا در سمت راست ملکه و اندوه نشان داده شده است و در سمت چپ مرگ و خود پرنسس)

59837020ea5f0_image.jpg      12a769013aa60579179e3719ef7611ea.jpg

یا چینش در این تصویر 

 

636406698158157613-FIRST-EDITION-USA-TODAY-22.jpg

 

- نوع عنوان انتخاب شده

عنوان های روزنامه های ورزشی ایران بهترین مثال برای عنوان خبر هست که عنوان چیزی می گوید و متن چیز دیگر در این روزنامه های زرد هدف جذب مخاطب هست ولی رسانه های اصلی هدفشان تاثیر روی ناخودآگاه مخاطب هست و ایجاد پیش فرض قبل از خواندن متن خبر 

- استفاده از صفات برتر و ترین 

- استفاده از کلمات تعجب آور 

- استفاده از تضاد در کلمات 

- تناقض آشکار در جمله 

- و ...

6384089_237.jpg  13990215000911_Test_NewPhotoFree.jpg  

 

 2788886.jpg2788885.jpg         2788878.jpg2788877.jpg

2788888.jpg                               192890_937.jpg

 

- نوع کلمات انتخاب شده 

مثال زیاد است ولی در حد مختصر استفاده از کلمه

گور، قبر و آرامگاه

جنازه، جسد و پیکر

فوت کرده، کشته شده یا جان باخته

شهید، کشته یا هلاکت 

معترض، اغتشاشگر، آشوبگر، مخالف و ...

و ... 

این کلمات از نظر معنی یکی هستند ولی از نظر ارزش گذاری متفاوت می باشند و هدف ناخوآگاه مخاطب هست و تنها زمانی که دلبستگی زیاد است ارزش این کلمات حس می شود

 

- نوع عکس و تصویر انتخاب شده 

در این مورد یک مثال می زنم استفاده از پاهای آویزان اعدامی یا طناب دار برای دادن خبر حکم اعدام

در حالی که برای اعدام یک جانی در آمریکا از سر افتاده و تصاویر نقاشی استفاده می شود ( فکر کنم قانون ارائه تصویر باشد)

 

- دو تصویر با یک تیتر ولی دو تاثیر متفاوت ناشی از دو تصویر متفاوت

 

1039_green_chemistry_f2c-900.jpg Front-cover-image_scan-792x1049.jpg

- یا درج عکس خاصی در پس زمینه 

2788881.jpg

 

- نوع تکرار در دیگر رسانه ها 

این که خبر توسط چه کسانی تکرار شود و دیگران هم در انتشار آن چگونه تحلیل یا صحبت کنند در اثرگذاری خبر تاثیر زیادی می گذارد، خبری مهم که توسط رسانه های پوشش داده نشود ناخودآگاه از حساسیت می افتد و اگر همه به آن اشاره کنند در ذهن مخاطب می ماند. 

 در مورد خبرهای ایران ما به شدت تکرار خبر را شاهد هستیم مثل خبر نطنز و یا ناو ایرانی و نوع سوژه جزئیات معمولا متفاوت است، این اتفاق در مورد خبر رسانی اعتراضات آمریکا به صورت عکس دیده شد و عملا اعتراضات بدون هیچ صحبتی به فراموشی رفت تا اتفاق بلد و موج بعدی، اما در خبر آتش سوزی در ناوهلیکوپتر بر آمریکایی در رسانه های خارجی سکوت را می بینیم 

در حالی که چندی پیش این خبر برای آنها در ایران جالب بود 

 

مثال از بایکوت خبر آتش سوزی در ناو در صفحه اول رسانه ها ( در سرچ گوگل خبر در این رسانه ها پیدا می شود ولی تو خود صفحه اصلی نمی توان پیدا کرد)

- خبرگزاری های فارسی آن سوی آب 

news_iran_international.jpg news_radio_farda.jpgnews_bbc_per.jpg   news_voa_persian.jpg

 

- خبرگزاری های اصلی آمریکا و انگلیسی

 news_wall_street_journal.jpg news_euro_news.jpg news_cnn.jpg

news_fox.jpgnews_bbc.jpg

 

- روزنامه ها

jouranl_usa.jpg

 

موارد گفته شده با فرض درستی اصل و مفهوم خبر بیان شده است، و هدف ایجاد جهت به خبر است

یعنی با استفاده از ابزارهایی که گفته شده خبر را مثبت یا منفی می کنیم 

"حالا خودمانیم این ها را از ما یاد گرفته اند یا ما از آنها ؟؟"

این جمله دقیقا یک جمله دستکاری شده است با این منظور که ما هم این کار را می کنیم

ویرایش شده در توسط arminheidari
  • Like 2
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا...

چند وقت قبل یک صحبتی بود در بروزرسانی در خصوص سواد رسانه ای مطبوعات ایران در حوزه دفاعی ، شاید 48 ساعت از این بحث نگذشته که امروز 25 تیر 99 این تیتر باعث جلب توجه شد

 

7-15-2020_8-46-09_AM.jpg

 

اگر فرض کنیم انتخاب تیتر اصلی بر عهده سردبیر و یا شورای تیتر یک روزنامه باشد ، عملا" دوستان ما هیچ توجهی به جنبه های تخصصی ماجرا ندارند ، در حالی که مراجعه به منابع دم دستی مثل ویکی به مخاطب چنین می گوید که شناور رزمی یو اس اس بونهام ریچارد ، از کلاس واسپ و یک LHD هست ( landing helicopter dock ) هست . حالا چرا برای پرداختن به این موضوع ، عوامل محترم این روزنامه سعی نکردند که اطلاع رسانی درست را انجام بدند ، جای تعجب وجود دارد !!!

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.