Recommended Posts

بسم ا..

 

 

زیرو در برابر گربه وحشی ..!!!

 

200~7.jpg

 

 

پی نوشت : 

برای بزرگنمایی کامل روی عکس کلیک کنید ...

 

  • Like 1
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا...

 

اسکادران شبیه ساز مهاجم /آگرسور (Aggressor squadron)

نیروی هوایی ارتش ایالات متحده

 

1-7-2025_11-04-44_PM.png

 

نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده برای آموزش‌های نبردهای هوایی و شبیه سازی تاکتیک‌های رزمی دشمن ، مجموعه ای از پرنده های سازمانی خود را در کنار هواگردهای شرقی بدست آمده از منابع مختلف ، سازماندهی و با تشکیل  اسکادران های هوایی مجهز به هواگردهای رزمی با استتار نیروی هوایی دشمن /متخاصم ، تلاش دارد ضمن تقلید شیوه رزم دشمن ، سطح مهارت خلبانان خودی را برای مقابله در صحنه جنگ واقعی افزایش دهد . واحدهای هوایی مذکور با ترکیب جنگنده های مختلف نظیر اف-5 ، اف-16 سی ، اف-18 ، اف-15 ،اف-35  و حرفه ای ترین خلبانان نیروی هوایی  ، به شکل دائم تمریناتی را با نیروی های هوایی کشورهای دوست و واحدهای مختلف ارتش ایالات متحده برگزار می کند تا میزان آمادگی رزمی خلبانان همواره در سطح مطلوبی قرار داشته باشد . نخستین استفاده رسمی از اسکادران‌های آگرسور در سال 1968 توسط آموزشگاه پیشرفته نیروی دریایی (TOPGUN) صورت گرفت که درآن از جتهای  ای-4  اسکای هاک برای تقلید عملکرد جنگنده  میگ-17 نیروی هوایی ارتش شوروی  استفاده گردید .

 

https://www.aparat.com/v/wigh4a2

 

 

 

 

  • Like 2
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا...

 

نیروی هوایی 

اجبار از طریق تنبیه یا اجبار از طریق محروم سازی ؟!!!!

 

air-raid.jpg

 

 

برای سالها ، تمامی فکر و ذهن راهبردشناسان و برنامه ریزان نیروی هوایی ، حول این محور می چرخید که چگونه می توان از قدرت هوایی برای از میان بردن دشمن استفاده نمود ؟!!  مجموع این بررسی ها به دو راهبرد اصلی منتج گردید که شامل اجبار از طریق تنبیه و  اجبار از طریق محروم سازی بود. 

راهبرد نخست ، مبتنی بر تهدید به تنبیه یا وارد آوردن خسارت به دشمن به منظور وادار کردن او به تغییر رفتار است. در این روش، هدف این بوده که با انجام حملات یا وارد کردن خسارت به دارایی‌ها یا تاسیسات راهبردی ، هزینه‌هایی برای دشمن بوجود آید تا از انجام اقدامات خاصی منصرف گردد. به عبارت دیگر، دشمن به شکلی تحت فشار قرار گیرد که احساس کند ادامه رفتار یا اقداماتش برایش بسیار پرهزینه و نابودکننده خواهد بود.این روش بر ایجاد تهدیدات مستقیم و وارد آوردن خسارات به دشمن تمرکز دارد و به نوعی ایجاد یک عامل بازدارنده است که دشمن را متقاعد می کند ،ادامه فعالیت‌هایش بیش از حد پرهزینه و نابودکننده خواهد بود. این راهبرد چند ویژگی مشخص را به نمایش می گذارد که شامل

- تهدید به حملات شدید: انجام حملات هوایی یا زمینی به مناطقی که برای دشمن اهمیت زیادی دارند.

- وارد آوردن خسارت به زیرساخت‌ها: هدف قرار دادن تاسیسات مهم مانند نیروگاه‌های برق، پل‌ها و ساختمان‌های دولتی.

- قدرت نمادین: ایجاد فشار روانی بر دشمن از طریق نشان دادن قدرت نظامی و اراده برای استفاده از آن.

