امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

چند تا اف 14 ؟ به نظر من حدود 30 فروند كه تماما عملياتي باشه. ولي با اين صحبت ها كه موتور و رادار ايراني باشه بايد به تعداد كه كاملا عملياتي باشه افزود ! چون رادار هاي خراب و موتور هاي معيوب تعويض ميشن .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

یه سوال دارم ،،

اگه هم موتورش و هم رادارش رو عوض کردن ( + فکر کنم تسلیحاتش رو قبلا عوض کرده بودن ) دیگه کجاش F14 هست ؟؟؟؟؟؟

اینجوری که فقط بدنش می شه F14 >> نکنه منظورتون و منظورشون اینه که اینهایی که ما داریم یه مدل دیگه از F14 می سازیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته ميشه ارتقا دادن نه ساختن
مگر اينكه هماتور كه دوستان گفتن تمامي قطعت اين هواپيما رو به صورت مهندسي معكوس بسازيم
مثل صاعقه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دست همه زحمت کشان عزیز و پر توان نیروی هوائی درد نکنه
حالا آمریکا بره تامکتهاشو ببره گورستون ، از رده خارج کنه و ....
درسته که همه دلیل از رده خارج کردنشون ایران نبوده ولی ...
اما خودمونیم حیف اون گربه های ناز ناز مامانی
icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]خبر بسیار خوبی بود و جای امیدواری دارد.
موتور لگن TF30 از نوع low-bypass بوده و در اصل برای F-6D طراحی شده بود که یک هواپیمای زیر صوتی بود و حتی پس سوز هم نداشت.با نصب پس سوز بر آن،برای هواپیمای F-111 برگزیده شد و سپس بر روی تامکت نصب شد.البته نمونه های امریکایی بعد ها به موتور خوشساخت F100 مجهز شدند.چنین پیشرانه ضعیفی برای هواپیمای سنگین وزنی همانند تامکت به هیچ وجه مناسب نبود.چه بسا نقص کمپرسور نیز داشت و موجب استال پیشرانه میشد.البته نباید سیاست آن زمان دولت کارتر در ضعیف کردن تسلیحات صادراتی را از یاد برد. به هر حال این موتور میبایست هرچه سریعتر با نمونه جدیدتر تعویض شود...
بهینه سازی و بروزرسانی های مستمر برای هر راداری ضروری هست و باعث افزایش طول عمر مفید و دوام در نبردهای الکترونیکی دارد.ارتقای رادار پالس داپلر AWG-9 مستلزم تسلط کامل بر کل سیستم راداری،کامپیوتری و تسلیحاتی تامکت هست چرا که این تجهیزات به کل با یکدیگر یکپارچه سازی شده اند و کوچکترین تغیر در یکی از اجزا مستلزم تغیر کل شبکه است.
تبریک میگم.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پس زین پس اف 14 های خودمون رو با عنوان: F-14I (آی از اول ایران گرفته شده!) صدا می نماییم!

راستی جناب سرگرد ابراهیم نام کاربری و درجه جدید مبارک! شیرینی بچه ها یادت نره!

[size=7](هی من می گفتم این رپتور مالی نیست(هواپیما رو میگم نه شما رو!) گوش نمی کردی! حالا رسیدی به حرف من!)[/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا دست متخصصين و مهندسين نيروي هواپي درد نكنه
خوشحالم از اينكه هر روز اخبار مختلفي از پيشرفت هاي علمي و صنعتي ايران ميشنوم . انشاا... كه كشور عزيزمون ايران هر چه زودتر جايگاه اصلي و واقعي خودش رو در زمينه علمي تو دنيا پيدا كنه تا بعضي دوستان كم لطف به اين گفته پيامبر (ص) ايمان پيدا كنن كه علم اگر در ثريا هم باشد مرداني از سرزمين پارس به آن دست خواهند يافت
بعضي از دوستان گويا فراموش كردن پايه گذار بسياري از علوم كه امروز غربي ها تو اون مدعي هستن همين دانشمندان ايراني بودن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه ما بتونیم رادار اف14 رو تولیدکنیم پس نمیشه گفت تولید اس300 بلوف بوده icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
رادار که خودکفا شده بودیم مخصوصا جدیدا در رادار های ارایه فازی icon_cheesygrin
icon_rolleyes[/quote]

در طراحي و ساخت آنتن براي رادارهاي آرايه فازي پيشرفت هاي زيادي در وزارت دفاع داشته ايم اما مشكلي كه جلوي عملي شدن ساخت اين رادارها را گرفته چيزي به نام phase shifter است كه چيپ هايش را به ما نمي دهند.اين قسمت در حقيقت كار كنترل لوب اصلي پترن گيرندگي و فرستندگي با تقسيم جريان بين يونيت هاي آنتن را بر عهده دارد كه در حقيقت به نوعي پردازنده اي پيچيده و گران است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
طراحی یک جنگنده موضوع اصلی بدنه اون هست و بعد برای اون موتور و رادار و تسلیحات(البته در کلاسی که برای اون جنگنده تعریف می شه) انتخاب و روی اون نصب می شه به همین خاط شما نمونه های زیادی می بینین که یک هواپیما رو با چند موتور و رادار و برای مثلا کشورهای مختلف تولید می کنن نمونه های مروزی هم داره.
هر کشور و استفاده کننده ای برای هواپیماهاش استانداردهای خاصی در نظر می گیره مثلا وضعیت جوی و جغرافیایی ، وسعت کشور و خیلی موارد دیگه.
به همین خاطره که می بینیم طرح یک جنگنده به خاطر طراحی خوب و ایرو دینامیکش برای دهه ها ماندگار می مونه و بعضی جنگنده ها حتی به یک دهه و یا تولید نمی رسن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تولید اون دیگه برای ما به صرفه نیست و ما باید به فکر تولید یک هواپیمای جدید و داخلی باشیم و این اف 14 ها رو هم فقط تا زمان تولید جنگنده رهگیر بومی حفظ می کنن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
F-14 ST یا F-14 Silent Tomcat ایده ای شخصیست که از F-15 SE یا همون F15 Silent Eagle الهام گرفته شده و تمایل دارم نظر مخاطبین این مطلب رو نسبت به این ایده جویا بشم.

