MR9

موشک هوابه هوای ایم-174بی ترایدنت (Trident AIM-174 B)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بسم ا...

 

بخش دوم و پایانی 

 

NAIM-174B.jpg

 

یکی از نقاط جالب توجه نسخه رونمایی شده از ایم-174 بی ،

وجود علائم مربوط به  آزمایشات میدانی هوایی روی مهمات نصب شده روی سوپرهورنتها بود 

 

اگر این لایه بندی ها به درستی تحلیل شود ، می توان چنین نتیجه گیری نمود که ایم-174بی ، نیزه دوربرد نیروی دریایی برای انهدام اهداف خاص فراتر از برد سه موشک قبلی استفاده خواهد شد. به گفته ناظران نظامی ، موشک مذکور احتمالا در دو سناریو فرضی باید وارد صحنه رزمی شود

1- دفاع از ناوگروه های هواپیمابر و شناورهای رزمی / پشتیبانی نیروی دریایی

از یک نظر ، چین یک تهدید بزرگ برای گروه های تهاجمی هواپیمابر ایالات متحده است . برخلاف آنچه که از دوره جنگ سرد تا اوایل دهه نود ، تهدید موشک های کروز اتحاد شوروی نامیده می شد ، اکنون توان پکن در ایجاد لایه های دفاعی متعدد مسلح به سامانه های ضدکشتی در انواع مختلف ، از جمله نسخه های بالستیک ضدکشتی  به شکل منحصر بفردی برای ایالات متحده آزاردهنده است. علاوه براین ، مساله ظهور تسلیحات مافوق صوت و حملات سوارم پهپادی نیز تهدید جدیدی است که باید مد نظر قرار گیرد . در نتیجه سلاحی نظیر اس ام-6  باید وارد عمل شود تا بتواند این تهدید را تا حدودی خنثی کرده  و به ناوگروه های هواپیمابر اجازه دهد تا  در فواصل طولانی تری از خود دفاع کنند . بعنوان نمونه ، استقرار جتهای سوپرهورنت مسلح به ایم-174بی ، محدوده درگیری و مقدار فضای هوایی که به شکل همزمان می توان زیر پوشش قرار داد را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد .

GR4a00wXgAEYvB4.jpg GR4a00iWwAAbvRw.jpg

 

ایم-174 بی 

هنوز اطلاعات دقیقی از نوع ماموریت این موشک جدید منتشر نشده ولی برخی ناظران نظامی معتقدند که 

حداقل سه ماموریت مجزا برای این مهمات پیش بینی شده است . 

 

 

حال سئوال این است که آیا ای-174بی جدید ، یک ایم-54 در پیکربندی جدید است ؟ پاسخ به نظر منفی باشد ، چرا که این سلاح به مراتب کارآمدتر و برد بلند تر از فینیکس بوده و فراتر از توان ایم-54 می تواند صحنه نبرد را مدیریت کند . علاوه براین ، برخلاف موشک پیشین ، توان به اشتراک گذاری اطلاعات در برد های بیشتر را به نمایش می گذارد و این مساله ای است که نیروی دریایی درآینده بدان نیاز خواهد داشت.

 

8-3-2024_10-21-05_PM.png  flying_hai__1720470897.jpg GR6HKdNa0AA8f2q.jpg

 

رونمایی از ایم-174بی ، به نوعی بازگشت نیروی دریایی ارتش ایالات متحده به دوره جنگ سرد و استفاده از موشک دوربرد ایم-54 فینیکس بشمار می رود 

این موشک به شکل خاص برای دفاع از ناوگروه های هواپیمابر نیروی دریایی در برابر حملات موشکی نیروی دریایی اتحاد شوروی سابق طراحی و تولید شده بود

 

درواقع ، حفظ قابلیتهای ضدبالستیک ایم-174بی و قرار گرفتن آن بعنوان تسلیحات استاندارد سوپر هورنت ، به نیروی دریایی اجازه می دهد  تا جنگنده ها در سریع ترین زمان ممکن در جایی که احتمال می رود تهدید بالستیک درآن وجود دارد ، متمرکز شوند و با استفاده از داده های بدست آمده از مجموعه حسگرهای سازمانی ارتش از دورترین فاصله ممکن علیه تهدیدات مورد استفاده قرار گیرند . این قابلیت به ناوگان سوپرهورنت نیروی دریایی اجازه می دهد تا از جزایر ، کاروان ها و سایر دارایی ها نیروی دریایی در برابر حملات بالستیکی محافظت نماید . علاوه براین ، وجود قابلیت درگیری با سامانه های بالستیکی مافوق صوت نیز یکی از مهم ترین جنبه های موشک هوابه هوای ایم-174 بی به نظر می رسد. درواقع ، اس ام-6 روی کاغذ تنها موشکی است که می تواند چنین ماموریتی را برعهده گیرد و حتی امکان اولویت بندی اهداف نیز برای آن در دسترس قرار دارد که این امر برای مقابله با موشک های مافوق صوت ضدکشتی یک جنبه بسیار مهم خواهد بود.

