scorpion57

جنگ روسیه و اوکراین و تغییر روند برنامه ریزی سایبری ملی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر برنامه ریزی سایبری ملی:(قسمت سوم)

 

156802446.jpg

6. شرکا و متحدین

دفاع سایبری موفق اوکراین در طول جنگ به شدت به اقدامات امنیتی سایبری وابسته بوده است کیف یک دهه قبل گرفتار رقابت سایبری و درگیری با روسیه شد اوکراین تقویت امنیت سایبری خود را از طریق همکاری نزدیک با شرکای بین المللی و با بخش خصوصی، با شتاب قابل توجهی شدت داده  تا حمله روسیه و از آن زمان به بعد این شتاب به این معنی است که بسیاری از مهمترین همکار یها و شرکتها  اغلب به صورت موقت تصویب می شوند و نمی توانند به جای دیگری منتقل شوند. بنابراین، یک درس کلیدی از جنگ برای سایر کشورها، ایجاد یک رویکرد ساختار یافته تر نسبت به مشارکت های بین المللی و همکاری با بخش های مربوطه بخش خصوصی  در زمان صلح است تا انها مجبور به بازسازی، بازسازی و بازسازی در وسط جنگ نباشند. تمام کشورهای مورد بررسی در این گزارش کاملا از تاثیرات مثبت همکاری بین المللی بر دفاع سایبری ملی اگاه هستند. این کشورها همچنین نیاز به اجرای همکاری پایدار و ساختار یافته را درک کردند. شاید کارهای قابل تحسین متعددی از متحدها و شرکت های فناوری برای حمایت از دفاع سایبری اوکراین صورت گرفته، ولی کشورها نمی توانند در آینده به این ابراز همدردی و تعهد تکیه کنند. بنابراین، یک جنبه کلیدی از این اصلاحات. همکاری سایبری عمیق تر بین کشورها، به ویژه برای دفاع سایبری و به اشتراک گذاری اطلاعات است

 

اقدامات بازیگران دولتی و غیر دولتی طرفدار روسیه این نیاز به همکاری سایبری را تقویت کرده است. هکریستهای های طرفدار کرملین وب سایت ها و خدمات کلیدی در فرانسه،آلمان و سوئیس را تعطیل کرده اند. انها همچنین تجاوز سایبری در سراسر جهان را در طول جنگ افزایش داده اند و به دنبال نهادهای کلیدی مختلف مانند ارتش، خدمات حمل و نقل و شبکه های انرژی هستند.  این امر باعث شد از دفاع مشترک کشورهای اروپایی و متحدانشان که معماری امنیت سایبری آنها از طریق این حملات مکرر و تشدیدکننده  زیر ضربه رفته انتقاد شود

 

چندین کشور دریافته اند که دفاع سایبری مشترک می تواند از طریق تمرینات سایبری تقویت شود که اغلب به عنوان یک معیار عملکرد و ظرفیت سازی برای تشویق همکاری های عمیق تر بین المللی در طیف وسیعی از فعالیت ها عمل می کند. تمریناتی مانند Locked Shields( سپرهای نفوذ ناپذیر)وred teaming (گروه بندی قرمز)، و همچنین تعاملات دو جانبه و سه جانبه، همه تا حدی به تقویت روابط کمک می کنند. با این حال، چنین فعالیت های چند وجهی و چند ملیتی، دولتها را ملزم به در اختیار گذاشتن شرکتها و خدمات و کارشناسان فنی می کند که عموما کشورها در این حوزه با کمبود شدید مواجه هستند

 

چند مانور سایبری در طول جنگ اوکراین برگزار شده است که ماهیت همکاری چنین تمریناتی را نشان می دهد. به عنوان مثال، در فوریه 2023، فرانسه میزبان ORION 23 بود  14 کشور متحد در آن شرکت داشتند این بزرگترین مانور نظامی نیروهای فرانسوی در 30 سال گذشته بود.  در همان زمان، ارتش بریتانیا دفاع سایبری مارول 2، بزرگترین مانور سایبری نظامی در اروپای غربی را رهبری کرد. این تمرین ("capstone ") سنگ بنایی برای تلاش های اموزشی یک ساله و بیش از 750 متخصص سایبری از نیروهای مسلح مختلف بریتانیا بود.  سازمان های دولتی و شرکای صنعتی کشورهای دیگر مانند ایتالیا، ژاپن، کنیا و عمان نیز در دفاع سایبری مارول ۲ شرکت کردند. این تمرین بیشتر به سمت مهارت های فردی نسبت به عملیات ترکیبی توسط شبکه های نظامی بود. ژاپن  معتقد است که همکاری کلید دفاع سایبری است و توکیو قصد دارد روابط سایبری با ایالات متحده را از نظر گزینه های بازدارنده انعطاف پذیر، تمرینات دوجانبه، اطلاعات مشترک و همچنین نظارت و شناسایی عمیق تر کند.

