sepehr

هواگرد پیش اخطار هوابرد عدنان/ سیمرغ

Recommended Posts

اواخر سال 86 بود که اعلام شد متخصصین کشورمون تونستند به تکنولوژی رادارهای آرایه فازی دست پیداکنند و این خبر از سوی منابع مختلف تایید شد.
با فرض صحت این خبر، مطمئنا به زودی شاهد آماده سازی «بغداد» و حتی تولید هواپیماهای آواکس جدید باشیم.
همچين با توليد Tu-204/334 در ايران مي شه از اين هواپيماها به عنوان آواکس استفاده بشه.البته روي ايران 140 هم مطالعاتي صورت گرفته. icon_biggrin icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حتي گشتن رادارش هم نميتونه دليلي بر عملياتي بودن اين هواپيما باشه ، اطلاعات دوستمان Armanmodern كاملا درسته ، من يك بار در اين مورد مطلب نوشتم دوستان شورش كردند ، اين هواپيما در صورت عملياتي شدن هم مالي نيست و روسها هم نه اجازه دارند ونه مايلند كه اونو ارتقاء بدن ، ولي خوب رژه است ديگه ، براي رژه قشنگه !!

دیگه وسع ایران در همین حده.

راستی امکان داره رادوم آواکس در اثر حرکت تکون بخوره؟
به این عکس توجه کنید:
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این برد را شرکت سازنده اعلام کرده و در سایت گلوبال سیکوریتی و فاس هم موجود است.

ببخشید مدتی کار داشتم دیر سر زدم !
اما سایت فاس امار تخیلی زیاد میده!!
هرکسی نظری داره و نظر شما هم محترمه و من هم به احترام شما می پذیرم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان ببخشید که با دمپایی میام وسط بحثتون:
رادار عدنان از مدل Thompson –CSF Tiger-G است که در عراق با نام "صلاح الدین" تولید می شد و بردش هم اگه درست خاطرم باشه حدود 300 کیلومتر هست و تجهیزاتش هم بصورت ترکیبی از چند شرکت اروپایی گرفته و نصب شد و کلاً آش شعله قلمکاری شد که حتی خود عراق هم مدام به دنبال تغییر رادار درآواکس های بعدیش بود و مستحضرید که حتی تجهیزات راداری عدنان با بغداد-1 متفاوته!
این رادار دو بعدی است و به عنوان رادار پرنده کارایی چندانی ندارد و مشکل دیگری داره که در صورت یکی دو ساعت استفاده از رادار در آسمان، چنان گرمایی ایجاد میکنه که قابل تحمل نیست و خدمه رو با مشکل مواجه میکنه و نمیشه بیش از اون ازش استفاده کرد.
بهرحال دیدم که بعضی از دوستان صاحب نظر، عدنان رو A-50 خطاب کردند..خواستم بگم زمین تا آسمون با اون فرق داره و فقط ظاهرش مثل مدل روسی اش هست.
هر پرنده ای که بشقاب داشت و شبیه ایلوشن-76 بود A-50 نیست.
در ثانی اگه رادار این آواکس کار میکرد مطمئن باشید روز رژه بشقابش رو میچرخوندن تا نشون بدن که رادارش عملیاتیه. در شرایط حاضر ساخت یه رادار قوی هوابرد در داخل کشور ،محتملتر از ساخت یا خرید قطعات کمیاب این رادار نامناسب هست.


در ضمن در مورد برد مفید هم حق با آقا سعیده. باید عنوان کنید که برد مفید در برابر چه چیزی و چه سطح مقطع راداری؟ برد مفید یک آواکس در برابر توپولوف-95 با اون جثه اش با برد مفید شناسایی یک گنجشک یکم فرق داره!!! نه؟
معمولاً میگن مثلاً فلان رادار توانایی تشخیص سطح مقطع راداری 3 متری رو در فلان فاصله داره.


