امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote]عرض سلام وخسته نباشید به همه دوستان
-------
SHERVINجان هواپیمایf14 برای نیروی هوای ما تاحدود سلاح استراتژیک محسوب میشه واز طرفی شما تعداد f14 های امریکا و در نظر نگرفتید.
----[/quote]

بله فرمایش شما درسته .

من منظورم این بود که آمریکا جنگنده خودش رو به بهانه هزینه باز نشسته میکنه و خب تامکت جنگنده پر هزینه ای هم هست . حالا ایران با این اوضاع تحریم و احتمالا خرید برخی قطعات با چند برابر قیمت باید هزینه بیشتری رو برای نگه داشتن این جنگنده ها بپردازه که البته همون طور که امین آقا اشاره کرد میارزه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چند منظوره بودن و مدرن تر بودن هورنت ها(و سوپر هورنت ها) رو هم بايد در نظر بگيريم! به علاوه ى اين كه با تصويب پروژه گرولرها(E/A-18G) يك پارچگى قابل توجّه اى بين هواپيماهاى عملياتى ارتش آمريكا به وجود مى آد كه كمك بزرگى به تيم نگهدارى و سرويس ارتش مى كنه. هر چند قدرت تحسين برانگيز گربه ى افسانه اى اون رو به يه سلاح مهيب(براى آمريكا) تبديل كرده بود امّا واقعاً نياز چندانى در ارتش آمريكا براى ادامه ى خدمتش حس نمى شد. اين به علاوه ى يكى دو عامل مساعد ديگر٬ به خانه نشينى F-14A TomCat , F-14B BombCat , F-14D Super TomCat كمك كرد. در هر حال نيش بزرگ ترين زنبورسرخ جهان به مهيب ترين گربه نر جهان كارا بوده و تنها خاطره خوش پرواز با اون براى خلبانان آمريكا باقى مونده...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام.
هدف از ایجاد این تاپیک بحث پیرامون بمب کت های ایران است.
من چند مدت پیش می خواستم این تاپیکو ایجاد کنم. اما به دلایلی منصرف شدم. چون دلیل کافی نداشتم. اما چند ماه پیش در مجله صنایع هوایی مطلبی در مورد این پروژه خوندم. و بعدش با دیدن فیلمی که شبکه 1 در مورد شهید ستاری پخش کرد فهمیدم که واقعاً بمب کت وجود داد.
البته این پروژه چندان جدید نیست ( بر اساس مقاله صنایع هوایی) و مربوط به اواخر جنگ میشه. و فقط یک بار در طول جنگ امتحان شد. در این پروژه تام کت ها با 8 عدد بمب MK-82 مسلح می شوند. در هر یک از جایگاه های AIM-54A دو عدد MK-82 . البته فقط در زیر شکمی تام کت!
البته فیلم های کمی از این پروژه موجود است. یکی از این فیلم ها هم دیروز پخش شد.
8%7E53.jpg

7%7E69.jpg

9%7E52.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تامکت در اصل برای مقابله با موشکهای کروز ضد کشتی شوروی ساخته شد و نه مقابله با جنگنده ها وقتی که ناوشکن هایی که برای مقابله با موشک های کروز ساخته شد (مثل ناوشکنهای کلاس بیورک) دیگه توجیهی برای وجود تامکت نیست البته خریدهای قاچاقی ایران واقعا درسته دلیلش هم اینه که سیستمهای اویونیک تامکت کاملا یکپارچه هست و برای ساخت یک قطعه باید نقشه کل سیستم اویونیک این هواپیما رو داشته باشید که متاسفانه ایران نقشه سیستم اویونیک تامکت رو نداره و به همین خاطر اکثر قطعات الکترونیکی تامکت رو از بازار سیاه میخرند
ولی واقعا هیچ جنگنده ای تامکت نمیشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]سلام دوستان، بعد از مشکلات پیش امده برای سایت تقریبا تاپیک رو فراموش کرده بودم...[/color]
[quote]AIM-120D مدل ارتقا یافته AIM-120C-7
تقریبا تمام قسمتهاش دستخوش تغییراتی شده که علاوه بر برد بیشترتا 50 برابر، سیستم هدایت موشک نیز ارتقاع پیدا کرده ودرنتیجه احتمال برخورد به هدف رو افزایش میده
طرحهایی ازامرام با موتور رم جت با نام FMRAAM وجود داره
درهر صورت احتمالا طرحها ویا موشکهای ساخته شده ای هستند که اعلام نشد باشند!
-------
سایدویندر یک موشک هدایت فرو سرخ هست که بعداز شلیک اقدام به جستجویی منبع گرمایی میکنه این گرمای خروجی میتونه از یک هواپیما،هلکوپترو یا یک موشک کروز باشه. میزان موفقیت بسته به شرایط،
در میدان جنگ مشخص میشه.
-------
علتهای کنار زدن F14
جلوگیری از فروش قطعات به ایران و هزینه بر بودن سلاح{فینیکس}.... ونگهداری هواپیما از یک طرف و[color=red]ازطرفی دسترسی روسیه یه کدها سیستمی[/color](در صورت تغییرات هم) برای امریکا این هواپیما دیگر قابل اعتماد نبوده در نتیجه بافشار شرکتهای رقیب علت بازنشستگی این رهگیر شده[/quote]