 

AIM-9X_BLOCK_II.jpg 8-3-2024_10-31-55_PM.png

 

ایم-9 ایکس بلاک2

 

از سویی دیگر وقتی محدودیت های زنجیره کشتار ارتش چین مورد بررسی قرار می گیرد ، می توان چنین برداشت نمود که ایم-174بی می تواند پرنده های نظارتی ارتش چین را در لبه قابلیتهای حسگرهای نصب شده روی آنها ، هدف قرار دهد بدون آنکه اهداف مذکور حتی متوجه حضور تهدید علیه خود شوند که این به شکل خودکار به معنای کاهش دقت هدفگیری بالستیک های متعارف و مافوق صوت چین است .

 

8-3-2024_10-13-29_PM.png 8-3-2024_10-13-14_PM.png

 

پنتاگون معتقد است که  در یک رویارویی احتمالی ، هواگردهای نیروی هوایی و دریایی ارتش چین شامل پیش اخطارهای هوابرد ،

بمب افکن های حامل موشکهای کروز مادون و مافوق صوت  و سوخت رسان ها

به تهدید اصلی برای ناوگروه های دریایی ارتش این کشور تبدیل خواهند شد

تا از ورود این شناورها به درون محدوده  دسترسی ارتش چین جلوگیری بعمل  آورند .

 

رزمایش حاشیه اقیانوس آرام 2024 ارتش آمریکا و رونمایی از AIM-174B

 

https://aparat.com/v/eoee2hv

 

همین مساله به شکل خاص در مورد بمب افکن های حامل موشکهای کروز دشمن نیز به نظر صادق باشد و به نوعی شلیک بسوی کماندار و نه منحرف کردن تیر می تواند بحساب آید . درواقع ، از صحنه خارج کردن بمب افکن های اچ-6 مسلح به موشکهای مادون صورت وای جی-12 و همچنین بالستیک های هواپایه که بدون نیاز به پرنده های سوخت رسان وارد عمل می شوند ، یک خطر بزرگ برای نیروی دریایی آمریکا بشمار می آیند ولی بکارگیری ایم-174بی به جنگنده های نیروی دریایی اجازه میدهد تا این بمب افکن ها را قبل از ورود به برد موثر تسلیحات خود ، رهگیری کرده و هدف قرار دهند .

 

Ddj8T-0XUAEM39o.jpg Chinese-Anti-Access-Area-Denial-CSBA-Cla 07-768x576.jpg

 

محدوده ضددسترسی / منع منطقه ای ارتش چین 

 

 

Chinaregionalmap.jpg 8-3-2024_10-18-46_PM.png

 

به اعتقاد پنتاگون ، یکی از تهدیدات اصلی علیه ناوگروه های هواپیمابر این کشور در یک جنگ احتمالی ،

سامانه های بالستیکی ضدکشتی چینی ها و همچنین نمونه های هواپرتاب آن است و

باید برای خنثی سازی آنها روی تسلیحات مستقر روی جنگنده ها ، حساب ویژه ای باز نمود . 

 

 

2- حمله به دارایی های با ارزش بالا

درصورت بروز هرگونه درگیری نظامی و مداخله ایالات متحده برعلیه چین یا هر سناریوی مشابه ، جنگنده های نیروی هوایی / دریایی ایالات متحده کار بسیار سختی برای رسیدن به برد موشکهای فعلی محمول خود به منظور منهدم کردن جنگنده های نیروی هوایی / دریایی چین خواهند داشت.  علاوه براین ، آسیب پذیری شدید ناوگان سوخت رسان نیروی هوایی که باید از ناوگان هوایی مهاجم پشتیبانی کند نیز مزید برعلت خواهد شد .

 

8-3-2024_10-15-31_PM.png 8-3-2024_10-15-41_PM.png 8-3-2024_10-12-40_PM.png

 

 

در نتیجه ، سوراخ کردن حباب ضد دسترسی چین که بر حضور نیروی هوایی تاکتیکی استوار است یک چالش برای ارتش آمریکا بشمار می رود که ایم-174بی احتمالا می تواند یک راه حل باشد. اما با وجود اینکه هنوز توان ایم-174 برای درگیری مشخص نیست ، ولی با توجه به مشخصات اولیه و دردسترس ، موشک مذکور می تواند  یک دارایی باارزش بشمار می رود . این بدان معنی است که  پرنده های هشدار اولیه ، گشت دریایی ، جنگ الکترونیک و هواگردهای نظارتی ارتش چین با ورود این موشک جدید باید به فکر تغییر تاکتیک های خود باشند .

