scorpion57

خارکف وی-2 ، پیشرانه ای با قدمت90 سال ( Kharkiv V-2 diesel tank engine )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

(قسمت دوم)

V-2 در طول جنگ جهانی دوم

البته تمام موتورهای خانواده V-2 مورد استفاده در طول جنگ جهانی دوم  دیزلی هستند، اما همه آنها V12 نبودند. نامگذاری و ترتیب سیلندر این موتورها به دلیل چیدمان سیلندر "V" شکل و نامگذاری "V-" آنها می تواند کمی گیج کننده باشد.

اولین نسخه های V-2 روی تانک سبک BT-7M استفاده شد، که  عمده آزمایشات موتور روی این تانک انجام شد

 

 normal_Hvorostyanov-A_S_-CC-BY-SA-4_0.jp

   (تانک سبک مذکور)

 

 در سال 1940 این موتور بر روی اولین سری از تانک های T-34 نصب شد ، اما به زودی با موتورV-2-34 جایگزین شد.  موتور تا پایان جنگ جهانی دوم در تمام نسخه های تانک مورد استفاده قرار گرفت که آخرین آن تانک T-34-85 بود.

T-34 بسیار عالی بود. اما اپتیک آن بدنام بود و تا اواخر جنگ دوباره طراحی نشد.  داستان هایی از زره پوش آلمانی وجود دارد که در اطراف ستونی از T-34 ها مانور می دهد و آنها را تکه تکه می کند بدون اینکه رانندگان سرنخی از این ضربات داشته باشند. تنها زمانی که تانک های شوروی شروع به منفجر شدن در اطراف آنها کردند،آنها دیوانه وار پراکنده شدند.حتی فرمانده تانک در روزهای ابتدایی ورود T-34 نقش تفنگچی را داشت، تانک نقص طراحی داشت که به قیمت جان خدمه در جنگ تمام شد. این مشکل  طور کامل اصلاح نشد تا اینکه در تانکT-34-85 در سال 1944 خدمه سوم، "یک تفنگچی "اختصاصی را به برجک اضافه کردند.

در حقیقت، اگر تانک M4 شرمن آمریکایی یک کادیلاک بود و بسیاری از آنها در کارخانه های کادیلاک ساخته می شدند، تانکT-34 یک لادا ریوا بود . اما با همه اینها، موتور خارکف V-2 ثابت کرد که چیزی شبیه به یک فوق ستاره  است. هر چند که در هیچ نقطه ای کامل نبود، اما هر سرباز ارتش سرخ که با تعمیر موتورهای تراکتور آشنا بود، شانس خوبی برای تعمیر یک V-2 در وسط میدان جنگ داشت. . با این اوصاف، ویژگی‌های T-34 قطعاً خود را به فلسفه کهن‌الگوی شوروی مبنی بر زمخت بودن و ساده نگه‌داشتن چیزها نه فقط در مورد ماشین‌های جنگی، بلکه به طور کلی یک کیفیت زندگی، منحصربه‌فرد روسی-شوروی که عموماً به عنوان اسمکالکا شناخته می‌شود، محبوب کرد.

Smekalka به زبان روسی به معنای "توانایی مقابله با موقعیت ها یا مشکلات غیر ضروری" است. اینکه آیا این خط فکری شوروی معادل میهن پرستی  آمریکایی است یا خیر، نکته مهمی نیست. آنچه مهم است این بود که ارتش سرخ عاشق معماری V-2 شد. این موتور به سرعت در هویتزر خودکششی SU-85 و زره کوب SU-100 با همان لباس T-34 استفاده شد. انواع ارتقا یافته با سرسیلندرهای تقویت شده و پمپ های سوخت قوی تر به زودی راهی خط تانک سنگین شدند. برخی از نسخه‌های بعدی، مانند IS-4، حتی به سوپرشارژرها مجهز شدند تا عملکرد خود را تا 700 اسب بخار افزایش دهند. اما در طول جنگ جهانی دوم، V-2 همیشه می تواند بین 450 تا 600 اسب بخار قدرت تولید کند.

به طور طبیعی موتور V-2-34 توسط انواع تانکT-34، مانند SU-85، SU-100 و SU-122 استفاده می شد.

نسخه دیگری از موتور V-2K که600اسب بخار داشت، در سال 1939 بر روی تانک های سنگین KV-1 و KV-2 نصب شد. همین موتور در KV-1S از سال 1942 و در توپ خودکششی سنگین SU-152 از سال 1943 استفاده شد.این نسخه فشار پاشش سوخت بالاتری داشت و با دور بالاتر کار می کرد، که باعث می شد قدرتمندتر اما غیر قابل اعتماد باشد

      normal_IMG_20170309_163414-2-1024x768.jp

 

موتورV-2-IS (V-2-10) با قدرت 520 اسب بخار برای تانک ها و وسایل نقلیه سنگین  شوروی تا اواخر جنگ  استفاده شد، این تانک ها شامل تانک های سنگین IS-1 و IS-2 و همچنین توپهای خودکششی ISU-122، ISU-122S و ISU-152.بود

تانک های سنگین IS-3 توسط موتور V-11 با قدرت 520 اسب بخار نیرو می گرفتند که بعد از توسعه ، V-44 نامیده شد که از آن در تانک متوسط T-44 استفاده  شد . موتورV-44 به پهلو در تانکT-44 نصب شده بود تا باعث کاهش ارتفاع موتور شود، بنابراین ارتفاع کلی تانک را کاهش می داد.