[color=darkblue]ممنون از بابت اطلاعات،ولی از نظر برد آمرام کافیه که ابعاد رو با سایر موشک ها مقایسه کنید، تفاوت تبلیغات از واقعیات به راحتی مشخص میشود،این مسله در مورد R-77 ها نیز صدق میکند...در ضمن درباره قسمت مشخص شده هم توضیحی بدید ممنون میشم! icon_rolleyes

[quote]تامکت در اصل برای مقابله با موشکهای کروز ضد کشتی شوروی ساخته شد و نه مقابله با جنگنده ها وقتی که ناوشکن هایی که برای مقابله با موشک های کروز ساخته شد (مثل ناوشکنهای کلاس بیورک) دیگه توجیهی برای وجود تامکت نیست البته خریدهای قاچاقی ایران واقعا درسته دلیلش هم اینه که سیستمهای اویونیک تامکت کاملا یکپارچه هست و برای ساخت یک قطعه باید نقشه کل سیستم اویونیک این هواپیما رو داشته باشید که متاسفانه ایران نقشه سیستم اویونیک تامکت رو نداره و به همین خاطر اکثر قطعات الکترونیکی تامکت رو از بازار سیاه میخرند
ولی واقعا هیچ جنگنده ای تامکت نمیشه[/quote]
قطعات تامکت مدتهاست که دیگر در بازار سیاه هم موجود نمیباشد و خود نیروی هوایی اقدام با ساخت از طریق مهندسی معکوس کرده است،در ضمن فکر میکنید نقشه برداری الکترونیکی از قطعات دهه 80 کار سختی است که نتوان آنرا انجام داد؟؟؟ icon_rolleyes در مورد ناوچه های ضد کروز هم پیشنهاد میکنم مقایسه ای بین روش های شکار موشک ها و تکنولوژی موشک های ضد کشتی و همچنین سوابق عمل کشتی های محافظ در نیروی دریایی های کشور های مختلف انجام دهید،به راحتی متوجه همه چیز خواهید شد.تکنولوژی طراحی موشک های ضد کشتی از محافظان ضد کروز چندین سال جلوتر است!

[quote]پس با این تفاسیری که دوستان علت از رده خارج کردن تامکت ها رو هزینه اون اعلام کردند باید این هزینه برای ایران خیلی بیشتر باشه . پس ما تا حالا چطور این جنگنده ها رو نگه داشتیم ؟ یجورایی شاهکار کردیم نه ؟ icon_cool
[/quote]
مسلما ، تعمیرات و اورهال سنگین تامکت ها در شرایط سخت جنگ و زیر تحریم شدید باعث شگفتی غربی ها شده بود...اکنون که جای خود،البته این رو هم اضافه کنم که در حال حاضر تامکت ها خیلی پرواز ندارند و تنها در شرایط ضروری پرواز میکنند، چرا که گشت هوایی معمول که از عهده هر هواپیمایی ساخته است به دردسر های آماده سازی نمی ارزد...

[quote]ممنون برادر رپتور شما بحث ایجاد کردی ولی دو مطلب کامل ارسال کردی! icon_rolleyes
[/quote]
راستش قرار بود هورنت رو با تامکت مقایسه کنم که منصرف شدم،هواپیماها ارتباط چندانی با هم ندارند،البته مطالب هم بسیار کامل هستند و تقریبا تمام اطلاعات دو پرنده به زبان فارسی رو در وب جمع آوری کردم...
...
دوستان چیزی که زیاده،حرفه،تنها در یک مقایسه کامل و منظقی میشه حرف نهایی رو زد...
نیاز را هیچ وقت از گذشته نمیبینند بلکه نیاز،نیاز آینده است، توصیه میکنم پست قبلی ام را یک بار دیگر بخوانید...[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون برادر رپتور

شاید اگر دعواهای سیاسی و بعد داون شدن سایت نبود گوشه ای از حق این مطلب که می دانم زحمت زیادی بر روی آن کشیدید ادا می شد اما خب چه می شود کرد؟

من خودم خیلی استفاده بردم و از شما تشکر می کنم.

امیدوارم مسئولین نیروی دریایی آمریکا به همین احمقی که هستند باقی بمونند!

این رو هم به همه دوستان بگم که دستیابی به قطعات هواپیماها اصلا کار نشدنی و دشواری نیست. و این کار بارها شده و میشه.