 

برخی از این روابط به آموزش سایبری مشترک، برنامه ریزی ترکیبی یا عملیات سایبری هماهنگ گسترش یافته است. تا اواسط سال 2023، ایالات متحده بیش از 50 عملیات hunt-forward’"شکار رو به جلو" را در 75 شبکه با حداقل 23 کشور انجام داده است. در فوریه 2023، فنلاند، سوئد و ایالات متحده یک مانور نظامی سه جانبه برای تقویت دفاع سایبری و اطمینان از قابلیت همکاری بین المللی انجام دادند

 

جنگ در اوکراین نشان داده است که اتحاد و مشارکت، به ویژه برای دفاع سایبری، بخشی جدایی ناپذیر از امنیت و دفاع ملی است. به منظور تعمیق و تسریع کانال های مشارکت در طول بحران ها، بهتر است کشورها  با اطمینان از همکاری ساختار یافته و اعتماد ساز در زمان صلح شروع کنند.  مشارکت های جدید بین کشورها می تواند به دلیل احساس مشترک اسیب پذیری در زمان جنگ به راحتی ایجاد شود، البته ممکن است همیشه اینگونه نباشد. از این رو، کشورها در زمان صلح به خوبی می توانند مشارکت های عمیق تری با کانال های ارتباطی قابل اعتماد  ایجاد کنند تا مجبور به اقدامات موقت واکنشی  نشوند، این جنگ نشان داد که یافتن روش های جدید برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و منابع حیاتی بدون به خطر انداختن روش ها و منابع اطلاعاتی حساس امکان پذیر است. 

 Microsoft-Edge-vs-Chrome2.jpg

شرکت های فن اوری به عنوان شرکای مهم

(گوگل، مایکروسافت و استارلینک و...)

این جنگ  نقش شرکت های فناوری  به عنوان بازیگران ژئوپلیتیکی را کاملا برجسته کرده است. بخش خصوصی سهم قاطعی در جنگ در دو حوزه کلیدی داشته است. اولا، ارائه مستقیم قابلیت های امنیت سایبری، پشتیبانی تحلیلی، اتصال و انعطاف پذیری داده ها، موقعیت اوکراین را تقویت کرده است. ثانیا، باعث کاهش عملیات های روسیه. پس از تهاجم به طور مستقیم بر بخش ICT مسکو. تاثیر گذاشته است.

در استانه تهاجم  روسیه،آمازون با کیف برای پشتیبان گیری از پایگاه داده های دولتی در فضای ابری کار می کرد و این به کاهش آسیب هایی که در صورت نابودی فیزیکی، نقض یا تخریب سیستم های اوکراین رخ می داد، کمک کرد.  مداخله آنها به طور قابل توجهی درک سنتی از " یک مبارز تحت قانون درگیری مسلحانه (LOAC) را پیچیده کرده است. جنگ اوکراین همچنین شاهد احیای فعالیت های هکری بوده است که مرز بین فعالیت های حمایت شده دولتی و داوطلبانه را محو می کنند. در چنین شرایطی، استفاده از قوانین بین المللی بسیار دشوارتر است. لیندی کامرون، مدیر اجرایی مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا، می گوید: کمپین روسیه به دلیل استفاده از "تخصص دیجیتال غرب و اوکراین  در دولت ها و بخش خصوصی" تا حد زیادی شکست خورده است

با این حال، بررسی مواضع کشورها نشان داده است که اکثر دولت ها قدردان نقش کلیدی  این شرکتها در دفاع سایبری، انعطاف پذیری و به اشتراک گذاری اطلاعات ایفا می کنند هستند که شامل مشارکت در عملیات سایبری برای دفاع از سیستم های اوکراین . ارائه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) مانند ذخیره سازی ابری یا ماهواره ها برای حفظ ارتباط اوکراین؛ تحریم ارائه خدمات ICT به روسیه و.... با این حال، در این ترکیب که متشکل بازیگران شخصی (غیر دولتی و داوطلب) و تحت امر دولت هستند امنیت صنعت را نمی توان تضمین کرد. در آینده، مهاجمان ممکن است به دنبال هدف قرار دادن شرکت هایی باشند که پشتیبانی دفاعی حیاتی را ارائه می دهند، در نتیجه خطری برای کارکنان این شرکت ها در سطح بین المللی وجود دارد  این تهدیدات همین مرز بندی کم رنگ بین زمان صلح و درگیری را محو می کند

Starlink.jpg

 

بر اساس یک مطالعه، تا 10 نوامبر 2023، بیش از 1000 شرکت عملیات خود را در روسیه محدود کرده اند و این امر به جداسازی اقتصادی شرکت های غربی و دیگر شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات از روسیه کمک کرده است" دولت ها مجبور شده اند "کار با کسب و کارها را به روش های جدید و واقعا مشترک" آغاز کنند. در حالی که بسیاری از فناوری شرکت های غربی به شکلی قابل تحسین در اطراف اوکراین تجمع کرده اند اما ممکن است در آینده تمایل کمتری به انجام این کار داشته باشند مخصوصا اگر تضاد منافع مادی بیشتری وجود داشته باشد یا مرز بین متجاوز و قربانی به وضوح تعریف نشده باشد. . تعدادی از دولت ها و بسیاری از این شرکت های فناوری مزایای این کمک ها را تحسین کرده اند، اما همچنین از چالش های سیاسی، مالی، قانونی و عملیاتی برای پایداری در دراز مدت و تکرارپذیری در اینده محتاط هستند.

