Recommended Posts

 اصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی

با سلام:

در این پست شما را با اصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی آشنا می کنم، امید است مورد توجه شما کاربران گرامی قرار گیرد.

1-  سوخت گیری هوایی :   

هواپیماهای نظامی از قبیل: شکاری، شکاری بمب افکن و شناسایی، جهت رسیدن به هدف های دور دست دشمن، یا مداومت پرواز در داخل کشور خودی (ماننده هواپیمای مراقبت هوایی) 2مجبور به عملیات سوخت گیری هوایی می باشند. عملیات سوخت گیری هوایی به این شرح است که هواپیمای سوخت گیرنده خود را به هواپیمای تانکر رسانده وسرعت خود را متناسب با آن تنظیم می کند.سپس لوله های سوخت رسانی از هواپیماهای تانکر بیرون آمده و به محل اتصال ورودی لوله سوخت، هواپیمای سوخت گیرنده نزدیک می شود ودر داخل آن قرار گرفته وسپس قفل می شود.و پس از اتمام کار دوباره لوله ها جمع شده و به داخل تانکر بر می گردد.در تمام مراحل سوخت گیری هوایی سرعت هر دو هواپیما ثابت ، وهیچ گونه انحرافی در مسیر مشاهده نمی شود.لازم به تذکر است که یک هواپیمای سوخت رسان می تواند در آن واحد دو یا سه هواپیما را به وسیله بوم 3  و بسکت4 سوخت دهد.

عملیات سوخت گیری هوایی، به دو دسته زیر تقسیم می شود:

1- هواپیمای تانکر با هواپیمای سوخت گیرنده متصل5 شده وسوخت مورد نیاز انتقال یافته است6.

2- هواپیمای تانکر با هواپیمای سوخت گیرنده فقط متصل شده اما هیچ گونه سوختی انتقال نیافته است7.

 

پی نوشت : 

 

2.Cap.

3. Boom.

4. Basket.

5.Engagement.

6. Wet Contact.

7. Dry Contact.

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 اصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی

با سلام:

در این پست شما را با اصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی آشنا می کنم، امید است مورد توجه شما کاربران گرامی قرار گیرد.

 

هواپیمای سوخت رسان : (Tanker)

به هواپیماهای سوخت دهنده، تانکرگفته می شود.تانکر هامعمولا دارای چند هزار لیتر سوخت بوده، و در حین عملیات سوخت گیری هوایی، سوخت مورد نیاز را به هواپیماهای سوخت گیرنده انتقال می دهد.

 

 هواپیمای سوخت گیرنده : (Receiver )

 هواپیمای سوخت گیرنده به هواپیمایی گفته می شودکه سوخت دریافتی از تانکر  را به وسیله  پراب های ثابت یا متحرک خودکه در هواپیما تعبیه شده دریافت می کند.

 

متصل شدن(Engagement)                              

 وصل شدن هواپیمای تانکر وسوخت گیرنده را درعملیات سوخت گیری هوایی متصل شدن می گویند.

 

 بسکت تانکر: (Basket)

بسکت تانکر از مواد سبک،ساخته شده است. و بدنه آن به حالت شصت درجه  مخروطی، لبه دار شده، و از استحکام خوبی برخوردار است. و در هنگام سوخت گیری هوایی بعنوان یک راهنما جهت پراب هواپیمای سوخت گیرنده مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بوم (Boom )

بوم یا لوله سوخت گیری هوایی، لوله ای است که سوخت توسط آن از هواپیمای تانکر به گیرنده انتقال می یابد. لوله بوم از طرف تانکر به حالت تلسکوپی باز می شود و به سمت هواپیمای گیرنده می رود.نکات فنی فراوانی در این لوله وجود داردکه رعایت مجموعه همه آنها باعث می شود که لوله از هواپیمای تانکر بیرون آمده و مسیر معینی را پیموده و وارد محل گیرنده سوخت  می شود.بالک های آیرودینامیکی لوله کار هدایت و حفظ تعادل وکنترل لوله را ، در حین سوخت گیری هوایی به عهده دارد. 

