امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بخش دوم و پایانی 

 

بر 6 شهریور 1403 در 18:57 , MR9 گفت:

 

تجزیه و تحلیل مقایسه ای کاربرد نیروی هوایی با اثربخشی عملیاتی آن در دو جنگ  ، طوفان صحرا و جنگ روسیه -اوکراین

 

 

8-28-2024_9-49-55_PM_new.jpg

 

 

 

تجزیه و تحلیل تطبیقی کاربرد توان هوایی در جنگ سوم خلیج فارس و جنگ روسیه – اوکراین

براساس مواردی که پیش از این ذکرآن رفت ، می توان شباهت ها و اختلافهایی را در حوزه کاربرد تاثیرمحور نیروی هوایی در جنگ سوم خلیج فارس و درگیری میان روسیه و اوکراین مشاهده نمود که مولفه هایی نظیر شیوه اجرای عملیات روانی ، رزم هوایی ، هزینه های مالی ، استفاده از سامانه های نظارت و شناسایی و همچنین مهمات دقیق با سرعت بالا را دربر می گیرد که در سطور بعدی بررسی خواهدشد.

 

FuDl00bWYAQ5q4Ov2-1200x640.jpg A_rare_special_operations_leaflet.jpg

 

راست : عملیات روانی در اوکراین 2023

چپ : عملیات روانی در عراق 2003

1- عملیات روانی

فلسفه اجرای عملیات روانی در صحنه نبرد ، انتقال غیرمستقیم داده یا مجموعه ای از داده هاست تا براحساسات ، انگیزه ها ، استدلال ها و درنهایت بر رفتار دولت ها یا سازمان ها تاثیر گذشته شود . با این حال ، سازمان های نظامی اغلب از تاکتیک های عملیات روانی استفاده می کنند تا به شکل همزمان جمعیت نظامی و نظامیان دشمن را درمورد عواقب عملیات رزمی آگاه نمایند. در هردوجنگ سوم خلیج فارس و اوکراین ، از این تاکتیک ها برای دور نگه داشتن جمعیت غیرنظامی از صحنه نبرد و وادار کردن نظامیان دشمن به تسلیم یا نافرمانی از دستورات فرماندهی استفاده شد . بعنوان مثال در جنگ سوم خلیج فارس ، استفاده از ابزار مذکور ، تا حدودی تلفات غیرنظامی ناشی از بمباران های هوایی را کاهش داد . به شکل مشابهی ، ارتش روسیه برای تخلیه خرسون از جمعیت غیرنظامی دربرابر حملات هوایی و توپخانه ای اوکراین بهره برد تا جایی که گفته میشود چیزی در حدود 50 تا 60 هزار نفر ازا ین شهر تخلیه شدند ولی دولت اوکراین چنین ادعایی را رد نمود و جعلی قلمداد کرد . علاوه براین ، دوطرف درگیر در اوکراین از تاکتیک های مشابهی در رسانه های اجتماعی به منظور منفعل کردن حریف استفاده می کردند که بیشتر در قالب اتهام شکنجه ، تجاوز قابل رصد بود واین موارد در بیش از 70 کارزار مجازی در سراسر دنیا ، دنبال می گردید .

2- رزم هوایی

درگیری های هوایی میان طرفین درگیر در جنگ سوم خلیج فارس و اوکراین ، یکی از شاخصه های متفاوت دو جنگ مذکور بشمار می رود . در جریان عملیات 2003 ائتلاف از ترکیب شلیک موشکهای کروز ، جتهای پنهانکار اف-117 و جنگنده های اف-16 برای حمله به زیرساختهای عراق استفاده می کردند که البته بدلایل مختلف از جمله زمین گیر بودن نیروی هوایی عراق ، رزم هوایی ثبت شده ای بوقوع نپیوست در حالی که جنگ اوکراین به استثنای حملات بالستیکی ، پهپادی وشلیک کروز ، چنددرگیری هوایی را بخود دید تا جایی که به ادعای وزارت دفاع روسیه ، بیشتر از 100 دستگاه سامانه دفاع هوایی و بیشتر از 90 فروند جنگنده اوکراینی تاکنون  منهدم یا سرنگون شده است .