ادامه دارد

  • Like 4
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر برنامه ریزی سایبری ملی:(قسمت پایانی)

 

Small-businesses_WgSKA.jpg

 

7. عملیات اطلاعاتی

رقابت در فضای اطلاعاتی شامل تلاش های دولت های روسیه و اوکراین و حامیان غیر دولتی انها برای کنترل روایت پیرامون جنگ و پیشرفت آن است.که شامل انتشار اطلاعات غلط،، شایعات و تبلیغات است. هر چند جنگ اطلاعاتی چیز جدیدی نیست، ولی قابلیت های سایبری آن را قادر می سازد تا در مقیاس و گستره بیشتری نسبت به آنچه قبلا امکان پذیر بود، انجام شود. استفاده دولت های(متخاصم) از هوش مصنوعی، رباتها و رسانه های اجتماعی برای گسترش اطلاعات غلط، تبلیغات، شایعات بسیار زیاد ست. در حال حاضر فضای مجازی به عنوان یک منطقه کلیدی برای رقابت و همچنین آسیب پذیری قابل توجهی برای بسیاری از کشورهای مورد بررسی شناسایی شده.در این بخش بررسی خواهد شد که  کشورها چه اقداماتی  برای ایجاد انعطاف پذیری اجتماعی در برابر عملیات اطلاعاتی سایبری در پیش گرفتند. بسیاری از کشورهایی که در این مطالعه شرکت داشتند، ابعاد جنگ روانی یا سیاسی و عملیات اطلاعاتی روسیه را قبل از حمله شناسایی کرده بودند. فنلاند، لهستان و سوئد در مورد افزایش عملیات اطلاعاتی روسیه و تهدیدی که این اقدامات برای امنیت ملی و ثبات منطقه ای آنها ایجاد می کند، ابراز نگرانی کرده اند . نمونه هایی از تلاش های ملی برای افزایش انعطاف پذیری شناختی اجتماعی که در پیش گرفتند عبارتند از :قرار دادن منابع اختصاصی دولتی به این منظور. افزایش سواد دیجیتال؛ راستی آزمایی و  چک کردن دیتاها؛ ابتکارات افسانه زدایی !!!         (myth-debunking initiatives)؛ و عملیات سایبری برای مختل کردن عملیات اطلاعاتی دشمن

 

در ژانویه 2022، سوئد آژانس دفاع روانی را تحت وزارت دفاع که بر دفاع نظامی و انعطاف پذیری غیرنظامیان تاکید دارد.تاسیس کرد  بودجه آژانس 8 میلیون کرون در سال از 2024 تا 2026، و 45 پرسنل خواهد داشت به طور مشابه، با توجه به اهمیت جبهه اطلاعات"، بریتانیا در اوایل ژانویه 2022 سلول اطلاعات Information Cellدولتی را برای مقابله با تبلیغات و اطلاعات غلط روسیه تاسیس کرد.  دولت بریتانیا همچنین برای ضد اطلاعات و مقابله ابزاری به نام RESIST، که مخففRecognize mis- and disinformation, Early (تشخیص اطلاعات غلط ، هشدار زودهنگام)را ندارک دیده است  فنلاند اقدام به تقویت شبکه های ارتباطی خود کرده . تا اطمینان حاصل کند که شهروندانش در صورت بروز حوادث جدی به اطلاعات معتبر ضروری دسترسی دارند. علاوه بر این، دولت فنلاند دارای یک استراتژی ارتباطی روشن است که از طریق آن مقامات جهت اقداماتشان ملزم به ارائه اطلاعات با اهداف و تاثیرات آن به وضوح هستند. فنلاند در یک نظرسنجی در سال 2022 در رتبه اول از 41 کشور اروپایی را در مقوله تاب آوری در برابر اطلاعات نادرست، در اختیار گرفت  این افتخار تا حد زیادی مدیون  سیستم  ملی آموزش به دانش آموزان فنلاندی برای شناسایی اخبار جعلی در سنین پایین و جوانی است

cyber_attack_goals-1024x857.jpg

 

 

از زمان انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2016، واشنگتن از احتمال دخالت روسیه در محیط اطلاعاتی و فرایندهای دموکراتیک خود اگاه شده بود.  ایالات متحده برای از بین بردن تبلیغات روسیه به شرکت های فناوری جهت پلتفرم زدایی از تبلیغات روسی متکی است، رویکرد آن برای مقابله  افزایش اشتراک اطلاعات جهانی با سازمان های مختلف دولتی ایالات متحده ست که نقش کلیدی در این روند ایفا می کند.  به عنوان مثال،در نوامبر2023یک کمپین اطلاعات وارونه و یک کار رسانه ایی  روسیه در امریکای لاتین  برای جلب حمایت و تقویت احساسات ضد امریکایی و ضد ناتو شناسایی شد.  مرکز تعامل جهانی وزارت امور خارجه بلافاصله یک بیانیه مطبوعاتی برای از بین بردن این اطلاعات غلط منتشر کرده است. در همین راستا، فرماندهی سایبری ایالات متحده و آژانس امنیت سایبری و زیرساخت ها راهنمایی هایی را در مورد چگونگی شناسایی تبلیغات خصمانه منتشر کرده اند. فرماندهی سایبری همچنین عملیاتهای سایبری برای شناسایی مزارع ترول روسیه و مسدود کردن انها حداقل از سال2018 شروع کرده است. در سال 2022، پس از حمله به اوکراین، ژنرال پل ناکاسون، فرمانده فرماندهی سایبری، تایید کرد که ایالات متحده عملیات سایبری را برای برچیدن زیرساخت های اطلاعات نادرست و اشتباه روسیه، از جمله در اوکراین انجام داده است.

