SHAFAGH23

مقایسه تانک T90با تانک مرکاواMK4

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در مورد موتور تانک تی 90 یاد یک موضوعی افتادم. ما در کارگاه داییمان نشسته بودیم (گردنه حسن آباد جاده قدیم قم تهران) که یک کامیون سه اکسل بنز 2626 را بایک کمرشکن آوردند برای تعمیر. این کامیونها دارای موتور فوق العاده قدرتمندی هستند( 430 اسب) و به نظر من یکی از بهترین و قویترین کامیونهای در حال خدمت در ایران هستند. میل لنگ این کامیونها از نوع فورجینگی و از جنس فولاد است و بسیار قوی و قدرتمند است. راننده این کامیون معتاد بود و احتمالا در شب تصادف تریاکش را نکشیده بود icon_biggrin و هی چرت میزد که ناگهان کامیون با حدود 9 تن بار از جاده منحرف میشود و به یک گودال تند میافتد و از آن طرف گودال که شیب تندی داشت بیرون می آید. میدانید چه بر سر کامیون آمد؟ میل لنگ کامیون بریده شد و میل ماهک آن نیز خرد و خاکشیر شد. میبینید که میل لنگ با آنهمه استحکام چگونه در اثر فشار زیاد برید. حال تانک تی 90 که قرار نیست همیشه روی زمین صاف حرکت کند. اگر روی یک تپه بخواهد بالارود و میل لنگ آن ببرد آنوقت تکلیف خدمه تانک چیست؟ احتمالا یا مرگ یا اسارت icon_cheesygrin
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزیز داش علی گل من! اونی که تانک می سازه فکر میل لنگش رو هم کرده همین تانکهای روسی توی نبرد کورسک و جنگ 1973 اعراب و اسرائیل پوست تانکهای آلمانی و آمریکایی رو کندند. در زمان جنگ خودمون هم اول جنگ کبراها راحت با تانکهای قدیمی روس درگیر شدند و اونا رو می زدند ولی وقتی به پست تی 72 خوردن مجبور شدن تا تاکتیکشون رو عوض کنند و از پشت و پهلو به تی 72 حمله کنند چون موشک تاو از جلو به زره تی 72 کارگر نبود. دوستان به نظر من از موضوع تاپیک منحرف شدند. قرار بود ببینیم بین تی 90 و مرکاوا کدومشون بهتره نه اینکه کدومشون برای ارتش ایران بهتره. یکی از دوستان گفته بود تی 90 باید با سرعت بالا مانور مارپیچی کنه و جلو بیاد. خیلی دوست دارم ببینم این کار رو این دوستمو ن می تونه با دوچرخه بکنه چه برسه به یه تانک 40 -50 تنی تازه مگه توپچی مرکاوا بوقه. بشینه شما همینجوری بیاین جلو؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز داش علی گل من! اونی که تانک می سازه فکر میل لنگش رو هم کرده همین تانکهای روسی توی نبرد کورسک و جنگ 1973 اعراب و اسرائیل پوست تانکهای آلمانی و آمریکایی رو کندند. در زمان جنگ خودمون هم اول جنگ کبراها راحت با تانکهای قدیمی روس درگیر شدند و اونا رو می زدند ولی وقتی به پست تی 72 خوردن مجبور شدن تا تاکتیکشون رو عوض کنند و از پشت و پهلو به تی 72 حمله کنند چون موشک تاو از جلو به زره تی 72 کارگر نبود.

پس كارخانه دايملر كرايسلر كه سازنده كاميون هاي 2626 است در ساخت ميل لنگ كاميونهايش كم گذاشته است icon_biggrin
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نسل سوم تانك مركاوا در جنگ اخير حزب ا... و اسراييل در لبنان استفاده شد و سرنوشت غم انگيزي داشت و چريك هاي حزب ا... به طرز عجيبي به اين تانك ضربه زدند كه هنوز كسي بطور دقيق روش آن را نمي داند شايد اگر جنگ دوباره اي در جنوب لبنان شكل بگيرد در مورد نسل چهارم تانك مركاوا مي شود قضاوت بهتري كرد.