 

avcruz_3_01.jpg ApNewsroom_Russia_Missile_76466.jpg

 

راست : شلیک کروزهای دریاپایه 2003

چپ: شلیک کروزهای دریاپایه 2023

3- هزینه های مالی نبرد هوایی

هر جنگ یا عملیات نظامی به شکل مستقیم و غیرمستقیم پیامدهای مالی گسترده ای را هردوطرف دارد و در این میان ، نیروی هوایی بدلایل مختلف هزینه های بیشتری را بخود جلب می کند. انهدام دارایی های هوایی در جریان چنین عملیاتهایی به شکل طبیعی ، بر میزان های هزینه های صرف شده می افزاید . بعنوان مثال جنگ در اوکراین ، هزینه های قابل توجهی را بر اقتصاد روسیه  متحمل نمود بصورتی که گفته میشود مسکو روزانه چیزی  در حدود 900میلیون دلار خرج جنگ می کند که این شامل پرداخت حقوق سربازان ، مهمات و جذب نیروهای بیشتر در کنار هزینه های تعمیر و نگهداری تجهیزات و همچنین جایگزینی سامانه های انهدامی می گردد.  علاوه براین ، مسکو باید برای شلیک هر تیر موشک کروز خود حدود 1.5 میلیون دلار بپردازد که با توجه به حجم آتش ، رقم قابل توجهی را بر کرملین تحمیل می نماید .  در جنگ سوم خلیج فارس نیز کمی بیشتر از 1.1 تریلیون دلار پرداخت شد که  واشنگتن به تنهایی رقمی در حدود 757 میلیارد دلار را تقبل نموده بود که این به معنای آسیب قابل توجه به اقتصاد کشورهاست.

 

8-28-2024_9-57-38_PM.jpg  100309-F-9429S-041.jpg

 

 

4- ماموریتهای نظارت و شناسایی

فرآیند عملیات نظارت و شناسایی بعنوان یکی از وظایف اصلی نیروی هوایی در هردوجنگ به منظور کسب اطمینان از دقت حملات و همچنین بررسی میزان تخریب صورت گرفته مورد استفاده قرار گرفت . نیروی هوایی ائتلاف در جنگ سال 2003 از سامانه های مذکور برای موقعیت یابی و انهدام مراکز راداری و پدافند هوایی ارتش عراق بهره برد و به شکل مشابه ، نیروی هوایی روسیه از سامانه های مشابهی جهت افزایش دقت ماموریتهای پشتیبانی نزدیک هوایی بهره می برد . اما کاربرد چنین سامانه هایی برای نیروی هوایی ارتش روسیه به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که شیوه عملکرد پدافند هوایی اوکراین ، به گونه ای بود که  ماموریتهای سامانه های روسی را محدود کرد و این به نوبه خود ، دقت حملات هوایی ارتش روسیه را کاهش می داد.

 

_123768120_mig.jpg

 

5- کاربرد سامانه های تسیلحاتی هایپرسونیک

در جنگ سوم خلیج فارس ، مهمات متعارف برای اجرای تاکتیک های تحدید هوایی مورد استفاده قرار گرفتند وتسلیحات مافوق صوتی بکار نرفت . ولی نیروی هوایی ارتش روسیه اکنون به شکل محدود از سامانه های تسلیحاتی مافوق صوت کینژال برای  انهدام اهداف سخت سازی شده ای نظیر انبارهای مهمات زیرزمینی بهره می برد . با این حال برخی معتقدند که ورود این سامانه به صحنه نبرد جهت هدف قرار دادن اهدافی که می توان برای انهدام آنها از سامانه های ارزان تر بالستیکی استقاده گرد چندان منطقی نیست ، هر چند برخی معتقدند که  شلیک چنین تسلیحاتی ، پیامی برای غرب است . بااین وجود ، ثبت چند مورد شکست در انهدام یا رهگیری توسط سامانه های دفاع باعث شده تا در کارایی آن تردیدهایی حاصل شود.