http://delagah.persiangig.com/image/Fighter_F-14_Tomcat-l.jpg

همه می دونیم در این برحه از زمان ما به یک جنگنده رهگیر بیش از هر چیز نیازمندیم.
مسئولین صحبت از طراحی و ساخت یک هواپیمای پنهان کار نسل پنج می کنند،
اما با توجه به :
مقایسه با دیگر پروژه های ساخت هواپیماهای پنهان کار توسط دیگر کشورهایی که هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ تکنولوژی جلو تر از ما هستند ، مثل روسیه ، ژاپن و کره جنوبی که شاید بشه گفت در حال حاضر جلو تر از ما هستند با این حال هم به لحاظ اقتصادی و هم فن آوری اقدام به انجام این پروژه ها با شرکای خارجی خودشون کردند. با این حال برنامه اعلام شده برای تولید این هواپیماها توسط این کشورها به طور متوسط تا 10 سال دیگه اعلام شده.
* روسیه با وجود اقتصاد قویتر نسبت به ما و تجربه بسیار بالاتر در این تکنولوژی ، اقدام به ایجاد مشارکت مالی با هند کرده و زمان تولید انبوه هواپیماش رو با وجود اینکه نمونه های نخستین این هواپیما ساخته شده و پروازهای آزمایش اون انجام شده و همینطور بسیاری تسلیحات و تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز اون رو شاید موجود هم داشته باشند، اگه اشتباه نکرده باشم سال 2018 اعلام کرده.
* ژاپن پروژه ATD-X رو صرفا برای امکان سنجی ساخت یک جنگنده پنهان کار دنبال می کنه و اعلام کرده تا 2014 نمونه اولیه ای از اون رو خواهد ساخت که بر مبنای اون برای ساخت یک جنگنده پنهانکار بشه تصمیم گیری کرد.

* کره جنوبی هم ، با درخواست مشارکت مالی و تکنولوژیکی با دیگر شرکت ها و کشورها پروژه KFX رو اعلام کرده که در سال 2020 نمونه اولیه ای از اون خواهد ساخت. خبرهایی مبنی بر مشارکت مالی اندونزی در این طرح و همینطور مشارکت تکنولوژیکی شرکتهایی مثل BAE و چند شرکت بزرگ غربی اعلام شده.

قصد دارم بگم با وجود اینکه توان مالی و فن آوری کشورهای فوق حداقل به ظاهر از ما بیشتره و امکان استفاده از فنآوری دیگر همپیمانانشون رو هم دارند ، با این وجود اقدام به مشارکت مالی دیگر کشورها کرده ، با این حال زمان زیادی تا رسیدن به نتیجه نهایی دارند.

حالا با این اوصاف به این نتیجه می رسیم که این مسیر برای ما بسیار مشکل تر خواهد بود. چه به لحاظ زمان چه به لحاظ هزینه و چه کسب فن آوری. شاید خیلی خوشبینانه نگاه کنیم بتونیم بگیم در صورت تامین مالی پروژه چیزی حدود 10-15 سال دیگه زمان برای تولید انبوه لازم است.


با توجه به اینکه مسئولین صحبت از ساخت موتورها و رادارهای ارتقا یافته و همیطنور قطعات F14 کردند. شاید بشه گفت ساخت هواپیمای F14 ST یعنی مشابه کاری که در F15 SE نسبت به F15 شده ، یک میانبر مناسب برای تامین نیازهای ما در کوتاه مدت باشه.

ایجاد تغییراتی همچون :
-فضای داخلی برای تسلیحات
-پوشش جاذب امواج راداری
-تا حد امکان تغییرات برای کاهش زوائ و برجستگیهای سطح بدنه برای کاهش RCS
-امکان سنجی تغییر زاویه سکان عمودی

میشه ساخت نمونه بال ثابت این هواپیما برای کاهش وزن و هزینه تعمیر و نگهداری و ساخت رو هم بررسی کرد.

با توجه به ادعاهای اعلام شده مبنی بر ساخت قطعات F14 و کلا ساده [b]تر [/b]و سریع تر بودن مهندسی معکوس بدنه و سازه F14 نسبت به طراحی و ساخت یک سازه پنهان کار از نقطه صفر یا اصطلاحا From Scratch ، به عنوان یک هدف کوتاه مدت، انجام همچین پروژه ای به نظرم هم سریع الوصول تر و هم کم هزینه تر و هم ساده تر خواهد بود.

البته یقین دارم که این فقط یک ایده باقی خواهد ماند، ولی شخصا اگه مسئولی ذیربطی در این زمینه بودم، حد اقل پروژه ای برای امکان سنجی و ارزیابی و برآورد هزینه همچین ایده ای تعریف می کردم که این آیده آیا مفید و عملی هست یا خیر.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
لطفا در مورد تغییرات پیشنهادی تون بیشتر توضیح بدید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.