رضا جان مركاواي نسل 4 هم در جنگ شركت كرده.كه 18 دستگاه از مركاواهاي نسل 4 در طي 2 نبرد هدف قرار مي گيرن و كه دو تا از مركاواها كاملا نابود مي شن و از اين 18 تا فقط 8 تا شون مي تونه دوباره وارد خدمت بشه.الان اينم لينك ها تا نگفتيد منبع icon_biggrin
http://en.wikipedia.org/wiki/Merkava#Merkava_Mark_IV
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Wadi_Saluki
(Four types of Merkava tanks were in action in Lebanon 2006, including Merkava Mk 4, the Merkava Mk 2D (with its
distinctive sloped turret), the standard Mk2 (mostly with reserve units), and Merkava Mk3 Baz.
http://www.combat-diaries.co.uk/images/lebanon_2006.htm
تلويزيون المنار
پس زره مركاواهاي نسل 4 هم آنچنان غولي نيستند كه بتوانند در برابر موشك هاي ضد تانك امروزي مقاومت كنند.اما همانطور هم كه رايش مارشال گفتن نابودي اين تانك ها با موشك هاي ضد تانك دليل بر ضعف اون ها در برابر تانك هاي ديگه نيست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ali_64 عزیز یک سؤال ازت دارم . می شه بگی الان کدوم تانک تو دنیا است که در مقابل موشک های ضد تانک امروزی مقاومت داره ؟؟؟؟ هیچ تانکی در دنیا وجود نداره که در مقابل موشک های ضد موشکی مقومت داشته باشه . پس لطفا تانک ها رو بر اساس قابلیتون در مقابل موشک ها نسنجید . بهتره میزان نفوذ موشک ها در تنک ها رو بسنجید . و در این امر مرکاوا حرف اول رو می زنه . که البته 50 دستگاه تو جنگ 33 روزه نابود شدند . icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ali_64 عزیز یک سؤال ازت دارم .


می شه بگی الان کدوم تانک تو دنیا است که در مقابل موشک های ضد تانک امروزی مقاومت داره ؟؟؟؟

هیچ تانکی در دنیا وجود نداره که در مقابل موشک های ضد موشکی مقومت داشته باشه .

پس لطفا تانک ها رو بر اساس قابلیتون در مقابل موشک ها نسنجید .

بهتره میزان نفوذ موشک ها در تنک ها رو بسنجید . و در این امر مرکاوا حرف اول رو می زنه . که البته 50 دستگاه تو جنگ 33 روزه نابود شدند . icon_biggrin

عزيز من خوبه به اون بزرگي قسمت آخر جمله ام رو نوشتم.اگه كوچيك مي نوشتم چي مي گفتي. fi_lone_ranger
دوستان الان چند وقت بود هي مي گفتن مركاواي نسل 4 در جنگ شركت نكرده كه بنده تصحيح كردم.همين.
آخرش هم گفتم ضعف تانك ها در برابر ضد زره هاي امروزي دليل بر ضعفشون در برابر تانك هاي ديگه نيست.
يه ذره پست ها رو با دقت بيشتري بخوان icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شخصا من t90 رو بیشتر خوشم میاد. یه چیز دیگه که به نظر من مزیت t 90 هستش ارتفاع اونه که تقریبا نصفه مرکاوا هستش. luftwaffe icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نبرد دو تانك با يكديگر به نسبت نبرد دو جنگنده داراي پيچيدگي كمتري است و ميتوان با كمي تامل نتيجه را حدس زد. وقتي يك سوخو 35 با يك اف15 نبرد كند احتمالا دوستان همگي ميگويند سوخو 35 ايگل را نابود ميكند در حاليكه چنين نيست و شرايط فرق ميكند. اگر سوخو سوخت كمي داشته باشد و در مقابل ايگل داراي باك پر ازسوخت باشد احتمالا ايگل بهتر ميتواند در تعقيب و گريز شركت كند و مساپلي از اين قبيل . ولي نبرد دو تانك با يكديگر (حالا با مدل تانك كاري نداريم) پيچيدگي كمتري وجود دارد. اينكه ميگوييد گلوله مركاوا داراي برد بيشتري است در صورتي كاربرد دارد كه دو تانك در خط ديد مستقيم يكديگر قرار گرفته باشند. در حاليكه اگر تانك حريف مركاوا پشت يك صخره مخفي شود مركاوا نميتواند به صورت بالستيك و منحني گلوله شليك كند.پس در نبرد نزديك اين مزيت مركاوا از بين ميرود. در واقعيت بسيار كم اتفاق ميافتد كه دو تانك از فاصله بسيار دور رودرروي هم قرار بگيرند. پس در واقع عامل موفقيت يك تانك در برابر تانك ديگر چالاكي و قدرت تانك و قدرت تسليحات و تجهيزات نشانه روي و تبحر سرنشينان تانك است. يكي از بستگان ما از مهندسين ازتش است (شهرستان دورود) ايشان فيلمي از تانك تي 72 ساخت ايران را به من نشان دادند كه در ان تي 72 بسار چالاك و فرز بود باورتان نميشود ولي اين تانك از صخره هايي با شيب 70 درجه هم بالا ميرفت. وقتي از تپه ها بالا ميرفت موتور آن چنان غرشي ميكرد كه گوش آدم كر ميشد. ايشان به من گفتند كه اين تانك داراي صدا خفه كن است كه در موقع ضرورت به وسيله آن ميتوان صداي موتور را تا 80 درصد كاهش داد. ايشان گفتند فرض كنيم همين تانك اگر در پشت تپه اي كمين كند و آنسوي تپه يك تانك مركاوا يا آبرامز يا هر تانك ديگر بدون اينكه متوجه تانك تي72 كه پشت تپه كمين كرده است شود به راه خود ادامه دهد.ناگهان تي72 از پشت تپه بيرون بيايد و به سمت مركاوا شليك كند كار مركاوا تمام است. البته ما حالت بدون پشتيباني هوايي را درنظرگرفتيم.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز داش علی گل من! اونی که تانک می سازه فکر میل لنگش رو هم کرده همین تانکهای روسی توی نبرد کورسک و جنگ 1973 اعراب و اسرائیل پوست تانکهای آلمانی و آمریکایی رو کندند. در زمان جنگ خودمون هم اول جنگ کبراها راحت با تانکهای قدیمی روس درگیر شدند و اونا رو می زدند ولی وقتی به پست تی 72 خوردن مجبور شدن تا تاکتیکشون رو عوض کنند و از پشت و پهلو به تی 72 حمله کنند چون موشک تاو از جلو به زره تی 72 کارگر نبود.

