امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote]به نظر ميرسه با توجه به عكس ها موشك سجيل جايگزين موشك اسبارو شده است موشك سايدواندر آن هم به نظر داراي شكل جديدي است ودوستان كمك كنند آيا در مورد هركدام از موشك ها توضيحي داده شده[/quote]
سایدوایندر از نوع AIM-9P هست که در ایران با نام فاطر به تولید رسیده و گویا ارتقا هم داده شده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
greeneye فعلا صبر کن تا خیرین برسند ‏؟ توی فیلم گفت که موشک سجیل و فونیکس راداری اند ‏.‏ خوب حالا یا سجیل رو با رادار اصلی تامکت ست کردند و یا رادارو کلا عوض کردند و با فونیکس و سجیل هماهنگ کردند ‏‏! نظر شما چیه ‏؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باسلام خدمت دوستان
درعکس یازدهم موشک مثل اسپارو وجود دارد که به معنی استفاده همزمان از هردو موشک است
اگه فیلم اون رو همراه بامصاحبه با فردی که رییس مرکز تحقیقات راهبردی نیروی هوایی بود روبزارید خیلی خوب میشه icon_cheesygrin
مصاحبه جالبی بود برای اطلاع دوستانی که مسئولین رو بی خیال نیرو هوایی می دونن سرتیپ در بین مصاحبشون گفتند:نیروی هوایی از مهمترین ملزومات یک ارتش است و وظایف بسیاری برای اون برشمرد
برنامه جالبیه (به غیر از مجری بیمزه اش!!) البته اگر اون قسمتی که مجری صندلی عقب تامکت پرواز کرد رو دیده باشید جنگنده مجهز به فونیکس بود(تاریخ پخش هفته آخر دی ماه89)
یه مسئله دیگر اون خودرو شنی دار حامل موشک هاگ بود که در یک رزمایش نمایش داده شده بود ودوستان نظر داشتن که فقط برای حمل هست اما تواین برنامه در اولش یه تصویری نشون میده که موشک رو از یه کامیون مجهز به بازوی هیدرولیک (که برای انتقال موشک بود) توسط اون روی اون خودروی شنی دار کنترل از راه دور می زارن که نشون می خود خودرو باید لانچرباشه نه حامل. دریه برنامه که پارسال درباره پدافند بود خودرو موشک رو بلند کرد وبه حالت شلیک قرار داد (البته شلیک نشون داده نشد) نظر دوستان چیه؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه موشک فونیکس ساخته شده پس چرا روی موشک AIM-54 نوشته شده و چرا موشک هاوک به جای فونیکس نسب شده ? اف-۲۲ و اف-۳۵ اف-۱۴ را پیش از اینکه شناسایی بشن میبینن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر کنم موشک فونیکس به دلیل هزینه زیاد ساخت آن به تعداد کم ساخته میشه و به جای آن از موشک هاگ ( سجیل ) که هم به تولید انبوه رسیده و هم قیمت تمام شده کمتری داره استفاده میشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]به نظر ميرسه با توجه به عكس ها موشك سجيل جايگزين موشك اسبارو شده است موشك سايدواندر آن هم به نظر داراي شكل جديدي است ودوستان كمك كنند آيا در مورد هركدام از موشك ها توضيحي داده شده[/quote]
سایدوایندر از نوع AIM-9P هست که در ایران با نام فاطر به تولید رسیده و گویا ارتقا هم داده شده[/quote]

جریان فاطر خیلی مشکوکه. از اون برد اعلام شده ی 40 کیلومتریش (که به اندازه ی برد اسپارو هست!) تا اون تنها عکسی که تا به حال ازش دیدیم. به نظرم این یه پروژه ی کنسل شده اس.

[quote]اگه موشک فونیکس ساخته شده پس چرا روی موشک AIM-54 نوشته شده و چرا موشک هاوک به جای فونیکس نسب شده ? اف-۲۲ و اف-۳۵ اف-۱۴ را پیش از اینکه شناسایی بشن میبینن.[/quote]

ببخشید پس باید روی موشک چی مینوشتن؟ کفتر چایی؟
با مورد دوم تا حدی موافقم. مگر این که یه رادار آرایه ی فازی درست و حسابی بسازیم که این هم با توجه به تقسیم بودجه امکان جزو محالاته.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote][quote]به نظر ميرسه با توجه به عكس ها موشك سجيل جايگزين موشك اسبارو شده است موشك سايدواندر آن هم به نظر داراي شكل جديدي است ودوستان كمك كنند آيا در مورد هركدام از موشك ها توضيحي داده شده[/quote]
سایدوایندر از نوع AIM-9P هست که در ایران با نام فاطر به تولید رسیده و گویا ارتقا هم داده شده[/quote]

جریان فاطر خیلی مشکوکه. از اون برد اعلام شده ی 40 کیلومتریش (که به اندازه ی برد اسپارو هست!) تا اون تنها عکسی که تا به حال ازش دیدیم. به نظرم این یه پروژه ی کنسل شده اس.