 

      normal_Billyhill-CC-BY-SA-4_0.jpg

   (IS-3 هنگامی که فاش شد رهبران غربی را شوکه کرد. اما بعدا معلوم شد که تانک نسبتاً ضعیفی است.)

 

دو وسیله نقلیه شوروی دیگر از WW2 (جنگ دوم جهانی)بودند که از موتورهای مبتنی بر V-2 استفاده می کردند - تانک سبک T-50 که از موتور V-4 با موتور 6 سیلندرخطی 300 اسب بخار و کشنده توپخانه سنگین "Voroshilovets" که از موتور( V-2V )375اسب بخاری استفاده می کردموتورV-4 اساساً با برش دادن پیشرانهV-2  خورجینی دوازده سیلندری به دو بلوک 6سیلندری  برای تشکیل یک موتور شش خطی ساخته شد.

 

 

      normal_1607427955455.jpg

  (نمای شماتیک یک موتور 8سیلندر خورجینی که که با برش جای میل لنگ به دو موتور خطی 4سیلندر تبدیل میشود)

 

V-2 در طول جنگ سرد

داستان موتورV-2 با جنگ جهانی دوم به پایان نمی رسد،  این موتور در طول جنگ سرد به توسعه خود ادامه داد و تقریباً در هر تانک برجسته شوروی مورد استفاده قرار گرفت.

در طول جنگ سرد، تمام نسخه های موتورV-2، اعم از تولید انبوه و آزمایشی، در کارخانه تراکتورسازی "چلیابینسک" تولید می شد. با این حال، نسخه های  موتورهای V-2 در بسیاری از کشورها از جمله چین، هند، عراق !!!!و کره ساخته شد.

پس از جنگ جهانی دوم نسخه جدیدی از این موتور به نام V-12 برای تانک سنگین IS-4 طراحی شد که به یک سوپرشارژر مجهز شده بود و 750 اسب بخار قدرت داشت. این نسخه بسیار غیرقابل اعتماد بود و در تعداد کمی تولید شد.

یک موتور 700 اسب بخاری هم برای تانک سنگین T-10.بر پایه V-12و V-12-5 در سال 1953 به وجود آمد،

گام بزرگ بعدی در طراحی تانک شوروی با تانکT-54 انجام شد. این تانک برای آن روزها برای خودش انقلابی بود و بسیاری آن را یکی از اولین MBT ها می دانند. این تانک مجهز به موتور V-54 با قدرت 520 اسب بخار بود که توسعه همان موتور V-2 اصلی مورد استفاده در T-34 بود

مانند تانک T-44، موتور V-54 در تانک T-54 به پهلو نصب شده بود. 

      normal_800px-Tank_T-54_in_Verkhnyaya_Pys

    

(تانک تی54)

 

یک موتور کم قدرت هم برای "AT-T"، که یک تراکتورعجیب و غریب توپخانه سنگین  بر روی شاسی T-54 بود، استفاده شد. این موتور V-401 بود که 415 اسب بخار قدرت داشت.

نسخه بعدی موتورV-55 با قدرت 580 اسب بخار بود که در تانک T-55 از سال 1958 استفاده شد 

          normal_Billyhill-CC-BY-SA-4_0-1.jpg

 (تراکتور توپخانه بسیار عجیب AT-T. این ماشین بر روی یک شاسی معکوس T-54 ساخته شد که کابین آن روی موتور V-401 قرار داشت.)

 

دهه 1960 نسل بعدی MBT شوروی، یعنیT-62 به میدان آمد. و بار دیگر،تانکT-62 به نسخه های مدرن V-2 مجهز شد که با 580 اسب بخار شروع شد. ارتقاء بعدی تانک شاهد افزایش قدرت به 620 اسب بخار بود(موتورV-55V)

        t62ritn.jpg

 

کمتر از یک دهه پس از T-62،تانک T-72 آمد، یک MBT که از طرح اولیه تانکهای قبلی پیروی می کرد اما یک جهش بزرگ در توانایی به ارمغان می آورد. نیرو دادن به این وسیله نقلیه باز هم یکی دیگر از مشتقات V-2 بود.

        IMAGE634392670604218750~0.jpg

  (تانک تی72)

                                                                                                                           

قدرت با موتورچند سوختی و سوپرشارژرV-46 و بعداً با نسخهV-46-6 به 780 اسب بخار افزایش یافت.دو نسخه صادراتی T-72و T-72M از سال 1980 و T-72M1 از سال 1981، نیز از موتورV-46-6 استفاده می کردند. یک نوع از این موتور، به نامV-46-M5، در تانک T-62M-1 مدل1985 استفاده شد ضد هوایی خودکششی 2K22 Tunguska از سال 1982 از نسخه 710 اسب بخاری موتور V-46  استفاده می کرد.

 

         normal_Schneeleopard2-CC-BY-SA-4_0.jpg

  (تونگوسکا به یک جفت توپ 30 میلی متری و 8 موشک برای استفاده در برابر هواپیماهای کم پرواز مجهز است)

 

پس از سال 1984، تانکهایT-72A، T-72B و  دیگر تانکها تا پایان جنگ سرد به موتورهای چند سوختی سری V-84 با قدرت 840 اسب بخار مجهز شدند.موتور دیزلی چند سوختی (V-84A، V12) 780اسب بخاری، در هویتزر خودکششی 2S19 "Msta-S" که در سال 1989 وارد خدمت شد، استفاده شد.

 

     normal_Banznerfahrer-CC-BY-SA-3_0_.jpg

                                                                 

  (موتور V-46-6 از یک تانک T-72. این موتور هنوز از نظر ظاهری شبیه به V-2 اصلی است)

  • Like 3
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.