اهمیت ائتلاف برای دفاع در برابر عملیات اطلاعاتی باعث ایجاد مرکز ارتباطات استراتژیک ناتو (StratCom COE) در سال 2014 با هفت کشور عضو شد: استونی،آلمان، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لهستان و انگلستان. حتی استرالیا که عضو غیر ناتو است در سال 2022 به COE پیوست. G7 همچنین یک مکانیسم واکنش سریع برای به اشتراک گذاری اطلاعات و بهترین شیوه ها برای مقابله با عملیات نفوذ ایجاد کرد.  سرویس اقدام خارجی اروپا (EEAS) یک پلت فرم جدید به نام مرکز به اشتراک گذاری و تجزیه و تحلیل اطلاعات را به عنوان بخشی از تلاش های خود برای مقابله با کمپین های اطلاعات غلط توسط روسیه و چین راه اندازی کرد. دو ماه بعد، این سرویس اولین گزارش EEAS را در مورد دستکاری اطلاعات خارجی  منتشر کرد.  اتحادیه اروپا و کانادا تحریم هایی را علیه افراد و نهادهای پشت عملیات اطلاعاتی روسیه نسبت  اعمال کرده اند. در سال 2023، شورای اروپا مسکو را به خاطر دستکاری اطلاعات خود متهم کرد و هفت فرد و پنج نهاد مسئول انجام کمپین های دستکاری اطلاعات دیجیتال را با نام مستعار Recent Reliable News را تحریم کرد.کانادا در دیپلماسی خود در برابر اطلاعات غلط بسیار فعال بوده است و تحریم هایی را علیه افرادی که به عنوان همدست در انتشار اطلاعات اشتباه روسیه دیده می شوند، اعمال کرده است. عملیات اطلاعاتی توسط روسیه و دیگر بازیگران یک تهدید آشکار برای کشورهای مورد بررسی در این تحقیق است. مطمئنا، بسیاری از تلاش ها برای مقابله با این عملیات قبل از حمله روسیه یا مربوط به چشم انداز دخالت انتخاباتی در 2024 است با این حال، جنگ در اوکراین قطعا به عنوان یک نقطه عطف برای این موضوع است. برای ایجاد انعطاف و تاب آوری شناختی اجتماعی، دولت ها نه تنها واحدهای داخلی جدیدی را برای هدایت این کار ایجاد کرده اند بلکه از طریق همکاری با سیستم عامل ها و پلتفرمها  مکانیسم های پاسخگویی و شفافیت بیشتری ایجاد می کنند مقامات همچنین ابتکارات آموزشی را برای ترویج سواد دیجیتال، و اتحاد برای مقابله با عملیات اطلاعاتی را دنبال می کنند

 

N83303294-73008463.jpg

8. پیامدها

ایالات متحده و متحدان کلیدی آن، از جمله ژاپن، به شدت برای قابلیت های جدید در فضای سایبری بسیج می شوند. برخی از اهداف رشد. بلندپروازانه هستند و ممکن است برای کشورهای مختلف غیر قابل دستیابی باشند. بودجه و در دسترس بودن نیروی ماهر احتمالا  در اکثر کشورها وجود نخواهد داشت. بنابراین بسیار محتمل است که کشورهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده و سایر گروه ها، مانند اتحادیه اروپا، به دنبال تقویت ساختارهای اتحاد برای دفاع سایبری مشارکتی برای جبران کاستی های خود باشند. مشخصا امنیت سایبری ملی در کل سیاست امنیت ملی  بیشتر از امروز برجسته خواهد شد. احتمالا در کشورهایی که بیشترین آسیب را از عملیات سایبری روسیه دیده اند، میل بیشتری  برای حمایت از دفاع سایبری ملی  وجود داشته باشد. تا زمانی که روسیه به جنگ یا اشغال  اوکراین ادامه دهد، چشم انداز تشدید عملیات سایبری، (حتی از جنبه روانی)، باقی خواهد ماند. حتی اگر روسیه به جنگ پایان دهد و مجبور به عقب نشینی از اوکراین شود، جنگ سایبری و اطلاعاتی بین روسیه و غرب احتمالا ادامه خواهد یافت. به غیر از اوکراین و روسیه که در جنگ هستند،سایرین تلاش خواهند کرد تا سطح فعالیت های سایبری را زیر آستانه درگیری مسلحانه نگه دارند. شاید انگیزه هایی برای روسیه وجود دارد که محدودیت های این آستانه سایبری را  در برابر تشدید جدی تر اقدامات دیپلماتیک یا نظامی جایگزین کند. تا زمانی که روسیه نگران  عقب نشینی های عمده یا شکست در جنگ ست، این رویارویی بی ثبات سایبری باقی خواهد ماند و پتانسیل خطرناک تر شدن را هم دارد. اگر این اتفاق بیفتد، می توان انتظار داشت که یک دور اضافی از پاسخ ها را در سیاست سایبری ملی توسط ایالات در راه باشد

منبع

https://www.iiss.org/globalassets/media-library---content--migration/files/research-papers/2024/01/impact-of-the-russiaukraine-war-on-national-cyber-planning_a-survey-of-ten-countries.pdf

  • Like 2
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

                                          unnamed.jpg

آیا جهان برای ایجاد دوران جدیدی از  بازدارندگی آماده است؟

(مقاله در مورد آمریکاست)

قرن بیست و یکم مفهوم بازدارندگی را با شیوه های جدیدی به چالش خواهد کشید. برخی از آنها حتی در حال حاضر نیز آشکار شده است. حداقل 9 مولفه مهم متاورس" metaverse" برای بازدارندگی (یا فرابازدارندگی) وجود دارد که برای برنامه ریزان نظامی، سیاست گذاران و نظریه پردازان مهم خواهد بود.

