RedArmy

جنگنده عمودپرواز یاک-141 فری استایل ( Yak-141/Freestyle)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

معرفي هواپيماي عمود پرواز Yak-141
تصویر
تصویر
مشخصات
ساخته شده براي رقابت با هواپيماي AV-8B Harrier II ناتو
وزن : 15.9 تن (حداكثر وزن 19.5 تن)
سرعت : 1.7 ماخ (1800 كيلومتر)
ابعاد :
18.30 متر طول
5 متر ارتفاع
10.10 متر فاصله دو سر بالها
حداكثر ارتفاع پروازي : 15500 متر
برد : با يك مخزن سوخت خارجي و takeoff كوتاه 2100 كيلومتر ، برد بدون مخزن سوخت خارجي و با takeoff قائم 1400 كيلومتر
خدمه : 1 نفر
تسليحات :
يك توپ 30 ميلي متري
AA-11 Archer / R-73
AA-12 AMRAAMski / R-77 RVV-AE
AA-10A/B/C/D/E Alamo-A/B/C/D/E / R-27R/T/RE/TE/AE
AA-8 APHID / R-60
AS-14b Kedge / Kh-29L
AS-10 KAREN / Kh-25
AS-17 Krypton / Kh-31
AS-14b Kedge / Kh-29T
و انواع بمب هاي هدايت تصويري و خوشه اي و همچنين غلاف هاي شليك راكت
تصویر
تصویر
هواپيماي چند منظوره yak-141 دومين نسل از هواپيماهاي عمود پرواز روسي است كه قرار بود جايگزين هواپيماي yak-38 بشود اما به دليل مشكلات مالي هيچ وقت اين اتفاق روي نداد.
اولين بار نمونه آزمايشي اين هواپيما در سال 1980 توسط يك ماهواره جاسوسي غربي در مركز تست Zhukovsky روسيه ديده شد اما تا سال 1988 تعداد اين هواپيما همين يك فروند بود تا اينكه در اين سال 2 فروند از اين جنگنده به طور همزمان به پرواز درآمدند.
گفته مي شود هواپيماي yak-141 از همان رادار mig-29 بهره مي برد استفاده از رادار mig-29 توانايي خوبي براي شليك انواع بمب ها و موشك هاي پيشرفته به yak-141 مي دهد.
از جمله مشتريان اين هواپيما مي توان به ايتاليا ، آرژانتين ، هند و تعدادي از كشورهاي خاورميانه اشاره كرد.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالب بود. این جنگنده سالها قبل از اف35 پروازهای آزمایشی خود را با موفقیت انجام داد و قرار بود بصورت انبوه تولید و جایگزین یاک38 شود که با فروپاشی شوروی این طرح کنسل شد.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تقريبا تمام پروژه هاي نظامي شوروي با فروپاش ان كشور كنسل شد از جمله ساخت چند ناو هواپيما بر كه در اوايل تشكيل دولت جديد روسيه از چند ناو هواپمابر باقي مانده فقط يكي از ان ها در خدمت باقي ماند كه هواپيما بر ادميريال كانزنتسف بود و بقيه به كشور هاي اسيايي از جمله هند فرو خته شد
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اي كاش دنيا از حالت دو قطبي خارج نمي شد جنگنده زيبايي معرفي كردين من عكسش رو نديده بودم icon_cheesygrin

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://i4.tinypic.com/53g5wuo.jpg