مطمین باش همون a-50 هست
عراقیها توان تعویض رادار رو نداشتن که بخوان رادارش رو عوض کنن !
در ضمن خود شرکت سازنده می گه shmel-m بعد شما می گید تامسون !!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فلانكر عزيز ، دوستان درست گفتند ، اگر اين هواپيما همان عدنان باشه رادارش تامسونه ، هر ماخذي را كه جستجو كنيد همين را پيدا خواهيد كرد ، عدنان كاريكاتوري از A-50 است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان ببخشید که با دمپایی میام وسط بحثتون:
رادار عدنان از مدل Thompson –CSF Tiger-G است که در عراق با نام "صلاح الدین" تولید می شد و بردش هم اگه درست خاطرم باشه حدود 300 کیلومتر هست و تجهیزاتش هم بصورت ترکیبی از چند شرکت اروپایی گرفته و نصب شد و کلاً آش شعله قلمکاری شد که حتی خود عراق هم مدام به دنبال تغییر رادار درآواکس های بعدیش بود و مستحضرید که حتی تجهیزات راداری عدنان با بغداد-1 متفاوته!
این رادار دو بعدی است و به عنوان رادار پرنده کارایی چندانی ندارد و مشکل دیگری داره که در صورت یکی دو ساعت استفاده از رادار در آسمان، چنان گرمایی ایجاد میکنه که قابل تحمل نیست و خدمه رو با مشکل مواجه میکنه و نمیشه بیش از اون ازش استفاده کرد.
بهرحال دیدم که بعضی از دوستان صاحب نظر، عدنان رو A-50 خطاب کردند..خواستم بگم زمین تا آسمون با اون فرق داره و فقط ظاهرش مثل مدل روسی اش هست.
هر پرنده ای که بشقاب داشت و شبیه ایلوشن-76 بود A-50 نیست.
در ثانی اگه رادار این آواکس کار میکرد مطمئن باشید روز رژه بشقابش رو میچرخوندن تا نشون بدن که رادارش عملیاتیه. در شرایط حاضر ساخت یه رادار قوی هوابرد در داخل کشور ،محتملتر از ساخت یا خرید قطعات کمیاب این رادار نامناسب هست.


در ضمن در مورد برد مفید هم حق با آقا سعیده. باید عنوان کنید که برد مفید در برابر چه چیزی و چه سطح مقطع راداری؟ برد مفید یک آواکس در برابر توپولوف-95 با اون جثه اش با برد مفید شناسایی یک گنجشک یکم فرق داره!!! نه؟
معمولاً میگن مثلاً فلان رادار توانایی تشخیص سطح مقطع راداری 3 متری رو در فلان فاصله داره.


مطمین باش همون a-50 هست
عراقیها توان تعویض رادار رو نداشتن که بخوان رادارش رو عوض کنن !
در ضمن خود شرکت سازنده می گه shmel-m بعد شما می گید تامسون !!



از ما گفتن بود که عدنان از سری A-50 نیست. حالا شما دوست داری A-50 باشه خوب ما هم میگیم چشم!

ولی یکم در منابع بگردی متوجه میشی که رادار عدنان فرانسوی است و تامسون هم هست و اصلاً هم در حد شمل و غیره نیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

منم با آقا سعيد موافقم
اين آواكس بيشتر براي اهداف زميني طراحي شده است تا اهداف هوايي

اما برعکس شما دوست گرامی نظر من اینطور نیست رادار تامسون این آواکس توانای خوبی داره ویا لااقل مداومت پروازی خیلی بیشتر از اف 14 های درمو داغونمون داره اگر یه فروند دیگه داشته باشیم با مداومت پروازی که هر دو می تونند ایجاد کنند ضعف رادارهای زمینی مون رو میتونند جبران کرده ودر هنگام شناسایی اون جنگنده های اسرائیلی دیگه نیروی هوایی وپدافند هوایی کوتاه برد ما قافل گیر نمی شه .به امید عملیاتی شدن اون فروند دیگه که در شیرازه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این برد را شرکت سازنده اعلام کرده و در سایت گلوبال سیکوریتی و فاس هم موجود است.

ببخشید مدتی کار داشتم دیر سر زدم !
اما سایت فاس امار تخیلی زیاد میده!!
هرکسی نظری داره و نظر شما هم محترمه و من هم به احترام شما می پذیرم .


جالا سایت فارس رو بیخیال!

شما به مشخصات اعلام شده این هواپیما توسط شرکت روس آبارون اکسپورت نگاه کنی متوجه بردهایی میشی که نوشتم.