واضح ترین مثال در حوزه اجبار از طریق تنبیه، بمباران‌های استراتژیک شهرهای آلمان توسط متفقین بود که بیشتر با هدف ایجاد ترس و ایجاد نارضایتی عمومی در میان مردم آلمان صورت گرفت تا آنها دولت خود را برای تسلیم شدن تحت فشار قرار دهند.

 

دومین راهبردی که در حوزه قدرت هوایی تا کنون مورد استفاده قرار گرفته ، اجبار از طریق محروم سازی بشمار می رود که درآن ، دشمن از دسترسی به منابع یا توانایی‌های لازم برای اجرای اقدامات خاص محروم می شود . در واقع، با نابود کردن تاسیسات، منابع و قابلیت‌های کلیدی ، توانایی حریف برای اجرای طرح‌ها و راهبردهای از پیش طراحی شده اش ، از میان می رود با بشدت کاهش پیدا می کند . با اجرای چنین راهبردی ، دشمن احساس خواهد کرد نمی‌تواند به اهداف خود رسیده و بنابراین از ادامه اقدامات خود دست می‌کشد . این راهبرد نیز چند ویژگی مشخص را به نمایش می گذارد که شامل

- نابودسازی منابع کلیدی: حمله به منابع مهم مانند ذخایر سوخت، انبارهای تدارکاتی و پایگاه‌های نظامی.

- ایجاد محدودیت‌های استراتژیک: مستقر کردن نیروها و تجهیزات در مناطقی که از نظر جغرافیایی برای دشمن مهم هستند تا حرکات او را محدود کنند.

- اختلال در زنجیره تدارکات: هدف قرار دادن ارتباطات و مسیرهای تأمین ابزار، مهمات و غذا به نیروهای دشمن.

واضح ترین مثال در حوزه اجبار از طریق محروم سازی در طول جنگ ویتنام استفاده شده که درآن ، ایالات متحده با اجرای حملات گسترده به مسیرهای تامین و انبارهای مهمات نیروی های ویتنام شمالی تلاش نمود که توانایی رزمی آنان را کاهش داده و فشار زیادی بر آنان وارد آورد.

 

در مجموع ، هر دو روش بسته به شرایط بصورت جدا ازهم یا بصورت ترکیبی  استفاده می‌شوند تا دشمن را از راه‌های مختلف و با رویکردهای متفاوتی وادار به تغییر رفتار  نمایند. 

 

===

 استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری )  بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. 

 

 

  • Like 2
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نخستین پرواز سوپرسونیک هواپیمای XB-1

 

پس از شکست پروژه کنکورد، ایده ساخت هواپیماهای سوپرسونیک توسط غول‌های صنعت هوافضا از جمله بوئینگ و ایرباس پیگیری نشد، اما به‌نظر می‌رسد که شرکت‌های نوپای این صنعت قصد دارند محصولات سوپرسونیک را در آینده نه‌چندان دور وارد خط پروازی ایرلاین‌های مختلف کنند. یکی از این شرکت‌ها Boom Technology است. شرکت Boom Technology روز گذشته از پرواز موفق هواپیمای XB-1 خود با سرعت سوپرسونیک خبر داد. این پرواز در موهاوی کالیفرنیا صورت گرفت و توانست دیوار صوتی را نیز بشکند. سرعت سوپرسونیک | Supersonic speed یا سرعت ابَرصوتی سرعت جسمی است که از سرعت صوت (یک ماخ) بیشتر باشد. برای جسمی که در هوای خشک با دمای 20 درجه سلسیوس در سطح دریا حرکت می‌کند، این سرعت تقریباً 343.2 متر بر ثانیه است. این شرکت آمریکایی پیش‌ازاین وعده داده بود که سریع‌ترین هواپیمای مسافری جهان را می‌سازد و با این آزمایش جدید حالا یک قدم دیگر به عملی‌کردن این وعده نزدیک شده است.

 

لینک ویدئو :

منبع

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

9~154.jpg 99~51.jpg

 

 

یاک-52 بی 

تلاش های زیادی برای تبدیل این پرنده به یک هواگرد پشتیبانی نزدیک زمینی سبک صورت گرفت ولی ظاهراً همه آنها با شکست مواجه شد .. 