 

1-اولین مؤلفه متاورس برای بازدارندگی، تهدید فزاینده برای امنیت سایبری کشورها و در ادامه احتمال جنگ سایبری است. جنگ سایبری بین بازیگران دولتی و غیردولتی در حال حاضر یک چالش مهم برای امنیت بین المللی است. هر دو بخش دولتی و خصوصی در برابر جنگ سایبری آسیب پذیر هستند و احتمال حمله فلج کننده علیه زیرساخت ها از جمله نیروهای نظامی و سیستم های فرماندهی، مستلزم هوشیاری مداوم و ارتقاء سیستم های اطلاعاتی است. در مورد بازدارندگی هسته‌ای، آغاز حمله هسته‌ای احتمالاً با حملات سایبری علیه سیستم‌های هشدار اولیه، فرماندهی و کنترل و واکنش کشور هدف انجام میشود تا با ایجاد سردرگمی یا فلج کردن سیستمها ،پاسخ مؤثر را به تأخیر بیندازد یا از آن جلوگیری کند.

                                                      normal_AwvlioG91uhe.jpg

2- استفاده نظامی از فضا و توانایی به چالش کشیدن برتری فضایی ایالات متحده در برابر دشمنان بالقوه ، نگرانی اصلی وزارت دفاع خواهد بود. مشارکت بین دولت ایالات متحده و پیمانکاران دفاعی پیشرفته جهت بررسی راه‌هایی برای افزایش قابلیت اطمینان و انعطاف‌پذیری سیستم‌های مبتنی بر فضا و وابسته به فضا برای شناسایی و نظارت، ارتباطات، هشدار اولیه، فرماندهی و کنترل و سایر عملکردها در جریان است. هم روسیه و هم چین ماهواره‌هایی را برای عملیات (RPO)"rendezvous and proximity operations" در مدارهای مختلف آزمایش کرده‌اند ، این ماهواره ها در ظاهر برای بازرسی و تعمیر ماهواره‌های خودی و دوست هستند ، اما می‌توانند در صورت لزوم، سیستم‌های دشمنان را از نزدیک بازرسی یا نابود کنند. راه حل تقابلی ایالات متحده با این مسئله  افزایش انعطاف پذیری با استفاده از پلت فرم های مداری شامل تکثیر ماهواره های کوچکتر متعدد در مدارهای حیاتی، تجهیز ماهواره ها به اقدامات دفاعی (از جمله پنهان کاری و مانورپذیری) و توسعه قابلیت های تهاجمی برای پاسخ به تهدیدات در نظر گرفته شده است. از نظر حقوقی حمله به ماهواره‌های مأموریت حیاتی برای دفاع ملی مساوی با حمله به میهن آمریکا یا سایر دارایی‌های نظامی حیاتی است، 

                                                        normal_23.png

3-سومین مؤلفه متاورس جدید برای بازدارندگی، هوش مصنوعی (AI) است. برخی حتی ظهور هوش مصنوعی را با کشف الکتریسیته مقایسه می کنند و آن را به عنوان یک ابزار توانمند جدید در جنگ شناختی، در میان انواع دیگر جنگ، می دانند. ماشین‌ها می‌توانند دایره‌المعارف بسازند، رمان بنویسند و توانایی‌های انسان را در زمینه‌های مختلف تقلید کنند یا از آنها پیشی بگیرند. ماشین‌های هوشمندتر آینده، تصاویر بهینه‌ای از فضای نبرد ، پیوندهای حسگر به تیرانداز و ارزیابی‌های فوری پس از حمله از آسیب وارد شده و اهداف نابود شده ارائه می‌کنند. البته چالش مدیریت «رابطه» انسان و ماشین هنوز بسیار جدی ست. ماشین‌های هوشمند ممکن است در تصمیم‌گیری ها بر طبق گزینه‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده و نتایج از پیش تعیین‌شده عمل کنند، در حالیکه ممکن است بر روی زمین و در میدان جنگ شرایط عوض شده باشد. مسائل اخلاقی و حقوقی نیز در مورد میزان خودمختاری که می‌توان به ماشین‌ها  واگذار کرد،تاثیر گذارست (حملات نظامی با هدایت هوش مصنوعی ممکن است با آسیب جانبی بسیار زیاد همراه باشد)

                                                         normal_what-is-ai.jpg

4-چهارم، توسعه تسلیحات مافوق صوت ، از جمله سیستم های حامل کلاهک هسته ای،مسائل جدی را برای برنامه ریزان بازدارندگی و دفاعی ایجاد کرده است. داشتن قابلیت ضربه دوم موثر - (ایجاد ترس از اقدامات تلافی جویانه قطعی و موثر)  - شرط لازم برای بازدارندگی هسته ای موفق است. هایپرسونیک ها زمان موجود برای هشدار و انتخاب پاسخ مناسب به حمله را بسیار کم و ناچیز کرده اند.  رهبران کشورها ممکن است تنها چند دقیقه از شناسایی پرتاب اولیه  حمله دشمن تا رسیدن کلاهک ها به اهداف تعیین شده خود فرصت داشته باشند. تحت این شرایط، رهبرانی که ترس از دست دادن قدرت بازدارندگی خود را دارند، ممکن است به جای منتظر ماندن برای تایید قطعی یک جنگ هسته ای واقعی  تمایل بیشتری به انجام حملات پیشگیرانه داشته باشند.  مسابقه تسلیحاتی در استقرار تسلیحات مافوق صوت می تواند بر بازدارندگی متعارف نیز تأثیر بگذارد، زیرا موشک های میان برد  با سرعت و قابلیت مانور مافوق صوت می توانند به جای چند ساعت یا چند روز، در عرض چند دقیقه در منطقه وسیعی خسارات عظیمی را  وارد کنند.