فقط کافیه قدری سر کیسه شل بشه تا حتی کسانی که من اگر بگم قطعا شماها باور نمی کنید ، خودشون واسطه فیض(!) بشن و قطعات هر هواپیمایی به دست مابرسه.
[size=7]در این رابطه قضیه ای وجود داره که نمی دونم بگم یا نه؟ icon_cool [/size]
[size=6]البته مورد غیر نظامیه[/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]تشکر فانتوم جان،منتقل شد...
یه فیلمی داشتم در مورد تامکت ها،گفتم بذارم بد نیست، مربوط به عکس آخر...

فرمت: Avi
حجم: 1.6 mb
برای دانلود بر روی عکس کلیک کنید

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Military_ir_-_Iranian_f-14_1_-_Raptor.zip][img]http://gallery.military.ir/images/thumb_zip.jpg[/img][/url]

[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه
قبلا یعنی سالهای قبلم امتحان کرده بودن اونم باغلفهای پرتاب بمب تایگرها ولی نمی دونم موفقیت آمیز بود یا نه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد اين قضيه تأمين قطعه هم يه چيزى بگم: اين موضوع در واقع يك بحث تجاريه و در مبحث هم كه مى دونيد چى حرف اوّل رو مى زنه: [b][color=darkblue]پول[/color][/b] ! پس هر چقدر هم كه دعوا داشته باشى با فروشنده/خريدارت ٬ با چونه و بالا پايين كردن قيمت مى شه يه كارى كرد...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ممنون برادر رپتور

شاید اگر دعواهای سیاسی و بعد داون شدن سایت نبود گوشه ای از حق این مطلب که می دانم زحمت زیادی بر روی آن کشیدید ادا می شد اما خب چه می شود کرد؟

من خودم خیلی استفاده بردم و از شما تشکر می کنم.

امیدوارم مسئولین نیروی دریایی آمریکا به همین احمقی که هستند باقی بمونند!

این رو هم به همه دوستان بگم که دستیابی به قطعات هواپیماها اصلا کار نشدنی و دشواری نیست. و این کار بارها شده و میشه.

فقط کافیه قدری سر کیسه شل بشه تا حتی کسانی که من اگر بگم قطعا شماها باور نمی کنید ، خودشون واسطه فیض(!) بشن و قطعات هر هواپیمایی به دست مابرسه.
[size=7]در این رابطه قضیه ای وجود داره که نمی دونم بگم یا نه؟ icon_cool [/size]
[size=6]البته مورد غیر نظامیه[/size][/quote]


راستش برادر امیر من هم یک چیزایی در مورد این قطعات اف 14 و اف 4 شنیدم فکر کنم حرف دل منو می خوای بزنی واقعا ما از کیا قطعات می خریم ترکیه اف 4 زیاد داره و چند تا کشور دیگه شفاف سازی کنید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون فانتوم جان
اين پروژه در سالهاي آخر جنگ مد نظر قرار گرفت و در اون موقع هر كدوم از اين بامب كت ها 4 تا بمب مارك 84 2000 پوندي رو در جايگاه هاي حمل موشك در زير بدنه حمل ميكردند و اصولا براي پشتيباني نزديك به كار ميرفتند.
البته اون موقع فقط امكان حمل و پرتاب همين جور بمب هاي سقوط آزاد رو بيشتر نداشتند اما امروزه خبر هايي به گوش ميرسه مبني بر اينكه اين بامب كت ها توانايي حمل بمب هاي ليزري رو هم پيدا كردند.
واقعا يك اف 14 با 4 بمب ليزري و 2 موشك فينيكس و 4 سايدوايندر رو ميشه يك جنگنده چند منظوره(چند ماموريتي) بسيار عالي دونست!
راستي شنيدم استارت اين پروژه با تامكت هايي كه رادارشون از كار افتاده بود خورده كسي در اين مورد خبري نداره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]حالا این توانایی انهدام این بمب کت چقدر هستش[/quote]

آشنایی با بمب های سری ام.کا
http://military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8974
معمولا بیش از 4 عدد بارگذاری نمیشوند...[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قطعات فانتوم رو از نصف كشورهاي دنيا ميشه گير آورد ولي مهم تامكته!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]خواهش میکنم امیر جان،مشکلات احنمالی بزودی با تدابیری درست خواهد شد و گذراست،نگران نباشید...
چرا نگی دوست من؟
دوستان یه چیزی رو هم بگم، گربه هیچ وقت محض رضای خدا موش نمیگیره،،،اسراییل چندان هم از برتری ایران در زمان جنگ با عراق واهمه نداشت،،،چرا که بیش از همه از صدام میترسید نه ما،صدامی که آشکارا تولید سلاح هسته ای را در برنامه کاری اش داشت و قرار بود یک بمب اتم هم از فرانسه تهیه کند!!!
میدونید اگر ایران در جنگ اشغال میشد هدف بعدی کجا بود ؟؟؟ اوسیراک را یادتان هست؟؟؟!! ...
...
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    1 member