تسلیحات استاندارد نیروی هوایی ارتش شوروی ، شامل تیربار   SPPU-22-01 و غلاف راکت انداز در تصاویر بخوبی قابل مشاهده است 

 

 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اولین بمباران هوایی ثبت شده با هواپیما در تاریخ

 

Etrich_Taube.jpggiulio-gavotti-51c14d4f-be46-424c-8294-9

 

جولیو گاوتی ( Giulio Gavotti ) یک افسر خلبان ایتالیایی بود که در طی جنگ لیبی ( بین عثمانی و ایتالیا - 29 سپتامبر 1911 تا 18 اکتبر 1912 ) ، روز اول نوامبر 1911 با یک هواپیمای تک باله از نوع Etrich Taube روی مواضع عثمانی ها پرواز کرد و چهار بمب دستی با وزن حدود 4 پوند را از ارتفاع 600 پایی به پایین پرتاب کرد. در انفجار این بمبها به کسی آسیبی نرسید. بعدها عثمانی ادعا کرد که بر اساس معاهده اول لاهه ( 1899 ) ، هر گونه پرتاب بمب از بالون ها ممنوع است و این کار نقض این کنوانسیون بین المللی محسوب می شود؛ در مقابل ایتالیایی ها به این مورد متوسل شدند که این قانون شامل هواپیماها نمی شود!

 

 

هواپیمای تک باله Etrich Taube

 

IMG_20250228_205436_079.jpgIMG_20250228_205436_428.jpgIMG_20250228_205440_012.jpg

 

هواپیمای تک باله Etrich Taube اولین هواپیمای نظامی بود که توسط آلمانی ها به شکل انبوه تولید شد. این هواپیما در قبل جنگ جهانی اول بسیار محبوب بود و توسط ایتالیا و امپراطوری اتریش مجارستان و خود آلمان استفاده میشد. همانطور که گفته شد نخستین بمباران تاریخ توسط یک خلبان ایتالیایی در لیبی و توسط این هواپیما صورت گرفت. بعد از شروع جنگ جهانی اول حضور کوتاهی داشت و طولی نکشید که ضعف هایش برای چنین جنگی آشکار شد و آلمانی ها جایگزین های جدید را وارد خدمت کردند.

 

 

منبع۱ 

منبع۲

ویرایش شده در توسط Navard
  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بزرگترین نبرد هوایی جنگ جهانی اول

 

IMG_20250301_100042_474.jpg

 

حمله متفقین به سان می‌یل در سپتامبر ۱۹۱۸ اولین حمله تحت رهبری ایالات متحده در جنگ جهانی اول به فرماندهی ژنرال جان جی پرشینگ بود. آمریکایی ها ۱۴ لشکر شامل ۵۵۰هزار سرباز، ۳۰۰۰ عراده توپ، ۵۰هزار تن مهمات و ۲۰۰هزار تن تدارکات برای نبرد پیش رو آماده کرده بودند. برای ژنرال پرشینگ واضح بود که او به پشتیبانی نیروی هوایی نیاز دارد.او سرهنگ ویلیام میچل را به عنوان فرمانده شاخه هوایی قوای خود منصوب کرد و فرماندهی حدود ۶۰۰ هواپیمای آمریکایی را به او داد.

 

IMG_20250301_100043_065.jpgIMG_20250301_100042_589.jpg

 

سرهنگ میچل کنترل واحدهای هوایی اضافی متفقین را نیز به دست گرفت و یک ناوگان هوایی با ۱۴۸۱ هواپیما را ایجاد کرد که بزرگترین ناوگان هوایی تا آن زمان بود. او هواپیماهای دیده‌بانی را به نیروهای زمینی اختصاص داد و با گشت‌های تعقیب و گریز مستمر در میدان نبرد از قوای زمینی محافظت کرد. در یکی از درگیری ها سپتامبر ۱۹۱۸،حدود ۵۰۰ هواپیمای آلمانی به قوای متفقین حمله کردند که نتیجه آن یکی از پر تلفات ترین ماه های نبرد هوایی جنگ جهانی اول است که آن را به "سپتامبر سیاه" معروف کرد.