                                                         normal_139403261042545265502334.jpg

5-پنجمین مؤلفه متاورس جدید برای بازدارندگی، قابلیت رو به رشد پدافند ضد موشکی و هوایی است.  موشک‌های بالستیک، در دوران جنگ سرد به صورت  یک طرفه  بر سیستم‌های دفاعی تسلط داشتند. اما اکنون  فناوری دفاع موشکی در برابر موشک های با برد کوتاه،  و متوسط  توسط ایالات متحده و سایر کشورها بسیار پیشرفت کرده است. دفاع موشکی آینده مبتنی بر فناوری‌ها یا پلت‌فرم‌های جدید، از جمله سیستم‌های مبتنی بر فضا، ممکن است  در برابر حملات موشک‌های بالستیک موفقتر عمل کنند. رقابت بین توانایی کشورها در به کارگیری تسلیحات تهاجمی مافوق صوت در مقایسه با توانایی آنها برای دفاع موشکی ممکن است. باعث بازدارندگی هسته‌ای، شود چون حتی عبور یک کلاهک هسته ایی ممکن است آسیبهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. بنابراین، در بحبوحه احتمال حملات هسته‌ای گسترده علیه قدرت‌های بزرگ، بازدارندگی از ترس مجازات تلافی‌جویانه قابل اعتمادتر خواهد بود. البته سیستمهای، دفاعی "به اندازه کافی خوب" که باعث پیچیده تر شدن محاسبات مهاجمان  بشوند کماکان مورد توجه هستند

                                                          normal_1688891313-234.jpg

6-ششم، جنگ روسیه علیه اوکراین  بر اهمیت روزافزون پهپادها برای بحث های آینده بازدارندگی تاکید کرده است. توانایی اوکراین برای حمله به اهداف نظامی روسیه در صدها کیلومتری داخل خاک روسیه با پهپادهای نسبتاً ابتدایی یک تغییر بازی بود. همانطور که هواپیماهای بدون سرنشین پیچیده تر و باهوش تر می شوند، جذابیت آنها برای قدرت های بزرگ برای بازدارندگی و دفاع بیشتر می شود. "سوارم"پهپادی ممکن است برای حملات در مقیاس بزرگ علیه تأسیسات نظامی یا زیرساخت های غیرنظامی استفاده شود . از سوی دیگر، سوارم پهپادی ممکن است برای دفاع ضد موشکی یا هوایی نیز استفاده شوند. ازدحام صدها، هزاران یا حتی یک میلیون هواپیمای بدون سرنشین دیگر چیز فانتزی نیستند. علاوه بر پتانسیل آنها برای حملات گسترده، پهپادها ممکن است برای حملات دقیق علیه اهداف استراتژیک مانند پایگاه ها، مراکز فرماندهی، یا حتی رهبران نظامی یا غیرنظامی فردی نیز مورد استفاده قرار گیرند. هواپیماهای بدون سرنشین نیز با توجه به آگاهی از فضای نبرد، بازی را تغییر داده اند. پهپادهای ارزان قیمت اکنون می توانند حرکات  نیروهای زمینی و دریایی دشمن را شناسایی و آن اطلاعات را با فرماندهان جهت پاسخ های سریع و موثر به اشتراک بگذارند.

                                                   normal_droneswarm.jpg

7-هفتمین مؤلفه این فراجهان جدید" new metaverse"، امکان افزایش جنگ متعارف در چارچوب هسته ای است. از آنجایی که کشورهای بیشتری به تسلیحات هسته‌ای دست می‌یابند و قابلیت‌های نسل چهارم خود را برای جنگ‌های متعارف بهبود می‌بخشند، خطر فزاینده‌ای وجود دارد که گزینه‌های نظامی هسته‌ای و متعارف توسط فرماندهان در نظر گرفته شوند. به‌جای برنامه‌ریزی برای ایجاد بازدارندگی «هسته‌ای» در مقابل جنگ «متعارف»، فرماندهان  احتمالاً پکیجی از گزینه‌ها را با سلاح‌های هسته‌ای و متعارف توسعه خواهند داد. در تئوری، این پکیج ممکن است بازدارندگی را افزایش دهد چون یک حمله متعارف ممکن ست پاسخ اتمی داشته باشند. که می‌تواند «تابوی» هسته‌ای را که از زمان بمباران ناکازاکی برقرار بوده، تضعیف کند. همچنین ممکن است بی‌احتیاطی رهبرانی مانند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را افزایش دهد که در بحبوحه یک جنگ متعارف جاری، مایلند مکرراً تهدیدات استفاده از هسته‌ای را گوشزد کنند