طرح اولیه این هواپیما در سال 1975 ارائه گردید که بدلیل مدت زمان نسبتا طولانی که برای طراحی موتور لازم بود و هزینه بسیار بالا طرح متوقف شد ولی ظاهرا این طرح بصورت کلی نیز ملقی نشده بود زیرا به ناگهان در ابتدای سال 1989 اعلام شد که این هواپیما بزودی پرواز خواهد کرد و در مارچ سال 1989 این هواپیما به خلبانی Andrei Sinitsin اولین پرواز آزمایش خود را انجام داد . این هواپیما از سوی ناتو به Freestyle معروف می باشد . در اصل این هواپیما برای جایگزینی yak-38 ساخته شد که yak-141 هم بزرگتر و هم سریعتر بود . yak-38 وظیفه دفاع از استهکامات اتمی کیف را برعهده داشت که yak-141 به محض جایگزینی علاوه برآن به واسطه دارا بودن راداری بسیار قوی و مجهز شدن به موشکهای ضد زیر دریایی این وظیفه را بعهده گرفت . yak-141 دارای سیستم مراقبت و هدایت دریایی می باشد سیستم نصب شده در بدنه و کابین هواپیما به خلبان این اجازه را می دهد که بلادرنگ وضعیت عمود پرواز را به افقی و بالعکس تغییر دهد و بشکلی منحصر به فرد قادر خواهد بود این عمل را در حالی که بصورت افقی در حرکت است تغییر وضعیت دهد و بصورت عمودی پرواز کند برخلاف yak-38 این هواپیما کمترین نوسان عملیاتی را دارا می باشد . با استفاده از پس سوز موتور yak-141 می تواند سرعت خود را تا 1.8 ماخ افزایش دهد که براستی این مزیت برای یک هواپیمای عمود پرواز در دنیا بی نظیر می باشد بطوری که با تولد این هواپیما نیروی هوایی انگلستان طرح هواپیمای عمود پرواز p-115 را کنسل می کند . yak-141 در اولین آزمایشها رکورد ها را یکی یکی می شکند بطوریکه در اولین حرکت رکورد Harrier’s را در رسیدن در کمترین زمان به بیشترین ارتفاع ( پرواز عمودی ) را شکست که همین باعث شد حکمرانان شوروری با تامین بودجه لازم اجازه تولید انبوه این هواپیما را صادر نمایند . بلافاصله کمیته از سوی یاکولوف طراح yak-141 برای بحث صادرات این هواپیما تشکیل شد تا علاوه بازاریابی طرحی ارئه شود که این هواپیما به شکلی خاص صادر شود یعنی یکسری از دستگاههای نصب شده برروی آن حذف و سپس صادر شود و حاصل آن این بود که بلافاصله کشورهای اسپانیا و هندوستان آمادگی خود را برای خرید اعلام کنند ولی مخالفت اولیه اعلام شد و طرح ملقی گردید در نتیجه چون بنا به سرمایه گذاری در این طرح شد اشکالات اولیه گرفته شد و هر دو مدل اولیه را خرد کردند و با رفع اشکالات مدل دوم آن در نوامبر 1991 ساخته شد . در این طرح شکل بدنه و دماغه کمی تغییر کرد که اولین پرواز آن در حضور فرمانده نیروی دریایی روسیه موفق نبود هواپیما بعد از پرواز با سرعت به سمت زمین آمد و خلبان که گویا قادر به کنترل هواپیما نیود اجکت کرد و هواپیما منهدم گردید .

http://i2.tinypic.com/2wmlxxd.jpg

بدنه :

کار طراحی اولیه به کمک کارخانه سوخو و با کمک طراح سوخو 27 آغاز شد . کار ساخت ماکتهای اولیه آغاز شد بطوری که کار بقدری دقیق بود مقایس اندازه های ماکت و نمونه اصلی دقیقا درست بود . نمونه های کابین خلبان نیز با کمک طراح کابین SU-22 نیز با دقت هرچه تمام تر به پایان رسید . طراحی دماغه و جایگاه رادار نیز شبیه MIG-29 بود به پایان رسید نمونه های اولیه ماکت از چوب و پنبه ساخته شد و بدنه هواپیما با نوعی پلاستیک خاص – 28% الیاف کربن – آلمینیوم و لیتیم ساخته شد . پوسته رادار با الهام گرفتن از نوع پوسته رادار فانتوم ساخته شد . چتر ترمز و جایگاه آن با الهام گرفتن از F-15 ساخته شد . تنها مشکل تراشیدن جایگاه موتور در مدل پلاستکی بود که اون نیز با استفاده از نوعی پلاستیک خاص میسر شد

http://www.postimage.org/aV2aHj4i-a1659f456ce0e81430b200d5ead8f478.jpg
http://www.postimage.org/aV2aGDFS-a1659f456ce0e81430b200d5ead8f478.jpg