دیگه روسها اینقدر بی عقل نیستن که آواکسی بسازن با برد رادار در سطح یک جنگنده!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
توی کتاب صاعقه صحرا نوشته بود که عراقی ها با رادارهای تامپسون تونسته بودند اف117 ها رو رهگیری کنند و امریکا اونا رو مجبور کرد که اسرار رادارش رو به آمریکا رد کنه تا بشه با این رادارها مقابله کرد. راست و دروغش گردن نویسنده. به هر حال هرچی که باشه تکنولوژی این رادارها باید مال 10-20 سال باشه و احتمالا الان از مد افتاده. بعدش هم این هواپیمای ایران اسمش عدنانه. آ50 یکی دیگه است که قرار بود روسیه برای چین بسازه تازه رادارش هم قرار بو د از اسرائیل بیاد. آخه چند بار بگم. بعدها چینی ها خودشون هواپیما هه رو تکمیل کردن اسمش رو گذاشتن کاجی2000.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آ50 قرار نبود براي چين ساخته شود و آواكس نيروي هوايي روسيه است كه تاكنون 40 فروند از آن ساخته شده است. مدل مخصوصي كه براي چين در حال ساخت است A-50I نام دارد كه از رادار ساخت اسراييل به نام فالكون707 استفاده ميكند. اين رادار قويترين رادار آواكس جهان است و قدرت شناسايي آن احتمالا بيشتر از رادار آواكس E-3C باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همین آواکس نصفه و نیمه اگه رادارش عملیاتی بشه از هیچی بهتره. البته اینطور که چند وقت قبل اعلام شده باید بتونیم در آینده خودمون رادار پرنده پیش اخطار تولید کنیم. پروژه آواکس ایران-140 هم که اصلا رفت پی کارش... icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آواكس ايران140 يك مشكل بزرگ دارد و آن مداومت كم پروازي است و امكان سوختگيري هوايي هم ندارد. فكر كنم بيشتر از 4 ساعت قادر به پرواز نباشه كه در زمان جنگ و براي پوشش كامل كشور نياز به پرواز همزمان حداقل 5 فروند آواكس ايران140 است تا كل آسمان ايران پوشش داده شود. با احتساب 2 سورتي پرواز براي هر هواپيما ما به 15 فروند از اين آواكس نياز داريم. ولي آواكسي مانند A-50 با قابليت سوختگيري هوايي مداومت پروازي زيادي داشته و تا 12 ساعت يعني سه برابر زمان پرواز ايران140 قادر به پرواز است كه با در نظر گرفتن برد بيشتر رادار و سيستمهاي كامپيوتري قويتر آن پرواز همزمان 3 فروند براي پوشش كامل كشور كافي است و ما تنها به 6 فروند از اين آواكس با يك سورتي پرواز در روز براي هر كدام نياز داريم. البته بايد هزينه ها را هم در محاسبه فوق لحاظ كنيم. قيمت A-50 بصورت رسمي اعلام نشده است اما با توجه به قرارداد 800 ميليون دلاري چين براي خريد 4 فروند از اين هواپيما در سال 1996 با روسيه و در نظر گرفتن افزايش قيمت محصولات روسي از سال 2000 به اين سو و كاهش ارزش دلار به ميزان 25٪ قيمت اين هواپيما در زمان حال در حدود 300 ميليون دلار خواهد بود. هزينه ساخت هر فروند ايران140 را 8.5 ميليون دلار اعلام كرده بودند كه با تبديل آن به آواكس حداكثر هزينه قابل تصور 50 ميليون دلار به ازاي هر فروند ميباشد. يعني آواكس ايران140 حداقل يك ششم آواكس A-50 هزينه خريد و نگهداري داشته و كاربري آسانتري هم دارد. در كل از نظر اقتصادي و كاهش وابستگي همان استفاده از 15 فروند آواكس ايران140 باصرفه تر خواهد بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سعید جان تا حدود زیادی باهات موافقم. اما یه چیزی رو هم باید به معادلات اضافه کرد. ما هنوز در اول راه هستیم و مطمئناً علاوه بر مداومت پروازی و قابلیت سوختگیری هوایی ، کارآیی و دقت و قدرت و برد شناسایی و فرماندهی هوایی آواکس A-50 خیلی بیشتر از ایران-140 هستش. برای اینکه بتونیم از تکنولوژی روز بهتر استفاده کنیم و در ضمن روی پای خودمون بایستیم و آینده نگری هم کنیم، به نظرم میشه تلفیقی از این 2 آواکس رو در اختیار گرفت. 2 آواکس A-50 برای پایگاه های هوایی تهران و شیراز برای پوشش نیمه شمالی و جنوبی کشور، و 6 فروند آواکس ایران-140 برای پایگاه های تبریز، همدان، دزفول، چابهار، مشهد و اصفهان برای پوشش مناطق مرزی و حاشیه ای چطوره؟ اینطوری فضای کلی کشور رو میشه با A-50 پوشش داد و برای مناطق مرزی و مواقع ضروری از ایران-140 استفاده کرد. البته ایران-140 رو برای اصفهان رو همینطوری گفتم که اونجا هم یه چیزی داشته باشیم! اگه مایه دار باشیم میتونیم یه A-50 هم برای اصفهان بخریم تا تمام مناطق مرکزی کشور رو پوشش بده! icon_biggrin راستی به نظرت در حال حاضر ایران میتونه بصورت مستقل رادار پرنده دوربرد و بدردبخور بسازه؟ چیزی که فقط واسه نمایش تو رژه نباشه، و برای صحنه جنگ و مدیریت نبرد مفید واقع بشه؟ راستی نظرت در مورد طرح تولید توپولوف- 204/234 چیه؟ میشه آواکس کرد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مشكل اينه كه اولا امكان A-50 رو نداريم و ثانيا در صورت خريد وابستگي شديدي به روسيه خواهيم داشت. اين هواپيما مثل ميگ29 نيست كه متخصصين نيروي هوايي قطعاتش رو باز و سريع باهاش آشنا شده و اورهال كنند! اما اگر بتوانيم بخريم بهتر از هيچ است. حداكثر برد رادار اين آواكس 800 كيلومتر ميباشد و برد مفيد آن تا 400 كيلومتر در برابر هواگردهاي به اندازه جنگنده است. با چنين بردي بطور مثال آواكسي كه در آسمان تهران پرواز ميكند استانهاي اردبيل و قم و سمنان و اصفهان و ... را هم پوشش خواهد داد. يا مثلا آواكسي كه در آسمان اصفهان باشد شيراز و بندرعباس و ... را هم پوشش ميدهد. براي همين گفتم كه سه فروند براي پوشش كامل كشور كافي است و در كل به 6 فروند از اين آواكس نياز است. در مورد ساخت رادار پرنده ان شاء ا... تا چند سال ديگر خواهيم ساخت. پيشرفتهاي بزرگي در صنايع الكترونيك نظامي ايران صورت گرفته است كه بعدها توسط مسولين اعلام ميشود. توپولوف204 و كلا هر هواپيمايي رو ميشه آواكس كرد اما بايد ديد ارزش اين كار را دارد؟ براي اين منظور ميبايست متخصصين امر مشخصات فني هواپيما را بررسي كرده و نظر نهايي را بدهند و متاسفانه بنده اطلاعاتي از اين هواپيما ندارم. كلا مسافري چيزي نميدونم! icon_biggrin يك نكته مهم ديگر را هم فراموش كردم بگويم. براي آواكس نياز به اسكورت دوربرد داريم. بهترين گزينه سوخو35 ميباشد. هر آواكس به سه فروند اسكورت نياز دارد. بدين ترتيب ما به 18 (+ 6 فروند رزرو) فروند سوخو35 مجهز به موشكهاي آر37 و 6 فروند تانكر سوختگيري هوايي نياز داريم. ارزش اين طرح در حدود 4 ميليارد دلار است ولي فكر كنم ارزش لازم را داشته باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درست میگی سعید جان. کلاً استفاده بجا از آواکس بدرد وقتی میخوره که بخوایم متعلقات و ملزوماتش رو هم داشته باشیم. تنها خرید آواکس و شناسایی هواگردهای دشمن بدرد نمی خوره. باید برای اسکورت آواکس هواپیمای رهگیر مناسب داشت. تانکر سوخترسان هم لازمه. در ثانی آدم آواکس میخره که با رادارش بتونه زودتر موقعیت هواپیماهای دشمن رو شناسایی کنه و با جنگنده شکاری به شکارشون بره. گیرم که ما آواکس همبسازیم...تا جنگنده شکاری مناسب و قدرتمند نداشته باشیم آواکس به هیچ دردی نمیخوره. فقط مثل سگ نگبان واق واق می کنه اما پاچه ی دزد رو نمیگیره!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.