                                                      normal_1401070409044719026155694.jpg

8-مولفه هشتم، عزم  چین برای پیوستن به آمریکا و روسیه به عنوان یک ابرقدرت هسته ای است. یک گزارش وزارت دفاع اشاره کرد که چین "احتمالاً  در سال 2035 انباری از حدود 1500 کلاهک اتمی ایجاد خواهد کرد" و در حال بهبود قابلیت های نظامی خود برای جنگ متعارف و همچنین بازدارندگی هسته ای در سراسر جهان است. ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت هسته ای، زمینه بازی برای کنترل تسلیحات هسته ای را تغییر خواهد داد. اگر روسیه و ایالات متحده علیرغم اختلاف نظرهایشان بر سر جنگ اوکراین، مذاکرات درباره محدودیت تسلیحات استراتژیک را از سر بگیرند، به نظر می رسد برای آنها مهم است که از چین نیز برای حضور در میز مذاکره دعوت کنند.  واشنگتن و مسکو سال‌ها تجربه در مذاکره بر سر توافق‌نامه‌های کنترل تسلیحات هسته‌ای راهبردی دارند که نیازمند شفافیت زیادی در مورد نیروها و توانایی‌های آنها از جمله نظارت و راستی‌آزمایی گسترده است. این تردید وجود دارد که چین نیز این میزان از نظارت سرزده توسط ایالات متحده و روسیه را در شرایط فعلی را بپذیرد اگر چین سلاحهای هسته‌ای دوربرد خود را در سطح ایالات متحده و روسیه بسازد، ممکن است مایل باشد که در موضع برابر، با اطمینان بیشتری وارد مذاکرات کنترل تسلیحات شود. اما چالش نه تنها بزرگ کردن زرادخانه هسته ای چین، بلکه درک تفکر نظامی چین در مورد بازدارندگی، به ویژه بازدارندگی هسته ای، وجود دارد.

                                                 normal_140009090007396724165344.jpg

9-نهم، چالش های بازدارندگی تنها در خارج از مرزهای کشورها به وجود نمی آید. دموکراسی های مدرن، از جمله ایالات متحده و متحدان اروپایی آن، نیز در سیاست داخلی و جوامع خود با مسائلی مواجه هستند که حداقل به طور غیرمستقیم بر توانایی آنها در حفظ قدرت نظامی در حمایت از بازدارندگی تأثیر می گذارد. افراط گرایی سیاسی و قطبی شدن مانع از ایجاد اجماع و رضایت نسبی  می شود که برای سلامت دموکراسی حیاتی است. در ایالات متحده، یک رئیس جمهور سابق اعتبار قانون اساسی را زیر سوال برد. در آلمان، مقامات اخیراً یک جنبش راست افراطی را که قصد ترور صدراعظم و سرنگونی دولت را داشت، کشف کرده اند. دموکراسی که با افراد بی اعتقاد به مشروطیت دموکراتیک، به ویژه در میان نخبگانش، آغشته شده است، در مواقع اضطراری در جلب مشارکت شهروندان جهت پشیبانی و همیاری و فداکاری برای امنیت ملی دچار مشکل خواهد داشت. همانطور که ژنرال کالین پاول اشاره کرد، هیچ قدرت خارجی نمی تواند ایالات متحده آمریکا را شکست دهد - فقط آمریکایی ها می توانند.

                                            normal_XM8k0moViO2US6Cr.jpg

اگر برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران و نظریه‌پردازان نظامی ایالات متحده این مؤلفه‌ها را هنگام توسعه سیاست استراتژیک و نظامی و ساختار نیرو در نظر نگیرند، بازدارندگی می‌تواند به طور خطرناکی در کوتاه‌مدت و بلندمدت تضعیف شود.

نویسندگان:

استفان سیمبالا، استاد برجسته علوم سیاسی در ایالت پن، برندی واین   

لارنس کورب از اعضای ارشد مرکز پیشرفت آمریکا و دستیار سابق وزیر دفاع

منبع:

https://nationalinterest.org/feature/world-ready-new-era-deterrence-206028

ویرایش شده در توسط scorpion57
  • Like 2
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 ایالات متحده باید در مسابقه هوش مصنوعی برنده شود

 طرفی در جنگ برنده می شود که بتواند به طور موثر از آخرین فناوری استفاده کند دقیقا برابر است با طرفی که به طور موثر از هوش مصنوعی استفاده می کند

                                                               normal_14020808000761_Test_PhotoN.png

در حال حاضر با وجود درگیری  در اکثر مناطق جهان، نمی توان به "جنگ جهانی سوم" فکر نکرد. اگر فاجعه ای به این بزرگی رخ دهد، احتمالاً  این جنگ تا حد زیادی در دنیای سایبری رخ می دهد. و بدون شک از پشتوانه هوش مصنوعی (AI) برخوردار است. این یکی از دلایل مهمی است که آمریکا باید در زمینه هوش مصنوعی "رهبری"""آقایی"" کند. به تعبیر شعار فنی مارک زاکربرگ، دشمنان به سرعت در حال حرکت هستند و مطمئناً از شکستن تابوها نمی ترسند. 

 

مانند بسیاری از نوآوری های مهم دیگر در قرن گذشته، هوش مصنوعی در ایالات متحده متولد شد. رقبا  از طریق تلاش خود و یا سرقت علمی در حال رقابت برای سبقت گرفتن از یکدیگرند،.البته تلاش های نظارتی داخلی و جهانی برای مقابله با این مسئله به خوبی در حال انجام است.  اما در مورد هوش مصنوعی همه چیز بدیع است. شاید مشخص ترین ویژگی هوش مصنوعی اضطرابی ست که در دنیا ایجاد کرده است. 