 

 

ویلیام میچل

 

IMG_20250301_100052_305.jpg


سرهنگ ویلیام بیلی میچل به گردن نبرد هوایی حق بسیاری دارد . وی در دهه ۱۹۲۰ آزمایشاتی را انجام داد و جز اولین افرادی بود که ایده ناو هواپیمابر را مطرح کرد. وی توانست در یک آزمایش دو ناو جنگی را غرق کند اما تعصب زیاد نیروی دریایی به ناوگان سنتی خود باعث نادیده گرفتن ایده با ارزش او شد. طولی نکشید که در ۷ دسامبر ۱۹۴۱ در پرل هاربور ژاپنی ها نیروی دریایی آمریکا را از خواب بیدار کردند. میچل یکی از اشخاص کلیدی در جدا کردن نیروی هوایی از نیروی زمینی نیز بود و به این تفاسیر جز چهره های شاخص نظامی گری ایالت متحده است.

 



IMG_20250301_100052_577.jpgIMG_20250301_100052_680.jpg

 

 

نبرد سان میل یکی از اولین و بزرگترین ترین نبرد های ترکیبی تاریخ بود که بطور ویژه تاکتیک ها و تسلیحات جدید همچون بخش زرهی و هوایی در کنار یکدیگر در نبرد شرکت کردند. برای مطالعه بیشتر به منبع رجوع کنید

 

ویرایش شده در توسط Navard
  • Like 1
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جنگنده I-16 پولیکارپوف

 

IMG_20250305_120246_033.jpg

 

 جنگنده I-1۶ توسط دفتر پولیکارپوف طراحی شده است. این هواپیمای تک موتوره شوروی یک طرح انقلابی در زمان خود بود و اولین جنگنده با بال تک نصب شده در پایین بدنه و با ارابه فرود جمع شونده بود که توانست به وضعیت عملیاتی دست یابد. به این ترتیب روش جدیدی را در طراحی جنگنده معرفی کرد. این هواپیما از موتور شعاعی استفاده میکرد که با هوا خنک می‌شد و این موضوع باعث بهبود کارایی نسبت به دیگر موتور های آن روزگار میشد که با آب خنک میشدند. این جنگنده با اینکه به مراتب سرعت کمتری از رقیب آلمانی خود(BF-109) داشت اما به علت مانور پذیری خوب در بین خلبانان روس محبوب بود، که این موضوع در تعقیب و گریز های هوایی آن زمان نقش مهمی بازی می‌کرد.

 

IMG_20250305_120245_960.jpg

IMG_20250305_120245_840.jpg

IMG_20250305_120245_606.jpg

 

این جنگنده در اواسط دهه ۱۹۳۰ معرفی شد و ستون فقرات نیروی هوایی شوروی را در ابتدای جنگ جهانی دوم تشکیل می داد. ظاهر عجیبش باعث گردید که در هر جایی به یک لقب خاص مشهور شود. برای مثال خلبانان شوروی آن را ایشاچوک به معنای خر و ناسیونالیست‌های اسپانیا آن را موش و فنلاندی ها این هواپیما را سنجاب پرنده صدا می زدند. I-16 نقش پر رنگی در جنگ دوم چین و ژاپن و نبرد خاخالین و جنگ زمستانی فنلاند و جنگ داخلی اسپانیا داشت. ۱۰۲۹۲ فروند از این هواپیما ساخته شد و حتی تا سال ۱۹۵۳ در برخی کشور ها در خدمت بود. 

 

 

منبع

ویرایش شده در توسط Navard
  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ویدئو مکانیزم رانش برگردان برای تبدیل موتور هواپیما به ترمز هوایی !

 

از معکوس کننده رانش هواپیما معمولا هنگام فرود، به‌عنوان وسیله‌ای برای ترمز و کاستن از سرعت هواپیما روی باند استفاده می‌شود. مکانیزمی که برای این منظور طراحی شده را می‌بینید.

 

لینک ویدئو :

منبع

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.