 

پراب : (Probe

پراب یک لوله رابط سوخت گیری هوایی می باشد که از جنس سختی برخوردار بوده،ودر هواپیمای سوخت گیرنده مستقر می باشد. درانتهای پراب یک شیر خودکار یک طرفه نصب شده ودر حالت سوخت گیری هوایی فقط سوخت از تانکر به داخل آن وارد می شود. پراب در هواپیما های شکاری به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم بندی می شود.پراب متحرک به پرابی گفته می شود که در هنگام عملیات سوخت گیری هوایی  از محفظه خود بیرون آمده و پس از خاتمه کار به جایگاه اصلی خود بر می گردد.اما پراب ثابت قابل حرکت نبوده و معمولا در دماغه هواپیمای شکاری در دید مناسب خلبان قرار دارد.پراب در داخل بسکت هواپیمای تانکر قرار می گیرد.          

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 اصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی

با سلام:

در این پست شما را با اصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی آشنا می کنم، امید است مورد توجه شما کاربران گرامی قرار گیرد.

 

 کوپلینگ : (Coupling)

کوپلینگ در داخل یک دیواره نازک استوانه ای بین شیپوری و لوله خرطومی قرار دارد. کار اصلی این قطعه  مکانیکی برقراری اتصال بین لوله خرطومی، و پراب هواپیمای سوخت گیرنده است.

 

 مکانیزم  سوخت گیری هوایی : (Pull 0ff Load Mechanism)

 مکانیزمی است که در زمان سوخت گیری هوایی،کوپلینگ را با نازل تحت نیروی خود محکم نگهداری می کند. هم چنین این مکانیزم ، توانایی نگه داری انواع  نازل و کوپلینگ با قدرت های  مختلف را دارد.

 

 سوخت : (FEUL)

 

سوخت هواپیماها معمولا ترکیبی از چند ماده شیمیایی بوده وبنا بر سفارش کارخانه سازنده موتور هواپیما و با در نظر گرفتن خصوصیات موتور یاد شده ساخته می شود. سوخت هواپیما دارای ترکیباتی است که آن را قادر می کند که بسیار زود مشتعل شود، خیلی خوب به سوزد، و بیشترین حرارت را تولید کند.سوخت هواپیما معمولا مخلوطی متناسب از نفت ، بنزین ، وگازوئیل می باشد.این ترکیب رایج ترین سوخت هواپیما را تشکیل می دهد.نفت خیلی خوب می سوزد، بنزین خوب مشتعل می شود،وگازوئیل حرارت زیادی تولید می کند.امکان دارد این مخلوط به صورت دیگر وبا افزودن ماده شیمیایی مناسب ترتهیه گردد.چون مصرف سوخت موتور هواپیماهای جت بسیار زیاد است،بیش ترین مقدار وزن بارگیری یک هواپیما ، مربوط به سوخت آن می باشد. ازانواع سوخت های هواپیما می توان به  JP4 ،JP5  ، JA1  اشاره کرد.       

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 اصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی

با سلام:

در این پست شما را با اصطلاحات و تعاریف سامانه سوخت گیری هوایی آشنا می کنم، امید است مورد توجه شما کاربران گرامی قرار گیرد.

 دوره : CYCLE

        از زمان  شروع تا خاتمه انجام سوخت گیری هوایی از هواپیمای تانکر به هواپیمای سوخت گیرنده را ،یک دوره کامل سوخت گیری می نامند.                                                                                         

  علامت های هشدار دهنده :

        علامت های هشدار دهنده وجودشرایط خطر،احتیاط، و توجه را به گروه پروازی اعلام می کند.                                                                                                                        

  اعلام کننده :

        وسیله اعلام کننده،در زمان خطر،احتیاط، فعال می شود. همچنین این وسیله  شرایط خطر و اعلام وضع عادی را بصورت مکانیکی، الکترونیکی،یا الکتریکی با صدایی شبیه سایر هشدار دهنده ها  اعلام  می کند.

  علامت شنوایی :

        علامت شنوایی،علامتی است که که قابل شنیدن به وسیله گوش انسان باشد                    

  علامت شنوایی / علامت اخطار:

  یک علامت شنوایی مخصوصی است که،وجود شرایط خطر را سریعا اعلام می کند،و باید به سرعت          عکس العمل نشان داده شود.