یافته ها و درسهای آموخته شده

با توجه به مولفه هایی ازآن نامبرده شد ، برجسته کردن برخی موارد به منظور استخراج درسهای برگرفته از این دوجنگ به نظر مساله بسیار ضروری بشمار می رود . درواقع امر ، یافته ها و درسهای آموخته شده از درگیری های خلیج فارس ، هسته اصلی آموزه ها ، تاکتیک ها و شیوه برنامه ریزی امروز ارتش ایالات متحده است ،اما تاثیر و استفاده از تجارب این جنگ یک شمشیر دولبه بشمار می رود ، چرا که  روند این جنگ ، به جز جابه جایی سریع هواگردها ، دفاع از فرودگاه ها و رزم دریک محیط آلوده به عوامل ش.م.ر و چند حوزه دیگر ، مفهوم جدیدی به دانسته های ارتش امریکا از سال 1990 اضافه نکرد . اگر چه برنامه ریزان و راهبردشناسان همواره مشغول بررسی سناریوهای رزم آینده هستند ولی شیوه تفکر در باب جنگ آینده از روی الگوهای بدست آمده  سه جنگ خلیج فارس می تواند روند پیشرفت بسوی آینده را دچارمشکل کند.

نیرویی که در سال 1990 در برابر ارتش عراق صف کشید ، تقریبا یک سوم از واحدهای رزمی ائتلاف در سال 2003 بزرگتر بود ولی ارتش ایالات متحده ازآن زمان کنون تغییرات زیادی را بخود دید که مهم ترین آن ، چالش کمبود نیروی ماهر و تبدیل سازمان رزمی آمریکا به یک بدنه توخالی است . در هرصورت ، یافته های جنگ اوکراین نشان می دهد که پایدارترین نبرد قرن 21 نزدیک به سه سال است که ادامه دارد و به شکل خاص ، دارایی های نیروی هوایی اوکراین با 110 فروند جنگنده ( که در حال حاضر قطعاً کمتر شده ) در برابر 1200 فروند موجودی روسها ( این نیز کاهش داشته )  اما بر روی کاغذ ، مسکو نیروی هوایی بهتری را در اختیار دارد . این عدم تعادل قدرت ، منجربه ایجاد یک صحنه رزمی یکطرفه از فوریه 2022 شد اما حملات روسها به پایگاه های هوایی اوکراین خسارت چندانی نزد و یگانهای هوایی اوکراینی علیرغم شبه برتری هوایی ارتش روسیه  حملات ارتفاع پائین خود را همچنان ادامه داد و هنوز نیز دست به نفوذ به درون شبکه دفاع هوایی ارتش روسیه می زند .

 

74857532_new.jpg

 

دروس آموخته شده از جنگ اوکراین را می توان به موارد ذیل نیز تسری  داد

1- بار محاسباتی  عملیات تهاجمی و حدود کاربرد قدرت هوایی در صحنه نبرد

از آنجایی که  نیروی هوایی یک قدرت ویرانگر و تعیین کننده در یک جنگ بشمار می رود ، قانونی بودن کاربرد توان هوایی یک اصل ضروری محسوب می شود. درواقع ، بار محاسباتی آفند هوایی یک مفهوم بنیادی در حوزه دیپلماسی عمومی است که درآن ، یک نیروی مهاجم باید قبل از دست زدن به عملیات نظامی ، آن را مشخص کند تا میزان تلفات غیرنظامی در حداقل میزان خود تثبیت شود.  در هر دوجنگی که در این متن مورد بررسی قرار گرفته ، شیوه عمل نیروی هوایی به شکل آشکاری نقص کننده بارمحاسباتی مذکور بوده  که این امر بخصوص در عراق بیشتر قابل مشاهده بود. درواقع بهانه وجود تسلیحات کشتارجمعی و تلاش ناتو برای بکارگیری تاکتیک های اصلاح شده سال 1991 باعث شد تا توان هوایی ائتلاف به شکل ویرانگری علیه عراق استفاده شود . این مسله البته به شکل نسبی در جنگ اوکراین نیز دیده می شود .