 

8-3-2024_10-13-39_PM.png 8-3-2024_10-15-50_PM.png

 

ایم-174 بی در نقش هوا به هوا ، احتمالا بصورت شبکه ای با جنگنده های اف-35 وارد عمل خواهد شد 

و به فرمانده میدان اجازه می دهد تا  به شکل خودکار و مستقل از خلبان ، هدفگیری نماید

 

درواقع با ورود ایم-174 بی  روی سوپرهورنت ها به صحنه نبرد ، دارایی های حیاتی بزرگ و با مانورپذیری کم ، حتی در پشت خطوط مقدم بشدت در خطر قرار خواهند گرفت و توانایی های آنها شروع به ریزش خواهد کرد و به پرنده های پشتیبانی و جنگنده های خودی اجازه می دهد تا به محدوده ضددسترسی چین بیشتر نزدیک شوند . علاوه براین ، بمب افکن ها ، جنگنده های تاکتیکی و شناورهای بزرگ و کوچک ارتش چین نیز بیشتر تهدید خواهند شد ، چشم ها و گوش های هوایی دشمن را از رده خارج می کند ، زنجیره کشتار وی را خنثی کرده و مسیر را برای خودی هموارتر می کند.

 

8-3-2024_10-16-14_PM.png

 

نیروی دریایی ایالات متحده احتمالا با تغییر جستجوگر اس ام-6 و تبدیل آن به حسگرضدتشعشع دوحالته ، می تواند از این موشک بعنوان یک موشک ضد ای وکس نیز استفاده کند . با این حال برخی معتقدند که  چنین تغییراتی ممکن است چندان ضروری نباشد  چرا که دارایی های مستقر در فضا می توانند محل دشمن را از بالا شناسایی نمایند. براساس سناریوهای مطرح شده ، هراندازه از زمان یک درگیری می گذرد ، سوپرهورنتهای حامل ایم-174بی می توانند از عملیات جنگنده های اف-35 درعمق صحنه ، پشتیبانی نمایند . بدین ترتیب ، ترکیبی از قابلیتهای جنگنده های نسل 4 و 5 شرایطی را برای شکست لایه های ارتش چین بوجود می آورد که پیش از این وجود نداشت.

 

China-H6-Bomber-Cutaway-ASBM-scaled.jpg China-H6-Bomber-weapons-loads-1-1024x568

 

8-3-2024_10-53-05_PM.png 8-3-2024_10-52-22_PM.png 6bb08d46cf5353deed56caa36b87fe1a.jpg

 

 

درنهایت ، بررسی هایی صورت گرفته با این موضوع که آیا می توان نمونه های ساده تری از موشک مذکور را بدون جستجوگر راداری فعال تولید کرد یا چنین چیزی ممکن نیست ، ولی برای تحلیلگران نظامی براین اعتقاد قرار دارند که اضافه شدن یک جستجوگر فروسرخ کم هزینه یا نمونه بدون حسگر به منظور حمله به اهداف زمینی می تواند هزینه های تولید انبوه را کاهش داده ، سرعت تحویل را فزونی بخشد و نمونه های متنوعی را در اختیار کاربر قرار دهد . بعنوان مثال ، ارائه نسخه مجهز به  جستجوگر دوحالته  ، نظیر آنچه که  در مهمات ای جی ام-88 جی ( موج میلیمتری و ضد تشعشع )  بکار رفته می تواند نقش بسیار مهمی را در از میان بردن توان ضددسترسی دشمن بازی می کند و زمینه را برای نفوذ موشکهای کروز ، پهپادها و جنگنده های پنهانکار به داخل حوزه دفاعی  نیروی متخاصم فراهم نماید.

 

پی نوشت :

منبع1

منبع2

منبع3

منبع4

منبع5

منبع6

منبع7

8- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری )  بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند. 

 

 

  • Like 2
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, MR9 گفت:

حال سئوال این است که آیا ای-174بی جدید ، یک ایم-54 در پیکربندی جدید است ؟ پاسخ به نظر منفی باشد ، چرا که این سلاح به مراتب کارآمدتر و برد بلند تر از فینیکس بوده و فراتر از توان ایم-54 می تواند صحنه نبرد را مدیریت کند . علاوه براین ، برخلاف موشک پیشین ، توان به اشتراک گذاری اطلاعات در برد های بیشتر را به نمایش می گذارد و این مساله ای است که نیروی دریایی درآینده بدان نیاز خواهد داشت.

 

8-3-2024_10-21-05_PM.png  flying_hai__1720470897.jpg GR6HKdNa0AA8f2q.jpg

 

رونمایی از ایم-174بی ، به نوعی بازگشت نیروی دریایی ارتش ایالات متحده به دوره جنگ سرد و استفاده از موشک دوربرد ایم-54 فینیکس بشمار می رود 

این موشک به شکل خاص برای دفاع از ناوگروه های هواپیمابر نیروی دریایی در برابر حملات موشکی نیروی دریایی اتحاد شوروی سابق طراحی و تولید شده بود

همچنان حکایت  اف14 و فینیکس و نقشی که ایفا کردند با قوت تمام زنده است و ادامه دارد !

  • Like 2
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.