بالها :

طراحی شکل بالها باید طوری بود که در مانورهای هوایی نیز به کمک هواپیما بیاید پس کار طراحی بالها با الهام گرفتن از بالهای F-16 آغاز شد . ابتدا دوسر بال طراحی شد و برای هر طرف یک ریل جداشوند قرار داده شد تا موشک هم بتواند به سر دو بال وصل شود . با بالها دو قوص داده شد تا بصورت بالکها تهاجمی عمل کنند که این نمونه حتی به فکر سازندگان f-16 هم نیافتاده بود .

http://www.postimage.org/aV2aJ5jJ-a1659f456ce0e81430b200d5ead8f478.jpg

کابین :
طراحی کابین توسط طراح کابین su-22 انجام شد و کیتهای داخلی کابین با الهام گرفتن از طرح کیتهای کابین saab37 ساخته شد . مدل دو کابین نیز برای آموزش خلبانان روسی طراحی شد . قوسهایی برای کابین درنظر گرفته شد که خلبان با دید کافی بتواند موقیت خود و اهداف را مشخص کند . همچنین کابین مجهز شد به صندلی پران با راکت k37 که با فشار حاصله توسط این راکت صندلی تا ارتفاع 40 متر به سمت بالا پرتاب می شد . سیستم کنترل اقلام دریایی نیز برای اولین بار در روسیه طراحی و بر روی این هواپیما نصب شد . صندلی خلبان از فلز سفید رنگی به نام km1 ساخته شد که بتوان راکتهای k-37 را بر روی آن نصب کرد . کانپه کابین خلبان را بوسیله نوعی سرب به بدنه وصل شد که بلافاصله با فشار خلاف جهت شکسته و جدا شود . ولی با اولین پروازها با مدل اولیه مشخص شد که خلبانان زیاد از نحوه طراحی کابین راضی نیستند و آنرا قدیمی می دانند که در ورژن جدید آن نیز اصلاح شد.

http://www.postimage.org/aVpZGK9-a1659f456ce0e81430b200d5ead8f478.jpg

عمود پرواز :

از دیگر مشخصات این هواپیما شکل منحصر به فرد قرارگیری حالت موتور در هنگام پرواز عمودی بود . البته در طراحی این قسمت اصول بکار گرفته شده در yak-38 در نظر گرفته شد . موتورهای توربوفنی RD-41 بکاررفته بشکل منحصر بفردی در جای خود قرار می گیردقبل از حرکت موتور دریچه پایینی آن بوسیله اهرمی که در کابین وجود دارد فرمان حرکت را دریافت و بصورت مکانیکی جابجا می شود البته بدلایل خاصی که روسیه دارد هنوز هیچگونه فیلمی در این زمینه تهیه نشده است تا دقیقا شکل این کار را مشخص کند . موتور قدرتمند R-79-300 نیز با حرکتی 90 درجه از جای خود حرکت کرده و هواپیما را آماده پرواز می کند . بالکهای موتور این هواپیما در طراحی مجدد با لهام از f-18a ساخته شد . ارابه فرود از جنس فلزی بسیار سخت ساخته شد که هواپیما براحتی بتواند با سرعتی بیشتر بر روی زمین بنشیند.
http://www.postimage.org/aVpZTcS-a1659f456ce0e81430b200d5ead8f478.jpg

مشخصات دیگر :
دهانه و لوله توپ در قسمت زیرین هواپیما و به شکلی وصل شد که قابلیت حرکت و کنترل داشت . دستگاه کنترل الکترونیک از دماغه هواپیما به قسمت انتهای در زیر دم انتقال پیدا کرد . جایگاه های نصب بمب بصورت جداگانه ساخته شد بطوری که این جایگاهها را می توان برداشت و دوباره لود کرد . جایگزاری موشک نیز در این هواپیما براحتی هرچه تمام تر صورت می گیرد

در نهایت در سال 1995 با دستور یلتسین رئیس جمهور وقت روسیه اجازه صادرات این هواپیما با برداشتن یکسری از دستگاههای اصلی صادر شد و البته در دستور ذکر گردید که فقط باید به کشورهای آسیایی و امریکای لاتین فروخته شود.