2- عدم موفقیت کامل سرکوب پدافند هوایی / شبکه دفاع هوایی زمین پایه

نیروی هوایی ارتش روسیه گرچه بلحاظ کمّی نیرویی قابل توجه بشمار می رود ولی ارتش اوکراین به شکل قابل توجهی توان هوایی روسها را با استفاده از شبکه پدافند هوایی زمین پایه  کنترل کردند ( تا دسامبر 2023) این وضعیت به واقعیتی اشاره دارد که درآن ارتش روسیه باید قابلیتهای سرکوب دفاع هوایی را بیش از پیش بهبود ببخشد در حالی که جنگ سال 2003 با عراق شباهتی با عملکرد روسها در اوکراین نداشت و توجه بیش از حد نیروی هوایی ائتلاف به سرکوب دفاع هوایی عراق ، بسرعت کار نیروی هوایی و زمینی این کشور را ساخت و این دونیرو را به سازمانی منفعل تبدیل نمود تا جایی که نشریات نظامی از عبارت " اف-117 بر آسمان بغداد ، سلطنت می کند " استفاده می کردند .

 

030414-F-0365G-001.jpg

 

 

علاوه براین ، جنگ سال 2003 اهمیت مسلط بودن نیروی مهاجم بر طیف های مختلف الکتورمغناطیسی را آشکار نمود تا جایی که می توان گفت پرنده هایی نظیر یو-2 و اف-4جی که برای شناسایی و انهدام سایتهای موشکی طراحی شده بودند ، به یکباره مورد توجه قرار گرفتند که این مساله باید در ارتش هایی که به توسعه توان هوایی خود مبادرت می ورزند ، مورد توجه بیشتری قرار گیرد .

3- کاربرد نیروی هوایی ، فرصتی برای بهبود مدیریت  صحنه نبرد /عملیات نظامی

از یک نظر ، کاربرد نیروی هوایی به تمام معنا ، می تواند به ارتشها برای مدیریت بهتر صحنه رزم/ عملیات نظامی کمک کند .درواقع ، نیروی هوایی ویژگی هایی را به نمایش می گذارد که درآن سازمان های نظامی می توانند تا قبل از دست زدن به تهاجم و حتی تا قبل از رسیدن هواگردها به برد موثر تسیحات محمول خود ، اهداف مدنظر را تغییر داده  و این امر بخوبی در مدیریت ماهیت در حال تغییر مداوم صحنه جنگ و همچنین کاهش خطرپذیری و عدم اطمینان به کاربران آن کمک نماید.  بنابراین می توان چنین ادعا کرد که  نیروی هوایی در قالب روندی که بصورت  برنامه ریزی ، سازماندهی ، فعال سازی و کنترل ( POAC) در سطح  راهبردی شناخته می شود  می تواند دراداره جنگ و تعیین فهرست مشترکی از اهداف به فرمانده میدان یاری  رساند. نبرد هوایی در سومین جنگ خلیج فارس مصداق عینی چنین فرآیندی است به گونه ای که نیروی هوایی قبل از شروع عملیات زمینی ، تلاش کرد تا صحنه نبرد را به کنترل فرماندهان ائتلاف درآورد که البته این مساله در جنگ اوکراین چندان مشاهده نشد. به گفته ناظران نظامی ، به نظر می رسد که  در اوکراین ، اهداف تنها زمانی انتخاب می شوند که ماهیت آنها بطور کامل بر نیروی مهاجم مشخص شده باشد و هیچ فهرست از پیش تعیین شده ای برای انهدام وجود ندارد ( بعبارت بهتر ، نویسنده معتقد است که روسها از تاکتیک بکاو- بکش استفاده می کنند .م )

 

پی نوشت : 

1- منبع Comparative Analysis Of Air Power Application For Operational Effectiveness In The Russia-Ukraine And Second Gulf Wars / مارس 2023

2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری )  بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. 

 

  • Like 2
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.