[quote]اگه موشک فونیکس ساخته شده پس چرا روی موشک AIM-54 نوشته شده و چرا موشک هاوک به جای فونیکس نسب شده ? اف-۲۲ و اف-۳۵ اف-۱۴ را پیش از اینکه شناسایی بشن میبینن.[/quote]

ببخشید پس باید روی موشک چی مینوشتن؟ کفتر چایی؟
با مورد دوم تا حدی موافقم. مگر این که یه رادار آرایه ی فازی درست و حسابی بسازیم که این هم با توجه به تقسیم بودجه امکان جزو محالاته.[/quote]

توی رژه که اسم ایرانی داشت که متاسفانه یادم نیست.اگه تولید کرده بودن که ۶ تا نسب میکردن با ۲ تا فاطر.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به همون دلیلی که گفتم فونیکسهای ایرانی با هزینه زیاد تولید میشه و عاقلانه نیست برای شرایط صلح 6 تا با هم ببندیم . حالا اگه خدای نکرده جنگ شد شاید 6تا فونیکس و دوتا فاطر ببندند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://www.persiangig.com/pages/download/?dl=http://reza4087.persiangig.com/rrf.part1.rar

http://www.persiangig.com/pages/download/?dl=http://reza4087.persiangig.com/rrf.part2.rar

http://www.persiangig.com/pages/download/?dl=http://reza4087.persiangig.com/rrf.part3.rar

اینا مربوط به بخش اوله

http://www.persiangig.com/pages/download/?dl=http://reza4087.persiangig.com/fff.mp4

اینم بخش دوم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا Reza4087 دمت واقعا گرم که فیلم ها رو گذاشتی . دوستان لطفا فیلم را ببینند و نظرات خودشون رو بگویند. لینک فیلم ها را با اجازه شما در صفحه اول قرار دادم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]توی رژه که اسم ایرانی داشت که متاسفانه یادم نیست.اگه تولید کرده بودن که ۶ تا نسب میکردن با ۲ تا فاطر.
[/quote]

سلام

روی هواپیمای الارت 6 تا فونیکس نصب نمیکنند!
سجیل هم خاصیت خودش را داره و برای درگیری در فاصله نزدیکتر استفاده میشه این را هم در نظر بگیرید که فونیکس موشک گرانی هست ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اصولا اين سجيل آمده که جاي فونيکس رو بگيره, چون احتمالا ديگر فونيکس عملياتي نداريم !!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اصولا اين سجيل آمده که جاي فونيکس رو بگيره, چون احتمالا ديگر فونيکس عملياتي نداريم !!![/quote]
خوب اون فونیکس های زیر هواپیما ماکت که نبود!... خبر مهندسی معکوس فونیکس که مربوط به خیلی وقت قبل هست ... توی رژه هم که نمایش داده شده ...
پروژه سجیل مربوط به دوران دفاع مقدس هست که ذخیره موشک های فونیکس ما ته کشیده بود.سجیل به هیچ وجه جای فونیکس را نمی گیره از اون زمان بیست سالی میگذره
واقعا شما احتمال مهندسی معکوس این موشک را بعد از بیست سال نمیدید ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نميدونم شايد من زيادي سخت گيرم .منتها آخه وقتي ما يه موشکي چيزي ميسازيم ,نمونش همين خليج فارس و قدر و (سجيل بالستيک) اينها جزو سلاح هاي استراتژيک ما هستند. مدام تبليغ ميکينم و فيلم شليک ها رو نشون ميدميم ! منتها دهها سال هست خبري از فونيکس نيست, حتي تبليغي هم نميشه .....
دوستان نفرماييد که حالا سري هست, اصولا نشان دادن همين شليک موشک ها که در هر رزمايش ميبنيد نوعي عامل بازدارنده دشمن از حمله هست, يعني ميگيم ببينيد ما اينها رو داريم اگر هم حمله کنيد اين بلا سرتون مياد ,منتها از فونيکس خبري نيست. قيمت يک فونيکس هم دربرابر يک موشک شهاب سه يا قدر اصلا عددي نيست !!! که ما در هر زرمايش چند تا چند تا شليک ميکنيم !
دليل ديگه هم که اينکه ما براي اينکه موشکي مثل فونيکس رو مهندسي معکوس کنيم بايد اول بتونيم موشک هاي ساده تر رو توليد کنيم ! مهندسي معکوس اسپارو سادتر هست يا فونيکس ? ميبنيد بجاي اسپارو مجبور شديم از هاوک استفاده کنيم ! وگرنه ما به موشکي در حد اسپارو بسيار بيشتر از فونيکس احتياج داريم, فانتوم ها رو ببينيد هاوک رو هم که نميشه روي فانتوم سوار کرد ! تعارف نداريم دوستان ما هنوز يک موشک حرارتي درست و درمون هم نداريم ...
فاطر هم اصلا معلوم نشد چي شد !

اميدوارم خبر هاي بهتري رو درباره قدرت هوايي و پدافندي کشور بشنويم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.