 

چنین دلهره ای یک عامل محرک در ایجاد قوانین تخصصی برای عرصه فوق العاده گسترده هوش مصنوعی بوده است. گروهی از سناتورهای آمریکایی « چارچوبی برای کاهش خطرات شدید هوش مصنوعی » ارائه کردند که هم مزایای هوش مصنوعی را تأیید می‌کند و هم تأکید می‌کند که « دارای طیف وسیعی از خطرات است که می‌تواند برای عموم مردم آمریکا مضر باشد». هر دو روش اطلاع رسانی و صدور مجوز، و همچنین ایجاد یک نهاد نظارتی جدید که توسط کنگره ایجاد می شود، در نظر گرفته شده است. اگرچه این چارچوب الزام آور نیست، اما نقشه راهی را در مورد روند تکاملی فکری سازمان دهنده ها ارائه می دهد.

                                                                normal_EU-AI-Act-910x600.jpg

 اتحادیه اروپا (EU) قبلاً قانونی فشرده و سخت گیرانه را در 458 صفحه به نام قانون"" هوش مصنوعی اتحادیه اروپا ""وضع کرده است . اما قانون با واکنش های متفاوتی از سوی دولت های کشورهای عضو مواجه شده است. این قانون به طور مناسب نگرانی‌های مربوط به سوء استفاده احتمالی، از جمله سوء استفاده از تکنیک‌های تغییر چهره را برطرف می‌کند.اما از سوی دیگر، رئیس‌جمهور فرانسه ابراز ناراحتی کرد که این قانون سنگین در برابر نوآوری‌های آمریکایی، چینی و حتی بریتانیایی به ضرر فرانسه خواهد بود، زیرا قوانین اتحادیه اروپا دیگر بریتانیا را مقید نمی‌کند. رقابت هوش مصنوعی هم در حوزه تجاری و هم در حوزه امنیتی شدید است. شرکت ها و دولت ها در حال رقابت برای تکمیل چهره آینده هستند. 

 

اگرچه این قانون در اتحادیه اروپا تصویب شده است، اما  قانون هوش مصنوعی بر روی شرکت‌های آمریکایی نیز تاثیر خواهد داشت، زیرا به خوبی ثابت شده است که فضای سایبری و تلاش‌ها برای سامان دهی و محدود کردن آن در واقع بدون مرز است. اتحادیه اروپا به عنوان اولین در نوع خود، قانون هوش مصنوعی خود را به عنوان یک الگو ارائه کرد. با این حال، سازمانهای های ایالات متحده باید تعادل نوآوری و مقررات را به دقت ارزیابی کنند. همانطور که در بالا ذکر شد، دشمنان آمریکا که هوش مصنوعی را تحت کنترل دولت توسعه می دهند، هیچ محدودیتی برای سرعت توسعه و استقرار هوش مصنوعی برای به دست آوردن مزیت dystopian"دیستوپیایی" قائل نمی شوند.

                                                                      normal_kbmjn-TBXEXEGBHTZ-Full-Image_Gall

تلاش برای سبقت گرفتن از آمریکا در همه جا به یکباره اتفاق افتاده است. ارتش ایالات متحده در حال حاضر  اهرم های" قدرت در زمان صلح" برای حفظ قدرت دفاعی خود را به اندازه کافی ندارد. در حال حاضر، ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) از هوش مصنوعی برای تکمیل سیستم های هدف گیری و هدایت موشک استفاده می کند.  گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در مورد افزایش غنی‌سازی اورانیوم ایران، زنگ خطر را در لندن و پاریس به صدا درآورد. واشنگتن و بروکسل(اتحادیه اروپا) باید در مجموع بیش از این نگران باشند. به این ترکیب، امکان به وجود آمدن محور جدیدی شرارت سایبری، شامل بازیگران دولتی و غیردولتی را نیز اضافه کنید. چین در حال حاضر از مزیت برخورداری از منابع طبیعی مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت هوش مصنوعی برخوردار است. اقتصاد و ارتش آن در حال حاضر پس از آمریکا در رتبه دوم قرار دارند. هوش مصنوعی وسیله‌ای است که چین از طریق آن می‌تواند به بهای دنیای غرب، سلطه خود را به دست آورد. 

                                                                    normal_n00001085-b.jpg

مؤسساتی که پس از جنگ جهانی گذشته برای جلوگیری از تکرار چنین فاجعه‌ای  تأسیس شده‌اند، در حال تصویب قطعنامه‌هایی هستند.در این قطعنامه ها دولتها به طور یکسان توافق می کنند که از هوش مصنوعی به خوبی استفاده کنند و به طور جمعی تخلفات آن را کنترل کنند. سازمان ملل متحد قطعنامه ای برای ترویج هوش مصنوعی ،" ایمن و قابل اعتماد" برای مقابله با چالش های جهان تصویب کرد. اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور (ITU) یک نشست " AI for Good Summit " با اهداف آرمانی  تشکیل داد. 

تاریخ حکم می کند که در درگیری های جهانی، قدرتمندترین ابزارها پیروز خواهند شد. بنابراین، برنده شدن در مسابقه هوش مصنوعی و دستیابی به هدف "صلح از طریق قدرت" بر عهده نوآوران آمریکایی است. تنها در این صورت است که می توان مسیری را برای حفظ ثبات و مقابله با دشمنانی که مصمم به استفاده از هوش مصنوعی به روشی هستند  که مفهوم جنگ را دوباره تعریف کند.ایجاد کرد

 

مانیشا سینگ عضو ارشد هوش مصنوعی در موسسه کراچ برای دیپلماسی فنی و دستیار سابق وزیر امور خارجه آمریکا

منبع:https://nationalinterest.org/tag/military

ویرایش شده در توسط scorpion57
  • Like 3
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.