  علامت شنوایی / حالت احتیاط:

        یک علامت شنوایی مخصوصی است که،وجود شرایط خطر احتمالی را نشان میدهد. اما ضروری نیست که سریعا عکس العمل نشان داده شود. 

  نوع صدا :

        نوع صدا به صدایی گفته می شودکه،با نوسان،یا بدون نوسان شنیده می شود

 پیغام صدا :

        یک جمله گفتاری،که به صورت مستقیم به گوش می رسد.

  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

Cannone-Mitragliera_Breda__Italy.jpg

 

(Breda Model 35) بردا مدل 35 که برخلاف نامش کالیبر 20 بود . این سلاح ضد هوایی ، ساخت ایتالیا بود ولی در جنگ دوم توسط همه ی طرف های درگیر استفاده میشد .

کالیبر 20×138mm در اصل یک کالیبر سویسی بود که در جنگ دوم به طور گسترده در انواع سلاح های ضد هوایی  و ضد تانک توسط همه ی طرفهای درگیر به کار می رفت . 

 

 

 

رادار شنیداری :

thumb_images~35.jpg

 

 

خدمه ی خجسته :

thumb_Ceqvr2AWQAADe1P.jpg

 

تکنیکال ضد هوایی :

thumb_AS42-1.gif

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام:

در این پست شما را با نام خلبان بازنشسته نیروی هوایی آمریکا چارلز یگر آشنا می کنم، امید است مورد توجه علاقه مندان قرار گیرد.

تا قبل از جنگ جهانی دوم اکثر هواپیما ها از نوع موتور پیستونی و نیروی جلو برنده آن ها (TRUST) فقط ملخ بود. در زمان جنگ جهانی دوم هر روز برای ساخت هواپیمایی که بتواند با سرعت بیش تر حرکت کند، روز شماری می کردنند. اما با هواپیمای ملخ دار، رسیدن به سرعت صوت سبب کنده شدن ملخ و سرنگونی هواپیما می شد و در این زمان راه حلی که بتواند به سرعت بالا دست یافت تلاش می کردند. درآزمایش با هواپیما های زیادی در هنگام رسیدن به سرعت صوت ملخ از جا کنده، یا ذوب می شد و هواپیما سرنگون می شد.

بعدا برای رسیدن به سرعت صوت، از موتور جت که فاقد ملخ بود استفاده شد. اما چه کسی این شجاعت را داشت با هواپیمایی که فراتر از صوت حرکت کند، پرواز کند. چون همه خلبانان یک مرگ صدرصد را در پیش روی خود مجسم می کردند.

از بین خلبانان آمریکایی چالرژ یگر داوطلب این کار می شود، مردی که بیش از 70 هواپیمای نیروهای دشمن را سرنگون کرده و در صد ها عملیات موفق ضربه سنگینی به دشمن می زند. بخاطر پرواز های بی شمارش و مورد اصابت قرار گرفتن هواپیمایش توسط دیگر هواپیما ها و پدافند دشمن هفت بار از هواپیما به بیرون می پرد.( جت سون). وقتی که او برای اولین بار می خواست جت مافوق صوت را پرواز دهد همه می گفتند او دیوانه است و مرگش حتمی است. 

اما او با رشادت تمام هواپیمای جت مافوق صوت را به سمت آسمان هدایت و با بیسم تماس زمینی داشت که سرعتم دارد به صوت نزدیک می شود. هواپیما، کم کم به سرعت صوت نزدیک شد و هواپیما تکان بسیار شدیدی خورد و از مرز صوت گذشت و دیوار صوتی را با موفقیت از این آزمایش مرگ آفرین نام خود را، در فهرست اولین خلبان سوپرسونیک دنیا به ثبت رساند. بعد ها به افتخار این موفقیت نیروی هوایی آمریکا وی را از درجه سرهنگی  به درجه سرتیپی مفتخر و وی را فرمانده تیپ و بلافاصله بازنشته کرد، چون فرمانده هان بالادست می گفتند کسی که این همه افتخارت را در کارنامه خود دارد لیاقت بیش تر از یک فرمانده تیپ را ندارد و بلافاصله باید بازنشسته گردد. !!!!

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.