پس كارخانه دايملر كرايسلر كه سازنده كاميون هاي 2626 است در ساخت ميل لنگ كاميونهايش كم گذاشته است icon_biggrin


دوست عزيز ميل لنگ كاميون ايراد نداره . بريدن ميل لنگ دليل علمي داره . به اين نوع شكيت شكست از نوع خستگي گفته ميشه . به عبارتي فلزات در اثر بارگزاري متناوب بر روي اونها دچار ترك هاي سطحي ميشن كه اين ترك ها در هر سيكل چرخشي مقداري در جهت عمق پيش ميره تا در نهايت به حدي سطح مقطع كم بشه كه تنش برشي از استحكام كششي اون فولاد بالاتر بره و جسم يكباره بشكنه . ميل لنگ چون به خستگي كار ميكنه شكستش از اين نوعه البته بارگيري بيش از حد و ... هم ميتونه اين امر رو تسهيل كنه. تمامي فلزات در خارج از محيط خلا با يك تنش خاص اعمالي فقط تعداد مشخصي سيكل كاري ميتونن داشته باشن . با اين حساب تمام ميل لنگ هاي دنيا روزي ميشكنن و اين موضوع دايملر كرايسلر و ايران خودرو و ... نميشناسه . ولي من نميدونم شما اصلا چرا اين موضوع رو اينجا مطرح كردين ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بابي جان متاسفانه هيچ كس منظور مرا نگرفت. شما هم اگر از اول پستهاي اين تاپيك را ميخانديد متوجه ميشديدكه چرا اين بحث را مطرح كردم. كاميون مورد بحث ما بسيار تميز بود و اصلا كار نكرده بود ( راننده آن آدم كاري نبود ...ش از لحاف بيرون بود icon_biggrin icon_cheesygrin ) و موتور آن اصلا كار نكرده بود و ميل لنگ آنرا كه باز كرديم خيلي تميز بود. بار كاميون هم حدود 9 تن بود يعني از حد نرمال آن كمتر. یاتاقانهای این موتورهم از نوع روغنی و واسکازین هستند و چیزی به نام خستگی سازه در باره میل لنگ این کامیونها معنی ندارد. حالا بماند. درباره تانك تي 90 همين مطلب كافي است كه اين تانك موقتا براي تامين نياز نيروهاي زرهي روسيه آنهم تا روي كار آمدن تي 94 بلك ايگل ساخته شد. اين تانك در واقع ادامه تانكهاي سري تي روسيه است و اگر دقت كنيد تفاوت چشمگيري با تي 80 و 72 ندارد. پس در واقع روسها كار زيادي روي اين تانك انجام نداده اند فقط يكمي تانك هاي تي 80 و 72 را تغيير داده اند و هر وقت كه بلك ايگل آماده توليد انبوه شود توليد اين تانك را متوقف خواهند كرد و كارخانه آن را به كشورهايي مثل ايران و هند خواهند فروخت. پس نبايد از اين تانك در حد تانك لپو پارد توقع داشته باشيم.خط توليد اين تانك نيز در حال حاضر با سرعت بسيار پاييني در حال توليد است. در باره موتور اين تانك كه به عقيده بنده براي اين تانك ضعيف است بايد بگويم كه منظور بنده از ضعف موتور اين نيست كه تانك اصلا راه نميرود چراكه اين تانك سرعتي در حدود 70 كيلومتر دارد. ولي دوستان تانك كه قرار نيست هميشه روي زمين صاف حركت كند. اگر مثل تي 72 از تپه اي باشيب تند بالا برود و پايين بيايد فشار زيادي به موتور آن وارد خواهد شد و عمر مفيد موتور آن كم خواهد شد و در بلند مدت ناگهان در ميان نبرد با تانك ديگر موتور آن ازكار خواهد افتاد. براي ملموس بودن هرچه بيشتر به اين مثال توجه كنيد اگر ما بياييم موتور پژو 405 را روي يك كاميون ولوو VOLVO N0102 نصب کنیم کامیون با این موتور حرکت خواهد کرد و شاید تا یکی دو تن هم بار جابجا کند ولی اگر نیم ساعت با این موتور به حرکت خود ادامه دهیم واشر سرسیلندر خواهد سوخت سپس خود موتور ناگهان سیلندرها خواهند ترکید. پس میبینیم که موتور 840 اسبی تی 90 اگر هم بتواند تانک را در مانورهای سنگین کمک کند ولی در نهایت عمر مفید موتور بسیار کم شده و احتمالا در وسط کار دست مار ا در پوست گردو خواهد گذاشت. بهتر بود تانک دیگری را با مرکاوا مقایسه میکردیم چرا که این تانک پس از ورود به خدمت تی 94 از خدمت معاف خواهد شد.