مشخصات:
سازنده : Russia – Yakovlev

نقش : دفاع هوایی

خدمه : یک نفر

موتور : One Kobchenko/Soyuz R-79-300 vectored-thrust با قدرت 10500 کیلوگرم و با روشن کردن پس سوز با قدرت 15500 کیلوگرم
دو موتور Rybinsk RD- 41 turbofan هر یک با قدرت 4400 کیلوگرم

مساحت بال : 7/31 مترمربع

طول : 36/18 متر

ارتفاع : 5 متر

طول بال : 10/10 متر

فاصله چرخها : 3 متر

فاصله چرخهای عقب با جلو : 94/6 متر

وزن : 11650 کیلوگرم

حداکثر وزن هنگام پرواز عمودی : 15800 کیلوگرم

حداکثر وزن هنگام پرواز افقی : 19500 کیلوگرم

حداکثر وزن مهمات قابل حمل : 3600 کیلوگرم

ظرفیت بنزین :
داخلی : 4400 لیتر
خارجی 1750 لیتر

شعاع عملیاتی : 2100 کیلومتر

سقف پرواز : 15000 متر

سرعت : 8/1 ماخ

تسلیهات :

مسلسل 30 میلی متری

6 جایگاه نصب مهمات

موشکهای هوا به هوا :
موشک میان برد راداری AA-10 / R-27
موشک هدایت شونده حراراتی AA-11 / R73
موشک دور برد R-77

موشکهای هوا به زمین :
موشکهای KH-25 - KH31 – AS17 – AS12

و انواع بمب و راکت

صندلی پران : مجهز به راکت K36V


http://www.postimage.org/aVp_m8A-a1659f456ce0e81430b200d5ead8f478.jpg
http://www.postimage.org/aVp_r7S-a1659f456ce0e81430b200d5ead8f478.jpg
http://www.postimage.org/aVp_B6r.jpg
http://www.postimage.org/Pq10mi2S.jpg
http://www.postimage.org/aVq2hJ9.jpg
http://www.postimage.org/aVq41tr.jpg
http://prototypes.free.fr/vtol/nouv1/yak141_3.jpg
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/yak141a.jpg

منبع:http://www.daneshju.ir/forum/f317/t28688.html
ترجمه و گردآوری : moh-597
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
6 جان دستت درد نكنه عكس هاي باحالين.
(اينارو از كجا گير مياري؟ من كه نتونستم گير بيارم :? )
(نكنه ADSL داري اونم با سرعت يك گيگ؟ icon_eek )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالب بود. از برادران بليز و 666666 تشكر ميكنم.

ولي ظاهرش چنگي به دل نميزنه. من به ظاهر جنگنده خيلي اهميت ميدم. :?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هواپیمای مناسبی هستش،با توجه به برتری هایی که داره مثل برد عالی،سرعت مناسب و حمل انواع موشک های هوا به هوا و به زمین،میتواند در انواع عملیات ها خدمت کند،
منتها من از اینجور هواپیماها متنفرم...
yak141_3%7E0.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


موتور : One Kobchenko/Soyuz R-79-300 vectored-thrust با قدرت 10500 کیلوگرم و با روشن کردن پس سوز با قدرت 15500 کیلوگرم
دو موتور Rybinsk RD- 41 turbofan هر یک با قدرت 4400 کیلوگرم


يعنى سه موتوره است؟!! :?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بله سه موتوره هست،،، قدرت زیادی لازمه و موتورها باید بتونند هواپیما رو از روی زمین بکنند و به هوا ببرند ...

[align=center]yak_1~0.jpg[/align]

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.