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من معمولا در لین سایت مطالب را می خوانم ولی چون در این مطلبی که جناب بابی_494زدن من تخصص کامل دارم اولا که با میکروسکوپ الکترونی تونستند حتی کوآرک ها که اجزای تشکیل دهنده پروتون هستش را ببینند دیگر چه برسد به نانو تیوب ها طی یک محاسبه کوچک می توان فهمید که می شود نانو تیوب هارا دید انجام محسبات:اندازه اتم هیدروژن برابر 1a(آنگستروم)است که هر a=10^-10متر است ولی اندازه ی قطر هر نانو تیوب در کمترین حالت برابر1.4نانو متر و طول آن ها10-20 نانومتر است که تقریبا 10 برابر اندازه یک اتم هیدروژن است 2.گرافیت یا همان کربن فعال در ساخت باروت استفاده می شود پس با قرار دادن در چنین دمایی حتما با اکسیژن درون هوا که تقریبا 29%است وارد واکنش می شود وآن ظرف هایی که شما می گویی نوعی ترکیب آهن و بوکسیت و کربن است . 3.آن چیزی که پنج برابر سختر از فولاد است ماده ای به نام کولار است که از سنتز 4و1 دی آمین تریفتالیول است که طی یک واکنش تراکمی (واکنشی که در آن دو ماده با هم واکنش داده وآب تولید می شود بدست می آید قسمتی از استحکام کولار به دلیل داشتن پیوند هیدروژنی که بین دو گروه کربونیل(OH) بدست می آید چون این پیوند باعث بوجود آمدن این پلیمر می شود و چون کولار از زنجیر های به هم پیوسته درست شده نیروهای لاندن در افزایش می یابد که ماشاهد یک ماده مقاوم در برابر فشار وضربه هستیم کولار سه نوع دارد :1-کولار 2.کولار326 _کولار49از کولار 49 در بدنه هواپیما وحتی کشتی ها استفاده می کنند در جدیدترین ناو کلاس ussآمریکا از این نوع کولار که با نوعی پلاستیک خواص کششی آن تقویت شده و بازتاب راداری بسیار کمی دارد استفاده می کنند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مقدم شما دوست گرامي را به سايت گرامي ميداريم. انشا الله بتوانيم از دانش و تخصص شما چيزهايي ياد بگيريم. يك سوال: دانسيته اين ماده (كولار) چقدر است و آيا از فولاد سنگينتر است؟ با تشكر
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پوشش های کولار به علت داشتن نسبت توان به وزن بالا در وزن برابر مقاومتی در حدود 5برابر فولاد دارند چون کولار به صورت رشته های به هم تنیده شده بدست می آید وقتی گلوله به سمت آن شلیک می شود مثل یک تور دروازه عمل میکند و از نفوذ گلوله جلوگیری می کند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نوریان جان یک سوال دیگر : از نظر قیمت هم میتوانی توضیح بدهی که به نسبت فولاد چقدر است و آیا صرفه اقتصادی دارد که از این ماده در ساخت ادواتی مثل تانک استفاده شود؟ با تشکر از شما
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.